Jeg forestiller meg at ved riktig blandingsforhold er det liten grunn til bekymring, men alle må selvsagt velge selv etter overbevisning, "føre var" prinsippet eller skepsis. Er det veldig kostbare skiver / høy samlerverdi / sjeldne / gamle, så er det kanske klokt å tenke "worst case" og vaske uten alkohol eller ikke i det hele tatt. Jeg vasker med isopropanol, destillert vann og ilfotol og har ingen negative erfaringer (ikke det at jeg er statistisk representativ).
ChatGpt sier følgende:
Er skader fra alkohol bevist?
Det finnes ingen omfattende studier eller tester som tydelig viser at alkohol i lave konsentrasjoner (f.eks. 10%) i en blanding skader moderne vinyl. De fleste bekymringene kommer fra anekdotiske rapporter og produsentens forsiktighetsregler, som ofte handler om å unngå ansvar.
Oppsummering:
Din rensevæskeblanding på 10% isopropanol, 90% destillert vann, og 5 dråper Ilfotol er en vanlig og godt akseptert metode blant mange vinylentusiaster. Bekymringen for alkoholens skade på vinyl er teoretisk, og det er lite bevis på at denne konsentrasjonen forårsaker problemer. For de fleste moderne plater bør blandingen være trygg så lenge du skyller godt etter vask.