Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    musicus

    Gjest
    Kan stemme bra, noe fordrøjelse her også pga deres nyttår, men det visste jeg om...hentet presis ut min nå, har ikke rukket åpne esken ennå og la med den lille blå flasken, havnet på ca 5100,- inkl fed-ex transport , mulig det kommer seilende ett toll/moms gebyr etterhvert, det aner jeg ikke ennå...

    mvh
    ...og der kom moms/toll i tillegg på ca 1300,- Sek så totalt 6500,- men det tror jeg den kan være verdt, batterivann og isopropanol er klar, venter bare på trakt og filter så blir det vask/test om ett par uker når en er på land og hjemme igjen!

    mvh
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Yes var ca det jeg betalte også, men syns det var verdt hver krone.
    Platene har gått fra spillbare til jeg kan ikke tro hva jeg hører.
    Er det noen som har testet å bruke vaskeren til andre ting enn plater? Feks smykker, servise etc.
    Tenkte å teste men litt usikker på om mekanismen for å snurre platene tar skade av det.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mulig at jeg har vært heldig med lydnivået, men det ville være ganske merkelig om samme konstruksjon skulle variere veldig i lydnivå. Da heller jeg mer til at variasjonen er stor i hvor ømfintlige folk er for lyd. Uansett er det enkelt å sjekke lydnivået på sin egen vasker fra en gitt posisjon og avstand.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Yes var ca det jeg betalte også, men syns det var verdt hver krone.
    Platene har gått fra spillbare til jeg kan ikke tro hva jeg hører.
    Er det noen som har testet å bruke vaskeren til andre ting enn plater? Feks smykker, servise etc.
    Tenkte å teste men litt usikker på om mekanismen for å snurre platene tar skade av det.
    Ultralydvasker på teknikmagasinet clas ohlsonn etc er veldig rimelig og mye bedre egnet - mtp at du da kan eksperimentere på vesker og sånt uten å være redd for at det gir noen slitasje etc på platevaskeren.



    -------

    Dere som har platevasker - hvor ofte vil dere si det er et reellt behov å vaske en plate som nettopp er vasket? 1 gang i året? hvert 5 år? 10 år?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Åpenbart helt umulig å si. Spilles platen 1 gang eller 100 ganger på 1 år? 1 gang eller 1000 ganger på 10 år?

    Og hvorfor skulle man ikke kunne eksperimentere med vaskeblandingen i en guru? Med mindre man av en eller annen grunn skulle føle for å eksperimentere med blandinger som spiser plast da, og som også vil spise vinyl. Akkurat det vil selvsagt være mye tryggere å gjøre i en vanlig ultralydvasker, men nyttegraden er kanskje litt tvilsom. Tross alt har (ti?)tusenvis av vinylentusiaster eksperimentert med vaskeblandinger i mange, mange år, så man kan være rimelig trygg på at de blandingene som vanligvis fremheves er sånn ca. de mest effektive vi har.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Åpenbart helt umulig å si. Spilles platen 1 gang eller 100 ganger på 1 år? 1 gang eller 1000 ganger på 10 år?

    Og hvorfor skulle man ikke kunne eksperimentere med vaskeblandingen i en guru? Med mindre man av en eller annen grunn skulle føle for å eksperimentere med blandinger som spiser plast da, og som også vil spise vinyl. Akkurat det vil selvsagt være mye tryggere å gjøre i en vanlig ultralydvasker, men nyttegraden er kanskje litt tvilsom. Tross alt har (ti?)tusenvis av vinylentusiaster eksperimentert med vaskeblandinger i mange, mange år, så man kan være rimelig trygg på at de blandingene som vanligvis fremheves er sånn ca. de mest effektive vi har.
    Metaller og rensing av disse i ultralyd kan medføre at man vil bruke helt andre veskeblandinger enn i en vinylblanding.
    Du får lese deg opp på det. I mitt hode er det mye mer for fornuftig å bruke 500.- på en egen vasker som kan brukes til en del forskjellig enn å rote med det oppi en platevasker.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Min UL-vasker er først og fremst til jobb-bruk, men har også motor til å vaske plater. Jeg hadde aldri sluppet noe nede uten å bruke en form for rengjøringskurv i den.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Metaller og rensing av disse i ultralyd kan medføre at man vil bruke helt andre veskeblandinger enn i en vinylblanding.
    Du får lese deg opp på det.

    Tusen takk for forslaget ( :rolleyes:), men jeg har hatt en vanlig ultralydvasker i mange flere år enn jeg har hatt en til platene. Det fremgikk imidlertid ikke av innlegget ditt at man skulle eksperimentere på andre ting enn LP-plater - og dette er en tråd om en platevasker. Du får være litt mer presis neste gang.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Om man ikke vil foruresne badet eller vil forsøke ulike løsemiddel i mindre volum er dette mulig til inspirasjon?

     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for forslaget ( :rolleyes:), men jeg har hatt en vanlig ultralydvasker i mange flere år enn jeg har hatt en til platene. Det fremgikk imidlertid ikke av innlegget ditt at man skulle eksperimentere på andre ting enn LP-plater - og dette er en tråd om en platevasker. Du får være litt mer presis neste gang.
    Mitt svar var et svar til Dr-Bass sitt innlegg, så det burde vel kommet frem tydelig nok?

    Ellers takker jeg for svar på imtt spørsmål ang hyppighet av vask. Forstår det har med hyppighet av spilling å gjøre, men har tenkt at vasking primært blir brukt for kjøp av brukte plater. Og undrer meg hvor ofte en allerede vasket eller evt ny plate trenges å bli vasket - feksda hvor mange gjennomspillinger eller lagringstid.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det kommer formodentlig delvis an på hvor nevrotisk man måtte være og hvor nært en flaggermus ens hørsel er. Siden jeg scorer svært lavt på det første og ganske gjennomsnittlig på det siste har jeg med få unntak til gode å vaske en eneste plate to ganger. Unntakene er brukte plater som var mer skitne enn NM-rating burde tilsi.

    Så har jeg foreløpig neppe spilt noen plate mer enn 5-6 ganger post-vask, så det blir vanskelig å ekstrapolere fremover i tid. Magefølelsen sier imidlertid at for min del vil det ta 10-20 gjennomspillinger før jeg bryr meg om å vaske en plate for andre gang. På tidsaksen kan det ta alt fra et par år til et par tiår.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for svar JMM. eksempelvis 15 spillinger pr vask og 2 vask pr innkjøp av gamle plater rettferdigjør platevasker for min del - hvis jeg fortsetter med plateinnkjøp i samme frekvens og jakter brukt.
    Hvis jeg derimot fokuserer på nye plater kan det heller lønne seg å få vasket de eldre platene jeg har hos noen med vasker mot betaling.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del kjøpte jeg den for begge formål - i tillegg til å vaske nyinnkjøpte plater, brukte og nye, vasker jeg alle plater jeg napper ut av hylla som ikke har blitt UL-vasket før. De platene har alle gått gjennom en manuell vasker (VPI HW-16.5), kanskje flere ganger, men forskjellen før/etter UL er til tider ganske dramatisk.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.801
    Antall liker
    14.712
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Tusen takk for svar JMM. eksempelvis 15 spillinger pr vask og 2 vask pr innkjøp av gamle plater rettferdigjør platevasker for min del - hvis jeg fortsetter med plateinnkjøp i samme frekvens og jakter brukt.
    Hvis jeg derimot fokuserer på nye plater kan det heller lønne seg å få vasket de eldre platene jeg har hos noen med vasker mot betaling.
    HiFi som hobby kommer aldri til å lønne seg. Gjør HiFi det, er det plutselig en jobb. Peis på, kjøp en HumminGuru. Mye enklere å vaske selv når det trengs enn å avtale med andre.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan
    Ang nye/gamle plater så har jeg dratt noen nye i hus som har vært jÆvlig mye verre enn noe jeg kan huske å ha sett i gamledager. Det var primært derfor jeg kjøpte Guruen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt klart. Nå er ikke husken akkurat så jævlig god, men jeg kan ikke komme på å ha plukket opp en ny plate back in the day som var i nærheten av så ille som en del av dagens nedturer. Lyden var riktignok ikke mye å skryte av på enkelte album (har jeg hovedsaklig funnet ut i ettertid, med bedre utstyr alle veier), men de fysiske platene var i alle fall tipp topp.
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    I det siste har vannet begynt å renne igjennom, når jeg fyller på for vask av plater. Og uten vannbeholder på plass, blir det fort vått der den står. Er det noen som har ett bra tips, eller som har opplevd det samme?
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har sjekket at filter i bunn der man fyller vann, sitter som det skal
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har sendt de en epost, venter på svar. Ville bare sjekke om noen andre på forumet hadde opplevd det samme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Opplevde at det ble vått under vannbeholderen et par ganger i starten, men det var fordi jeg ikke hadde passet på at beholderen var skjøvet helt inn. Har ikke skjedd siden.
     

    HansPB

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.01.2021
    Innlegg
    77
    Antall liker
    54
    Sted
    Oslo
    Guruen min ser endelig ut til å ha gjenoppstått fra de døde:)
    Jeg klagde min nød til fabrikanten i Hong Kong som først sendte de meg nytt "power board", men det hjalp ingenting. Deretter sendte de nytt hovedkort som jeg nå har fått satt inn, og maskina ser ut til å være tilbake i full vigør!

    Har tatt litt tid, men det var mest fordi fedex brukte to uker på å tollklarere de første reservedelene. Humminguru support har stort sett vært raske med å svare og foreslå løsninger, som jo er betryggende.
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.880
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Da fikk jeg endelig min HumminGuru i hus etter nesten 3 uker tolltull. Virkelig fornøyd! Har en UL-tank men man kan jo ikke fylle 6 liter renseveske hver gang man får en ny plate eller to. Spiller nå Steely Dan Aja som før var plagsom grunnet knitring(ny plate) men nå er den tyst og lekker :)
    Renser nå alle mine nye plater.
    IMG_1772.jpg
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Har noen av dere problemer med at det blir mye søl?

    Ikke hver kveld jeg vasker, men kanskje 1/3 ganger så virker det som ikke alt retur vannet kommer i beholderen men flyter litt rundt inne i rommet til beholderen, og dermed ender på gulvet/bordet...
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    573
    Antall liker
    723
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Har noen av dere problemer med at det blir mye søl?

    Ikke hver kveld jeg vasker, men kanskje 1/3 ganger så virker det som ikke alt retur vannet kommer i beholderen men flyter litt rundt inne i rommet til beholderen, og dermed ender på gulvet/bordet...
    Har ikke opplevd det selv, men var en som hadde det problemet tidligere i tråden, mener han fikk spørsmål om han var sikker på at vanntank var dyttet helt inn, veit ikke om det går men kanskje vannet ikke treffer hullene om lokket blir satt på feil vei? Bare en tanke
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var det som gjorde at det ble litt søl hos meg. Siden jeg begynte å forsikre meg om at beholderen er skubbet helt inn har det vært null mer problemer. Trolig er det svært lite slingringsmonn før en del av vannet bommer på hullene i toppen.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Nei, ser ikke ut til at det er samme problem hos meg. Sjekket dette veldig nøye nå, vasket en plate og ingen gris. Lot så maskinen stå i standby en times tid med vannet i beholderen.
    Skulle så vaske igjen og da lå det masse vann utover gulvet.

    Opplever også samme som @setsve at det blir veldig vått rundt beholderen og at det renner noe ned dit allerede mens jeg fyller opp tanken. Fant du ut av dette?
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Tipset de kom med var å hele midt i og ikke på sidene, når man fyller vann. Her er svar fra support.

    "
    Did it leak from the water tank compartment? If so, we think that you might have poured water on the sides of the water basin opening instead of the middle. We suggest pouring water from the middle section because our machine is designed in ways to prevent internal leaking. Hence, any excess water that was accidently poured into the wheels and fan duct area will flow out from the water tank compartment. Please kindly try to pour water from the middle and see if the leaking continues.
    "
     

    setsve

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.11.2020
    Innlegg
    99
    Antall liker
    512
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har ikke hatt dette problemet, siden jeg fikk dette tipset
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.511
    Antall liker
    8.052
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Håper dette løser problemet da. Jeg har alltid fyllt i midten av karet, så det var ukjent for meg.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er faktisk en liten sprekk i vanntanken det kommer ut av. Så de gangene jeg ikke gidder å etterfylle går det bra men mår jeg fyller opp til 12" merket renner det ut.

    Får bestille en ny.
     

    Todd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Innlegg
    1.220
    Antall liker
    46
    Dere som bruker isopropanol, batterivann og salo mix i Humminguru; er det behov for en rens (med batterivann) i etterkant eller blir plata fri for avleiringer etc? På vei inn en HG her😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn