Politikk, religion og samfunn Hva er det med Israel??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja palestinerne har jo i parksis to løsninger å velge mellom. Den politiske samarbeidslinjen som Abbas og selvstyremyndighetene står for, og det brutale religiøse terroregimet til Hamas og deres krigshissing. Det er viktig å åpne for den første veien mens man sperrer for den andre.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det spørs hvordan Hamas vil se på dette.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg håper det kan bli fred i regionen,men når man ser litt på historikken til Israels kamp for å overleve,og vilke grenser palestienere og det meste av verden mener Israel skal ha,så tviler jeg på Israel kan gå med på en slik deling.Vestbredden er for det meste høyder,og det vil vere nesten umulig for noen militermakt å forsvare de grensene.

Jeg har mer tro på hva for eksempel personer som Mosab Hassan Yousef kan oppnå med å fortelle verden om sin kunnskap om et enormt komplisert tema.Han er sønn til en av grunnleggerene av Hamas: Mosab Hassan Yousef - Wikipedia, the free encyclopedia

Håper filmen han planlegger blir en realititet:

Jeg har lest boken han har skrevet,og kan anbefale den.Her kommer han inn på en god del av det som står i boken og mye som ikke står der:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Jeg mener du er inne på noe vesentlig her Rune S. Grensene eller "disputed zones" som de også heter gir uttrykk for hva Israel trenger av reaksjonstid, eller ihvertfall trengte den gangen de ble etablert. Forholdene har endret seg spesielt til Egypt og Jordan, og disse grensene er kanskje ikke så viktige lengre. Imidlertid henger grensen mot Jordan sammen med grensen til Syria, om en da ikke mener at Israel skal oppgi Aqababukta og tilgangen til Middelhavet. En slik tanke tror jeg en skal glemme raskest mulig, da dette er utopi. Jeg tror vel heller ikke Jordan ser delingen av Aqaba som et problem. Det hele handler om langsiktig tillit om en skal få gjort noe. Personlig synes jeg ikke situasjonen ble noe særlig bedre av at det ble skutt raketter med lengre rekkevidde enn det Katushaene hadde mot Tel Aviv og Jerusalem. Dette kan jo føre til at Israel trenger å utvide grensene sine enda mer, og det var neppe hensikten. Om disse våpnene også overtar rollen til Katushaene som blir skutt inn fra Libanon i Qirat Scmona området i nord, ja så kan ikke Israelerne annet enn å ta kontroll over de områdene disse rakettene blir skutt fra. Slik utvides også grensene der oppe, og slik kan en jo holde på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Med den logikken burde vi snarest invadere Sverige, disse svikefulle nøytralistene er jo ikke engang medlem av Nato og er de ikke våre allierte er de potensielt våre fienders allierte. Vi så jo fra forrige krig hvordan de støttet og la seg flat tyskerne. Ingen motstand mot troppeforflyttinger derfra. Vi trenger disse områdene som buffer mot Russland i fall de vil invadere oss. For ikke å snakke om alle muslimene som nå har etablert et brohode i Skåne for å forbedre seg på invasjonen. Lokalbefolkningen kan vel deporteres til egnede reservater.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Det hele handler om tillit, noe vi ser at Jordan og Israel er i ferd med å skape. Dette er ikke noe som er gjort over natta, men noe som krever politisk stabilitet og ro. Egypt er jeg litt mer usikker på, men om det roer seg der også vil en jo til slutt skape nok tillit til at grensene igjen kan diskuteres. Jeg tror en skal ha respekt for kravet ethvert menneske har til sikkerhet for seg og sin familie uansett hva en måtte mene om Israelerne.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Med den logikken burde vi snarest invadere Sverige, disse svikefulle nøytralistene er jo ikke engang medlem av Nato og er de ikke våre allierte er de potensielt våre fienders allierte. Vi så jo fra forrige krig hvordan de støttet og la seg flat tyskerne. Ingen motstand mot troppeforflyttinger derfra. Vi trenger disse områdene som buffer mot Russland i fall de vil invadere oss. For ikke å snakke om alle muslimene som nå har etablert et brohode i Skåne for å forbedre seg på invasjonen. Lokalbefolkningen kan vel deporteres til egnede reservater.

Fantastisk logikk.

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du leser bibelen så finner du ut at Israelfolket som utvalgt folk ikke er en myte men en del av Guds plan for hele menneskeheten.

Tror ikke det er en felles opfatning blandt den vanlige Israeler i gata at de vil utslette Palestina Araberne som i utgangspunktet var flyktninger fra tidligere kriger. Men poenget er at det ser ut til ut fra innlegget ditt (Nå har jeg lest innlegget) at det er en vanlig oppfatning at siden "Israel historisk sett antakelig ikke har hevd" på sit land untatt 48, så kanskje utslettelse av Israel ikke er så dumt. Selv om Hamas er en ekstrem gruppe så er de de som fører ann agendaen for Palestina araberne. Palestina araberforket lider like mye av dårlig lederskap som av en fastlåst konflikt med Israelerne.
    Hva som står i bibelen, har ingen som helst relevans for dagens samfunn. All religion kommer av menneskenes trang til å forklare det uforklarlige med noe overnaturlig. Overtro kalles slikt. Og slett ikke egnet for å trekke statsgrenser.
    Jo for veldig mange Israelere og Palestinaarabere så har religioner stor betydning for hvordan de betrakter sin egen tilværelse De fleste innbyggerne i sekulære norge betrakter midtøstenkonfliken på en rent politisk som om religiøse agendaer ikke fins. I midtøsten er det Islam som presser palestinaaraberne og de ultraortodokse jødene som presser de israelske styresmaktene i mer eller mindre grad. Israel blir også presset av FN og verdensopunionen inkludert Norge, som slik det ser ut nå ønsker en tostatsløsning. USA og Israel er snart de eneste som er i mot. Det er jødene i USA som forhindrer at Obama snur USA´s holdning til midtøstenkonflikten.

Jeg er helt sikker på at det palestinaaraberne ikke får sin stat. Det blir ingen tostatsløsning fordi Israels Gud bestemmer det. Jeg kan ramse opp mange merkelige omstendigheter rundt Oslo avtalen for eksempel. Alle innvolverte døde, ble drept eller fikk hele sin politiske karriere ødelagt av et kvinnfolk.

Sist redigert:

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim

Fantastisk logikk.
    jeg må vel si meg enig i at dette var vel kanskje å dra det litt langt.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.775
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg håper det kan bli fred i regionen,men når man ser litt på historikken til Israels kamp for å overleve,og vilke grenser palestienere og det meste av verden mener Israel skal ha,så tviler jeg på Israel kan gå med på en slik deling.
    Det er heldg vis ikke Israel som bestemmer hvor de skal ha sine grenser, og det skulle da også bare mangle, som Gjestemedlem litt vel provokatorisk påpeker.

FrodeR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2007
    Antall liker
    303
    Sted
    Trondheim
    Faktum er jo at det har vært slik frem til nå. I 1973 kunne faktisk Israel uforstyrret ha inntatt Damaskus om de hadde villet det. Det kunne de ha gjort på under 24 timer. Jeg tror nok også at de var utsatt for et visst press om å la det være, men en ting er nå sikkert, og det er at de grensene som da ble etablert gavnet sikkerheten til Israel og ikke Syria.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er helt sikker på at det palestinaaraberne ikke får sin stat. Det blir ingen tostatsløsning fordi Israels Gud bestemmer det. Jeg kan ramse opp mange merkelige omstendigheter rundt Oslo avtalen for eksempel. Alle innvolverte døde, ble drept eller fikk hele sin politiske karriere ødelagt av et kvinnfolk.

:)

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Hamas er en del av Det Muslismke Brorskap,og de jobber for fotfeste og kontroll i Egypt,Jordan,Libanon,osv. Så om utsiktene for Israel ser så mye tryggere ut er jeg usikker på.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå har han vel strengt tatt bare obersvatørstatus i FN gjennom sin utpekte stedfortreder i Den Hellige Stol. Så uten engang å ha forslags- eller vetorett er det ikke så mye han kan greie å stelle i stand den ene eller ander veien, men han har da i det minste viselig innrettet seg slik at skumle kvinnfolk ikke har noen innflytelse i sin verden.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kanskje på tide å gjenreise det Osmanske rike. Det muslimske brorskap har nesten kontroll over de gamle områdene, hvor de er i ferd med å innføre diktaturer. Så kan lederen for brorskapet bli den nye sultanen i Topkapi-palasset i Istanbul. Bare å fylle opp haremet igjen med søte piker og evenukker...

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2

:)
    Ja nå så jeg at det var ment humoristisk fra min side. :)

Kjendis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Antall liker
    728
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    De er ikkje FN eller politikarar som avgjer om Palestinarane skal få eiga stat. Det er Gud som skal tvinge alle til å forstå at muslimane må fortsettje å lide. :p

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Dette gjelder ikke bare Israel, men uansett er det godt skrevet.

I seng med fienden - Aftenposten
    Utrolig bra skrevet, takk for lenken.
    Det forbauser meg ikke at dere synes denne var godt skrevet. Jeg er enig, helt til siste avsnitt, hvor vennligheten overfor Israel kommer klart frem.

Sitat: "Selvsagt skapes et inntrykk av at Israel er «den slemme», det er jo dette man ønsker å oppnå: En demonisering av liberaldemokratiet Israel, det eneste landet i Midtøsten som gir kristne og muslimer likeverdige rettigheter, og eneste land der religiøse minoriteter vokser, ifølge Jewish Virtual Library. I Norge derimot, indoktrineres unge til hat, godt illustrert av AUF-politikeren fra Hamar som nylig skrev på Facebook at han ønsket at Hitler kunne komme tilbake og fortsette Holocaust."

Der forsvant liksom heile troverdigheta i artikkelen for min del. Israel gir likeverdige rettigheter til kristne og muslimer...hva med palestinerne? Hvorfor må de holdes innegjerdet, hetses, herjes med, fratas jorda si osv. osv.? Det er dette jeg har tatt opp, det er denne uretten som jeg har forsøkt å sette fokus på. Hamas har vunnet et valg fordi flertallet har gitt uttrykk for at av mange onder, er det å satse på Hamas bedre enn årtier med israelsk undertrykking. Tilsvarende i Egypt, man ønsket å komme vekk fra noe og noen som ble ansett av befolkningen som temmelig ille. Nå er det på'n igjen, og jeg tror ikke på noen varig fred med Hamas ved roret. Jeg tror faktisk at enkeltmennesket vil ha fred og fordragelighet, enten det er her eller der. Trøbbelet begynner når noen mennesker med særinteresser ( religiøse, maktmessige, økonomiske, historiske osv.. ) skal bestemme og hersje med andre mennesker.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Selvfølgelig! Det er heldigvis ikke bare ultrakonservative sionister i Israel, like lite som at alle palestinere er Hamas-tilhengere. Det er risikoen med bås-tenkinga som bl.a. Aftenposten-artikkelen etter mitt syn, var full av. Jeg har sagt det før, og jeg gjentar det gjerne: Hvis man hadde lagt like godt merke til hva som forener folk, i stedet for å leite etter forskjellene som splitter folk, hadde verden vært et langt fredeligere sted for heile menneskeheten. Basic er vi like og likeverdige.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Utfordringen ligger i at palestinerne har klart å lure verden til å tro at de eier vestbredden og at Israel okkuperer ulovlig land. Men slik er det ikke. Vestbredden tilhører Israel historisk mer enn noen andre og områder er til og med betalt for lovlig vis. Det er også grunnen til at Israel nå øker bossettingen i området og er villig til å ta dette til internasjonal domstol.

Hva hadde vi sagt dersom et folkeslag fra et annet sted hadde bosatt seg i Norge over tid og deretter gjort krav på landområdet og kalt Norge for okkupant?

Sist redigert:

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Bare man gjentar noe ofte nok så tror gjeiteflokken på det

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    327
    Sted
    Oslo Vest
    Utfordringen ligger i at palestinerne har klart å lure verden til å tro at de eier vestbredden og at Israel okkuperer ulovlig land. Men slik er det ikke. Vestbredden tilhører Israel historisk mer enn noen andre og områder er til og med betalt for lovlig vis. Det er også grunnen til at Israel nå øker bossettingen i området og er villig til å ta dette til internasjonal domstol.

Hva hadde vi sagt dersom et folkeslag fra et annet sted hadde bosatt seg i Norge over tid og deretter gjort krav på landområdet og kalt Norge for okkupant?
    nja, de fleste i grorudalen kaller (norske) nordmenn for utlendinger.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Fyy Boffen! DET var ikke snillt sagt !

Og selv om det er sant skal det ikke sies høyt ! Slikt feier man under teppet i all stillhet ! :p

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

Hvor langt tilbake i historien er du da? Til Abrahams tid? På den tida fantes vel heller ikke kristne, muslimer eller jøder heller - det var vel ei smørje, alt samma. som det med fordel også kunne ha vært i dag, siden alle disse tre trosretningene eller religionene, springe rut fra trua på en og samme guddom. Hvis så hadde vært tilfelle, kunne kanskje palestiner eog israelere, respektert hverandre som mennesker. Og oppført seg deretter.

Det ser heldigvis ut som om en større og større andel av den yngre garde i Israel, ser galskapen og innser at det ikke kan fortsette slik sionistene og de ultraortodokse vil. Så forhåpentligvis er det håp, en gang i framtida.

Sett med dine briller, må Norge og det meste av Skandinavia, fortsatt være samisk land, fordi det historisk har vært det. Eller?

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing

Har det så veldig mye å si om vi "flagger ut" Groruddalen, da.....

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.089
    Torget vurderinger
    0
    Sett med dine briller, må Norge og det meste av Skandinavia, fortsatt være samisk land, fordi det historisk har vært det. Eller?
    Nå er det mulig du er ute og sykler VilhelmW. Vi vet, om ikke alt, så i allefall nok til å vite at samene ikke nødvendigvis var de første her i Skandinavia! Men vi må endel tusen år tilbake i tid!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Israel har ingen historie som strekker seg lenger tilbake enn 1947. Det var da den staten ble opprettet. De har ingen krav på noe mer enn de ble tildelt den gangen av FN. Gamle legender, eventyr og historier fra helt andre mennesker som kanskje har bodd i et område for noen tusen år siden er så irrelevant som det overholdet er mulig å bli.

Israel har invadert dette naboterritoriet med militærmakt og fordriver lokalbefolkningen for å fylle landområdene med soldater og importerte russere som ikke har noen som helst tilknytning til denne delen av verden overhodet.

En brutal røverstat som ingen våger å gjøre noen med fordi de har atomvåpen og frikort fra USA til å gjøre som de vil med dem som bor der.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Israel har ingen historie som strekker seg lenger tilbake enn 1947. Det var da den staten ble opprettet. De har ingen krav på noe mer enn de ble tildelt den gangen av FN. Gamle legender, eventyr og historier fra helt andre mennesker som kanskje har bodd i et område for noen tusen år siden er så irrelevant som det overholdet er mulig å bli.

Israel har invadert dette naboterritoriet med militærmakt og fordriver lokalbefolkningen for å fylle landområdene med soldater og importerte russere som ikke har noen som helst tilknytning til denne delen av verden overhodet.

En brutal røverstat som ingen våger å gjøre noen med fordi de har atomvåpen og frikort fra USA til å gjøre som de vil med dem som bor der.
    Hadde araberne sagt ja til avtalen i 1947 så hadde dette vært riktig, de sa nei og gikk til krig istedenfor, derfor kan jeg ikke se at de skal ha mere rett til disse landområdene enn jødene.

Jødene sa ja til avtalen, araberne sa nei i 1947, i mine øyne så er det araberne sin skyld, angrefristen bør ikke gjelde her.
    Hadde de vunnet krigen mot jødene hadde det ikke vært en jøde i området i dag.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det mulig du er ute og sykler VilhelmW. Vi vet, om ikke alt, så i allefall nok til å vite at samene ikke nødvendigvis var de første her i Skandinavia! Men vi må endel tusen år tilbake i tid!
    ....men det kan også hende at samane var dei aller første.... Og Finnmark har vel om lag like gamle arkeologiske spor som vi har sørpå.

Så er det eit spørsmål kor langt attende ein med rimeleg kraft kan pårekne eit område. Tenk deg at du kunne påvise at du stamma frå ein eller annan "Ødegård", der resten av slekta døydde under svartedauden, men at din stamfar flytta og overlevde lenge nok til å føre slekta vidare, men kom ikkje attende. Nye folk overtok Ødegård, og det vart drive vidare, med vekslande folk. Så får du lyst å prøve deg som bonde.....kor sterk odelsrett har du?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hadde araberne sagt ja til avtalen i 1947 så hadde dette vært riktig, de sa nei og gikk til krig istedenfor, derfor kan jeg ikke se at de skal ha mere rett til disse landområdene enn jødene.

Jødene sa ja til avtalen, araberne sa nei i 1947, i mine øyne så er det araberne sin skyld, angrefristen bør ikke gjelde her.
    Det er ikke snakk om noen "avtale" eller "tilbud" man sier ja eller nei til. FN opprettet den nye staten Israel og fastsatte grensene. Det er ikke mer komplisert enn som så. At denne staten, som så mange andre rundt om i verden, har vært involvert i strid og konflikt endrer ikke på dette. Grensene er fastsatt og det er ikke bare å invadere hva man måtte ha lyst på av naboland og drepe og jage bort dem som bor der. Siviliserte land kan ikke holde på slik selv om det var en vanlig måte i utvide staten i middelalderen. Israelerne får holde seg i Israel og ikke bedrive en brutal ekspansjonpolitikk med militærmakt og sivil vold.

Et land skal heller ikke være forbeholdt noen spesiell gruppe religiøse galninger eller mennesker av en bestemt rase. Det er en form for segregert statsdannelse som burde vært skrotet etter at Sør Afrika gikk bort fra den modellen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Det er ikke snakk om noen "avtale" eller "tilbud" man sier ja eller nei til. FN opprettet den nye staten Israel og fastsatte grensene. Det er ikke mer komplisert enn som så. At denne staten, som så mange andre rundt om i verden, har vært involvert i strid og konflikt endrer ikke på dette. Grensene er fastsatt og det er ikke bare å invadere hva man måtte ha lyst på av naboland og drepe og jage bort dem som bor der. Siviliserte land kan ikke holde på slik selv om det var en vanlig måte i utvide staten i middelalderen. Israelerne får holde seg i Israel og ikke bedrive en brutal ekspansjonpolitikk med militærmakt og sivil vold.

Et land skal heller ikke være forbeholdt noen spesiell gruppe religiøse galninger eller mennesker av en bestemt rase. Det er en form for segregert statsdannelse som burde vært skrotet etter at Sør Afrika gikk bort fra den modellen.
    Sa araberne nei eller ikke til grensene i 1947?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.382
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Denne kronikken er faktisk veldig god!

Den nye antisemittismen -adressa.no

Det kan være tankevekkende hvis man gidder å lese med åpent sinn.............
    Jau då, tankevekkjande nok, Spiralis, men det er no ting eg ville kommentert.

Det kan diskuterast kva som er "det største sivilisasjonssammenbruddet i historien". Eit historisk perspektiv bør strekkje seg lenger bak enn til fyrste verdskrig. Og lokalt har vi hatt mykje rart i Afrika, også relativt nyleg, om enn ikkje i eit slikt omfang som det fekk for jødane. Proporsjonane er kollosale - tilsvarande halve Skandinavia vart bokstaveleg talt slakta.

Sionisme-omgrepet har vorte lada med ulike ting av brukarane. Det er ikkje det minste tvil om at jødane har vore nøydde til å finne strategiar for å kunne halde fram som eit folk, på tvers av landegrenser og kulturar, slik vi også ser at signøynarar, taterar og andre folkeslag (og individ?) som lever på tvers av dei generelle normene der dei oppheld seg, må gjere. Mange tok då også til vit, og fann seg nye territoriar...dei "fleste" ressurssterke reiste mykje godt til USA.

Dei andre, tilsvarande konfliktane vi har rundtomkring er ille, dei også. Men det er grunnlag for å vere ekstra på vakt når det gjeld midtaustenproblematikken samanlikna med Tibet. Midausten er energileverandøren dei fleste må basere seg på. Konflikta mellom Israel og det muslimske grannelaget, uansett årsak, er eit faktum. Og religiøs fanatisme (vi kunne nok kalla dette noko anna, men i dag har eg ikkje tid til å tenkje meg om) er ein faktor som neppe fører oss i retning problemløysing, uansett kva side ho kjem frå, eller kva side vi "held med"...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sa julenissen ja eller nei? Donald? Sigøynerne?

Det var FN som vedtok grensene, ikke noe som hverken arabiske mennesker aller noen andre sa 'ja' eller 'nei' til. Forøvrig er det en gåte hvem disse 'araberne' er som du hele tiden snakker om. Som om mennesker med arabisk bakgrunn snakker med én stemme. At noen andre arabiske stater ikke likte at det ble opprettet en ny stat i området er jo forståelig nok. Vi hadde også blitt litt opprørte om sameme hadde laget en egen stat i de 5 nordligste fylkene i Norge, skaffet seg atomvåpen og fordrevet alle andre som bodde der fra før til Sibir, Finland eller Øst Agder.

Det var en gigantisk blunder å opprette denne staten, kanskje det dårligste påfunnet i hele verdenshistorien. Men den skaden er gjort og man kan ikke gjør om på den. Det man kan sørge for er at Israel holder seg innenfor sine egne grenser og trekker tilbake soldater og okkupanter fra naboområdene.

Opprettelsen av Israel har ødelagt denne regionen for all overskuelig fremtid. Hadde det ikke vært for den ville vi aldri sett den fremveksten av islamister over i den arabiske verden som nå plager verden som en pest. Da hadde sannsynligvis disse landene fremdeles vært sekulære havlvgreie land å bo i. Det er ikke så mange år siden iran og Afghanistan var siviliserte land. Men den verdensomspennede importen av religiøse galninger til regionen, og den ekspansjonen, krigene og konfliktene dette har skapt er vel den viktigste faktoren i fremveksten av islamisme i verden.

Men nå må vi bare leve med det, og håpe i de lengste på at ikke disse gale gudedyrkerne begynner å skyte på hverandre med atomvåpen.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Sa julenissen ja eller nei? Donald? Sigøynerne?

Det var FN som vedtok grensene, ikke noe som hverken arabiske mennesker aller noen andre sa 'ja' eller 'nei' til. Forøvrig er det en gåte hvem disse 'araberne' er som du hele tiden snakker om. Som om mennesker med arabisk bakgrunn snakker med én stemme. At noen andre arabiske stater ikke likte at det ble opprettet en ny stat i området er jo forståelig nok. Vi hadde også blitt litt opprørte om sameme hadde laget en egen stat i de 5 nordligste fylkene i Norge, skaffet seg atomvåpen og fordrevet alle andre som bodde der fra før til Sibir, Finland eller Øst Agder.

Det var en gigantisk blunder å opprette denne staten, kanskje det dårligste påfunnet i hele verdenshistorien. Men den skaden er gjort og man kan ikke gjør om på den. Det man kan sørge for er at Israel holder seg innenfor sine egne grenser og trekker tilbake soldater og okkupanter fra naboområdene.

Opprettelsen av Israel har ødelagt denne regionen for all overskuelig fremtid. Hadde det ikke vært for den ville vi aldri sett den fremveksten av islamister over i den arabiske verden som nå plager verden som en pest. Da hadde sannsynligvis disse landene fremdeles vært sekulære havlvgreie land å bo i. Det er ikke så mange år siden iran og Afghanistan var siviliserte land. Men den verdensomspennede importen av religiøse galninger til regionen, og den ekspansjonen, krigene og konfliktene dette har skapt er vel den viktigste faktoren i fremveksten av islamisme i verden.

Men nå må vi bare leve med det, og håpe i de lengste på at ikke disse gale gudedyrkerne begynner å skyte på hverandre med atomvåpen.
    Fra store norske leksikon:

Den regionale dimensjonen (den arabisk-israelske konflikten) er den direkte følge av FNs delingsplan fra 1947 og etableringen av staten Israel 1948, som de arabiske naboland motsatte seg. Derved oppstod en militær konfrontasjonslinje mellom Israel og de arabiske nabostatene.

Ellers fint at du så og si legger all skyld på staten Israel, selvfølgelig er jo krigen i nabolandet Syria Israel sin feil.
    Nå er det så dumt som det kan bli, jødehatet er stort hos mange her på forumet kan jeg se.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn