Hurra for Israel - 60 år!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    S

    Slubbert

    Gjest
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på. (...) Imens bryr ingenseg det spøtt om Burma.
    Det har jeg svart på litt lengre opp på denne siden forrige side. Sosialistene trenger et symbol for sine delusjoner om "klassekamp". Palaraberne er kun interessante i kraft av sin nytteverdi i en dekadent politisk polemikk, motivasjonen er 100% selvisk.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Interessant at du nevner Saudi Arabia og Iran, spesielt da det er to nasjoner jeg til stadighet har kritisert senest litt lengre opp i denne tråden (Iran). Det som gjør det interessant er at i disse statene, som i Israel, er det innlysende at mye av ansvaret ligger hos oss (den vestlige verden).

    Du nevner muren som et prevantivt tiltak mot terror. Dette er sludder, vås og propaganda. Hadde muren vært et sikkerhetstiltak så hadde de bygd den på eller innenfor sine landegrenser, i stedet for å anektere palestinsk land og palestinere, mange av dem uten livsgrunnlag på grunn av at muren. Hvordan dette skal minke terror å ufrivillige mure palestinere inne i Israel foruten deres livsgrunnla eller ute er en gåte for enhver som har satt seg inn i saken. Det handler om muligens å beskytte og definitivt å utvide ulovlige bosettinger på okkupert område og å kapre Øst Jerusalem og utvide fortrengelsen av palestinere. Den er også ulovlig i hehold til internasjonal lov, den internasjonale domstolen i Haag. En mur på egne landegrenser hadde derimot gitt mening ut fra antatte sikkerhetsrisikoer, eller innenfor slik at de kunne vokte muren mot angrep. Nå øker den sikkerhetsfaren.

    Hvordan bantustaniseringen, frarøvelsen av bevegelsesfrihet, økonomisk frihet, tortut, politiske mord, politiske arrestasjoner og militæreovergrep mot palestinas sivilbefolkning skal minke terroren er også en gåte.

    Perioden hvor Israel utvidet de ulovlige bosetingene i høyest tempo var under osloforhandlingene. Det sier noe om prioriteringer.

    Den enkleste måten å øke sikkerheten på er i gi Palestinerne tilbake livene sine og en mulighet til reell autonomi gjennom å følge internasjonal lov ved å bygge om eller legge ned apartheidmuren og gi opp okupasjonen av Gaza, Vestbredden og nå i økende grad Øst Jerusalem.

    Det hele er logisk og verken historisk eller lovlig komplisert.

    Men makten i Israel prioriterer heler zionistisk ekspansasjon enn sikkerhet og frihet for palestinerne fra okkupasjon. Godt finansiert av oss.

    Nettopp på gunn av var skyld i spørsmålet er det også vårt ansvar å rydde opp i det. Å komme drassende på religiøse myter eller augenisk grums er ikke og vil aldri være noe annet enn forsøk på å forsøple debatten og å ta fokus vekk fra sakens kjerne. Som rett og slett er relativt innlysende.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på. (...) Imens bryr ingen seg det spøtt om Burma.
    Det har jeg svart på litt lengre opp på denne siden forrige side. Sosialistene trenger et symbol for sine delusjoner om "klassekamp". Palaraberne er kun interessante i kraft av sin nytteverdi i en dekadent politisk polemikk, motivasjonen er 100% selvisk.
    Den endimensjonale mannen?
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på. Det minner meg om folk som vier livet på forsøket på å finne opp evighetsmaskinen. Imens bryr ingen seg det spøtt om Burma.
    Snakker støtt om Myanmar, senest på hyttetur denne helgen, og har boikottet landet i årevis.

    Mvh
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slubbert skrev:
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på. (...) Imens bryr ingenseg det spøtt om Burma.
    Det har jeg svart på litt lengre opp på denne siden forrige side. Sosialistene trenger et symbol for sine delusjoner om "klassekamp". Palaraberne er kun interessante i kraft av sin nytteverdi i en dekadent politisk polemikk, motivasjonen er 100% selvisk.
    Synest jeg kjenner igjen mye av denne argumentasjonen fra et par tiår siden da man også prøvde å gjøre motstanden mot RSAs apartheidregime til en høyre/venstresak. Den gang som nå var det også de samme miljøene som støttet henholdsvis det gamle regimet i RSA og Israel.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Slubbert skrev:
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på. (...) Imens bryr ingen seg det spøtt om Burma.
    Det har jeg svart på litt lengre opp på denne siden forrige side. Sosialistene trenger et symbol for sine delusjoner om "klassekamp". Palaraberne er kun interessante i kraft av sin nytteverdi i en dekadent politisk polemikk, motivasjonen er 100% selvisk.
    Synest jeg kjenner igjen mye av denne argumentasjonen fra et par tiår siden da man også prøvde å gjøre motstanden mot RSAs apartheidregime til en høyre/venstresak. Den gang som nå var det også de samme miljøene som støttet henholdsvis det gamle regimet i RSA og Israel.
    "Among opponents of apartheid in South Africa and internationally, he became a symbol of freedom and equality, while the apartheid government and nations sympathetic to it condemned him and the ANC as communists and terrorists and the United States still list him as a terrorist"
    Wikipedia

    Parallellen er innlysende.

    Mvh
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    572
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    0
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på.
    Dette forstår ikke jeg heller....
    Det er veldig lett å ha meninger om ting som er langt borte, og som ingen av oss kan forandre en millimeter på.
    Påstand A: Det vi sier og mener her vil ikke forandre noenting i midtøsten.
    Påstand B: En av grunnene til at konflikten er så "het" er at vanlige mennesker (?) som oss over hele kloden er villige til å bli uvenner og rakke ned på hverandre, for å forsvare den ene part, eller for å forsvare våre læremestre/mentorer/veiledere/meningsfeller.
    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen. Men dette betyr ikke at jeg forsvarer enhver handling foretatt av en israeler. Det betyr heller ikke at jeg synes enkeltskjebner på palestinsk side har mindre betydning enn andre.
    Jeg tror den vanlige israeler og palestiner kunne levd side om side, som jøde og muslim, hadde det ikke vært for politiske og religiøse ytterligheter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Godalive skrev:
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på.
    Dette forstår ikke jeg heller....

    Det er veldig lett å ha meninger om ting som er langt borte, og som ingen av oss kan forandre en millimeter på.
    Hvis man kun skulle engasjere seg i saker man hadde direkte innflytelse på var det ikke mye vanlige mennesker kunne ha lov å uttale seg om. Men gjennom debatt og diskusjon danner man seg meninger og holdninger som inndirekte kan være med på å forandre noe i fremtiden. Om ikke annet så ved de valg man selv gjør enten personlig eller politisk. Og de mest engasjerte kan jo også etterhvert involvere seg i politikken direkte.

    Å synke hen i apatien og trekke på skuldrene over slikt er jo også et valg man kan ta.


    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.
    Det er er ærlig standpunkt. Selv om jeg er uenig har jeg mer respekt for dette enn for dem som prøver å bortforklare seg med å vase sammen alle slags vikarierende argumenter for sitt engasjement.


    Jeg tror den vanlige israeler og palestiner kunne levd side om side, som jøde og muslim, hadde det ikke vært for politiske og religiøse ytterligheter.
    Jepps og de værste utslagene av dette er sionisme og islamisme. Begge deler må begrenses så mye det lar seg gjøre hvis man vil finne praktiske løsninger på problemene.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.
    Det er er ærlig standpunkt. Selv om jeg er uenig har jeg mer respekt for dette enn for dem som prøver å bortforklare seg med å vase sammen alle slags vikarierende argumenter for sitt engasjement.
    M.a.o. slike som deg selv og 90% av de andre som poster i disse stadig tilbakevendene trådene.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.
    Det er er ærlig standpunkt. Selv om jeg er uenig har jeg mer respekt for dette enn for dem som prøver å bortforklare seg med å vase sammen alle slags vikarierende argumenter for sitt engasjement.
    M.a.o. slike som deg selv og 90% av de andre som poster i disse stadig tilbakevendene trådene.
    Laterlig forsøk på hersketeknikk, imho.

    Gjestemedlem skrev:
    Godalive skrev:
    BT skrev:
    Jeg kommer aldri til å forstå hvorfor så mange bruker så mye energi på en konflikt som det ikke finnes noen løsning på.
    Dette forstår ikke jeg heller....

    Det er veldig lett å ha meninger om ting som er langt borte, og som ingen av oss kan forandre en millimeter på.
    Hvis man kun skulle engasjere seg i saker man hadde direkte innflytelse på var det ikke mye vanlige mennesker kunne ha lov å uttale seg om. Men gjennom debatt og diskusjon danner man seg meninger og holdninger som inndirekte kan være med på å forandre noe i fremtiden. Om ikke annet så ved de valg man selv gjør enten personlig eller politisk. Og de mest engasjerte kan jo også etterhvert involvere seg i politikken direkte.

    Å synke hen i apatien og trekke på skuldrene over slikt er jo også et valg man kan ta.


    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.
    Det er er ærlig standpunkt. Selv om jeg er uenig har jeg mer respekt for dette enn for dem som prøver å bortforklare seg med å vase sammen alle slags vikarierende argumenter for sitt engasjement.


    Jeg tror den vanlige israeler og palestiner kunne levd side om side, som jøde og muslim, hadde det ikke vært for politiske og religiøse ytterligheter.
    Jepps og de værste utslagene av dette er sionisme og islamisme. Begge deler må begrenses så mye det lar seg gjøre hvis man vil finne praktiske løsninger på problemene.
    Sionisme skrives visst med s, da har jeg lært det.

    Islamisme har vel ikke vært avgjørende i konflikte om enn den muligens er en relativt dominerende faktor i oppreisingen? Uten at jeg virkelig har studert palestineres religiøse motiver i dybde da andre motiver i første omgang virker fryktelig mye mer innlysende. Det at den første intifada startet i 87 tyder også på at palestinsk "terror" er et produkt av okkupasjonen, sant?

    De øvrige islamdominerte landene, har jo gjennom den Arabiske Liga erkjent staten Israel men da innenfor sine egne grenser. Noe i alle fall jeg ikke finner problemer med å rekspektere.

    Det er en virkelig fare for at det en gang skal smelle. Men det blir i så tilfell ikke på grunn av for få murer eller for naivt forhold til palestinere og sikkerhet. Det vil i så fall skje på grunn av utstrakt anektering, tortur og så videre (jeg har skrevet listen litt for mange ganger nå). I alle fall ser jeg det som den størte faren for israelerne, det og dehumaniseringen apartheidregimet skaper.

    Jødene og Palestinerne levde side om side, det var inntil Haganah, Irgun og sionismen og kanskje også i senere tid islamisme. Ikke på grunn av jødedommen og islam.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Godalive skrev:
    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.


    Vel, en ortodoks jøde kan lese den samme bibelen og fortsatt ha et perspektiv som går utover mitt i henhold til kritikk og opposisjon.

    Mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.241
    Antall liker
    9.103
    Torget vurderinger
    1
    Et innlegg er slettet grunnet brudd på Hifisentralens regel 1.

    Slubbert: hold deg på matta..!


    bjornh, moderator
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Ante Krist skrev:
    Laterlig forsøk på hersketeknikk, imho.
    Og det sier han som drar "fascist"-stempelet mot alle som ikke deler hans virkelighetsoppfatning.
    Med et humoristisk tilsnitt, du ser ut til virkelig å tro at all tenkning som ikke er høyreekstrem er kommunistisk - eller du finner det oportunt å fremstille det som om du tror det.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Har ikke skrevet et ord om kommunisme.
    Igjen et forsøk på å forsøple den reelle debatten! Jeg har ikke skrevet et ord om fascisme i denne tråden mer enn du har skrevet om kommunisme. Det er du som i et desperat forsøk på å få søkelyset bort fra sakens kjerne kommer med ad-hominem på bakgrunn av seperate tråder. Når jeg gjør det samme er jeg selvfølgelig usakelig.

    Jeg vet ikke om du gjør det refleksivt ell bevisst, irriterende er det åkke som. For dumt, for dumt.

    Mvh
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Er bare en av dem som ikke kan mønstre noe mer engasjement eller partiskhet i I/P-situasjonen enn i Myanmar, Sudan, Kongo, Burundi, Etipoia, Tsjetsjenia, Sierra Leone eller Balkan. Og som observerer med en viss interesse hvorfor noen andre tilsynelatende har utømmelig engasjement i én konflikt i en verden hvor det finnes mange andre langt verre. Når man ser på skillelinjene, retorikken, det overordnede perspektivet, silingen av fakta m.v. så danner det seg et ganske tydelig bilde.
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Er bare én av dem som ikke kan mønstre noe mer engasjement eller partiskhet i I/P-situasjonen enn i Myanmar, Sudan, Kongo, Burundi, Etipoia, Tsjetsjenia, Sierra Leone eller Balkan. Og som observerer med en viss interesse hvorfor noen andre tilsynelatende har utømmelig engasjement i én konflikt i en verden hvor det finnes mange andre langt verre. Når man ser på skillelinjene, retorikken, det overordnede perspektivet, silingen av fakta m.v. så danner det seg et ganske tydelig bilde.
    Du må gjerne lage så mange bilder du bare vil, men om de ikke er av Israel/Palestina ser jeg ikke helt hva det har å gjøre i tråden.

    Mvh
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    Slubbert skrev:
    De er av tråden.
    En metadebatt kan være interessant, men da foreslår jeg en ny tråd om det virkelig er et ønske. Slik det fungerer nå er slik jeg ser det bare forstyrrende og destruktivt for debatten.

    Mvh
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    572
    Antall liker
    344
    Torget vurderinger
    0
    Ante Krist skrev:
    Godalive skrev:
    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.


    Vel, en ortodoks jøde kan lese den samme bibelen og fortsatt ha et perspektiv som går utover mitt i henhold til kritikk og opposisjon.

    Mvh
    En ortodoks jøde leser ikke bibelen, men toraen, dvs. gml testamentet. Skal prøve å ikke trekke inn bibelvers her, men Paulus, som selv var farisèer, har mange interessante betraktninger om Israel som Guds utvalgte folk.
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Ante Krist skrev:
    Hva med Irak? Irak er en vestlig konstruksjon.
    Helt riktig. Og derfor bør amerikanerne dele det i 3. Kurdere i nord, shiaer i syd og sunnier i midten.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.857
    Antall liker
    8.167
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Godalive skrev:
    Ante Krist skrev:
    Godalive skrev:
    Jeg innrømmer gjerne at min sympati ligger hos Israel som folk, på bakgrunn av det jeg leser i Bibelen.


    Vel, en ortodoks jøde kan lese den samme bibelen og fortsatt ha et perspektiv som går utover mitt i henhold til kritikk og opposisjon.

    Mvh
    En ortodoks jøde leser ikke bibelen, men toraen, dvs. gml testamentet. Skal prøve å ikke trekke inn bibelvers her, men Paulus, som selv var farisèer, har mange interessante betraktninger om Israel som Guds utvalgte folk.
    Dette har eg ikkje tenkt på. Kan amerikanarane ha lese dei same bibelversa, tru?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    -- The following is a statement by Rabbi Yisroel Dovid Weiss, a spokesman for Neturei Karta International

    Rabbi Yisroel Dovid Weiss, a spokesman for Neturei Karta International, Jews United Against Zionism, stated at a recent meeting:

    "Philanthropists, government representatives and well meaning people, should be apprised of the reality, that supporting Zionism and the State of 'Israel' does not help Jews or Judaism, but on the contrary only helps to perpetuate the tragic impasse and constant bloodshed in the Middle East, both of Arab and Jew.

    "Not supporting the State of 'Israel' does not make one, in any way, less of a friend of the Jewish people and most certainly does not label one an anti-semite."

    The Rabbi further stated: "The terrible oppression and deaths wrought on the Palestinian people in general and now particularly of those residing in Gaza is yet another example of the awful consequences of Zionism. We Jews true to the Torah, issue a passionate condemnation of these latest Israeli atrocities. The deaths and suffering of these people, is only the most recent example of the sixty year toll of human suffering created by the Zionist enterprise in the Middle East.

    "History clearly attests to the fact that the Jewish existence in all Muslim countries was mostly harmonious and only since the inception of Zionism has this relationship been destroyed. Remove the intimidation and hyperbole of AIPAC and its ilk, and any logical person will conclude that the difference of religion is not the cause of the deep seated rift between Jews and Arabs. The new ideology, the political movement of Zionism, which culminated in the form of the State of 'Israel,' is the real culprit. In fact, Zionism is the direct cause for the exacerbation of anti Semitism universally."

    He further stated: "The Jewish principles of exile may be a shock and a complete surprise to the well-meaning friends and supporters of the Jewish people, but facts cannot be disputed. The Torah explicitly forbids us, the Jewish nation, from having our own State in this Heavenly decreed exile. We must patiently await the day when the Almighty Himself, without any human intervention, will bring the hearts of all mankind together to serve Him in peace and harmony.

    "Furthermore, we are forbidden to oppress another people or steal their lands and homes etc. We are commanded to be loyal, peaceful citizens in every country wherein we reside."

    The Rabbi added that, "It is a great embarrassment to us that the Palestinians have suffered so much for so long at the hands of those who masquerade as representatives of the Jewish people. Zionism is a movement that disregards the Jewish faith and its teachings on every area of life, including its commandment that we seek peace and justice towards all people.

    "Rabbis, Orthodox Jewish leaders and laymen, have been fighting Zionism continuously since its inception and up until the present day. True Torah Jews will never accept Zionism and the State of 'Israel.'

    "May we merit to see, soon in our days, the peaceful and speedy dismantlement of the State of 'Israel,' and the fulfillment of Isaiah's prophesies. 'And they will beat their swords into plowshares and their spears into pruning hooks. No nation will lift its sword against any other, nor will they learn warfare anymore.'"
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Og den radikale Neturei karta har omtrent samme status i Israel som Nasjonal Samling hadde i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    Og den radikale Neturei karta har omtrent samme status i Israel som Nasjonal Samling hadde i Norge.
    Vil tippe at de ikke er så populære der ja. ::)
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Nei, landsforrædere er vanligvis ikke populære noen steder.
     

    Musikkmannen

    Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    16.235
    Antall liker
    19.760
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Så så det er jo alltid noen å skylde på, det er jo en trend i tiden å aldri ta ansvar. Så er det ikke noen i nærheten å skylde på så har man jo alltids





    Mvh Roald
    I følge odd børretzen så er det vel Kristofer Columbus om er den stygge.. siden han oppdaget USA..
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tubesnake skrev:
    Nei, landsforrædere er vanligvis ikke populære noen steder.
    De kan vel ikke være landsforædere all den tid de ikke anerkjenner landet som sitt eget i det hele tatt? De ser jo på zionistene som forædere mot toraen og den jødiske tro også.

    Godt å se at langt i fra alle jøder er zionister i allefall.

    Israel er svært rask å stemple alle som setter spørsmålstegn ved deres legitimitet og adferd for forædere. ..

    Van the Man er vel bare et nytt eksempel på dette:

     

    Vedlegg

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Så lenge de pleier omgang med og går Ahmadinejads ærend i hans higen etter å utslette deres eget hjemland er de å anse som landsforrædere.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forfriskende med noe annet enn den tradisjonelle svart/hvitt tenkingen når det kommer til midtøsten:

    [video]R-r04SQ97_Q[/video]
     
    A

    Atle Kristiansen

    Gjest
    "The Zionists use the Holocaust issue to their benefit. We, Jews who perished in the Holocaust, do not use it to advance our interests. We stress that there are hundreds of thousands Jews around the world who identify with our opposition to the Zionist ideology and who feel that Zionism is not Jewish, but a political agenda...What we want is not a withdrawal to the ‘67 borders, but to everything included in it, so the country can go back to the Palestinians and we could live with them..."
    Selvfølgelig er det ekstremt, men et vel så legitimt perspektiv som det til sionistene - det er et fredsperspektiv (om enn et jeg finner destruktivt og i første omgang usansynlig), sionismens historie er alt annet enn en fredshistorie. Her berettet av en jøde som nylig ble fratatt jobben sin på universitetet i Haifa (I USA har vi en parallell med Norman G. Finkelstein), Ilan Pappe: http://video.google.com/videoplay?docid=-4706543509678082810&q=Ilan+Pappe+&ei=d1EoSISOIpfYjQLe2KXNCQ

    Når det gjelder Iran, så var det en støtte jeg kan forstå ut i fra deres perspektiv. Grunnen til at det blir så rotetet er at vestlig presse med vilje feilsiterer:

    The literal translation of the above referenced statement, although widely misquoted in the international press--and repeated around the world--was of Ahmendinejad quoting Ayatollah Khomeini in the original Farsi: ""The Imam said this regime occupying Jerusalem must vanish from the page of time," referring to what are seen as human rights abuses perpetrated by the Israeli state against Palestinians.
    wikipedia.

    Mvh
     

    bber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2005
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    20
    Jødeantagonismen er vel etablert i Norge. Få gjorde noe for å hjelpe dem under krigen. Politiet arresterte dem, og overleverte til tyskerne. Til sammenlikning ble praktisk talt alle danske jøder reddet. Det var også mange fler jøder i Danmark enn Norge før krigen. Etter krigen har alle partier til venstre for Ap hatt sterke islett av jødeantagonisme. Noen her på sentralen er tydeligvis sterkt preget av den samme irrasjonelle antagonismen mot nevnte folkegruppe. Godt da at det finnes en trygg havn i Israel, viselig opprettet i 1948 med støtte fra stormaktene USA og Sovjetunionen. Jeg gleder meg til mitt første besøk der hvor jeg skal hylle denne djerve, demokratiske og moderne kunnskapsstat.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.373
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BBking skrev:
    Jødeantagonismen er vel etablert i Norge. Få gjorde noe for å hjelpe dem under krigen. Politiet arresterte dem, og overleverte til tyskerne. Til sammenlikning ble praktisk talt alle danske jøder reddet. Det var også mange fler jøder i Danmark enn Norge før krigen. Etter krigen har alle partier til venstre for Ap hatt sterke islett av jødeantagonisme. Noen her på sentralen er tydeligvis sterkt preget av den samme irrasjonelle antagonismen mot nevnte folkegruppe. Godt da at det finnes en trygg havn i Israel, viselig opprettet i 1948 med støtte fra stormaktene USA og Sovjetunionen.
    men ingenting av det du skriver her har vel relevans for vår holdning til den politikk Israel utøver i dag? Det finnes til og med jøder som er kritiske til den, skal du beskylde de også for jødeantagonisme, det må jo i så fall være en naturlig konsekvens av de antydninger du kommer med?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    erato skrev:
    men ingenting av det du skriver her har vel relevans for vår holdning til den politikk Israel utøver i dag? Det finnes til og med jøder som er kritiske til den, skal du beskylde de også for jødeantagonisme, det må jo i så fall være en naturlig konsekvens av de antydninger du kommer med?
    Presis. Sionisme er en ren politisk idé som er helt uavhengig om det er jøder eller andre mennesker det gjedler. Det ville være like lett å overføre akkurat de samme idéene til andre grupper mennesker. Det ville være det samme om sigøynerne/romani folket dannet sin bevegelse for å danne en nasjon bestående av Jylland, Skåne og Agderfylkene. Hvis de også hadde begynt å bruke de samme metodene som sionistene for å fremme dette målet og skaffet seg den nødvendige makt og innflytelse så kunne vi fått en tilsvarede situasjon her også, med samme uheldige innvirkning på de som i dag bor i disse områdene. Så kunne de laget en mur gjnnom Rogaland, midt på Skjelland og litt oppover mot Stockholm for å være på den sikre siden, siden mange av dem som har blitt fordrevet hadde innvendinger mot dette.

    Er man likeledes en sigøynerhater hvis man hadde ment at dette var en svært dårlig idé og arbeidet mot at noe slikt skulle kunne hende? Sigøynerene har jo lang historie med å bli dårlig behandlet i mange land, de ble også sent i leire av tyskerne, blitt forfulgt osv. ... så dette skal jo kunne rettferdiggjøre opprettelsen av denne staten vel, så får vi bare flytte vekk de som er der nå for å gi plass til at alle som kaller seg roma kan få land og bolig der i stedet. Så kan russerne sørge for sikkerheten ved å donere noen milliarder i våpen og gi dem atombomber slik at ingen skulle kunne finne på å ta tilbake landet...

     

    Vedlegg

    S

    Slubbert

    Gjest
    Observerer med interesse at argumentene har gått fra å være mot israels militarisme til å bli mot israels eksistens og eksistensberettigelse.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.872
    Antall liker
    10.373
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Slubbert skrev:
    Observerer med interesse at argumentene har gått fra å være mot israels militarisme til å bli mot israels eksistens og eksistensberettigelse.
    Begge deler er vel lov.

    Jeg er svært uenig i Israels politikk, militarisme og tendenser til apartheid vs arabere SOM DE ER NØDT til å koeksistere med dersom staten Israel skal ha en fremtid....

    Selv om jeg langt på vei følger Gjestemedlems analogier og mener jødnes krav på Palestina ikke var sjenerende mer velbegrunnede enn indianernes krav på Manhattan eller samenes krav på Norge nord for Trondheim, må man vel innrømme at situasjonen i og omkring den 2 verdenskrig var særdeles spesiell og kanskje åpnet for ekstraordinære løsninger.

    Det er likevel et tankekors at Europa (og til dels USA) frikjøpte seg for sin dårlige samvittighet vs jødene og overlot til palestinerne å betale regningen. Den skammen sitter vi med uansett, og det er litt av prisen for dette vi sliter med i dag, og kommer til å slite med i uoverskuelig fremtid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Observerer med interesse at argumentene har gått fra å være mot israels militarisme til å bli mot israels eksistens og eksistensberettigelse.
    Det er flere sider ved dene saken ja.

    Opprettelsen av Israel var en grusom blunder, det burde aldri ha skjedd overhodet. Men skaden er skjedd og når det nå har gått så lang tid som det har er det meningsløst å kjempe mot at Israel eksisterer som sådan. Israel har kommet for å bli enten man liker det eller ikke, og man kan heller ikke klandre dem som bor der i dag og er født og oppvokst i landet for dette.

    Men man kan sørge for at ikke Israel vokser seg større enn de har lov til og spiser seg innover alle naboområdene uten hensyn til dem som bor det. Så lenge Israel holder seg innenfor sine egne territorier bør det ikke være noen grunn til å mislike dem eller arbeide mot dem.

    Men sionismen har ikke stoppet med opprettelsen av Israel. Det er bare en begynnelse, og det kjempes en hard kamp for å erobre nye territorier med både miliærmakt og ved å danne stadig nye enklaver med nybyggere som fungerer som brohode for okkupasjonsmakten.

    Så motstanden mot Israels eksistensberettigelse må ses på i en ren historisk sammenheng, mens mostanden mot militarismen er det aktuelle i dag. Men sionismen er den fellesbetegnelsen som går som en rød tråd gjennom det hele, og som man aktivt må ta til orde mot når man kan.

    Sionismen er en -isme på like linje med andre politiske -ismer. Motsanden mot disse politiske ideene er ikke andreledes enn din egen motsnad mot kommunisme og sosialisme. Men denne ismen skiller seg enda mer negativt ut ved at den er fundert på rasetenking og religiøse forestillinger kombinert med militær aggresjon og nasjonalisme.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn