Humminguru - Ny ultralydvasker til US$ 349,-

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Steen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2005
    Antall liker
    1.664
    Stemmer i her. Kjøper stort sett brukte LP'er, og kjører ofte tre sammenhengende sykluser av 20 minutter hver. Da er temperaturen nærmere 40 grader i blandingen, og har aldri opplevd noen form for skader.
    Steen

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    7.598
    Sted
    Eidskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har aldri hatt noen form for skader på mine plater etter bruk av UL-vasker. Jeg har brukt UL-vaskere i mange år og har vasket mange plater.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.856
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Regnet egentlig med dette svaret.
    Som sagt på ett annet Norskt forum dette påstås.
    Hadde dette hvert ett problem, så regner jeg med att det hadde dukket opp her.
    Siden det er en del her som gjør dette.
    Takk for avklaringen.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Late to the ball, men samme erfaring som alle andre. Jeg har tre-fire plater som nok har vært gjennom ~15 sykluser hver for å forsøke å gjøre dem mer spillbare. Alle har kun blitt bedre etterhvert, ikke verre.

Hva er resonnementet bak denne dusteteorien på det andre forumet?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det vi oppdaget tidlig når jeg begynte med UL-vask var at enkelte plater ble hvite helt i ytterkant - dvs det tynne «skjegget» i ytterkant på noen plater. Det finnes vel noen bilder i ultralydvask tråden. Det gav jo en grunn til skepsis, men det ble ikke påvist noen andre form for skader, eller forringelse.
    Så ble det vel dokumentert et par tilfeller det det tydeligvis hadde vært luftbobler i vinylen som ultralyden slo igjennom.

Ultralydprinsippet er i stand til å ødelegge tynne, skjøre, myke materialer. Det kan du enkelt teste med å legge en bit alu-folie i vaskeren.

1-4.jpg

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Muligens er det da en fordel at guruen er en relativ svekling i forhold til mange (de fleste?) andre vaskere, med sine 30W elementer. Jeg har i alle fall aldri sett det hvite skjegget som beskrives, selv etter multiple gjennomkjøringer.

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    94
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Er det noen her som bruker kunn destillert vann mår de renser? Ikke bruk av alkohol?

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    7.598
    Sted
    Eidskog
    Torget vurderinger
    16
    For å få best resultat av platevasking, bruker jeg Blårens og litt Ilford Ilfotol i tillegg til destillert vann. Denne blandingen er mer effektiv enn ved bruk av kun destillert vann. Hensikten med denne rensingen må være at det blir renest mulig uten at vinylen blir skadet

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.339
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    I denne sammenheng er vann (som ved all rengjøring) kun en transportbærer for rengjøringsmiddelet (vinyl rensevæske, isopropanol osv)

• Liker
    Reaksjoner: vim

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    94
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    I denne sammenheng er vann (som ved all rengjøring) kun en transportbærer for rengjøringsmiddelet (vinyl rensevæske, isopropanol osv)
    [/QUOT

De som driver med konservering av vinyl sier alkohol potensialt kan ødelegge platene. Kan skape mikroskopiske sprekker eller forringelse av vinyloverflaten.

wildbuck

Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Antall liker
    58
    De som driver med konservering av vinyl sier alkohol potensialt kan ødelegge platene. Kan skape mikroskopiske sprekker eller forringelse av vinyloverflaten.

Det høres jo ikke bra ut. Hvem er det som sier dette, og hvor kan jeg finne mer informasjon?

• Liker
    Reaksjoner: ptb

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    94
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    skal sjekke kildene nærmere ut. Mener det er forsket på dette og at flere bibliotek som konserverer plater ikke bruker alkohol.
    Prøv å søke på nettet. Jeg fikk treff når jeg brukte Copilot (AI)

gfredhei

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    189
    Sted
    Oslo
    Er det noen her som bruker kunn destillert vann mår de renser? Ikke bruk av alkohol?
    I alle fall bør man ha i noe som ødelegger overflatespenningen på vannet. Et par dråper oppvaskmiddel, wetting agent for fotofremkalling etc.

wildbuck

Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Antall liker
    58
    skal sjekke kildene nærmere ut. Mener det er forsket på dette og at flere bibliotek som konserverer plater ikke bruker alkohol.
    Prøv å søke på nettet. Jeg fikk treff når jeg brukte Copilot (AI)

Må si jeg er skeptisk til den første kilden der o_O

1737970641699.png

• Liker
    Reaksjoner: ptb

Salmacis

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.03.2002
    Antall liker
    342
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    5
    Jeg forestiller meg at ved riktig blandingsforhold er det liten grunn til bekymring, men alle må selvsagt velge selv etter overbevisning, "føre var" prinsippet eller skepsis. Er det veldig kostbare skiver / høy samlerverdi / sjeldne / gamle, så er det kanske klokt å tenke "worst case" og vaske uten alkohol eller ikke i det hele tatt. Jeg vasker med isopropanol, destillert vann og ilfotol og har ingen negative erfaringer (ikke det at jeg er statistisk representativ).

ChatGpt sier følgende:

Er skader fra alkohol bevist?
    Det finnes ingen omfattende studier eller tester som tydelig viser at alkohol i lave konsentrasjoner (f.eks. 10%) i en blanding skader moderne vinyl. De fleste bekymringene kommer fra anekdotiske rapporter og produsentens forsiktighetsregler, som ofte handler om å unngå ansvar.

Oppsummering:
    Din rensevæskeblanding på 10% isopropanol, 90% destillert vann, og 5 dråper Ilfotol er en vanlig og godt akseptert metode blant mange vinylentusiaster. Bekymringen for alkoholens skade på vinyl er teoretisk, og det er lite bevis på at denne konsentrasjonen forårsaker problemer. For de fleste moderne plater bør blandingen være trygg så lenge du skyller godt etter vask.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.477
    Sted
    Sørlandet
    Jeg lot en ukurant, eldre LP plate ligge delvis nedsunket i ren isopropanol i to dager. Deretter vasket jeg den i min HG før jeg avspilte den. De to-tre første sangene som var druknet låt sånn som dem skulle. Ingenting var vasket eller etset bort.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

plinius

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    94
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    54
    Jeg lot en ukurant, eldre LP plate ligge delvis nedsunket i ren isopropanol i to dager. Deretter vasket jeg den i min HG før jeg avspilte den. De to-tre første sangene som var druknet låt sånn som dem skulle. Ingenting var vasket eller etset bort.
    Jeg tror ikke du ser dette uten bruk av mikroskop

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.477
    Sted
    Sørlandet
    Jeg tror ikke du ser dette uten bruk av mikroskop
    Jeg gadd ikke å studere Åge Aleksandersen noe nærmere. Det var INGEN hørbar forskjell og det var ingen fargeforskjell. Jeg har alltid kjøpt 5 liters plastkanner med isopropanol og jeg ikke til dags dato lagt merke til at noen av kannene har tatt skade.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.450
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er -mange- folk der ute som har brukt 70/30 vann/isoprop til vask i 30+ år, kanskje mye lengre, uten å ha funnet noen problemer. Selv nærmer jeg meg 20 års bruk og har heller aldri opplevd noe som helst problem, selv på plater som er vasket sikkert 30+ ganger.

Denne diskusjonen kommer igjen og igjen med ujevne mellomrom fordi folk tilsynelatende ikke gidder å google seg frem til de mange, mange identiske diskusjonene der akkurat samme informasjon, akkurat samme referanser og akkurat samme erfaringer og konklusjoner allerede er tilgjengelig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn