Hjemme hos Fosse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Har høyttalerne funnet sin endelige plassering i det Fosske hjem? 😊
    Oppdatering: Definitivt ikke!

    Jeg har klart å flytte litt på høyttalerne under fjerning av emballasje. Jobber nå med plasseringen på nytt, og det gir stor endring selv ved mindre justering av plassering og vinkling. Her må det nok jobbes med både plassering og underlag.

    Endringen skjer primært i mellombassen, åpenhet generelt og størrelse på lydbilde.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Vi spiller plater og jeg bestemmer meg for å la Pink Floyd levere The Wall på svenskpresset vinyl. Jeg har forstått, eller trodd, at det skal være en grei pressing. Det låter, via Raven Black Night, Ikeda arm og pickup, helt latterlig lukket sammenlignet med det jeg er vant til. Faktisk så dårlig at fruen uttaler: Dette låter som noen har lagt et teppe over høyttalerne, dette gidder vi ikke høre på. Vi går over til tape. Herregud for en forskjell. Jeg har noen andre pressinger av The Wall på LP og må forske litt på om den svenske pressingen er dårlig eller om tape via A80 rett og slett er så overlegent.

    896F5E62-1AF0-4EA1-8E3E-FE378E77FC5E.jpeg
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.170
    Antall liker
    17.603
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Tape skal jo i utgangspunktet være overlegent. Er det en repress fra åttitallet du har der ?
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har forsket og lært å skille skitt og kanel hos DG. Der kunne man på det glade 70-tallet risikere å kjøpe en plate presset fra tredjegenerasjons mastertape. Kan være noe slikt her også. Jeg ser at man må ut med en del grunker for en UK 1979-pressing i svært god stand.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.899
    Antall liker
    107.912
    Torget vurderinger
    23
    Oljelekkasjer og lukket lyd... verden er jammen vond og vanskelig! Dere får - etter forholdene - ha en så god helg som mulig 🙄 Håper ikke vinen er "korket" 🤭
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    2.749
    Torget vurderinger
    4
    Med utfordringer, som kan løses, blir gleden desto større når alt funker. Litt motgang er helt nødvendig!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.292
    Antall liker
    6.636
    Vi spiller plater og jeg bestemmer meg for å la Pink Floyd levere The Wall på svenskpresset vinyl. Jeg har forstått, eller trodd, at det skal være en grei pressing. Det låter, via Raven Black Night, Ikeda arm og pickup, helt latterlig lukket sammenlignet med det jeg er vant til. Faktisk så dårlig at fruen uttaler: Dette låter som noen har lagt et teppe over høyttalerne, dette gidder vi ikke høre på. Vi går over til tape. Herregud for en forskjell. Jeg har noen andre pressinger av The Wall på LP og må forske litt på om den svenske pressingen er dårlig eller om tape via A80 rett og slett er så overlegent.

    Vis vedlegget 1050004
    Om vi har tape av samme opprinnelse er den veldig mye bedre enn de andre versjonene jeg har tilgjengelig :)
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    647
    Antall liker
    709
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg har en svensk utgave kjøpt av min far på utgivelsesdagen. Låter knall! Har aldri kjøpt andre pressinger siden denne låter så bra. Veldig mye bedre enn cd og mofi cd, men regner med at tape er bedre.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    9.170
    Antall liker
    17.603
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en svensk utgave kjøpt av min far på utgivelsesdagen. Låter knall! Har aldri kjøpt andre pressinger siden denne låter så bra. Veldig mye bedre enn cd og mofi cd, men regner med at tape er bedre.
    Jeg sjekket min kopi. Og det er også en original svenske med TML (The Mastering Lab) i innerrilla. Noe som tyder på at svenskene har brukt original matriser. Korriger gjerne om jeg tar feil, men min kopi låter utmerket
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Står TML-M her også. Jeg tror denne pressingen er god, men skal sjekke mot en tysk pressing jeg har. Har ikke andre enn de to. Og siden jeg har den på tape så kommer jeg nok ikke til å legge mye penger/tid i å finne en eventuelt enda bedre utgave på LP. Generelt låter tape oftest «større», mer frempå, åpent og separert/definert. Ikke alltid at det subjektivt er bedre, men stort sett. Forskjell mellom LP og tape synes jeg varierer fra album til album, hvilket er naturlig i og med at disse tapene er fra før mastring for mediet de skulle på. I dette tilfelle, gitt de kildene jeg spilte på i går, var det snakk om utklassing.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.029
    Antall liker
    415
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Den Espada’en er rålekker. Du burde virkelig vurdere denne Fosse. Vil ta seg utrolig bra ut i garasjen din og en nytelse på landeveien.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Vedrørende Espada: Jeg følger Harry Metcalfe på YouTube, det har vært lærerikt. Om han sliter, med den tyngden han har, og Ian Tyrell i nabolaget, så tør jeg ikke tenke på hva man må igjennom som norsk novise.

    Det drikkes Brunello mens vi koser oss med Born to Run. To stk Half-speed og én Clsssic Records. Dessuten ei flott bok fra Eric Meola.

    IMG_6957.jpeg
    IMG_6956.jpeg
     
    Sist redigert:

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Har lånt bort Luxman EQ-500 og noen trafoer. Accuphase C-27 har også vært på utlån. Hva betyr det? Jo, litt mer ro til å leke med trafoer og ulike pickuper på min ombygde Allnic H-7000. Dynvactor XV-1S låt overraskende flott gjennom EMT sin trafo STX 5/10. Kult! Det betyr at trafoen kan være et alternativ til de pickupene som klarer seg med 5 eller 10 ganger forsterkning. Dette låt virkelig godt.

    I dag koblet jeg opp Umami Blue og kjørte den igjennom et utall trafoer uten å føle at jeg kom helt i mål. Det låt for pågående oppover. Litt hardt. Jeg jobbet så en del med demping både i horisontalplanet og vertikalplanet på Kuzma-armen uten at jeg opplevde å få til noe som gav lytteglede. Det skal låte frigjort og åpent uten å være pågående. Jeg kom ikke dit, ikke før jeg begynte å se på VTA-justeringen på nytt. Litt forundret ble jeg over at det ble fyldigere bass og mer avslappet og oppløst topp ettersom jeg hevet armen i «rumpa». Dette skal utforskes mer, men nå må vi la det få hvile noen platesider.

    00842F92-70DF-42E3-AF91-24286740F54F.jpeg


    Helgen ble brukt i svenske skjærgården.

    50E64A69-393A-470F-AC94-75B14B07E82A.jpeg
    AB4AAC9D-316A-4AB3-88E6-66EB328BF7A6.jpeg
    B6DE0DAE-9AD0-4E26-AF57-42DE3B1424AE.jpeg


    Klargjør for vinteren

    58664B8E-C999-4160-9DA7-7EBD7B58B782.jpeg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Det har vært noe mindre spilling på «koneanlegget» i det siste. Handler nok primært om fortsatt mye pent vær og fascinasjon for Fyne i hovedanlegget. Og, når det har vært i bruk så har det primært gått i streaming. Uansett, i går var det tid for noen LP-er på Feickert + Acoustic Signature + AudioTechnica. Det går å kose seg med dette selv om det er plug-n-play.

    IMG_7089.jpeg


    Tidligere på dagen var det prøvesitting av gammelbil, bad på hytta og vin hjemme på terrassen.

    IMG_7076.jpeg
    IMG_3149.jpeg
    IMG_7088.jpeg


    I hovedanlegget har det vært spilt mye på Umami Blue i det siste. Den har blitt et annet dyr med nyjustert VTA.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Da Hana ble satt opp i Kuzma så ble høyden på armen tatt på gefühlen og øyet. Så har jeg tatt det derifra på øret. Men fordi jeg samtid kjører dette i en annen riaa enn tidligere så må jeg få lyden litt mer under huden før jeg tar siste finpuss på VTA. Kuzmaen er enkel å holde kontroll på høyden på, men ikke alltid så lett å vite når du er i vater da armrøret er tykkere innerst enn ytterst.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.282
    Antall liker
    24.886
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sant det. Akkurat som på en Rega. SME, praktisk anlagte som de er, har i det minste spandert en horisontal linje langs sine armer.

    Den radiatoren er alt for pen til å gjemme bort under et panser.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.998
    Antall liker
    13.468
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det finnes vel små vatere som kan legges inn i toppen av headshellet
    evt kan du bruke en laser nivellator og sikte inn på undersiden av headshellet?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Det er ikke noe problem å måle om dette er i vater, jeg hadde bare ikke gjort det riktig ennå. Det ble satt opp fort og gæli, delvis fordi det kom inn to pickuper henimot samtidig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.899
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da Hana ble satt opp i Kuzma så ble høyden på armen tatt på gefühalen og øyet. Så har jeg tatt det derifra på øret. Men fordi jeg samtid kjører dette i en annen riaa enn tidligere så må jeg få lyden litt mer under huden før jeg tar siste finpuss på VTA. Kuzmaen er enkel å holde kontroll på høyden på, men ikke alltid så lett å vite når du er i vater da armrøret er tykkere innerst enn ytterst.
    Laservater som står på stativ. Da kan du se senter av armrøret.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.218
    Antall liker
    15.415
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er noe med uttrykket «Du trenger ikke å lære far din å lage barn» som kan benyttes her.
    Tror det ikke føles som en oppoverbakke for Fosse å vatre armen 😅😅😅
    Nesten som å tipse Ingebrigtsen om laktat og terskelfart 😁
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.899
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe med uttrykket «Du trenger ikke å lære far din å lage barn» som kan benyttes her.
    Tror det ikke føles som en oppoverbakke for Fosse å vatre armen 😅😅😅
    Nesten som å tipse Ingebrigtsen om laktat og terskelfart 😁
    Men høre på folk som har vatret på 0,02 mm over flere meter er det muligens lurt å høre på😅.
    Lengre stykke du får målt på gjør det mer nøyaktig.
    Har ett vatter hjemme som er exstremt. Nesten nok å blåse på det så sprette det ut av vater. Tviler ikke på att @Fosse ikke føler det er oppoverbakke.
     

    rotecop

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.200
    Antall liker
    1.037
    Torget vurderinger
    2
    Hei Fosse. Så hva du skrev om Umami Blå. Mener VTA gjør en del med tonal balansen
    på denne PUen. Sjekket min egen. Ser at den henger litt med baken hos meg . Men ikke sååå mye som det ser ut som på bildet:)
    20240915_162703.jpg 20240915_162411.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Men høre på folk som har vatret på 0,02 mm over flere meter er det muligens lurt å høre på😅.
    Lengre stykke du får målt på gjør det mer nøyaktig.
    Har ett vatter hjemme som er exstremt. Nesten nok å blåse på det så sprette det ut av vater. Tviler ikke på att @Fosse ikke føler det er oppoverbakke.
    Jeg klarer meg nok med utstyret jeg har 😎 (no pun intended).

    Som sagt så ble dette satt raskt opp. Jeg antok jeg var nære nok optimal VTA til å kunne lete frem optimal step-up og riaa. Finjusteringer kunne tas senere. Det er tross alt slik at du vanskelig kan jobbe med alle parametre samtidig, og da gjelder det å ta én og én justering om gangen. Deretter er det greit å gå tilbake og sjekke om det du hadde konkludert med som best for «ditt» også er gyldig etter at du har tuklet med «datt». Altså kan det hende det åpner seg flere gode riaa-alternativer for denne pickupen. Det blir moro å undersøke.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.715
    Antall liker
    1.651
    Sted
    Sunndalsøra
    Catridge Alignment Kit.jpg

    Synes dette settet er brukbart for en som meg. Hudson Catridge Alignment Kit. De har også platetallerken matter av høy kvalitet.
    HudsonHifi nålvekt 1.jpg

    Nålvekten ser veldig pen ut
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.469
    Antall liker
    26.670
    Torget vurderinger
    24
    Hva er nytt siden sist?

    - E-typen er EU-godkjent.
    - Accuphase-riaaen er plassert der Luxman normalt har stått. Mange pickuper er satt opp med annen riaa og/stepup enn normal. Jeg kommer tilbake med mer info rundt dette. Moro og lærerikt.
    - Tannoy GRF 90 er solgt.
    - Jeg planlegger å ikke kjøpe annen hi-fi i høst/vinter enn en kabel eller to til til bruk mellom step-up og riaa. Et sabbatsår med andre ord.
    - Funderer på om VdH Colibri skal få prøve seg i Odin mens Jan Allaerts MC2 Finish Gold får en rens etterfulgt av litt hvile. Tror vi starter der.
    - Har pådradd meg korona eller influensa og tenker roe ned et par timer til de verste hetetoktene gir seg.

    Forrige uke var fantastisk.

    IMG_7108.jpeg


    IMG_7125.jpeg
    IMG_7131.jpeg


    Spiller igjennom diverse nyvasket plategods. Nå: Shilabe gjennom Accuphase. Ekstremt god bass, distinkt og presist med fabelaktig ro og rombeskrivelse. Accuphase har ikke den innsmigrende mellomtonen til rør og trafo, men tar det igjen på presisjon og fasthet. Sammen med Galder blir dette et kirurgisk instrument, men et man tramper takten til, på låter hvor beina tidlige har stått i ro. Bildet ble tatt da Hana gjorde A-siden, den også gjennom Accuphase.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.364
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Trodde takhøyden var større.

    Men jeg beklager ydmykt om det blir støtende.
    Nå kommer vintern. Vi må måke snø og vasse i sørpe, alle har kledd på seg og jeg kan ikke sitte utenførs i shorts og bare nyte det behagelige været.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn