Hobbyødeleggere

Status
Stengt for ytterligere svar.
N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Kanskje OEM (sic) er den rette å spørre, men finnes det rapporter der den kabelbyttende i siste link har meldt at et kabelbytte ikke forbedret lyden?
Ja, den hjemmelagde til RS.

Les den linklisten OMF har laget baklengs og prøv å forestille deg hvordan det opprinnelig låt.

edit. jeg feillas innlegget jeg quotet.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.459
vredensgnag skrev:
.......
Noe også en rekke PMs til meg om samme synes å tyde på - at det audiofile presteskap kaster seg over kjetteri og blasfemi er ikke annet enn å regne med, men det ville vært greit om de i det minste forholdt seg til det som står.
......

3. Visst er tweaking mye av gleden med hobbyen - men tweak så mye du vil med bittesmå metallkopper på veggene, til 30.000 halvdusinet, uten at det har den aller minste innvirkning på lyden. Slikt (med mye annet i samme kategori) gjør ikke annet enn å få hifi-interesserte til å se ut som etterblivne skrullinger.
.........
Hvem er dette "audiofile presteskapet"?

Har du forsøkt disse metallkoppene?

Hadde dette kun dreid seg om å stille spørsmål til de mer ekstreme tweaks påstander, hadde jeg vært langt på vei enig.
Men du og dine meningsfeller stopper jo ikke der.
Neida, folk som liker vinyl, rør-forsterkere eller hornhøyttalere er jo mest glad i forvrengning. Eller?
Og er der egentlig noen forskjell mellom forsterkere?
Eller digitale kilder?
Er det vits i å gjøre noe annet enn å kle rommet med akustikk produkter?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.769
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Kanskje OEM er den rette å spørre, men finnes det rapporter der den kabelbyttende i siste link har meldt at et kabelbytte ikke forbedret lyden?
Ingen anelse.

Godt forsøk, forresten. Du vil ikke heller gi oss innsikt i hvordan resten av det jeg siterte fra innlegget ditt kan forstås som noe annet enn skyttergraving?

mvh

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vil du si at trenden er økende for juks og bedrag Vreden ? Ville vel tro at nettet motvirker endel av dette idag..?

Forøvrig, enig med deg når det gjelder B&O...Forspillte sjanser...

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.472
Sted
Trondheim
tkr skrev:
Sakset fra åpningsinnlegget:

Og jeg vil heller våge påstanden at tråder som pedals seneste to er hobbyødeleggende:

1. Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.0.html

2. Vitenskapelige omtrentligheter: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56862.msg1099130.html#msg1099130

I begge settes det opp stråmenn som så skal skytes ned, og begge er utfall mot vitenskapen som visstnok er så ødeleggende for HiFi - enten fordi den ennå ikke har skjønt hvor langt HiFi-utviklere er kommet, sammenlignet med vanlig vitenskap; eller også fordi hifi-produsenter ikke bruker bedre materialer ti år etter at vi har sendt noen til månen.

I begge er resonnementene dårlig fundert og uten innbyrdes sammenheng. De er affektbaserte forsvar for en posisjon det er vanskelig å forsvare, en der vilkårlighet alltid må settes foran tendens - og der tendens (det at noe gir et bestemt utfall) er ugyldig i forhold til en subjektiv opplevelse rundt samme.

Det er en merkelig tilnærming, som kan gi utfall som dette: OMF har satt sammen en del innspill han har registrert om kabeleffekter fra et annet HFS-medlem. OMF har gjort litt av en jobb, og satt disse sammen fra 2005 til i dag.
Jeg avslutter innlegget med en link til dette, og har en anmodning til leseren - legg merke til at det hver eneste gang skjer utrolige ting med lyden som kommer fra anlegget. Gjennom nesten et snes kabelbytter fra 2005 til i dag skjer det "plutselig endrer seg totalt" lydendringer hver gang.
Det er med gru jeg tenker på hvordan det anlegget lød i 2005.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.msg1099562.html#msg1099562
Dette, OAlex, er det jeg tenkte på da jeg skrev

Jeg synes at det er fullstendig unødvendig å starte enda en tråd hvor man forsøker å nedsable meningsmotstandere.
Hva angår resten av åpningsinnlegget, synes jeg at det var riktig velskrevet.

mvh
Pedal har starta flere tråder for å underbygge sine argumenter. Kampen foregår flere steder på brettet. Pedal og Vredensgnag er vel sjakkspillere begge to. Vreden benytter springeren.

Mvh Ola

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
ch skrev:
vredensgnag skrev:
.......
Noe også en rekke PMs til meg om samme synes å tyde på - at det audiofile presteskap kaster seg over kjetteri og blasfemi er ikke annet enn å regne med, men det ville vært greit om de i det minste forholdt seg til det som står.
......

3. Visst er tweaking mye av gleden med hobbyen - men tweak så mye du vil med bittesmå metallkopper på veggene, til 30.000 halvdusinet, uten at det har den aller minste innvirkning på lyden. Slikt (med mye annet i samme kategori) gjør ikke annet enn å få hifi-interesserte til å se ut som etterblivne skrullinger.
.........

Har du forsøkt disse metallkoppene?

Hadde dette kun dreid seg om å stille spørsmål til de mer ekstreme tweaks påstander, hadde jeg vært langt på vei enig.
Men du og dine meningsfeller stopper jo ikke der.
Neida, folk som liker vinyl, rør-forsterkere eller hornhøyttalere er jo mest glad i forvrengning. Eller?
Og er der egentlig noen forskjell mellom forsterkere?
Eller digitale kilder?
Er det vits i å gjøre noe annet enn å kle rommet med akustikk produkter?
Her har du et godt poeng ch... Kan det ikke måles så kan det ikke sies å lyde godt..Og er målekurven avvikende på en høytaler i et dødt rom så vil den garantert ikke passe i en alminnelig stue... Er det slik det er vreden ? Noen av dine bjellesauer nekter jo å høre på nye ting fordi de ikke har en graf de kan sympatisere med... Nevner ikke navn , men de er her.. Stakkars folk.. :p

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tkr skrev:
vredensgnag skrev:
Men det ville være fint om det var bittelitt mindre bløff og lurendreieri i HiFi, og det kommer jeg til å fortsette å mene.
Det var da hyggelig.

Og hvem, etter din mening, er det som ønsker seg mer lurendreieri og bløff innen hifi?

mvh
De fleste i samfunnet virker til å sette pris på programmer som FBI og TV2 hjelper deg. Her inne kalles det å drive korstog når man drar frem tvilsomheter i bransjen. Man kan jo saktens begynne å lure når så mange her forsvarer lureri.

N

nb

Gjest
HCS skrev:
Kan det ikke måles så kan det ikke sies å lyde godt..Og er målekurven avvikende på en høytaler i et dødt rom så vil den garantert ikke passe i en alminnelig stue.
Prøv å finne ett eneste sted hvor noen påstår det der. Lykke til.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
nb skrev:
HCS skrev:
Kan det ikke måles så kan det ikke sies å lyde godt..Og er målekurven avvikende på en høytaler i et dødt rom så vil den garantert ikke passe i en alminnelig stue.

Hehe..bare lese en dipol tråd blant annet det... Ønsker ikke å henge ut folk, men tar neppe feil... Måler det ikke godt så lyder det ikke bra...Eller er dette bare noe en sier tror du nb ?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
vredensgnag skrev:
Men blant de hissige er topline den mest konstruktive, siden han skriver konkrete innspill, og det skal han ha applaus for.
Hehe....takk for den.
Personlig mener jeg jo at det som ødelegger hobbyen mest er manglende aksept for andre sine synspunkter.
Gjelder sikkert meg selv også til tider selv om jeg har små problemer med at andre er på motsatt side i synet på hva som er viktig.

Det som provoserer mest er følelsen av å være en evneveik placebotulling som kan tro at det er forskjeller på duppedingser når målinger (eller ABX tester) viser at det ikke er det. :p

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
ch skrev:
vredensgnag skrev:
.......
......

.........

Hvem som er det audiofile presteskapet? Målefamiaen. Objektivistene. Skeptikerne.
Kjært barn har mange navn.

Det er de som stikker nesa si mest borti hva andre driver med.
Det er de som viser et tydelig behov for å kontrollere andre.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.877
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
audionut skrev:
ch skrev:
vredensgnag skrev:
.......
......

.........

Hvem som er det audiofile presteskapet? Målefamiaen. Objektivistene. Skeptikerne.

AMEN!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.916
lars_erik skrev:
audionut skrev:
ch skrev:
vredensgnag skrev:
.......
......

.........

+1 Lurer litt på hvorfor de er så veldig opptatt av å ha RETT ?

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Så subjektivistene er liksom ikke opptatt av å ha rett?

Nå fikk jeg plutselig forklaringen på hvorfor de så kjølig, distansert formidler sitt budskap og er helt uberørt når noen er uenig med dem.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
De såkalte skeptikerne er som en religiøs sekt, og målet deres er å overbevise andre om at det er sektens verdensbilde som er det riktige.

Har dere forresten lagt merke til hvor humørløse og innbitte de fleste av dem er? Det er også en karakteristikk de deler med typiske sektmedlemmer.

Veldig få av dem sprer noe særlig glede og humør her inne. De starter ikke bildetråder. De drar ikke på besøk hos venner og kjente som deler hobbyen og lager artige besøksrapporter. De har i det hele tatt lite positivt å melde. De hater audiofile, men bruker halve dagen på HFS for å krangle. Så egentig hater de vel audiofile som ikke er audiofilt på samme måte som dem selv. De er noen skikkelig smålige pedanter.

Nå kommer sikkert et par av disse frådende sinte yppersteprestene til å arrestere meg og påpeke at heller ikke jeg har mitt anlegg-tråd og legger ut besøksrapport og andre hyggelige ting. Det er greit nok. Jeg bruker ikke så mye tid her inne. Men de få gangene jeg er her inne, så er det de såkalte subjektivistene som gjør det morsomt og hyggelig å være her.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.424
Torget vurderinger
12
Slik jeg oppfatter det agerer begge definerte sider (såkalte objektivister og såkalte subjektivister) temmelig likt.

Begge vil den annen part skal forstå at den tar feil.
Begge synes den andre part er intolerant og burde akseptere ditt synspunkt.
Begge synes den andre part er snever og navlebeskuende.

Sånn i korte trekk :)

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
audionut skrev:
De såkalte skeptikerne er som en religiøs sekt, og målet deres er å overbevise andre om at det er sektens verdensbilde som er det riktige.

Har dere forresten lagt merke til hvor humørløse og innbitte de fleste av dem er? Det er også en karakteristikk de deler med typiske sektmedlemmer.

Veldig få av dem sprer noe særlig glede og humør her inne. De starter ikke bildetråder. De drar ikke på besøk hos venner og kjente som deler hobbyen og lager artige besøksrapporter. De har i det hele tatt lite positivt å melde. De hater audiofile, men bruker halve dagen på HFS for å krangle. Så egentig hater de vel audiofile som ikke er audiofilt på samme måte som dem selv.

Nå kommer sikkert et par av disse frådende sinte yppersteprestene til å arrestere meg og påpeke at heller ikke jeg har mitt anlegg-tråd og legger ut besøksrapport og andre hyggelige ting. Det er greit nok. Jeg bruker ikke så mye tid her inne. Men de få gangene jeg er her inne, så er det de såkalte subjektivistene som gjør det morsomt og hyggelig å være her.
I dette innlegget er det en ting jeg er enig med deg i: Det er mye morsommere med synsing enn med kunnskap. Kunnskap og metodisk tenking er nemlig slitsomt. Ellers er vel dette innlegget i sin gledesløse kategorisering av annerledes tenkende, båstenking og svart/hvitt verden det beste eksempel at Trondmeg har rett; begge "leire" (i den grad det finnes noen leire, jeg er ikke så sikker) har sine svin på skogen.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.769
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
Slik jeg oppfatter det agerer begge definerte sider (såkalte objektivister og såkalte subjektivister) temmelig likt.

Begge vil den annen part skal forstå at den tar feil.
Begge synes den andre part er intolerant og burde akseptere ditt synspunkt.
Begge synes den andre part er snever og navlebeskuende.

Sånn i korte trekk :)
Kjøper den! +1.
mvh

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg forundres stadig over hvor meget alvor som legges ned i denne hobbyen!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.861
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Har du ikke lest audionut? Noen er jo med i en sekt med formål å ødelegge hobbyen for alle som synes det er gøy med dyre komponenter og glansete brosjyrer. ;D

Det er klart dette er alvorlige greier. Sekter er jo gjerne det.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.769
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
erato skrev:
65finger skrev:
Har du ikke lest audionut? Noen er jo med i en sekt med formål å ødelegge hobbyen for alle som synes det er gøy med dyre komponenter og glansete brosjyrer. ;D

Det er klart dette er alvorlige greier. Sekter er jo gjerne det.
Bare for å ha nevnt det:

Hvis noen tror at det er ille her inne, kan de jo begynne med katteavl eller praktduer...Tro meg, de miljøene er ikke for pyser! Får HFS til å se ut som en liten fredens oase med knapt nok en krusning i overflaten.

mvh

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
audionut skrev:

Veldig få av dem sprer noe særlig glede og humør her inne. De starter ikke bildetråder. De drar ikke på besøk hos venner og kjente som deler hobbyen og lager artige besøksrapporter. De har i det hele tatt lite positivt å melde. De hater audiofile, men bruker halve dagen på HFS for å krangle. Så egentig hater de vel audiofile som ikke er audiofilt på samme måte som dem selv. De er noen skikkelig smålige pedanter.
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe i denne tråden, og etter dette innlegget er det egentlig ikke nødvendig heller. Jeg har en sterk følelse av at du har rett i karakteristikken, det er gjennomført negativt. Er det noen som er overrasket over at medlemmer forsvinner fra sentralen? Det er jo snart bare en håndfull som gidder å poste her. Et lite lyspunkt er det jo at Pedal dukket opp igjen, -så lenge det varer.

N

nb

Gjest
ayaboh skrev:
Er det noen som er overrasket over at medlemmer forsvinner fra sentralen? Det er jo snart bare en håndfull som gidder å poste her.
Tja, noen av de mest kunnskapsrike medlemmene opp gjennom årene har forsvunnet fordi de gikk lei av å snakke til en mur av stupiditet og føleri, så det slår nok litt begge veier det der.

T

timc

Gjest
Nå har det klikket fullstendig for dere alle sammen.

Er dere fullstendig hjernedøde?

Ikke kan folk lese, og ikke kan de skrive. Selvinnsikt finnes ikke.

Jeg melder meg herved ut fra HFS. Vil ikke assosieres med dette miljøet lengre.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.022
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
HCS skrev:
nb skrev:
HCS skrev:
Hehe..bare lese en dipol tråd blant annet det... Ønsker ikke å henge ut folk, men tar neppe feil... Måler det ikke godt så lyder det ikke bra...Eller er dette bare noe en sier tror du nb ?
Tåketale... Stygg også. Konkretiser, takk.

Og så var det denne:
audionut skrev:

Hmm, så for å være audiofil må man fornekte vitenskap, var det så?

V

vredensgnag

Gjest
ayaboh skrev:
audionut skrev:

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å skrive noe i denne tråden, og etter dette innlegget er det egentlig ikke nødvendig heller. Jeg har en sterk følelse av at du har rett i karakteristikken, det er gjennomført negativt. Er det noen som er overrasket over at medlemmer forsvinner fra sentralen? Det er jo snart bare en håndfull som gidder å poste her. Et lite lyspunkt er det jo at Pedal dukket opp igjen, -så lenge det varer.
Siden Roysen la inn denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.0.html

Har medlemsmassen økt med 60%, mener det var omtrent på den tiden HFS rundet 10.000 medlemmer, eller mishugser jeg? Uansett har det vært fin vekst, skulle jeg tro.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Valentino skrev:
Må ikke :) , men hvorfor er det ikke fullstendig uproblematisk at en synser spør en annen synser om råd?

V

vredensgnag

Gjest
ØivindJ skrev:
Valentino skrev:
Må ikke :) , men hvorfor er det ikke fullstendig uproblematisk at en synser spør en annen synser om råd?
Det er fullstendig uproblematisk.

Men når synsere vaker omkring inne på Forskjeller og Testmetodikk og kaller stedet HFS sin spam-mappe, de som diskuterer der "hobbyødeleggere," og generelt gjør forsøk på å å desavuere diskusjonene og latterliggjøre momentene som tas opp - da blir det problematisk.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Begge grupperingene har dessværre til felles at de synes det er de andre som står for de groveste overtrampene :-\

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
ØivindJ skrev:
Begge grupperingene har dessværre til felles at de synes det er de andre som står for de groveste overtrampene :-\
Du har selvfølgelig helt rett. Jeg lover å skjerpe meg!

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
f skrev:
timc skrev:
Nå har det klikket fullstendig for dere alle sammen.

Er dere fullstendig hjernedøde?

Ikke kan folk lese, og ikke kan de skrive. Selvinnsikt finnes ikke.

Jeg melder meg herved ut fra HFS. Vil ikke assosieres med dette miljøet lengre.
Veldig synd at du finner dette nødvendig :'(
Det er jo dette som skjer.. De som besitter kunnskap forsvinner, og de imbesile kranglefittene tar over. HFS-skuta synker i takt med at antallet medlemmer øker.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
audionut skrev:

Kabelerotikerne holder sorte messer og reder grunnen for Antikrist, han som skal komme og kortslutte all lakris og Belden, til bare Odin står igjen.

Jeg har hvertfall lagt merke til at de går rundt med et hysterisk Colgate-flir. Mange av dem har hatt sommerjobb som klovn. Flere sikler.

De strør om seg med livsvisdomsplattheter; "et smil betyr så mye", "dagen i dag skal bli vår beste dag", osv. Alle billedtrådene de starter er bare et substitutt for skapertrangen som ikke lenger får utløp etter at barnebladet "Magne" gikk inn. De renner ned dørene hos folk, og går ikke engang når verten tar på pyjamas. Dagen etter skriver de om det herlige besøket som de satser på å gjenta snart. De er som Ove i "Solsidan". På tross av at de er kvalifiserte lyttere lar de medforumister på HFS gå for lut og kaldt vann, men henger hele dagen på Alternativmessen i stedet. De hater smålighet og pedanteri, og er heller storsinnede og åpne for alt. Alt...!

Og det gjør det jo litt fornøyelig å være her.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Den frådende masse forsvarer seg med nebb og klør, ser jeg. Godt. Det viser at dere føler dere truffet.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.877
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Barnehagetråd dette. Frådende, siklende og sarkastiske teknikkere belærer de små. Imponerende.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Det er forunderlig hvordan deler av trådens «tema» reflekteres i enkelte innlegg.

mvh
KJ

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Absolutt en herlig underholdende barnehagetråd. Jeg venter på flere patetiske forsvarsinnlegg fra den frådende masse. Det morer meg.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
topline skrev:
vredensgnag skrev:
Men blant de hissige er topline den mest konstruktive, siden han skriver konkrete innspill, og det skal han ha applaus for.
Hehe....takk for den.
Personlig mener jeg jo at det som ødelegger hobbyen mest er manglende aksept for andre sine synspunkter.
Gjelder sikkert meg selv også til tider selv om jeg har små problemer med at andre er på motsatt side i synet på hva som er viktig.

Det som provoserer mest er følelsen av å være en evneveik placebotulling som kan tro at det er forskjeller på duppedingser når målinger (eller ABX tester) viser at det ikke er det. :p
Topline du misforstår nok dette her (som så mange andre)
En gitt ABX test forteller ikke på generelt grunnlag at det ikke er forskjell på et par gitte kabler, kun at den testen foretatt som ikke gir positivt utslag ikke der og da kan fortelle at det er forskjell.

Derimot ville jeg for min del (dersom det skulle være viktig for meg) tolke det som en indikasjon på at forskjellen ikke er STOR.

Ja, jeg ser på de som hevder STOOORE forskjeller og ikke kan skjelne de når de ikke vet hva som er hva OG hevder at de (vi/meg) som heller ikke hører forskjell (fortsatt store) enten har for dårlig anlegg,dårlige ører o.l. som om ikke nødvendigvis evneveike eller tullinger, men utsatt for placebo.

Da vil jeg legge til at slik jeg ser det, så er (kan) det være hørbare forskjeller og imo er de (om tilstede) svært små................................det som gjør disse imo små forskjellene STOORE er i målestokken 90 % placebo (= ytre påvirkninger) og da står det igjen 10 % reelle, som imo bør benevnes som små.
Jeg snakker her nå om kabler.

Kan jo legge til på generelt grunnlag om trådens tema (altså ikke til deg), denne tråden ligger ikke
under kabelhjørnet, denne undergruppen er laget for å diskutere "Forskjeller og Testmetodikk"

Jeg har stor forståelse for at personer som ønsker å diskutere lytteinntrykk av div. kabler under kabelhjørnet må og bør få gjøre det i fred og ro...........særlig de trådene hvor et ønske om det blir uttrykt spesifikt.
Så langt jeg har fått med meg, så har vel de aller aller fleste såkalte kabelskeptikerne gang på gang hevdet at hva hver enkelt bruker av penger og velger av kablage selvfølgelig er opp til hver enkelt og ikke problematisk.

Det er vel mer en del av de mer ekstreme påstandene (les enorme forskjeller/oppgraderinger) en del i blant argumenterer mot , da de og også jeg stiller oss tvilende til størrelseorden på de (forskjellene)
da det nærmest viser seg umulig å bevise det samme når de ikke vet hva som spiller.

Ser nå at en skriver;

ØivindJ
<Må ikke Glad , men hvorfor er det ikke fullstendig uproblematisk at en synser spør en annen synser om råd?>

VG
<Det er fullstendig uproblematisk.

Men når synsere vaker omkring inne på Forskjeller og Testmetodikk og kaller stedet HFS sin spam-mappe, de som diskuterer der "hobbyødeleggere," og generelt gjør forsøk på å å desavuere diskusjonene og latterliggjøre momentene som tas opp - da blir det problematisk.>

For å nevne det, vi har vennetråder for merker, vi har på besøk hos og mitt anlegg og billedtråder, her er intensjonen at de som deltar skal la være å provosere og de kan kose seg og være positive og slikt.
Så har vi bl.a. kategorien hvor denne tråden ligger, og den oppfatter jeg som sagt som alternativ bl.a. til kabelhjørnet hvor en (her) kan diskutere mer kritisk og med mindre synsing ting og tang med hifi.
Så har vi techjørnet hvor synsing ikke er tillatt i det hele tatt.

Jeg har vanskelig for å skjønne at noen kan mene at det er negativt å starte en diskusjon om tvilsomme påstander og tvilsomme produkter på et diskusjonsforum og dertil i en tråd som i sin tid ble opprettet nærmest som en beskyttelse for "synse" trådene på kabelhjørnet.

Jeg ble også i blant provosert av de som (utidig imo) blandet seg inn i synsetrådene på kabelhjørnet ofte med inntrykk av at det var lite annet å fordrive tiden med, dette nevnte jeg vel også en del ganger for et år eller 2 siden.

Tråden heter Hobbyødeleggere, kanskje burde det stått et spørsmålstegn etter?

Kanskje er det mer en hobby for enkelt enn andre?

Kanskje er hobbyen for enkelte veien,drømmen,følelsene og troen?

Dersom svaret på det siste er ja, så synes jeg da at det må være helt OK.
For de så finnes det som nevnt tråder hvor de bare kan kose seg (stort sett da ;D )
Nevner: På besøk hos,Mitt anlegg og billedtråder, og ikke minst Diy hjørnet (som etter min mening kanskje er det som dekker HiFi som hobby aller best (hobby som uttrykk) dette selv om jeg ikke bedriver det sjøl.
Kabelhjørnet blir vel noe mer blandet, siden det vel ikke er forbudt med kritiske motargumenter der.
Likeså HiFi generelt hvor en må kunne få hevde sine sterke argumenter alle veier.

Hvorfor vil en oppsøke tråder hvor en ikke tåler div. argumenter/påstander, dersom det er i gruppen
Forskjeller og Testmetodikk og Techjørnet og som ikke bryter med intensjonen i disse?

Jeg vil avslutningsmessig si at jeg har lært mer av "hvordan få bedre" lyd av de som blir satt i båsen ikke subjektivister her inne enn fra de andre.

Jeg har dermed også forandret meg i noen grad mot det jeg sjøl vil si mer skeptisk, mindre troende.

Helt frelst er jeg nok fortsatt ikke i "objektivistenes" øyne, men en"hobby" må jeg jo ha ;D , pengene får jeg jo ikke med meg til den andre siden uansett.

Mener likevel at jeg har lært hvor det er mer fornuftig å bruke disse pengene og det er ikke på dyre eksklusive kabler.

Heldigvis har jeg heller aldri brukt svimlende summer på dette heller, men alt er relativt de har kostet sine lapper dog.

Mvh.KW

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
Vredensgnag er øyensynlig forbannet over siste dagers motbør:

vredensgnag skrev:
Og jeg vil heller våge påstanden at tråder som pedals seneste to er hobbyødeleggende:
…Og jeg utpekes til syndebukk. Jeg er blitt et hår i suppen til Vredensgnag. (Trass i at jeg pt bærer kokkelue, altså).

Ja, ja. Jeg får vel ta opp hansken, selv om det kan koste meg en lekekamerat i sjakktråden. Vreden har åpnet partiet med sin sedvanlige tirade, la oss kalle det e2-e4, det vanligste åpningstrekket. Som forsvar velger jeg c5, Siciliansk Drage, kjent for sitt skarpe spill mot respektive kongestillinger. Selv Magnus Carlsen har blitt satt sjakk matt i denne varianten.

Strengt tatt skulle vel denne tråden ligge under Kommentarer og hjelp til forumet, men hvis Vreden vil ha den liggende her på Forskjeller og Testmetodikk, så gjerne for meg.

Jeg går ikke inn på alle detaljene i åpningsinnlegget. Det er stort sett gammelt nytt. La oss heller se på The Big Picture.( Vreden er flink til det, å se de store linjer i samfunnet. Undre meg på om selvinnsikten er tilsvarende god?)
-Hva er bransjens og Sentralens beste, og hvem er det egentlig som opptrer med agenda her inne?

La meg først si at jeg elsker alt som har med hi-fi/musikk å gjøre. Som guttunge sov jeg med kassettspilleren i sengen, hanket inn brosjyrer fra alle radio og tv-butikker i Harstad by på 70-tallet og samlet tomflasker hver helg til å kjøpe mitt første utstyr. Jeg har lest nesten alt av engelskspråklige og skandinaviske hi-fi tidsskrifter utgitt siden slutten av 70-tallet. Det ligger meterhøye bunker i huset mitt og på loftet den dag i dag, til konas fortvilelse. Etter at jeg flyttet til Oslo i 1983 ble jeg kjent med mange hi-fi importører og forhandlere. Noen holder enda koken. Siden 90-tallet har jeg vært bidragsyter til Audio/Fidelity, og i noen år nå har jeg vært aktiv på Sentralen. Jeg har eid og prøvd ut en drøss med utstyr. Fra rimelig nybegynnernivå til svært dyrt utstyr. Jeg lytter masse på musikk og leser flere musikktidsskrifter hver måned. Tidsklemma medfører at bilstereo og iPod/Koss Porta Pro er mine hovedkilder. Anlegget i stua får jeg bare hørt på 3-4 timer i uka. For øvrig har jeg økonomisk sans og forståelse, og er opptatt av value for money, herunder selvbygde høyttalere og PC-audio. All hardware er skjult bak skapdører, så jeg driter i kosmetikken. Utenforstående ser ikke at det står et ”millionanlegg” i stua.

Jeg setter meget stor pris på Hifisentralen, og har flere ganger takket Høvdingen og moderatorene for sin idealistiske innsats. Det var også jeg som initierte pengeinnsamlingen til den nye serveren, i 2008/9. Men jeg er ikke gift med Sentralen. I 2010 tok jeg et sabbatsår. Hadde ikke et eneste innlegg i hele 2010. Var innom fra tid til annen for å holde meg oppdatert.

Det var interessant å observere Sentralen fra utsiden. Når jeg selv ikke deltok i trådene fikk jeg en mer objektiv holdning til debatten. Noe av det mest øyenfallende i 2010 var Vredensgnag sin hersketeknikk på de sedvanlige temaene som kabler, eksotisk utstyr, hva man hører/ikke hører, etc.
Jeg husker spesielt en nykommer som uttrykte seg litt klønete om skinneffekten på kabler. Dette sitatet limte Vreden inn i sin signatur, for virkelig å sette gutten i gapestokken. Regulær mobbing med andre ord. Her tas ingen gisler i kampen mot ehhh, ja mot hva da?

Det er nemlig ikke så lett å skjønne hva som er Vredens kamp og agenda. Han har fortalt at han jobber med film, reklame og media på internasjonalt nivå. Han er en tungvekter som heldigvis/dessverre (stryk det som ikke passer) har lagt sin elsk på Hifisentralen. Av forumstatistikken ser vi at han vier en betydelig del av sin fritid til å være på Hifisentralen. Noen av innleggene på OT om internasjonal politikk holder så høyt nivå at de kunne vært trykket og solgt. Han er aktiv på Klassisk forumet også. Jeg leser ikke der, men har forstått at det er en gjeng som henger sammen og deler rikelig av sin interesse for klassisk musikk. Noen av disse er også venner og treffes på fritiden. Jeg ser at de kjører flerspann i andre tråder her inne. Vreden er førerhunden og så kommer de andre etter. Ikke lett å stå i veien for et slikt vogntog.

Sentralen blir langt på vei brukt som en slags gammeldags herreklubb, hvor herrene møtes etter arbeidstid for en drink og en prat. (Det gjelder forresten mange av oss). Off Topic har snart like mange innlegg som Hi-Fi Generelt. Hifisentralen har mutert over i Folkesentralen. Motforestillingene mot bransjen og utstyret, og fokuset på det negative, har nå fortrinnsrett. I smålighetens ånd okker man seg over andres pengebruk og dårskap. Forsåvidt en god gammel norsk tradisjon dette.

Dypets sett er dette Høvdingens feil. Det er hans forum og han setter kjørereglene. Han har latt Sentralen ese ut, uten andre regler enn at man ikke skal være uhøflig + litt spissfindigheter for bransjeaktørene. Fordelen er at vi er imponerende mange, og at det blir tidvis høy kvalitet på noen tråder, ikke minst på OT og musikk.
Ulempen er dog at når man slipper en slugger som Vredensgnag løs, så blir det ganske utrivelig for mang en Hi-Fi entusiast som er her for hi-fiens skyld.

Problemet med Vredensgnag er at han ikke har magemål. Det er fint med kritikk av bransjen og det er fint med sunn skepsis mht Placebo og alt det der. Men ikke i så store menger, hele tiden og framført med så inni helvetes mye polemikk og propaganda. Det blir for mye av en god ting, etter mitt skjønn. Dette nevnte jeg for Vreden i 2009, uten at det hadde noen effekt. Tvert i mot, så har han jo opprettet akkurat denne tråden fordi han ikke får ture fram uhindret. Det er ikke han, men undertegnede, som er problemet!

Legg merke til hvordan Vredensgnag setter Endre i gapestokken. Først roser han OMF for å ha gjort en grundig og viktig jobb med å samle sammen mange sitater, og så linker han til innlegget og ber alle om å studere det. Hensikten er å gjøre narr av Endre.

Men stopp filmen litt her og tenk dere om: Endre er en aktiv Hi-Fi entusiast. Han bruker masse penger på Hi-Fi, som han kjøper fra lokale norske forhandlere. Sånne som Endre er blant de som holder liv i (de få) importørene/forhandlerne vi har igjen her i Norge. Endre var aktiv her inne på Sentralen, men er nå neste borte. Han skrev entusiastisk om sine nyanskaffelser og postet bilder fra stua si, noe han nå skal straffes for i regi av OMF og Vredensgnag. Jeg har aldri møtt Endre, men tipper at mobbingen av utstyret hans (Edge) og forhandleren han benytter seg mye av (Audiofreaks) spiller inn. Jeg (tror) rett og slett at Endre (og andre) highendere føler seg uvelkommen på HFS, mye pga den hatske profilen til Vredensgnag og hans kumpaner ovenfor highend utstyr.

Tankevekkende er det å se hva disse selv kjøper og anbefaler av utstyr: Direkteimport av Oppo og annen OEM Kinaelektronikk, kabelkjøp fra utenlandske nettbutikker og diverse PC/PA-utstyr. Hvor mye av dette kommer fra norske hi-fi forhandlere? Var det forresten ikke Orso som oppfordret til boikott av en forhandler i Bergen fordi Orso ikke likte forvrengningskarakteristikken på en forsterker? I går slo brukernavn Roald kategorisk fast at Nordost var ”svindel”. Ved siden av å være foretrukket av mange HFS medlemmer så har Nordost en norsk importør og forhandler. Merket selger for øvrig desidert mest av sine rimelige modeller. Tror ikke Roald tenkte så mye på det i sin mobb-en-produsent-kampanje.

Skrev ikke Høvdingen at Sentralen skulle være et treffpunkt for bruker og bransje? -Nå er det vist blitt slik at man skal drite ut norske aktører, de få som fremdeles er i livet, samt de kundene som kjøper utstyret. Samtidig lyser det ”ledig annonseplass her” øverst på forumsidene, mens medlemmene klager på hastigheten på forumet og maser på HFS3. Jeg lurer på om Vredensgnag har tenkt litt i disse baner? Han som er så flink til å se flisa i andres øyne.

Vredensgnag leker Michael Moore med oss her inne på Sentralen. Hvorfor tror dere ellers at han døpte seg om til VREDENS GNAG? (Han var hyggeligere som KindOfBlue, og enda hyggeligere som Soundproof). Et helt misforstått og ulykksalig korstog, omtrent som en Oberstløytnant Nicholson i Broen over Kwai.

Faktum er at det nesten ikke er lønnsomhet igjen i Hi-Fi, verken internasjonalt eller nasjonalt. Både produsenter og forhandlere driver i stor grad på idealisme. Derfor blir Vredensgnag sitt vrengbilde helt, helt feil. Unødvendig, og ikke minst urettferdig, å slå den jevne Hi-Fi aktør i hartkorn med det lille som er av overpriset exotica.

Jeg setter strek her. Forhåpentligvis er det noe som synker inn. Hvis ikke, så kommer HFS-medlemmene til å fragmenteres slik som vi ser i utlandet, hvor entusiastene samler seg på AudioAsylum, Teknikknerdene på Hydrogenaudio.org og så videre. Her må det tas grep før det er for sent. Før Sentralen er selvmatt!

PS: Det ble mye Vredegnål her, men han tåler såpass. Som forumkjendis må han tåle spotlighten litt mer enn andre. Var det ikke det dere sa til Roysen i fjor?

EDIT: Soundproof

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
20.877
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Et veldig bra innlegg, pedal. Igjen. Jeg har fått utallige mailer fra folk som ikke lengre engajerer seg her inn på grunn av det du beskriver her. De må jo være noe nordlendingene kaller for "to-prosenter"- ergo langt under 60 i IQ, som er et veiskille mellom de inteligent oppgående og de "andre"en som ikke skjønner at andre også har kunnskaper om hvordan sette sammen et best mulig, lydmessig anlegg, Et sjokk, selvsagt, å oppleve at hallelulja -ropene forstummer og at noen gir fulstendig helvete i hva dere mener om saken, siden dere har ekskludert dere selv ettertrykkelig med besserwisser, sarkasmer, ufinheter og for noen totalt uten bakgrunn for det de prater, fråder og misjonerer om. Kunne blitt litt av en tragikomedie dette, med Vreden, totte, roald, nb osv i hovedrollene.

Og de later til å tro at om vi hersjes lenge nok med, ja så gir vi opp. Hvilket vi selvsagt gjør. Vi stenger gnålet ute, og spiller musikk.

V

vredensgnag

Gjest
pedal skrev:
Vredensgnag er øyensynlig forbannet over siste dagers motbør:

vredensgnag skrev:
…Og jeg utpekes til syndebukk. Jeg er blitt et hår i suppen til Vredensgnag. (Trass i at jeg pt bærer kokkelue, altså).
Jeg syns derimot at det var et meget dårlig innlegg, der pedal enda en gang demonstrerer at han må sleivsparke mot person, fremfor å ta for seg sak.
Han siterer meg som innledning til sin lange og hysteriske utesking av varianter av ting han kan koble forstavelsen vreden- til. Det er forskjell på hva jeg skriver, og dette pinlige innspillet.
Pedal synes også å tro at jeg er inspirert av "senere tids motbør." Sannheten er den at jeg over en viss tid har funnet pedals innspill å karakterisere som lavmål i debatten omkring subjektivisme og objektivisme i forhold til hifi som hobby. Å kalle det motbør ville være å bruke vel sterk forstørrelse på storm i et vannglass.

I følge eget utsagn er pedal innhaver av et loft fylt med tweaks oppsamlet gjennom årene, og det kan muligens forklare hans halstarrighet når det gjelder å forsvare hifi-esoterica.

Pedal har en lite kledelig tendens til å skulle lese det andre skriver i verste mening for å skåre billige poeng. Her forleden var jeg i følge pedal ufin mot canales; nå mener pedal at jeg henger ut Endre Askeland, og han bruker flere avsnitt på det. Overhodet ikke, jeg viser til Endre Askelands flerårige serie med lydforbedringer oppnådd med kabeltweaks, og tillater meg en liten refleksjon om hvordan det anlegget må ha spilt i 2005. Slikt er en grei oppsummering av hva som må være konsekvensen av de mange justeringene som er gjennomført.

Men pedal klarer ikke å la være å skulle peke i skammekroken, moralsk indignert som han tydeligvis er over hifi-blasfemien som griper om seg i klasseværelset hans.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn