Hornlyd i et lite rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Fra tid til annen ser jeg at noen skriver at bruktbørsen går tregt i overskriftene.

Da jeg så og si utelukkende er inne på DIY og tråder til DIYere så aner jeg lite om hva som omsettes og for hvor mye på bruktbørsen. Ja bortsett fra under løse komponenter da.

Bruktbørsen har vel aldri gått tregt, det er markedet som bestemmer hva folk vil ha.

For meg er det null problem og sitte på diverse ting men det som slår meg er at det for tiden er veldig mye flotte saker på brukten for oss som liker spretten og dynamisk DIY :

Fostex ES-R, AER, Altec duplex, flere TAD 2001, M2 og AE, SEOS 24 og 30, JBL 2220, to par Lowther, JBL 2360 og Supravox Field Coil.

Lurer på om jeg begynner å bli gammel og at DIY er utdøende?

Sist redigert:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Minner litt om samme greia som med båtmarkedet for ca 10 år siden.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tenk positivt! :D
    Fin mulighet for å handle og bygge feit surrerundt :)

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Fra tid til annen ser jeg at noen skriver at bruktbørsen går tregt i overskriftene.

Da jeg så og si utelukkende er inne på DIY og tråder til DIYere så aner jeg lite om hva som omsettes og for hvor mye på bruktbørsen. Ja bortsett fra under løse komponenter da.

Bruktbørsen har vel aldri gått tregt, det er markedet som bestemmer hva folk vil ha.

For meg er det null problem og sitte på diverse ting men det som slår meg er at det for tiden er veldig mye flotte saker på brukten for oss som liker spretten og dynamisk DIY :

Fostex ES-R, AER, Altec duplex, flere TAD 2001, M2 og AE, SEOS 24 og 30, JBL 2220, to par Lowther, JBL 2360 og Supravox Field Coil.

Lurer på om jeg begynner å bli gammel og at DIY er utdøende?
    Neida ikke for gammel , mer reflektert !

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Det sitter laaaangt inne men gjør et forsøk på børsen.

Det springende punktet er lytteavstanden i mitt rom som burde vært minst en meter lenger unna.

Er ikke 100% sikker på om dette er lurt. Både femveis og 2384 løsningen låter meget bra og har sine fordeler og ulemper.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.496
    Torget vurderinger
    23
    Hva kommer nå? Leikestove? :D Geneva?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir OB og fulltoner! Det har ikke Hornlyd hatt før......nei.....vent litt.....

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Ser 2450sl er holdt tilbake , akkurat det tyder vel ikke på 4003 . Dessuten føler jeg ikke at kampen 2384 vs. seos 30 er over..

Jeg kan gjerne overta dine dcm50 og t1000 , men du selger vel ikke ut i biter

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Selger ikke i biter, regner med at annonsen er selvforklarende ;)

Den ene riggen er ikke dårligere enn den andre. Noen liker Tractrix riggen bedre, andre 2384. Forskjellene er i +/- 5% leiet begge veier. Selv sliter jeg litt med hørselen så det blir litt hipp som happ. Mtp 2,4 meter lytteavstand så blir det litt enklere med 2384 selv om lavere deling med T600 (krever superdiskant) og XT1086 (all the way up) gjør diffen minimal. XT1086 er den beste løsningen men ikke fullt så estetisk. Andre liker å dele T200 ved 8000 Hz mot T1000 (all the way up) og i litt bredere rom vil det fungere brillefint. Det er en drøss med muligheter.

Skulle jeg hatt høyttalerne i stua ville valget soleklart vært Tractrix riggen den er IMO vakker og da Tractrix hornet leverer ned til 400 Hz så blir ikke behovet for midbass horn så stort. AE TD12M kassa er ganske liten (i denne sammenhengen) og leverer 103 dB superstram lyd med enormt headroom og da ned til 70-80 Hz.

2384 er grusomt stygg, noe av det værste jeg har sett ever. Hadde jeg ikke hatt dedikert lytterom hadde noe slikt aldri i livet sluppet inn i huset.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Selger ikke i biter, regner med at annonsen er selvforklarende ;)

Den ene riggen er ikke dårligere enn den andre. Noen liker Tractrix riggen bedre, andre 2384. Forskjellene er i +/- 5% leiet begge veier. Selv sliter jeg litt med hørselen så det blir litt hipp som happ. Mtp 2,4 meter lytteavstand så blir det litt enklere med 2384 selv om lavere deling med T600 (krever superdiskant) og XT1086 (all the way up) gjør diffen minimal. XT1086 er den beste løsningen men ikke fullt så estetisk. Andre liker å dele T200 ved 8000 Hz mot T1000 (all the way up) og i litt bredere rom vil det fungere brillefint. Det er en drøss med muligheter.

Skulle jeg hatt høyttalerne i stua ville valget soleklart vært Tractrix riggen den er IMO vakker og da Tractrix hornet leverer ned til 400 Hz så blir ikke behovet for midbass horn så stort. AE TD12M kassa er ganske liten (i denne sammenhengen) og leverer 103 dB superstram lyd med enormt headroom og da ned til 70-80 Hz.

2384 er grusomt stygg, noe av det værste jeg har sett ever. Hadde jeg ikke hatt dedikert lytterom hadde noe slikt aldri i livet sluppet inn i huset.
    Du sparer en delehz - det er en stor gevinst, utseendet kan du sikkert løse med litt kreativitet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    2384 kan scannes digitalt og freses i ply, corian, whatever
    de kan da følgelig og lages med hvit baderomslakk ala Gustavsberg.....

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    2384 kan scannes digitalt og freses i ply, corian, whatever
    de kan da følgelig og lages med hvit baderomslakk ala Gustavsberg.....
    Mener OB-BB skal ha tatt mål av mine....

Jeg er vel mer interessert i et oljet sett i valnøtt enn Gustavberg ;-)

Mvh
    OMF

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Dere snakker forstørret utgave - eller kopi ?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    dette har vi diskutert litt og usikker på om formen lar seg "ekstrapolere"
    trau kan bli redningen....

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    dette har vi diskutert litt og usikker på om formen lar seg "ekstrapolere"
    trau kan bli redningen....
    Spanderer dere et par 4003 for vitenskapen så skal jeg ekstrapolere det - -- ooooohhh yeaaah ..

• Liker
    Reaksjoner: LMC

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    vet ikke hva du får per napp i den hyssingen, men det blir vel noen ganger, så da er det bare å henge i snøret...;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvor høyt i frekvens kan du kjøre midbassene komfortabelt Hornlyd?

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    1K funker men jeg er happy med 800 i nåværende konfig

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg fått gleden av å høre diskantløs TAD4003 hos grelv i 2384 delt rundt 800 Hz.

Det er umulig å konkludere bastant med noesomhelst da det er forskjellige rom og forskjellige EQ innstillinger. Dessuten har jeg ikke verdens beste hørsel med en liten defekt på venstre side.

Hos grelv låt det kanonbra, som alltid, og hvis jeg skulle kommentere noe på bakgrunn av mine subjektive inntrykk så låt det svært smooth, mulig at 2450SL med truextent uten diskant låter ørlite mer grovkornet? Ofte så er slike umiddelbare førsteinntrykk riktige.

Han har en flatere targetkurve en meg og da blir det enda vanskeligere å skille snørr og barter.

Når jeg setter meg ned og lytter til oppsettet jeg har med Fostex T500 hører jeg ikke den ekstremt lille grovkornetheten jeg har erfart med 2450SLbe uten diskant. Dette kan kanskje ha noe å gjøre med at 2450Lbe bryter opp lavere/mer enn TAD4003. Altså, med mitt oppsett så føler jeg ikke at det er noen nedtur å komme hjem etter å ha hørt TAD4003.

Selv om jeg har mer fall på targetkurven så opplever jeg mer energi med T500. Mulig jeg er forutinntatt men det er hvertfall førsteinntrykket når jeg lytter nå. Det er en liten ekstra lys varm og deilig "psstt klinnnggg" på cymbalene med T500.

Hvis jeg kunne tradet alt jeg har og forenklet med TAD4003 til kr 75.000,- så ville jeg nok gjort det i dag men ift min hørsel og mine behov så synes jeg 2450SL pluss Fostex T500 gjør jobben. I min verden så er forskjellene subtile og ikke dramatiske.

TAD 4003 er nok verdt penga ja. Hadde vært gøy å høre en toveis med JBL E140 og TAD4003 i 2384 hornet :)

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.663
    Bra! Egne erfaringer og egne konklusjoner. Det kommer noen fler slike fra meg og om litt.
    Diskantløst er nok for personer med enda større hørselskade enn deg selv.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    foreløpig leverer 4003 og 2002 i JMLC
    godt mulig at det er venterigg som blir permanent rigg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    foreløpig leverer 4003 og 2002 i JMLC
    godt mulig at det er venterigg som blir permanent rigg
    Jeg er langt på vei enig i at 2384 ish løsninger med TAD 4003 er veldig nærme det ultimate, men i og med at du har lang lytteavstand så er jeg veldig nysgjerrig på hvordan en JMLC 270/1000 løsning låter med full TAD rekke inkl 703 og da delt der hvor de er tiltenkt å bli delt, ........ selv om du er uenig i det ;)

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    I og med at Magico Ultimate, Cessarro m fler kjører femveis så kan de vel ikke være helt på jordet? Eller..... :rolleyes:

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Honør til Grelv som forsker og finner ut!

HEL, du hører ikke så dårlig som du skal ha det til!
    Flott review!

Årsak til at jeg spurte om du kan dra opp til 1k deling, er pga impedanser i 2384. Selv om EQer dette vil dette rive og slite i driver tror jeg.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Honør til Grelv som forsker og finner ut! Absolutt :)

HEL, du hører ikke så dårlig som du skal ha det til! Jo
    Flott review! Takk :)

Årsak til at jeg spurte om du kan dra opp til 1k deling, er pga impedanser i 2384. Selv om EQer dette vil dette rive og slite i driver tror jeg. Har ikke satt meg så mye inn i den problemstillingen men har ikke inntrykk av at det er så viktig
    ..

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.402
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det er en grunn for at jeg deler høyt ;)
    Du har mulighet til å dele høyere. Gutta med 15' midbass kan ikk det.

Om du prøver, låter ikke noe særlig, så tåler jeg deng tilbake :) er vandt med å ha feil innimellom :)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.875
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    I og med at Magico Ultimate, Cessarro m fler kjører femveis så kan de vel ikke være helt på jordet? Eller..... :rolleyes:
    kan de vel......ihht mine preferanser...flerveis er lettere å ta blodpenger for.....

Tytte71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Antall liker
    1.152
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tingenes iboende faenskap; jo mindre rom og livligere akustikk man har dess større er behovet for jevn og smal spredning. Smal spredning får man ikke med CD-horn og jevn spredning får man ikke med få horn av typen JMLC
    Jo mindre rommet er jo nærmere sitter man høyttalerne og dess mer er man utsatt for hørbare kamfiltereffekter (lobing) med flerveis system.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.587
    Torget vurderinger
    10
    Tingenes iboende faenskap; jo mindre rom og livligere akustikk man har dess større er behovet for jevn og smal spredning. Smal spredning får man ikke med CD-horn og jevn spredning får man ikke med få horn av typen JMLC
    Jo mindre rommet er jo nærmere sitter man høyttalerne og dess mer er man utsatt for hørbare kamfiltereffekter (lobing) med flerveis system.
    Enig

Og JMLC er enda litt værre enn Tractrix mtp ujevn spredning.

2384 sprer mindre enn M2. Ift Seos vet jeg ikke.

Jeg synes ikke Tractrix 200/1000/Fostex T500 (delt ved 2-3000 Hz og 10000 Hz) låter så veldig annerledes enn 2384 mtp spredning, littebitt trangere kun.

Loobingen er merkbar ja, men fortsatt ikke store forskjeller. Som sagt mente min nabo at den økte dybden, roen, smootheten og oppløsningen i Tractrix riggen av to onder var å foretrekke foran 2384 sin bedre sammenheng.

For mitt vedkommende som er dauhørt så er nok det motsatte å foretrekke. MEN....i et større rom med lengre lytteavstand er jeg ikke i tvil om at Tractrix riggen er bedre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn