Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Ørkenroser. Det eneste som gjelder. Lette å holde liv i, og trenger ekstremt lite vann :p

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Dette ble meget pent HEL. Begynner å bli et trivelig rom dette. Rart hva litt "farge" gjør :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Denne er kjekk. Hvis jeg maler den svart og samtidig tar en runde med antrastitt plasti dip på Sonosen så kan jeg montere sen på veggen bak racket?

image.jpg

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.310
    Torget vurderinger
    96
    Hjemmeferie er best. Nå henter jeg litt krefter med Carlsberg 0,33 og ostepop. Bake pizzadeig. Rydde videre. Planlegge sluttføring av amper. Lage pizza. Åpne Zenato Valpolicella. Lage kappeplan til rammer til Rockfon 10 cm som skal kles med samme lysgrått RPG stoff som resten.
    Øl, snacks og pizza i dagesvis? Du har visst like høy forbrenning som meg. Slanke som vi er :cool:
    Har du snakket med Lyd og Akustikk om feilen på RPG leveransen?
    Får du luket bort et par ting fra da jeg hørte sist, hadde det vært artig og hørt systemet når det er oppe.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hjemmeferie er best. Nå henter jeg litt krefter med Carlsberg 0,33 og ostepop. Bake pizzadeig. Rydde videre. Planlegge sluttføring av amper. Lage pizza. Åpne Zenato Valpolicella. Lage kappeplan til rammer til Rockfon 10 cm som skal kles med samme lysgrått RPG stoff som resten.
    Øl, snacks og pizza i dagesvis? Du har visst like høy forbrenning som meg. Slanke som vi er :cool:
    Har du snakket med Lyd og Akustikk om feilen på RPG leveransen?
    Får du luket bort et par ting fra da jeg hørte sist, hadde det vært artig og hørt systemet når det er oppe.
    Har lagt inn en liten festkul på kroppens voicing curve. Det er ikke pent når alt er flatt!

Apropos det. Når du var hos meg så hadde jeg glemt å slå på preset for voicing curve på Groundsounden. Du hørte på en flat kurve. Som kjent er det litt anemisk og frempå i mellomtonen, akkurat slik du kommenterte. Men du likte bassen sa du.

Når voicingen er inne er det særdeles ørevennlig men samtidig dynamisk og detaljert.

Mao, ingen ting å luke bort. Kun en knapp på fjernkontrollen.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Ihht grelv så bør 60 cm bredde gi god spredning nedover, selv ønsker jeg 45 cm bredde av estetiske årsaker.

fdg.jpg

Audiodidakt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Antall liker
    626
    Torget vurderinger
    6
    Interessant å se hvordan avstanden mellom vingene inne ved baffelen påvirker output i det øvre segmentet av frekvensresponsen, samtidig som det synes som om endring av størrelsen på vingene ikke har så veldig påvirkning av frekvensresponsen nedover. Er med andre ord ett godt kompromiss relativt tett plasserte vinger på baffelen, men hvor vingene ikke trenger å være veldig dype/brede?

Mvh Gisle

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.958
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hvorfor kan du ikke bare høre på Grelv? :rolleyes:
    bedre å legge til grunn råd fra en du vet erfaringsmessig "leverer", enn å gå ut med en "spørre-undersøkelse", implementere snittet eller et tilfeldig selvvalgt utvalg, for så å feile!

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Sånn ca syns jeg disse proporsjonen er pene:

image.jpeg

Kanskje litt drøyt å kalle det horn?

DUO MEZZO XD

Taking advantage of the unrivalled performance of the horn principle by consequentially extending it to the lower octaves, the new Duo Mezzo XD introduces full-range horn performance to the Duo product line. An utterly thrilling way to experience the magic of the ultimate spherical and full–range horn principle. The design conveys the speaker’s enormous potential. The appearance of these systems suggest the sheer potency that is concealed beneath, expressed in the taut lines and naturally sculpted slope of the bass horn flare.
    The technologies utilized in the Duo Mezzo XD are based on the Duo XD model, excelling the Duo XD by the horn loaded and specially linearized subwoofer design, aspiring to the powerful and ultra-rich performance of our top model.
    But thrilling emotional impact is not a result of extrinsic design. In our case it results from a combination of engineering excellence and intellectual creativity.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    hvorfor kan du ikke bare høre på Grelv? :rolleyes:
    bedre å legge til grunn råd fra en du vet erfaringsmessig "leverer", enn å gå ut med en "spørre-undersøkelse", implementere snittet eller et tilfeldig selvvalgt utvalg, for så å feile!
    Han er på saken og skal over sommeren simulere et par alternativer. Selvfølgelig hører jeg på ham men liker å dele planer og ideer underveis. Er opptatt av estetikken og er villig til å ofre 10% funksjon for vesentlig penere form.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Den AG saken er ikke noe horn og kan ifølge fysiske lover kun ha begrenset innflytelse på bassen.

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.460
    Torget vurderinger
    5
    Ble flott dette! Ville brukt hvitt stofftrekk på frontene hvis jeg skulle gått for den varianten. Balanserer kanskje best visuelt med komboen sort og hvite 45-50 cm vinger. Kjør vinger uansett om de må bli 60 cm. Libresse for ekstra ørecomfort?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Nå ser jeg frem til å bli gammel om de har et slikt aldershjem! :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    er nok redd for at den norske virkeligheten er temmelig forskjellig! :mad:
    Du har vel et poeng, men da må vi kjempe for et eldrehjem for hififrelste. Og der skal det være rødvin til middagen!!

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.160
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mange eldrehjem byr faktisk både på rødvin til middag og en cognac til kaffen ( mot betaling selvsagt), men problemet er forskjellen fra kommune til kommune, og ikke minst i holdningen til betjening og ansatte. Jeg har dessverre sett nok av begge deler til både å bli positivt overrasket og rimelig vettaskremt.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Mange eldrehjem byr faktisk både på rødvin til middag og en cognac til kaffen ( mot betaling selvsagt), men problemet er forskjellen fra kommune til kommune, og ikke minst i holdningen til betjening og ansatte. Jeg har dessverre sett nok av begge deler til både å bli positivt overrasket og rimelig vettaskremt.
    Sitter igjen med at det kan være en fordel å bli gammel på "bøgda", ofte bra hjem der.
    Velvel, får håpe det er noen år enda før vi alle må benytte oss av tilbudet :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Nå går det fremover med ampene. På tide og bestille noen OK PP kondensatorer.
    Må ha ca 72uF samt noen småtasser.
    Forslag?

image.jpeg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Her tror jeg du har såpass erfaring at du gjerne veit best selv hva du skal velge. :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Påan igjen. 4 stk feil leverte 32 kgs paneler må ned og ut, skap demonteres, riktige paneler monteres opp og feil paneler pakkes pent ned i eksisterende emballasje som sirlig åpnes.....puuhhh

image.jpg

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du kan i det minste trøste deg med at du har buet dør! Det er det ikke alle som har! ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Ja, og dessuten spenner han buen høyt også... Blir nok verdens beste lyd noensinne i et walk-inn closet....

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.412
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    4490w med forsterkeri og 118dB horn, det blir et fint lite diskotek det til godeste herr og fru Hornlyd! :)

Går panelene helt fra gulv til tak? Hvordan fester du de? :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    He he, panorama funksjonen må til i mitt lille rom og da er ikke buer til å unngå. Eller tønnefortegning som det heter på fotosk.

Panelene er på 100x150 og er klint inn i alle hjørner. Mr Lyd&Akkustikk ønsker at jeg skal måle til og fra med og uten, frem og tilbake, oddetall og partall, sideveggene frontvegg og bakvegg, osv. Svært vitenskapelig. Dyre er panelene og. Men det å sjaue disse panelene og å flytte den enorme hornriggen ut og inn mens man måler krever en god gammeldags sammenhengende fellesferie. Og det gidder jeg ikke. Bassen samler seg opp i hjørnene, deg har jeg allerede målt sånn ca og all erfaring tilsier det. Og, sist men ikke minst, det er ingen andre steder jeg har plass, bortsett fra i taket, og da melder jeg pass.

Montering er enkelt, sterkt og stramt mot vegg. Meget god patent, har vist det i tidligere tråder. Man skrur opp to flate store beslag på veggen som man skyver panelet sideveis mot slik at de mekanisk strammes fast på baksiden uten at det synes.

image.jpeg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Hei, husker ikke om jeg har skrevet det før, har i det minste tenkt det flere ganger i det siste. Synes oppsettet og rommet ditt ser veldig logisk og gjennomført ut i alle ledd. Her har det blitt tatt noen gode beslutninger. Har stor tro på lyden som triller ut i dette rommet etterhvert. :) Bra jobba!
    Hvor mange trykkfeller har du til sammen i rommet nå?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    1000 takk :)

8 stk RPG Modex Plate 1 trykkfeller
    2 stk RPG Absorbor 150x100x10 i taket som henger et partre cm ned i z bars
    2 stk RPG BAD panel 150x60x5
    2 stk DIY Rockfon 160x60x10 trukket i samme RPG stoff skal lages til lørdag

Så skal skapdørene på bakdørene freses i BAD mønster.

Har også to pakker med 6 cm Rockfon som skal utenpå deler av trykkfellene i front ved behov og evt inni skap etc

Har rikelig med sort, hvit og lys grå RPG stoff

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    8 stk Modex er et betydelig areal ja. Blir bra! :)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Da er det lyd. Mange endringer siden sist: fått de korrekte modex plate, montert rpg absorbor 150x100x10 i taket, har ikke fått opp 1 og 2 refleksjonstiltakene enda, Hypex ferdig, Anaview ferdig, rommet malt.

Jeg tror Hypex på subbene låter litt strammere. Anaview er for tidlig å uttale seg om. Gain i systemet er justert på gefylen. Når alt er på stell skal jeg teste SIT1 på mellomtonen.

I bunn og grunn er det meste ferdig, litt småplukk her og der: skifte brytere slil at LED blir rød, rød LED på First Watt filteret samt XLR kontakter for å slippe overgangskabler av middels kvalitet, litt flikling på kabling, gummiforing på Radian, forvrengningsmåling for å dobbeltsjekke memraner, trekking av stoff rundt ramme til 1 refleksjoner, kjøpe superkul sofa eller stol, montere platespillern, drømme om Van Den Hul The Frog.....

image.jpg

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.167
    Torget vurderinger
    16
    Grætulurur med denne etappen HE! Makan til detaljeringsgrad og gjennomføring! Skammer meg litt nå på vegne av mine egne skoeske-forsterkere, og skulle ønske jeg hadde en brøkdel av din pedimeter-innstilling. Kun godt ment...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn