Hva er sannheten om ZenSati?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.675
    Sted
    Hølen
    Da synes jeg du skal slutte med det, Larkus. Utslett er ikke bra.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.946
    Antall liker
    29.510
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Bet meg merke i denne her:

    HåkonN skrev:
    På dette tidspunktet ser forresten ut til at du bryter norsk lov.
    Litt festlig. Men når man først skal være pompøs, synes jeg at man skal gjøre det skikkelig og skrive det slik:

    "På dette tidspunktet ser (det) forresten ut til at Du Bryter Norsk Lov!" :eek: :mad:

    -Blir liksom litt mer schwung over det....

    mvh tkr som senest i dag Brøt Norsk Lov (veitrafikkloven) ved minst 2 anledniger i dag i hhv. Fanavegen og Løvstakktunnellen.

    Edit: Hva vil den riktige reaksjonen fra min side være her? Er selvpisking nok, eller bør jeg bare levere inn lappen min og bli ferdig med det??
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Passende straff tkr burde vel være å måtte være med på en kabeltest... ;D.. Som sikkert påfører deg like mye straff som før idag, dvs det blir ikke noe av testen.. 8)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.946
    Antall liker
    29.510
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Passende straff tkr burde vel være å måtte være med på en kabeltest... ;D.. Som sikkert påfører deg like mye straff som før idag, dvs det blir ikke noe av testen.. 8)
    Min indre masochist sier at det ville være til pass for meg, men egentlig synes jeg at straffen var i drøyeste laget...Jeg tror at jeg heller leverer inn lappen! ;D

    mvh
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Testpanelet bør bestå av garvete kabeltilhengere som hevder at de lett kan høre forskjell på kabler.
    I hvilke oppsett klarer disse garvede kabeltilhengerne å sklille mellom to forskjellige kabler? Hvis man ikke har inngående kjennskap til lyden fra anlegget hvor disse kablene skal brukes, blir det enda vanskeligere å skille mellom dem. Tatt i betraktning prisen på disse kablene bør de vel også testes i et anlegg som er i stand til å skille mellom små forskjeller, - altså et skikkelig high-end anlegg. Sannsynligheten for at et slik anlegg stilles til disposisjon for formålet er sikkert relativt liten. Jeg hadde ihvertfall ikke prøvd på dette utenom i mitt eget anlegg.

    PS. Faen også, nå skiver jeg så mye om dyre kabler at jeg begynner å få utslett igjen.....
    Utslett er uproblematisk. Det er hvor de dukker opp som kan gi en viss bekymring.
    Mvh
    larkus
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Testpanelet bør bestå av garvete kabeltilhengere som hevder at de lett kan høre forskjell på kabler.
    I hvilke oppsett klarer disse garvede kabeltilhengerne å sklille mellom to forskjellige kabler? Hvis man ikke har inngående kjennskap til lyden fra anlegget hvor disse kablene skal brukes, blir det enda vanskeligere å skille mellom dem. Tatt i betraktning prisen på disse kablene bør de vel også testes i et anlegg som er i stand til å skille mellom små forskjeller, - altså et skikkelig high-end anlegg. Sannsynligheten for at et slik anlegg stilles til disposisjon for formålet er sikkert relativt liten. Jeg hadde ihvertfall ikke prøvd på dette utenom i mitt eget anlegg.

    PS. Faen også, nå skiver jeg så mye om dyre kabler at jeg begynner å få utslett igjen.....
    Mvh
    larkus
    Utslett er uproblematisk. Det er hvor de dukker opp som kan gi en viss bekymring.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    ZenSati skrev:
    Hej HåkonN,

    Hvor har jeg overtrådt Norsk ret?
    Jeg vet ikke om du har gjort det, men jeg mener det ser slik ut.

    Det er den norske markedsføringsloven jeg henviser til.

    § 3. Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

    Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.
    § 8. Villedende utelatelser

    En handelspraksis er villedende dersom den, i sin konkrete sammenheng og etter en helhetsvurdering, utelater eller skjuler vesentlige opplysninger som forbrukerne ut fra sammenhengen trenger for å kunne ta en informert økonomisk beslutning eller presenterer opplysningene på en uklar, uforståelig, tvetydig eller uhensiktsmessig måte.
    Kilde: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?ltdoc=/all/nl-20090109-002.html

    Jeg ser også noen paragrafer i forbrukerskjøpsloven jeg mener dere potensielt bryter, men jeg ønsker respons på dette innlegget først.

    På deres hjemmeside er dette noen av fordelene som fremmes med dine produkter.

    ZenSati.com skrev:
    With the unique construction of this cable, based on current and respected principles, the best transport of the signal to the speaker is attained.
    ZenSati.com skrev:
    A statement for us has been to get the representation of the signal to be neutral. By this we mean that an instrument’s tone is not only just recognizable, but also has the right tone length and the authenticity in the time zone.
    ZenSati.com skrev:
    In addition, we in our research in various materials, found the value of not to use pure silver as leader, since it does not give the natural course of the signal.
    ZenSati.com skrev:
    ZenSati cables are remarkable for their rate of speed and crystal clear transport of signal.
    ZenSati.com skrev:
    The final result is precisely what ZenSati cables do for electronics and speakers. It is our experience with many of the products on the market that they often do not respect the existing musical rules. For example, when a piano strikes a note, it is absolutely necessary that the note is not twisted, extended or shortened because of the construction of the cables.
    Dette er egenskaper du garanterer meg som forbruker, og forutsetningen for at jeg skal få en lyd selv musikere går god for (ref. deres webside) er at jeg fyller opp din bankkonto med en stor sum penger. Jeg hadde vært svært takknemlig om du, som konstruktør, besvarte følgende spørsmål.

    Det loves rask lyd. Hva legger du i begrepet "rask lyd", hvordan måles det og hva gjør dine kabler forskjellige fra et par standard 2,5mm2 kobberkaber i samme lengde?

    Det loves krystallklar lyd. Hva legger du i "krystall klar lyd", hvordan måles det og hva gjør dine kabler forskjellige fra et par standard 2,5mm2 kobberkaber i samme lengde?

    På hvilken måte påvirkes lederegenskapene negativt med rent sølv som leder?

    Hva legger du i "tone length" og "time zone", hvordan måler dere det og på hvilken måte er dine kabler ulike fra et par standard 2,5mm2 kobberkabler?

    På forhånd takk. :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    ayaboh skrev:
    PS. Faen også, nå skiver jeg så mye om dyre kabler at jeg begynner å få utslett igjen.....
    Utslett er uproblematisk. Det er hvor de dukker opp som kan gi en viss bekymring.
    Mvh
    larkus
    Ayaboh :mad: Jeg regner med at det er en ren uforsiktighet med siteringen som gjør at du utgir deg for å være larkus i innlegg #445. Det er strenge straffer for slikt her på HFS. ;D

    mvh
    den ekte larkus
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    Da kan vel disse tilhengerne av kostbare kabler også bestemme hvilket utstyr som skal benyttes i testen. Trenger det å være vanskeligere?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    HåkonN, jeg er redd et dansk firma ikke kan underlegges norsk kjøpslov med sin internasjonale webside. Imidlertid ville det overraske meg om de ikke har liknende regler i Danmark.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Ayaboh :mad: Jeg regner med at det er en ren uforsiktighet med siteringen som gjør at du utgir deg for å være larkus i innlegg #445. Det er strenge straffer for slikt her på HFS. ;D

    mvh
    den ekte larkus
    Faen, og bare etter tre glass rødvin!
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Snickers-is skrev:
    HåkonN, jeg er redd et dansk firma ikke kan underlegges norsk kjøpslov med sin internasjonale webside. Imidlertid ville det overraske meg om de ikke har liknende regler i Danmark.
    Det tenkte jeg ikke på. Jeg trodde det var slik kablene også ble markedsført i Norge. :-X

    Edit: Forbrukerkjøpsloven gjelder vel?

    Spørsmålene står uansett fortsatt. Det er flott at konstruktøren er med oss, og som forbruker med stor interesse for lyd (og utdannelse innenfor svakstrøm) hadde det vært svært interessant å få en liten avklaring på hva som legges i disse påstandene. :)
     
    L

    larkus

    Gjest
    ayaboh skrev:
    I hvilke oppsett klarer disse garvede kabeltilhengerne å sklille mellom to forskjellige kabler? Hvis man ikke har inngående kjennskap til lyden fra anlegget hvor disse kablene skal brukes, blir det enda vanskeligere å skille mellom dem. Tatt i betraktning prisen på disse kablene bør de vel også testes i et anlegg som er i stand til å skille mellom små forskjeller, - altså et skikkelig high-end anlegg. Sannsynligheten for at et slik anlegg stilles til disposisjon for formålet er sikkert relativt liten. Jeg hadde ihvertfall ikke prøvd på dette utenom i mitt eget anlegg.
    Se der ja :) Reservasjonene og motforestillingene gjør sin entre! Det er altså så små forskjeller på kabler at det må skikkelige high-end anlegg til for å skille klinten fra hveten ;) Og så må man kjenne anlegget inngående. Dette er jo stikk i strid med det som vanligvis hevdes i kabeldebatter. Nå forstår jeg hvorfor jeg har vanskelig for å høre forskjell mellom kabler på mitt eget tarvelige anlegg.

    mvh
    den ekte larkus ;) ;)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    larkus skrev:
    Se der ja :) Reservasjonene og motforestillingene gjør sin entre! Det er altså så små forskjeller på kabler at det må skikkelige high-end anlegg til for å skille klinten fra hveten ;) Og så må man kjenne anlegget inngående. Dette er jo stikk i strid med det som vanligvis hevdes i kabeldebatter. Nå forstår jeg hvorfor jeg har vanskelig for å høre forskjell mellom kabler på mitt eget tarvelige anlegg.

    mvh
    den ekte larkus ;) ;)
    Dette at det er små forskjeller er bare noe du antar (og jeg også for den saks skyld), for jeg har aldri hørt en kabel i denne prisklassen noen gang og kommer vel heller aldri til å få gjort det. Det vi derimot kan være litt mer sikre på er at et dyrt anlegg trolig har kvaliteter som overgår et mer moderat et, og derfor har muligheten til lettere å skille mellom forskjellige kabler. Jeg har ingen tro på at en vanlig forbruker bruker såpass mye penger på et sett med kabler som dette. Det betyr at disse egentlig er forbeholdt et i utgangspunktet dyrt oppsett.

    Det er forøvrig ikke negativt å ha inngående kjennskap til lyden fra testanlegget. Dette diskvalifiserer ikke utfallet på noen som helst måte, men det gjør sikkert oppgaven enklere for dem som skal delta. Jeg kan ikke huske å ha lest noen innlegg som er i strid med dette.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.987
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Kan noen med det samme ta med MONSTER til forbruker-rådet? ;D

    Arne K
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    HåkonN skrev:
    Edit: Forbrukerkjøpsloven gjelder vel?
    Det kommer an på hosting. Webserveren står neppe hos et norsk webhotell. Dersom målrettet norsk markedsføring gjøres med sitater fra websiden vil forbrukerkjøpsloven gjelde. Hadde det ikke vært slik hadde norsk forbrukerkjøpslov kunnet blitt brukt mot absolutt alle websider i hele verden, men hadde ikke da dette vært et mer naturlig sted å begynne?: http://www.machinadynamica.com/
     

    JORFIN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2004
    Innlegg
    1.765
    Antall liker
    15
    Torget vurderinger
    22
    ayaboh skrev:
    Dette at det er små forskjeller er bare noe du antar (og jeg også for den saks skyld), for jeg har aldri hørt en kabel i denne prisklassen noen gang og kommer vel heller aldri til å få gjort det. Det vi derimot kan være litt mer sikre på er at et dyrt anlegg trolig har kvaliteter som overgår et mer moderat et, og derfor har muligheten til lettere å skille mellom forskjellige kabler.
    Med tanke på at ingen så langt har klart å påvise disse forskjellene som du antyder her er store, så er det ikke bare noe folk antar, det at forskjellene er små. Det er et faktum at de påståtte forskjellene så langt ikke er identifiserbare!
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Var forøvrig noen som gjorde en blindtest for noen år siden mellom ClasOhlson signalkabler og noe dyre greier. De publiserte det her på sentralen og det ble nullresultat. Noen som gidder å søke det opp?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    2.865
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    orso skrev:
    Proffen skrev:
    orso skrev:
    Av kabler mener jeg helt vanlige kabler fra f.eks ClasOhlosn gjør jobben like bra som noe annet.
    http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148000786
    E du full eller? :D

    mvh
    Proffen
    Nei. Er sansynligvis helt lik de som sitter inni Larsen høyttalerne dine. Hvis ikke du har hatt Sense på besøk da. ;)
    Hvorfor skulle de ikke gjøre overføre strømmen like bra som noe annet?
    Hvis du med "gjøre jobben like bra" mener at det å skape connection og legge tilrette for overføring av strøm, ok.
    Men ikke engang begynn å argumentere med at hvis det ikke kan måles, så er det heller ingen forskjell.
    Det er det! Det ER forskjell mellom kabler, det er forskjell på metallers elektriske egenskaper, det er forskjell på hvordan kabler mekkes og orges med, det er forskjell på mye rart... Så det så! ;D
    Hvis du ikke tror meg, får vi heller ordne sånn at du får hørt det selv, slik at du også kan innrømme de faktiske forhold! ;D

    mvh
    Proffen
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Blir det test Proffen, så håper jeg du stiller.

    Men er forøvig ikke uenig at det kan være forskjeller på kabler, men det har lite med kvalitet å gjøre IMO. En del rørforsterkere (med høy utgangsimpedanse) vil f.eks reagere på enkelte kabler og jeg tror det er hørbart. På reaktive høyttaler last, kan man da få en avrulling i de høye frekvensene. Kabler som er laget for å låte forskjellig, kan sikkert også det til en viss grad. Uansett, er det velkjent fysikk.

    Det måles masse forskjeller på kabler forresten, men så lenge det ikke er hørbare forskjeller er det uinteressant. Ser du på kabeltester som f.eks audioholics utfører, så er det absolutt målemessig forskjeller. Hørbare forskjeller som ikke kan måles, det har jeg liten tro på. Måleinstrumenter er langt mer presise, men opplevelser kan selvsagt ikke måles. Spørsmålet er hva som skaper opplevelsene.



     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    2.865
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    @ Orso: Hva du TROR, anser jeg som langt mindre viktig enn hva jeg HØRER, målbart eller ei! ;D

    Når det er sagt, blir dette jo mest OT ifht trådstarten... ;D Vi får heller lage oss en egen kabelkrangletråd, Orso! ;D

    mvh
    PRoffen
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.109
    Antall liker
    9.203
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kunne kanskje Proffen være interessert i en blindtest på kabler her i Bergen.....? Jeg og Orso kunne stille som kontrollører/Arrangører - så kunne Proffen og noen andre velge oppsett og testobjekter...?

    (Jeg skal skrive testprosedyre på en lignendee seanse i Oslo nå til uken)

    Mvh
    OMF
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    Det måles masse forskjeller på kabler forresten, men så lenge det ikke er hørbare forskjeller er det uinteressant.
    Det er vel såpass mange her som påstår at det er hørbare forskjeller at det snart burde være interessant å begynne å måle.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler. Spørsmålet som bør tas stilling til og som vel er tema for denne tråden er hvorvidt det har noe for seg å velge veldig dyre kabler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    orso skrev:
    Det måles masse forskjeller på kabler forresten, men så lenge det ikke er hørbare forskjeller er det uinteressant.
    Det er vel såpass mange her som påstår at det er hørbare forskjeller at det snart burde være interessant å begynne å måle.
    Men det gjøres jo. Her har du noen:
    http://www.audioholics.com/reviews/cables/kimber-kable-8pr
    http://www.audioholics.com/reviews/cables/blue-jeans-10awg-speaker-cable-5t00up
    http://www.audioholics.com/reviews/cables/river-cable-flexygy-8-speaker-cable
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    2.865
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    OMF skrev:
    Kunne kanskje Proffen være interessert i en blindtest på kabler her i Bergen.....? Jeg og Orso kunne stille som kontrollører/Arrangører - så kunne Proffen og noen andre velge oppsett og testobjekter...?

    (Jeg skal skrive testprosedyre på en lignendee seanse i Oslo nå til uken)

    Mvh
    OMF
    Det kunne blitt en morsom seanse, ja... ;D

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    2.865
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Snickers-is skrev:
    Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler. Spørsmålet som bør tas stilling til og som vel er tema for denne tråden er hvorvidt det har noe for seg å velge veldig dyre kabler.
    ....eller hvorvidt det kan forsvares å betale relativt mye kronasjer for relativt små forbedringer....?
    ...men det gjelder vel for alle komponenter, ikke bare for kabler?

    Slik jeg oppfatter tråden, har den vel tatt for seg hvorvidt MJ i ZenSati selv har skapt noe som er verdt såvidt mye penger som kablene prises til, eller om han har funnet en lur måte å tjene penger på kabler som allerede er "ferdige"??

    mvh
    Proffen
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    Proffen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler. Spørsmålet som bør tas stilling til og som vel er tema for denne tråden er hvorvidt det har noe for seg å velge veldig dyre kabler.
    ....eller hvorvidt det kan forsvares å betale relativt mye kronasjer for relativt små forbedringer....?
    Du snakker som om det er hevet over en hver tvil at forbedringer ved bruk av slike kabler eksisterer, burde vi ikke først få avklart med en viss konsensus om de over hodet eksisterer?
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    Snickers-is skrev:
    Spørsmålet som bør tas stilling til og som vel er tema for denne tråden er hvorvidt det har noe for seg å velge veldig dyre kabler.
    Temaet for denne tråden er troverdigheten til produsenten av ZenSati kabler.

    Noe helt annet er hvordan man skal kunne ta stilling til et produkt som man aldri selv har hørt? Skal disse kablene da avvises på prinsippielt grunnlag? Etter det jeg kan se er prisen så høy at de sikkert er fullstendig uaktuelle for flertallet av medlemmene her, meg inkludert. Hva med en uttalelse fra dem som faktisk har kjøpt disse kablene, eller hørt dem under kontrollerte forhold, og hvordan de skiller seg fra andre gode kabler.

    Uansett hvilke materialer som inngår, og hvilke kvaliteter disse kablene besitter, så er det et seriøst rip-off.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.390
    Antall liker
    16.621
    Sted
    Østfold
    Man kan ikke bevise at noe ikke eksisterer. På samme måte kan man ikke bevise på generelt grunnlag at det ikke kan lages lydforbedring med en gitt type kabel. Imidlertid kan man bevise at en fornuftig konstruert kabel har slike egenskaper at den kan skilles lydmessig fra en annen ved hjelp av ørene og foreløpig har slike beviser glimret med sitt fravær.

    Forøvrig blir det, ut i fra åpningsinnlegget og diverse klargjørende innlegg, for snevert å snakke om "temaet". Tråden har en del ulike men vesentlige undertemaer.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    orso skrev:
    ayaboh skrev:
    orso skrev:
    Det måles masse forskjeller på kabler forresten, men så lenge det ikke er hørbare forskjeller er det uinteressant.
    Det er vel såpass mange her som påstår at det er hørbare forskjeller at det snart burde være interessant å begynne å måle.
    Men det gjøres jo. Her har du noen:
    http://www.audioholics.com/reviews/cables/kimber-kable-8pr
    http://www.audioholics.com/reviews/cables/blue-jeans-10awg-speaker-cable-5t00up
    http://www.audioholics.com/reviews/cables/river-cable-flexygy-8-speaker-cable
    Yeah Right! Det er her man hører forskjell på kabler når de er dårlig konstruert, ikke sant?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    Yeah Right! Det er her man hører forskjell på kabler når de er dårlig konstruert, ikke sant?
    Det er en årsak ja, men ikke den eneste. Så har man som tidligere nevnt, forsterkere som reagerer på kabler. Tversnitt og lengder har også en innvirkning.

    Snickers-is:
    Du har ikke en link til det du hvor du har skrevet noe om dette?
    Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    2.865
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Snickers-is skrev:
    Proffen skrev:
    Snickers-is skrev:
    Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler. Spørsmålet som bør tas stilling til og som vel er tema for denne tråden er hvorvidt det har noe for seg å velge veldig dyre kabler.
    ....eller hvorvidt det kan forsvares å betale relativt mye kronasjer for relativt små forbedringer....?
    Du snakker som om det er hevet over en hver tvil at forbedringer ved bruk av slike kabler eksisterer, burde vi ikke først få avklart med en viss konsensus om de over hodet eksisterer?
    Nja, en skal være forsiktig med å gjøre noe allmenngyldig!
    Men er det ikke slik at sannsynligheten for en forbedring går hånd i hånd med pris?

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.668
    Antall liker
    2.865
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    orso skrev:
    Jeg har jo tidligere dokumentert at det er temmelig åpenbart at det er mulig både å høre og måle forskjell på kabler
    Her er et lite, men IMHO vesentlig spørsmål:
    Er det så interessant å måle, hvis en kan høre forskjell?
    Og hvis en ikke makter å høre forskjell, hvor interessant er det DA å måle?
    Beats me....

    mvh
    Proffen
     

    32bit

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.09.2003
    Innlegg
    1.239
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    1
    Satt og koset meg med musikk igår, etter og ha hatt en fantastisk musikkopplevelse, ble jeg rett og slett irritert på de som hetser Zensati. Det er jo vanvittig gode kabler
    de spiller fletta av f.eks. Nordost Tyr som koster 44000 kr for 2x3m. Nordost Tyr var høyttalerkablene jeg hadde før Zensati 3.
    Jeg har også testet Zensati3 Xlr mot f.eks Synergistic Resereach Accelrator XLR. Zensati 3 er mye bedre i mine ører.

    Gjennom 15 år har jeg eid de masse forskellige kabler i forskellige pris klasser. Zensati er med god margin de beste jeg har hørt. For å høre
    forskjeller på kabling trengs det mye lyttetrening og et godt oppsett, mener jeg. Jeg synes kabler kun er det siste krydderet i et oppsett, forskjellene
    er ikke store, men viktig i mine ører.

    Alle som vil kjøpe Zensati regner jeg med får høre de først. Jeg tror ikke noen audio kabler
    er spesielt dyre og produsere, men det er definitivt store lydmessige forskjeller. Hvis Zensati avslører alle hemmeligheter rundt kablene har de jo ikke noe produkt og selge da.
    Hvorfor skal ikke da Zensati ha en få ha noen hemmeligheter angående kablene?

    Jeg ønsker og gi et ærbødig takk til Mark J som har gitt meg disse fantastisk hurtige og musikalske kablene :) Applaus :)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn