skranglefant
Hi-Fi freak
Du har nok stilleste guru på sovesal 1 da
...og der kom moms/toll i tillegg på ca 1300,- Sek så totalt 6500,- men det tror jeg den kan være verdt, batterivann og isopropanol er klar, venter bare på trakt og filter så blir det vask/test om ett par uker når en er på land og hjemme igjen!Kan stemme bra, noe fordrøjelse her også pga deres nyttår, men det visste jeg om...hentet presis ut min nå, har ikke rukket åpne esken ennå og la med den lille blå flasken, havnet på ca 5100,- inkl fed-ex transport , mulig det kommer seilende ett toll/moms gebyr etterhvert, det aner jeg ikke ennå...
mvh
Ultralydvasker på teknikmagasinet clas ohlsonn etc er veldig rimelig og mye bedre egnet - mtp at du da kan eksperimentere på vesker og sånt uten å være redd for at det gir noen slitasje etc på platevaskeren.Yes var ca det jeg betalte også, men syns det var verdt hver krone.
Platene har gått fra spillbare til jeg kan ikke tro hva jeg hører.
Er det noen som har testet å bruke vaskeren til andre ting enn plater? Feks smykker, servise etc.
Tenkte å teste men litt usikker på om mekanismen for å snurre platene tar skade av det.
Metaller og rensing av disse i ultralyd kan medføre at man vil bruke helt andre veskeblandinger enn i en vinylblanding.Åpenbart helt umulig å si. Spilles platen 1 gang eller 100 ganger på 1 år? 1 gang eller 1000 ganger på 10 år?
Og hvorfor skulle man ikke kunne eksperimentere med vaskeblandingen i en guru? Med mindre man av en eller annen grunn skulle føle for å eksperimentere med blandinger som spiser plast da, og som også vil spise vinyl. Akkurat det vil selvsagt være mye tryggere å gjøre i en vanlig ultralydvasker, men nyttegraden er kanskje litt tvilsom. Tross alt har (ti?)tusenvis av vinylentusiaster eksperimentert med vaskeblandinger i mange, mange år, så man kan være rimelig trygg på at de blandingene som vanligvis fremheves er sånn ca. de mest effektive vi har.
Metaller og rensing av disse i ultralyd kan medføre at man vil bruke helt andre veskeblandinger enn i en vinylblanding.
Du får lese deg opp på det.
Mitt svar var et svar til Dr-Bass sitt innlegg, så det burde vel kommet frem tydelig nok?Tusen takk for forslaget ( ), men jeg har hatt en vanlig ultralydvasker i mange flere år enn jeg har hatt en til platene. Det fremgikk imidlertid ikke av innlegget ditt at man skulle eksperimentere på andre ting enn LP-plater - og dette er en tråd om en platevasker. Du får være litt mer presis neste gang.
HiFi som hobby kommer aldri til å lønne seg. Gjør HiFi det, er det plutselig en jobb. Peis på, kjøp en HumminGuru. Mye enklere å vaske selv når det trengs enn å avtale med andre.Tusen takk for svar JMM. eksempelvis 15 spillinger pr vask og 2 vask pr innkjøp av gamle plater rettferdigjør platevasker for min del - hvis jeg fortsetter med plateinnkjøp i samme frekvens og jakter brukt.
Hvis jeg derimot fokuserer på nye plater kan det heller lønne seg å få vasket de eldre platene jeg har hos noen med vasker mot betaling.
Youtube har mange fine videoer med HumminguruEr det noen som har ett bra tips....?
Med Kalas innhold 7 deler batterivann og en del isoKalasbrus
Har ikke opplevd det selv, men var en som hadde det problemet tidligere i tråden, mener han fikk spørsmål om han var sikker på at vanntank var dyttet helt inn, veit ikke om det går men kanskje vannet ikke treffer hullene om lokket blir satt på feil vei? Bare en tankeHar noen av dere problemer med at det blir mye søl?
Ikke hver kveld jeg vasker, men kanskje 1/3 ganger så virker det som ikke alt retur vannet kommer i beholderen men flyter litt rundt inne i rommet til beholderen, og dermed ender på gulvet/bordet...