V
vredensgnag
Gjest
Det hevdes at det å kikke kritisk på effektpåstander innen HiFi er ødeleggende for hobbyen. 'Forskjeller og Testmetodikk' ble til etter at mange mente slike spørsmål skapte dårlig trivsel. Diskusjonene som ga støtet til underavdelingen er i seg selv verdt en studie.
Nå er det våroffensiv mot det å stille spørsmål ved salgsbrosjyrenes påstander, en offensiv som går igjen i flere tråder. I mange av disse er det gjengangere om at "kabelnekterne" ødelegger for hobbyen.
En utenforstående som betraktet oss ville sikkert trodd vi alle var forrykte, men dette innlegget er motivert av et ønske om å se på hva som egentlig ødelegger for hobbyen: skepsis eller ukritisk aksept av salgssvada?
Motstandere av målinger, og slike som ynder å slenge om seg med uttrykk som "målemafia" og annet, vil jeg henvise til tråden The Loudness War. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.0.html
Dette er HFS viktigste tråd for øyeblikket, den skaper uomtvistelig bevissthet omkring et meget viktig emne, og har garantert også fått mange til å ta en ny lytt til noen CDer i samlingen, med økt innsikt.
Det er en tråd som med stor tydelighet viser viktigheten av å få objektive mål på lydkvalitet. Det er lite poeng i å sette opp et anlegg som kan gjengi en stemmegaffel 12 meter fra mikrofonen, for så å mate det med damphammer-slag. Men dagens "musikk" er beregnet på damphammertrøkk, og det går ut over musikkopplevelsen.
Bevissthet omkring dette hadde aldri blitt skapt om det ikke var for skepsis, vilje til å sette spørsmålstegn ved salgssvada og evne til å spørre: er det nå så sant at disse CDene fra 80-tallet og 90-tallet er dårlige?
For det er nemlig mye salgsprat ute og går, slik at vi skal slenge tidlige CDer og skaffe nye og "remastrede." Eller kjøpe audiofile versjoner til overpris, som viser seg å være dratt rett av ofte dårlige master-generasjoner. Slikt er verdt å tenke over.
Leseren vil ha sett hvor jeg er på vei. Min påstand er nemlig at de egentlige hobby-ødeleggerne er å finne blant dem som:
1. Tror at pris og prestasjon er knyttet til hverandre, uten å kikke under lokket/bak svadaen.
2. Ikke har forstått hvorfor produsentene prioriterer utvendig kosmetikk over innvendig funksjon.
3. Ukritisk faller for tweak-påstander der enheten har ekstremt lav produksjonskost og ekstremt høy salgspris.
4. Faller for påstand om "ny og forbedret," uten egentlig å lytte grundig.
I senere tid har vi opplevd at Linn selger en hel katalog med high-res som er Redbook, uten at noen i Linn eller hos tilbyderen oppdaget dette. Det var kritiske brukere som kom på sporet, og som stadfestet fakta hinsides tvil. Linn trakk hele den katalogen, men først etter lang diskusjon om det faktisk kunne være tilfelle at dette var "Redbook."
http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496
Merk hvor vanskelig det er for folk å ta inn over seg at dette ikke er 24/96. Det skyldes at de har lyttet til det som om det var 24/96, og naturligvis utgydt seg om hvor godt det er i forhold til Redbook.
HD-Tracks er blitt tatt gjentatte ganger for tilsvarende. De har også manglet en kvalitetskontroll i sluttleddet før det legges ut på serveren kunder laster ned fra. Og det er å undres over hvorfor de ikke har en slik kvalitetskontroll. Her var det igjen skeptiske brukere som oppdaget at noe er galt.
Dette oppdages på grunn av nye verktøy vi har fått tilgang til, som gjør det mulig å analysere en musikkfil, og som gir oss anledning til å avgjøre om det vi tilbys er god vare eller ikke.
Men det gjelder mer enn musikken. Nettet byr på en fantastisk transparens. Hundretusener av entusiaster verden over diskuterer, debatterer, krangler og vurderer - og deler informasjon. Her inne har vi sett hvordan en CD-spiller gikk fra å være "verdens beste" til å avsløres som svindel. Det var samme gang i diskusjonen som i tråden om filene fra Linn:
1. Påstand om at noe ikke stemmer.
2. Flere utsagn om at noe måtte være feil ved hvordan dette var stadfestet.
3. Hardnakket motstand mot at noe var galt.
4. Forsøk på å beskytte tilbyder av varen ved å si at det lyder jo likevel meget godt.
5. Før en aksept glir inn om at dette var uheldig.
Nettets transparens og mulighet for utveksling av informasjon gjorde det mulig å hurtig sjekke salgspåstander og svada, og å kontrollere disse. Det gjør også at disse tilbyderne er på vikende front, og nå må erkjenne hva de har gjort på forhånd.
Hvem tror at Lexicon ville erklært at de pakker inn en Oppo i pen kosmetikk, om det ikke var for avsløringene av Goldmund og andre som gjør det samme?
Det kan umulig være uheldig for hobbyen at slik gransking gjør det lettere å velge rett i mengden tilbud. Det kan umulig være ødeleggende at man enklere kan skille mellom det som påvirker lyden i riktig retning, og det som ikke gjør det, eller saboterer den.
Og jeg vil heller våge påstanden at tråder som pedals seneste to er hobbyødeleggende:
1. Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.0.html
2. Vitenskapelige omtrentligheter: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56862.msg1099130.html#msg1099130
I begge settes det opp stråmenn som så skal skytes ned, og begge er utfall mot vitenskapen som visstnok er så ødeleggende for HiFi - enten fordi den ennå ikke har skjønt hvor langt HiFi-utviklere er kommet, sammenlignet med vanlig vitenskap; eller også fordi hifi-produsenter ikke bruker bedre materialer ti år etter at vi har sendt noen til månen.
I begge er resonnementene dårlig fundert og uten innbyrdes sammenheng. De er affektbaserte forsvar for en posisjon det er vanskelig å forsvare, en der vilkårlighet alltid må settes foran tendens - og der tendens (det at noe gir et bestemt utfall) er ugyldig i forhold til en subjektiv opplevelse rundt samme.
Det er en merkelig tilnærming, som kan gi utfall som dette: OMF har satt sammen en del innspill han har registrert om kabeleffekter fra et annet HFS-medlem. OMF har gjort litt av en jobb, og satt disse sammen fra 2005 til i dag.
Jeg avslutter innlegget med en link til dette, og har en anmodning til leseren - legg merke til at det hver eneste gang skjer utrolige ting med lyden som kommer fra anlegget. Gjennom nesten et snes kabelbytter fra 2005 til i dag skjer det "plutselig endrer seg totalt" lydendringer hver gang.
Det er med gru jeg tenker på hvordan det anlegget lød i 2005.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.msg1099562.html#msg1099562
Nå er det våroffensiv mot det å stille spørsmål ved salgsbrosjyrenes påstander, en offensiv som går igjen i flere tråder. I mange av disse er det gjengangere om at "kabelnekterne" ødelegger for hobbyen.
En utenforstående som betraktet oss ville sikkert trodd vi alle var forrykte, men dette innlegget er motivert av et ønske om å se på hva som egentlig ødelegger for hobbyen: skepsis eller ukritisk aksept av salgssvada?
Motstandere av målinger, og slike som ynder å slenge om seg med uttrykk som "målemafia" og annet, vil jeg henvise til tråden The Loudness War. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.0.html
Dette er HFS viktigste tråd for øyeblikket, den skaper uomtvistelig bevissthet omkring et meget viktig emne, og har garantert også fått mange til å ta en ny lytt til noen CDer i samlingen, med økt innsikt.
Det er en tråd som med stor tydelighet viser viktigheten av å få objektive mål på lydkvalitet. Det er lite poeng i å sette opp et anlegg som kan gjengi en stemmegaffel 12 meter fra mikrofonen, for så å mate det med damphammer-slag. Men dagens "musikk" er beregnet på damphammertrøkk, og det går ut over musikkopplevelsen.
Bevissthet omkring dette hadde aldri blitt skapt om det ikke var for skepsis, vilje til å sette spørsmålstegn ved salgssvada og evne til å spørre: er det nå så sant at disse CDene fra 80-tallet og 90-tallet er dårlige?
For det er nemlig mye salgsprat ute og går, slik at vi skal slenge tidlige CDer og skaffe nye og "remastrede." Eller kjøpe audiofile versjoner til overpris, som viser seg å være dratt rett av ofte dårlige master-generasjoner. Slikt er verdt å tenke over.
Leseren vil ha sett hvor jeg er på vei. Min påstand er nemlig at de egentlige hobby-ødeleggerne er å finne blant dem som:
1. Tror at pris og prestasjon er knyttet til hverandre, uten å kikke under lokket/bak svadaen.
2. Ikke har forstått hvorfor produsentene prioriterer utvendig kosmetikk over innvendig funksjon.
3. Ukritisk faller for tweak-påstander der enheten har ekstremt lav produksjonskost og ekstremt høy salgspris.
4. Faller for påstand om "ny og forbedret," uten egentlig å lytte grundig.
I senere tid har vi opplevd at Linn selger en hel katalog med high-res som er Redbook, uten at noen i Linn eller hos tilbyderen oppdaget dette. Det var kritiske brukere som kom på sporet, og som stadfestet fakta hinsides tvil. Linn trakk hele den katalogen, men først etter lang diskusjon om det faktisk kunne være tilfelle at dette var "Redbook."
http://www.computeraudiophile.com/content/Look-what-Linn-sold-2496
Merk hvor vanskelig det er for folk å ta inn over seg at dette ikke er 24/96. Det skyldes at de har lyttet til det som om det var 24/96, og naturligvis utgydt seg om hvor godt det er i forhold til Redbook.
HD-Tracks er blitt tatt gjentatte ganger for tilsvarende. De har også manglet en kvalitetskontroll i sluttleddet før det legges ut på serveren kunder laster ned fra. Og det er å undres over hvorfor de ikke har en slik kvalitetskontroll. Her var det igjen skeptiske brukere som oppdaget at noe er galt.
Dette oppdages på grunn av nye verktøy vi har fått tilgang til, som gjør det mulig å analysere en musikkfil, og som gir oss anledning til å avgjøre om det vi tilbys er god vare eller ikke.
Men det gjelder mer enn musikken. Nettet byr på en fantastisk transparens. Hundretusener av entusiaster verden over diskuterer, debatterer, krangler og vurderer - og deler informasjon. Her inne har vi sett hvordan en CD-spiller gikk fra å være "verdens beste" til å avsløres som svindel. Det var samme gang i diskusjonen som i tråden om filene fra Linn:
1. Påstand om at noe ikke stemmer.
2. Flere utsagn om at noe måtte være feil ved hvordan dette var stadfestet.
3. Hardnakket motstand mot at noe var galt.
4. Forsøk på å beskytte tilbyder av varen ved å si at det lyder jo likevel meget godt.
5. Før en aksept glir inn om at dette var uheldig.
Nettets transparens og mulighet for utveksling av informasjon gjorde det mulig å hurtig sjekke salgspåstander og svada, og å kontrollere disse. Det gjør også at disse tilbyderne er på vikende front, og nå må erkjenne hva de har gjort på forhånd.
Hvem tror at Lexicon ville erklært at de pakker inn en Oppo i pen kosmetikk, om det ikke var for avsløringene av Goldmund og andre som gjør det samme?
Det kan umulig være uheldig for hobbyen at slik gransking gjør det lettere å velge rett i mengden tilbud. Det kan umulig være ødeleggende at man enklere kan skille mellom det som påvirker lyden i riktig retning, og det som ikke gjør det, eller saboterer den.
Og jeg vil heller våge påstanden at tråder som pedals seneste to er hobbyødeleggende:
1. Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.0.html
2. Vitenskapelige omtrentligheter: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56862.msg1099130.html#msg1099130
I begge settes det opp stråmenn som så skal skytes ned, og begge er utfall mot vitenskapen som visstnok er så ødeleggende for HiFi - enten fordi den ennå ikke har skjønt hvor langt HiFi-utviklere er kommet, sammenlignet med vanlig vitenskap; eller også fordi hifi-produsenter ikke bruker bedre materialer ti år etter at vi har sendt noen til månen.
I begge er resonnementene dårlig fundert og uten innbyrdes sammenheng. De er affektbaserte forsvar for en posisjon det er vanskelig å forsvare, en der vilkårlighet alltid må settes foran tendens - og der tendens (det at noe gir et bestemt utfall) er ugyldig i forhold til en subjektiv opplevelse rundt samme.
Det er en merkelig tilnærming, som kan gi utfall som dette: OMF har satt sammen en del innspill han har registrert om kabeleffekter fra et annet HFS-medlem. OMF har gjort litt av en jobb, og satt disse sammen fra 2005 til i dag.
Jeg avslutter innlegget med en link til dette, og har en anmodning til leseren - legg merke til at det hver eneste gang skjer utrolige ting med lyden som kommer fra anlegget. Gjennom nesten et snes kabelbytter fra 2005 til i dag skjer det "plutselig endrer seg totalt" lydendringer hver gang.
Det er med gru jeg tenker på hvordan det anlegget lød i 2005.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.msg1099562.html#msg1099562