Jeg har ikke hørt Avalon ved mange nok anledninger til at jeg tør mene noe «bastant» om dem. Det er dessuten ganske lenge siden, så sviktende hukommelse er sikkert en dominerende faktor. Jeg husker ikke engang sikkert hva modellnavnene var. Kanskje tidvis en litt framhevet mellomtone? Kanskje også litt tynn i brystkassa? Samt ganske ømfintlig på ørehøyde?
EDITen min går bl.a. også på «nye» N og D modeller av B&W 800-serien (jeg liker gamle Nautilus 802 bedre enn både D & N mht frekvensrespons). JBL Array har jeg opplevd som «en» klassisk banan rett på aksen, litt «på siden» faller det fort av og det er «bare» en brei festkul i bassen igjen. KEF20X har vært temmelig rett på i mange tilfeller, ditto med Meridian sine DSPer.
De ulike «typene» frekvensrespons er veldig avhengige av omstendighetene, for hvordan de fungerer og oppfattes. En utpreget bananrespons kan oppfattes som nesten «padde flat» med litt lavt volum og ellers gunstige forhold. Jevnt «lyse» høyttalere kan fungere nøytralt i akustisk «mørke» omgivelser, og omvendt for «jevnt» mørke høyttalere. Høyttalere med ruglete energi-/frekvensrespons kan også i spesielle tilfeller fungere bra når akustikken komplementerer energiresponsen. Høyttalere med «resonansproblemer» vil alltid være preget av dem.
Noe av det vanskelige med frihåndsbedømming av «nøytralitet» i høyttalere (inkludert lytterom og lytteposisjon etc) er tonal balanse ift lydtrykk; spesielt når jeg av ulike årsaker ikke selv har kontroll på volumet. Dvs forutsatt at HT ikke har åpenbare problemer med ruglete energi-/frekvensrespons, resonanser, og/eller forvrenging. På ukjent kildemateriale sier det seg selv at det er en øvelse i umuligheter. For å kunne gi en nogen lunde kvalifisert vurdering på frilytting må det lyttes konsistent på et relativt stort utvalg av velkjent musikk - det er i seg selv en krevende øvelse å sammenlikne egne lytteinntrykk før egne «meninger» om «testobjektet» begynner å bli dominerende. Det øyeblikket det jongleres med ulike utgivelser av den samme musikken er det veldig fort gjort å tråkke i baret.
EDIT: legg til at den «idelle» modellen for omsetting av det elektriske signalet til lydenergi faktisk ikke eksisterer for tradisjonell musikkhermetikk i stereo.
mvh
KJ
EDITen min går bl.a. også på «nye» N og D modeller av B&W 800-serien (jeg liker gamle Nautilus 802 bedre enn både D & N mht frekvensrespons). JBL Array har jeg opplevd som «en» klassisk banan rett på aksen, litt «på siden» faller det fort av og det er «bare» en brei festkul i bassen igjen. KEF20X har vært temmelig rett på i mange tilfeller, ditto med Meridian sine DSPer.
De ulike «typene» frekvensrespons er veldig avhengige av omstendighetene, for hvordan de fungerer og oppfattes. En utpreget bananrespons kan oppfattes som nesten «padde flat» med litt lavt volum og ellers gunstige forhold. Jevnt «lyse» høyttalere kan fungere nøytralt i akustisk «mørke» omgivelser, og omvendt for «jevnt» mørke høyttalere. Høyttalere med ruglete energi-/frekvensrespons kan også i spesielle tilfeller fungere bra når akustikken komplementerer energiresponsen. Høyttalere med «resonansproblemer» vil alltid være preget av dem.
Noe av det vanskelige med frihåndsbedømming av «nøytralitet» i høyttalere (inkludert lytterom og lytteposisjon etc) er tonal balanse ift lydtrykk; spesielt når jeg av ulike årsaker ikke selv har kontroll på volumet. Dvs forutsatt at HT ikke har åpenbare problemer med ruglete energi-/frekvensrespons, resonanser, og/eller forvrenging. På ukjent kildemateriale sier det seg selv at det er en øvelse i umuligheter. For å kunne gi en nogen lunde kvalifisert vurdering på frilytting må det lyttes konsistent på et relativt stort utvalg av velkjent musikk - det er i seg selv en krevende øvelse å sammenlikne egne lytteinntrykk før egne «meninger» om «testobjektet» begynner å bli dominerende. Det øyeblikket det jongleres med ulike utgivelser av den samme musikken er det veldig fort gjort å tråkke i baret.
EDIT: legg til at den «idelle» modellen for omsetting av det elektriske signalet til lydenergi faktisk ikke eksisterer for tradisjonell musikkhermetikk i stereo.
mvh
KJ
Sist redigert: