Høyttalere Hva er klassifisert som Highend i disse dager?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    Er Dali fan, å har spinka å spart i noen år for å bytte ut mine Mentor 8 til Epicon 8. kjipt var d å komme inn på hifi klubben med cashen å få vite at di har dobbla seg i pris. Så jeg begynte å se på Rubicon 8. men etter å sett på pris jakt så kosta di d samme som mine mentor 8 når di var nye for 10år siden, 32-36 tusen. Å nå må man betale nesten 70k. Ser også det er mange som selger sine Epicon til priser litt over halft å tjener tilbake penga å mer siden di var så billige for noen år tilbake. Vill jeg i det hele tatt høre forskjell fra Mentor 8 til Rubicon 8 eller Epicon 6? er virkelig det nye SMC magnet systeme så bra? å er det verdt det pris messig? Er på jakt etter et par høyttalere som Kan spille høyt å forsvinne i lydbildet (High End) Har sett litt på Helicon, men iogmed at lyd og bilde syns mentor var et bedre valg så tror jeg nokk ikke det blir d heller. Er en bassglad person. men hører på det meste. Å ser mye film.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    462
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Beskrivelse av resten av anlegget ditt er vel obligatorisk, selv om høyttalere er det som er viktigst, i mine øyne(ører).

Om du vil satse på high-end, så er vel bruktmarkedet den enkleste og billigste måten, du kan selge igjen, praktisk talt uten tap.

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    DSPeaker anti mode 2.0 Primare DAC30, Primare Pre30, Primare A32. Resten av anlegget
    rommet er på 25kvm, kan gjøre som jeg vill med, 4 kanta dobble buer i tak. gammel sorten brakke løsning.

Sist redigert:

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    Noen som har noen høyttaler tips da? :) Har sett litt på Infinity Ressonace. Fattern har et par. Di spiller veldig fint på et Electro Kompaniets komponenter. Men da igjen så kunne jeg også tenkt meg noe som er ifra år 2013 å oppover.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.147
    ikke sikkert de nye Rubicon 8 etc er noe bedre enn de du har fra før heller. alle fabrikantene vil jo ut med en ny serie hvert tredje år eller lignende for å selge mer, gjøre endringer bare for å gjøre endringer og noen evt. for å begrense kostnadene i produksjonsprosessen.
    ganske latterlig se noen nevne bærekraftig emballasje osv, mens de pusher ut den nye vinen år etter år...

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    kan man se på høyttaler specs hvor høyt en høyttaler kan spille? Ser på mentor 8 så står det 250w 113db. vill det si at di skal klare 113db max på 1 meters avstand?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.738
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det vil jeg tro, men det bør jo spesifiseres da.
    113 dB peak er mye. Det beste Mahleropptaket jeg har peaker på 106-107 dB, der jeg sitter kun 1,5 m fra høyttalerne.
    Regn 6 dB fall per avstandsdobling.
    Du kan regne 3 dB mer lyd fra to høyttalere. Det er skjelden at peaken er panorert helt ut.
    Jeg har ikke oversikten over dyre passive høyttalere (jeg mener de er dinosaurer). Har mer sans for moderne løsninger som de aktive @SigbergAudio Manta med subwoofere som kan spille høyt, påvirkes lite av rommet gjengir all slags musikk ordentlig.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.774
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Med aktive er det typisk 6dB økning med to høyttalere også, siden også effekten dobles. 🤓

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.377
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    High end er i dag blitt en klassifikasjon på primært høy pris og trenger ikke og ha noe sammenheng med kvalitet.

Høyere priser i dag skyldes økte produksjonskostnader, dyrere transport og dårlig kronekurs.
    ettersom det er så populært med såkalla høgtalarar ( dundreboksar med blåtannstyring og mono), er all hifi med to høgtalarar highend

High end er i dag blitt en klassifikasjon på primært høy pris og trenger ikke og ha noe sammenheng med kvali

Høyere priser i dag skyldes økte produksjonskostnader, dyrere transport og dårlig kr
    ettersom det er så populært med såkalla høgtalarar ( dundreboksar med blåtannstyring og mono), er all hifi med to høgtalarar high

end.onekurs.tet.
    High end er i dag blitt en klassifikasjon på primært høy pris og trenger ikke og ha noe sammenheng med kvalitet.

Høyere priser i dag skyldes økte produksjonskostnader, dyrere transport og dårlig kronekurs.
    High end er I praksis alle anlegg med to høgtalarar, i motsetning til dei blåtannstyrte dundreboksane som i praksis spelar i mono.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.105
    Noen som har noen høyttaler tips da? :) Har sett litt på Infinity Ressonace. Fattern har et par. Di spiller veldig fint på et Electro Kompaniets komponenter. Men da igjen så kunne jeg også tenkt meg noe som er ifra år 2013 å oppover.
    Låter bra de. Kan anbefale noe fra IRS, men det må være solid elektronikk på dem.
    Jeg kjøpte min drømmehøyttaler, IRS Epsilon. Litt spesielle høyttalere å drive, men det gjør de bare mer interessante i mine øyne.
    Ikke helt ulike drivere på mellomtone og diskant som på Ren80 og Ren90.. Kanskje et par omega eller sigma hadde vært et alternativ?

Å kjøpe ting nytt virker litt meningsløst med dagens nypriser. Jeg synes det er mye som er høyt priset som ikke er så mye bedre enn middelklassen om man kan kalle det det.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.350
    Torget vurderinger
    2
    High end er en tullete øvelse for gjeldfrie 50 åringer med hytte på fjell og sjø…
    Sier en som er over 50 og har vært gjeldfri 3 ganger,,, uten hytte

M

mr hifi

Gjest
    High end kan ein vel kalle høytalere som kan levere lyd med et lydbilde "soundstage" som vil si at ein får ein 3d effekt i lyden, hvor man lett kan "se" hvor dei forskjellige instrumenter og vokalist/er er plasert, det er som om du har bandet på en scene hjemme i stua, og scenen begynner der høytalerene står og går bakover og forsetter gjennom veggen bak høytalerene.
    Dette er det ikkje alle høytallere eller elektronikk som klarer og levere, og man må som oftest bruke litt kroner for å komme opp i et slikt anlegg.
    men rommet og plasering av høytalerene har veldig stor påvirkning på dette også.
    det beste er nåk å se på bruktmarkedet og lese tester som det blir forklart hvordan lydbildet er.
    Når det kommer til det og spille høyt, har også rommet mye og sei, og mange høytalere som levere et bra lydbilde kan ha problemer på veldig høyt volum, lydbildet vil kolapse og lyden vil ikkje være så bra. også viktig med kraftig forsterker ved høyt volum, det er små forsterkere og for høyt volum som "sprenger" høytalere.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.365
    Torget vurderinger
    1
    Vil jeg i det hele tatt høre forskjell fra Mentor 8 til Rubicon 8 eller Epicon 6? er virkelig det nye SMC magnet systeme så bra? å er det verdt det pris messig? Er på jakt etter et par høyttalere som Kan spille høyt å forsvinne i lydbildet (High End) Har sett litt på Helicon, men iogmed at lyd og bilde syns mentor var et bedre valg så tror jeg nokk ikke det blir d heller. Er en bassglad person. men hører på det meste. Å ser mye film.
    Jeg gikk fra Helicon til Epicon. Forskjell? Jadda.
    Det var også stor forskjell fra Mentor til Helicon, i form av kasseresonanse der Helicon var et godt steg foran. Rubicon derimot, de skjønner jeg meg ikke på og foretrekker Helicon langt foran Rubicon også. Rubicon har mye sjenerende kasseresonanse de også, men fin finish.
    Ikke sikkert at Rubicon nødvendigvis oppleves som noe oppgradering om du har Mentor fra før. Men stikk nå heller innom å hør selv, enn å høre på hva lyd og bilde sier. Har du plass til noen subber, så er det like greit å gå for 6-utgaven og heller la subbene spille de lavere frekvensene etc. Kasseresonanse kan man fort ha på over 100Hz på noen av de nevnte modellene og på andre ikke merkbart, der må man nok dele høyt med sub for at det skal bli bra om det er merkbart. Av og til er det greit å la sub spille i det spekteret de er gode på og la høyttalerne spille der de er gode, til sammen blir det bra.

Highend begrepet er oppbrukt og bare tøv, idag er det bare noe som er så dyrt at ingen har råd til det. Om noen har råd til det, så er det ikke klassifisert som highend lengre. Nesten litt som klatreløyper.
    Highend er vel heller mer blitt et skjellsord, der man forsvarer gjerne defekte høyttalere med høy pris. Så lenge de ser bra ut...?

Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.147

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    0
    Er Dali fan, å har spinka å spart i noen år for å bytte ut mine Mentor 8 til Epicon 8.
    Vill jeg i det hele tatt høre forskjell fra Mentor 8 til Rubicon 8 eller Epicon 6?
    Er på jakt etter et par høyttalere som Kan spille høyt å forsvinne i lydbildet (High End).
    Er en bassglad person. men hører på det meste. Å ser mye film.
    Du er allerede langt inne i Hai-End land med Mentor + SUB
    Du kan kjøpe deg opp til marginale forskjeller, men bruk heller penger på akustikk og mange nok subber.

Media skriver at Dali Mentor 8 er en høyttaler som både har overbevisende hi-fi-kvaliteter og kan rocke skjorta av deg
    Samme blekka skriver også at du har et brutalt bassmonster...... :cool:

Så hva kan være feil når du ikke er fornøyd og mangler følelsen av Hai-End ? :unsure:

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.261
    Sted
    Oslo
    A/B testet Rubicon mot Epicon. Det var veldig stor forskjell i lydkvalitet. Epicon kan man kanskje kalle high-end lyd, absolutt ikke Rubicon. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller sett mot f.eks KEF R serie. Tror du får mer value for money der. Eller brukt Epicon om de skulle dukker opp (sikkert ikke ofte).

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.261
    Sted
    Oslo
    spille høyt å forsvinne i lydbildet (High End
    Akkurat det trenger ikke være så dyrt, men high-end går etter min meningen mer på hvor detaljerte, åpne og korrekte de er. Det koster mye. Og nå er prisene hinsides. Jeg har gitt meg med oppgraderinger av den grunn.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.350
    Torget vurderinger
    2
    Opprinnelig var High End betegnelse på det ypperste tekniske og priset deretter, finnes fortsatt ting å få i den kategorien,men det hele tåkelegges av markedsføring og produkter hvor pris i seg selv er en del av hypen og man må navigere omhyggelig for å noe som ikke bare er high end i pris …
    Dagens priser på «high end» er gått helt av skaftet… jeg er så godt som ferdig med med å kjøpe nye ,» bedre ting» . Kanskje et bedre par høyttaleree en gang, men da blir det ikke prisen en rettesnor, kun teknisk kvalitet og hva ørene liker, håper det sammenfaller.. om det ikke gjør det blir det ingen fornyelse…

Sist redigert:

Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    Må si jeg er litt små skeptisk til konstnads karusellen vi nå ser innen hifi og veien videre. Selv har jeg vært inne på tanken om oppgradering, men har lagt det hele på is og lever greit med det oppsettet jeg har idag. Er vi ikke snart med en smerte terskel på hva folk er villig til betale??

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.794
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "High End" er bare sååå 2000. Nå er det super high end, ultra high end etc. som er gjeldende.

Et kjapt finn.no søk

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.390
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Opprinnelig var High End betegnelse på det ypperste tekniske og priset deretter
    Har du noen eksempler på slike opprinnelig high end produkter? Kan egentlig ikke komme på et eneste teknisk vidunder fra fordums tid som var betegnet som high end som ikke også inkluderte et lag av luksus og eiebegjær. Det kan være i alt fra hvordan et bryter føltes når man sjaltet den til hvor solid og eksklusivt kabinettet var konstruert.

Jeg synes det er helt ok med minimalisme og funkis, men noen av oss ønsker også å forskjønne våre omgivelser med funksjonell pynt og er villige til å betale for det. Om det nødvendigvis yter bedre skal være usagt, men at det kan være verdt det ekstra påslaget for den rette person er helt sikkert.

1680597486734.png

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    850
    Sted
    Rogaland
    "high end" i dag hvis man skal sette det inn i en prisgruppe: rundt 250 000++ kr per komponent i systemet ( høyt, amp, kilde)

altså, grovt settt ut fra hva som er på markedet i dag. min erfaring: "high end" er vel for det aller meste pris på produktet.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.329
    Torget vurderinger
    0
    Opprinnelig var High End betegnelse på det ypperste tekniske og priset deretter.....
    Det selges mye fint High End på brukten til greie priser som gir mulighet til å oppleve kvalitet til fornuftig pris (y)

075_forstaerkere_(hi-fi_aarbogen-77).jpg

• Liker
    Reaksjoner: AOC

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.794
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvor lenge holder et gitt produkt status som "high end"? eller er det sånn en gang "hi end", alltid "hi end"?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.229
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Til det kommer en Mk.II eller noe annet og nyere blir pop.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.350
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen eksempler på slike opprinnelig high end produkter? Kan egentlig ikke komme på et eneste teknisk vidunder fra fordums tid som var betegnet som high end som ikke også inkluderte et lag av luksus og eiebegjær. Det kan være i alt fra hvordan et bryter føltes når man sjaltet den til hvor solid og eksklusivt kabinettet var konstruert.

Jeg synes det er helt ok med minimalisme og funkis, men noen av oss ønsker også å forskjønne våre omgivelser med funksjonell pynt og er villige til å betale for det. Om det nødvendigvis yter bedre skal være usagt, men at det kan være verdt det ekstra påslaget for den rette person er helt sikkert.

Vis vedlegget 908490
    Du har helt rett i at Attråverdig og vakker design hører naturlig med i high end. Før var det mer en selvfølge at det indre var på topp det også. Nå vet man ikke hva man får uten å være detektiv. Bare det er dyrt nok er det bra lissom ..
    Vi kjøper med øynene, jeg også
    IMG_7792.jpeg

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Er Dali fan, å har spinka å spart i noen år for å bytte ut mine Mentor 8 til Epicon 8. kjipt var d å komme inn på hifi klubben med cashen å få vite at di har dobbla seg i pris. Så jeg begynte å se på Rubicon 8. men etter å sett på pris jakt så kosta di d samme som mine mentor 8 når di var nye for 10år siden, 32-36 tusen. Å nå må man betale nesten 70k. Ser også det er mange som selger sine Epicon til priser litt over halft å tjener tilbake penga å mer siden di var så billige for noen år tilbake. Vill jeg i det hele tatt høre forskjell fra Mentor 8 til Rubicon 8 eller Epicon 6? er virkelig det nye SMC magnet systeme så bra? å er det verdt det pris messig? Er på jakt etter et par høyttalere som Kan spille høyt å forsvinne i lydbildet (High End) Har sett litt på Helicon, men iogmed at lyd og bilde syns mentor var et bedre valg så tror jeg nokk ikke det blir d heller. Er en bassglad person. men hører på det meste. Å ser mye film.
    Jeg kan ikke kalle meg direkte Dali "fan" som deg, men har et par Epicon 6. og et par Rubicon lcr. fordi de passer meg og mitt behov der jeg bruker de. Siden du spør om smc; ja, det er en motor som i sin prisklasse yter godt i forhold til å ha lav forvregning. Samtidig er vel ikke dette alene avgjørende, da hadde jo alle kjøpt Dali med smc. Om det er hvert det for deg er ikke godt å si. Årsaken til at jeg blant annet har Dali er motsatt behov av hva du nevner. Du ønsker en høyttaler som kan spille høyt. Dali har sin største styrke på lavt lyttenivå. Å få frem dynamikk og detaljer uten å blåse ut veggene, eller åpne tidlig om du vil (i hvert fall på dyrere modeller med smc). En egenskap jeg setter pris på fordi jeg alt for ofte må vise hensyn til omgivelsene.

Dali er langt fra den eneste produsenten som gjør greier som kan falle i smak.
    Skal du spille høyt trenger du ikke se lenger enn til f.eks Arendal for å få pris/kvalitet som henger sammen og du kan føle deg trygg på at du ikke har betalt ekstra for nada. Greit å bestille direkte og slippe fordyrende mellomledd. Ganske frekvenslineære er de også. Så er det hva som er viktig for deg. Estetikk og finish på høyttalere koster, forsvinne fullstendig i lydbilde osv bla, bla, bla (eller high end om du vil).

Hvorfor lyd og bilde mener Mentor er et bedre valg enn Helicon må være tatt ut av en eller annen sammenheng? Ville ikke hengt meg opp i anmelderes personlige meninger som dette med mindre en dyrere modell tilfører egenskaper som du selv faktisk ikke er ute etter til prisen. Og da skal du ikke se på Epicon, men kanskje en rimeligere modellserie med høyere kapasitet til prisen. Gjelder vel alle merker dette. Noen mener kanskje at høyere kvalitet i delefilter, drivere og kabinetter ikke er mere high end.. de om det. Det er det man får når man går oppover i modellhierarki hos produsentene og parallelt vil naturlig forvregningen gå nedover med økt pris og byggkvalitet. Sånn må det jo være. Spiller ingen rolle om det heter Kef, Focal, Dali eller Fyne. Hos alle store høyttalerprodusenter med modellrange fra budsjett til high end vil det være slik, kvalitet og pris henger selvsagt sammen selv om det kan være merkeavhengig hva man faktisk får for pengene.

Enig med deg i at Epicon 2 og 6 holder seg for bra i pris på bruktmarkedet. Markedet bestemmer vel dette. Og Epicon 8 sjelden eller aldri til salgs brukt Kanskje grunn til å se andre veier.

pHryed

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.12.2016
    Antall liker
    29
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    i den pris klassen du ser etter høytalere ville jeg sjekket pylon. Da har du mulig budsjett til en subwoofer. For meg har minidsp og 2 subwoofere gjort underverker for bassen. Lykke til.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn