Ja, hva skal man si om Jan Allaerts. Jeg har sikkert skrevet litt om den tidligere i tråden.
Kort fortalt er den krevende når det gjelder riaa-trinn. Den er opplyst å ha et utgangsnivå på 0,2mV men det har jeg vanskelig for å forstå fordi den ligger langt, langt under XV-1s som har utnivå på ca 0,3mV.
Det er vel ikke uten grunn at mange produsenter av riaa-trinn har egne utgaver tilpasset denne pickupen: High output, Medium output, Low Output og JA MC2 Finish gold.
Innstillingsmessig er den grei, 1,8 gram, 1870 ohm. Den sporer svært godt, den er veldig, veldig detaljert, den har en topp som er finslig og raffinert. Gjengivelsen av cymbaler har veldig, veldig god metallklang. Ligner mer på DV XV-1t enn DV XV-1s i så måte. Den er behersket og nøyttral. Jeg har målt med Dr. Feickert Adjust + på SME-en og det målte som en cd-spiller, helt flatt.
Jeg vet at noen synes pickupen er kjedelig, og det er den, når du ikke treffer på riaatrinn. Jeg har prøvd den med Hovland riaa, Einstein, Brinkman, Avid, det funket ikke. Det eneste jeg har hatt i hus som har klart å blåse liv i den er Rogue Ares og da særlig med 12AX7 i alle rør og ekstern trafo. Stiften skal holde i 10 000 timer.
Jeg er veldig fornøyd med pickupen uten at jeg kan si at jeg har testet veldig mange pickuper i den klassen hjemme. Jeg droppet eksempelvis DV XV-1t fordi jeg mente at jeg den lå et sted mellom MC2 F.G og DV XV-1s men at forskjellen på de to sistnevnte er større og at XV-1t ligger et sted i mellom.
Raffinert og detaljert mer enn ekstrem dynamikk og «fun factor». XV-1s er mer rampete, mer trøkk, mer sprut men ikke så nøyaktig. J.A har et litt fjernere perspektiv.