Hvem....... Moi??Klok venn!
KI? Så lenge vi ikke har endret IQ til IK, så er AI fortsatt AI!Hvem....... Moi??![]()
Nå nei....... Må se seg til side satt av KI![]()
![]()
Neinei, dansk inteligens er jo mye mer sjeldentHvem....... Moi??![]()
Nå nei....... Må se seg til side satt av KI![]()
![]()
BTW....... her et et eks. på 45RPM som det går i stuen p.t.@vim
Dette skriver min venn
1. Hvorfor låter 45 RPM annerledes enn 33 1/3 RPM?
Når du øker rotasjonshastigheten fra 33 1/3 RPM til 45 RPM, skjer følgende:
Høyere lineær hastighet (cm/s) ved samme radius
- Rillene beveger seg raskere under nålen, noe som betyr at støykomponenter med faste tidsintervaller blir frekvensforskjøvet oppover.
Bølgelengdene i rillen blir lengre
- Dette reduserer forvrengning, spesielt i de innerste sporene.
Støykomponenter fra overflate og pressing flyttes oppover
- Rillestøy, pressingfeil, og mekanisk støy som tidligere lå i et lavere frekvensområde, flyttes høyere i spekteret.
- Dette kan gjøre høyfrekvent støy mer merkbar.
Men også en mulig ulempe:
- Hvis du hører mer høyfrekvent støy på 45 RPM, skyldes det at støyspekteret strekkes oppover slik at tidligere subsoniske eller lave frekvenser kan bli hørbare.
2. Eksempel: Hvordan forskyves støyfrekvensene?
- Hvis en støykomponent ved 33 1/3 RPM ligger ved 200 Hz, vil den ved 45 RPM være ca. 270 Hz.
- Dette gjør at støyen kan bli mer merkbar i det øvre mellomtoneområdet.
- Mekaniske resonanser og motorvibrasjoner fra platespilleren kan også påvirkes.
3. Er dette en ulempe eller fordel?
Fordeler med 45 RPM:
- Lavere forvrengning i høyere frekvenser.
- Bedre transientrespons.
- Støykomponenter som flyttes oppover, kan ligge i et mer maskert frekvensområde.
Ulemper med 45 RPM:
- Høyere bredbåndet rillestøy.
- Mer merkbar høyfrekvent pressing- og overflatestøy.
- Kan avdekke svakheter i pickup, tonearm eller platespillerdrift.
Er det rip fra din plate?
Ja.... gjorde det akkurat nå, mens jeg jekket en ølEr det rip fra din plate?
Vil du ha feedback?Ja.... gjorde det akkurat nå, mens jeg jekket en øl![]()
Kom med det da.......Vil du ha feedback?
Synes den åpner med et solid fundament, stor flott lyd. Men det er temmelig mye vreng når han synger. Litt slitt plate?Kom med det da.......
Så kan jeg komme med dårlige bortforklaringer etterpå![]()
![]()
Tror ikke det. Ny (brukt) PU, som jeg sliter litt med å få til å spore helt, som jeg vil.Synes den åpner med et solid fundament, stor flott lyd. Men det er temmelig mye vreng når han synger. Litt slitt plate?
Ok, da forklarer det litt.Tror ikke det. Ny (brukt) PU, som jeg sliter litt med å få til å spore helt, som jeg vil.
Skal "plukke den fra hverandre" litt senere. Vet, hva som må gjøres. Problemet er, at den har svak ulyd, når den
får korrekt nåletrykk (2,0-2,1 gram), så kjører p.t. med 1,6-1,7 i stedet. Da er ulyden vekk, men har problemer med
når det er mye dynamikk i rillen.
Allt godt kommer til han, som har tid å vente![]()
![]()
Er jo vant til litt av hvert fra degOk, da forklarer det litt.Hadde ikke lyst til å hevde sporingsfeil, vet jo ikke hvor mye arbeid du hadde lagt oppsett, ville ikke såre unødig, lettere å skylde på plate.
![]()
Men seriøst. Det er ikke godt å skille snørr og bart alltid. Kunne like godt vært plata som var litt heftig modulert.Er jo vant til litt av hvert fra degså rolig.... har brede skuldre.
Visste det godt...... var faktisk første gang jeg spillte den platen på den pickuppen.
Men jeg får det til etterhvert.
Tenkte kanskje, at "overload" lå hos deg med allt det digitalis, du har påført annlegget ditt, men slikt sier jeg
jo ikke høyt...... vil jo ikke såre unødig
Hva faen skulle vi gjort uten humor??
Jo da....... den platen ER heftigt modulert....... men det skal gå an for en bra PU å takle det også.Men seriøst. Det er ikke godt å skille snørr og bart alltid. Kunne like godt vært plata som var litt heftig modulert.
Kos deg med litt polsk kvalitetsjazz
10000000 takk for tips begge toFor ikke å snakke om innspillingene med Tomasz Stańko!
Det håpes på daglige bilder!Følte, at kroppen var i tipp-topp stand, da jeg våknet i dag, så hva er vel bedre, enn å filosofere
litt over tingenes tillstand??
Har ingen uheld hatt de seneste par ukene, og nå vet jeg hvorfor.
MIN "Murphy" (@ragwo sin Murphy´s "evil twin") må ha reist på familie-besøk
Hva annet kann man konkludere, når uheldene uteblir her, og @ragwo brenner av nye transistorer
minimum én gang om dagen??
Så er det NÅ, man skal benytte seg av muligheten.
Fikk et tilbudd av en av de beste herremennene på HFS for ett stykke tid siden. En DD-spille (fy faen)
men men men...... dette er noe av det beste, som nogensinne er laget i den sjangren = Technics.... gå å legg deg.
Den har en feil (akkurat som Ragwo´s nedgravede sump-spillere fra fjerne østen), den finner plusselig på
å snurre opp i flere hundre ommdreininger.... uten å advare først. Tenker (som Ragwo), at det skal jeg snillt
klare....... hvilket henstår å se.
Fikk fortalt, at dette var en "Japan only", så jeg kunne få step-down trafo med, om jeg ville. Men etter å ha lest
en del av manualen tenkte jeg, at dette blir ikke nødvendigt, siden det ingen steder står, at denne i det hele tatt er laget som
Japan only-model.
And love and behold......... se hva jeg fannt:
Og nå kopplet til 240 volt. @Sluket ...... dette kann du gjøre på din også
Så nå begynner den egentlige saga´en......
Ragwo og jeg kjenner "kråkereir", når vi ser et slikt
@ragwo ...... til info kann det fortelles, at det ligger ett liknende PCB rett unner dette.
Let the attempted repair begin
To be continued......
@ragwo ....... Jeg har ju utdanningen, som vel gir meg ett (lite) forspring??Så godt at du tar opp stafettpinnen! Forhåpentligvis bruker du ikke like lang tid som jeg har gjort.
Hvilken spiller er det, for oss uinnvidde?@ragwo ....... Jeg har ju utdanningen, som vel gir meg ett (lite) forspring??
Utover det: Hastverk er..........
Des bedre tid, man tar seg, des bedre tror jeg jobben blir. Hadde tenkt, att det kunne vært moro å få
den monter i plinten i dag, men det kommer ikke å skje. Må vente på litt komponenter.
Har de fleste av lytterne som skal til, for en total recap. Men mangler ett par bipolare.
Og da jeg fikk PSU printet ut, hadde de jo heldt den gamle brune limen ut i overflod, så det hadde
gått langt opp på beina av ensrettere. Half bridge x 6. Benene er grønne/irret som faen, så de
skal byttes også. Skal se å få bestillt, så jeg kanskje kan ha de i morgen??
Vis vedlegget 1108886
Det ragwo bruker et år på, tar HasseBasse to dager. Deprimerende jungelord.@ragwo ....... Jeg har ju utdanningen, som vel gir meg ett (lite) forspring??
Utover det: Hastverk er..........
Des bedre tid, man tar seg, des bedre tror jeg jobben blir. Hadde tenkt, att det kunne vært moro å få
den monter i plinten i dag, men det kommer ikke å skje. Må vente på litt komponenter.
Har de fleste av lytterne som skal til, for en total recap. Men mangler ett par bipolare.
Og da jeg fikk PSU printet ut, hadde de jo heldt den gamle brune limen ut i overflod, så det hadde
gått langt opp på beina av ensrettere. Half bridge x 6. Benene er grønne/irret som faen, så de
skal byttes også. Skal se å få bestillt, så jeg kanskje kan ha de i morgen??
Vis vedlegget 1108886
Der kan jeg sige 100% NOTDet er helt sikkert den der, det er galt med![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Det vil jeg på ekte @ragwo stil vente med å avsløre, til den er "fix og ferdig"Hvilken spiller er det, for oss uinnvidde?
Det ragwo bruker et år på, tar HasseBasse to dager. Deprimerende jungelord.
Det sorte på beina kalles patina og er helt normalt. Ingenting å være bekymret for.Mere drit dukker opp, når alle brillene kommer i bruk. Se @Grumpy .... man kan ikke ha for mange
brillestyrker
Svarte/korroderte bein på ett par transistorer........ det må og skall byttes.
Vis vedlegget 1108922
Jeg gjetter på at det er en av dem som går alt for fort!Det er en JVC/Victor spiller gjetter jeg på. Men hvilken?
Kanskje ikke helt ved siden av. Når jeg sa: "Technics.... gå å legg deg", kan det vel bare være tale om enDet er en JVC/Victor spiller gjetter jeg på. Men hvilken?
Jada...... du snakker, som du har forstand tillDet sorte på beina kalles patina og er helt normalt. Ingenting å være bekymret for.