Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    bambadoo skrev:
    Joda - jeg trengte en senter i loftsanlegget :)
    Hehehe, hvis det er hva du skal bruke til senter skulle jeg likt å sett frontene mr. Bambo :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Har allerede meldt min interesse - en som er foran i køen! Skal flytte kontoret i.l.a. året og da ville jeg ha denne der.

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    En fantastisk tråd, jeg har flira så tårene trillet og kona lurte på hva som feilet meg ;D
    Er dog ingen horn bruker men min professor på skolen hadde Dr grad i hornhøyttalere og jeg har meint å lese avhandlingen en eller annen gang.
    Er selv Martin Logan bruker og skulle laste opp ett horn bilde men det funker dårlig på iPad.
    Her er dog tråden og bildet jeg ville legge her oppe http://www.martinloganowners.com/forum/showthread.php?9313-Help....-Blown-Vista&highlight=Dust+cover

Det er en ML bruker som har hatt party med Mcintosh og ML, han fikk dog anbefalt horn oppsett for å blåse skummet av øla :D

N

J

J.J

Gjest
    Newton skrev:
    En fantastisk tråd, jeg har flira så tårene trillet og kona lurte på hva som feilet meg ;D
    Horn folket har det mye mer morro enn andre ;D ;D ;D

Lurer på hva det kommer av ?? ;D

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Tror nok det er flere som sitter å koser seg med lyd som passer dem og har det morro, men dere har ett engasjement i denne tråden jeg liker.
    "Medlem av HORNARROGANSEN" :)
    Kanskje litt off topic men hvis dere snurrer plater på noen horn med >107dB/2,83V -hvorfor smører dere avgårde med poweramper store nok til å forsyne en hel negerlandsby?
    Kjente en kar på skolen som var horn-ofil. Støpte egne ting men dreiv også å loddet på noe Hiraga (eller hva'n het) på knappe 10watt. Han var i himmeln han:)

Selv snurrer jeg på flere amper som sikkert kunne forsynt flere pubis disco's, men mine høyttalere er fort en kapasitiv last på under 1Ohm...
    N

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    DoMentor skrev:
    BigSwifty skrev:
    ...ord blir fattige:
    Tjah, pervo sier nå jeg... men whatever turns u on babe sier nå jeg ;D ;D

Mvh :)
    Slutt å tulle, ærlig talt!
    LV horn er jo noe av det feteste som er å oppdrive. Det mener jeg, selv uten å ha hørt dem 8)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ottone skrev:
    DoMentor skrev:
    BigSwifty skrev:
    ...ord blir fattige:
    Tjah, pervo sier nå jeg... men whatever turns u on babe sier nå jeg ;D ;D

Mvh :)
    Slutt å tulle, ærlig talt!
    LV horn er jo noe av det feteste som er å oppdrive. Det mener jeg, selv uten å ha hørt dem 8)
    +2. Føler meg litt pompøs i natt, så jeg snakker for to.

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg

" My favorite "out of room" experience was my visit to the GOTO horns room. This is the big 4-way horn system from Ming Su, complete with the over-the-top low-mid horns that stick out like giant 3D bug-eyes into the room, seemingly delivering the trombone player into your lap! "

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Dårligere design/løsning enn dette skal det godt gjøres å tælje til....

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Har det oppsettet hjemme, faktisk. 2 x 1601A + TD/TH-4001 /side. Klassisk monitorlyd, lysår unna tradisjonell hifi-tilnærming på høyttalersiden.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Et par eksempler på mitt favoritt monitor-merke WESTLAKE:

Relativt dyre saker, bruker TAD og JBL drivere, litt miks...

US$ 150-250.000.00 blir det fort...

Vedlegg

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    397
    Dette var snasent, fargevalget så som så.....

Edit: Men skal man sitte så langt unna?

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Har det oppsettet hjemme, faktisk. 2 x 1601A + TD/TH-4001 /side. Klassisk monitorlyd, lysår unna tradisjonell hifi-tilnærming på høyttalersiden.
    Pussig. Selv hifi folk som har hørt Kinoshita sier det er det beste eller noe av det beste de har hørt. Men det er også i godt behandlete rom.
    Og hva mener du med klassisk monitor lyd?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Ikke ideelt med så lang avstant i forhold til bredde. Dog må du et stykke vei unna av to årsaker; integreringen mellom de forskjellige drivere/horn og for å forbedre tids/faseforløpet noe mellom bass og resten av systemet. Har hørt flere system av denne typen, men ingen som var homogene over hele frekvensspekteret. Litt lurt blir du også av kameraet her, men ikke mye. Anlegget tilhører en fransk kjent entusiast, Marcel Roggero.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    orso skrev:
    pengesluk skrev:
    Pussig. Selv hifi folk som har hørt Kinoshita sier det er det beste eller noe av det beste de har hørt. Men det er også i godt behandlete rom.
    Og hva mener du med klassisk monitor lyd?
    Med "lysår" unna hifi og "klassisk" monitorlyd så menes dette i positiv forstand. Åpent, frekvenslineært, uendelig med reserver, retningsbestemt og mindre problematisk i rommet, ruller pent av fra 35-40 Hz og nedover slik de fleste monitorer gjør (unntatt de største modellene med fire 15" pr. kanal f.eks.). Du kan spille HØYT lenge på disse uten at det blir anstrengt.

Denne type høyttaler har selvsagt også sine ulemper - ikke så mye på lydsiden faktisk - men ulempene er til å leve med dersom du er hardcore nok.

Lynn Olson (relativt kjent og oppegående amerikansk høyttalerkyndig) har uttalt at de eneste anleggene han noensinne har hørt, som virkelig spiller ekstremt bra, har enten store monitorsystemer ELLER ekstrem DIY. Her er jeg absolutt enig. Forøvrig det eneste jeg er sikker på innen reprodusert lyd.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Da er jeg med.
    Lynn Olson har et godt poeng. Spesielt når man skal ha litt membranarealet og det trengs til mye musikk for realistisk gjengivelse. Og membranarealet er ekstremt dyrt på det tradisjonelle markedet. Men det finnes noen smutthull der også. ;)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Disse monitorene ligner også George Augspurgers monitorer - samme prinsipp og godt omdømme. Helt klart noe å vurdere om prislapp og estetikk ikke allerede har skremt en bort.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Ja, samme gate men Westlake er det råeste. Jeg har et par med Augspurger horn for TAD driver, ikke verdens fit'n finish desverre.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Nei nei nei, JENO! Slett bildet UMIDDELBART! Nå kommer Glava-mafiaen snart og kaster seg over dette rommet som bare MÅ låte aldeles jævlig! Bare se på det blankpolerte gulvet. Og veggene. Vinduene. STEIN på veggen...

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    pengesluk skrev:
    Nei nei nei, JENO! Slett bildet UMIDDELBART! Nå kommer Glava-mafiaen snart og kaster seg over dette rommet som bare MÅ låte aldeles jævlig! Bare se på det blankpolerte gulvet. Og veggene. Vinduene. STEIN på veggen...
    ;D

Dette rommet er nok konstruert etter velgjennomtenkte prinsipper. Stein i frontveggen er bl a for montere høyttalerne fast uten noe myk oppkobling i så mye masse som mulig. Refleksoner fra frontveggen er uansett eliminert i og med at høyttalerne er montert i den. Ellers tror jeg det er rikelig med akustikktiltak som kanskje ikke kommer så godt fram på bildet. Jeg antar at Philip Newell ønsker å beholde mye av lydenergien i rommet og heller skape en lyttesone fri for førsterefleksjoner ved hjelp av horn og god avstand til vegger.

Han har skrevet en bok om emnet (monitor/studiodesign), men jeg har ikke lykkes i å få tak i den. Jeg har derimot lest boken hans om høyttalere "Loudspeakers for music recording and reproduction". Den er relativt grundig og samtidig lettlest. Anbefales.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    pengesluk skrev:
    Hehe. Phil Newell bygger Non-Environment rom og de er meget tørre med mye demping. Man har en refleksfri sone og tillegg brukes bredbånds bassfeller og det er mye demping bak i rommet. Meget forskjellig fra moderne LEDE som har mindre bredbåndsdemping og diffusjon i bakre delen av rommet.
    I Non-environment rom så skal frontveggen være reflekterende og da må også høyttalerne bygges inni i veggen for at man unngår tidlige refleksjoner. Så refleksjonene fra frontveggen ankommer ikke før de har gått til bakveggen og returnerer. Og da er svært lite energi igjen siden bakveggen er dempet. Gulvet kan gjerne være reflekterende så lenge det ikke gir tidlige refleksjoner.

Vinduene er nok et unntak fra regelen og et kompromiss i dette tilfellet. Slik blir det ofte når man allerede har et rom og bygger fra bunnen av. Eller at høyttalerne sprer lite til sidene og man beholder da en fin ETC.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Jeg sender over Mr.T så kan han stikke noen sykkelslanger under høyttalerne, sånn for nattesøvnens skyld ;D ;D Synes jeg ser et par ledige glipper..

Jeg har fått bunnløst mye kjeft fra hundrevis av rasende hifi-mennesker fordi jeg skal ha spikes på mine bass-systemer. SPIKES! Og ikke nok med det, det blir også spikes mot taket i og med at systemet er helt symmetrisk alle veier. Har prøvd, og 220 kg. masse pr side med spikes medfører ingen uønsket overføring av energi til bygningskonstruksjonene.. men når du sitter i lytteposisjonen så merker du at all energien er konsentrert der. Stum montasje/tung vekt fungere i hvertfall hos meg, på alle måter.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    Dette var snasent, fargevalget så som så.....

Edit: Men skal man sitte så langt unna?
    Her blir vi nok litt lurt av vidvinkeleffekten. Det blir motsatt av den effekten du ser når de filmer skøyteløpere og F1 forfra.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.720
    pengesluk skrev:
    Jeg sender over Mr.T så kan han stikke noen sykkelslanger under høyttalerne, sånn for nattesøvnens skyld ;D ;D Synes jeg ser et par ledige glipper..

Jeg har fått bunnløst mye kjeft fra hundrevis av rasende hifi-mennesker fordi jeg skal ha spikes på mine bass-systemer. SPIKES! Og ikke nok med det, det blir også spikes mot taket i og med at systemet er helt symmetrisk alle veier. Har prøvd, og 220 kg. masse pr side med spikes medfører ingen uønsket overføring av energi til bygningskonstruksjonene.. men når du sitter i lytteposisjonen så merker du at all energien er konsentrert der. Stum montasje/tung vekt fungere i hvertfall hos meg, på alle måter.
    Bruker du spikes står høyttalerne og vibrerer på spikesene.
    Dødfødt med høyttalere spm veier 20kg.
    Har du murgulv og 220 kg blir saken litt anderledes.
    Hvorfor ikke sette ekspansjonsbolter i gulvet og skru høyttalerne fast?
    Burde virke utmerket hvis gulvet er solid nok.

Har man ( som jeg ) tregulv er det ( IMHO ) ingen annen utvei enn å isolere høyttalerne fra gulvet.

edit: her var det mye staveflei, men jeg gidder ikke rette. For tidlig på morran. Noen som har mere kaffe?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Tror du trenger noe OPPI kaffen også.. ;D ;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Det får holde med alle de skrudde kommentarene!!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Ekte er de.. Kondo har laget hornhøyttaler, men de må vel regnes for å være sjeldne fugler; de er laget i to custom eksemplarer ute hos kunder...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn