nlykke
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 08.02.2008
- Innlegg
- 3.695
- Antall liker
- 11.769
Det der ser ut til å bli en unik sak!
Gammelt kontra nytt.. Jeg vet hva jeg ville valgt. God søndagJeg har en e-golf. Gammel type med kort rekkevidde. Siden jeg bor innenfor ring 3 i Oslo og kjører til jobb så ble det slik. Jeg skal innrømme at jeg prøvekjørte en Macan til hytta og egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe den, men så gikk det opp for meg at min daglige kjøring er til og fra butikken, til jobb gjennom Oslo sentrum, og da snakker vi Ring 1. Det betyr bomring, stort sett kjøring i 30-50 km/t og mye parkering i sentrum. Når jeg da i tillegg kommer frem og tilbake til hytta med elbilen så ble det vanskelig å forsvare en bensin-/dieselbil til daglig bruk. Elgolfen er et fremkomstmiddel, ikke mer. Den er billig i innkjøp, aldri noe feil med den og den koster ikke noe å holde eller kjøre. Har vurdert nyere elbiler, men jeg er litt sånn enten eller. Har jeg lyst på noe, og det er noe som fascinerer så kan jeg betale, men jeg gidder ikke betale for det jeg ikke bryr meg om. Derfor er det nok mer sannsynlig at jeg kjøper en halvgammel Aston Martin eller Ferrari enn en ny dyr elbil. Men mest sannsynlig er det nok at jeg kjøper en elvarebil. Jeg har mye mer bruk for et lasterom enn ekstra passasjerseter. Elgolfen er topp bare man ikke skal på langtur.
Ja, det har du selvsagt rett i. Elbil er nok det riktige valget i dag, i alle fall om du bor noenlunde sentralt og ikke har mye langkjøring. Men lidenskapen for bil har blitt borte på veien selv om det stort sett fungerer bra. Til og med bilbutikkene kommer til å forsvinne i fremtiden etter hvert som man enten kjøper, leaser, leier, etc. bil på nettet uten å verken se eller prøve bilen. Akkurat som når du kjøper ny mobil eller TV. Det er fremtiden og det fungerer nok men hvor er lidenskapen i det?Jeg har en e-golf. Gammel type med kort rekkevidde. Siden jeg bor innenfor ring 3 i Oslo og kjører til jobb så ble det slik. Jeg skal innrømme at jeg prøvekjørte en Macan til hytta og egentlig hadde bestemt meg for å kjøpe den, men så gikk det opp for meg at min daglige kjøring er til og fra butikken, til jobb gjennom Oslo sentrum, og da snakker vi Ring 1. Det betyr bomring, stort sett kjøring i 30-50 km/t og mye parkering i sentrum. Når jeg da i tillegg kommer frem og tilbake til hytta med elbilen så ble det vanskelig å forsvare en bensin-/dieselbil til daglig bruk. Elgolfen er et fremkomstmiddel, ikke mer. Den er billig i innkjøp, aldri noe feil med den og den koster ikke noe å holde eller kjøre. Har vurdert nyere elbiler, men jeg er litt sånn enten eller. Har jeg lyst på noe, og det er noe som fascinerer så kan jeg betale, men jeg gidder ikke betale for det jeg ikke bryr meg om. Derfor er det nok mer sannsynlig at jeg kjøper en halvgammel Aston Martin eller Ferrari enn en ny dyr elbil. Men mest sannsynlig er det nok at jeg kjøper en elvarebil. Jeg har mye mer bruk for et lasterom enn ekstra passasjerseter. Elgolfen er topp bare man ikke skal på langtur.
Det er med bil som med stereo eller fiske. Broren min drar til Finnmark for å fluefiske, det finnes de i familien som tror matauk er poenget. Noen synes det virker strevsomt og tungvint med vinyl og rør. Når E-typen går, det vil si, det gjør den typisk, det er riktigere å si når kjølevifta går, så er alt vel. Fruen elsker bilen, det er en helt spesiell følelse å ratte noe så klassisk, og som halvfeit, middelaldrende og alminnelig mann så kommer du ikke nærmere å føle litt på det å være rockestjerne. Det beste er at du vekker begeistring, ikke misunnelse. Du blir tatt for å være entusiast, ikke dum fotballspiller.Gammelt kontra nytt.. Jeg vet hva jeg ville valgt. God søndag
Mannen er genial. Dette blir noe fullstendig annet enn du har hørt hervtidligere. Det har vi faktisk testet og funnet ut av ved A-B-testing. Jeg tror dette blir en forforsterker som kommer til å gruse det meste. Det gjorde den faktisk allerede før ombygging. Og endring til annen type rør var en åpenbaring av de sjeldne. Jeg bruker store ord, men vi snakker stor lyd.Fantastisk å følge med på utviklingen av preampen din F, dette blir jo helt rått, ikke dum han VegardW.
Kult at noen tør å tenke utenfor boksen og ikke minst det å verdsette betydningen av en god preamp, herlig
Selv har jeg min MICROZOTL pre for <the next level up> v/David Berning for dagen. Herlig å forholde seg til produsenter som tilgjengeliggjør små inkrementelle forbedringer for kunde.
Denne preen har alltid vært god på åpenhet, kontroll, ryddighet og dynamikk. Den har imidlertid hatt to utfordringer: Alt for høy forsterkning (kl 09.00 er grisehøyt) og en tendens til å ha litg er nivå i toppen enn i bunnen = Litt lite kjøtt på beinet. Jeg lurte lenge på om dette var to sider av samme sak da jeg ofte opplever at mye gain tidlig i kjeden gir et mer frempå lydbilde. Hos VegardW gjorde vi et eksperiment (https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/tape-vinyl-rør-horn-og-noen-avsporinger.97950/page-5) som viste at med 5687 var tendensen den samme i VegardW sitt anlegg. Andre rør gjorde en langt bedre jobb. Det kan selvsagt ikke konkluderes at det blir bedre her, men det er svært sannsynlig at tendensen er den samme, og det er det jeg er ute etter.Grusing eller ikke...du viser et herlig pådriv for betydningen av en særdeles viktig komponent i et respektert og gjennomført system, det skal du ha...
Det er så ufattelig mange parametre å leke med i et system, tøft at VergardW bygger muligheten for enda flere, bedre blir det ikke