Politikk, religion og samfunn Hva er det med Israel??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Du har helt rett i at du ikke skulle ha startet denne tråden, men ikke pga grunnene du oppgir.

Hvorfor skal du kun kritisere Israel?

Egypt stengte også sine grenser da Hamas kom til makta i Gaza i 2006, hvorfor ikke ord om dette?

Tyrkia har drept langt flere kurdere de siste 20 årene enn Israel har drept arabere, hvorfor ikke et ord om dette?

Siden du også er så opptatt av at Israel har okkupert land, hva med Egypt, de koptiske kristne er de ekte egypterne, araberne er okkupanter, hvorfor ikke et ord om det?
    De koptiske kristne i Egypt og kurderne i Tyrkia blir behandlet langt værre enn arabarne blir i Israel.

Så det er bare den vanlige rasismen og hatet mot jødene som kommer frem i denne posten.
    Du er en rasist så enkelt er det.
    Hvorfor skal alle katastrofene i midtøsten hvile på skuldrene til VilhelmW? Er det ikke fritt frem for alle å starte tråder?

Jeg syns innlegget ditt er et stygt personangrep og således et åpenbart regelbrudd.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Du har helt rett i at du ikke skulle ha startet denne tråden, men ikke pga grunnene du oppgir.

Egypt stengte også sine grenser da Hamas kom til makta i Gaza i 2006, hvorfor ikke ord om dette?

Tyrkia har drept langt flere kurdere de siste 20 årene enn Israel har drept arabere, hvorfor ikke et ord om dette?

Siden du også er så opptatt av at Israel har okkupert land, hva med Egypt, de koptiske kristne er de ekte egypterne, araberne er okkupanter, hvorfor ikke et ord om det?
    De koptiske kristne i Egypt og kurderne i Tyrkia blir behandlet langt værre enn arabarne blir i Israel.

Så det er bare den vanlige rasismen og hatet mot jødene som kommer frem i denne posten.
    Du er en rasist så enkelt er det.
    Hvorfor skal alle katastrofene i midtøsten hvile på skuldrene til VilhelmW? Er det ikke fritt frem for alle å starte tråder?

Jeg syns innlegget ditt er et stygt personangrep og således et åpenbart regelbrudd.
    Poenget med posten var at han kun kritiserer Israel, og jeg lurer på hvorfor han gjør det når det er eksempler på langt flere alvorlige overgrep i samme området.

Jeg står for at VilhelmW er en jødehater, det kommer veldig godt frem i postene hans.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Du har helt rett i at du ikke skulle ha startet denne tråden, men ikke pga de grunnene du oppgir.

Du er en rasist og en jødehater så enkelt er det.
    Et godt innlegg.

Jeg lurte faktisk et lite øyeblikk på om min forrige post var litt streng. Nå gjør jeg ikke det lenger.

Det er trist å se hvordan religiøse vrangforestillinger forkludrer menneskers evne til å bearbeide informasjon.

Hadde man hatt en genuin interesse av jødiske menneskers ve og vel ville man arbeidet for og ønsket at de skulle være blant oss, være oss, og bo her i Europa sammen med alle andre vestlig orienterte sekulære mennesker og ikke deporteres til en brutal religiøs apartheidenklave i midtøsten.
    Jødene har prøvd å bo i europa har de ikke?

- Jødehat dypt rotfestet i det tyske samfunnet | ABC Nyheter

Jøder rømmer Malmö - Aftenposten

Det er vel ikke så enkelt for de når det kryr av personer med samme holdning i europa som VilhelmW.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jødene har prøvd å bo i europa har de ikke?

- Jødehat dypt rotfestet i det tyske samfunnet | ABC Nyheter

Jøder rømmer Malmö - Aftenposten

Det er vel ikke så enkelt for de når det kryr av personer med samme holdning i europa som VilhelmW.
    Jeg kan ikke se at VilhelmW hater noen, så der gjør du ham nok urett.

Det er trist men sant at det er mange i Europa som av en eller annen merkelig grunn misliker jøder. Jeg har aldri helt forstått hvorfor men det er nå så (Kristendommens lederskap har nok hovedansvaret for jødehatet i Europa). Men selv om det finnes tungt høyreorienterte krefter som ikke liker jøder, så er det usannsynlig trist å se folk som deg og andre tungt kristne som jobber for at Europa skal renskes for jøder og at de alle skal "hjelpes" til Israel der de kan bo adskilt fra oss andre (og der de samtidig fritt kan får herje som de vil med de som opprinnelig bor i området.)

Dette er et trist og alvorlig problem, men det hjelper lite å deportere mennesker som blir plaget av religiøse grupper. Det er en mye bedre løsning å slå ned på religion og religiøst inspirert hat og slutte å se på slik barbarisk overtro som noe ønskelig og akseptabelt i et moderne samfunn.

Sist redigert av en moderator:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    1
    Du får i det minste frem smilet, hva med å oppdatere seg på hvem som jakter jøder i dagens Europa………….

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du får i det minste frem smilet, hva med å oppdatere seg på hvem som jakter jøder i dagens Europa………….
    Den mest motbydelige kampanjen for etnisk rensking av Europa i fredstid er det vel denne religiøse gruppen som står for:

jødene.jpg

De annonserer tungt i kristne aviser.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Det er merkelig at så fort man kritiserer staten Israel er man jødehater og rasist. Det synes jeg enkelte her
    inne kan holde seg for gode til. Det må gå an å skille mellom staten Israel og dets befolkning.
    Hvorfor så harde utfall mot andre debatanter her inne? Ikke veldig sympatisk.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    1
    Uten at jeg er vel bevandret i det kristne miljøet virker denne påstanden en smule vill….

Her er noe av det første google fant på de ordene, er det noe annet kan du sikkert legge frem en link.

Hjelp Jødene Hjem - Wikipedia

Hjelp Jødene Hjem oppsto som en aksjonskomité våren 1990, for å hjelpe sovjetiske jøder med å få utreisetillatelse og muligheten til å flytte til Israel. Michael Melchior ble engasjert til å finne passende prosjekter i Israel som Hjelp Jødene Hjem kunne støtte.
    Den profilerte Israelvennen Kåre Kristiansen var i alle år med i styret i Hjelp Jødene Hjem.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    1
    Det er merkelig at så fort man kritiserer staten Israel er man jødehater og rasist. Det synes jeg enkelte her
    inne kan holde seg for gode til. Det må gå an å skille mellom staten Israel og dets befolkning.

Ja det er merkelig, like merkelig som at de som kritiserer innvandring og islam straks blir omtalt som rasister :rolleyes: same same but different siden rollene da ofte er snudd

G

Gjestemedlem

Gjest
    Uten at jeg er vel bevandret i det kristne miljøet virker denne påstanden en smule vill….

Her er noe av det første google fant på de ordene, er det noe annet kan du sikkert legge frem en link.

Hjelp Jødene Hjem oppsto som en aksjonskomité våren 1990, for å hjelpe sovjetiske jøder med å få utreisetillatelse og muligheten til å flytte til Israel. Michael Melchior ble engasjert til å finne passende prosjekter i Israel som Hjelp Jødene Hjem kunne støtte.
    Den profilerte Israelvennen Kåre Kristiansen var i alle år med i styret i Hjelp Jødene Hjem.
    Det er de samme. Folk som arbeider for etnisk rensking av jøder fra Europa og tidligere østblokkland, for at de skal ende opp som "nybyggere" og brohoder på okkupert territorium. To fluer i en smekk med andre ord, de blir kvitt jødene og får utvidet Israel. Det er vel ingen hemmelighet at de mest brutale og hensynsløse av okkupantene er innvandrere fra det tidligere Sovjet som brukes for å fordrive lokalbefolkningen.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Kanskje vanskelig å ha to tanker i hodet samtidig?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Hadde VilhelmW laget en tråd der han kritiserer hele regionen så hadde jeg støttet han, for det er jo ikke noe annet enn bråk og fanteri i de landene, men når han velger kun å kritisere Israel så fortjener han ingen sympati.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fjernkontrollen;1454751Så det er bare den vanlige rasismen og hatet mot jødene som kommer frem i denne posten. Du er en rasist og en jødehater så enkelt er det.[/QUOTE skrev:
    Hvordan får du det til at jeg ikke kritiserer både Tyrkia og Egypt? Jeg har ikke tatt det opp i denne tråden, fordi det spørsmålet jeg stilte, var "Hva er det med Israel?" Det du forsøker på, er bortforklaringer av det jeg spurte om. Det er ikke uvanlig av Israelvenner å gjøre forsøk på det. Jeg er ikke jødehater eller antisemitt, så langt derifra. Jeg er heller ikke i nærheten av å være rasist. Men den type utsagn er heller ingen uvanlig retorikk fra enkelte kretser, så snart noen stiller kritiske spørsmål angående staten Israels undertrykking av palestinerne. Det er bare trist.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    1

Det er de samme. Folk som arbeider for etnisk rensking av jøder fra Europa og tidligere østblokkland, for at de skal ende opp som "nybyggere" og brohoder på okkupert territorium. To fluer i en smekk med andre ord, de blir kvitt jødene og får utvidet Israel. Det er vel ingen hemmelighet at de mest brutale og hensynsløse av okkupantene er innvandrere fra det tidligere Sovjet som brukes for å fordrive lokalbefolkningen.
    Da fortsetter jeg og smile- konspirasjonsnivå på linje med at USA stod bak 9/11

Venstresiden har det vanskelig, ikke bare skal de skape fred i all verdens stridigheter ofte forårsaket av et etnisk/religiøst/kulturelt lappeteppe, de jobber mot at Europa også skal endres i samme retning. Når det allerede nå er store gnisninger mellom nye grupperinger, gjerne større enn det er mellom nye og eksisterende befolkning gjelder det å lukke øynene og holde stø kurs, flerkulturelt skal det bli :rolleyes:

Som jeg sa, les deg opp på hvem som plager jøder i dagens Europa

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi har tre grupper med religiøse mennesker som gjør alt de kan for å lage livet vansklig og utrivelig for hverandre, Kristne, Muslimer og Jøder. Disse samfunnssykdommene må bekjempes om vi skal ha håp om en bedre og fredeligere fremtid.

Denne barbariske gudedyrkingen er sivilisasjonens største bremsekloss, og det strørste hinder for fredelig sameksistens mellom mennesker i verden i dag. Den største tragedie som har hendt menneskeheten så langt, og er vi riktig uheldige vil det bokstavelig talt ødeøegge oss alle når tilstrekkelig religiøse mennesker får kontroll over kjernefysisk våpen. Død, ødeleggelse, armageddon og dommedag er jo det høyeste mål og ønske hos de mest religiøse og midtøsten kan fort bli arnestedet for sivilisasjonens ødeleggelse.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Vi har tre grupper med religiøse mennesker som gjør alt de kan for å lage livet vansklig og utrivelig for hverandre, Kristne, Muslimer og Jøder. Disse samfunnssykdommene må bekjempes om vi skal ha håp om en bedre og fredeligere fremtid.

Denne barbariske gudedyrkingen er sivilisasjonens største bremsekloss, og det strørste hinder for fredelig sameksistens mellom mennesker i verden i dag. Den største tragedie som har hendt menneskeheten så langt, og er vi riktig uheldige vil det bokstavelig talt ødeøegge oss alle når tilstrekkelig religiøse mennesker får kontroll over kjernefysisk våpen. Død, ødeleggelse, armageddon og dommedag er jo det høyeste mål og ønske hos de mest religiøse og midtøsten kan fort bli arnestedet for sivilisasjonens ødeleggelse.
    Kan jo tenke deg Tea Party bevegelsen med kofferten?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hva er det med Israel?
    De ble fordrevet av babylonerne og senere av romerne. Forfulgt, jaget og massakrert over hele verden i et par tusen år.
    Til og med i den norske grunnloven som vi er så stolt av og feirer hvert år var det forbud mot jøder.
    I 1948 så de sitt snitt til å få et eget land, men ble umiddelbar forsøkt knust av det muslimske brorskap ved Egypt, Irak, Jordan, Syria og Libanon med støtte fra flere.
    På nytt av Egypt, Jordan, Syria og Irak i 1967.
    På nytt av Egypt og Sovjetunionen i 1969.
    På nytt av Egypt, Syria og Irak i 1973.
    Pluss et par intifadaer med selvmordsbombere og en del rakettangrep fra PLO, Hizbollah og Hamas etter tur.
    Hver gang Israel vinner en krig blir de tvunget tilbake til gamle grenser av FN.
    Hvis de taper en krig er Israels eksistens historie.
    Det kan hende de har blitt litt lei av alt dette, og derfor reagerer med ovendreven vold for å stagge motstanderne.
    Det skal man ikke forsvare, men det er kanskje ikke vanskelig å forstå heller.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.514
    Venstresiden har det vanskelig, ikke bare skal de skape fred i all verdens stridigheter ofte forårsaket av et etnisk/religiøst/kulturelt lappeteppe, de jobber mot at Europa også skal endres i samme retning. Når det allerede nå er store gnisninger mellom nye grupperinger, gjerne større enn det er mellom nye og eksisterende befolkning gjelder det å lukke øynene og holde stø kurs, flerkulturelt skal det bli :rolleyes:
    Jammen, var det ikke slik at venstresiden ikke brød seg om annet enn Israelsk terror?

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.008
    Torget vurderinger
    1
    Har jeg skrevet det?

Det er forskjell på å ha ensidig fremstilling av en sak og det å være opptatt av bare en sak

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.805
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    tkrs fredsplan for midtøsten:

1) Bygg en diger jævla mur rundt hele midtøsten, fra Egypt til Pakistan

2) Pøs inn så mye våpen at det er plenty for alle.

3) Death Cage Fight

4) Når siste overlevende kommer ut, skyt ham!

Problem løst.

mvh
    Pkt. 2 & 3 i planen din er allerede dekket såvidt jeg kan forstå.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.575
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    tkrs fredsplan for midtøsten:

1) Bygg en diger jævla mur rundt hele midtøsten, fra Egypt til Pakistan

2) Pøs inn så mye våpen at det er plenty for alle.

3) Death Cage Fight

4) Når siste overlevende kommer ut, skyt ham!

Problem løst.

mvh
    Pkt. 2 & 3 i planen din er allerede dekket såvidt jeg kan forstå.
    Joda, men den manglende muren er et sårt punkt. Hadde den vært tilstede, hadde de ikke kunnet dra oss andre inn i det.

Hovedproblemet er IMO at alle parter forsøker å true eller smigre utenforstående land og blokker til å understøtte dem for selv å stå sterkere. A case in point er den propagandakrigen som nå skvalper helt opp hit til et hififorum i lille Norge....

Personlig gir jeg fullstendig faen. La dem ta tabben på hverandre av hjertens lyst. En blanding av religiøse fanatikere, kleptokrater og krigsherrer på den ene siden og ehhhh, en blanding av religiøse fanatikere, kleptokrater og krigsherrer på den andre. Pick your poison.

mvh

Sist redigert:

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Hva er det med Israel?
    De ble fordrevet av babylonerne og senere av romerne. Forfulgt, jaget og massakrert over hele verden i et par tusen år.
    Til og med i den norske grunnloven som vi er så stolt av og feirer hvert år var det forbud mot jøder.
    I 1948 så de sitt snitt til å få et eget land, men ble umiddelbar forsøkt knust av det muslimske brorskap ved Egypt, Irak, Jordan, Syria og Libanon med støtte fra flere.
    Pluss et par intifadaer med selvmordsbombere og en del rakettangrep fra PLO, Hizbollah og Hamas etter tur.
    Hver gang Israel vinner en krig blir de tvunget tilbake til gamle grenser av FN.
    Det kan hende de har blitt litt lei av alt dette, og derfor reagerer med ovendreven vold for å stagge motstanderne.
    Du forveksler eller blander sammen staten Israel med oldtidens bosettinger i det landområdet som nå består i hovedsak av Palestina og Israel. Siden flere drar fram Wikipedia, og enkelte hevder at jeg er enøyd og historieløs, har jeg tillatt meg å hente følgende derfra:

"Området vest i Midt-Austen har vore omstridd sidan oldtida. Det har vore ein møteplass for handel og kultur mellom aust og vest, og var årestaden for utviklinga av dei abrahamittiske religionane, jødedommen, kristendommen og tildels islam. Innan jødisk tradisjon var området særs viktig: Det var blitt gjeve til patriarken Abraham sine etterkomarar i pakta hans med Gud.[1] Her oppretta dei sin eigen stat tidleg i det første tusenåret f.Kr., men blei fleire gonger drivne frå området gjennom erobringar. Den største jødiske diasporaen blei skapt av romarane etter eit opprør i år 132 som blei slått ned, og provinsen Judea blei omdøypt til Palestina. Området var deretter styrt av bysantinarane, persarane, kristne krossfararar og ottomanarar.
    [h=2]Nyare tid [endre][/h]På slutten av 1800-talet fekk jødane igjen rett til å eiga jord i Palestina, som då var del av det ottomanske riket. Nesten 2 000 000 mål blei kjøpt opp av hovudsakleg store landeigarar.
    Under den første verdskrigen fall det Ottomanske riket, og britane kom til makta. Dei gjorde skjulte avtalar, og lova alle partane ein del av Palestina. Dette dobbeltspelet skal ha vert mykje av årsaka til konflikten me ser i dag. I dei kommande årane kom ein rekke fredsavtaler, ofte følgt av enda fleire demonstrasjonar. Opp på trettitalet begynte det for alvor å komme jødar inn i Midtausten-områda. Berre i 1936 kom heile 61 000 nye innflyttarar til dei Palestinske områda. Dette tvang mange muslimar ut av landet, noko som berre forverra den allereie pressa situasjonen.
    14 mai 1948 fekk jødane offisielt sin eigen stat, Israel var nå ein realitet. Dette førte til Den arabisk-israelske krigen, som førte til at nesten 6 500 israelarar, og 5 – 15 000 arabarar mista livet. Dette var den første av ein rekke krigar mellom staten Israel og dei arabiske landa rundt. Ut på syttitalet begynte trefningane å gå meir over i ein diplomatisk fase der dei prøvde å finne ein fredeleg løysing på konflikten. Dette blei mykje meir aktuelt nå som den kalde krigen var over. Likevel haldt konfliktane fram, og mange sivile palestinarar blei drepen for å skremme dei vekk frå områda rundt Israel.
    I 1993 kom eit gjennombrot i forhandlingane mellom Israel og Palestina. Men mange palestinarar var imot også denne avtalen, da den favoriserte israelarane."

Staten Israel ble opprettet i 1948. Hvis man skal snakke om noen historisk berettigelse til landområdene, må man finne ut hvem som er patriarken Abrahams etterkommere. Landet var etter sigende gitt disse av Gud. Altså forutsetter en berettigelse av en historisk hevd eller rett til landområdet, at man må tro på dette - eller i det minste tro på Gud. Uten denne troen på Gud's eksistens, finnes det ikke grunnlag for å tro på at landet har blitt tildelt noen som helst. Etter mitt enkle ressonement... Uansett, må vi vel snart ha lagt bak oss noe som skjedde i oldtiden?

For min del, holder det lenge å ta utgangspunkt i at datidens stormakter, med britene i spissen, tildelte en stor del av Palestina til staten Israel i 1948. Men allerede på det tidspunktet, hadde det pågått en innvandring over flere år, i hovedsak av jøder, til et landområde som allerede var bebodd. Fortrengingen av beboerne, er noe av grunnlaget for konfliktene i nyere tid. I 1948 begynte annekteringen av land for alvor, og den pågår fortsatt. Slik jeg har forstått det, har staten Israel blitt bygd opp som en nær alliert med USA, tilført store økonomiske midler og militær støtte fra USA, til den militærmakten vi ser i dag. Selvsagt som en brikke i et storpolitisk spill mellom øst og vest, forsterket av den kalde krigen på '60 og '70-tallet.

Verden er i stadig endring, diktaturer sprekker, og fiendebilder endres raskere enn vi klarer å følge. Jeg har et ( kanskje lite realistisk ) håp om at når vår generasjon er historie, vil en ny generasjon innse galskapen i de pågående konfliktene, og komme fram til løsninger som kan gi fredelig sameksistens. Vold vil aldri avle anna enn mer vold. Det pågående med rakettskyting, selvmordsbombere, drap på sivile etc., med påfølgende represalier ved terrorbombing, undertrykking og mer vold, vil føre til en eskalering av konfliktene. Hatet og motsetningene vil forsterkes, og voldsspiralen vil fortsette. Inntil noen kloke hoder innser at dagens politikk, er destruktiv. Derfor spurte jeg hva det er med Israel, for pr.dags dato, er det staten Israel som er den sterke militære makten i regionen. Det er staten Israel som bygger murer, fortrenger folk, etablerer settlements osv. Kanskje tida er overmoden for å prøve en anna vei?

Og uten sammenlikning for øvrig, men som et lite tankekors; vårt land blir av og til besøkt av et lite antall romfolk. De tigger på gatene våre, men gjør ellers lite ut av seg. I løpet av året, har deres tilstedeværelse skapt temmelig mye "uro" flere steder, bl.a. i denne byen. Debattene har vært preget av en rasisme som jeg ikke trodde eksisterte blant vanlige, normale nordmenn. Hva om de en dag ankom i et stort antall? Hva om de begynte å tilegne seg en åkerflekk, en hage her og der, bygge små hus osv.?

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg igjen vært vitne til denne jævla kommunist kanalen NRK med et helt forferdelig venstrevridd program i Brennpunkt.
    Nå må vi lage et skikkelig opprør mot disse jævla venstresosialistene som gang på gang gjør jøder og annet helligfolk urett.
    For i kveld så ga de blant andre et par (riktignok ekstreme? jøder) skylda/medvirkning for de sterke antiholdningen mot muslimer her i Europa og USA.
    Ja, de viste til og med at de (nevnte) hevdet at muslimene kom og voldtok våre døtre og mye mye annet (som de som så pårogrammet vel fikk med seg)

Det kan da ikke være noen annen hensikt med slike programmer å sette jøder, konservative kristne og EDL o.l. i et urettferdig dårlig lys.

Skam dere NRK, jeg er så møkka lei slik propaganda at jeg bør vurdere å la være å betale NRK lisensen.
    Likeledes har de sendt dok.programmer med denne kommunisten Theroux bl.a. fra Israel/Jerusalem, hvor det skinner igjenom helt tydelig at hensikten er å sverte Israel og jøder.
    De hadde sikkert betalt noen palestinere for å spille ulovlige bosettere som omtalte palestinere nærmest som dyr eller i det minste som klart mindreverdige og som bare var i veien for et Israel i utvikling med stadig nyinflytting og dermed behov for mer plass.

Bare juks og fanteri hele greia, nå må de stoppes disse uopplyste norske mediafolkene som "bare" snakker ene partens sak gang på gang.
    Israel er et demokratisk land som følger internasjonale regler og oppfører seg et demokrati verdig.

Vi skal bare være glade den dagen de bomber atomanleggene i Iran og takke dem for det, før de Iranerne/muslimene kverker alle oss andre.

Det med at det ikke var masseødeleggelsesvåpen i Irak, er nok også bare kommunistisk propaganda.

Beste form for forsvar for egne lands interesser er angrep, men det gjelder jo bare vesten..........og Israel da...........de andre er mindreverdige.
    I USA blir en del straffet for å behandle dyr dårlig...........å behandle mennesker dårlig i midtøsten bli kanskje også gjenstand for straffeforfølgelse ............... dersom det blir kjent.........................akkurat som med doping innen sykkelsporten i disse dager.

Å diskutere historien i Palestina/Isael konflikten (gammel og nyere) bedrev jeg med kolleger og noen andre i noen tiår uten at det noen gang ble enighet om noe som helst.
    Særlig med en så gikk jeg til det skritt å legge ned diskusjonsforbud de gangene vi var på utenlandstur (i jobbsammenheng) hvor det på kveldstid gjerne kom litt alkohol med i bildet til middagen og etterhvert............det ble til tider ganske ampert.

Kan fortelle at han var motstander av frie valg og demokrati i Sør Afrika:cool: ................................ja, og med den begrunnelsen av at de hvite der ikke ville ha en sjanse til å overleve dersom de svarte kom til makta eller fikk makt og innflytelse..................skjønner?

I de tiårene fikk vi alltid slengt i trynet hvorfor vi ikke heller tok opp andre problemer rundt om i verden, hver gang midtøstenproblemet ble brakt på bane.
    Ser at samme argument stadig dukker opp den dag i dag, det er jo bare for de som ønsker det å ta opp problemer rundt om som eventuelt plager de.

Jeg startet en tråd om romfolket for en stund siden, fordi deres generelle( i form av ofte) adferd gjennom ganske mange av mine levde tiår faktisk provoserer meg ikke så rent lite.

Jeg blir også sterkt provosert av Israelske soldater og andre sin behandling av Palestinere som bor i Israel, bl.a.i Theroux sitt program, men jeg har som sagt bare ikke skjønt at det dreier seg om propaganda med hjelp av NRK.

De er jo ikke 100% integrerte i Israel de som bor der, men nyttig billig arbeidskraft er jo Israel tjent med og jeg legger ikke skjul på at Palestinerne sjøl er også er tjent med det, men hvilke reelle valg har de, de får jo dårligere og dårligere muligheter for å gjøre annet enn og jobbe for Israelerne de blir jo stadig fortrengt og mister det lille de eventuelt kunne dratt inn på litt dyrking av div. på de tørre små lappene sine og til og med vannet får de dårligere tilgang til.

En ting bør det vel kunne være enighet om og det er styrkeforholdet mellom partene, nå må jeg igjen få trekke frem en tegning av Aftenpostens tegner (tidligere) Inge Grødum, hvor Arafat ligger underst og med (trur eg) Simon Peres sittende øverst dæljende løs på Arafat samtidig som han (Peres) skriker om hjelp.

Fredsavtale og Palestinsk selvstyre..................glem det............Israel er ikke interessert, de ønsker bare en situasjon hvor de stadig kan provosere palestinerne til div. aksjoner/tiltak slik at de kan fortsette med og overta land og områder.
    Og provosere de (Pal.) gjøres jo hver eneste dag og det av den sterke parten og det hele blir brukt til HVER JÆVLIGE GANG å påstå at det er gjengjeld det dreier seg om...............hva kom først høna eller egget?

Likeledes er de SÅ jævlig lite mottagelig for kritikk (kritikk som av normalt oppegående folk f.eks. i Norge) vil oppfattes som svært reellt og objektivt, av de Israelske politikere/myndigheter stempler det som Israelfiendtlig av verste sort............................kjenner vi det igjen på Kinas reaksjon mot Norge i fjor (fredspisen)?

Skulle vært artig med en tenkt situasjon i Israel (demokratiet) med et eventuelt flertall av palestinere.............hmmmm, nei det ville nok blitt gjort noe med den saken i god tid før et slikt scenario...........de har nok kontrollen og det flytter jo stadig nye borgere til landet med den rette bakgrunnen.

Mvh.KW

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.478
    Torget vurderinger
    23
    I helsike - hvor lenge holdt du pusten før den salven der, KW? Skjønner frustrasjonen. Det er liksom INGEN TING som hjelper/nytter. Og uansett hva man sier og mener så blir det fort galt. Selv vårt eget minelagte midtøsten, kabelkranglene, blekner. Så en dokumentar om de verste ofrene i dette, barna. Stygge bilder fra vettskremte små, bevisst beskytning mot skoler, barn med de frykteligste skader - fem-seksåringer som ikke fant sine søsken eller foreldre (alle drept med et sekunds slag av meningsløshetens pisk... fryktelig nedstemmende dokumentar. Jeg er selv en kynisk skrupelløs jævel til tider. og jeg går heller ikke av veien for å riste litt i burene til enkelte, men BARNA, de må være hellige. De har ingen skyld i noe. Mennesker som bevisst gjør slike ting for å skade barn, uansett side de måtte tilhøre, slike mennesker har ingen plass i noe samfunn.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    I helsike - hvor lenge holdt du pusten før den salven der, KW? Skjønner frustrasjonen. Det er liksom INGEN TING som hjelper/nytter. Og uansett hva man sier og mener så blir det fort galt. Selv vårt eget minelagte midtøsten, kabelkranglene, blekner. Så en dokumentar om de verste ofrene i dette, barna. Stygge bilder fra vettskremte små, bevisst beskytning mot skoler, barn med de frykteligste skader - fem-seksåringer som ikke fant sine søsken eller foreldre (alle drept med et sekunds slag av meningsløshetens pisk... fryktelig nedstemmende dokumentar. Jeg er selv en kynisk skrupelløs jævel til tider. og jeg går heller ikke av veien for å riste litt i burene til enkelte, men BARNA, de må være hellige. De har ingen skyld i noe. Mennesker som bevisst gjør slike ting for å skade barn, uansett side de måtte tilhøre, slike mennesker har ingen plass i noe samfunn.
    Får ofte ikke puste når folk er helt uenige med meg i den konflikten der, derfor deltar jeg sjelden i dem............ er for redd for ikke å få den igjen.....................................pusten, men det gikk bra denne gangen.
    Verst blir det når Gud og kristendomshistorien blir brakt inn som et viktig sannhetsargument........fytti helvete sier nå jeg.

Mvh.KW

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nja. Jøder er ikke synonymt med israelere, men Israel er jo i stor grad summen av Israelerne. Hvorfor skal man skille mellom Israel og landets befolkning?

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det har blitt spurt om hvorfor norske venstrevridde ikke syter mer over palestineres angrep på og holdninger til Israel, samt andre lands folkerettsstridige oppførsel.

Det er nok flere grunner til det. At Israel har veldig mye større slagkraft, har forsvinnende små tap i forhold til palestinerne og systematisk bryter folkeretten og dermed gjør seg til et legitimt mål er selvsagt medvirkende. Når man bygger et hus i naboens hage og slår ham helseløs hver gang man ser ham blir kloremerkene man selv pådrar seg i bruduljene et litt tynt argument i klagen over "ubalansert pressedekning".

En annen ting som også driver vreden mot israel er, tror jeg, nordmenns syn på Israel som et nesten-europeisk land (klassisk deltagerland i Grand Prix!), og da forventer man noe bedre. Den populære, moderne fortellingen om jødene er om et jaget, tradisjonsrikt, sivilisert og humanistisk orientert folk. De populære fortellingene om andre utlendinger er om hylende muslimer som brenner voldtatte døtre for å gjenopprette familiens ære, hutuer som pådrar seg skulderslitasje av machetehugging i den lokale kirken etc. Det meste av verden utenfor Europa har alltid vært avskrevet av folk flest, ikke i den forstand at man synes den er uinteressant, men folks mellomværender, tankesett, samfunnsforhold og konflikter der nede oppleves som mindre relevante enn om det var svensker som massakrerte finner, eller tyskere franskmenn, eller jøder palestinere.

EDIT: Nei, innlegget handler ikke om hvordan muslimer og afrikanere er, men om hvordan folk flest, eller i det minste mange av dem (folk), ser på verden rundt seg, og hvordan det driver oppfatningen av hvordan folk i ulike deler av verden oppfører seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nja. Jøder er ikke synonymt med israelere, men Israel er jo i stor grad summen av Israelerne. Hvorfor skal man skille mellom Israel og landets befolkning?
    Det er grunnleggende problematisk å skulle legitimere at et land skal forbeholdes mennesker med en bestemt etnisitet, genetikk eller medlemskap i en bestemt religiøs organisasjon. Slik tankegang burde vi for lengst ha kastet fra oss som inhumant. Med det i tankene er det svært viktig å skille mellom jøder og Israel, for selv om de fleste av dem som bor i staten er jødiske, så har deres jødiskhet ingen verdens ting å gjøre med hva deres politikere, religiøse overhoder og militære foretar seg. Det er langt i fra elle israelere som støtter den ekspansjonspolitikken landet har ført de siste årene også.

Problemet der som ellers i verden er at de konservative religiøse har fått for stor makt, og det er svært ødeleggende for landet. Et fredelig sekulært Israel der de religiøse har mistet all makt kunne blitt et sivilisert land på linje med de i vesten.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ja,hva er det med Israel og jødene?
    Godt spørsmål.For meg som tror på Bibelen så er det ikke så vanskelig å se hvorfor de får så mye oppmerksomhet,men det blir fort en helt annen diskusjon.

Viss man skal se på hva som var Palestina,så var dette et stort område som dekket det som er Israel og Jordan idag.I området var det slik jeg har forstått en salig miks,mange arabere,jøder,og flere andre folkegrupper.Det var ingen som kallte seg palestiner på den tiden slik jeg har forstått det.
    Skal man se litt kynisk på det,så fekk ivertfall araberene klart størsteparten av området,og viss det var så pyton å bo i nerheten av en jøde så var der forsåvidt greie muligheter for å etablere seg i Jordan,eller nabolandene.
    Palestinamandatet - Wikipedia
    Det er ikke noe annet enn et under at araberlandene ikke klarte å utslette Israel i den første krigen 1948.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    “Palestine and Jordan are one…” said King Abdullah in 1948.

“The truth is that Jordan is Palestine and Palestine is Jordan,” said King Hussein of Jordan, in 1981.

“Palestine is Jordan and Jordan is Palestine; there is only one land, with one history and one and the same fate,” Prince Hassan of the Jordanian National Assembly was quoted as saying on February 2, 1970.

Abdul Hamid Sharif, Prime Minister of Jordan declared, in 1980, “The Palestinians and Jordanians do not belong to different nationalities. They hold the same Jordanian passports, are Arabs and have the same Jordanian culture.”

Jordan is Palestine |
    When the PLO tried to establish a state-within-a-state in the kingdom in the late 60′s and early 70′s, Jordan’s King Hussein ordered the army to launch a massive assault on the refugee camps in the kingdom, massacring thousands of Palestinians in what has since become to be known as Black September.

The Palestinians who were expelled from Jordan to Lebanon later played a major role in the Lebanese civil war. Over 100,000 people are believed to have been killed in that war, which lasted for more than a decade.

Arabs vs. Palestinians :: Gatestone Institute

The Palestinian Authority says it is worried because of the rise in the number of Palestinians from Jerusalem who are seeking Israeli citizenship.
    Why Palestinians Want Israeli Citizenship :: Gatestone Institute

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hva er det med Israel?
    Du forveksler eller blander sammen staten Israel med oldtidens bosettinger i det landområdet som nå består i hovedsak av Palestina og Israel. Siden flere drar fram Wikipedia, og enkelte hevder at jeg er enøyd og historieløs, har jeg tillatt meg å hente følgende derfra:

"Området vest i Midt-Austen har vore omstridd sidan oldtida. Det har vore ein møteplass for handel og kultur mellom aust og vest, og var årestaden for utviklinga av dei abrahamittiske religionane, jødedommen, kristendommen og tildels islam. Innan jødisk tradisjon var området særs viktig: Det var blitt gjeve til patriarken Abraham sine etterkomarar i pakta hans med Gud.[1] Her oppretta dei sin eigen stat tidleg i det første tusenåret f.Kr., men blei fleire gonger drivne frå området gjennom erobringar. Den største jødiske diasporaen blei skapt av romarane etter eit opprør i år 132 som blei slått ned, og provinsen Judea blei omdøypt til Palestina. Området var deretter styrt av bysantinarane, persarane, kristne krossfararar og ottomanarar.
    Nyare tid [endre]

På slutten av 1800-talet fekk jødane igjen rett til å eiga jord i Palestina, som då var del av det ottomanske riket. Nesten 2 000 000 mål blei kjøpt opp av hovudsakleg store landeigarar.
    Under den første verdskrigen fall det Ottomanske riket, og britane kom til makta. Dei gjorde skjulte avtalar, og lova alle partane ein del av Palestina. Dette dobbeltspelet skal ha vert mykje av årsaka til konflikten me ser i dag. I dei kommande årane kom ein rekke fredsavtaler, ofte følgt av enda fleire demonstrasjonar. Opp på trettitalet begynte det for alvor å komme jødar inn i Midtausten-områda. Berre i 1936 kom heile 61 000 nye innflyttarar til dei Palestinske områda. Dette tvang mange muslimar ut av landet, noko som berre forverra den allereie pressa situasjonen.
    14 mai 1948 fekk jødane offisielt sin eigen stat, Israel var nå ein realitet. Dette førte til Den arabisk-israelske krigen, som førte til at nesten 6 500 israelarar, og 5 – 15 000 arabarar mista livet. Dette var den første av ein rekke krigar mellom staten Israel og dei arabiske landa rundt. Ut på syttitalet begynte trefningane å gå meir over i ein diplomatisk fase der dei prøvde å finne ein fredeleg løysing på konflikten. Dette blei mykje meir aktuelt nå som den kalde krigen var over. Likevel haldt konfliktane fram, og mange sivile palestinarar blei drepen for å skremme dei vekk frå områda rundt Israel.
    I 1993 kom eit gjennombrot i forhandlingane mellom Israel og Palestina. Men mange palestinarar var imot også denne avtalen, da den favoriserte israelarane."

Staten Israel ble opprettet i 1948. Hvis man skal snakke om noen historisk berettigelse til landområdene, må man finne ut hvem som er patriarken Abrahams etterkommere. Landet var etter sigende gitt disse av Gud. Altså forutsetter en berettigelse av en historisk hevd eller rett til landområdet, at man må tro på dette - eller i det minste tro på Gud. Uten denne troen på Gud's eksistens, finnes det ikke grunnlag for å tro på at landet har blitt tildelt noen som helst. Etter mitt enkle ressonement... Uansett, må vi vel snart ha lagt bak oss noe som skjedde i oldtiden?
    Vi kan godt legge oldtiden bak oss. Den forklarer bare hvorfor jødene var spredd over det meste av verden og ikke hadde egne land, som de kristne og araberne hadde mange av, og hvorfor jødene hele tiden ble drevet på flukt og massakrert.

For min del, holder det lenge å ta utgangspunkt i at datidens stormakter, med britene i spissen, tildelte en stor del av Palestina til staten Israel i 1948. Men allerede på det tidspunktet, hadde det pågått en innvandring over flere år, i hovedsak av jøder, til et landområde som allerede var bebodd. Fortrengingen av beboerne, er noe av grunnlaget for konfliktene i nyere tid. I 1948 begynte annekteringen av land for alvor, og den pågår fortsatt. Slik jeg har forstått det, har staten Israel blitt bygd opp som en nær alliert med USA, tilført store økonomiske midler og militær støtte fra USA, til den militærmakten vi ser i dag. Selvsagt som en brikke i et storpolitisk spill mellom øst og vest, forsterket av den kalde krigen på '60 og '70-tallet.
    Man må også huske hvorfor så mange jøder innvandret til Israel. De ble drevet på flukt både i Europa og araberlandene. Det som drev dem til dette området var britenes lovnad om og jødenes ønske om et eget land. Det blir helt feil å fremstille det som de fæle jødene som fordrev de snille palestinerne.

Verden er i stadig endring, diktaturer sprekker, og fiendebilder endres raskere enn vi klarer å følge. Jeg har et ( kanskje lite realistisk ) håp om at når vår generasjon er historie, vil en ny generasjon innse galskapen i de pågående konfliktene, og komme fram til løsninger som kan gi fredelig sameksistens. Vold vil aldri avle anna enn mer vold. Det pågående med rakettskyting, selvmordsbombere, drap på sivile etc., med påfølgende represalier ved terrorbombing, undertrykking og mer vold, vil føre til en eskalering av konfliktene. Hatet og motsetningene vil forsterkes, og voldsspiralen vil fortsette. Inntil noen kloke hoder innser at dagens politikk, er destruktiv. Derfor spurte jeg hva det er med Israel, for pr.dags dato, er det staten Israel som er den sterke militære makten i regionen. Det er staten Israel som bygger murer, fortrenger folk, etablerer settlements osv. Kanskje tida er overmoden for å prøve en anna vei?
    Dette er jeg enig i. Alle parter må bidra hvis det skal være håp om fred.
    Og uten sammenlikning for øvrig, men som et lite tankekors; vårt land blir av og til besøkt av et lite antall romfolk. De tigger på gatene våre, men gjør ellers lite ut av seg. I løpet av året, har deres tilstedeværelse skapt temmelig mye "uro" flere steder, bl.a. i denne byen. Debattene har vært preget av en rasisme som jeg ikke trodde eksisterte blant vanlige, normale nordmenn. Hva om de en dag ankom i et stort antall? Hva om de begynte å tilegne seg en åkerflekk, en hage her og der, bygge små hus osv.?
    Det kommer nok mange flere neste år, så det vi har sett i år er bare en forsmak.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Sett nå at Kina og Russland hadde tildelt sigøynerne Akershus, Granvin, Lofoten, Tønsberg og kysten Utenfor Stavanger der de kunne laget sin egen stat. Bevæpnet dem, sponset dem med milliarder hvert år og utstyrt dem med pakistanske kjernevåpen. Deretter fikk de lov til å ekspandere etter behov. Så ble alle verdens sigøynere invitert til dette området og oppfordret til å bosette i naboområdene og assimilere disse.

Kan hende vi hadde blitt litt misfornøyd med dette vi også, selv om deres besteforeldre ble forfulgt under krigen de også.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det er ikke noe annet enn et under at araberlandene ikke klarte å utslette Israel i den første krigen 1948.

Herrens veier...
    ...er fulle av hull.
    Det var langt i fra noe under. Jødene hadde deltatt i 2. verdenskrig på de alliertes side, og var dreven på krigføring. Israelerne forutså at de kom til å bli angrepet, og antall soldater hadde økt fra 4.000 til 30.000 soldater på få måneder da krigen startet. Da krigen sluttet hadde de økt videre til over 100.000. Araberlandene var mistenksomme mot hverandre og samarbeidet dårlig. Araberne var også ca. 30.000 mann da krigen startet, men økte bare til ca 65.000 til krigens slutt. Israel fikk i tillegg tilført store mengder våpen fra bl.a. Tsjekkoslovakia i løpet av krigen. Araberne hadde heller ikke ventet at isralittene skaffet seg et flyvåpen. De ble overrasket av flyangrep, og Cairo og Damaskus ble bombet.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Sett nå at Kina og Russland hadde tildelt sigøynerne Akershus, Granvin, Lofoten, Tønsberg og kysten Utenfor Stavanger der de kunne laget sin egen stat. Bevæpnet dem, sponset dem med milliarder hvert år og utstyrt dem med pakistanske kjernevåpen. Deretter fikk de lov til å ekspandere etter behov. Så ble alle verdens sigøynere invitert til dette området og oppfordret til å bosette i naboområdene og assimilere disse.

Kan hende vi hadde blitt litt misfornøyd med dette vi også, selv om deres besteforeldre ble forfulgt under krigen de også.
    Hva snakker du egentlig om?

Dette kan ikke sammenlignes i det hele tatt, hvis vi skal ta ditt eksempel så skulle vi først ha fått Sverige,Island,Russland, Danmark og Finland.
    Deretter skulle vi ha kastet ut alle sigøynere, etter det kunne de få tilbake halve Finalnd.

Etter noen år så skulle vi også ha krevd det tilbake, hvis de bygger flere enn 2 hus utenfor de grensene de ble gitt så skal de bombaderes av raketter.

Har egentlig ikke muslimene alt annet enn Israel i midtøsten nå, hvorfor skal de ha den lille delen som er på størrelse med Hedemark fylke også.

Du bør kunne se hvem som har mesteparten av skylden i denne konflikten.

Og noe jeg spurte om tidlig i denne tråden og ikke fått svar på.

1. Hva kan Israel gjøre for å løse konflikten?

Så har jeg lyst til å legge til 1 nytt spørsmål.

2. Hva kan araberne gjøre for å løse konflikten?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Fjernkontrollen;1454751Så det er bare den vanlige rasismen og hatet mot jødene som kommer frem i denne posten. Du er en rasist og en jødehater så enkelt er det.[/QUOTE skrev:
    Hvordan får du det til at jeg ikke kritiserer både Tyrkia og Egypt? Jeg har ikke tatt det opp i denne tråden, fordi det spørsmålet jeg stilte, var "Hva er det med Israel?" Det du forsøker på, er bortforklaringer av det jeg spurte om. Det er ikke uvanlig av Israelvenner å gjøre forsøk på det. Jeg er ikke jødehater eller antisemitt, så langt derifra. Jeg er heller ikke i nærheten av å være rasist. Men den type utsagn er heller ingen uvanlig retorikk fra enkelte kretser, så snart noen stiller kritiske spørsmål angående staten Israels undertrykking av palestinerne. Det er bare trist.
    Nettopp du har ikke nevnt Tyrkia og Egypt som gjør akkurat det samme bare i større skala, så hvorfor lager du ikke en tråd om det.

Da er svaret enkelt, du liker ikke jøder.

Den største evangliske kirken i Egypt ble angrepet i flere timer av muslimer, ikke et eneste ord om dette fra deg eller den norske media.

Egyptian Evangelical Church Attacked with Stones and Gas Bombs | Raymond Ibrahim

Les også nederst på linken der det står at de kristne flykter fra grensene mot Egypt og Israel pga militante muslimer, ikke et ord fra deg eller den norske media.

Lenge leve dobbelmoralen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Og noe jeg spurte om tidlig i denne tråden og ikke fått svar på.

1. Hva kan Israel gjøre for å løse konflikten?
    Israel kan trekke militære styrker, okkupanter og nybyggere tilbake innenfor landets egne grenser som definert av FN.

Så har jeg lyst til å legge til 1 nytt spørsmål.

2. Hva kan araberne gjøre for å løse konflikten?
    "Arabere" er ikke en del i denne konflikten overhodet, så ditt spørsmål gir ingen mening. Konflikten omfatter israelere på den ene siden og lokalbefolkningen på den annen. Hvilken etnisitet eller eventuelle religion de menneskene har eller ikke har vedkommer ikke saken overhodet.

Når okkupantene har trukket seg ut bør de fortsette sine liv og legge konflikten bak seg. Noe annet er fånyttes. Staten Israel er kommet for å bli. Det kan ikke endres på, men det kan sørges for at grensene går der hvor FN vedtok at de skulle gå. De som ikke respekterer dem fortjener å leve et dårlig og utrygt liv.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Jeg har diskutert denne saken i årevis,og jeg har tilgode å se noen som har forandret nevneverdig mening.Dette stikker dypt.Og jeg merker jeg blir både sint og frustrert hver gang jeg gjør et forsøk på å diskutere dette.Kanskje mest fordi jeg selv mangler oversikt over denne meeeget kompliserte konflikten.

Jeg regner meg som Israels og jødevenn,men det er forferdelig å se uskyldige arabere lide under det som ofte blir brutale motangrep fra Israel sin side.
    Men jeg klarer ikke å oparbeide voldsom sympati med de på arabisk side som er ute for å hisse til kamp.De holder islam flagget høyt,og man skal vere temmelig naiv viss man ikke klarer å se historikken til islam.De har god trening i krigføring og okkuperinger de!
    Det som gjør meg eitrende forbannet er feige voksne svina som først ypper til kamp med å fleske til en de vet er sterkere enn de og som kommer til å slå igjen,for så å ta sine egne barn og plassere de mellom seg og fienden.At desse arabiske krigshisserene ikke får mer tyn fra verdens humanister er meg en veldig stor gåte.
    Her er altså voksne mennesker som ofrer sine egne barn for å få verdens sympati i kampen mot "satan"/Israel.Og tydeligvis med godt resultat.Man ser sjeldent strenge politikere stå å fordømme voldtekter,tortur og henrettelser i Syria,få aktivister med skjerf som engasjerer seg og skal segle båter til for eksempel Syria med hjelp.Jeg forstår at tråden ikke handlet om det,men dette går igjen og igjen....
    Så ja! ,hva er det med Israel og jødene som gjør at de får så mye oppmerksomhet og skal måtte stilles til større ansvar enn alle andre?

Det er klart Israel er en torn i kjødet for naboene,de står godt i veien for deres mål mot verdensherredømme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn