Høyttalere HORNOGRAFI !!!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Newton skrev:
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    leik skrev:
    Gjelder å ikke la seg terge alt for mye i denne feel-good-tråden. Den har kommet for langt til det... Ingen grunn til å blande paneler inn i det her.
    :) Trekker meg stille og rolig fra debatten og overlater diskusjonen av trakter til de som kan det. Trodde de derre som stod i Tyskland var no skikkelig vintage greier-men 40-60 tallet da-"gjezzzzes".
    Smaken er som baken, delt og alle har en:)
    Har du hørt Khorn eller annen Heritage? For å si det slik, det høres ikke ut som den gamle radioen som bestefar hadde på gamlehjemmet. De låter like moderne som dine høyttalere, vil jeg anta. Når de opprinnelig ble konstruert er jo uten relevans sålenge de låter godt i forhold til det andre som er på markedet i dag. Bestykningen er som nevnt oppgradert med jevne mellomrom opp gjennom årene.
    Har ikke hørt noe annet en no ræl av no JBL av moderne plastik art. Skrikende, spiss og null bass. Ellers er jeg like blank som "månen" til fattern. Hadde dog en veileder på skolen som var xpert på området-men jeg blei aldri helt trigga. Har pønsket på ett bass system i åpen baffel i lang tid-men tiden strekker ikke til.
    Ferdigprodusert har derfor blitt valgt for i det minste å ha NOE å spille på.
    Anyway-dere får blåse skummet av ølet med traktene og nyte musikken. Hadde vært morro å hørt no slikt, men det er vel risiko sport:)
    Det er ikke bare heavy og klassisk rock på øreblødende volum som er bruksområdet til horn. Paul W Klipsch var vel hovedsaklig interessert i klassisk musikk. Det er delte meninger om det, men dynamikken i en god hornhøyttaler mener jeg har mye for seg til klassisk også. Jeg har apekister selv, men horn står høyt på ønskelisten min, selv om klassisk musikk utgjør minst 1/3 av det jeg hører på. Og da drikker jeg skarpere drikke enn skummende øl. ;D

leik

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.10.2008
    Antall liker
    56
    Sted
    stavanger
    Torget vurderinger
    1

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De LaScala-ene er helt identiske til de jeg spilte på som dj rundt midten av åttitallet. Skikkelig gærne hønn det der. ;D

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    baluba skrev:
    De LaScala-ene er helt identiske til de jeg spilte på som dj rundt midten av åttitallet. Skikkelig gærne hønn det der. ;D
    +1
    Vi er noen årntli gærninger baluba!

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    leik skrev:
    Gjelder å ikke la seg terge alt for mye i denne feel-good-tråden. Den har kommet for langt til det... Ingen grunn til å blande paneler inn i det her.
    :) Trekker meg stille og rolig fra debatten og overlater diskusjonen av trakter til de som kan det. Trodde de derre som stod i Tyskland var no skikkelig vintage greier-men 40-60 tallet da-"gjezzzzes".
    Har du hørt Khorn eller annen Heritage? For å si det slik, det høres ikke ut som den gamle radioen som bestefar hadde på gamlehjemmet. De låter like moderne som dine høyttalere, vil jeg anta. Når de opprinnelig ble konstruert er jo uten relevans sålenge de låter godt i forhold til det andre som er på markedet i dag. Bestykningen er som nevnt oppgradert med jevne mellomrom opp gjennom årene.
    Har ikke hørt noe annet en no ræl av no JBL av moderne plastik art. Skrikende, spiss og null bass. Ellers er jeg like blank som "månen" til fattern. Hadde dog en veileder på skolen som var xpert på området-men jeg blei aldri helt trigga. Har pønsket på ett bass system i åpen baffel i lang tid-men tiden strekker ikke til.
    Anyway-dere får blåse skummet av ølet med traktene og nyte musikken. Hadde vært morro å hørt no slikt, men det er vel risiko sport:)
    Det er ikke bare heavy og klassisk rock på øreblødende volum som er bruksområdet til horn. Paul W Klipsch var vel hovedsaklig interessert i klassisk musikk. Det er delte meninger om det, men dynamikken i en god hornhøyttaler mener jeg har mye for seg til klassisk også. Jeg har apekister selv, men horn står høyt på ønskelisten min, selv om klassisk musikk utgjør minst 1/3 av det jeg hører på. Og da drikker jeg skarpere drikke enn skummende øl. ;D
    Her har du meget rett Baluba , Rolig jazz på horn gir en nerve som er til å ta å føle på , og ser vi gjengs over- er det jammen ikke mange horn-nisser som oss , som går over til andre prinsipper permanent etter en god stund med horn.....

Vi kan nok like forskjellig ladninger og diskutere i hytt å vær , men vi liker da horn....

Jeg har hørt tale fra en delfolk som har spillt over tid med sirup-kasser og alt for lite power , som har hørt horn , de skvetter som faen... ;Dnår dynamikken trer frem.

Mvh Espen

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    decibelius skrev:
    Åssen amp brukte du baluba? Jeg(vi) brukte en HH (2x500w) ;)
    Her er noe jeg har lurt på og spurt om tidligere i tråden;
    Hvorfor trenger dere amper store som fjell,gladlig kunne holdt liv i en liten landsby i Afrika-når dere får 105dB med en middels reiseradio på 1Watt ?
    Som nevnt tidligere-en på universitetet var freak-støpte trakter i all fasonger og i tillegg dreiv'n å loddet no Hiarage (eller hva'n het) på 8-10W... Var i himmeln han...
    Er det bassenes impedans som er problemet eller hva?
    "No need to go hunting birds with a hand cannon" var det en som sa til meg en gang ...

Morro å lese om de derre bråkebøttene på hjemme siden-var vist egentlig sett på som portable og laget for en valgkamp...

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    decibelius skrev:
    HH din gærning! Decibelius skreddersyr, skjønner jeg. ;) Jeg brukte en svær Hitachi-effektforsterker såvidt jeg husker. De tilhørte ikke meg men et selskapslokale der jeg jobbet som dj i sluttede selskaper. Det var i alle all japansk, og ikke et av de vanligste valgene som Yamaha. Har lenge trodd at det var den største effektforsterkeren til Nikko jeg brukte, men da jeg skulle skrive Nikko kom jeg på at det ikke stemmer. Tror jeg tidligere har skrevet Nikko, men ved nærmere ettertanke var det en forsterker jeg brukte på en spillejobb der jeg brukte Jamo Power 500 i et mindre lokale.

Nikko-en var en seriøs high speed forsterker, slik som Quad 405 mkII, og ville nok også ha fått LaScala til å sprette ekstra høyt, men kanskje ikke så ørevennlig? Det er i alle fall ikke noe jeg ville ha valgt i utgangspunktet, selv om det virker gøyalt i teorien. Hvis jeg var deg ville jeg heller sett på de svenske Lab-forsterkerne. Jeg har brukt en slik på starten av åttitallet til hifi i en periode, og hørte de også ganske ofte på noen digre høyttalere med Tannoy Dual Concentric i fra åttitallet. Ikke noe sus å oppdrive i det hele tatt, og ganske utypisk PA på alle andre områder enn kraft. Virkelig et godt kompromiss hvis man først skal bruke PA-beist til hifi. Veldig behagelig lav viftestøy også, noe som er essensielt til hifi. HH på 500 watt høres nok en hyperaktiv varmepumpe på nært hold, for viftene i slike beist sjelden kommer ned på et støynivå som er akseptabelt. Igjen vil jeg påpeke at jeg ikke har hørt sistnevnte i en stue. Husk at LaScala er som alle andre med en effektivitet godt over 100db ganske følsom for sus og støy.

Newton: decibelius er ikke en som har diskutert digre horn så mye, og at han velger utradisjonelt overrasker ikke. De aller fleste bruker små rørforsterkere, som du skriver. Et unntak er sluket, som bruker digre klasse A. Sett bort fra i hans og decis tilfelle så er det få som legger vekt på mye kraft i antall watt, men i utgangspunktet skal det litt til for å få for mye heller. Selv synes jeg det er ok å operere med fra 30 til 50 rørwatt, men sier ikke nei takk til mer. Med LaScala ville jeg valgt noe enda mindre, og du skal ikke se bort fra at jeg setter 13-watteren min inn i hovedsystemet når apekistene tar veien ut døren. ;)

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Newton skrev:
    decibelius skrev:
    Her er noe jeg har lurt på og spurt om tidligere i tråden;
    Hvorfor trenger dere amper store som fjell,gladlig kunne holdt liv i en liten landsby i Afrika-når dere får 105dB med en middels reiseradio på 1Watt ?
    Som nevnt tidligere-en på universitetet var freak-støpte trakter i all fasonger og i tillegg dreiv'n å loddet no Hiarage (eller hva'n het) på 8-10W... Var i himmeln han...
    Er det bassenes impedans som er problemet eller hva?
    "No need to go hunting birds with a hand cannon" var det en som sa til meg en gang ...

Morro å lese om de derre bråkebøttene på hjemme siden-var vist egentlig sett på som portable og laget for en valgkamp...
    Trenger ikke mye power , men prøver du skjønner du tegninga... ;D

svaret er dynamikk m, hinsides dynamikk....

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    Hørtes fornuftig ut Baluba.
    En klasse A på 20-50W burde gjøre susen. Bygde noen på 56W-A og en kompis blei så gira at han kastet ut hele raklet sitt og ville ha en kopi.
    På noen digre trakter så må vel kvaliteten på ampen være gørr-viktig, siden så superfølsome greier vil gjøre støy og annet snafs ulidelig å høre på.
    Så Slukets oppsett-flotte greier men med ett normalt potmeter på preampen så blir det vel stygghøyt før volumkontrollen har passert kl. slettet hvor hanen gauker.

Hadde noen paneler på 80'tallet med impedans på 2,8 Ohm og en følsomhet også på 80 tallet-var like før fattern kasta meg ut da det eskalerte kraftig i forsterker divisjonen. Det gamle wattmeteret på kjøkkene slo kraftig ut når en PA amp blei lånt- og Dynamic Precision PA1 var da den største drømmen.

Horn hadde kanskje vært mer i fatterns-wattmeter-skala, men da tenker jeg det hadde blitt HØY lyd i hele huset he he.

Noen som vet om noen som har no gørrsvært utstillt i Oslo som man kan få demonstrert uten å ta opp banklån?
    N

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Det var rundt 1979-81 (vi var 16-18 åringer som var hekta på musikk) jeg og noen kompiser holdt på med det her (Lighthouse Disco). Vi visste vel egentlig ikke hva vi holdt på med, bortsett fra att watt var noe man burde ha i bøtter og spann. Vi spillte i noen gigantiske haller ett par ganger, og hadde ingen problemer med å få respektive vaktmester til å frykte for att rutene skulle gå bl.a. Mener å huske att han ene vaktmesteren sa han kunne miste jobben dersom vi ikke skrudde ned lyden litt ;D

Newton

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.05.2005
    Antall liker
    170
    decibelius skrev:
    Det var rundt 1979-81 (vi var 16-18 åringer som var hekta på musikk) jeg og noen kompiser holdt på med det her (Lighthouse Disco). Vi visste vel egentlig ikke hva vi holdt på med, bortsett fra att watt var noe man burde ha i bøtter og spann. Vi spillte i noen gigantiske haller ett par ganger, og hadde ingen problemer med å få respektive vaktmester til å frykte for att rutene skulle gå bl.a. Mener å huske att han ene vaktmesteren sa han kunne miste jobben dersom vi ikke skrudde ned lyden litt ;D
    Det hørtes ut som The Good Old Days :)
    Jeg ramponerte kjellerstua med spikes og spilte så speilet i fatterns bar rista (alle måtte jo ha vinyl bar hvor edle drinker kunne nytes).
    Skjønner at hvis jeg hadde brukt noen La Scala hadde nok hørselen ikke vært så mye å skryte av i dag..;-)

Men nå divergerer vi ut fra den røde tråden her og drar bildefrekvensen ned på ett uakseptabelt nivå he he.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    baluba skrev:
    Newton skrev:
    leik skrev:
    Sluket spiller 50% klassisk musikk. Det er ingen andre systemer enn horn som på en NATURTRO måte kan gjengi den spinkleste fløyte og det største crescendo fra et orkester i en og samme operasjon, med alle delikate detaljer intakt.

Edit: Et GODT hornsystem vel å merke, med matchen kvalitet i bassen.

DIY_dude

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Antall liker
    73
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    9
    baluba skrev:
    Det er kun horn som duger hvis du er ute etter en naturtro gjengivelse av fiolin. 8) Makan til instrument altså

baldrick

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Antall liker
    749
    Torget vurderinger
    3
    God mulig de har vært før i tråden, men tåler vell å se de igjen, ikke mange høyttalere som overgår Westlake!

$145.000 inkl frakt er jo ikke så ille med tanke på at veil pris er $260.000 :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Disse gutta røsker i ballerota!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Nei, karen her har vært lur (forøvrig et typisk trekk ved hornentusiaster) - han har rigget til film også slik at kona kan sitte og fantasere over et par George Clooney-svisker. Meget smart trekk - tar brodden av mye pes.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.406
    Torget vurderinger
    10
    pengesluk skrev:
    Nei, karen her har vært lur (forøvrig et typisk trekk ved hornentusiaster) - han har rigget til film også slik at kona kan sitte og fantasere over et par George Clooney-svisker. Meget smart trekk - tar brodden av mye pes.
    Smart, kona først, har jeg også lært etter 16 år med eksteskap. Skal hente en nesten ny Pass Labs XP-10 på postkontoret i ettermiddag. Ikke noe problem med det, esker kommer og esker går.....og lytterommet består 8)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    13.642
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    men for en pris med den hvite kjøbmannsdisken da mann! ;D
    mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    pengesluk skrev:
    Smart, kona først, har jeg også lært etter 16 år med eksteskap. Skal hente en nesten ny Pass Labs XP-10 på postkontoret i ettermiddag. Ikke noe problem med det, esker kommer og esker går.....og lytterommet består 8)
    Husk å ta av deklarasjonsdokumentene utenpå pakka, ellers er helvete løs...

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Forsterkeren tas ut av esken i bilen utenfor postkontoret. Esken legges i bagasjerommet for senere innsmugling i garasjen. Forsterkeren bæres inn under armen. "Bare no gammalt ræl jeg har lånt av en kompis, kanskje jeg fårn "
    -m

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Legges inn som standard prosedyre! Her ligger det åpenbart lang erfaring bak (og mange kjevler i bakhodet).

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.406
    Torget vurderinger
    10
    He he

Kjøpte den av en kar her på sentralen. Det sto kr 20.000,- på hentelappen fra posten. Den lå et par dager på kjøpmannsdisken i 1 etg (og den er stygg den Leif ;D)

Fikk ingen kommentarer.

Etter at fruen har fått ny hage og walk in closet i fjor til 150K (pluss mange mange timers innsats fra meg) så har jeg litt å gå på.
    Dessuten spretter jeg opp som en lydig hund hver gang hun ønsker noe ::) ::) ::)

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    645
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    "Dessuten spretter jeg opp som en lydig hund hver gang hun ønsker noe" sitat Hel

Doggy Style ? :eek:
    -m

J

J.J

Gjest
    madman skrev:
    "Dessuten spretter jeg opp som en lydig hund hver gang hun ønsker noe" sitat Hel

-m
    Ser ikke bra ut det her hel ........ ::)

Kan noen vaske bort bildene i hodet mitt ?? ............................... Takk for den MM ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    madman skrev:

-m
    Hehe.. hadde den inne jeg oså 8) 8) Brødre i ånden. But either way, he's fucked!

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:
    ;D

HSobstad

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.02.2007
    Antall liker
    141
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    madman skrev:
    Forsterkeren tas ut av esken i bilen utenfor postkontoret. Esken legges i bagasjerommet for senere innsmugling i garasjen. Forsterkeren bæres inn under armen. "Bare no gammalt ræl jeg har lånt av en kompis, kanskje jeg fårn "
    -m
    Det finnes unntak mine herrer.
    Fortalte kona da jeg hadde bestilt nye trio at "Jeg har bestilt nye ht til $$$.$$$kr. Hun sier: "Jeg er ikke sint!".

Ble egentlig enda mer forundret da hun foreslo at jeg skulle flytte Trio-ene inn i storstuen (som egentlig ikke er så stor). Jeg repliserte: "Tror ikke det. Da blir det lett for at ungene kan komme bort i dem når de går ut fra kjøkkenet via stuen." (vi har to innganger til kjøkkenet). Hvorpå hun parerer den med "Du kan jo bare blokkere den inngangen til kjøkkenet!" (hvilket jeg gjorde).

Beklager gledesdrepingen hvis noen har utfordringer på dette feltet ;D ;D ;D

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    HSobstad skrev:
    madman skrev:
    -m
    Fortalte kona da jeg hadde bestilt nye trio at "Jeg har bestilt nye ht til $$$.$$$kr. Hun sier: "Jeg er ikke sint!".

Ble egentlig enda mer forundret da hun foreslo at jeg skulle flytte Trio-ene inn i storstuen (som egentlig ikke er så stor). Jeg repliserte: "Tror ikke det. Da blir det lett for at ungene kan komme bort i dem når de går ut fra kjøkkenet via stuen." (vi har to innganger til kjøkkenet). Hvorpå hun parerer den med "Du kan jo bare blokkere den inngangen til kjøkkenet!" (hvilket jeg gjorde).

Må være kjerringas ukjente tvilling det der ;)

Godt det er flere av oss som IKKE sliter.

/jan

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.983
    Torget vurderinger
    23
    Ta nå for svarte tilbake deres rettigheter som MANN!! Horn & rosa kanintøfler hører ikke sammen! Litt stryking medhårs, et par sleipe triks og mindre/lettere innrømmelser, ja, selvsagt, du fanger fler fluer med honning enn eddik, men få nå bort tøflene!

;D ;D Alt i værste mening, selvsagt! Godt jeg ikke skal på møte i Ottar i kveld..

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.231
    Torget vurderinger
    32
    JanR skrev:
    HSobstad skrev:
    madman skrev:
    -m

Må være kjerringas ukjente tvilling det der ;)

Godt det er flere av oss som IKKE sliter.

/jan
    Samme her. Kona sa forleden at "den delen av stua legger jeg meg ikke oppi, så lenge det ikke går ut over min økonomi".

Skilsmisse er ikke nært forestående, for å si det sånn ;D

Roy

Thumper

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Antall liker
    1.342
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    pengesluk skrev:
    Gjorde det samme her ;D
    Fruen er såre fornøyd når vi snurrer film, og jeg... Såre fornøyd med både film og musikk.... Det kan dog sies at i følge mange her i tråden er det ikke fullverdige horn jeg har, men de har da hornladning i diskant og mellomtone... Og en størrelse og farge som gjør at de synes litt i stua:)

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    madman skrev:

-m
    Hehe.. hadde den inne jeg oså 8) 8) Brødre i ånden. But either way, he's fucked!
    Han viser vel bare at det er mulig å trekke et par fordeler ut av å være whipped også. ;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn