Politikk, religion og samfunn Hva er det med Israel??

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Og noe jeg spurte om tidlig i denne tråden og ikke fått svar på.

1. Hva kan Israel gjøre for å løse konflikten?
    Israel kan trekke militære styrker, okkupanter og nybyggere tilbake innenfor landets egne grenser som definert av FN.

Så har jeg lyst til å legge til 1 nytt spørsmål.

2. Hva kan araberne gjøre for å løse konflikten?
    "Arabere" er ikke en del i denne konflikten overhodet, så ditt spørsmål gir ingen mening. Konflikten omfatter israelere på den ene siden og lokalbefolkningen på den annen. Hvilken etnisitet eller eventuelle religion de menneskene har eller ikke har vedkommer ikke saken overhodet.

Når okkupantene har trukket seg ut bør de fortsette sine liv og legge konflikten bak seg. Noe annet er fånyttes. Staten Israel er kommet for å bli. Det kan ikke endres på, men det kan sørges for at grensene går der hvor FN vedtok at de skulle gå. De som ikke respekterer dem fortjener å leve et dårlig og utrygt liv.
    Jeg tror du lyver nå.Du vet bedre enn dette.Dette er mer enn noe annet en konflikt mellom jøder og arabere!

Israel gjorde et forsøk med Gaza.Hva ble resultatet? Fryd og fred og gammen?
    Jeg forstår de så inderlig vel at de ikke stoler på naboene og vil gi fra seg så mye land at de på det smaleste kan kaste en stein fra araber til araber,midt i landet.Tror du de er helt grønne på krigføring de araberene?
    Slik det er idag vet de at de ikke klarer deres mål om å kaste jødene på havet,de har prøvd noen ganger.Klok av skade så måtte de velge nye innfallsvinkler.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Jeg har diskutert denne saken i årevis,og jeg har tilgode å se noen som har forandret nevneverdig mening.Dette stikker dypt.Og jeg merker jeg blir både sint og frustrert hver gang jeg gjør et forsøk på å diskutere dette.Kanskje mest fordi jeg selv mangler oversikt over denne meeeget kompliserte konflikten.

Jeg regner meg som Israels og jødevenn,men det er forferdelig å se uskyldige arabere lide under det som ofte blir brutale motangrep fra Israel sin side.
    Men jeg klarer ikke å oparbeide voldsom sympati med de på arabisk side som er ute for å hisse til kamp.De holder islam flagget høyt,og man skal vere temmelig naiv viss man ikke klarer å se historikken til islam.De har god trening i krigføring og okkuperinger de!
    Det som gjør meg eitrende forbannet er feige voksne svina som først ypper til kamp med å fleske til en de vet er sterkere enn de og som kommer til å slå igjen,for så å ta sine egne barn og plassere de mellom seg og fienden.At desse arabiske krigshisserene ikke får mer tyn fra verdens humanister er meg en veldig stor gåte.
    Her er altså voksne mennesker som ofrer sine egne barn for å få verdens sympati i kampen mot "satan"/Israel.Og tydeligvis med godt resultat.Man ser sjeldent strenge politikere stå å fordømme voldtekter,tortur og henrettelser i Syria,få aktivister med skjerf som engasjerer seg og skal segle båter til for eksempel Syria med hjelp.Jeg forstår at tråden ikke handlet om det,men dette går igjen og igjen....
    Så ja! ,hva er det med Israel og jødene som gjør at de får så mye oppmerksomhet og skal måtte stilles til større ansvar enn alle andre?

Det er klart Israel er en torn i kjødet for naboene,de står godt i veien for deres mål mot verdensherredømme.
    Det er unødvendig å bli eitrende forbanna, det forkludrer bare tankeprossessen unødig. Israel mister soldater, noe som i seg selv er tragisk og unødvendig. Palestinerne mister sine 'militære' menn og mange sivile, deriblant barn og unge. Om kameraten min i oppveksten hadde blitt drept av bomber fra en fremmed militærmakt anser jeg det ikke som usannsynlig at jeg ville ha holdt det imot eksekutøren. For ikke å snakke om familie.

Ingen bør vokse opp til slikt hat.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.514
    Jeg har diskutert denne saken i årevis,og jeg har tilgode å se noen som har forandret nevneverdig mening.Dette stikker dypt.Og jeg merker jeg blir både sint og frustrert hver gang jeg gjør et forsøk på å diskutere dette.Kanskje mest fordi jeg selv mangler oversikt over denne meeeget kompliserte konflikten.

.

Men du har nyansert mitt standpunkt i løpet av disse årene? Eller er fremdeles Det Hellige Land a.k.a. Israel helt usyldsrent?

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

.

Men du har nyansert mitt standpunkt i løpet av disse årene? Eller er fremdeles Det Hellige Land a.k.a. Israel helt usyldsrent?
    Vet ikke,tror jeg har blitt litt rundere i kantene.
    Ingen er uten skyld.

Tenker du er inne på hvorfor det kortslutter for enkelte.....

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11

Jeg regner meg som Israels og jødevenn,men det er forferdelig å se uskyldige arabere lide under det som ofte blir brutale motangrep fra Israel sin side.
    Men jeg klarer ikke å oparbeide voldsom sympati med de på arabisk side som er ute for å hisse til kamp.De holder islam flagget høyt,og man skal vere temmelig naiv viss man ikke klarer å se historikken til islam.De har god trening i krigføring og okkuperinger de!
    Det som gjør meg eitrende forbannet er feige voksne svina som først ypper til kamp med å fleske til en de vet er sterkere enn de og som kommer til å slå igjen,for så å ta sine egne barn og plassere de mellom seg og fienden.At desse arabiske krigshisserene ikke får mer tyn fra verdens humanister er meg en veldig stor gåte.
    Her er altså voksne mennesker som ofrer sine egne barn for å få verdens sympati i kampen mot "satan"/Israel.Og tydeligvis med godt resultat.Man ser sjeldent strenge politikere stå å fordømme voldtekter,tortur og henrettelser i Syria,få aktivister med skjerf som engasjerer seg og skal segle båter til for eksempel Syria med hjelp.Jeg forstår at tråden ikke handlet om det,men dette går igjen og igjen....
    Så ja! ,hva er det med Israel og jødene som gjør at de får så mye oppmerksomhet og skal måtte stilles til større ansvar enn alle andre?

Det er klart Israel er en torn i kjødet for naboene,de står godt i veien for deres mål mot verdensherredømme.
    Det er unødvendig å bli eitrende forbanna, det forkludrer bare tankeprossessen unødig. Israel mister soldater, noe som i seg selv er tragisk og unødvendig. Palestinerne mister sine 'militære' menn og mange sivile, deriblant barn og unge. Om kameraten min i oppveksten hadde blitt drept av bomber fra en fremmed militærmakt anser jeg det ikke som usannsynlig at jeg ville ha holdt det imot eksekutøren. For ikke å snakke om familie.

Ingen bør vokse opp til slikt hat.
    Jepp,begge parter vokser opp med hat,sorg,frykt,krig osv. Noe de fleste av min egen desertgenerasjon ikke kan forstå seg på. Likevel sitter vi her og er eksperter og skal løse verdens problemer....

Man får ofte inntrykk av at de fleste mener Israel skal ta ned murene og ikke kontrolere grensene mot Gaza så man kan få litt jevnere dødstall og fordeling av ihelsprengte kropper.
    Man bør også slutte å bygge bomberom eller ha rakettvarsling i Israel,men heller ta med ungene å plassere de på jordene der de kan bli truffet av steiner og fyrverkeri uten styrepinner.De hadde sikkert fått litt mer sympati på den måten.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg tror du lyver nå.Du vet bedre enn dette.Dette er mer enn noe annet en konflikt mellom jøder og arabere!
    Nei, det er ikke det. Men la meg utdype litt.

Israel er ikke et jødisk land. Det er viktig å få dette med seg. En israeler er en som er borger av Israel helt uavhengig av hvilken etnisk gruppe, rase eller eventuell religion vedkommende sverger til. Likeledes er ikke f.eks. Iran et "muslimsk land", selv om landet de siste årene har vært kuppet av konservative religiøse som holder landet i et religiøst jerngrep. Det ville være et svik mot befolkingen der og en legitimering av disse religiøse kreftene å referere til landet som muslimsk. Likeledes er ikke Norge et kristent land, eller Etiopia et negerland.

Det handler derfor om land, landegrenser og nasjonalt territorium. Israel har en svært ekspansiv politikk og har erobret landområder i stødig tempo siden landet ble opprettet i '47. Dette kan jo kun skje ved å fordrive lokalbefolkningen, og det er ikke vanskelig å se at dette ikke er lett eller populært hos dem og at de gjør det de kan for å stoppe dette. Når Israel i tillegg importerer store mengder folk som ikke hører hjemme i regionen og bruker dem for å fordrive dem som bor der så må det bli konflikt, krig og elendighet.

Israel gjorde et forsøk med Gaza.Hva ble resultatet? Fryd og fred og gammen?
    Gaza er en fangeleir. Israel har full kontroll over territoriet, og har en tung blokade av folk, mennesker og varer.

Jeg forstår de så inderlig vel at de ikke stoler på naboene og vil gi fra seg så mye land at de på det smaleste kan kaste en stein fra araber til araber,midt i landet.Tror du de er helt grønne på krigføring de araberene?
    Om noen er araber, hare krishna eller hottentott vedkommer ikke saken overhodet. Det er en konflikt mellom de som bor der fra før og de som vil ta deres land.

Slik det er idag vet de at de ikke klarer deres mål om å kaste jødene på havet,de har prøvd noen ganger.Klok av skade så måtte de velge nye innfallsvinkler.
    At det finnes endel konservative religiøse som liker å dele folk inn i jøder og arabere vil ikke si at vi trenger å oppføre oss og tenke som dem. Vi snakker om mennesker og det er helt andre ting som er viktig da enn rase og hvilken variant av gudedyrkingen de bedriver.

edit: rettet noen skrivefeil

Sist redigert av en moderator:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem:

For at Jesus skal kunne komme tilbake må hele det jødiske folk være samlet i Israel. Grensene fra 1948 gir neppe plass til alle, og det er heller ikke disse grensene Vår Herre opererer med. Det er forstemmende at hensynet til noen palestinere skal lenke Jordens frelste befolkning til denne Jammerdal, når vi ellers inderlig, inderlig kunne blitt opprykket. Har du tenkt på og tatt hensyn til dette?

Utolmodig totte

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Deph., godt sagt. Jeg faktisk svært enig..

Edit; dette gjelder ditt forrige innlegg.

Med det samme; jeg er selvfølgelig mot trusler, hatbrev på Fjasboka og liknende hendelser, fra ekstreme muslimske miljøer her i landet, retta mot den jødiske delen av befolkningen vår. Så nettopp et innslag i Kveldsnytt hvor dette var tatt opp. Folk skal kunne leve i fred og føle seg trygge, i det minsteher til lands.

Sist redigert:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

. Når Israel i tillegg importerer store mengder folk som ikke hører hjemme i regionen og bruker dem for å fordrive dem som bor der så må det bli konflikt, krig og elendighet
    .

Nå har du null troverdighet lenger Gjestemedlem, har du ikke i åresvis kalt FRP velgere for alt mulig for nettopp de meningene du skriver her.
    Men når det gjelder jødene så er det greit.

Som jeg skrev tidligere, lenge leve dobbelmoralen.

Jødene flykter til Israel pga av hatet slike som deg og VilhelmW har.

Begrunnet engstelse - Aftenposten

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Man kan naturligvis mene at man tok Palestinernes land og ga det til Israel, selv om området før dette var en del av det Otmanske rike, styrt fra Istanbul, hvor både palestinere og jøder ble undertrykt. Planen var å dele dette området i en palestinsk og israelsk stat. Problemet var at araberne ville ha alt. Når jeg sier araberne og ikke palestinerne var det fordi land som Jordan, Egypt og Syria også ville ha sine deler av området.
    Man kan naturligvis mene at dette ikke er en konflikt mellom folkeslag og religioner. Det man oppnår da er å ikke forstå konflikten.
    Man kan naturligvis peke på at isralittene har fordrevet palestinere og la være å peke på at araberne fordrev jødene motsatt vei. Det viser bare hvor ensidig syn man har.
    Man kan naturligvis peke på at Israel har vært ekspansive, uten tanke på at det er araberlandene som har startet krigene i den hensikt å slette Israel fra kartet og utvide sine grenser.
    Man kan naturligvis beklage seg over israels militære slagstyrke. Uten det hadde jo Israel ikke lenger eksistert.

G

Gjestemedlem

Gjest

. Når Israel i tillegg importerer store mengder folk som ikke hører hjemme i regionen og bruker dem for å fordrive dem som bor der så må det bli konflikt, krig og elendighet
    .

Nå har du null troverdighet lenger Gjestemedlem, har du ikke i åresvis kalt FRP velgere for alt mulig for nettopp de meningene du skriver her.
    Men når det gjelder jødene så er det greit.

Som jeg skrev tidligere, lenge leve dobbelmoralen.

Jødene flykter til Israel pga av hatet slike som deg og VilhelmW har.

Begrunnet engstelse - Aftenposten
    For meg har det ingen verdens ting å si om en person er norsk, svensk, jødisk, buddhist, ikke-religiøs, asiat, inuitt eller albino. Og å forholde seg til mennesker utelukkende på bakgrunn av slike kriterier er for meg noe som hører til i det mørkeste kapittelet i Europa for 78-80 år siden. Vi burde ha lært såpass etterhvert.

Det er tydeligvis litt for komplisert for deg å forstå slikt, men jobber du litt med det burde det ikke være helt utenfor rekkevidde.

Norge bruker forøvrig ikke fanatiske innvandrere til å opprette bosettinger i våre naboland for å senere kunne ekspandere Norges grenser til å inkludere områdene de har okkupert. Det hadde vært like uakseptabelt her også.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    781
    " Når Israel i tillegg importerer store mengder folk som ikke hører hjemme i regionen "

Du er tydeligvis en xenofob, trangsynt skapfrepper Deff.

G

Gjestemedlem

Gjest
    " Når Israel i tillegg importerer store mengder folk som ikke hører hjemme i regionen "
    Folk må gjerne flytte til Israel og bosette seg der. Hvor de har bodd før er ikke viktig. Det problematiske ligger i at svært mange av disse folkene okkuperer land og lager bosetninger utenfor Israel, og det skaper strid. De mest hensynsløse, religiøse og kompromissløse av nybyggerne er jo nettopp fra slike grupper. De som trakasserer lokalbefolkningen og er i konflikt med landets militære og politi. Mennesker helt uten tilknytning til hverken Israel eller midtøsten, som bygger sine egne enklaver og fordriver de som har sine hjem der.

En liten oversikt over baser, enklaver og utposter utenfor Israel:

Westbankjan06.jpg

Sist redigert av en moderator:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Folk må gjerne flytte til Israel og bosette seg der. Hvor de har bodd før er ikke viktig. Det problematiske ligger i at svært mange av disse folkene okkuperer land og lager bosetninger utenfor Israel, og det skaper strid. De mest hensynsløse, religiøse og kompromissløse av nybyggerne er jo nettopp fra slike grupper. De som trakasserer lokalbefolkningen og er i konflikt med landets militære og politi. Mennesker helt uten tilknytning til hverken Israel eller midtøsten, som bygger sine egne enklaver og fordriver de som har sine hjem der.

En liten oversikt over baser, enklaver og utposter utenfor Israel:

Vis vedlegget 162161
    Så hvis en jøde bor utenfor Israel i disse områdene så er det en Israelsk okkupasjon?

Og de bortforklaringene du kommer med minner meg om en annen person

Clinton, "I did not have sexual relations with that woman... - YouTube

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så hvis en jøde bor utenfor Israel i disse områdene så er det en Israelsk okkupasjon?
    Nei, de fleste jødiske mennesker bor jo utenfor Israel. Men militærbaser utposter og enklaver utenfor landets grenser er en okkupasjon. Hvis det du ser på dette kartet hadde vært russiske baser og enklaver i Norge ville vi også kunne snakket om en russisk okkupasjon av landet. Men det bor jo mange russere i Norge uten at vi dermed snakker om okkupasjon.

Det er egentlig litt underlig å måtte forklare noen over 8 år slike forskjeller.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det er mulig du tøyser med oss, men uansett.

Det bor jo jøder rundt om i verden. Jeg kjenner blant annet 3 i Oslo og vet at det finnes fler. Iran har mange, som til og med er representert i Nasjonalforsamlingen der, så vidt jeg vet. Dette er ikke okkupasjon, og det føles godt å få lov til å være med på å oppklare det.

Israel okkuperer jo fortsatt en del områder. Noen av disse, blant annet Øst-Jerusalem, er til og med annektert, altså innlemmet i Israel. Vestbredden er fortsatt bare okkupert, men under militær kontroll som tillater jødiske bosettere å etablere seg i Palestina. Dette kan ses på som en treg annektering av området, eller i det minste som reding av grunnen for annektering av deler av Vestbredden. Jeg tror ikke dette er en kontroversiell fremstilling.

Håper det hele er litt klarere nå.

Edit: Jeg ser at Gjestemedlem også prøver. Lykke til til oss begge.

R

rico

Gjest
    Ja lykke til til dere begge, er ikke sikker på at dere vil lykkes men håpet kan ingen ta fra oss.

Har også tenkt tanken på at "noen" kødder med oss og holder på å le seg ihjel der hjemme eller hvor det er.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja lykke til til dere begge, er ikke sikker på at dere vil lykkes men håpet kan ingen ta fra oss.

Har også tenkt tanken på at "noen" kødder med oss og holder på å le seg ihjel der hjemme eller hvor det er.
    Jada, det forekommer ganske ofte her. Men der er jo faktisk bare moro det. Dyktig trolling eller imitasjon av folk som ikke har så lett for det er en kunstart så god som noen, og gode kunstuttrykk fortjener respons.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Planen var at Israel skulle bytte de okkuperte områdene mot fred. I stedet fikk vi den andre intifadaen og fortsatt okkupasjon.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    På Nyhetene NRK1 nå; Anne Sender, tidligere leder i Det Mosaiske trossamfunn, uttaler at det er smertefullt å ha sett palestinernes situasjon...

Det opplyses også at det nå befinner seg over 300.000 ulovlige israelske "settlere" inne på palestinske områder.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    På Nyhetene NRK1 nå; Anne Sender, tidligere leder i Det Mosaiske trossamfunn, uttaler at det er smertefullt å ha sett palestinernes situasjon...

Det opplyses også at det nå befinner seg over 300.000 ulovlige israelske "settlere" inne på palestinske områder.
    Og hvor mange ulovlige arabere er det i samme området?

Stedene det er snakk om hører vel til Jordan og Egypt og ikke slik som media skal ha det til.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Og hvor mange ulovlige arabere er det i samme området?

Stedene det er snakk om hører vel til Jordan og Egypt og ikke slik som media skal ha det til.
    Jeg antar det er Vestbredden det er snakk om. Den tilhører verken Egypt eller Jordan, men er ment å bli en palestinsk stat, sammen med Gasa.

K

Kafka

Gjest
    Ser dere ikke at muslimene er i ferd med å ete opp også Vesten, og at det eneste riktige er å støtte den eneste ikke-muslimske aktør der nede: Israel?
    Om vi fortsetter som nå er vi om 150 år muslimer med Sharia-lov her også. Muslimer har lov å lyve for å fremme egen religion og sitt eget folk.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ser dere ikke at muslimene er i ferd med å ete opp også Vesten, og at det eneste riktige er å støtte den eneste ikke-muslimske aktør der nede: Israel?
    Om vi fortsetter som nå er vi om 150 år muslimer med Sharia-lov her også. Muslimer har lov å lyve for å fremme egen religion og sitt eget folk.
    Nei, jeg deler ikke frykten din der, gitt! Jeg er heller ikke så veeeldig bekymra for situasjonen om 150 år fram i tida. Ikke mange som kan være uenige i at de fleste av oss, garantert er blitt temmelig rolige på det tidspunktet... Jeg er mye meir bekymra om situasjonen nå om dagen, med økt rasisme, nazifisering og fremmedfrykt. Jeg håper at de fleste har kommet så langt i tenkesettet om 150 år, at all religion blir betraktet som det de virkelig er - eventyr, vandrehistorier og sagafortellinger.

K

Kafka

Gjest
    Hvorfor tror du det blir økt rasisme, nazifisering og fremmedfrykt da?

Flere etniske grupper som lever oppå hverandre eller side om side blir krig til slutt. Vil du ha et nytt Balkan? Folkemord. Og det er IKKE langt unna (verken i tid eller sted, og helt klart et eksempel på hva som kan komme, men i enda større målestokk).

Jeg tenker jo på våre barnebarn og deres etterkommere. Vår kultur og, ikke minst, hva som er rett moral i forhold til begge kjønn og homofile.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.514
    Den største trusselen er politiske retninger som spiller på vår naturlige fremmedfrykt. Det har vist seg gang på gang at politiske ledere har fått makt ved å spille på fremmedfrykt. Glem etnisitet og se mennesker.
    At etniske grupper side ved side betyr krig er bare tull, såfremt ingen oppmuntrer til og dyrker fremmedfrykt.

K

Kafka

Gjest
    Nei. Det er ikke tull.

Du er for optimistisk og positiv i forhold til menneskets natur.

Men de fleste ser det ikke før det er for sent.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.010
    Torget vurderinger
    1
    Den største trusselen er politiske retninger som spiller på vår naturlige fremmedfrykt. Det har vist seg gang på gang at politiske ledere har fått makt ved å spille på fremmedfrykt. Glem etnisitet og se mennesker.
    At etniske grupper side ved side betyr krig er bare tull, såfremt ingen oppmuntrer til og dyrker fremmedfrykt.

Visvas ……………………en sameksistens basert på fler kultur er en umulighet, det eksisterer så mange motstridene interesser at konfliktnivået vil øke dramatisk og noen må gi etter eller tvinges til å gi etter

K

Kafka

Gjest
    Vi gjennomsyres av kultur-relativisme og politisk korrekthet. Det er direkte skadelig. Veldig skadelig.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Fokuser på likhetene, og ton ned ulikhetene blandt folk, så går det meste så mye bedre. Trekk fram ulikhetene, finn en gruppe å hakke på ( Adolf & co gjorde det, Stalin det samme, Pol Pot likeså, gutta på Balkan var rolige så lenge Tito styrte Jugoslavia osv. osv ), så har man det gående. Det er historiske fakta. Så kan man fundere på hva som er planen til de israelske lederne. Hvorfor ønsker ikke de fred?

K

Kafka

Gjest
    Den dagen det blir knapphet på ressurser vil komme og da vil områder med etniske, religiøse og kulturelle motsetninger tilspisse seg. Krig/borgerkrig er da sannsynlig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nå braker det løs igjen. *sukk*

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn