Holy shit! De kan bli mine.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    roysen:

    mildemoses, er det ikke bare å kjøre alt dette vaset inne i EN tråd, en hjemme hos-tråd, f.eks. roysens rede mk 14, og holde det der?
    ting som koster ni millioner, ting som kommer fra singapore om et par år, holy shit! de kan bli mine, forhandlinger med gjenstridige japser, osv.
    så får folk som besøker tråden forsøke å forholde seg til trådeiers humør og intensjoner.

    så lenge du starter nye tråder som omhandler et spesifikt produkt, så er det fritt frem for alle å skrive akkurat hva de tenker og mener om dette produktet - uten at du skal ta til harde ord og tårer og lage drama og faenskap.

    det er jo det samme hver eneste gang.
    du legger i vei om eksotiske og idiotdyre greier, folk klapper og jubler, noen ler, du blir sinna, vekseslgnåling frem og tilbake, trusler, tårer, utmeldelser, pauser fra hfs, starte på nytt igjen.
    år ut og år inn.
    blir du ikke lei?

    er det ikke på tide å tenke over om det faktisk er din framferd her på hfs som ofte fører deg ut i trøbbel og (noe som i alle fall jeg oppfatter som) mye negativ tidsbruk?


    og du, dette har absolutt INGENTING med misunnelse og jantelov å gjøre, så ikke kom drassende med de billige poengene der.
    du kan være styrtrik, du kan kjøpe deg hva du vil, jeg synes i utgangspunktet det bare er kult at folk er dedikert og lidenskapelig opptatt av noe (så lenge det ikke skader andre, da).

    roysens rede mk1 syntes jeg var artig, og det var synd at enkelte absolutt måtte inn der og terge deg opp.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    mesut skrev:
    røysa:

    mildemoses, er det ikke bare å kjøre alt dette vaset inne i EN tråd, en hjemme hos-tråd, f.eks. roysens rede mk 14, og holde det der?
    ting som koster ni millioner, ting som kommer fra singapore om et par år, holy shit! de kan bli mine, forhandlinger med gjenstridige japser, osv.
    så får folk som besøker tråden forsøke å forholde seg til trådeiers humør og intensjoner.

    så lenge du starter nye tråder som omhandler et spesifikt produkt, så er det fritt frem for alle å skrive akkurat hva de tenker og mener om dette produktet - uten at du skal ta til harde ord og tårer og lage drama og faenskap.

    det er jo det samme hver eneste gang.
    du legger i vei om eksotiske og idiotdyre greier, folk klapper og jubler, noen ler, du blir sinna, vekseslgnåling frem og tilbake, trusler, tårer, utmeldelser, pauser fra hfs, starte på nytt igjen.
    år ut og år inn.
    blir du ikke lei?

    er det ikke på tide å tenke over om det faktisk er din framferd her på hfs som ofte fører deg ut i trøbbel og (noe som i alle fall jeg oppfatter som) mye negativ tidsbruk?


    og du, dette har absolutt INGENTING med misunnelse og jantelov å gjøre, så ikke kom drassende med de billige poengene der.
    du kan være styrtrik, du kan kjøpe deg hva du vil, jeg synes i utgangspunktet det bare er kult at folk er dedikert og lidenskapelig opptatt av noe (så lenge det ikke skader andre, da).

    roysens rede mk1 syntes jeg var artig, og det var synd at enkelte absolutt måtte inn der og terge deg opp.
    Dette burde jeg sikkert overse, men jeg svarer kort likevel. Det burde da vel kunne være plass til litt flere typer personer her. Det er vel de som ikke klarer å lese det jeg skriver uten å bli så indignert at de må tømme blæren i trådene mine som bør moderer seg selv - og ikke jeg. Jeg har ikke brutt en eneste forumregel ved å starte disse trådene, men må til stadighet tåle personangrep. Jeg innrømmer at jeg enkelte ganger blir irritert og svarer tilbake - noe som nok ikke er så lurt. Jeg er dog menneskelig og tåler ikke hva som helst. Jeg forstår ikke at folk ikke bare kan la det jeg skriver være i fred dersom de har så store motforestillinger. Voksne folke som legger inn innlegg på internet med den eneste intensjon å lage kvalme? Nei, du får rette skytset ditt andre vegen.

    Det har aldri handlet om å ønske fokus på meg som medlem, person eller bransjeaktør. Jeg ønsker imidlertid å dele av min entusiasme og diskutere det jeg er entusiastisk over med andre. Er det så jævlig rart og kvalmende det da? Er den "framferden" på noe vis feilaktig eller dårlig eller er det de som ikke tåler at jeg gjør dette som har dårlig "framferd"?

    Årsaken til at jeg ikke blir lei er for det første at ingen samme hva de mener klarer å dempe min entusiasme for denne hobbien og for det andre vet jeg jo at jeg kan utviksle erfaringer og entusiasme med en del her inne. Jeg regner med at alle skjønner behovet for å dele av sin entusiasme og også forstsår at det ikke blir helt det samme å dele den med samboeren som med meningsfeller som forstår hva det dreier seg om.

    ...og uansett hvor i hvilket forum tråden er startet, gjelder regelen om at personangrep ikke er tillatt.

    Mvh
    Roysen
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    fett nok det, og jeg synes det er kjipt at enkelte hele tiden forfølger deg og hakker på deg.

    som sagt, mange av oss har en hjemme hos-tråd, noe du også har, og dersom du samler alle dine tanker og drømmer og i en slik tråd, så burde folk forholde seg til din takhøyde når de besøker tråden din.

    men i en tråd som f.eks. denne her, som omhandler et spesifikt produkt, så blir det noe annerledes.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.792
    Antall liker
    21.432
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Roysen skrev:
    Dette burde jeg sikkert overse, men jeg svarer kort likevel.
    synes svaret ditt ble langt, jeg, i alle fall mellomlangt, ikke kort. ;D

    Roysen skrev:
    Det burde da vel kunne være plass til litt flere typer personer her.
    så absolutt!

    Roysen skrev:
    Det har aldri handlet om å ønske fokus på meg som medlem, person eller bransjeaktør.
    tja, jeg oppfatter deg stundom som et oppmerksomhetssykt lite barn, noe som jeg forsåvidt aksepterer, og til og med synes er litt artig, siden det er mangfoldet som gjør hfs til et bra sted.

    Roysen skrev:
    Jeg ønsker imidlertid å dele av min entusiasme og diskutere det jeg er entusiastisk over med andre. Er det så jævlig rart og kvalmende det da? Er den "framferden" på noe vis feilaktig eller dårlig eller er det de som ikke tåler at jeg gjør dette som har dårlig "framferd"?
    neida, det er ikke "så jævlig rart og kvalmt" at du vil dele entusiasme.
    det er fint.
    men utenfor din hjemme hos-tråd, så må du tåle at andre lufter sine meninger om produktene du prøver å skape entusiasme rundt.

    Roysen skrev:
    ...og uansett hvor i hvilket forum tråden er startet, gjelder regelen om at personangrep ikke er tillatt.

    Mvh
    Roysen
    joda, men det starter gjerne som et produktangrep, med påfølgende motsvar, hårsårhet, sinne og spydigheter begge veier, og til slutt personangrep.

    la det være sagt: jeg synes ikke noe om at folk skal hakke ned på dine prioriteringer, hvor mye penger du bruker, og hva du bruker penger på.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    Roy, du har med mennesker å gjøre. Du kan ikke FORLANGE anstendig oppførsel. Særlig ikke når du har en uttrykksmåte som - om jeg tør bruke et slikt uttrykk - pisses some people off. Beklagelig, men slik er det jo, det ser du selv.

    For en studie i menneskets sanne natur anbefales en gjennomgang av Monthy Pyton's "Riddere" - da ser du hvordan menneskene oppfører seg når det byr seg en anledning... BURN!!! BURN!!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    mesut skrev:
    Roysen skrev:
    Det har aldri handlet om å ønske fokus på meg som medlem, person eller bransjeaktør.
    tja, jeg oppfatter deg stundom som et oppmerksomhetssykt lite barn, noe som jeg forsåvidt aksepterer, og til og med synes er litt artig, siden det er mangfoldet som gjør hfs til et bra sted.
    Det er sikkert også flere som oppfatter det slik ettersom jeg forstår, men er det er altså ikke tilfelle. Det fremstår for meg som uforståelig at de som har det inntrykket som du nå skisserer ikke også klarer å se at "min fremferd" ene og alene er motivert av en usendvanlig stor entusisme. De fleste som kjenner meg vet at jeg ikke er slik du beskriver. Det handler mer om at jeg ikke har noen audiofile i min daglige omgangskrets. Jeg har derfor ingen andre å diskuere slikt som dette med enn de som befinner seg her. Når jeg da i tillegg er entusiastisk i nte potens blir kanskje entusaiasmen litt barnslig. Det skal jeg innrømme, men det handler absolut hele tiden om entuasmen over anlegget eller komponenten og slett ikke meg selv. At det skal være så vanskelig å forstå tror jeg helt ærlig at innerst inne handler om jante. Det er mange andre her også som er entusiastiske over egne innkjøp og egne anlegg, men de blir ikke stemplet som oppmerksomhetsssyke små barn av den grunn.

    mesut skrev:
    Roysen skrev:
    ...og uansett hvor i hvilket forum tråden er startet, gjelder regelen om at personangrep ikke er tillatt.

    Mvh
    Roysen
    joda, men det starter gjerne som et produktangrep, med påfølgende motsvar, hårsårhet, sinne og spydigheter begge veier, og til slutt personangrep.

    la det være sagt: jeg synes ikke noe om at folk skal hakke ned på dine prioriteringer, hvor mye penger du bruker, og hva du bruker penger på.
    Produktangrep reagerer jeg ikke på. Det jeg imidlertid reagerer på er personangrep fordekte som et produktangrep. Jeg tenker på typen innlegg som hentyder men ikke direkte forteller at man må være dum som kjøper den etc.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Roy, du har med mennesker å gjøre. Du kan ikke FORLANGE anstendig oppførsel. Særlig ikke når du har en uttrykksmåte som - om jeg tør bruke et slikt uttrykk - pisses some people off. Beklagelig, men slik er det jo, det ser du selv.

    For en studie i menneskets sanne natur anbefales en gjennomgang av Monthy Pyton's "Riddere" - da ser du hvordan menneskene oppfører seg når det byr seg en anledning... BURN!!! BURN!!
    At forumdeltakerne her følger reglene eller blir moderert dersom reglene ikke følges - jo det kan jeg forlange. At jeg kan forlange anstendig oppførsel - nei tydeligvis ikke.

    Mvh
    Roysen
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Roysen skrev:
    Brasse skrev:
    pengesluk skrev:
    Hadde jo ein blogg i fjor, den er nedlagt. http://roysens-rede.blogspot.com/
    Blogg er ein utmerka kanal for einvegskommunikasjon og moderering ;)
    Envegsmoderering? Det eneste jeg forlanger er at reglene her inne blir fulgt (ingen personagrep). Er det mye forlangt synes du?

    Mvh
    Roysen
    Absolutt ikkje, men forum er eingang slik at folk vil ha meininger, stille spørsmål og geipe.
    Ein blogg er perfekt om ein vil snakke om interesser men ikkje er interessert i tilbakemeldinger, da de kan kuttes ut. Perfekt om en vil unngå personangrep. Kjedelig om en vil ha respons.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Brasse skrev:
    Roysen skrev:
    Brasse skrev:
    pengesluk skrev:
    Hadde jo ein blogg i fjor, den er nedlagt. http://roysens-rede.blogspot.com/
    Blogg er ein utmerka kanal for einvegskommunikasjon og moderering ;)
    Envegsmoderering? Det eneste jeg forlanger er at reglene her inne blir fulgt (ingen personagrep). Er det mye forlangt synes du?

    Mvh
    Roysen
    Absolutt ikkje, men forum er eingang slik at folk vil ha meininger, stille spørsmål og geipe.
    Ein blogg er perfekt om ein vil snakke om interesser men ikkje er interessert i tilbakemeldinger, da de kan kuttes ut. Perfekt om en vil unngå personangrep. Kjedelig om en vil ha respons.
    Respons og personangrep er to helt forskjellige ting. Respons vil jeg gjerne ha - både positiv og negativ, fordummende kommentarer og personangrep vil jeg ikke ha. At folk ønsker å geipe gjennom personangrep er ikke så greit da det bryter med regelverket. Det må alle medlemer her forholde seg til - ellers er det moderators plikt å kutte av dem tunga.

    Mvh
    Roysen
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Roysen skrev:
    Respons og personangrep er to helt forskjellige ting. Respons vil jeg gjerne ha - både positiv og negativ, fordummende kommentarer og personangrep vil jeg ikke ha. At folk ønsker å geipe gjennom personangrep er ikke så greit da det bryter med regelverket. Det må alle medlemer her forholde seg til - ellers er det moderators plikt å kutte av dem tunga.

    Mvh
    Roysen
    Hva som er fordummende og hva som er personangrep er det vel ulike oppfatninger om på et forum. Man får ikke definisjonsmakten i kraft av at man starter eller deltar i en tråd.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    totte skrev:
    Roysen skrev:
    Respons og personangrep er to helt forskjellige ting. Respons vil jeg gjerne ha - både positiv og negativ, fordummende kommentarer og personangrep vil jeg ikke ha. At folk ønsker å geipe gjennom personangrep er ikke så greit da det bryter med regelverket. Det må alle medlemer her forholde seg til - ellers er det moderators plikt å kutte av dem tunga.

    Mvh
    Roysen
    Hva som er fordummende og hva som er personangrep er det vel ulike oppfatninger om på et forum. Man får ikke definisjonsmakten i kraft av at man starter eller deltar i en tråd.
    Dersom noe oppfattes som fordummende er vel skaden skjedd uansett hvem som oppfatter det slik. Forøvrig snakker jeg ikke om tilfeller hvor det er tvil om hva hensikten er.

    Mvh
    Roysen
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg oppforder nå moderatorene om å stenge tråden. Den bringer intent positivt videre og slike polemissering frem og tilbake tar bare ufornuftig diskplass.

    Mvh
    Roysen
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Stenge tråden, igjen?
    Noen tanker og meninger om hvorfor, Roysen?

    God helg, uansett......
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.231
    Antall liker
    20.100
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Høvdingen skrev:
    Det er mange som synes det er spennende å følge Roysen sin interesse, og kan vi ikke la han holde på med sin hi-fi glede uten å drepe alle moroa.

    Det er nok av andre muligheter til å diskutere high-end audio og prissetting.

    Mvh
    Høvdingen
    Fortsatt like vanskelig å følge for enkelte besserwissere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Leser tråden med interesse og mange fine innlegg. Desverre noen ( i "begge leire" ) som ødelegger for videre engasjement.
    Ønsker ikke å stenge tråden egentlig. Om det ikke kommer fram noe fornuftig så vurderes den stengt. Synd egentlig. Det er ikke så mye skittkasting men tendensene er der.

    Ikke diskuter diskusjonsteknikker etc. videre. Vær så snill så kan vi diskutere hi-end produkter så mye vi vil. Uenigheter kan oppstå - det er bra i et diskusjonsforum.
    Personlig er jeg ikke særlig online denne helgen og får ikke sjans å følge opp diverse tråder her på hfs godt nok
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Hva om moderator ber alle involverte ta seg noen slike i perioder moderatorene er litt fraværende:



    Finn frem siklesmekkene og ha en roolig helg.
     

    Vedlegg

    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det blir i hvertfall en helsikes masse page-hits av disse trådene, skjønner godt at man er uvillig til å stenge dem.

    I den grad det har relevans tror jeg det ville vært klokt å satse på ett spitzenoppsatt anlegg, i stedet for å spre seg 70% og ikke helt i mål på minst 3. Kunne jo blitt ganske bra.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Jeg forstår det Vredensgnag. Det kan vel hende at dette matrialiserer seg litt i sekvens og at anleggene vil stå klare etter hverandre. Jeg tror dog ikke man kan se at det teoretisk sett ville blitt noen kvalitetsforskjell på noen av anleggene rent kompnentmessig uansett hvordan man fordelte høytalere, forsterkere, forforsterkere og signalkilde rundt på de forskjellige i den planen jeg førsøker å holde meg til for å oppnå mitt mål.

    Mvh
    Roysen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    Der er vi inne på noe interessant, Roy.. målsetting. Hva er egentlig målet DITT? Ikke ironisk eller vondt ment, på ingen måte, for jeg er nemlig av den oppfatning at denne vår mangefasetterte hobby gir rom for alle mulige avskygninger og innfallsvinkler i TILLEGG til selve musikkgjengivelsen. Interesse for teknikk, design, det håndtverksmessige, hifi-historikk, genuin samleinteresse, godfølelsejakta, følelsen av å eie noe som regnes som det ypperste innen sin genre - kort sagt, det er mange legitime grunner til å holde på med dette, og kjøpe seg hva det måtte være. Uavhengig om det i andres øyne er det komplette idioti. Det handler om ens egne prioriteringer og innfalsvinkler til dette. Jeg selv ville aldri en gang VURDERE et forsterkerpar til slike beløp vi snakker om her, rett og slett fordi jeg ikke har bruk for de, hverken til nødvendig musikkgjengivelse eller noen annen av de nevnte årsakene. Men jeg har ingen problemer med å forstå DEG og dine beveggrunner. Like lite problemer som JEG har med å svi av flerehundretusener på obskure japanske kompresjonsdrivere uten hverken status eller noen særlig annenhåndsverdi å snakke om. Fordi det passer MINE prioriteringer. Jeg er sikker på at dette er ting som du ikke engang er i nærheten av å reflektere over, nettopp av samme årsak, du har ikke noe bruk for de til dine behov. Men jeg regner med at respekt og forståelse for prioriteringen er til stede.

    Det altoverskyggende problemet i dine tråder er dessverre de som viser mangel på respekt, forståelse og generell entusiasme for vår hobby's ytterpunkter og de som er villige til å ta'n helt ut, som det så populært heter. Noe av det kan selvsagt DU gjøre noe med, kanskje ved å pensle et bredere bilde av den gleden du føler ved å eie slike komponenter, gleden ved JAKTA, gleden ved å være oppdatert på det værste, gleden ved å ha et nettwerk worldwide av folk som er på samme frekvens. Disse elementene her er jo nesten for en hobby å regne i seg selv, og tar det hele til helt andre dimensjoner. Prøv å formidle DISSE sidene ved dine investeringer - kanskje det kan åpne noen flere øyne og skape litt mer goodwill..??

    Sånn, nå får det være nok fra Slukosofen i denne omgang!
     
    R

    Roysen

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Der er vi inne på noe interessant, Roy.. målsetting. Hva er egentlig målet DITT? Ikke ironisk eller vondt ment, på ingen måte, for jeg er nemlig av den oppfatning at denne vår mangefasetterte hobby gir rom for alle mulige avskygninger og innfallsvinkler i TILLEGG til selve musikkgjengivelsen. Interesse for teknikk, design, det håndtverksmessige, hifi-historikk, genuin samleinteresse, godfølelsejakta, følelsen av å eie noe som regnes som det ypperste innen sin genre - kort sagt, det er mange legitime grunner til å holde på med dette, og kjøpe seg hva det måtte være. Uavhengig om det i andres øyne er det komplette idioti. Det handler om ens egne prioriteringer og innfalsvinkler til dette. Jeg selv ville aldri en gang VURDERE et forsterkerpar til slike beløp vi snakker om her, rett og slett fordi jeg ikke har bruk for de, hverken til nødvendig musikkgjengivelse eller noen annen av de nevnte årsakene. Men jeg har ingen problemer med å forstå DEG og dine beveggrunner. Like lite problemer som JEG har med å svi av flerehundretusener på obskure japanske kompresjonsdrivere uten hverken status eller noen særlig annenhåndsverdi å snakke om. Fordi det passer MINE prioriteringer. Jeg er sikker på at dette er ting som du ikke engang er i nærheten av å reflektere over, nettopp av samme årsak, du har ikke noe bruk for de til dine behov. Men jeg regner med at respekt og forståelse for prioriteringen er til stede.

    Det altoverskyggende problemet i dine tråder er dessverre de som viser mangel på respekt, forståelse og generell entusiasme for vår hobby's ytterpunkter og de som er villige til å ta'n helt ut, som det så populært heter. Noe av det kan selvsagt DU gjøre noe med, kanskje ved å pensle et bredere bilde av den gleden du føler ved å eie slike komponenter, gleden ved JAKTA, gleden ved å være oppdatert på det værste, gleden ved å ha et nettwerk worldwide av folk som er på samme frekvens. Disse elementene her er jo nesten for en hobby å regne i seg selv, og tar det hele til helt andre dimensjoner. Prøv å formidle DISSE sidene ved dine investeringer - kanskje det kan åpne noen flere øyne og skape litt mer goodwill..??

    Sånn, nå får det være nok fra Slukosofen i denne omgang!
    Målet mitt er ikke veldig komplisert. Det handler om en visjon som stort sett har vært den samme hele tiden, men som har utviklet seg litt de siste par årene. Det handler om tre ulike anlegg. Et litt mer anvendelig stue-anleggg som dog plasseringen i stuen er like kompromisløst i komponentvalg som de andre anleggene. Det skal jobbes med akustikken i stuen selv om det blir av mer beskjedne dimensjoner sammenlignet med der de to andre anleggene skal spille fordi vi her snakker om en stue som skal deles av hele familien som en stue.. I tillegg inneholder planen to mer dedikerte anlegg for finlytting i mer dedikerte akustiske omgivelser hvor det ene anlegget er basert på "rør-lyd" og det andre på "transistor-lyd". Nå er målsettingen å bygge et eget lydhus/studio i hagen til dette formålet hvor de to anleggene skal stå på hver sin vegg mot hverandre med lytteposisjonen i midten. Her har målet endret seg ettersom den opprinnelige planen for å ha tre anlegg i tre ulike rom i hovedhuset ble for krevende med hensyn til rammebetingelsene i huset. Målsettingen er mer detaljert med hensyn på kompoenenter som er helt spesifikke for hvert anlegg. Alle tre anleggene skal være kun to-kanals og kun for lyd. Altså ikke noe hjemmekino eller bildefremvisning.

    Når det gjelder komponentvalg handler det her om en uvilje til å inngå kompromiser. Jeg ønsker det jeg oppfatter som det beste. Jeg har tidligere gladelig innrømmet at det ligger et snev av samlerinteresse bak også, men samlerinteressen går i samme retning - altså å samle på det jeg oppfatter som det beste. Så samlerinteressen og det audiofile lydlige ønsket går ikke på bekostning eller på tvers av hverandre. Dette er noe av grunnen til at jeg f.eks. ønsker å bi-ampe og tri-ampe høytalerne i to av anleggene med bare ulike forsterkere. Jeg er derimot ikke så opptatt av pris. Hva jeg til enhver tid oppfatter som det beste er viktigere enn pris selv om jeg når jeg får et av de produktene jeg har som mål å kjøpe inn på radaren, er jeg selvsagt opptatt av hva jeg kan kjøpe produktet for sammenlignet med markedsverdien. Hva jeg oppfatter som best er et komplisert inntrykk som samlet gjøres opp basert på egne erfaringer, hva som leses på nettet, andre kjentes erfaringer, hva som leses av diverse papir- og nett - magasiner etc med ulik vekt avhengig av hva jeg har lært treffer meg og min smak best. Med hensyn på kildekomponenter er jeg av den oppfattningen at universell kilder er et kompromis. Så i mine anlegg har jeg som mål å ha en dedikert signalkilde i hvert anlegg for hvert format jeg ønsker å kunne spille. Dette dekker også samlergleden jeg måtte ha for kildekomponenter. Ellers er jeg også helt uvillig til å gå på kompromiser med kabler, racks, strøm, jording og akustikk. Mange vil kanskje si at det ikke ser slik ut i det rommet anlegget mitt står nå. Til det vil jeg si at mine anlegg og rom er en langsiktig prosess, så om ikke alt er på plass ennå betyr bare det at jeg ikke er i mål med min plan.

    Jeg har sjelefrender og kontakter over hele verden som kjenner min samlerglede og uvilje til å inngå kompromiser. Dette er bransjeaktører og audiofile. Gjennom dette nettverket har det vist seg at det aller meste er mulig å skaffe. Dette nettverket jobber jeg med daglig. Bare en brøkdel av det som foregår i form av dealing og forhandlinger kommer frem her på HFS. Når det skrives noe her er det kun når jeg er aller mest ekstatisk over å ha fått noe på radaren som jeg anser som særdeles vanskelig å få tak i eller av det som gjenstår på planen som jeg ønsker meg aller mest. Da hender det nemlig jeg tar av litt og får lyst til å dele av min entusiasme.

    Når planen er gjennomført er jeg temmelig sikker på at jeg føler at jeg har kommet i mål. Med det mener jeg at det som da gjenstår er kun å nyte det arbeidet mot målsettingen har båret frukter av gjennom gode musikkopplevelser (som jeg ikke klarer å skille fra god lyd).

    Til slutt vil jeg legge til at min musikkinteresse er like brennende som min hifi-interesse og at selv om anleggene er en egen hobby i seg selv, så eksisterer de hos meg kun som en musikkformidler. Intet bringer smilet breder frem på mitt ansikt enn ny musikk som får frem ståpelsen. Dette overskygger til og med når jeg får en komponent jeg har nedbetalt over lang tid over dørstokken.

    Mvh
    Roysen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    OK. Takk. I rest my case.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Mye klokt fra Sluket i dag.

    Du skal få med deg en tanke, Roysen, og den eneste ikke-hifirelaterte jeg har tenkt å komme med her:

    Det er faktisk lov til å ignorere både utidige innlegg og rasshøl som for enhver pris skal starte pissekonkurranser. Jeg tror det var Ho Chi Minh som skrev at en må velge sine slag med omhu. Et godt råd, IMO.

    I beste mening.
    Mvh Tønnes

    Edit: Ho Chi Minh siterte antakelig Clausewitz, ved nærmere ettertanke.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    tkr - du har rett. Jeg glemte selvsagt å ta med det punktet i den lille epistelen min; det er ikke bare LOV å ignorere og overse de som ikke kan oppføre seg, det er faktisk å ANBEFALE. Så unngår en Donald-syndromet hvor en hisser seg opp i vilt drittsinne.
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Til tkr og sluket. Det dere her er enige om har dere selvsagt 100% rett i og er noe jeg vil forsøke å etterfølge heretter selv om det skulle koke litt nå og da.

    Mvh
    Roysen
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.259
    Antall liker
    105.665
    Torget vurderinger
    23
    Hehe.. litt småputring kan jo forsåvidt krydre hverdagen - men du har ikke godt av å hisse deg så jævlig opp, Roy. Du er ikke noen ungsau :eek: :eek: lenger, du heller.. Dessuten fanger du fler fluer med honning enn eddik! Morsommere er det også, og de SMAKER bedre. God helg!
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.018
    Antall liker
    401
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Kommer du noen gang i mål, Roy? Vil du noen gang bli fornøyd med utstyret og lyden? Du skriver selv (enten i denne eller i en annen tråd) at du til tider er lyttetrett, og da med utstyr som allerede i dag overgår menigmann.

    Hvis jeg sammenligner litt med meg selv så har jeg altfor dyrt utstyr i forhold til de fleste, selv om jeg utstyrsmessig ligger langt unna ditt nivå. Jeg har, på samme måte som deg, bygget meg gradvis opp gjennom flere år og sitter i dag med utstyr som koster uanstendig mye penger.

    Har jeg kommet i mål? Er jeg fornøyd med lyden?
    Jeg vet ikke - litt begge deler kansje. Jeg vil ikke bruke uttrykket "lyttetrett" som du gjør, men jeg registrerer at uansett hvor godt utstyr jeg får hjem så blir ørene vant til lyden etterhvert. De justerer seg til den lyden jeg har hjemme og oppfatter denne lyd som en slags referanselyd. For mitt vedkommende betyr dette at i mine ører låter mitt "referanse-anlegg" som et hvilket som helst Lefdal-anlegg. (Satt litt på spissen, selvfølgelig) Men resultatet er at oppgraderings-spøkelset herjer hele tiden- Heldighvis har jeg lært meg at ørene mine lurer meg - Etter noen dagers spilleopphold, eller etter å ha hørt "Lefdal-anlegg" nullstilles ørene igjen og lyttegleden er på topp - Helt til samme prosess gjentar seg.

    En slags konklusjon for min del er at man blir aldri 100% fornøyd eller kommer aldri helt i mål. Har du stilt deg disse spørsmål Roy? For deg som opererer i astronomiske prisklasser kan en slik konklusjon få dramatiske følger hvis det viser seg at du likevel ikke er i mål når den tid kommer?
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Hei dandare,

    Jeg har selv syntes at lyden i mitt anlegg med dagens komponenter har vært veldig bra lenge. Det som har drevet meg videre mot mitt mål og med min plan er tanken på det jeg kan oppnå. Det er også litt av dette som har gjort meg "lyttetrett". Jeg hørte på Horten-messen et anlegg som lydlig overgår alt jeg tidligere har hørt med god margin. Inntil jeg hørte dette anlegget fantes ingen "lyttetretthet". Komponentene i dette anlegget på Horten var meget gode - over nivået jeg har i dag. Rommet var mye større og luftigere (nesten for stort for anlegget) og ga betydelige forbedringer i forhold til det jeg har hjemme. Dog er jeg temmelig sikker på at min plan vil føre meg frem til et anlegg som inneholder komponenter som vil spille bedre og et rom som vil lyde bedre. Det er utålmodigheten og ønsket om å nå dit raskere som har gjort meg "lyttetrett", nå som jeg har fått en liten smakebit av hvor dette kan ende. Det er ikke at jeg har vendt meg til lyden som medfører "lyttetrettheten".

    Jeg jobber mot et konkret mål - når det målet er oppnådd er jeg ferdig. Målet har ikke et lydmessig nivå som stadig flyttes. Målet handler om å gjennomføre planen. F.eks. har ingen elektronikk som er innkjøpt hos meg de siste 10 årene blitt solgt igjen rent bortsett fra et par Mark Levinson No.33H (som du kjøpte) og en Bladelius skilletrafo. Begge disse komponentene ble dog innkjøpt før planen og målet hadde krystalisert seg ut. Jeg gjør nøye research før jeg handler. Det var kun nå da jeg hørte hva som bor i enkelte av toppmodellene til dagens mest anerkjente høytalerprodusenter i løpet av foregående år at jeg ikke lenger ønsket tre ulike Audio Physic høytalere som en del av min plan. Dette er kanskje ingen overraskelse for mange når man i utgangspunktet har det aller beste av høytalere som ønske. Det gikk opp for meg at AP kanskje hadde overmenn i andre høytalere som også passet min smak likevel. Tidligere hadde jeg nærmest et fanatisk forhold til AP og ikke noe annet var godt nok. Mine øyne ble nå åpnet. Da ble planen forandret på det punktet. Nå ligger alle tre AP høytalersystemene ute for salg.

    Mvh
    Roysen
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.759
    Antall liker
    8.067
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Verkar veldig gjennomtenkt.
    Eg meiner at det som kjenneteiknar ein sann audiofil (i positiv retning, då sjølvsagt) er at det brukast fyrst og framst tidsressurs snarare enn kronasje på anlegget. Det å planlegge, strukturere, prøve ut og reflektere over vala ein til sist gjer, er det avgjerande.
    Einkvar idiot (som er på godfot med banken) kan springe i butikken og handle dyraste modell av einellerannan merkeleg utsjåande dings. Men å finstemme denne til å levere optimal godlyd, på dei premissar ein sjølv ynskjer, er ein kunstart eg har stor respelkt for.
    Eg har vore på besøk med mange "raringar" opp gjennom åra, og det som alltid er mest fascinerande, er når dei forklarar kva dei driv på med, altså kva retning det heile går i, og kva som er målet. Som regel har dei alle ei fast formeining om kva dei vil, om utstyret er ganske ulikt. Ting er ulike innan hobbyen vår, og topp for meg er ikkje nødvendigvis akkurat det du ville gått for. Nokre driv med rør, transistor, vinyl, retro, kvadrofoni, osb. Men bann på at eg også har det kjekt når eg spelar musikk...
     
    R

    Roysen

    Gjest
    En ting jeg kanskje burde legge til er at jeg selvsagt skjønner at min smak og mening om hva som er god lyd ikke deles av alle. Jeg har heller ikke noe problem med å glede meg over andres anlegg på lyttebesøk selv om de lyder alt fra totalt forskjellig til nære mitt eget. Innspill fra besøkende hos meg som jeg kan jobbe videre med for å forbedre egen lyd og inspirsjon fra besøk hos andre som jeg kan ta med hjem er også veldig høyt verdsatt.

    Jeg forstår også selvsagt at ikke alle ønsker å gå til verks på min måte og ønsker et mer avslappet forhold til hobbien.

    Ingen sees ned på av meg og min måte er på ingen måte den "riktige".

    Mvh
    Roysen
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Sluket har sine øyeblikk gitt. Innlegget hans var midt i blinken, og tilbakemeldingene han fikk på det likeså. Nå har denne tråden etter min mening dreiet seg i en retning som lover godt for fortsettelsen. Jeg bestiller varsling! ;D
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tiltredes, hva slukets innspill angår.

    Når Roysen samtidig legger for dagen en viss selverkjennelse, så er jo dette avgjort positivt! :)
     

    flaago2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    0
    Ja, jeg grep meg i å tenke at Sluket er en klok mann.

    Må tydeligvis tømme ut resten av spriten :p
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Scrooge skrev:
    Tiltredes, hva slukets innspill angår.

    Når Roysen samtidig legger for dagen en viss selverkjennelse, så er jo dette avgjort positivt! :)
    Dersom du tror at jeg nå skriver/mener noe annet enn tidligere er det nok du som har misforstått eller tolket meg feil tidligere. Dette har jeg ment/stått for hele tiden.

    Mvh
    Roysen
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Scrooge skrev:
    Tiltredes, hva slukets innspill angår.

    Når Roysen samtidig legger for dagen en viss selverkjennelse, så er jo dette avgjort positivt! :)
    Det jeg synes er mest morsomt her inne, er alle de "Billy-the-Kid-wannabes" som dukker opp....

    SCENE:
    Det klaprer i dørene på saloonen, og inn kommer Billy. Han blir stående og myse i halvmørket til han ser den utvalgte motstanderen ved baren. Han roper ut i lokalet."I hear that you`re fast, mister!"

    Aldrende pistolero: "Look, I don`t know who you are, and I ain`t got no quarrel with you!"

    Billy: "Mebbe you`re a coward. A woman! A yellow- belly!"

    Aldrende pistolero: "Look son, all I want to do is play a little poker and drink a coupla beers. I`m not looking for a fight."

    Billy: " I knew it, you`re a coward!"

    Aldrende pistolero: "Really, I just want to relax and have some fun, picking fights ain`t healthy for nobody!"

    Billy:" I won! I Won! I could of beat ya, and you`re a coward !"

    A.p. tar en ny slurk av ølet mens Billy trumferer ute på den støvete gata. ;D



    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn