Da har jeg vasket fire brukte plater med plenty støv og en flunkende ny dobbel-LP. Altfor få til å konkludere endelig, men nok til å formidle et inntrykk tror jeg.
Hvis man er en skrotnisse og handler alle sine plater på Fretex o.l, så skal man ikke skaffe seg en Humminguru. På ordentlig skitne plater vil ikke en Humminguru være i nærheten av å gjøre en like god jobb som en god manuell vasker. Kanskje kan den komme dit om man er villig til å kjøre multiple sykluser (3, 4 eller flere), men da er vi med en gang over på uakseptabel tidsbruk for en enkelt LP.
For folk som meg, som nærmest utelukkende handler nye plater og brukte plater som er gradert NM eller Mint, kan en Humminguru være et godt valg. I alle fall om man synes det greit å først bruke en manuell våtbørste når graderingen på en eller flere plater viser seg å være ren bullshit. Det var tilfelle for to av platene jeg vasket i dag og etter to omganger på 5 minutter var fremdeles ikke fingeravtrykk o.l. borte.
Som
HasseBasse antar i sitt innlegg ovenfor er nok dessverre transduseren for puslete til å gjøre en virkelig god og grundig jobb på platene som trenger det aller mest (i alle fall i løpet av bare en syklus). I tillegg er virkningsgraden også avhengig av karets volum, der større = bedre, og karet her holder kun 400ml max. En liten nedtur i så måte, men egentlig helt som forventet gitt pris og konstruksjon. Håpet er lyseblått, mens virkeligheten som vanlig er mer skittengrå.
Forresten: fyller man tanken opp til 12" merket er volumet 350ml og vannstanden ender opp betraktelig under labelen, slik at hele eller en del av siste spor ikke blir vasket på plater som fyller hele platesiden (sjeldent, men de finnes jo). Jeg brukte istedet et litermål og fant at 375ml var mer eller mindre perfekt, med vannstanden kanskje 1.5 cm under label (vanskelig å se nøyaktig).
Så....er Humminguru verdt penga eller ikke? Vel, jeg vil si at prisen er mer enn fair for hva du får i form av byggekvalitet, brukervennlighet og resultatet på plater som ikke er veldig skitne (kun støv og smuss, ikke overfylt med fettete fingeravtrykk o.l.). Den er imidlertid ikke en alt-i-ett løsning som vil gjøre en topp jobb med enhver plate den blir matet med, uansett tilstand. Hvis du kjøper bare eller hovedsaklig nye eller svært pene plater og ikke kan eller er interessert i å bruke 20+ kilokroner på en vasker så tror jeg en Humminguru
kan være et veldig godt valg. Jeg sier
kan fordi det finnes
andre billige ultralydvaskere på eBay og andre steder som kanskje/trolig er mer effektive. Da blir spørsmålet et som gjelder plassering: skal den stå i en bod eller i garasjen, eller må den stå fremme der den er både synlig og lett tilgjengelig. Hvis det første, kikk på eBay. Hvis det andre, vurder en Humminguru (med mindre du allerede sverger til industriell innredning eller bare gir glatt faen i åssen ting ser ut) siden den er liten, anonym og faktisk ser ganske så bra ut.
Det var altså mine preliminære tanker om denne dingsen.
PS: må legge til at dette var med kun batterivann. Bruk av VidarP-blandingen eller kanskje bare en "wetting agent" (på norsk?) i tillegg godt kan endre sluttresultatet. Har flere brukte plater på vei og prøver det neste gang.