Men emokid, hvordan få AL inn i en kompakt boks for treveis bruk som blir estetisk og brukervennlig uten masse mikk og PCer som henger seg opp osv? Og kan jeg kjøre Sonos med digital ut? Og CD spiller med analog inn?
Grunnen til at jeg skriver flåseriet med “at ikke alle ønsker optimal lyd” er et mange setter enkelte parameter, komponenter eller løsninger i forrang eller som direkte stopper for videreutvikling av lyden i eget anlegg. Det virker som om du synes det er viktigere med en fin boks enn å jobbe videre med DAC/pre og integrerings/DSP-verktøy. Da har du på mange måter allerede bestemt deg for at det låter godt nok og usikkerheten for om det er noe mer å hente er for stor. Det er synd i dette tilfellet, og i min erfaring med det samme utstyret og de samme løsningene er det mye mer å hente.
Du argumenter mot en slik løsning fordi:
- Du ikke har deling over 1000hz. Dette mener jeg er irrelevant. Over dette er du best tjent med soft eller ingen korrigering uansett. De med «mange-veis» fra mellomtone og opp får kanskje litt ekstra praktisk hjelp, men det er ingen gratis lunsj her heller.
- Du har akustikkprodukter i rommet. Det er en win-win uavhengig av løsning. Det gjør jobben til automatikken enklere og du får et bedre resultat uansett.
La oss ta to sekunder og tenke at du faktisk hadde fått bedre lyd med en automatisert FIR-DSP-løsning og prolydkort.
Dette vil du ikke fordi:
- boksen er kanskje styggere
- du må ha en PC
- du er vant til Sonos og en gammel CDspiller.
Dette er et valg bare du kan ta, men i mitt hode en dårlig prioritering om lyd er viktig for deg. I min situasjon var bedre totallyd viktigere enn muligheten til å bruke analoge kilder. På sikt fikk jeg det til likevel. Det var viktigere enn å måtte ha en PC i anlegget. Det var viktigere enn kostnaden på SOTA pro-lydkort og alle timene jeg brukte uten støttenettverk på å få det til å fungere.
I de typer systemer vi her diskuterer må han tenke helhetlig for å få mest mulig ut av potensialet. Dette er egentlig ganske sammenlignbart med det jeg jobber med som maskinutvikler. Det er eksponentielt vanskeligere å få automatikken til å bli optimal, stabil og uten lyter dersom hardwaren ikke er godt designet og med automatikk i hodet. Som Gutty nevner er dette kun verktøy, og alle typer verktøy har sine styrker og svakheter. Bruker man FIR med automatikk må man ta hensyn til det i hvordan man setter det opp og bruker det. Som med alle verktøy handler det mest om personen bak spakene, ikke verktøyet i seg selv. AL er et sterkere verktøy med ganske mange flere muligheter enn eksempelvis GS. Dette gir også langt flere feilkilder – kanskje spesielt siden store deler av prosessen nødvendigvis er automatisert.
Siden audiolense er den hete poteten i diskusjonen: Min tanke og erfaring er at det skal det handle
minst mulig om Audiolense , faktisk, og at systemet rundt er optimalisert i forhold til automatisk integrasjon.
Jeg har forsøkt å skru AL der hardwaren ikke er veldig godt gjennomtenkt, og det blir rett og slett ikke noe gøy. Her er GS litt bedre, for man kan i større grad velge å overse lytene og la de forsvinne litt mer i grøten. For grøt blir det.
Jeg er ganske sikker på at du hadde hatt gleden av å ta steget helt ut, men det koster både tid, frustrasjon og penger. Jeg tror du har ganske god lyd allerede, så om noen kommer innom med en AL-pc for å demonstrere tror jeg fort det kan bli 50-50 om det blir bedre og gir det et godt grunnlag for å ta et valg. Det kommer helt an på hvor mye av potensialet du allerede har klart å trekke ut og erfaringen/preferansene til han som skrur lyden. Synes uansett du skal teste - men sørg for å sette deg litt mer inni materien dersom første resultat ikke stemmer helt.
Om det er av interesse har jeg gått veien om kun GS til GS med global AL, så videre til XO-AL med dedikert lydkort. Med god tid og testing frem og tilbake underveis for å verifisere resultatene. Både i eget og andres systemer. Det er verdt det.
Det er videre synd at enkelte får ballene i knute av at noen snakker om løsninger de har erfaring og kunnskap i, og påvirker diskusjonen med polariserende pjatt.