Pink_Panther
Æresmedlem
- Ble medlem
- 23.03.2006
- Antall liker
- 10.635
Hva er en hurtig kabel?Eirik_S skrev:Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
Hva er en hurtig kabel?Eirik_S skrev:Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
En kabel som tar vare dynamikken i musikken.Pink_Panther skrev:Hva er en hurtig kabel?Eirik_S skrev:Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
Var det ikke snakk om kabler til over 200 000,- i begynnelsen av tråden, eller husker jeg feil?Eirik_S skrev:de spiller fletta av f.eks. Nordost Tyr som koster 44000 kr for 2x3m. Nordost Tyr var høyttalerkablene jeg hadde før Zensati 3.
Jeg har også testet Zensati3 Xlr mot f.eks Synergistic Resereach Accelrator XLR. Zensati 3 er mye bedre i mine ører.
Mulig det, der har ihvertfall jeg ikke noe å bidra med.ayaboh skrev:Var det ikke snakk om kabler til over 200 000,- i begynnelsen av tråden, eller husker jeg feil?Eirik_S skrev:de spiller fletta av f.eks. Nordost Tyr som koster 44000 kr for 2x3m. Nordost Tyr var høyttalerkablene jeg hadde før Zensati 3.
Jeg har også testet Zensati3 Xlr mot f.eks Synergistic Resereach Accelrator XLR. Zensati 3 er mye bedre i mine ører.
Ja, det blir fort skyttegravskrig av sliktProffen skrev:Nja, en skal være forsiktig med å gjøre noe allmenngyldig!Snickers-is skrev:Du snakker som om det er hevet over en hver tvil at forbedringer ved bruk av slike kabler eksisterer, burde vi ikke først få avklart med en viss konsensus om de over hodet eksisterer?Proffen skrev:....eller hvorvidt det kan forsvares å betale relativt mye kronasjer for relativt små forbedringer....?Snickers-is skrev:Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler. Spørsmålet som bør tas stilling til og som vel er tema for denne tråden er hvorvidt det har noe for seg å velge veldig dyre kabler.
Det kommer nok an på hvem man spør og hvilken logikk vedkommende bruker. Vi har jo en del å velge i (husk at ikke noen av disse egentlig trenger å ha et snev av sannhet i seg selv om de virker logiske):Proffen skrev:Men er det ikke slik at sannsynligheten for en forbedring går hånd i hånd med pris?
Merkelig holdning. Så klart er en som er teknikker interessert i hvorfor noe låter annerledes enn noe annet. Være det seg kabler eller noe annet. Selv er jeg veldig glad i å prøve å relatere den subjektive opplevelsen med dokumenterbare ting. Så langt har det ikke oppstått nevneverdig konflikt.Proffen skrev:Er det så interessant å måle, hvis en kan høre forskjell?
Er de raskere enn disse?Eirik_S skrev:En kabel som tar vare dynamikken i musikken.Pink_Panther skrev:Hva er en hurtig kabel?Eirik_S skrev:Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
Hva med å gjøre en blindtest hos deg?Eirik_S skrev:Satt og koset meg med musikk igår, etter og ha hatt en fantastisk musikkopplevelse, ble jeg rett og slett irritert på de som hetser Zensati. Det er jo vanvittig gode kabler
de spiller fletta av f.eks. Nordost Tyr som koster 44000 kr for 2x3m. Nordost Tyr var høyttalerkablene jeg hadde før Zensati 3.
Gjennom 15 år har jeg eid de masse forskellige kabler i forskellige pris klasser. Zensati er med god margin de beste jeg har hørt. For å høre
forskjeller på kabling trengs det mye lyttetrening og et godt oppsett, mener jeg. Jeg synes kabler kun er det siste krydderet i et oppsett, forskjellene
er ikke store, men viktig i mine ører.
Alle som vil kjøpe Zensati regner jeg med får høre de først. Jeg tror ikke noen audio kabler
er spesielt dyre og produsere, men det er definitivt store lydmessige forskjeller. Hvis Zensati avslører alle hemmeligheter rundt kablene har de jo ikke noe produkt og selge da.
Hvorfor skal ikke da Zensati ha en få ha noen hemmeligheter angående kablene?
Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
I høyeste grad. Dersom man kan si med sikkerhet at man hører forskjell så er det absolutt interessant å finne ut hva som er årsaken. Til nå er det jo ingen som kan gjøre rede for HVORFOR slike superdyre kabler skal låte bedre.Proffen skrev:Her er et lite, men IMHO vesentlig spørsmål:
Er det så interessant å måle, hvis en kan høre forskjell?
Vi kan bare finne ut for hvert enkelt tilfelle om man kan høre forskjell eller ei, altså en test med negativt resultat vil ikke være gyldig for andre lyttere, annet utstyr, annet kildemateriale osv osv. Vi kan dermed bare finne ut:Proffen skrev:Og hvis en ikke makter å høre forskjell, hvor interessant er det DA å måle?
Beats me....
Hehe, ja. Den kabelen der har jeg faktisk hatt. Brukte den i forrige BMWen minSnickers-is skrev:Er de raskere enn disse?Eirik_S skrev:En kabel som tar vare dynamikken i musikken.Pink_Panther skrev:Hva er en hurtig kabel?Eirik_S skrev:Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
stakkar jævel,ikke vondt ment men menEirik_S skrev:Satt og koset meg med musikk igår, etter og ha hatt en fantastisk musikkopplevelse, ble jeg rett og slett irritert på de som hetser Zensati. Det er jo vanvittig gode kabler
de spiller fletta av f.eks. Nordost Tyr som koster 44000 kr for 2x3m. Nordost Tyr var høyttalerkablene jeg hadde før Zensati 3.
Gjennom 15 år har jeg eid de masse forskellige kabler i forskellige pris klasser. Zensati er med god margin de beste jeg har hørt. For å høre
forskjeller på kabling trengs det mye lyttetrening og et godt oppsett, mener jeg. Jeg synes kabler kun er det siste krydderet i et oppsett, forskjellene
Alle som vil kjøpe Zensati regner jeg med får høre de først. Jeg tror ikke noen audio kabler
er spesielt dyre og produsere, men det er definitivt store lydmessige forskjeller. Hvis Zensati avslører alle hemmeligheter rundt kablene har de jo ikke noe produkt og selge da.
Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene Applaus
Ok hvis en er opptatt av teknikk osv.....timc skrev:Merkelig holdning. Så klart er en som er teknikker interessert i hvorfor noe låter annerledes enn noe annet. Være det seg kabler eller noe annet. Selv er jeg veldig glad i å prøve å relatere den subjektive opplevelsen med dokumenterbare ting. Så langt har det ikke oppstått nevneverdig konflikt.Proffen skrev:Er det så interessant å måle, hvis en kan høre forskjell?
Ja gjerne det.orso skrev:Hva med å gjøre en blindtest hos deg?Eirik_S skrev:Satt og koset meg med musikk igår, etter og ha hatt en fantastisk musikkopplevelse, ble jeg rett og slett irritert på de som hetser Zensati. Det er jo vanvittig gode kabler
Eirik_S skrev:? Spesielt i pressede situasjoner?
Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.timc skrev:Eirik_S skrev:? Spesielt i pressede situasjoner?
Veldig stort problem. En blindtest burde foregått med trenede lyttere uten noen form for egeninteresser. Hverken ene eller andre veien.
Det artigste er når selverklærte eksperter hører på billig ræl pakket pent inn men ikke vet det selv og siden forteller i det vide og brede om hvor fantastisk bra det var.Eirik_S skrev:Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.
Eirik_S skrev:Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.timc skrev:Eirik_S skrev:? Spesielt i pressede situasjoner?
Veldig stort problem. En blindtest burde foregått med trenede lyttere uten noen form for egeninteresser. Hverken ene eller andre veien.
Kommer stresset når man ikke vet hva man hører på? Hva om du har hørt på den rosa biltemakabelen i det siste uten å vite om det? Er det stress som i såfall har gjort deg ute av stand til å oppdage det?Eirik_S skrev:Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.timc skrev:Eirik_S skrev:? Spesielt i pressede situasjoner?
Oj beklager. Begynner visst å bli sent. Det hadde så klart vært et godt opplegg og bruke uavhengige!timc skrev:Eirik_S skrev:Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.timc skrev:Eirik_S skrev:? Spesielt i pressede situasjoner?
Hæ?
Først stiller du spørsmål ved at stress kan være ett problem, for så å benekte at man bør bruke uavhengige?
Zensati 3 xlr har jo ikke noe spesielt utseende da. En normalt tykk kabel med grå kappe.nb skrev:Det artigste er når selverklærte eksperter hører på billig ræl pakket pent inn men ikke vet det selv og siden forteller i det vide og brede om hvor fantastisk bra det var.Eirik_S skrev:Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.
Stresset kommer vel i en eventuell blindtest. Veldig rart om jeg ikke hadde merket at det var den rosa kabelen som sto koblet opp.Snickers-is skrev:Kommer stresset når man ikke vet hva man hører på? Hva om du har hørt på den rosa biltemakabelen i det siste uten å vite om det? Er det stress som i såfall har gjort deg ute av stand til å oppdage det?Eirik_S skrev:Har mere tro på og vite hva man hører på og deretter diskutere forskjellene.timc skrev:Eirik_S skrev:? Spesielt i pressede situasjoner?
Jeg håper på en blindtest for jeg tror det ville blitt god underholdning å se resultatene og diskusjonen etter blindtesten.Eirik_S skrev:Men for min egen del har jeg ingen behov for blindtesting enn utifra underholdingsverdien i det.
Jeg kan tilby deg å kjøpe inn ett/flere par rimelige signalkabler til test i ditt oppsett.Proffen skrev:Det kunne blitt en morsom seanse, ja... ;DOMF skrev:Kunne kanskje Proffen være interessert i en blindtest på kabler her i Bergen.....? Jeg og Orso kunne stille som kontrollører/Arrangører - så kunne Proffen og noen andre velge oppsett og testobjekter...?
(Jeg skal skrive testprosedyre på en lignendee seanse i Oslo nå til uken)
Mvh
OMF
mvh
Proffen
Hei du. Jeg bare lurte på om du har rettighetene til patentene på kabelkonstruksjonene dine ? På forhånd takk for svar.ZenSati skrev:Teknisk information og dat om ZenSati:
Data for series ZenSati #1 - speaker
Conductor: Twisted Flat GOLD plated copper.
Isolation: Fluorinated Ethylene Propylene (FEP)
Diameter: 21mm
Conductor size: 12 x 4.0 x 0.25 pr. channels
Connectors: Furutech Gold plated copper spade, optionally banana.
Dielectric: Protected air
Design: Mylar and transparent jacket
Guaranty: ZEG - ZenSati Eternal Guaranty
Data for series ZenSati #2 - speaker
Conductor: Twisted Flat SILVER plated copper.
Diameter: 18mm
Connectors: Furutech Silver plated copper spade, optionally banana.
Data for series ZenSati #3 - speaker
Isolation: Polyethylene (PE)
Diameter: 6x17mm
Conductor size: 4 x 4.0 x 0.25 pr. channels
Design: Transparent and Open
Data for series ZenSati #1 - interconnect
Conductor size: 3 x 4.0 x 0.25 pr. channels
Connectors: Furutech RCA or XLR or similar quality. LEMO for Krell CAST
Data for series ZenSati #2 - interconnect
Data for series ZenSati #3 - interconnect
Diameter: 9mm
Conductor size: 2 x 3.0 x 0.25 pr. channels
Design: Polyethylene
RLCG bør være oppgitt for kablene.DoMentor skrev:Hei du. Jeg bare lurte på om du har rettighetene til patentene på kabelkonstruksjonene dine ? På forhånd takk for svar.ZenSati skrev:Teknisk information og dat om ZenSati:
Mvh
Jeg regner med at du er en av dem som påvirkes av pent innpakkede ting ettersom det trekkes frem til stadighet. I en situasjon hvor du har lånt en kabel for å teste hjemme har ikke dette en slik betydning som du hentyder. Det er jo også en mulighet for at dette billige rælet faktisk spiller bra, og da er det jo kun du selv som kan vurdere om det er verd prisen. Er det noen motsetninger i dette?nb skrev:Det artigste er når selverklærte eksperter hører på billig ræl pakket pent inn men ikke vet det selv og siden forteller i det vide og brede om hvor fantastisk bra det var.
Faktum er at man har større sjanser for å få kabler som ikke tukler med signaler når man kjøper billig. Kjøper man dyre og eksotiske kabler, så skal man ikke se bort ifra at kablene ikke vil overføre signalet perfekt.Snickers-is skrev:4: Virkelig dyre materialer er ikke egnet til kabler. De materialene som er best egnet koster ikke så forferdelig mye.
5: De produsentene som later til å ha best kontroll på hva kablene deres faktisk gjør, og som bryr seg om å dokumentere det leverer ikke dyre kabler.
6: De produsentene som leverer dyre kabler får dødsangst om noen ber om dokumentasjon.
Og hva er RLCG ?Anonym skrev:RLCG bør være oppgitt for kablene.DoMentor skrev:Hei du. Jeg bare lurte på om du har rettighetene til patentene på kabelkonstruksjonene dine ? På forhånd takk for svar.ZenSati skrev:Teknisk information og dat om ZenSati:
Mvh
Det svaret er jeg spent på.... ;Dimpulse skrev:Kan du underbygge dette,orso? Grundig? Og gjerne med noen ord om egne lytteerfaringer !
Skjønner hvor du vil, men jeg mener bestemt det blir feil å relatere det til pris direkte. Tror dette vil variere voldsomt helt uavhengig av pris og generell konsensus om eksklusivitet.orso skrev:Faktum er at man har større sjanser for å få kabler som ikke tukler med signaler når man kjøper billig. Kjøper man dyre og eksotiske kabler, så skal man ikke se bort ifra at kablene ikke vil overføre signalet perfekt.Snickers-is skrev:4: Virkelig dyre materialer er ikke egnet til kabler. De materialene som er best egnet koster ikke så forferdelig mye.
5: De produsentene som later til å ha best kontroll på hva kablene deres faktisk gjør, og som bryr seg om å dokumentere det leverer ikke dyre kabler.
6: De produsentene som leverer dyre kabler får dødsangst om noen ber om dokumentasjon.
Dette må du belegge orso .... Er det slik å forstå at dessto dyrere kabler dessto mer "tukling" med signalet ? Isåfall er dette en uttalelse på topp10 idioti som har blitt ytret her inne ... I beste mening osv... 8)orso skrev:Faktum er at man har større sjanser for å få kabler som ikke tukler med signaler når man kjøper billig. Kjøper man dyre og eksotiske kabler, så skal man ikke se bort ifra at kablene ikke vil overføre signalet perfekt.Snickers-is skrev:4: Virkelig dyre materialer er ikke egnet til kabler. De materialene som er best egnet koster ikke så forferdelig mye.
Vel - hvis man plukker opp en helt standard kable i en musikkforretning eller Biltema for den saks skyld vil man få en kabel med vanlige kobberledre ,gode plugger og eventuell skjerming.impulse skrev:Det er du nok i ikke helt alene om, Proffen.
Er delvis med på den, men holder man seg til seriøse kabelmerker som vet man i alle fall hva man får. Mens det finnes dyre kabler som har filteregenskaper eller er så dårlig konstruert at de kan endre signalet. Snickers-Is nevner årsaker. Et eksempel er Stealth Fine Ribbon. Har nevnt denne en del ganger. Sjekk prisene på disse kablene:timc skrev:Skjønner hvor du vil, men jeg mener bestemt det blir feil å relatere det til pris direkte. Tror dette vil variere voldsomt helt uavhengig av pris og generell konsensus om eksklusivitet.orso skrev:Faktum er at man har større sjanser for å få kabler som ikke tukler med signaler når man kjøper billig. Kjøper man dyre og eksotiske kabler, så skal man ikke se bort ifra at kablene ikke vil overføre signalet perfekt.Snickers-is skrev:4: Virkelig dyre materialer er ikke egnet til kabler. De materialene som er best egnet koster ikke så forferdelig mye.
With the exception to the Stealth Fine Ribbon cables, all of these cables performed admirably well within the context of electrical test performance. Based on the poor electrical test results of the Stealth Fine Ribbon cable, we discourage its usage for serious audiophile applications, unless the intent is to lower the high frequency response of the speaker system, using the wire as a "tone control". More consistent results would be obtained by the insertion of a lumped element at the speaker of the correct inductance, for the desired result, or using room treatment to tame an overly bright room or loudspeaker system.
Resistans, Induktans, Kapasitans, Konduktans.DoMentor skrev:Og hva er RLCG ?Anonym skrev:RLCG bør være oppgitt for kablene.DoMentor skrev:Hei du. Jeg bare lurte på om du har rettighetene til patentene på kabelkonstruksjonene dine ? På forhånd takk for svar.
Mvh
Mvh
Sjekk også hva de som faktisk har hørt feilkonstruerte Stealth-kabler sier http://www.stealthaudiocables.com/reviews/orso skrev:Er delvis med på den, men holder man seg til seriøse kabelmerker som vet man i alle fall hva man får. Mens det finnes dyre kabler som har filteregenskaper eller er så dårlig konstruert at de kan endre signalet. Snickers-Is nevner årsaker. Et eksempel er Stealth Fine Ribbon. Har nevnt denne en del ganger. Sjekk prisene på disse kablene:
http://www.stealthaudiocables.com/pricing/
Det hadde vært topp om du var villig til det.Eirik_S skrev:Ja gjerne det.orso skrev:Hva med å gjøre en blindtest hos deg?
Men er det ikke et problem at hørselen egner seg dårlig til å memorere lyd? Spesielt i pressede situasjoner?