Som relativt nyinteressert i interiørdesigm og arkitektur må jeg si dette huset ser helt fantastisk ut. Finnes det noe info på det store Nett, Fosse, om huset? Og kunne du, en rolig romjulskveld, tenkt deg å dele noen floskler om både rom og interiør? - kan hende dette allerede er dekt i tidligere innlegg(?), men tenkte å høre i tilfelle det ikke har blitt diskutert
Med både Aalto, Wegner, Harbeth, og - nå - Tannoy som møblement, implementert av en arkitekt, må jeg innrømme at min nysgjerrighet pirres over gjennomsnittet.
Takk for hyggelig tilbakemelding!
Huset et det ikke jeg som har prosjektert, og det er heller ikke vi som bygget det. Det ble tegnet av en som heter Jens Magnus og som var skolekamerat til de som bygde i sin tid. Bare så det ikke blir tatt til min inntekt når jeg skryter av arkitekten.
Huset har fire halvplan hvor du komme inn på øverste plan som er åpent ned til halvplanet under med stue. Hovedstuen hvor anlegget står har mye volum (4,8m høyde der anlegget står).
Det kanskje største kunststykket med huset er at det er gjort en rekke «fratrekk» i hovedvolumet eksteriørmessig som tilsynelatende har sin begrunnelse i utvendige terrasser, trapper og form, men som like viktig bidrar til at henimot alle rom for fast opphold gis et hjørnevindu mot syd eller vest, sol og utsikt.
I tillegg har huset en særdeles god planløsning med de mer sosiale soner på de to øverste plan mens nest nederste plan som ligger inn i bakken gir rom for boder, bad, badstu og vaskerom. Nederste plan inneholder nesten alt av soverom, øvrige baderom og TV-stue. Her kommer også et verksted på sikt.
Når det gjelder interør så er min største irritasjon, eller sorg, at det hele i for stor grad styres av interiørmagasiner myntet på presentasjon av overfladiske grep, mote og pynt. At smak og uttrykk går i bølger er spennende, men det som var godt og hadde kvalitet i går er ikke verdiløst og feil i dag bare fordi uttrykket innen arkitektur og interiør nå har beveget seg i en annen retning. Gode rom handler ikke om å male om hvert annet år i en farge som en eller annen skribent har funnet ut er siste skrik.
Profesjonelt er jeg opptatt av funksjon i det jeg planlegger og prosjekterer i hovedsak bygg med ekstremt strenge funksjonelle krav (sykehus, forsvaret, farmasøytisk industri, verksteder). Bygg skal selvsagt være pene å se på, men man må starte med at de er optimalisert for det som skal foregå der. Dernest er jeg opptatt av at materialer skal ha varighet og kvalitet over tid. Det er ikke sikkert det blir dyrere på sikt heller.
Hvordan har dette påvirket hvordan vi har det? Vel, vi har beholdt all furu ubehandlet. Dette var slik det skulle se ut i 1982 og slik vil vi fortsatt ha det. Mange ville malt treverket i dette huset. Hva sitter du da med? Noe som forsøker å se ut som noe det aldri kan bli og samtidig har mistet sin opprinnelige kvalitet. Og så synes jeg tre er pent. Noen lærte fort, andre sent, at det er opplest og vedtatt i interiørmagasinene at furu er stygt. Det er selvsagt bare tull. Gjort riktig er furu like pent som alt annet. Gi det noen år til og alle angrer på at de malte om.
Ellers har vi forsøkt å gjøre minst mulig med bygget, og mest mulig teknisk vedlikehold. Da det ble bygd hadde eier inne en flink interiørarkitekt som sørget for gode materialer rundt om.
Innredningsmessig har vi vært opptatt av at anlegget skal stå i stua. Vi er to som bor her og vi er to som liker musikk. Musikk er sosialt og stereoen tar ikke beslag på rommet slik bruk av TV gjør. TV-en kan stå hvor som helst så lenge du får plass til en god sofa. Så skjønner jeg at ikke alle har plass til samme prioritering.
Møblene er vel en salig blanding av noe vi hadde hver for oss før vi flyttet sammen og noe kjøpt i ettertid. Noe gammelt og noe nytt. Med unntak av Alto-stolen er vel det mest ok å sitte i.
Og så må ikke alt over tolkes som at jeg ikke er opptatt av ren form i seg selv. Eller trender. Eller at noe bare skal være vakkert. Jeg synes bare at arkitektur alt for ofte blir forenklet til dette, og at man i drøftingen glemmer alle de forhold som er minst like viktige ved begrepet arkitektur.
Hjem er til for å bo i. Og de er til for å brukes, brukes til det man liker å drive med. Alt for mange hus er rene utstillingskataloger.
Jeg mener det var Finansavisen (men kan ha vært et annet magasin) som skulle skive en serie om interiør og lyd og var på utkikk etter aktuelle hjem. Jeg fikk en henvendelse og fortalt at jeg var opptatt av høyttalere skulle få se ut som høyttalere, hadde store rørforsterkere og mange platespillere. Tenkte det var like greit å være up-front ærlig i tilfelle de trodde de skulle finne et hjem med innbyggingshøyttalere og fløyel fra Slettvold. Hørte aldri noe mer.