Etter hvert begynner innleggene i denne tråden å bli mer og mer interessante og lesverdige. Og takk for det!!
Det er vel neppe noen - med vettet i behold - som vil benekte at plasseringen av mikrofoner er helt essensielt for de opptakene som blir gjort. ...
Et problem som jeg opplever som allment er å få til en god og behagelig diskant ved gjengivelse av akustiske instrumenter. I praksis innebærer det at en trompet låter spissere enn in natura og tenderer til å låte som en sopransax, og at de lyse tonene på et piano låter som om pianisten "dobler" ved å ta med oktaven eller to oktaver over de tangentene han/hun faktisk spiller.
På det anlegget jeg har nå, får jeg til fioliner stort sett ganske bra (avhengig av innspilling selvfølgelig). Blåsere er det derimot mer variabelt med. Om dette skyldes innspillingene eller hva det er, skal jeg ikke si noe helt sikkert om, annet enn at de høyttalerne som har taklet problemet best i min stue, har vært Focal alto utopia med berylliumsdiskant. Enkelte som har målt, sier at denne diskanten undertrykker overtonene og har kritisert høyttalerne av denne grunn. Jeg opplevde imidlertid denne diskanten som naturlig og behagelig, og stiller jeg derfor litt spørrende til om det virkelig er slik at Respons forsterker overtonene og samtidig låter naturlig Kanskje noen kan si noe fornuftig om dette. ....
Hei grammofon
Jeg skal være svært forsiktig med å si noe om høyttalerkonstruksjon for jeg har bare så vidt begynt å sette meg inn i det.
Grunnen til at Respons kommer inn i tråden her er fordi Lyngen drar inn mine høyttalere med en gang jeg mener noe om nøytral lyd. Er ikke helt sikker på hvorfor.
For meg så er referansen ekte lyd i akustisk form eller oppmikket. Siden forrige torsdag har jeg lyttet ca 42 timer til levende akustisk musikk eller oppmikket, mens jeg kun har hørt 2 timer på anlegget mitt.
Jeg har heller ingen stolthet i anlegget mitt. Heller ikke at det skal lyde mest mulig nøytralt, det skal bare lyde slik jeg vil at det skal lyde.
Derfor synes jeg det er synd at meningene om slike ting som dette automatisk blir koblet til eget anlegg.
Grunnen til at jeg skrev det om Respons var fordi Lyngen tidligere har skrevet at Respons legger til forvrengning for å lyde som de gjør.
Nå ser det ut til at han går bort i fra det, men grunnen til at jeg skrev det med tillagt forvrengning var fordi at harmonisk forvrengning har samme karakteristikk som overtoner fra instrumenter. Derfor kan harmonisk forvrengning gjøre at man opplever en fyldigere og overtonerik tone. Har eksprimentert litt med å bevist legge på forvrengning og det har den effekten, men de programmene jeg har testet har ikke "god nok" forvrengning slik at det høres for godt.
Rør forsterkere har mer av denne forvrengningen og kan godt være derfor mange opplever rør som mer naturlig og ekte.
Jeg tror likevel dette er usannsynlig at det stemmer i forhold til Respons.
Har vært hos svært kunnskapsrike folk og eksprimentert litt med EQ. Hvis diskanten lyder spisst hjelper det ofte å heve nivået i diskanten faktisk.
Min kjepphest: Klassisk musikk er den musikken som blir "tuklet" med minst i miks og master. Musikken er nesten ikke komprimert og mye er produsert uten kunstig romklang. Dessuten brukes ofte de beste mikrofonene og det mest nøytrale utstyret. De fleste bruker to eller tre mikrofoner som står på et stativ over dirigenten til å ta opp med. Pga flere ting, men mest fordi det er et kompromiss mellom klang og tydelighet fra avstandsmikrofonen bruker de nærmikker blant annet for å få en LITEN kant på atakkene i opptaket.
Klassisk musikk er en utdøende stilform i de fleste hjem og de fleste høyttalere er ikke konstruert for å lyde godt på klassisk musikk. De er ofte laget for at de beste studioproduksjonene skal lyde flott og imponerende.
Min mening: om man setter på en klassisk plate så avslører det fort egenlyder i anlegget. Hvis blåserene lyder dårlig så er det en feil i lydkjeden mener jeg. Det trenger ikke være høyttalerene.
Jeg tipper at overtonespekteret til et helt orkester fra kontrabass, tuba, kontrafagott i bassen og fløyte, fiolin, obo i toppen er veldig vanskelig å reprodusere for høyttalere fordi alle instrumenter har forskjellige overtoner selv om de spiller samme tone. Ofte spiller et helt orkester samtidig og da er det veldig mye overtoneinformasjon som skal gjengis korrekt for at det skal lyde "riktig".
Ofte så er det overtonene fra bassområdet som mangler for at det øverste registeret lyder riktig.
Har man et anlegg som skiller godt på ulike klassiske opptak så vil jeg mene at anlegget er nøytral, men da vil mange studioinnspillinger lyde kjedeligere, men igjen, min mening.