Høyttalere Hva er klassifisert som Highend i disse dager?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    0
    High End er slutt...over.....avlyst.....borte....trist, men dagen er kommet......
    PS! Gjelder også Uber High End og Ultra High End.......

For dere som sliter med å SE en video.......her kan dere LESE den skriftlige engelske versjonen:

"

Mark Fischer
    for 48 minutter siden
    Well, you are getting into the deeper problems. I'm glad to see it. In my last posting I outlined what I see as the problem of this industry. So this time let me go for the throat or more succinctly let me put a stake through the evil heart of this industry. I am not God. I've worked in many industries as an engineer, as a project manager, and as a project director. All of them were technologically much more advanced that this one. There were many people I've met whom I was in awe of. Absolutely brilliant. They ran circles around me in their fields of expertise. But I can proudly say that I'm still a pretty damned good engineer with a lot of formal and informal theoretical knowledge I've acquired in hard work in many fields and many decades of practical experience in many industries but I never worked in this one. Frankly, in the big picture it isn't worthy of my skills so it remained a hobby and an engineering challenge for me. So what am I getting at? Simply this. You excuses for engineers need to provide much better technology at a much lower price. There isn't a single piece of high end audio equipment on the market today that I would buy. The major flaw is in the concept of the system design. It doesn't get the job done. It never evolved. The details evolved but the basic system concept is still exactly the same as it was 65 years ago. So what do you people need to do? I'm talking to the owners of these companies. Hire the most competent engineers you can find, tell them to tear up everything they think they know, set it aside. Some of it is okay within its limited context, even stupid overkill. Some of it is irrelevant, and some of it is just dead wrong. Start over again from square one. What are you trying to do? What is your goal? In the words of my father who was also an engineer, if you can't say it with numbers then you're full of $H1T. So what is your goal? Trying to recreate a field of sound at someone's ears heard at one place at one time in another place at another time from a recording or broadcast. So that is where you start to study. Is it hard? Yes, it takes a lot of math, physics, and engineering. Frankly I've yet to meet a single person in this industry including the "gurus" who make, sell, review these systems who have the mental chops to be up to the task. The best system in the world that I invented, that makes even mediocre music sound beautiful beyond words have no components that are less than 30 years old. It wasn't necessary and the equipment was not expensive. If more expensive equipment was needed to get the job done I'd have bought it. But engineers are taught not to waste money on things that are not relevant to solving a problem.

Allen H.
    for 20 minutter siden
    BuT HoW DoeZ iT MeAsuRe?!?!?! - Amir

Vedlegg

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.433
    Torget vurderinger
    1
    High End?
    Det er Luxman klasse A, det. Alt annet er håpløse etterligninger, uansett hva det koster. 😁

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    Låter bra de. Kan anbefale noe fra IRS, men det må være solid elektronikk på dem.
    Jeg kjøpte min drømmehøyttaler, IRS Epsilon. Litt spesielle høyttalere å drive, men det gjør de bare mer interessante i mine øyne.
    Ikke helt ulike drivere på mellomtone og diskant som på Ren80 og Ren90.. Kanskje et par omega eller sigma hadde vært et alternativ?

Å kjøpe ting nytt virker litt meningsløst med dagens nypriser. Jeg synes det er mye som er høyt priset som ikke er så mye bedre enn middelklassen om man kan kalle det det.
    helt enig i den at middel klassen har nå highend priser. veldig synd.

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    utifra lyd og bilde sin test på oppsette mitt DAC30 Pre30 og A32 så hører det fint ilag med 70 tusen klassen. dette er seff mange år siden nå.

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    Epicon 8 vs Mentor 8. er vell litt dyrere deler vill jeg tro :p nå har ikke jeg hørt Epicon, men kunne tenkt meg å tatt en lytt. bare for å høre forskjellene. å bestemme selv om det er verdt oppgraderingen.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Basert på det en del her skriver, så er HighEnd utelukkende definert av pris... bare det er dyrt nok, så er det automatisk HighEnd..??
    Nei, mye forskjellige kalkyler og ulikt antall salgsledd før produktet kommer frem til forbruker. Noe humbug finnes det selvsagt og også produsenter som ikke evner å få frem det beste. Kanskje noen også med konstruksjonsprinsipper, spredningskarakteristitk eller frekvensgang som ikke vil passe i eget rom?
    Blant de store høyttalerprodusentene betyr høyere byggkvalitet høyere pris. Derfor alt fra budsjettmodeller til alt for dyrt. Eller merker som Perlisten som starter dyrt og blir dyrere.
    Eller mener du det ikke er slik? At komponentkvaliteten i kabinett, elementer, delfilter synker med høyere pris?
    Eller sammenlignes epler og pærer, ulike teknologier og veier frem til mål?
    Når det gjelder spesifikt Dali som trådstarter spør om er det liten tvil om at Epicon 8 er en bedre høytaler en Mentor 8. Hvor grensen går for å kalle et produkt HighEnd blir kanskje opp til hver enkelt å bedømme? HighEnd er ikke en endelig definert størrelse så vidt jeg vet. Høy Klasse er det jeg tenker når jeg hører ordet og automatisk går kanskje tankene til de produktene hver enkelt produsent måtte ha som holder høyest klasse i sitt respektive utvalg. De er som regel dyrest. Hva tenker du om begrepet HighEnd Aurora?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.690
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt koster høyere byggekvalitet mer enn noe som er "dårligere".. men en høyttaler som er lakkert mdf trenger faktisk ikke være dårligere enn tilsvarende med topp møbelkvalitet i kabinettet, gitt at bestykningen av elementer og komponeneter i øvrig er likt, - men det gjelder høyttalere..
    Hva angår feks forsterkere og annen elektronikk, så er dessverre markedet så fullt av humbug og diverse bling som har null betydning for sluttresultatet, at betengelssen HighEnd i mange sammenhenger er fullstendig meningsløs. Begrepet er egentlig heller ingen reell kvalitetsbetegnelse, men et påfunn av og opphauset av bransjeaktører for liksom å gi skinn av at "deres" produkter er hevet over den gemene hop. Det er nok av eksempler på HiEnd produkter som først blir lovpriset til himmels av menigheta, for så å bli avkledd til spott og spe..... Et annet eksempel er påstandene om "høykvalitets" komponenter... som nok oftest ikke er annet enn "vanlige" kvalitetskomponenter som absolutt er gode nok, men det aller meste av "guddommelighets-stempling" av enkelte komponentmerker er i stor grad humbug det også... særlig når det feks gjelder "audiofile" kondensatorer.. Hvis man setter seg inn i hvordan slike lages, så skjønner man fort at det stort sett ikek er annet enn rebranding av ellers kjente kvalitetskomponenter som koster en brøkdel av "vidunderprisene"...
    Jeg har forøvrig over 40 års erfaring med svinedyre elektronikksystemer for space og mil testing, så jeg har en viss erfaring med både systemer og komponenter som brukes i disse sammenhengene.....

Sist redigert:

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Takk for grundig svar, vi er nok i bunn og grunn enige.

BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    noen som har prøvd strøm rens og har noen erfaringer med om det kan forbedre lyden?
    er vell bare å ta skjorta fast å hyve seg rundt å dra på ei hifi messe å få høre selv tror jeg.

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    0
    noen som har prøvd strøm rens og har noen erfaringer med om det kan forbedre lyden?
    er vell bare å ta skjorta fast å hyve seg rundt å dra på ei hifi messe å få høre selv tror jeg.
    Ja.....og i den kategorien er det mange produkter innenfor dagens normerte Hai-End.
    Det er flere forhandlere som gjennom året inviterer til spesifikke demonstrasjoner......
    og det kan være en opplevelse verdt å ta turen (y)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.480
    Basert på det en del her skriver, så er HighEnd utelukkende definert av pris... bare det er dyrt nok, så er det automatisk HighEnd..??
    Er blitt i stor grad synonymt med pris alene i dag. Og når det er ekstremt dyr, så er det tydeligvis ekstrem high-end :rolleyes:

Opprinnelig så betydde det derimot også noe som holdt høy kvalitet.
    of superior quality or sophistication and usually high in price
    higher in price and of better quality than most others
    being the most expensive and technically sophisticated
    relating to products or services that are more expensive and of better quality than other products of the same type
    Når begrepet har blitt så utvannet, så er det gjerne bedre å bruke high-fidelity. Og god hifi vs high-fidelity er jo en annen morsom diskusjon ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.744
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, ja, hva er nå egentlig forskjellen på høy troverdighet og god høy troverdighet?

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.141
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Mye hig-end anlegg som ikke har troverdighet når det gjelder lyd, så ja - hig-end anlegg betyr (slik jeg ser det) bare at det er dyrt. Kan absolutt være bra likevel, men lydmessig kan en ofte få noe som er like troverdig til en helt annen pris.

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    High End er blitt et oppbrukt begrep dessverre.
    Tidligere var High End, produsentenes dyreste (og beste eller toppmodeller) produkter, og produkter som var blant det dyreste i sin klasse. HiFi og høy troverdig gjengivelse er også begrep som har flyttet seg i forhold til når dette begrepet ble introdusert.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.468
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mye hig-end anlegg som ikke har troverdighet når det gjelder lyd, så ja - hig-end anlegg betyr (slik jeg ser det) bare at det er dyrt. Kan absolutt være bra likevel, men lydmessig kan en ofte få noe som er like troverdig til en helt annen pris.
    Enig, "pris" og "høy troverdighet" har ikke en automatisk korrelasjon. Det er mye bra i fornuftige prisklasser, men folk lar seg blende. Typisk eksempel, vil jeg si, er dac. En kan få mye bling til store priser, men ytelse er relativt billig. Så en grom dCS rigg er ikke automatisk bedre lyd enn en Denafrips, feks 😊

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.261
    Sted
    Oslo
    High End er blitt et oppbrukt begrep dessverre.
    Tidligere var High End, produsentenes dyreste (og beste eller toppmodeller) produkter, og produkter som var blant det dyreste i sin klasse.
    Ja, det er vel egentlig det det er. De dyreste (og beste) seriene deres. Men der er jo ofte prislappen nå så høye et de færreste av HiFi entusiaster har high-end. Da blir high-end begrepet ganske utvannet når det brukes over et stort prissjikt. Tidligere ville jeg nok sagt at en gulvstående høyttaler til 100k er high-end, men ikke nå lengre. Kanskje over 200k? Og kanskje det prikkes inn der hvor ytelse i forhold til pris slakkes veldig? Og vil det jo være naturlig kalle en stativhøyttaler i samme serie som langt dyrere store høyttalere i like grad high-end når de er lagd med samme materialkvalitet.

HiFi og høy troverdig gjengivelse er også begrep som har flyttet seg i forhold til når dette begrepet ble introdusert.
    Kan du utdype dette?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    9.784
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    I starten av min hifi-interesse så siklet jeg på B&W 802S, den gangen high end til ca 100.000 (rundt år 2000).
    product_119137_36744.jpg

Dagens modell 802D4 må man ut med nesten 290.000 for. Fortsatt high end dog. Men selv 300.000 er jo egentlig billig hvis man ser på hva mange produsenters toppmodeller går for i dag. Marten som var på Oslo Hifi Show har vel en pris på rundt 4 mill. Men som nevnt over blir det nok færre som kan ta seg råd til å kjøpe de dyreste modellene etterhvert som prisene vokser inn i himmelen. Er heldigvis bare et i-lands-problem 😊

Endpoint Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.04.2013
    Antall liker
    1.423
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    38
    Ja, det er vel egentlig det det er. De dyreste (og beste) seriene deres. Men der er jo ofte prislappen nå så høye et de færreste av HiFi entusiaster har high-end. Da blir high-end begrepet ganske utvannet når det brukes over et stort prissjikt. Tidligere ville jeg nok sagt at en gulvstående høyttaler til 100k er high-end, men ikke nå lengre. Kanskje over 200k? Og kanskje det prikkes inn der hvor ytelse i forhold til pris slakkes veldig? Og vil det jo være naturlig kalle en stativhøyttaler i samme serie som langt dyrere store høyttalere i like grad high-end når de er lagd med samme materialkvalitet.

Kan du utdype dette?
    Trenger vel ikke lange utredningen dette. Det de kalte HiFi når dette begrepet ble innført villle neppe blitt kalt hifi i dag.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.205
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Henger ikke dette uttrykket igjen etter det som en gang var mer merke relatert, Accuphase, Krell, Mark Levinson, Luxmann Mcintosh osv Disse merkene var vel den gang og nå oppfattet som "bedre" enn Pioneer, Technics, Nikko osv

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.363
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    På mange måter kan man hevde at god lyd aldri har vært billigere enn i dag. Jeg hørte feks B&W sin nye 702 her om dagen, og den spilte mye bedre enn mine gamle N803 og er i tillegg langt enklere å drive. Omregnet pris mht inflasjon og valuta gjør den også en god del billigere. Men selvsagt gir ikke 702 samme status som 803 på samme tidspunkt. Den ene er allemannseie mens den andre er uoppnåelig for de fleste.

Mye av dette handler om merkevarebygging, status og følelser. Hvis ikke hadde vi stort sett nøyet oss med Yamaha hele gjengen;-)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Tror det er viktig å skille mellom high-end og hi-fi utstyr.
    -Selv om noen produsenter og eiere av utstyr nok gjerne vil hevde at jo mere high-end jo mere hi-fi er det. :rolleyes:

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.205
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det tviler jeg på, tipper prisen på Brunvarer på 70/80 tallet var ganske mye høyere i forhold til inntekt enn den er nå

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.363
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er mye high-end utstyr å få tak i, men hvor mye selges egentlig? Omsetningen i bransjen i Norge tyder på at high-end mest er til utstilling. En av aktørene med størst utvalg innen high-end omsetter ikke mer pr år enn et sett av de dyreste høyttalerne i utvalget…

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For min del er klassifiseringen av high-end den samme nå som det alltid har vært. Det refererer til produsentenes statussymboler i de høyeste prisklassene.

Stadig dyrere og stadig mindre relevant, ja, men begrepet i seg selv refererer vel bare til hvor på prisskalaen man er?

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    0
    Det tviler jeg på, tipper prisen på Brunvarer på 70/80 tallet var ganske mye høyere i forhold til inntekt enn den er nå
    La oss heller se på begynnelsen av 90-tallet da markedet eksploderte og mange faktisk kjøpte det dyreste
    butikkene kunne by på.......

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Hvis det for noen en gang i tiden var en akseptert sannhet at high-end var det samme som hi-fi, så har nok verden gått forbi. Spesielt om high-end i all hovedsak var definert av pris.
    Og det er nok der vi er idag: Hi-fi oppnås for mye mindre penger enn noen gang. (y)

High-end segmentet tipper jeg består uansett og utvikler seg (muligens litt saktere) med tiden de også.

Men det blir for flere og flere veldig klart at high-end ikke er det samme som hi-fi. Helt greit det.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.927
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    I markedssammenheng og testsammenheng brukes en rekke med klasser for prismessig inndeling. Sånn har det vært de siste 40 år, før det leste jeg ikke hifi eventyr.

Budsjettklasse
    Mellomklasse
    Toppklasse
    High end
    Uber High end
    + alle klassene i mellom som øvre eller nedre toppklasse osv.

Forstår godt at pressen har behov for et system å rangere et produkt i ut fra pris. Så får vi håpe de er noenlunde konsekvente i måten de deler inn på så det blir forståelig for mottaker. Siste diskusjon på tråden til stereopluss var mange kritiske til poengutdelingen. Mange ønsker tester av produkter med lavere skår for å gi troverdighet. Stereopluss på sin side lever av salg og må teste produkter som gir "høy skår" innenfor "sin prisklasse". Det er det vi forbrukere vil lese.

Jeg tenker at det er pressen som har skapt begrepene. Så kan vi diskutere hva begrepene egentlig burde bety til vi blir blå eller lage våre egne definisjoner hver for oss.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.415
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Husker jo tiden hvor begrepet hi end betydde noe for meg. Det var vel helt i startfasen, hvor man omsider hadde egen bopel, alt var nytt og spennende, lite erfart og magasinene var det man orienterte seg etter.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn