Hardingfele
Æresmedlem
Mor kjenner igjen sine valper, men jeg tviler på at far kjenner igjen sin datter. Da må han eventuelt ha vært til stede mens valpene var små.En ting jeg har lurt litt på. Tror du Mor og Far kjenner igjen sitt avkom etter en viss tid? F.eks. Tror du at Far her kjenner igjen sin datter? Kjenner igjen som i at han vet det er familie. (Ref innlegget over)
Det er gjort eksperimenter på dette. To år gamle hunder gjenkjente og foretrakk sin mor, når de kunne velge mellom tepper hun hadde ligget på og tepper en lignende hund, uten familiebånd, hadde ligget på. Samme med moren, som brukte mer tid på å snuse på tepper egne valper/voksent avkom hadde ligget på, sammenlignet med tepper som andre valper/voksne hunder hadde ligget på. Samme når det gjelder direkte hund til hund interaksjoner, uten teppe.
Hunder har ekstremt godt duftminne og lukten av mor blir ikke borte i hundens hode. Men valpene har med stor sannsynlighet ikke duftminne av sin far.
Min datter og min hund var uadskillelige, til hun reiste utenlands. Hver gang hun kom hjem ble det et himla liv, inntil hun flyttet til Nepal. Der spiste hun helt annerledes mat og krydder enn hva hun hadde spist i Norge/England, og da hun kom hjem var hunden nærmest likeglad, til hennes skuffelse. Måtte tegne og forklare.