Med fjøl og tut forsvinner godlyden ut!Du baler med fjøl og tut !
Høyde på lydbildet er nok vel så mye riktig kompensasjon på hornet og lytterommets akustikk som fysisk høyde på hornet. Det visuelle kan nok spille oss et puss. Hornet har jevn spredning langt mot 10k, så her er det muligens andre faktorer som spiller inn.Hvordan går det Hornlyd om dagen, er 2384/t500 avgjørelsen tatt ? Mangler bare en liten design geni-strek for og få det visuelle innenfor - eller rasler fortsatt t200 med sablene og Hornlyd rives mellom cd og de rundes egenskaper !
Du hadde noen fine innlegg her med facts t500 - et703 - 2001 osv. For deg som driver aktivt med Gs spiller jo ikke naturell følsomhet så mye og en kunne kanskje tenke seg at bånd/ amt kunne vært inkludert det gode selskap ? Ikke at jeg tror t500 er noe dårligere enn andre - delt såpass høyt.
Det ble nevnt tidligere ; høyde i lydbilde , dvs et høyere horn gir mer høyde i lydbilde ? eller var det 2384 isolert sett som var litt spesielt på akkurat dett området ?
Man skulle jo tro at mindre horn gir mer pinpoint fokus og mer nøyaktig plassering mht 3d i lydbildet, kanskje da på bekostning av størrelse ?
Mange fundamentale og viktige spørsmål !!
Gammel jungelord ?Med fjøl og tut forsvinner godlyden ut!Du baler med fjøl og tut !
Jeg håper romjulen skal gi litt anledning til å teste litt i ro og mak.OMF og haglund valgte en annen approach ved å legge til en småformatsdriver i et horn med bedre spredningskontroll over delefrekvens enn 2384. Det er høres fornuftig ut, og ser frem til å høre hvordan OMF opplever lydbildet med seos10. Vokser det i høyden? På bekostning av presisjon som 2384 er så god på?
Hvordan går det Hornlyd om dagen, er 2384/t500 avgjørelsen tatt ? Mangler bare en liten design geni-strek for og få det visuelle innenfor - eller rasler fortsatt t200 med sablene og Hornlyd rives mellom cd og de rundes egenskaper !
Du hadde noen fine innlegg her med facts t500 - et703 - 2001 osv. For deg som driver aktivt med Gs spiller jo ikke naturell følsomhet så mye og en kunne kanskje tenke seg at bånd/ amt kunne vært inkludert det gode selskap ? Ikke at jeg tror t500 er noe dårligere enn andre - delt såpass høyt.
Det ble nevnt tidligere ; høyde i lydbilde , dvs et høyere horn gir mer høyde i lydbilde ? eller var det 2384 isolert sett som var litt spesielt på akkurat dett området ?
Man skulle jo tro at mindre horn gir mer pinpoint fokus og mer nøyaktig plassering mht 3d i lydbildet, kanskje da på bekostning av størrelse ?
Høyde på lydbildet er nok vel så mye riktig kompensasjon på hornet og lytterommets akustikk som fysisk høyde på hornet. Det visuelle kan nok spille oss et puss. Hornet har jevn spredning langt mot 10k, så her er det muligens andre faktorer som spiller inn. GARANTERT ANDRE FAKTORER DAHvordan går det Hornlyd om dagen, er 2384/t500 avgjørelsen tatt ? Mangler bare en liten design geni-strek for og få det visuelle innenfor - eller rasler fortsatt t200 med sablene og Hornlyd rives mellom cd og de rundes egenskaper !
Kan det være at Hornlyd har valgt å dele inn T500 i et område hvor 2384/2450 har betydelig bedre spredningskontroll? HAR PRØVD 8000-10000-12000
Enig at det ikke er noen grunn til å se seg blind på naturlig følsomhet (innen rimelighetens grenser) når en deler aktivt med en DSP løsning. Er nok en litt gammeldags tankegang som henger igjen. Lik tankegangen at EQ er fy og noe som skal unngås til enhver pris, at et hornsystem nødvendigvis må være femveis etc.
Når det er sagt er det ikke mange diskanter som har noe å bestille med 2384. Leter selv, og svarte Hornlyd med noen betraktinger i rai rai.
For meg er det ønskelig med en diskant som opprettholder den konstante spredningen til 2384 hvis en skal se på match i spredningsmønster, og kan avlaste der hornet mister spredningskontroll. Hornlyd argumenterer med at T500 tilfører en x faktor. Det er jo det vi leter etter, men personlig hadde jeg lagt den inn der hvor 2384/2450 ikke lenger er noe særlig tess. Hverken on aksis eller i forhold til spredningskontroll. Dvs oppmot 15k.
OMF og haglund valgte en annen approach ved å legge til en småformatsdriver i et horn med bedre spredningskontroll over delefrekvens enn 2384. Det er høres fornuftig ut, og ser frem til å høre hvordan OMF opplever lydbildet med seos10. Vokser det i høyden? På bekostning av presisjon som 2384 er så god på? DET ER NOE EGET MED T500. SUBTILT. MEN BERYLLIUM SMÅFORMAT I XT1086 SOM SPRER MEGET BRA ER IKKE HELT SOM T500. MANGLER DEN SISTE LUFTEN
Som jeg har nevt før så kan vel ikke et membran som veier en brøkdel av en storformats og en alnicomagnet på 5 kg være en hype?Jeg håper romjulen skal gi litt anledning til å teste litt i ro og mak.OMF og haglund valgte en annen approach ved å legge til en småformatsdriver med bedre spredningskontroll over delefrekvens enn 2384. Det er høres fornuftig ut, og ser frem til å høre hvordan OMF opplever lydbildet med seos10. Vokser det i høyden? På bekostning av presisjon som 2384 er så god på? ETTER DET JEG HAR LÆRT OG BLITT VIST AV SNICKERS SÅ ER ENERGINIVÅET VIKTIGERE ENNE SPREDNING ET GODT STYKKE OVER 10K, DETEKTERING AV DRIVERN ER VANSKELIG. PRØV Å SETT EN DRIVER ET STED I ROMMET OG HØR ETTER HVOR EN 12K SINUSTONE KOMMER FRA!
Nå har det jo vært bra med vurderinger rundt dette, men jeg savner litt overordnet blikk på ting.
*Hvilke valg som må gjøres i en kommersiell passiv høyttalere er nødvendvis ikke så relevant for oss som knoter på egen hånd.
*Hva de som deler passivt og ikke kan løpetidskorrigere faller ned på, er nødvendigvis ikke det samme som de som har DSP mulighet bør velge.
*Hva med lytteavstand - flere drivere trenger gjerne litt mer avstand - så de som sitter i små rom trekker ikke nødvendighvis samme konklusjon som de som har større rom.
*Hva med akustikken - når diskusjonene i stor grad omhandler spredning - så er det jo relevant hva som skjer med den lyden som må gå noen omveier før den havner hos lytteren. SE OVER
Hos meg har det alltid spilt veldig tørt, presist og mange savner litt klang. Jeg har et lite prosjekt på gang nå med å forbedre akustikken slik at jeg bevarer mer energi oppover i frekvensområdet, ogha rjeg en liten opprydding som skal gjøres i øver bass - og når det er på plass - så skal jeg sjekke hva som funker best hos meg.
Mvh
OMF
Det er klart at et mindre membran og tilsvarende faseplugg/magnetstruktur har i det rette hornet en bedre evne til å gjengi de høyeste frekvenser uten vreng enn en storformat.Som jeg har nevt før så kan vel ikke et membran som veier en brøkdel av en storformats og en alnicomagnet på 5 kg være en hype?
Beklager at caps locken var inneNå var ikke mitt innlegg ment som noen kritikk av denne Fostex saken.
Litt usikker på hva du mener med energinivå vs spredning - blir ikke det litt same-same da...?
Poenget mitt var vel litt at dersom man sitter i et relativt lite rom, har demping på sideveggen - så spiller det kanskje ikke så stor rolle hvordan spredningen til diskanten er - mens dersom man har har litt større rom og lite demping - så blir det viktigere med god spredning av diskant også.
Mvh
OMF
Så enkelt er det nok ikke. Mange issues rundt magneter, materialer, utforming og egenskaper. Jeg har lagt ned mye i å kartlegge dette, både teori og praksis. Det blir for lettvint nå noobs slenger ut sånne populistiske teserDet er klart at et mindre membran og tilsvarende faseplugg/magnetstruktur har i det rette hornet en bedre evne til å gjengi de høyeste frekvenser uten vreng enn en storformat.Som jeg har nevt før så kan vel ikke et membran som veier en brøkdel av en storformats og en alnicomagnet på 5 kg være en hype?
Angående AlNiCo; Definisjonen på hype (to hype, hyping) er "stimulate", "agitate" og exite. Det er vel akkurat det en kladd med 5 kg eksotisk materiale gjør i våres kretser
Sluket: Tross din visdom når du ikke konteksten i mitt innleggSå enkelt er det nok ikke. Mange issues rundt magneter, materialer, utforming og egenskaper. Jeg har lagt ned mye i å kartlegge dette, både teori og praksis. Det blir for lettvint nå noobs slenger ut sånne populistiske teserDet er klart at et mindre membran og tilsvarende faseplugg/magnetstruktur har i det rette hornet en bedre evne til å gjengi de høyeste frekvenser uten vreng enn en storformat.Som jeg har nevt før så kan vel ikke et membran som veier en brøkdel av en storformats og en alnicomagnet på 5 kg være en hype?
Angående AlNiCo; Definisjonen på hype (to hype, hyping) er "stimulate", "agitate" og exite. Det er vel akkurat det en kladd med 5 kg eksotisk materiale gjør i våres kretser
Nå som du er litt ute å kjøre på designfronten likevel.....hva med 2360Hvordan går det Hornlyd om dagen, er 2384/t500 avgjørelsen tatt ? Mangler bare en liten design geni-strek for og få det visuelle innenfor - eller rasler fortsatt t200 med sablene og Hornlyd rives mellom cd og de rundes egenskaper !
Går fint her
Det blir 2384 selv om Tractrix riggen har et høyere og dypere perspektiv samt drivere i sine respektive komfortområde som gir større ro og sist men ikke minst, 400 Hz kontra 800 hz i hovedhornet.
T500 er mer dynamisk enn bånd etc. Har ikke gått i dybden her men tror det er slik.
Høyde i og dybde i lydbildet er jeg svært sikker på at er bedre med T200, JMLC200 og 2360. Alle tre horna har gitt hakeslepp på det området. JMLC 270 er nesten i samme liga.
Heisann!Ser jo "logikken" i det å bruke cd horn type 2384 el. et spørsmål som dukker opp - spiller driveren bedre oppover når den er delt 1500 istedenfor 600 hz ?
Mindre stress / bevegelse skulle jo medføre bedre arbeidsbetingelser.
Noen horntyper/ profiler som har mindre/mer forvrengning ?