Hjemme hos HasseBasse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @vim

Dette skriver min venn

1. Hvorfor låter 45 RPM annerledes enn 33 1/3 RPM?

Når du øker rotasjonshastigheten fra 33 1/3 RPM til 45 RPM, skjer følgende:

✅ Høyere lineær hastighet (cm/s) ved samme radius

• Rillene beveger seg raskere under nålen, noe som betyr at støykomponenter med faste tidsintervaller blir frekvensforskjøvet oppover.

✅ Bølgelengdene i rillen blir lengre

• Dette reduserer forvrengning, spesielt i de innerste sporene.

✅ Støykomponenter fra overflate og pressing flyttes oppover

• Rillestøy, pressingfeil, og mekanisk støy som tidligere lå i et lavere frekvensområde, flyttes høyere i spekteret.
    • Dette kan gjøre høyfrekvent støy mer merkbar.

🚨 Men også en mulig ulempe:

• Hvis du hører mer høyfrekvent støy på 45 RPM, skyldes det at støyspekteret strekkes oppover slik at tidligere subsoniske eller lave frekvenser kan bli hørbare.

2. Eksempel: Hvordan forskyves støyfrekvensene?

• Hvis en støykomponent ved 33 1/3 RPM ligger ved 200 Hz, vil den ved 45 RPM være ca. 270 Hz.
    • Dette gjør at støyen kan bli mer merkbar i det øvre mellomtoneområdet.
    • Mekaniske resonanser og motorvibrasjoner fra platespilleren kan også påvirkes.

3. Er dette en ulempe eller fordel?

✅ Fordeler med 45 RPM:

• Lavere forvrengning i høyere frekvenser.
    • Bedre transientrespons.
    • Støykomponenter som flyttes oppover, kan ligge i et mer maskert frekvensområde.

🚨 Ulemper med 45 RPM:

• Høyere bredbåndet rillestøy.
    • Mer merkbar høyfrekvent pressing- og overflatestøy.
    • Kan avdekke svakheter i pickup, tonearm eller platespillerdrift.
    BTW....... her et et eks. på 45RPM som det går i stuen p.t.

Eksempel 45 RPM

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Synes den åpner med et solid fundament, stor flott lyd. Men det er temmelig mye vreng når han synger. Litt slitt plate?
    Tror ikke det. Ny (brukt) PU, som jeg sliter litt med å få til å spore helt, som jeg vil.
    Skal "plukke den fra hverandre" litt senere. Vet, hva som må gjøres. Problemet er, at den har svak ulyd, når den
    får korrekt nåletrykk (2,0-2,1 gram), så kjører p.t. med 1,6-1,7 i stedet. Da er ulyden vekk, men har problemer med
    når det er mye dynamikk i rillen.
    Allt godt kommer til han, som har tid å vente ;) (y)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.078
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke det. Ny (brukt) PU, som jeg sliter litt med å få til å spore helt, som jeg vil.
    Skal "plukke den fra hverandre" litt senere. Vet, hva som må gjøres. Problemet er, at den har svak ulyd, når den
    får korrekt nåletrykk (2,0-2,1 gram), så kjører p.t. med 1,6-1,7 i stedet. Da er ulyden vekk, men har problemer med
    når det er mye dynamikk i rillen.
    Allt godt kommer til han, som har tid å vente ;) (y)
    Ok, da forklarer det litt.(y) Hadde ikke lyst til å hevde sporingsfeil, vet jo ikke hvor mye arbeid du hadde lagt oppsett, ville ikke såre unødig, lettere å skylde på plate.☺

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da forklarer det litt.(y) Hadde ikke lyst til å hevde sporingsfeil, vet jo ikke hvor mye arbeid du hadde lagt oppsett, ville ikke såre unødig, lettere å skylde på plate.☺
    Er jo vant til litt av hvert fra deg 😂 så rolig.... har brede skuldre.
    Visste det godt...... var faktisk første gang jeg spillte den platen på den pickuppen.
    Men jeg får det til etterhvert.
    Tenkte kanskje, at "overload" lå hos deg med allt det digitalis, du har påført annlegget ditt, men slikt sier jeg
    jo ikke høyt...... vil jo ikke såre unødig 😆😆
    Hva faen skulle vi gjort uten humor??

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    48.078
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    7
    Er jo vant til litt av hvert fra deg 😂 så rolig.... har brede skuldre.
    Visste det godt...... var faktisk første gang jeg spillte den platen på den pickuppen.
    Men jeg får det til etterhvert.
    Tenkte kanskje, at "overload" lå hos deg med allt det digitalis, du har påført annlegget ditt, men slikt sier jeg
    jo ikke høyt...... vil jo ikke såre unødig 😆😆
    Hva faen skulle vi gjort uten humor??
    Men seriøst. Det er ikke godt å skille snørr og bart alltid. Kunne like godt vært plata som var litt heftig modulert.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Her skjer ikke så mye i tråden, men likevel går dagene.... den ene etter den andre.
    @PKL kom forbi for noen dager siden med sin Tandberg TD-310 MKII.
    Den ville ikke kjøre/aktivere trykkruller og tonehovedbro. He he..... det vil den nå 😁 (y) `nuff said.

L1030197.JPG

Og så var det en bruker på Hifi4All, som hadde sendt meg en "Kinesisk" Kondo-pre.
    Kinesisk...... ja det skal jeg faen meg si da 😂😂. Har absolutt ingenting å gjøre med "kondo".
    Den brummet da han fikk den, sa han.
    Det skjer jo, når man vender elektrolytt-kondiser med omvendt polaritet på +300V 😂
    Komponentverdier er heller ikke likt, hva som står på PCB. Føles som noe fra en garasje, der dem lodder etter
    devisen: "Hva kan vi kaste i her". Har lovet å forsøke å "få det till" uten brumming.... Vi får se 😆

L1030198.JPG

L1030199.JPG

Ellers så skinner solen, og det er hele 6 +grader nå. Om litt er det -2, men det skal ikke ødelegge
    godfølelsen av mye tilltrenkt LYS ute, så får vel gjøre som @TTs ........ jekke en øl....... OG........

L1030200.JPG

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den faens butikken.
    Skulle snart tro, man kjørte Tesla med 100% selvkjøring. Den drejet i hvert fald
    inn, om jeg så ville det eller ei 😆 😆

Noe, jeg ikke aner hva er: 😂

L1030206.JPG

Noe Norsk, jeg ikke aner hva er: 😂

L1030207.JPG

Og en 3-LP jubil.... et eller annet av "BAD"... Den kan man jo ikke la stå til den prisen 😂

L1030208.JPG

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    21.174
    Sted
    Der det finnes okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Marcin Wasilewski er polsk og en meget dyktig pianist🎹 Foruten sin egen trio så har han bidratt på en mengde andre artisters skiver. Bl.a er han pianisten på noen av Manu Katché sine album og spesielt albumet Neighborhood som jeg vet mange har et godt forhold til. Hvis du liker skiva du har kjøpt så vil jeg anbefale dette live albumet også(y) Kos deg med litt polsk kvalitetsjazz @HasseBasse!
    IMG_6267.jpeg

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Følte, at kroppen var i tipp-topp stand, da jeg våknet i dag, så hva er vel bedre, enn å filosofere
    litt over tingenes tillstand??
    Har ingen uheld hatt de seneste par ukene, og nå vet jeg hvorfor.
    MIN "Murphy" (@ragwo sin Murphy´s "evil twin") må ha reist på familie-besøk 😂
    Hva annet kann man konkludere, når uheldene uteblir her, og @ragwo brenner av nye transistorer
    minimum én gang om dagen?? 😁
    Så er det NÅ, man skal benytte seg av muligheten.
    Fikk et tilbudd av en av de beste herremennene på HFS for ett stykke tid siden. En DD-spille (fy faen) 😆😆
    men men men...... dette er noe av det beste, som nogensinne er laget i den sjangren = Technics.... gå å legg deg.
    Den har en feil (akkurat som Ragwo´s nedgravede sump-spillere fra fjerne østen), den finner plusselig på
    å snurre opp i flere hundre ommdreininger.... uten å advare først. Tenker (som Ragwo), at det skal jeg snillt
    klare....... hvilket henstår å se 😅.
    Fikk fortalt, at dette var en "Japan, eller var det US only", så jeg kunne få step-down trafo med, om jeg ville. Men etter å ha lest
    en del av manualen tenkte jeg, at dette blir ikke nødvendigt, siden det ingen steder står, at denne i det hele tatt er laget som
    Japan/US only-model.
    And love and behold......... se hva jeg fannt: Trafo´en er "world universal" :love:

L1030215.JPG

Og nå kopplet til 240 volt. @Sluket ...... dette kann du gjøre på din også 🥰

L1030216.JPG

Så nå begynner den egentlige saga´en......
    Ragwo og jeg kjenner "kråkereir", når vi ser et slikt 😂
    @ragwo ...... til info kann det fortelles, at det ligger ett liknende PCB rett unner dette.

L1030213.JPG

Let the attempted repair begin (y)
    To be continued......

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Følte, at kroppen var i tipp-topp stand, da jeg våknet i dag, så hva er vel bedre, enn å filosofere
    litt over tingenes tillstand??
    Har ingen uheld hatt de seneste par ukene, og nå vet jeg hvorfor.
    MIN "Murphy" (@ragwo sin Murphy´s "evil twin") må ha reist på familie-besøk 😂
    Hva annet kann man konkludere, når uheldene uteblir her, og @ragwo brenner av nye transistorer
    minimum én gang om dagen?? 😁
    Så er det NÅ, man skal benytte seg av muligheten.
    Fikk et tilbudd av en av de beste herremennene på HFS for ett stykke tid siden. En DD-spille (fy faen) 😆😆
    men men men...... dette er noe av det beste, som nogensinne er laget i den sjangren = Technics.... gå å legg deg.
    Den har en feil (akkurat som Ragwo´s nedgravede sump-spillere fra fjerne østen), den finner plusselig på
    å snurre opp i flere hundre ommdreininger.... uten å advare først. Tenker (som Ragwo), at det skal jeg snillt
    klare....... hvilket henstår å se 😅.
    Fikk fortalt, at dette var en "Japan only", så jeg kunne få step-down trafo med, om jeg ville. Men etter å ha lest
    en del av manualen tenkte jeg, at dette blir ikke nødvendigt, siden det ingen steder står, at denne i det hele tatt er laget som
    Japan only-model.
    And love and behold......... se hva jeg fannt:

Og nå kopplet til 240 volt. @Sluket ...... dette kann du gjøre på din også 🥰

Så nå begynner den egentlige saga´en......
    Ragwo og jeg kjenner "kråkereir", når vi ser et slikt 😂
    @ragwo ...... til info kann det fortelles, at det ligger ett liknende PCB rett unner dette.

Let the attempted repair begin (y)
    To be continued......
    Det håpes på daglige bilder! :) 😇(y)

Sist redigert:

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så godt at du tar opp stafettpinnen! Forhåpentligvis bruker du ikke like lang tid som jeg har gjort.
    @ragwo ....... Jeg har ju utdanningen, som vel gir meg ett (lite) forspring?? 😁
    Utover det: Hastverk er..........
    Des bedre tid, man tar seg, des bedre tror jeg jobben blir. Hadde tenkt, att det kunne vært moro å få
    den montert i plinten i dag, men det kommer ikke å skje. Må vente på litt komponenter.
    Har de fleste av lytterne som skal til, for en total recap. Men mangler ett par bipolare.
    Og da jeg fikk PSU printet ut, hadde de jo heldt den gamle brune limen ut i overflod, så det hadde
    gått langt opp på beina av ensrettere. Half bridge x 6. Benene er grønne/irret som faen, så de
    skal byttes også. Skal se å få bestillt, så jeg kanskje kan ha de i morgen??

L1030217.JPG

Sist redigert:

Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.562
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Des bedre tid, man tar seg, des bedre tror jeg jobben blir. Hadde tenkt, att det kunne vært moro å få
    den monter i plinten i dag, men det kommer ikke å skje. Må vente på litt komponenter.
    Har de fleste av lytterne som skal til, for en total recap. Men mangler ett par bipolare.
    Og da jeg fikk PSU printet ut, hadde de jo heldt den gamle brune limen ut i overflod, så det hadde
    gått langt opp på beina av ensrettere. Half bridge x 6. Benene er grønne/irret som faen, så de

Vis vedlegget 1108886
    Hvilken spiller er det, for oss uinnvidde?

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.335
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    den monter i plinten i dag, men det kommer ikke å skje. Må vente på litt komponenter.

Vis vedlegget 1108886
    Det ragwo bruker et år på, tar HasseBasse to dager. Deprimerende jungelord.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt sikkert den der, det er galt med
    🤣
    🤣
    🤣
    🤣
    🤣
    🤣
    🤣
    Der kan jeg sige 100% NOT 😂 😂

Hvilken spiller er det, for oss uinnvidde?
    Det vil jeg på ekte @ragwo stil vente med å avsløre, til den er "fix og ferdig" ;)

Det ragwo bruker et år på, tar HasseBasse to dager. Deprimerende jungelord.
    😂😂😂
    Jamen så lett går det allikevel ikke.
    Manglet noen få polariserte elektrolyt-kondisser (0,22µF og 0,68µF) mine minnste er bare 1µF.
    Det begynne å bli vanskeligt å finne disse som elektrolyt og ikke SMD. Og spesiellt, når man nå
    blir utålmodig og vil ha driten med det samme.
    Half-Bridge diodene kan man få alle steder med "common cathode". "Common anode" er ikke
    like lett,, og finne samme i begge "forkledninger".... Ja da er Danmark blitt ett drittland også.
    Der de hadde diodene, hadde de ikke elektrolyttene.... og omvendt, så det kostet 2 x frakt (85,- og 99,-) :mad:🤮
    Men har de sikkert i morgen og som minimum til helgen, så opp med humøret HasseBasse.....
    Du er allikevel fortere enn Ragwo 🥳😁😂

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    21.335
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Mere drit dukker opp, når alle brillene kommer i bruk. Se @Grumpy .... man kan ikke ha for mange
    brillestyrker 😂😂
    Svarte/korroderte bein på ett par transistorer........ det må og skall byttes.

Vis vedlegget 1108922
    Det sorte på beina kalles patina og er helt normalt. Ingenting å være bekymret for.

HasseBasse

Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    26.438
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det sorte på beina kalles patina og er helt normalt. Ingenting å være bekymret for.
    Jada...... du snakker, som du har forstand till 😂 😂
    Gå du å få hjelp av din venn Google og søk på 2SC458/Hitachi transistor rot......
    da skriver du ALDRIG sånnt "sludder" igjen ;)
    AKAI (og flere andre) kassette- og spolemaskiner, DD-spiller med Hitachi transistorer i servo, rekken er like lang
    som veien til helvete. Det som skjer over tid er, at den korrosjonen kryper opp gjennem huset via beina,
    og når den ramme selve silicium-chippen, da går det først riktigt galt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn