Hva er sannheten om ZenSati?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    orso skrev:
    Er delvis med på den, men holder man seg til seriøse kabelmerker som vet man i alle fall hva man får. Mens det finnes dyre kabler som har filteregenskaper eller er så dårlig konstruert at de kan endre signalet. Snickers-Is nevner årsaker. Et eksempel er Stealth Fine Ribbon. Har nevnt denne en del ganger. Sjekk prisene på disse kablene:
    http://www.stealthaudiocables.com/pricing/
    Sjekk også hva de som faktisk har hørt feilkonstruerte Stealth-kabler sier http://www.stealthaudiocables.com/reviews/
    Jeg hadde også tenkt å linke til tilbakemeldingene, men med en annen mening........
    Men nå er det ikke mulig å vite om alle stealthaudio kablene måler slikt at det gir en avrulling i øverste frekvensområdet. Men er det ikke oppsiktsvekkende at en så stor dyr kabelprodusent har laget kabler som ikke vil overføre signalet korrekt? Er det ønskelig å få mindre diskant frem til høyttalerne? Og i tillegg betale masse penger for det? Når man nevner EQ, så reagerer mange audiofile med at det endrer signalet og det ikke er bra. Gjelder ikke det for kabler?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.777
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ayaboh skrev:
    Sjekk også hva de som faktisk har hørt feilkonstruerte Stealth-kabler sier http://www.stealthaudiocables.com/reviews/
    Dette er sikkert et statistisk signifikant utvalg. Eller inneholder dette også tilbakemeldinger fra de som ikke har hørt forskjell, eller har hatt negative utslag ved bruk av kablene? Jeg bare spør jeg, siden en av mine erfaringer med HiFi er at man kan få hvilket svar som helst, bare man stiller rett spørsmål til rett folk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    timc skrev:
    orso skrev:
    så er ikke mitt inntrykk at dyrt nødvendigvis gir så bra lyd.
    Det er jammen sant!

    Det finnes så mye dyrt ræl at det er skremmende.
    Mange som handler ut fra pris og ikke ører ;D
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    timc skrev:
    orso skrev:
    så er ikke mitt inntrykk at dyrt nødvendigvis gir så bra lyd.
    Det er jammen sant!

    Det finnes så mye dyrt ræl at det er skremmende.
    Mange som handler ut fra pris og ikke ører ;D
    Like dumt som å si at noen handler utifra grafer å ikke hva de hører...Men slike folk finnes vel ikke inne på en entusiastfroum som dette... 8)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Blindtestene blir ignorert uansett, orso. Med henvisninger til at de kun gjelder der og da, med den personen, på det utstyret, osv.



    Se datoene her. (Dette er kommentartråden til Lavignes presentasjonsside).
    En HiFi-entusiast i spitzenklasse går til test - resultatet blir en stor overraskelse for ham, og etter å ha vært aktiv daglig i forumet over lang tid må han ta en lang tenkepause - før han melder seg tilbake i aksjon.

    Lavignes berømte kabeltest fant sted 17. november 2007 -- han var først back-in-action i april følgende år, etter en tenkepause.

    Mitt poeng. De som insisterer på at det er forskjeller vil ikke la seg overbevise av fakta såfremt disse ikke er i tråd med hva de ønsker å konkludere. Og det har man aldri klart å fremskaffe når det gjelder kabler, mens det vrimler av bekreftelser på det motsatte.

    Dagen etter at Lavignes test ble rapportert, var det en her inne som fullstendig avviste den, som mente at Lavigne nok snart ville komme med en god forklaring på hva som hadde skjedd, og at man burde vente på denne.
    Verden venter fortsatt.

    Dersom man ikke hører forskjell på Transparent Opus MM og Monsterstrekk i dette rommet, så burde det vært en inspirasjon for hifi-skribenter og -tilhengere overalt til å gå gjennom sine antakelser, og kanskje være litt kritiske til dogma.
    Det ser man overhodet ikke spor av.
    http://www.theanalogdept.com/la_mlav.htm

    Mike har forøvrig nye høyttalere nå - så prioriteringene begynner å bli riktige.

     

    Vedlegg

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    timc skrev:
    orso skrev:
    så er ikke mitt inntrykk at dyrt nødvendigvis gir så bra lyd.
    Det er jammen sant!

    Det finnes så mye dyrt ræl at det er skremmende.
    Mange som handler ut fra pris og ikke ører ;D
    Like dumt som å si at noen handler utifra grafer å ikke hva de hører...Men slike folk finnes vel ikke inne på en entusiastfroum som dette... 8)
    En kjent hifi produsent med relativt moderat prising av forsterkerne sine hevder at det finnes produkter i high end segmentet som presterer dårligere enn deres produkter selv om prisen er 50 ganger høyere. Anbefaling derfra er å bruke ørene istedenfor prislappen når en handler og det er også min anbefaling.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    timc skrev:
    orso skrev:
    så er ikke mitt inntrykk at dyrt nødvendigvis gir så bra lyd.
    Det er jammen sant!

    Det finnes så mye dyrt ræl at det er skremmende.
    Mange som handler ut fra pris og ikke ører ;D
    Like dumt som å si at noen handler utifra grafer å ikke hva de hører...Men slike folk finnes vel ikke inne på en entusiastfroum som dette... 8)
    En kjent hifi produsent med relativt moderat prising av forsterkerne sine hevder at det finnes produkter i high end segmentet som presterer dårligere enn deres produkter selv om prisen er 50 ganger høyere. Anbefaling derfra er å bruke ørene istedenfor prislappen når en handler og det er også min anbefaling.

    Helt klart enig med deg i det :)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Anonym skrev:
    Anbefaling derfra er å bruke ørene istedenfor prislappen når en handler og det er også min anbefaling.
    Akkurat sånn pleier jeg å gjøre det også.
     
    T

    timc

    Gjest
    HCS skrev:
    Anonym skrev:
    timc skrev:
    orso skrev:
    så er ikke mitt inntrykk at dyrt nødvendigvis gir så bra lyd.
    Det er jammen sant!

    Det finnes så mye dyrt ræl at det er skremmende.
    Mange som handler ut fra pris og ikke ører ;D
    Like dumt som å si at noen handler utifra grafer å ikke hva de hører...Men slike folk finnes vel ikke inne på en entusiastfroum som dette... 8)
    Veldig uenig. Ett godt prismessig tilbud får de fleste på glid. Uavhengig om det er akkurat produktet de egentlig har lyst på.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    "....ville ha sjokoladepudding og kamferdrops, måtte kjøpe roser..." ;D
     
    L

    larkus

    Gjest
    27 sider. Har dere kommet noe nærmere et svar på spørsmålet i trådtittelen?

    mvh
    larkus
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    nb skrev:
    larkus skrev:
    27 sider. Har dere kommet noe nærmere et svar på spørsmålet i trådtittelen?
    Hva greia er her burde være rimelig åpenbart.

    Tviler på at det er noen greie her som er åpenbart og det vil det nok ikke bli i de neste 27 sidene heller, antagelig heller ikke i de neste 27 kabeldiskusjonene! Men så lenge folk vil diskuttere så er vel en kabeldiskusjon egentlig det optimale da det aldri blir noen konklusjon og ingen blir noen gang enige så det kan forstette evig
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    nb sikter vel først og fremst til hva som er fakta med ZenSati. La meg oppsummere raskt.

    -MJ reklamerer med 40 års erfaring. Innlegget hans i 2006 forteller derimot svart på hvitt at han er nybegynner med seriøs hifi.
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42909&KW=Mark+Johansen

    -MJ kunne ikke svare på om strømkablene hans var CE godkjente, noe som er litt pussig når det tilsynelatende skal ligge masse utviklingsarbeid bak kablene. Han forsvinner også etterhvert ifra forumet.

    -MJ bruker betegnelsen CO2 på luft. Skal man produsere super kabler, burde man vel i det minste ha litt basis kunnskaper om kjemi?

    -Google oversettelsene på nettsiden indikerer ikke akkurat at vi har med en person som har høyere studier. Nå hender det vel at folk som har studert kjemi og fysikk ikke er speiselt gode på engelsk, men da skulle man tro at man forstår at man må anskaffe hjelp på det man ikke er god på.

    -Firmaet hans i Danmark har ingen ansatte.
    http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayProductionUnit.aspx?pnr=1015597557
    http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=28539290

    -Og så har vi noen historier som kan indikere at MJ har drevet med litt juks og fanteri ved salg av andre produkter til personer. Her er det selvsgt ord mot ord, men når den andre parten vil gå rettens vei så tyder mye på at MJ ikke har helt rent mel i posen.

    -Det faktum at MJ ikke vil svare på tekniske spørsmål i denne tråden er nå også et dårlig tegn. Greit nok at man ikke vil gå inn på alle detaljer ved et produkt, men det skulle vel la seg gjøre og gi noen generelle tanker bak produktet? Har vankelig for å se at 100% taushet skyldes at man ikke vil avsløre super formelen.

    Det som kan fjerne tvilen rundt ZenSati er en god og kontrollert blindtest. MJ vil ikke stille meg kabler til det formålet. Jeg har tatt kontakt med han direkte. Han er derimot åpen for at allerede eiere gjennomfører blindtest. Så hvem kan stille med ZenSati kabler til blindtest? Er det i Bergen, kan jeg ta ansvar for gjennomføring. Er det et annet sted i landet, må andre trå til. Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    nb sikter vel først og fremst til hva som er fakta med ZenSati. La meg oppsummere raskt.

    -MJ reklamerer med 40 års erfaring. Innlegget hans i 2006 forteller derimot svart på hvitt at han er nybegynner med seriøs hifi.
    http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=42909&KW=Mark+Johansen

    -MJ kunne ikke svare på om strømkablene hans var CE godkjente, noe som er litt pussig når det tilsynelatende skal ligge masse utviklingsarbeid bak kablene. Han forsvinner også etterhvert ifra forumet.

    -MJ bruker betegnelsen CO2 på luft. Skal man produsere super kabler, burde man vel i det minste ha litt basis kunnskaper om kjemi?

    -Google oversettelsene på nettsiden indikerer ikke akkurat at vi har med en person som har høyere studier. Nå hender det vel at folk som har studert kjemi og fysikk ikke er speiselt gode på engelsk, men da skulle man tro at man forstår at man må anskaffe hjelp på det man ikke er god på.

    -Firmaet hans i Danmark har ingen ansatte.
    http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayProductionUnit.aspx?pnr=1015597557
    http://www.cvr.dk/Site/Forms/PublicService/DisplayCompany.aspx?cvrnr=28539290

    -Og så har vi noen historier som kan indikere at MJ har drevet med litt juks og fanteri ved salg av andre produkter til personer. Her er det selvsgt ord mot ord, men når den andre parten vil gå rettens vei så tyder mye på at MJ ikke har helt rent mel i posen.

    -Det faktum at MJ ikke vil svare på tekniske spørsmål i denne tråden er nå også et dårlig tegn. Greit nok at man ikke vil gå inn på alle detaljer ved et produkt, men det skulle vel la seg gjøre og gi noen generelle tanker bak produktet? Har vankelig for å se at 100% taushet skyldes at man ikke vil avsløre super formelen.

    Det som kan fjerne tvilen rundt ZenSati er en god og kontrollert blindtest. MJ vil ikke stille meg kabler til det formålet. Jeg har tatt kontakt med han direkte. Han er derimot åpen for at allerede eiere gjennomfører blindtest. Så hvem kan stille med ZenSati kabler til blindtest? Er det i Bergen, kan jeg ta ansvar for gjennomføring. Er det et annet sted i landet, må andre trå til. Hører man ikke forskjell på ZenSati kabler til titusener eller mer og Bluejeans/ClasOhlson/Biltema kabler til noen hundrelapper i et godt anlegg, burde det ringe en bjelle for de fleste.
    Hvordan kan en skarve blindtest fjerne tvilen rundt disse produktene?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.777
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Hvordan kan en skarve blindtest fjerne tvilen rundt disse produktene?
    Nei, blindtester virker jo ikke iflg kabelforkjemperne?

    nb skrev:
    Enig - ser ikke helt hvilken tvil det skulle være å fjerne :p
    Det trenger du ikke se; i en blindtest ser du ingenting.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    625
    nb skrev:
    65finger skrev:
    Hvordan kan en skarve blindtest fjerne tvilen rundt disse produktene?
    Enig - ser ikke helt hvilken tvil det skulle være å fjerne :p
    Hvis de kom ut soleklart på topp ville vel all tvilen vært fjernet ;D
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Hvordan kan en skarve blindtest fjerne tvilen rundt disse produktene?
    Det er vel egentlig ingen tvil rundt dette produktet når man ser hva som er kommet frem. Det er helt åpenbart at ZenSati er kabler som MJ får bestilt fra østen og garantert til veldig lav kostnad. Så reklameres det, brukes ekslusive plugger og strømper og selges med high-end pris.

    En blindtest vil kunne detektere forskjeller, tror nå jeg. Men det hadde vært fint om man kunne fått kablene målt også.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    erato skrev:
    65finger skrev:
    Hvordan kan en skarve blindtest fjerne tvilen rundt disse produktene?
    Nei, blindtester virker jo ikke iflg kabelforkjemperne?

    nb skrev:
    Enig - ser ikke helt hvilken tvil det skulle være å fjerne :p
    Det trenger du ikke se; i en blindtest ser du ingenting.
    Blindtester er en fin metode til å dedektere eventuelle forskjeller,. (har brukt det flere ganger) Hvordan en slik test skal fjerne tvilen og spørsmålene rundt disse produktene får du forklare erato?
     
    T

    timc

    Gjest
    En blindtest vil i utgangspunktet bare gi svar på OM det er forskjell, og om den kan detekteres i X % av tilfellene. Hvilke marginer og slikt.

    En blindtest vil IKKE gi svar på HVA som er forskjellen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.777
    Antall liker
    10.196
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Hvordan en slik test skal fjerne tvilen og spørsmålene rundt disse produktene får du forklare erato?
    Jeg bare konstaterer at blindtester ikke virker i flg mange som er engasjert i disse debattene - fortrinnsvis eiere av dyurt utstyr.

    Min personlige mening for å utdype den er som deg, at blindtester er godt egnet til å detektere forkjeller. Hva som er best derimot er en smakssak. HiFi i meningen "closest approah to the original sounmd" er i hvert fall meningsløst, så lenge mye HiFi dreier seg om å sminke lydbildet på ymse måter, enten det er med 2. harmonisk forvrengning fra rør eller whatever. Ikke noe galt i det selvsagt. ;)

    Og tvilen rundt Zensati produktene er vel ikke bare knyttet til hvordan de låter.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Flageborg skrev:
    timc skrev:
    En blindtest vil IKKE gi svar på HVA som er forskjellen.
    Joda, det vil den.
    Ikke nødvendigvis. For det første vil man mest sansynlig få ulike beskrivelser fra destdeltakerne. Det er ikke uvanlig at man benytter ulikt ordforåd og det kan dessuten være vanskelig å sette riktig ord på små forskjeller.

    For det andre må man vite veldig mye om anlegget og rommmet man benytter. La oss si at du tester noen kabler som gir en avrulling i toppen mot noen som ikke gjør det. Da vil sikkert noen si at den ene kabelen er lys (den nøytrale) og den andre blir beskrevet som nøytral (den som gir mindre i toppen). Hvordan kablene vil bli beskrevet vil være direkte relatert til det spesifikke oppsettet. Så skal man virkelig kunne si noe rimelig sikkert utifra en slik test, så bør anlegget være særdeles godt kartlagt. Slik som Harman Int. holder på med.
     
    T

    timc

    Gjest
    orso skrev:
    Flageborg skrev:
    timc skrev:
    En blindtest vil IKKE gi svar på HVA som er forskjellen.
    Joda, det vil den.
    Ikke nødvendigvis. For det første vil man mest sansynlig få ulike beskrivelser fra destdeltakerne. Det er ikke uvanlig at man benytter ulikt ordforåd og det kan dessuten være vanskelig å sette riktig ord på små forskjeller.

    For det andre må man vite veldig mye om anlegget og rommmet man benytter. La oss si at du tester noen kabler som gir en avrulling i toppen mot noen som ikke gjør det. Da vil sikkert noen si at den ene kabelen er lys (den nøytrale) og den andre blir beskrevet som nøytral (den som gir mindre i toppen). Hvordan kablene vil bli beskrevet vil være direkte relatert til det spesifikke oppsettet. Så skal man virkelig kunne si noe rimelig sikkert utifra en slik test, så bør anlegget være særdeles godt kartlagt. Slik som Harman Int. holder på med.
    Akkurat.

    Det er blitt gjort mye arbeid rundt dette, og blindtester med relativt korte skifteintervall er gode til å ta det kvalitative, men ikke det kvantitative.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.704
    Antall liker
    3.230
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    Så skal man virkelig kunne si noe rimelig sikkert utifra en slik test, så bør anlegget være særdeles godt kartlagt. Slik som Harman Int. holder på med.
    Neida, med et oppsett som koster fra ex. 50k og mer, kan man høre forskjeller på kabler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Flageborg skrev:
    orso skrev:
    Så skal man virkelig kunne si noe rimelig sikkert utifra en slik test, så bør anlegget være særdeles godt kartlagt. Slik som Harman Int. holder på med.
    Neida, med et oppsett som koster fra ex. 50k og mer, kan man høre forskjeller på kabler.
    Det avhenger litt av anlegget. Hvis en f. eks. ser hvor ulikt de Zu høyttalerne som ble testet i Stereophile relativt oppfører seg med transistor og rør (store forskjeller i frekvensrespons) kan en fort se at kabler fort kan ha litt å si.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Flageborg skrev:
    orso skrev:
    Så skal man virkelig kunne si noe rimelig sikkert utifra en slik test, så bør anlegget være særdeles godt kartlagt. Slik som Harman Int. holder på med.
    Neida, med et oppsett som koster fra ex. 50k og mer, kan man høre forskjeller på kabler.
    Sa ikke noe om hvorvidt man kan høre forskjeller på kabler eller ikke. Det var ikke det som var tema nå. Temaet var om man kunne si hva som er forskjellen. Beskrive spesifikt og med sikkerhet hva forskjellen består i.

    Men det enkleste på da være å måle kablene, så sant man vet hvordan forsterkerne vil reagere og at det ikke noe muffens der.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.704
    Antall liker
    3.230
    Torget vurderinger
    0
    orso skrev:
    1. Sa ikke noe om hvorvidt man kan høre forskjeller på kabler eller ikke. Det var ikke det som var tema nå. Temaet var om man kunne si hva som er forskjellen. Beskrive spesifikt og med sikkerhet hva forskjellen består i.

    2. Men det enkleste på da være å måle kablene, så sant man vet hvordan forsterkerne vil reagere og at det ikke noe muffens der.
    1. Beklager at du misforsto, jeg fortsatte pr. definisjon med samme utgangspunkt som i mitt svar til timc litt tidligere i tråden.

    2. Det skulle vært interessant å se målingene som dokumenterer de lydmessige forskjellene.
     
    T

    timc

    Gjest
    Nå skrev jeg akkurat det samme som Orso..eller??

    quoter meg selv: "En blindtest vil IKKE gi svar på HVA som er forskjellen."
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle vært interessant å sjekke med norske produsenter og selgere av kabler om de ville stille i en blindtest. Ville overraske meg om noen i det hele tatt var villig til det. Vi kan jo sende noen e-poster og sjekke.
     
    T

    timc

    Gjest
    Jeg kan stille med en. Kan legge en ekstra pyntestrømpe på så den kan være "noname"

    -Tim
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    For det andre må man vite veldig mye om anlegget og rommmet man benytter. La oss si at du tester noen kabler som gir en avrulling i toppen mot noen som ikke gjør det. Da vil sikkert noen si at den ene kabelen er lys (den nøytrale) og den andre blir beskrevet som nøytral (den som gir mindre i toppen). Hvordan kablene vil bli beskrevet vil være direkte relatert til det spesifikke oppsettet. Så skal man virkelig kunne si noe rimelig sikkert utifra en slik test, så bør anlegget være særdeles godt kartlagt. Slik som Harman Int. holder på med.
    Se der ja, nå begynner det å komme seg. Hvis hensikten er, som du skriver i et annet innlegg her, å få de som deltar i testen til å beskrive hva de hører av forskjeller (mellom ZenSati og en eller annen referansekabel), hvorfor da ikke sende disse kablene til hver og en av deltakerne så de i tur kan teste ut i ro og mak hjemme i sitt eget anlegg? Svarene kan sendes til deg, og du kan publisere dette etter at alle er ferdige. Hvorvidt deltakerne selv synes det er nødvendig med blindtest får jo bli opp til dem.

    Hvis det derimot er et "stunt" du vil uføre er det jo oppskrift på flere slike her på Sentralen.
     
    T

    timc

    Gjest
    Dårlig idè.

    Dersom man bedriver seende lytting hjemme, vil man ikke kunne gjøre en holdbar evaluering av resultatene. Deltakerne vet hva som har blitt skrevet om disse og kan fort komme til å "følge strømmen".


    Både under korte og lange tester må man være totalt uvitende om hva man hører på. Helst skal man ikke vite hvilke kabler som blir testet engang.

    Ideelt burde en eller annen person funnet to eller flere kabler og pyntet dem, slik at de ikke kunne gjennkjennes. De måtte også ordnes slik at at eventuell "avkledning" ikke kan skjules.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    timc kom meg i forkjøpet.

    Poenget med en kontrollert blindtest er å finne ut om det i det hele tatt er forskjeller. Det mener jeg ikke man kan gjøre ved at folk tester hjemme seende. At folk utfører blindtester hjemme hos selg selv og rapporterer tilbakemeldinger synes jeg er flott, men man ikke bruke noe slikt til å publisere data offentlig. Da må det skje under oppsyn.

    Når man vet at det eksisterer forskjeller, så er jeg av den oppfatning man trenger litt tid på på finne ut hva man foretrekker. En blindtest er ikke først og fremst ment til å avdekke hva man liker best.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    timc skrev:
    Deltakerne vet hva som har blitt skrevet om disse og kan fort komme til å "følge strømmen".
    OK. Dette er omtrent den eneste saklige grunnen jeg se som kunne forsvare en såkalt blindtest. Samtidig må vi vel da anta at deltakerne i utgangspunktet ikke er ærlige når de forteller at de hører en eller annen forskjell som går i retning "strømmen". Jeg tror faktisk dette er å undervurdere detakerne. På en annen side burde det være mulig å si at man ikke hører forskjell hvis man ikke gjør det, uten at noen dermed erklærer at det er bevist at det ikke er forskjell på kabler. Jeg antar at det er dit noen vil.

    For å gjøre en hjemme-hos test kan dere jo bare strippe en kabel for alt som gjør at den kan identifiseres. Ikke sant?
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn