Hva er ok å blåse på kabler vs resten?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.624
    Torget vurderinger
    10
    @ Rhesus. Du som har så stor erfaring med Hi-end utstyr og mener det er så lett å lage en forsterker som spiller like bra som det aller beste, når kommer den? Du mente jo dette var enkle greier i noen tidl tråder.... Jeg kjøper den for flere hundre tusen når den er klar(vi forutsetter at den faktisk spiller helt i verdensklasse), blir fint å spare litt penger på Hi-Fi. Dette blir jo en vinn-vinn greie, du blir rik og jeg sparer mye penger! I tilleg kjøper jeg din 25-meter lakris som du har målt til å låte likt med Valhalla! Kan jo bli hyggelig med en liten kabel-test da?

Mvh.
    SAL

Moiz Audio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Antall liker
    941
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    125
    phewww..er så glad jeg bruker wireless speakers assa...

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Dette var sannelig en god diskusjon. Mange vil nok ha stort utbytte av å lese igjennom hele tråden.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    1
    Ja skikkelig givende, men det er nok kun fordi jeg har kablene i orden, sikkert kabler for over 50k her ihvertfall :eek: ??? 8)

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    BT skrev:
    Dette var sannelig en god diskusjon. Mange vil nok ha stort utbytte av å lese igjennom hele tråden.

ja, jeg leser og koser meg.
    utrolig fascinerende hvordan enkelte orker aa gjenta seg selv i det uendelige.
    nesten ordrett av det de har utbasunert tidligere, som en jaevla papegoye.
    traad etter traad, uke etter uke - i aarevis.

L

Lydarne

Gjest
    Gago skrev:
    BT skrev:

ja, jeg leser og koser meg.
    utrolig fascinerende hvordan enkelte orker aa gjenta seg selv i det uendelige.
    nesten ordrett av det de har utbasunert tidligere, som en jaevla papegoye.
    traad etter traad, uke etter uke - i aarevis.
    Jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret, det er er som to fodboldhold der kender hinanden godt, ved hvordan den enkelte spiller spiller, og så gælde det ellers om at får taklet modstanderen og forhindre scoring.

De ville være nemmere hvis alle hjælp til med at få bolden i mål, men sagen er nok den at så ville der intet spil/disktution være, det ville være kedeligt, og ingen gad sikkert deltage. Alle kan jo se hvad der sker når indlæggene vælter ind og der rigtig er gang i den, det er som regel ikke det store videnskablige gennembrud der er på vej, nej det er som regel en "spiller" der skal takles/lægges ned/jordes.

Eksembelvis i denne tråd ville det være tilstrækkeligt at man gad at læsse http://www.stereophile.com/reference/1095cable/ og evt forstå at skineffekt forårsager at de to magnetfelter der er omkring en leder kommer til at stå skævt i forhold til hinanden hvilket resultere i at kablet for en hukommelse, en del af signalet lagres i dielektrikummet og frigives senere.
    Det vil sige at problemet med skineffekt er ikke kun det man umildbart ser, men lige så meget den hukommelses effekt som skineffekten forårsager. Det var en enkelt detalje ved kabler, der er mindst ti til man kan tage fat på.

I det hele taget at erkende at et kabel kan betragtes som en langstrakt kondensator er et godt skridt mod forståelse af at der er og må være forskel på kabler.

Og det var så spilleren Lydarne der gentog sig selv igen og igen, samme driblinger som altid. skal vi lade ham gå eller skal vi alle holde sammen og takle ham så det fløjter.

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Antall liker
    2
    En kabel modelleres vanligvis som en serie av paralellkondensatorer, seriespoler og serieresistanser. Denne modellen gir helt konkrete knekkfrekvenser og helt konkrete avrullinger. De intreffer for normale kabler i MHz området.

Let opp parametre og gjør deres beregninger. Ohm´s lov med komplekse tall er alt som trengs. NB! Reglene har ingen unntak - karakteristikken følger den til et TLC nettverk.

En normal høytaler er en ren resistiv last, pga. magneter og arbeid utført i magnetfeltet. Delefilteret kommer følgelig i tillegg til kabelen.

L

Lydarne

Gjest
    ElvisRuler skrev:
    En kabel modelleres vanligvis som en serie av paralellkondensatorer, seriespoler og serieresistanser. Denne modellen gir helt konkrete knekkfrekvenser og helt konkrete avrullinger. De intreffer for normale kabler i MHz området.

Let opp parametre og gjør deres beregninger. Ohm´s lov med komplekse tall er alt som trengs. NB! Reglene har ingen unntak - karakteristikken følger den til et TLC nettverk.

En normal høytaler er en ren resistiv last, pga. magneter og arbeid utført i magnetfeltet. Delefilteret kommer følgelig i tillegg til kabelen.
    Det må være rat at være så vidende og selvsikker som dig, spørgsmålet er nu skal jeg takle/jorde dig eller lade dig gå, ærligtalt jeg gider ikke spilde kræfter og tid på at takle/jorde dig så du bider i græsset, det er sikkert alligevel omsonst/og uden betydning for din mening om dette emne, så jeg lader dig gå.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Lydarne skrev:
    ElvisRuler skrev:

Det må være rat at være så vidende og selvsikker som dig, spørgsmålet er nu skal jeg takle/jorde dig eller lade dig gå, ærligtalt jeg gider ikke spilde kræfter og tid på at takle/jorde dig så du bider i græsset, det er sikkert alligevel omsonst/og uden betydning for din mening om dette emne, så jeg lader dig gå.
    +1

N

nb

Gjest
    Lydarne skrev:
    Eksembelvis i denne tråd ville det være tilstrækkeligt at man gad at læsse http://www.stereophile.com/reference/1095cable/ og evt forstå at skineffekt forårsager at de to magnetfelter der er omkring en leder kommer til at stå skævt i forhold til hinanden hvilket resultere i at kablet for en hukommelse, en del af signalet lagres i dielektrikummet og frigives senere.
    Det vil sige at problemet med skineffekt er ikke kun det man umildbart ser, men lige så meget den hukommelses effekt som skineffekten forårsager. Det var en enkelt detalje ved kabler, der er mindst ti til man kan tage fat på.
    Og hvor store mener du så disse effektene er? Som sagt: Det hele dreier seg egentlig om en fullstendig mangel på forståelse for proporsjoner - et av de sikreste kjennetegn ved HiFi som hobby.

L

larkus

Gjest
    Et morsomt paradoks er at det ser ut til at ingen klarer å høre forskjell uten å vite hvilke kabler som er i aksjon ;D

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Nå er det vel strengt tatt sånn at din forståelse for nevnte proposjoner ikke behøver å være sammenfallende med andres, nb. Din sannhet er ikke universell, bare fordi det er din. Man kan fort få et litt oppblåst ego av slikt. Apropos proposjoner.

Og til deg, Larkus, her er du på viddene så det holder. Snakk for deg selv! Det er utført gruppetester i Fidelity hvor ingen visste hvilke kabler som var i bruk, men ingen av de tilstedeværende hadde noen som helst problemer med å høre store forskjeller. Lytteintrykkene var også sammenfallende for lyttepanelet. At noen ikke evner å høre forskjell, betyr ikke at forskjellene ikke er der. Sikkert greit å prøve å ta inn over seg.
    At det ofte kan være svimlende forskjeller på teori og praksis er også noe det fra tid til annen er greit å tenke over.

N

nb

Gjest
    impulse skrev:
    Nå er det vel strengt tatt sånn at din forståelse for nevnte proposjoner ikke behøver å være sammenfallende med andres, nb. Din sannhet er ikke universell, bare fordi det er din. Man kan fort få et litt oppblåst ego av slikt. Apropos proposjoner.
    Niks. 0.05dB avvik er mindre enn 10-20dB avvik i frekvensreponsen. Deal with it. Fokuserer man på de 0.05 istedet for de 10-20 så er man på bærtur, verre er det ikke. Jeg antar at f.eks Hr. Pedal er av den oppfatning at introduksjon av Audiolese hadde mer å si for bassen i anlegget enn hva litt kabelsjonglereing noensinne har hatt eller vil ha, det er egentlig det samme.

Bryr man seg om de to meterene fra forsterker til høyttaler, men ignorerer de ørten meter i spolene på delefiltere har man også misforstått proporsjonene.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    Lytter du aldri, nb ?

Er det kun lesing av teori du bedriver?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    impulse skrev:
    Niks. 0.05dB avvik er mindre enn 10-20dB avvik i frekvensreponsen. Deal with it. Fokuserer man på de 0.05 istedet for de 10-20 så er man på bærtur, verre er det ikke. Jeg antar at f.eks Hr. Pedal er av den oppfatning at introduksjon av Audiolese hadde mer å si for bassen i anlegget enn hva litt kabelsjonglereing noensinne har hatt eller vil ha, det er egentlig det samme.

Bryr man seg om de to meterene fra forsterker til høyttaler, men ignorerer de ørten meter i spolene på delefiltere har man også misforstått proporsjonene.
    Smatt! Smatt! du har fasiten

L

larkus

Gjest
    impulse skrev:
    Og til deg, Larkus, her er du på viddene så det holder.
    Det er bedre å være her ute på vidda enn å ha fast plass på kabel-asylet ;D
    Å blåse avsindige summer på kabler har etter min oppfatning ikke noen annen virkning enn å gi eieren sjelefred og status i miljøet. Det har sikkert bedre virkning å tapetsere veggen i førsterefleksjonspunktet med pengesedlene.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kom akkurat på jobb og har rigget meg til med nudler som akkurat er ferdig, Meget glad for at denne tråden kom til liv igjen, også nå da!

*nam!*

ElvisRuler

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.08.2009
    Antall liker
    2
    Hadde blitt utrolig bra om noen kunne vise til andre parametre eller lover som gjelder for kabler i frekvensområdet 1Hz - 1Mhz for lavspent og laveffekt området, det vil si spenninger under 220V og strØmmer mindre enn 10A.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.797
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    At det ofte kan være svimlende forskjeller på teori og praksis er også noe det fra rtid til annen er greit å tenke over.
    En av mine kjepphester, det der. Hvis virkeligheten ("praksis") viser seg å ikke stemme med teorien, så betyr det at det er mulig å lære noe nytt, og etterhvert komme frem til en bedre forståelse ("bedre teori").

Men det forutsetter både at man vet hva man allerede vet, at man er oppmerksom på ting som ikke stemmer med det man tror man allerede vet, og at man prøver å finne fornuftige forklaringer på hva som foregår og dermed også aktivt prøver å finne hullene i det man trodde man visste, uten at altfor mye prestisje får komme i veien. Og da må man kanskje også forstå litt mer enn bare prislisten på Hifi-asylet. ("Dyrere = bedre" - phah!)

Hvis man derimot snør inne på at "teori og praksis er to forskjellige ting", så kommer vi helt enkelt ikke videre.

N

nb

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Lytter du aldri, nb ?

Jeg lytter mye til musikk jeg, hvordan det? Ingen motsetninger mellom mitt syn på en del saker og mine lytteopplevelser.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    rolfozzy skrev:
    Lytter du aldri, nb ?

Jeg lytter mye til musikk jeg, hvordan det? Ingen motsetninger mellom mitt syn på en del saker og mine lytteopplevelser.
    Når jeg mener lytter, så mener jeg om du har prøvd forskjellige kabler ved hjelp av ørene.

Tviler ikke på at du spiller musikk.

N

nb

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Når jeg mener lytter, så mener jeg om du har prøvd forskjellige kabler ved hjelp av ørene.

Ja, har prøvd 4 eller 6 kvadrat SolidCore fra Elfa på høyttalerene, komplett sett fra LFD, Noen saker fra Acoustic Zen(? usikker på navnet, hadde på hjemlån fra trivlige Morten på NAT) og noe fra Synergistic Research. Også ulike modeller fra Biltema, Clas Ohlson og Prolyd. Det er de tre sistnevnte jeg bruker nå, samt muligens noe som har fulgt med noen av produktene jeg har kjøpt, men er ikke helt sikker på hva som er hva siden mange ser ganske like ut (dvs lisser med sorte/hvite plugger). HDMI-sakene mine kommer fra Clas Ohlson + en 10 meter lang av ett eller annet merke jeg ikke husker. For alt du/jeg vet har vi testet mange av de samme kablene minus merkenavnet, prislappen og eventuell pyntestrømpe.

Jeg er dog litt forfengelig, så jeg har "Premium Line" fra Clahs Ohlson på en del strekk. De sitter godt og ser litt tøffe ut i tillegg.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    rolfozzy skrev:

Ja, har prøvd 4 eller 6 kvadrat SolidCore fra Elfa på høyttalerene, komplett sett fra LFD, Noen saker fra Acoustic Zen(? usikker på navnet, hadde på hjemlån fra trivlige Morten på NAT) og noe fra Synergistic Research. Også ulike modeller fra Biltema, Clas Ohlson og Prolyd. Det er de tre sistnevnte jeg bruker nå, samt muligens noe som har fulgt med noen av produktene jeg har kjøpt, men er ikke helt sikker på hva som er hva siden mange ser ganske like ut (dvs lisser med sorte/hvite plugger). HDMI-sakene mine kommer fra Clas Ohlson + en 10 meter lang av ett eller annet merke jeg ikke husker. For alt du/jeg vet har vi testet mange av de samme kablene minus merkenavnet, prislappen og eventuell pyntestrømpe.

Jeg er dog litt forfengelig, så jeg har "Premium Line" fra Clahs Ohlson på en del strekk. De sitter godt og ser litt tøffe ut i tillegg.
    Nei jeg har nok ikke testa så mange kabler jeg. Men de jeg har testa har jeg hørt forskjell på. Eller teste er vel feil uttrykk. De jeg har hatt kan jeg si.

Og det merkelige er at ingen av de jeg har hatt har sluppet musikken igjenom på samme måten i anlegget.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    larkus skrev:
    impulse skrev:
    Å blåse avsindige summer på kabler har etter min oppfatning ikke noen annen virkning enn å gi eieren sjelefred og status i miljøet. Det har sikkert bedre virkning å tapetsere veggen i førsterefleksjonspunktet med pengesedlene.

Etter din mening, ja. Du har i det minste baller nok til å holde det der, og ikke som nb forsøke å fremstå som misjonær med oppblåst ego, ropert og oscilloskop. Du mener at gode kabler er jåleri fordi du ikke hører forskjell og tar konsekvensen av det. Fair nok.

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    impulse skrev:
    larkus skrev:
    impulse skrev:

Etter din mening, ja. Du har i det minste baller nok til å holde det der, og ikke som nb forsøke å fremstå som misjonær med oppblåst ego, ropert og oscilloskop. Du mener at gode kabler er jåleri fordi du ikke hører forskjell og tar konsekvensen av det. Fair nok.
    Larkus er solidkåremisjonær. Klart han hører forskjell på kabler.

N

nb

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Og det merkelige er at ingen av de jeg har hatt har sluppet musikken igjenom på samme måten i anlegget.
    Hvorfor er det forresten ikke en mulighet at greiene fra Clahs er <i>bedre</i> enn mer dedikerte Hi-Fi-saker? Jeg holder sannsynligheten for at vedkommende som har laget de faktisk vet hva han driver med for mye større enn hva tilfellet er for en del av de 100+ som lager HiFi-saker.

L

larkus

Gjest
    impulse skrev:
    Du mener at gode kabler er jåleri fordi du ikke hører forskjell og tar konsekvensen av det. Fair nok.
    Feil konklusjon! Det korrekte er følgende:

"Du mener at dyre kabler er jåleri fordi du ikke hører forskjell og tar konsekvensen av det. Fair nok."

Gode kabler trenger slettes ikke være dyre. De forskjellene jeg mener å høre mellom rimelige kabler og avsindigt prisete kabler, er ikke større en eventuelle forskjeller mellom de rimelige kablene :)

L

larkus

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Larkus er solidkåremisjonær. Klart han hører forskjell på kabler.
    Korrekt oppfattet, rolfozzy :) Gode gamle "Kåre" gjør fremdeles jobben så det holder, selv om noen hevder det motsatte ;D

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    6.578
    Torget vurderinger
    2
    nb skrev:
    rolfozzy skrev:
    Hvorfor er det forresten ikke en mulighet at greiene fra Clahs er <i>bedre</i> enn mer dedikerte Hi-Fi-saker? Jeg holder sannsynligheten for at vedkommende som har laget de faktisk vet hva han driver med for mye større enn hva tilfellet er for en del av de 100+ som lager HiFi-saker.
    Si det.

Men da er det hørbare forskjeller da? Siden noe er bedre enn noe annet.

Jeg har ikke prøvd Clahs sine kabelkreasjoner, så ikke vet jeg.

N

nb

Gjest
    rolfozzy skrev:
    Men da er det hørbare forskjeller da? Siden noe er bedre enn noe annet.

Jeg har ikke prøvd Clahs sine kabelkreasjoner, så ikke vet jeg.
    Hørbare er de nødvendigvis ikke, men forklaringen på hvorfor X er bra er ofte ikke korrekt, så man kan jo lure på om de som lager disse dyre sakene vet hva de driver med.

Skink_123

Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Antall liker
    1.425
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    larkus skrev:
    impulse skrev:
    Du mener at gode kabler er jåleri fordi du ikke hører forskjell og tar konsekvensen av det. Fair nok.
    Feil konklusjon! Det korrekte er følgende:

"Du mener at dyre kabler er jåleri fordi du ikke hører forskjell og tar konsekvensen av det. Fair nok."

Gode kabler trenger slettes ikke være dyre. De forskjellene jeg mener å høre mellom rimelige kabler og avsindigt prisete kabler, er ikke større en eventuelle forskjeller mellom de rimelige kablene :)
    Hva med pene billige kabler? Det burde iallefall være jåleri, billig juggel lissom. Jeg bare drar paralleller til smykker.

Men selvfølgelig, en XLR adapter og en odin rundt nakken hadde sikkert vekket oppsikt!

O

Oblivion

Gjest
    Det er noe jeg ikke forstår med disse kabel "debattene"...

Jeg tror fakta er noenlunde som dette:
    10% eller mindre har evner til å høre virkelige forskjeller..
    10% eller mindre har teknologiske kunnskaper til å forstå forskjeller..
    10% eller mindre har evnen til å koble det de hører til kunnskapene..

Da burde det statistisk være 0,1% eller mindre som burde uttalt seg totalt sett.

Men det er oftest de som ikke hører virkelige forskjeller og/eller ikke har de teknologiske kunnskapene
    som uttaler seg ??

N

nb

Gjest
    Oblivion skrev:

Da burde det statistisk være 0,1% eller mindre som burde uttalt seg totalt sett.

Men det er oftest de som ikke hører virkelige forskjeller og/eller ikke har de teknologiske kunnskapene
    som uttaler seg ??
    Som dette?
    <i>
    Celius Technology audio kabler lages derfor av de beste utvalgte materialer av sølv, gull, og PTFE (TeflonTM), silke og en avansert mekanisk konstruksjon for å oppnå de minst mulige lydmessige påvirkninger.

Med kabler fra Celius Technology vil du oppleve en naturtrohet og dynamikk som sannsynligvis svært få andre kabler kan gjengi.

Den hørbare forskjellen med ledere av kobber, sølv og gull er så stor, med gull som best og sølv som nest best, at signal, digital og høyttalerkabler ikke produseres med kobber ledere.

I tiden frem til molekylene har stabilisert seg vil dielektrikum bruke energi (fra lederene i kabelen).
    Den "brukte" energien er hovedsaklig et varmetap i stabiliserings prosessen.
    Når molekylene har stabilisert seg vil dielektrikum absorbere mindre energi fra lederne, forårsake mindre støy/forvrengning/komprimering og derfor vil ytelsen bli mer optimal.
    Kobles kablene fra utstyret de er tilkoblet må molekylene på nytt stabilisere seg...
    </i>

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Oblivion skrev:

som uttaler seg ??
    Som dette?
    <i>
    Celius Technology audio kabler lages derfor av de beste utvalgte materialer av sølv, gull, og PTFE (TeflonTM), silke og en avansert mekanisk konstruksjon for å oppnå de minst mulige lydmessige påvirkninger.

Med kabler fra Celius Technology vil du oppleve en naturtrohet og dynamikk som sannsynligvis svært få andre kabler kan gjengi.

Den hørbare forskjellen med ledere av kobber, sølv og gull er så stor, med gull som best og sølv som nest best, at signal, digital og høyttalerkabler ikke produseres med kobber ledere.

I tiden frem til molekylene har stabilisert seg vil dielektrikum bruke energi (fra lederene i kabelen).
    Den "brukte" energien er hovedsaklig et varmetap i stabiliserings prosessen.
    Når molekylene har stabilisert seg vil dielektrikum absorbere mindre energi fra lederne, forårsake mindre støy/forvrengning/komprimering og derfor vil ytelsen bli mer optimal.
    Kobles kablene fra utstyret de er tilkoblet må molekylene på nytt stabilisere seg...
    </i>
    ja foreksempel

L

Lydarne

Gjest
    Oblivion skrev:

som uttaler seg ??
    Ja jeg kan godt se at jeg har været ekstrem heldig :)

O

Oblivion

Gjest
    Også var det hersketeknikken da...

Jeg regnet med at når de i 90% gruppene ikke hadde noe saklig å komme med så ville hersketeknikken slå inn.

Og mye feil tok jeg ikke ;D

N

nb

Gjest
    Oblivion skrev:

Jeg regnet med at når de i 90% gruppene ikke hadde noe saklig å komme med så ville hersketeknikken slå inn.

Hersketeknikk? Å sitere fra din egen nettside?

Hvor mye energi snakker vi om her som skal absorberes? Hvor varme blir de i "stabiliserings-prosessen"? Hvor stor er forksjellen i energiabsorbsjon før og etter stabilisering? Hva skjer når ledningene kobles fra - hvorfor blir de da destabiliserte? Går de tilbake til start, eller blir de bare litt destabiliserte? Hvor lang tid bruker de på å restabilisere seg? Hvorfor er gull bedre enn sølv og kobber - det leder jo mye dårligere? Hvor mye mer dynamikk får man med Oblivion? Hvor mye forvrenging får man før stabiliseringen har funnet sted og hvor stor etterpå, og ikke minst hvor stor er denne relativt til forvrengningen i effektforsterkeren og høyttalerene?

I rest my case.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    nb skrev:
    Oblivion skrev:

Hersketeknikk? Å sitere fra din egen nettside?

Hvor mye energi snakker vi om her som skal absorberes? Hvor varme blir de i "stabiliserings-prosessen"? Hvor stor er forksjellen i energiabsorbsjon før og etter stabilisering? Hva skjer når ledningene kobles fra - hvorfor blir de da destabiliserte? Går de tilbake til start, eller blir de bare litt destabiliserte? Hvor lang tid bruker de på å restabilisere seg? Hvorfor er gull bedre enn sølv og kobber - det leder jo mye dårligere? Hvor mye mer dynamikk får man med Oblivion? Hvor mye forvrenging får man før stabiliseringen har funnet sted og hvor stor etterpå, og ikke minst hvor stor er denne relativt til forvrengningen i effektforsterkeren og høyttalerene?

I rest my case.
    siden du er så kritisk til disse påstandene nb. forklar hvorfor. Hvorfor er det ikke forskjell på gull, sølv og kobber for eksempel?

N

nb

Gjest
    65finger skrev:
    siden du er så kritisk til disse påstandene nb. forklar hvorfor. Hvorfor er det ikke forskjell på gull, sølv og kobber for eksempel?
    Sølv leder bedre enn kobber som leder bedre enn gull. Forskjellen i ledeevne mellom sølv og kobber er mindre enn mellom kobber og gull. Kompenseres enklest ved å justere lengden på kablene. Har du kobber og øker lengden eller tverrsnitt med ca 7% har du samme ledevne som sølv. Eventuelle andre effekter må du nesten spørre en kabelprodusent om.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn