Vredensgnag er øyensynlig forbannet over siste dagers motbør:
vredensgnag skrev:
Og jeg vil heller våge påstanden at tråder som pedals seneste to er hobbyødeleggende:
Og jeg utpekes til syndebukk. Jeg er blitt et hår i suppen til Vredensgnag. (Trass i at jeg pt bærer kokkelue, altså).
Ja, ja. Jeg får vel ta opp hansken, selv om det kan koste meg en lekekamerat i sjakktråden. Vreden har åpnet partiet med sin sedvanlige tirade, la oss kalle det e2-e4, det vanligste åpningstrekket. Som forsvar velger jeg c5, Siciliansk Drage, kjent for sitt skarpe spill mot respektive kongestillinger. Selv Magnus Carlsen har blitt satt sjakk matt i denne varianten.
Strengt tatt skulle vel denne tråden ligge under Kommentarer og hjelp til forumet, men hvis Vreden vil ha den liggende her på Forskjeller og Testmetodikk, så gjerne for meg.
Jeg går ikke inn på alle detaljene i åpningsinnlegget. Det er stort sett gammelt nytt. La oss heller se på The Big Picture.( Vreden er flink til det, å se de store linjer i samfunnet. Undre meg på om selvinnsikten er tilsvarende god?)
-Hva er bransjens og Sentralens beste, og hvem er det egentlig som opptrer med agenda her inne?
La meg først si at jeg
elsker alt som har med hi-fi/musikk å gjøre. Som guttunge sov jeg med kassettspilleren i sengen, hanket inn brosjyrer fra alle radio og tv-butikker i Harstad by på 70-tallet og samlet tomflasker hver helg til å kjøpe mitt første utstyr. Jeg har lest nesten alt av engelskspråklige og skandinaviske hi-fi tidsskrifter utgitt siden slutten av 70-tallet. Det ligger meterhøye bunker i huset mitt og på loftet den dag i dag, til konas fortvilelse. Etter at jeg flyttet til Oslo i 1983 ble jeg kjent med mange hi-fi importører og forhandlere. Noen holder enda koken. Siden 90-tallet har jeg vært bidragsyter til Audio/Fidelity, og i noen år nå har jeg vært aktiv på Sentralen. Jeg har eid og prøvd ut en drøss med utstyr. Fra rimelig nybegynnernivå til svært dyrt utstyr. Jeg lytter masse på musikk og leser flere musikktidsskrifter hver måned. Tidsklemma medfører at bilstereo og iPod/Koss Porta Pro er mine hovedkilder. Anlegget i stua får jeg bare hørt på 3-4 timer i uka. For øvrig har jeg økonomisk sans og forståelse, og er opptatt av value for money, herunder selvbygde høyttalere og PC-audio. All hardware er skjult bak skapdører, så jeg driter i kosmetikken. Utenforstående ser ikke at det står et millionanlegg i stua.
Jeg setter meget stor pris på Hifisentralen, og har flere ganger takket Høvdingen og moderatorene for sin idealistiske innsats. Det var også jeg som initierte pengeinnsamlingen til den nye serveren, i 2008/9. Men jeg er ikke gift med Sentralen. I 2010 tok jeg et sabbatsår. Hadde ikke et eneste innlegg i hele 2010. Var innom fra tid til annen for å holde meg oppdatert.
Det var interessant å observere Sentralen fra utsiden. Når jeg selv ikke deltok i trådene fikk jeg en mer objektiv holdning til debatten. Noe av det mest øyenfallende i 2010 var Vredensgnag sin hersketeknikk på de sedvanlige temaene som kabler, eksotisk utstyr, hva man hører/ikke hører, etc.
Jeg husker spesielt en nykommer som uttrykte seg litt klønete om skinneffekten på kabler. Dette sitatet limte Vreden inn i sin signatur, for virkelig å sette gutten i gapestokken. Regulær mobbing med andre ord. Her tas ingen gisler i kampen mot ehhh, ja mot hva da?
Det er nemlig ikke så lett å skjønne hva som er Vredens kamp og agenda. Han har fortalt at han jobber med film, reklame og media på internasjonalt nivå. Han er en tungvekter som heldigvis/dessverre (stryk det som ikke passer) har lagt sin elsk på Hifisentralen. Av forumstatistikken ser vi at han vier en betydelig del av sin fritid til å være på Hifisentralen. Noen av innleggene på OT om internasjonal politikk holder så høyt nivå at de kunne vært trykket og solgt. Han er aktiv på Klassisk forumet også. Jeg leser ikke der, men har forstått at det er en gjeng som henger sammen og deler rikelig av sin interesse for klassisk musikk. Noen av disse er også venner og treffes på fritiden. Jeg ser at de kjører flerspann i andre tråder her inne. Vreden er førerhunden og så kommer de andre etter. Ikke lett å stå i veien for et slikt vogntog.
Sentralen blir langt på vei brukt som en slags gammeldags herreklubb, hvor herrene møtes etter arbeidstid for en drink og en prat. (Det gjelder forresten mange av oss). Off Topic har snart like mange innlegg som Hi-Fi Generelt. Hifisentralen har mutert over i Folkesentralen. Motforestillingene mot bransjen og utstyret, og fokuset på det negative, har nå fortrinnsrett. I smålighetens ånd okker man seg over andres pengebruk og dårskap. Forsåvidt en god gammel norsk tradisjon dette.
Dypets sett er dette Høvdingens feil. Det er hans forum og han setter kjørereglene. Han har latt Sentralen ese ut, uten andre regler enn at man ikke skal være uhøflig + litt spissfindigheter for bransjeaktørene. Fordelen er at vi er imponerende mange, og at det blir tidvis høy kvalitet på noen tråder, ikke minst på OT og musikk.
Ulempen er dog at når man slipper en slugger som Vredensgnag løs, så blir det ganske utrivelig for mang en Hi-Fi entusiast som er her for hi-fiens skyld.
Problemet med Vredensgnag er at han ikke har magemål. Det er fint med kritikk av bransjen og det er fint med sunn skepsis mht Placebo og alt det der. Men ikke i så store menger, hele tiden og framført med så inni helvetes mye polemikk og propaganda. Det blir for mye av en god ting, etter mitt skjønn. Dette nevnte jeg for Vreden i 2009, uten at det hadde noen effekt. Tvert i mot, så har han jo opprettet akkurat denne tråden fordi han ikke får ture fram uhindret. Det er ikke han, men undertegnede, som er problemet!
Legg merke til hvordan Vredensgnag setter Endre i gapestokken. Først roser han OMF for å ha gjort en grundig og viktig jobb med å samle sammen mange sitater, og så linker han til innlegget og ber alle om å studere det. Hensikten er å gjøre narr av Endre.
Men stopp filmen litt her og tenk dere om: Endre er en aktiv Hi-Fi entusiast. Han bruker masse penger på Hi-Fi, som han kjøper fra lokale norske forhandlere. Sånne som Endre er blant de som holder liv i (de få) importørene/forhandlerne vi har igjen her i Norge. Endre var aktiv her inne på Sentralen, men er nå neste borte. Han skrev entusiastisk om sine nyanskaffelser og postet bilder fra stua si, noe han nå skal straffes for i regi av OMF og Vredensgnag. Jeg har aldri møtt Endre, men tipper at mobbingen av utstyret hans (Edge) og forhandleren han benytter seg mye av (Audiofreaks) spiller inn. Jeg (tror) rett og slett at Endre (og andre) highendere føler seg uvelkommen på HFS, mye pga den hatske profilen til Vredensgnag og hans kumpaner ovenfor highend utstyr.
Tankevekkende er det å se hva disse selv kjøper og anbefaler av utstyr: Direkteimport av Oppo og annen OEM Kinaelektronikk, kabelkjøp fra utenlandske nettbutikker og diverse PC/PA-utstyr. Hvor mye av dette kommer fra norske hi-fi forhandlere? Var det forresten ikke Orso som oppfordret til boikott av en forhandler i Bergen fordi Orso ikke likte forvrengningskarakteristikken på en forsterker? I går slo brukernavn Roald kategorisk fast at Nordost var svindel. Ved siden av å være foretrukket av mange HFS medlemmer så har Nordost en norsk importør og forhandler. Merket selger for øvrig desidert mest av sine rimelige modeller. Tror ikke Roald tenkte så mye på det i sin mobb-en-produsent-kampanje.
Skrev ikke Høvdingen at Sentralen skulle være et treffpunkt for bruker og
bransje? -Nå er det vist blitt slik at man skal drite ut norske aktører, de få som fremdeles er i livet, samt de kundene som kjøper utstyret. Samtidig lyser det ledig annonseplass her øverst på forumsidene, mens medlemmene klager på hastigheten på forumet og maser på HFS3. Jeg lurer på om Vredensgnag har tenkt litt i disse baner? Han som er så flink til å se flisa i andres øyne.
Vredensgnag leker Michael Moore med oss her inne på Sentralen. Hvorfor tror dere ellers at han døpte seg om til VREDENS GNAG? (Han var hyggeligere som KindOfBlue, og enda hyggeligere som Soundproof). Et helt misforstått og ulykksalig korstog, omtrent som en Oberstløytnant Nicholson i Broen over Kwai.
Faktum er at det nesten ikke er lønnsomhet igjen i Hi-Fi, verken internasjonalt eller nasjonalt. Både produsenter og forhandlere driver i stor grad på idealisme. Derfor blir Vredensgnag sitt vrengbilde helt, helt feil. Unødvendig, og ikke minst urettferdig, å slå den jevne Hi-Fi aktør i hartkorn med det lille som er av overpriset exotica.
Jeg setter strek her. Forhåpentligvis er det noe som synker inn. Hvis ikke, så kommer HFS-medlemmene til å fragmenteres slik som vi ser i utlandet, hvor entusiastene samler seg på AudioAsylum, Teknikknerdene på Hydrogenaudio.org og så videre. Her må det tas grep før det er for sent. Før Sentralen er selvmatt!
PS: Det ble mye Vredegnål her, men han tåler såpass. Som forumkjendis må han tåle spotlighten litt mer enn andre. Var det ikke det dere sa til Roysen i fjor?
EDIT: Soundproof