Hobbyødeleggere

Status
Stengt for ytterligere svar.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.022
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
pedals innlegg klokken 01:16 er tomhet. Velskrevet tomhet, det skal han ha.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Kunne blitt litt av en tragikomedie dette, med Vreden, totte, roald, nb osv i hovedrollene.
Veldig viktig presisering fra min side: Jeg vil ikke noe forummedlem eller ”forumklikk” til livs. Vi er tross alt på et debattforum og man må tåle debatten fra noen og enhver. Dessuten er det et sannhetskorn i for eksempel ”nb” sin bransjekritikk, trass i all sin tabloide form. Jeg kan heller ikke forlange at alle skal skjønne og prioritere som meg. Og omvendt, selvsagt.

Jeg mener, oppriktig talt, at Sentralen ville være et fattigere sted å være uten så vel Vredensgnag som de du nevner.

-----------------

”Problemet” sånn som jeg ser det, er at med Vredensgnag så er det liksom ingen sperrer. Han skyter med blyhagl på hi-fi og highend miljøet nær sagt hele tiden, år etter år. Det blir for mye. Jeg etterlyser måtehold. Hi-Fi produsentene er ikke sleipe, griske lurendreiere og vi hi-fi entusiaster er ikke lettlurte idioter. Jevnt over er ting som det skal og de grelle eksemplene forekommer kun unntaksvis.

Helt konkret: Den absolutt ”verste skandalen” innenfor Norsk Hi-Fi miljø var denne Edge CD-spilleren. (En ordinær OEM spiller med noen uspesifiserte tweaks i pent kabinett til høy pris). Vredensgnag kjørte den saken knallhardt og den har blitt trukket fram til det kjedsommelige her i årene etterpå. Edge’en er liksom den STORE skalpen i Vredens belte. Som en Predator har han skåret av hodet til Edge og tredd det på en staur til spott og spe.

Men stopp filmen litt her: Hva koker ”tidenes største Hi-Fi skandalen” ned til? Jo, en liten lokal forhandler på Vestlandet, som solgte 2-3 spillere [mitt anslag] til sine faste kunder, som endatil var fornøyd med hva de hadde kjøpt. For alt jeg vet, fikk de også en god deal. Nisje-hifi selges som regel under listepris, gjerne med god innbyttedeal osv. (Som sagt tidligere, så er hi-fi markedet særdeles magert). Ikke akkurat noe Fukushima, dette?

Et annet eksempel: Når han skal dokumentere ”de gale forholdene” i Hi-fi bransjen så går han til utlandet. Han utvider søket. I USA publiseres en engelskspråklig blogg som heter Computeraudiophile.com. Den har altså et nedslagsfelt på ”1 milliard” engelsktalende mennesker. Det sier seg selv at der er det potensial for at en eller annen dust sier noe tåpelig. Og hva skjer da? Jo, da rykker Vredensgnag ut. Han gjør seg stor flid med å linke og forklare oss her inne på Sentralen at en forvirret hi-fi entusiast der ute i verden har misforstått noe. Les selv her. Bemerk overskriften hvor Sentralens medlemmer liksom slåes i hardtkorn med den forvirrede brukeren:Noen som kjenner seg igjen?

Jesus døde visstnok for våre synder. Men jeg føler det som om Hifisentralen skal korsfestes hver eneste gang noen har tabbet seg ut et eller annet sted på kloden.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.769
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Jeg syns derimot at det var et meget dårlig innlegg, der pedal enda en gang demonstrerer at han må sleivsparke mot person, fremfor å ta for seg sak.

I følge eget utsagn er pedal innhaver av et loft fylt med tweaks oppsamlet gjennom årene, og det kan muligens forklare hans halstarrighet når det gjelder å forsvare hifi-esoterica.
Look who´s talking......

Pedal har en lite kledelig tendens til å skulle lese det andre skriver i verste mening for å skåre billige poeng. Her forleden var jeg i følge pedal ufin mot canales; nå mener pedal at jeg henger ut Endre Askeland, og han bruker flere avsnitt på det. Overhodet ikke, jeg viser til Endre Askelands flerårige serie med lydforbedringer oppnådd med kabeltweaks, og tillater meg en liten refleksjon om hvordan det anlegget må ha spilt i 2005. Slikt er en grei oppsummering av hva som må være konsekvensen av de mange justeringene som er gjennomført.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Vel bor jeg ute på landet, men det får da være måte på hva man skal sluke likevel... Genuin interesse for lyden hos Endre etter alle kabelbyttene...My ass!

mvh

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.393
Sted
Saksvik - Trøndelag
For det første: Hyggelig at pedal er tilbake på sentralen. Jeg merker meg at du virker som å være alvorlig bekymret for hifi-bransjen. Med din lange fartstid kjenner du sikkert bransjen godt, og jeg antar at du har rett i at hifibransjen her på berget først og fremst er befolket med idealistiske hifientusiaster fremfor sleipe lurendreiere. Sett i det lys kan det sikkert virke bekymringsfullt når meget skriveføre personer til stadighet setter spørsmålstegn ved produkter og markedsføring av produkter som disse entusiastene lever av å selge.

Du poengterer også at det er de såkalte "highenderne" med betydelig kjøpekraft som er hifibransjens viktigste kunder og samtidig skeptikernes skyteskive.

Mener du at hifibransje og storkunder i større grad skal "fredes" for å sikre bransjens overlevelse? Er det norske hifimiljøet avhengig av den tradisjonelle hifibransjen? Det virker som det dreier mer og mer over i et internasjonalt marked, der man handler på internett og søker etterrettelig informasjon på diverse nettfora. Da mister man selvfølgelig muligheten til hjemmelån og lokal oppfølging. Dette er noe jeg setter pris på og håper å få oppleve også i framtiden, men er det i såfall skeptikernes skyld om (den norske) hifibransjen er i krise?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
pedals innlegg klokken 01:16 er tomhet. Velskrevet tomhet, det skal han ha.
Vi sakser fra Predikeren 1:16 (og 1:17)

For minnet om den vise vil like så litt vare til evig tid som minnet om dåren; i de kommende dager vil jo alt sammen for lengst være glemt, og må ikke den vise dø like så vel som dåren? Da blev jeg lei av livet; for ondt var i mine øine alt som skjer under solen; for alt sammen er tomhet og jag efter vind.

I det hele tatt anbefales hele Predikeren, særlig de fire første kapitlene.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
vg sine innlegg holder seg til sak og han har gode poenger. Joda, noen ganger kan han skrive med litt spiss blyant. Men da kommer det som regel som svar på innlegg som retter seg mot person og er usaklig.

Jeg synes ikke pedalen treffer med det han skriver og opplever det mer som kasting av stein i glasshus. Mye av det han skrevet og tråder han har startet er basert på synsing og en feil beskyttelse av en råtten bransje. Et eksempel er "SMSP suger" eller hva nå den tråden het. Argumentene og eksemplene i den tråden som skulle underbygge hans mening var nesten pinlige.

Når folk har gode poenger er det verdt å lytte til uavhengig hvilke leir man tilhører. Men når man leter under hver eneste stein for å finne noe støttende, så blir det stort sett bare tomhet. Og de siste trådene han har startet har vært meninger uten substans. Sånn typisk "Jeg har prøvd mange kabler i min hifi tid og VET AT DET ER FORSKJELLER" og "Vitenskapen vil nok en gang i fremtiden, når de vet mer, støtte opp under mine opplevelser". Javel, men hva gjør slikt under Forskjeller og Testmetodikk?

Når man ser hvordan folk svarer vg i denne tråden er det åpenbart at de to leirene ikke kan kommuniserer med hverandre. Man står så langt ifra hverandre som det er mulig. Og like barn leker best. Jeg tror man hadde vært bedre tjent med å oppholde seg på hvert sitt forum.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
orso skrev:
vg sine innlegg holder seg til sak og han har gode poenger. Joda, noen ganger kan han sEt eksempel er "SMSP suger" eller hva nå den tråden het.
Her er tråden: Switchmode strømforsyninger suger

Som alle kan se er åpningsinnlegget saklig og dokumentert med vedlegg fra målinger i Stereophile som viste hvordan en konkret Switchmode strømforsyning økte jittermålingene fra ca 150 til 2800.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
pedal skrev:
orso skrev:
vg sine innlegg holder seg til sak og han har gode poenger. Joda, noen ganger kan han sEt eksempel er "SMSP suger" eller hva nå den tråden het.

Som alle kan se er åpningsinnlegget saklig og dokumentert med vedlegg fra målinger i Stereophile som viste hvordan en konkret Switchmode strømforsyning økte jittermålingene fra ca 150 til 2800.
Bortsett fra at generaliseringen er helt i tåka ... ? >> Ellendige resultater kan oppnås med alle teknologier, topologier, filosofier etc.

mvh
KJ

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.389
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
pedal skrev:
Helt konkret: Den absolutt ”verste skandalen” innenfor Norsk Hi-Fi miljø var denne Edge CD-spilleren. (En ordinær OEM spiller med noen uspesifiserte tweaks i pent kabinett til høy pris).
På et litt mer prinsippielt grunnlag - hvordan mener du at din påstand (uthevet i rødt av meg) skiller seg fra feks påstanden om at eksotiske signalkabler ikke låter anerledes enn ordinære...?

(For å forklare hvor jeg vil.... jeg tolker deg dithen at du synes det er greit å "påstå" at Edge spilleren er en ordinær OEM spiller, mens det er ikke greit å påstå at en dyr signalkabel er en ordinær kabel pakket inn i fint papir!)

Mvh
OMF

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Bortsett fra at generaliseringen er helt i tåka ... ? >> Ellendige resultater kan oppnås med alle teknologier, topologier, filosofier etc.
OK. Så skulle overskriften ha vært "En svitchmode strømforsyning som suger" i stedet for "svitchmode strømforsyninger suger". Fornøyd nå, KJ? :)

(Jeg går ut i fra at alle som leste overskriften også leste åpningsinnlegget, hvor det aktuelle tilfellet er nøye dokumentert. Flere bidro også med korrektiv i samme tråd, så at Orso ikke har kommet over denne tråden den dag i dag, synes meg merkelig. Men er dette liksom skrekkeksempelet han har på meg, så skal jeg være fornøyd).

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.579
Torget vurderinger
1
Den aller første setningen i Regelverk for bruk av Hifisentralen lyder slik:
Formålet med HFS er å samle musikk og hifi-interesserte til god og saklig diskusjon. I tillegg ønsker vi med dette forum å bringe forbruker og bransje tettere sammen. Med bransje menes både forretninger og presse.

Høvdingen har selv redegjort for at han er bransjeaktør (en typisk småimportør av div hi-fi og highend utstyr som må jobbe hardt for å få endene til å møtes). Hifisentralens ”forretningsmodell” er dessuten konfigurert slik at medlemmenes gratis bruk skal betales av bransjen gjennom annonser. Forretningsmodell i anførselstegn fordi HFS i praksis subsidieres av Høvdingen privat, både med penger og ulønnet arbeid.

Den nye trenden blant enkelte medlemmer med å mobbe norske bransjeaktører, være seg forhandlere eller presse, kan i dette perspektiv sies å være betenkelig. Jeg sier ikke at det er galt, eller ikke skal forekomme. Kritikk er bra, men den bør være balansert.
–Jeg bare tar problemstillingen opp til debatt. Hvordan blir dette mottatt? Jo, Vredensgnag oppretter denne selvsamme tråden hvor han fremstiller meg som Hobbyødeleggeren. Say no more.

-------------------

Jeg skrev i mitt første tilsvar at jeg elsker Hi-Fi. Jeg elsker ikke bare mitt eget utstyr, men også billig utstyr og gammelt utstyr. Jeg får lyst til å fylle hele kjelleren med retrokomponenter, gamle kassettspillere og andre sikleapparater fra da jeg var guttunge. Jeg synes det er veldig artig når noen får til god lyd med få midler, være seg rør, horn eller vinyl. Tar man seg tid til å lese mine innlegg så ser man at jeg er rimelig udogmatisk mht andres valg og preferanser. Jeg propaganderer heller ikke for eget utstyr. Anything goes, så lenge det er moro og innehaveren er fornøyd.

Jeg elsker hi-fi miljøet, historien og apparatene. Jeg skal ikke si at jeg elsker alle aktørene, men jeg er takknemlig for innsatsen til de mange ildsjeler. Tømmervik er vel den eneste som har tjent gode penger over tid, i egenskap av å være dyktig forretningsmann. EC konka. DP ble i praksis lagt ned. Embla la ned. Forhandlere flytter fra store lokaler til små lokaler før de ender opp med showroom i stua. Før det har de vært et par runder i skifteretten.

Leif Ernstsen har hatt jævlig dårlig lønn for å sitte på søndagene og matche transistorer. Han hadde sittet igjen med mer penger i dag som minstepensjonist, med 2-3 avisbudruter i samme periode. Høyttalerkonstruktørlegenden Frode Steen (ex Eltek) tjener nå til livets opphold som trikkefører i Oslo Sporveier. Jeg synes det er synd at det ikke kan være plass her inne på HFS for en resursperson som Stig-Erik Tangen. Snickers jobbet med hi-fi natt og dag, men måtte ha sidejobb som låsmontør. Neby drev også fra hånd til munn, før han tjente millioner på Tivoli radioer. Men han bruker av overskuddet til å subsidiere JBL, McIntosh og annet snadder til oss hi-fi entusiaster. Vadseth har trosset hjerteinfarkt og øyeoperasjon for å gi oss 50 nummer av Fidelity. Aamodt holder så vidt koken. Jeg vet ikke hva Peter Djordjevic lever av lenger, men Audiofreaks er neppe inntektssvarende i dagens marked.

Dette er bare noen få eksempler på realitetene i norsk hi-fi bransje. I stedet for å drite de ut, synes jeg de fortjener ros og takk. Jeg hadde en veritabel krangel med Snickers-is for noen år siden. Men ikke verre enn at jeg senere brukte en fridag på å besøke Kharma og skrive en godmodig feelgood FIDELITY artikkel om Gaia, Snickers-is sitt mesterverk.

I det hele tatt: Ganske artig i grunnen at Vredensgnag utpeker meg som Hobbyødeleggeren blant oss.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
orso skrev:

Åpningsinnlegget var bra det. Men eksemplene som kom senere i tråden som skulle understøtte din mening hang ikke på greip og det hele bare preg av av en usaklig generalisering.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
pedal skrev:
I det hele tatt: Ganske artig i grunnen at Vredensgnag utpeker meg som Hobbyødeleggeren blant oss.
Snakk om å lese med skjeve briller og prøve vri på bilde til å passe med sin virkelighet.

Det som stilles spørsmålstegn ved fra en del her inne er ikke bransjen i sin helhet som du prøver å tegne et bilde av. Det er sidene av hifi bransjen hvor det befinner seg lureri, overpriseri og tullball. Og så er ditt svar på det solskinnshistorier om de flotte bransjeaktørene som står på? Du bommer fullstendig med din kritikk.

Det er i høyeste betimelig å kritiserer deler av bransjen og hifi blader. Når fokuset hos enkelte har blitt gull og porselen fremfor hvordan skape et godt lydende anlegg, så er det normalt med kritisk søkelys. Deler av hifi miljøet er langt ute og kjører og en stor årsak er forvillede skriverier i f.eks Fidelity og aktører som pusher dyre tweak og kabler uten noe særlig effekt. Skal man ha bedre lyd, så kan det snart virke som magasiner og enkelte audiofile er de siste man bør forhøre seg med. Går man tilbake 20-30 år var det langt mer edruelige tilstander. Vi har fått en skjev utvikling med usaklig markedsføring og kanskje det er vel så mye årsaken til deler av bransjen sliter? At du skal forsvare en tvilsom bransje, finner jeg merkelig. Du vet egentlig langt bedre. Du vet utmerket godt at frekvensrespons, akustikk, komponenter med lav forvrengning osv. er det som virkelig betyr noe.

V

vredensgnag

Gjest
I et innlegg rett over dette skriver pedal at jeg har kalt ham hobbyødelegger. Det underlige er at han øverst på side fem siterer det jeg har skrevet, men likevel ikke klarer å lese det som står.
Som vanlig presterer pedal den lille omskrivningen som skal tegne motstanderen i et dårlig lys.
Jeg gjentar hva jeg skrev - om trådene pedal startet. Hans bidrag til norsk HiFi er betydelig, og derfor er det også beklagelig med slike tulletråder som gjør det vanskelig å ta pedal seriøst.

Jeg skrev altså dette, og resultatet ble et voldsomt personangrep:

Og jeg vil heller våge påstanden at tråder som pedals seneste to er hobbyødeleggende:

1. Jeg forstår ikke, ergo hører jeg ikke: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56824.0.html

2. Vitenskapelige omtrentligheter: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56862.msg1099130.html#msg1099130

I begge settes det opp stråmenn som så skal skytes ned, og begge er utfall mot vitenskapen som visstnok er så ødeleggende for HiFi - enten fordi den ennå ikke har skjønt hvor langt HiFi-utviklere er kommet, sammenlignet med vanlig vitenskap; eller også fordi hifi-produsenter ikke bruker bedre materialer ti år etter at vi har sendt noen til månen.

I begge er resonnementene dårlig fundert og uten innbyrdes sammenheng. De er affektbaserte forsvar for en posisjon det er vanskelig å forsvare, en der vilkårlighet alltid må settes foran tendens - og der tendens (det at noe gir et bestemt utfall) er ugyldig i forhold til en subjektiv opplevelse rundt samme.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
... og atter en gang overøses sentralen med uendelig ydmykhet overfor andres meninger.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
orso skrev:
Går man tilbake 20-30 år var det langt mer edruelige tilstander.

Du vet egentlig langt bedre. Du vet utmerket godt at frekvensrespons, akustikk, komponenter med lav forvrengning osv. er det som virkelig betyr noe.
Har vondt for å tro at du husker hva som rørte seg i audiomarkedet for 20-30 år siden, og langt mindre i high-end segmentet.

Det som virkelig betyr noe er at man opprettholder entusiasmen og interessen for god musikk og god lyd innenfor de rammene man faktisk har til rådighet.

At noen henfaller til selvpålagt pendanteri er ingen tilstand som bør overføres til andre. At en musikkproduserende bransje er nødt til å gå til slike skritt for å produsere vellydende musikk har jeg ingen problemer med. At du har slike ting som hovedinteresse innen hifi (og musikk?) har jeg heller ingen problemer med. Forsøk på å påtvinge disse meningene til andre derimot, det har jeg problemer med.

Egentlig er jeg ikke helt sikker på hva som er verst; Å fortelle noen at kabler er viktig for lyden, eller at det er meningsløst å tro at man kan få et vellydende anlegg uten spesialkonstruert rom og akustikkkonsulenter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg har på følelsen av at begge de forumkategoriene heromkring som er belemret med krangling som overdøver alle tegn til hyggelige og interessante temaer, kunne ha vært mye hyggeligere steder å oppholde seg hvis bare debattantene kunne svare på og forholde seg til det "motstanderne" faktisk skrev og mente, i stedet for å polstre og overdrive deres meninger så til de grader, eller verste fall nesten dikte opp meninger å tillegge dem, for å ha noe å slå ned på.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.810
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
denne, som mange av de andre trådene under "OFF TOPIC", utvikler seg i retning av å havne i kategorien:
<<TRÅDER VI KUNNE KLART OSS UTEN>>
oppsiden ved å delta i denne tråden er ZERO
takk for meg
mvh
Leif

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
LMC skrev:
denne, som mange av de andre trådene under "OFF TOPIC", utvikler seg i retning av å havne i kategorien:
takk for meg
mvh
Leif
Om man lar kabelnisser eller målemafia ødelegge hobbyen er det ens egen skyld. Man kan faktisk gjøre som LMC: delta i tråder som man har interesse av og noe å bidra med i, buldre litt når man gidder, og ellers hygge seg med sitt og la dem som synes kjekling er underholdende holde på med det. Et modent valg.

J

J.J

Gjest
totte skrev:
LMC skrev:
takk for meg
mvh
Leif
Om man lar kabelnisser eller målemafia ødelegge hobbyen er det ens egen skyld. Man kan faktisk gjøre som LMC: delta i tråder som man har interesse av og noe å bidra med i, buldre litt når man gidder, og ellers hygge seg med sitt og la dem som synes kjekling er underholdende holde på med det. Et modent valg.
Helt klart - og det finnes tråder her som bare er pur glede :D
HORNOGRAFI tråden er et eksempel

Over 50 sider
Over 1000 innlegg
Over 20 000 visninger

Ingen krangling - bare moro

V

vredensgnag

Gjest
Denne tråden, linket til tidligere, var den direkte foranledningen til at Forskjeller og Testmetodikk ble til.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,19076.0.html

Diskusjonen i den tråden, samt en del andre kommentarer og PM-byger, førte til at man etablerte en egen avdeling der målenisser kunne få holde på med sitt.

Det siste året er det i økende grad tydeligvis blitt en avdeling som mange har vondt for å svelge, og det er mye rart folk lirer av seg her inne. Jeg er enig med totte: hvorfor bry seg?
Nå fikk folk det som de ville, disse diskusjonene ble flyttet hit. Men nå må de altså flyttes videre, virker det som, dersom hobbysjelefreden skal få gripe om seg.

Det er rart. Det er en avdeling som har avfødt seks sider med tråder, trex hadde æren av å avfyre første, som hadde den idag ironiske tittelen "Subjektivisme vs. Objektivisme - en helhetlig tilnærming."

Er det virkelig så utrolig truende for folks holdning til hifi-duppeditter at det diskuteres omkring dem, fremfor at det nikkes til alt som påstås?

V

vredensgnag

Gjest
jan#jan skrev:
totte skrev:
LMC skrev:
takk for meg
mvh
Leif
Helt klart - og det finnes tråder her som bare er pur glede :D
HORNOGRAFI tråden er et eksempel

Over 50 sider
Over 1000 innlegg
Over 20 000 visninger

Ingen krangling - bare moro
Det er fordi de som ikke liker horn, respekterer at det er et forum for dem som liker hornhøyttalere.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
ayaboh skrev:
orso skrev:

Du vet egentlig langt bedre. Du vet utmerket godt at frekvensrespons, akustikk, komponenter med lav forvrengning osv. er det som virkelig betyr noe.
Har vondt for å tro at du husker hva som rørte seg i audiomarkedet for 20-30 år siden, og langt mindre i high-end segmentet.

snip....
Jeg husker godt hva som skjedde i 1973: Da lanserte Matti Otala teorien om at det ikke var harmonisk forvrengning, men transient-intermodulasjons-forvrengning (TIM) som virkelig hadde noe å bety for forsterkere. Dette la grunnlaget for vårt hjemlige Electrocompaniet og suksesshistorien med forsterkeren. Men det førte samtidig til en forkvaklet tro på at målinger ikke var bra. Saken er at målingene før TIM ble oppdaget var gode, men ikke fullstendige. Man må vite hva man skal se etter.

Ganske urelatert faglig, men nokså sammenfallende i tid, og motivert ut fra at lyd ikke kan måles, men må høres, fant diverse fabrikanter ut at det lå en gullgruve i å selge noe så billig og barnslig enkelt som ledning, til fantasipriser.

Siden kom new wave og new age: troen på ånder og slikt som vi før bare lærte om i religionstimene at de trodde på i tetteste jungelen. Alt henger sammen med alt...

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
totte skrev:
LMC skrev:
takk for meg
mvh
Leif

Akkurat så enkelt kan det være.......ja ;)

Mvh.KW

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Barbaresco skrev:
ayaboh skrev:
orso skrev:

snip....
Jeg husker godt hva som skjedde i 1973: Da lanserte Matti Otala teorien om at det ikke var harmonisk forvrengning, men transient-intermodulasjons-forvrengning (TIM) som virkelig hadde noe å bety for forsterkere. Dette la grunnlaget for vårt hjemlige Electrocompaniet og suksesshistorien med forsterkeren. Men det førte samtidig til en forkvaklet tro på at målinger ikke var bra. Saken er at målingene før TIM ble oppdaget var gode, men ikke fullstendige. Man må vite hva man skal se etter.

Ganske urelatert faglig, men nokså sammenfallende i tid, og motivert ut fra at lyd ikke kan måles, men må høres, fant diverse fabrikanter ut at det lå en gullgruve i å selge noe så billig og barnslig enkelt som ledning, til fantasipriser.

Siden kom new wave og new age: troen på ånder og slikt som vi før bare lærte om i religionstimene at de trodde på i tetteste jungelen. Alt henger sammen med alt...
Hør hør!
Et innlegg som virkelig kan skape ro mellom partene....

Gubra

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2004
Antall liker
787
BT skrev:
Barbaresco skrev:
ayaboh skrev:
orso skrev:

snip....

Hør hør!
Et innlegg som virkelig kan skape ro mellom partene....
Men er nå et innlegg som kan skape ro mellom partene mulig?

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Valentino skrev:
...eller ønskelig?
Det kommer sikkert litt an på.

hvis målet i seg selv er å latterliggjøre folk så er det jo bare å drive på.
Men hvis man ønsker å nå fram med et budskap bør man kanskje velge en annen innfallsvinkel.

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Ser frem til den dagen man faktisk kan måle hvilken kabel som lyder best ;D

Vi er ikke der ennå.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Kule-Trygve skrev:
Ser frem til den dagen man faktisk kan måle hvilken kabel som lyder best ;D

Vi er ikke der ennå.
Du er ikke redd for at den dagen blir en trist dag for deg da?

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Jeg synes faktisk det er lærerikt å følge disse trådene som har blitt etablert de siste dagene av f.eks Vredensgnag og Pedal. Ikke så veldig lærerikt om mitt eget forhold til hifi og lytting til musikk, men jeg har faktisk lært at jeg har et ganske så betydelig "SE OG HØR"-gen dypt i hodet mitt siden jeg har latt meg underholde - ja, faktisk fornøye -og brukt masse tid på dette.
Jeg er nemlig født, oppdradd og har levd i den tro at det generelt er grunnleggende positivitet som skal være den viktigste faktor i et engasjement. Det er det jo ikke her - men rett og slett "hva er mest ødeleggende" med hobbyen vår. Jeg burde ha sluttet allerede i åpningsinnlegget til vredensgnag når han hyller en annen persons fantastiske og betydningsfulle arbeid med å avsløre hvor galt alt kan bli dersom noen skulle bli altfor positive. Underforstått - det er så mange uerfarne og godtroende stakkare der ute at vi trenger litt heltemodig innsats for å beskytte dem. Personlig er jeg helt overbevist om at dette er det ikke behov for, de fleste er modne og voksne nok til å kunne lese og tolke slikt for hva det er uten at det blir tatt bokstavelig.

I tillegg så leser jeg om en voksen persons barnslige behov for å gjøre narr av en annen persons evne til å la seg engasjere og, att på til, har mot til å blottstille seg ved å fortelle om det.

Jeg tror at bl.a entusiasme - glede - opplevelser - fagkunnskap og erfaring samlet er noe "som kan være positivt for denne hobbyen". Og i all min naivitet så håper jeg at jeg engang skal få høre at "en som vet hva han hører" midt oppe i all sin nøkternhet og fagkunnskap også skal få mot til å en gang komme med et gledesutbrudd uten å risikere å miste ansikt for all fremtid.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.760
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
faen meg helt ufattelig døvt.

"du er hi-fi-prest og jeg er kjetter!"
"nei, det er jeg som er kjetter og du som er prest!"

"du er hobbyødelegger!"
"nei, det er du som ødelegger hobbyen!"

chill'n litt, da, gutter.

håper for guds skyld ikke det var den blindtesten vi gjorde som har forårsaket alt dette.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.239
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Noen år senere fant man ut at årsaken til TIM var begrensninger i slew rate i inngangstrinnet på forsterkeren. Da var det også enklere å sjekke om en gitt konstruksjon var i faresonen. Hvis forsterkeren reagerer fort nok til å kunne gjengi fullt nivå ved 20 kHz, så er ikke dette noe problem. Utrolig hva man finner ut hvis man bare ser etter.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Canales skrev:
faen meg helt ufattelig døvt.

"du er hi-fi-prest og jeg er kjetter!"
"nei, det er jeg som er kjetter og du som er prest!"

"du er hobbyødelegger!"
"nei, det er du som ødelegger hobbyen!"

chill'n litt, da, gutter.

håper for guds skyld ikke det var den blindtesten vi gjorde som har forårsaket alt dette.
;D snakker om storm i et fingerbøl.

mvh
KJ

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Det finnes på en måte en psykologisk forklaring på kranglingen her med bakgrunn i våres menneskelige behov. Det er anslått at vi har 6 grunnleggende behov som mennesker. Foruten slikt som trygghet, kjærlighet m.m. så er punkt nr. 6 følgende:

6. Contribution. The desire to contribute something of value—to help others, to make the world a better place than we found it is in all of us.

Og her kommer vi inn på dette med gleden av å dele med andre.
Noen av oss har gode opplevelser med ulike tweaks og utstyr og vil gjerne dele opplevelsene med andre likesinnede. Vi ønsker å bidra.
Noen andre her har en teknisk bakgrunn som kan forklare enkelte sider av hobbyen vår på en teknisk måte, og vil gjerne bidra med å dele den kunnskapen - i beste mening.

Men når to så fundamentale motsetninger kommer sammen på et forum der begge er ute etter å "opplyse" andre audiofile så er det kanskje vanskelig å unngå krangling. Før i tiden kunne man røyket fredspipe, men nå er jo ikke røyking sunt lenger heller.
Så hva er løsniningen???

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
31
Sted
Bodø
Jeg kom til side 3 og da måtte jeg bare skrive.
Lurer på om TS har tenkt på en ting i forhold til målinger... Hvis en kurve ser bra ut: Er det da grunn nok for å tro at lyden er god? Om man bruker kurven som utgangspunkt for å tro at lyden er god, kan man ikke da kalle det for Placebo?

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn