K
Kaare G. Opsahl
Gjest
Bra innlegg Pedal!!!
Veldig viktig presisering fra min side: Jeg vil ikke noe forummedlem eller forumklikk til livs. Vi er tross alt på et debattforum og man må tåle debatten fra noen og enhver. Dessuten er det et sannhetskorn i for eksempel nb sin bransjekritikk, trass i all sin tabloide form. Jeg kan heller ikke forlange at alle skal skjønne og prioritere som meg. Og omvendt, selvsagt.lars_erik skrev:Kunne blitt litt av en tragikomedie dette, med Vreden, totte, roald, nb osv i hovedrollene.
Look who´s talking......vredensgnag skrev:Jeg syns derimot at det var et meget dårlig innlegg, der pedal enda en gang demonstrerer at han må sleivsparke mot person, fremfor å ta for seg sak.
I følge eget utsagn er pedal innhaver av et loft fylt med tweaks oppsamlet gjennom årene, og det kan muligens forklare hans halstarrighet når det gjelder å forsvare hifi-esoterica.
Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Vel bor jeg ute på landet, men det får da være måte på hva man skal sluke likevel... Genuin interesse for lyden hos Endre etter alle kabelbyttene...My ass!Pedal har en lite kledelig tendens til å skulle lese det andre skriver i verste mening for å skåre billige poeng. Her forleden var jeg i følge pedal ufin mot canales; nå mener pedal at jeg henger ut Endre Askeland, og han bruker flere avsnitt på det. Overhodet ikke, jeg viser til Endre Askelands flerårige serie med lydforbedringer oppnådd med kabeltweaks, og tillater meg en liten refleksjon om hvordan det anlegget må ha spilt i 2005. Slikt er en grei oppsummering av hva som må være konsekvensen av de mange justeringene som er gjennomført.
Vi sakser fra Predikeren 1:16 (og 1:17)Valentino skrev:pedals innlegg klokken 01:16 er tomhet. Velskrevet tomhet, det skal han ha.
Her er tråden: Switchmode strømforsyninger sugerorso skrev:vg sine innlegg holder seg til sak og han har gode poenger. Joda, noen ganger kan han sEt eksempel er "SMSP suger" eller hva nå den tråden het.
Bortsett fra at generaliseringen er helt i tåka ... ? >> Ellendige resultater kan oppnås med alle teknologier, topologier, filosofier etc.pedal skrev:Her er tråden: Switchmode strømforsyninger sugerorso skrev:vg sine innlegg holder seg til sak og han har gode poenger. Joda, noen ganger kan han sEt eksempel er "SMSP suger" eller hva nå den tråden het.
Som alle kan se er åpningsinnlegget saklig og dokumentert med vedlegg fra målinger i Stereophile som viste hvordan en konkret Switchmode strømforsyning økte jittermålingene fra ca 150 til 2800.
På et litt mer prinsippielt grunnlag - hvordan mener du at din påstand (uthevet i rødt av meg) skiller seg fra feks påstanden om at eksotiske signalkabler ikke låter anerledes enn ordinære...?pedal skrev:Helt konkret: Den absolutt verste skandalen innenfor Norsk Hi-Fi miljø var denne Edge CD-spilleren. (En ordinær OEM spiller med noen uspesifiserte tweaks i pent kabinett til høy pris).
OK. Så skulle overskriften ha vært "En svitchmode strømforsyning som suger" i stedet for "svitchmode strømforsyninger suger". Fornøyd nå, KJ?KJ skrev:Bortsett fra at generaliseringen er helt i tåka ... ? >> Ellendige resultater kan oppnås med alle teknologier, topologier, filosofier etc.
Åpningsinnlegget var bra det. Men eksemplene som kom senere i tråden som skulle understøtte din mening hang ikke på greip og det hele bare preg av av en usaklig generalisering.pedal skrev:Her er tråden: Switchmode strømforsyninger sugerorso skrev:vg sine innlegg holder seg til sak og han har gode poenger. Joda, noen ganger kan han sEt eksempel er "SMSP suger" eller hva nå den tråden het.
Som alle kan se er åpningsinnlegget saklig og dokumentert med vedlegg fra målinger i Stereophile som viste hvordan en konkret Switchmode strømforsyning økte jittermålingene fra ca 150 til 2800.
Snakk om å lese med skjeve briller og prøve vri på bilde til å passe med sin virkelighet.pedal skrev:I det hele tatt: Ganske artig i grunnen at Vredensgnag utpeker meg som Hobbyødeleggeren blant oss.
Har vondt for å tro at du husker hva som rørte seg i audiomarkedet for 20-30 år siden, og langt mindre i high-end segmentet.orso skrev:Går man tilbake 20-30 år var det langt mer edruelige tilstander.
Du vet egentlig langt bedre. Du vet utmerket godt at frekvensrespons, akustikk, komponenter med lav forvrengning osv. er det som virkelig betyr noe.
Om man lar kabelnisser eller målemafia ødelegge hobbyen er det ens egen skyld. Man kan faktisk gjøre som LMC: delta i tråder som man har interesse av og noe å bidra med i, buldre litt når man gidder, og ellers hygge seg med sitt og la dem som synes kjekling er underholdende holde på med det. Et modent valg.LMC skrev:denne, som mange av de andre trådene under "OFF TOPIC", utvikler seg i retning av å havne i kategorien:
<<TRÅDER VI KUNNE KLART OSS UTEN>>
oppsiden ved å delta i denne tråden er ZERO
takk for meg
mvh
Leif
Helt klart - og det finnes tråder her som bare er pur gledetotte skrev:Om man lar kabelnisser eller målemafia ødelegge hobbyen er det ens egen skyld. Man kan faktisk gjøre som LMC: delta i tråder som man har interesse av og noe å bidra med i, buldre litt når man gidder, og ellers hygge seg med sitt og la dem som synes kjekling er underholdende holde på med det. Et modent valg.LMC skrev:denne, som mange av de andre trådene under "OFF TOPIC", utvikler seg i retning av å havne i kategorien:
takk for meg
mvh
Leif
Det er fordi de som ikke liker horn, respekterer at det er et forum for dem som liker hornhøyttalere.jan#jan skrev:Helt klart - og det finnes tråder her som bare er pur gledetotte skrev:Om man lar kabelnisser eller målemafia ødelegge hobbyen er det ens egen skyld. Man kan faktisk gjøre som LMC: delta i tråder som man har interesse av og noe å bidra med i, buldre litt når man gidder, og ellers hygge seg med sitt og la dem som synes kjekling er underholdende holde på med det. Et modent valg.LMC skrev:denne, som mange av de andre trådene under "OFF TOPIC", utvikler seg i retning av å havne i kategorien:
takk for meg
mvh
Leif
HORNOGRAFI tråden er et eksempel
Over 50 sider
Over 1000 innlegg
Over 20 000 visninger
Ingen krangling - bare moro
Jeg husker godt hva som skjedde i 1973: Da lanserte Matti Otala teorien om at det ikke var harmonisk forvrengning, men transient-intermodulasjons-forvrengning (TIM) som virkelig hadde noe å bety for forsterkere. Dette la grunnlaget for vårt hjemlige Electrocompaniet og suksesshistorien med forsterkeren. Men det førte samtidig til en forkvaklet tro på at målinger ikke var bra. Saken er at målingene før TIM ble oppdaget var gode, men ikke fullstendige. Man må vite hva man skal se etter.ayaboh skrev:Har vondt for å tro at du husker hva som rørte seg i audiomarkedet for 20-30 år siden, og langt mindre i high-end segmentet.orso skrev:Går man tilbake 20-30 år var det langt mer edruelige tilstander.
Du vet egentlig langt bedre. Du vet utmerket godt at frekvensrespons, akustikk, komponenter med lav forvrengning osv. er det som virkelig betyr noe.
snip....
totte skrev:Om man lar kabelnisser eller målemafia ødelegge hobbyen er det ens egen skyld. Man kan faktisk gjøre som LMC: delta i tråder som man har interesse av og noe å bidra med i, buldre litt når man gidder, og ellers hygge seg med sitt og la dem som synes kjekling er underholdende holde på med det. Et modent valg.LMC skrev:denne, som mange av de andre trådene under "OFF TOPIC", utvikler seg i retning av å havne i kategorien:
takk for meg
mvh
Leif
Hør hør!Barbaresco skrev:Jeg husker godt hva som skjedde i 1973: Da lanserte Matti Otala teorien om at det ikke var harmonisk forvrengning, men transient-intermodulasjons-forvrengning (TIM) som virkelig hadde noe å bety for forsterkere. Dette la grunnlaget for vårt hjemlige Electrocompaniet og suksesshistorien med forsterkeren. Men det førte samtidig til en forkvaklet tro på at målinger ikke var bra. Saken er at målingene før TIM ble oppdaget var gode, men ikke fullstendige. Man må vite hva man skal se etter.ayaboh skrev:Har vondt for å tro at du husker hva som rørte seg i audiomarkedet for 20-30 år siden, og langt mindre i high-end segmentet.orso skrev:Går man tilbake 20-30 år var det langt mer edruelige tilstander.
snip....
Ganske urelatert faglig, men nokså sammenfallende i tid, og motivert ut fra at lyd ikke kan måles, men må høres, fant diverse fabrikanter ut at det lå en gullgruve i å selge noe så billig og barnslig enkelt som ledning, til fantasipriser.
Siden kom new wave og new age: troen på ånder og slikt som vi før bare lærte om i religionstimene at de trodde på i tetteste jungelen. Alt henger sammen med alt...
Men er nå et innlegg som kan skape ro mellom partene mulig?BT skrev:Hør hør!Barbaresco skrev:Jeg husker godt hva som skjedde i 1973: Da lanserte Matti Otala teorien om at det ikke var harmonisk forvrengning, men transient-intermodulasjons-forvrengning (TIM) som virkelig hadde noe å bety for forsterkere. Dette la grunnlaget for vårt hjemlige Electrocompaniet og suksesshistorien med forsterkeren. Men det førte samtidig til en forkvaklet tro på at målinger ikke var bra. Saken er at målingene før TIM ble oppdaget var gode, men ikke fullstendige. Man må vite hva man skal se etter.ayaboh skrev:Har vondt for å tro at du husker hva som rørte seg i audiomarkedet for 20-30 år siden, og langt mindre i high-end segmentet.orso skrev:Går man tilbake 20-30 år var det langt mer edruelige tilstander.
snip....
Ganske urelatert faglig, men nokså sammenfallende i tid, og motivert ut fra at lyd ikke kan måles, men må høres, fant diverse fabrikanter ut at det lå en gullgruve i å selge noe så billig og barnslig enkelt som ledning, til fantasipriser.
Siden kom new wave og new age: troen på ånder og slikt som vi før bare lærte om i religionstimene at de trodde på i tetteste jungelen. Alt henger sammen med alt...
Et innlegg som virkelig kan skape ro mellom partene....
Nei, da vil vel verden stoppe opp??Valentino skrev:...eller ønskelig?
Det kommer sikkert litt an på.Valentino skrev:...eller ønskelig?
Du er ikke redd for at den dagen blir en trist dag for deg da?Kule-Trygve skrev:Ser frem til den dagen man faktisk kan måle hvilken kabel som lyder best ;D
Vi er ikke der ennå.
Noen år senere fant man ut at årsaken til TIM var begrensninger i slew rate i inngangstrinnet på forsterkeren. Da var det også enklere å sjekke om en gitt konstruksjon var i faresonen. Hvis forsterkeren reagerer fort nok til å kunne gjengi fullt nivå ved 20 kHz, så er ikke dette noe problem. Utrolig hva man finner ut hvis man bare ser etter.Barbaresco skrev:Jeg husker godt hva som skjedde i 1973: Da lanserte Matti Otala teorien om at det ikke var harmonisk forvrengning, men transient-intermodulasjons-forvrengning (TIM) som virkelig hadde noe å bety for forsterkere. Dette la grunnlaget for vårt hjemlige Electrocompaniet og suksesshistorien med forsterkeren. Men det førte samtidig til en forkvaklet tro på at målinger ikke var bra. Saken er at målingene før TIM ble oppdaget var gode, men ikke fullstendige. Man må vite hva man skal se etter.
;D snakker om storm i et fingerbøl.Canales skrev:faen meg helt ufattelig døvt.
"du er hi-fi-prest og jeg er kjetter!"
"nei, det er jeg som er kjetter og du som er prest!"
"du er hobbyødelegger!"
"nei, det er du som ødelegger hobbyen!"
chill'n litt, da, gutter.
håper for guds skyld ikke det var den blindtesten vi gjorde som har forårsaket alt dette.