Juss og økonomi Hva er spareraten din?

Hva er din sparerate?

  • Negativ

    Stemmer: 9 19.6%
  • 0-10%

    Stemmer: 7 15.2%
  • 10-20%

    Stemmer: 9 19.6%
  • 20-30%

    Stemmer: 12 26.1%
  • 40-50%

    Stemmer: 4 8.7%
  • 50% +

    Stemmer: 5 10.9%

  • Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    I foruments ånd burde jeg kanskje hatt med ting som kjøpe LP-er, bytte HiFi-dingser, tube-rolling og annet, men jeg vet ganske lite om hva slikt koster. Poenget er uanett at ymse utgifter som hver for seg fremsår som relativt uskyldige kan summere seg til ganske mye gjennom et år eller et tiår. Spesielt om man tenker at man uasett tjener såpass bra at man har råd til det uansett. Basert på TV-programmet luksusfellen ser det ut till at fenomenet også eksisterer i deler av befolkningen som på ingen måte har råd til det forbruksnivået de har lagt opp til.

    Det viser også hvor lett det er å fylle gapet mellom dispoibel inntekt og basale behov ed utgifter man i det minste kan vurdere om man faktisk trenger eller kan kutte ned på. Hva man prioriterer å bruke penger på er jo opp til den enkelte, men å prioritere å bruke penger på alt er sjelden en spesielt god løsning.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det godt å bruke penger på unødvendige ting også.
    - søndagstur med stopp på kafé med barna
    - handle alle varer på den lokale Matkroken når man er på hytta, vil man ha en nærbutikk må man bruke den
    - ikke bry seg om prisen ved utepils
    - ikke bry seg om bensinforbruket på båtmotoren de få timene den går i året
    - en god kopp kaffe er gjerne verdt 30-40 kroner
    - dedikert ølkjøleskap

    Livet er uforutsigbart og jeg mener det er viktig å prioritere det som gir en verdi i andre ting enn penger også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Det siste er jeg helt enig i. Men man kan med fordel kutte ned på ting som ikke gir en noen særlig verdi når man tenker etter. «ting» havner ganske ofte i den kategorien.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Og det er vel det som er kjernen: Om noe (opplevelse eller ting) er verdt noe avhenger av gleden man får av det, hvor mye penger man har tilgjengelig og hva annet man har å bruke, eller ikke bruke, pengene på. Utfordringen til mange tror jeg ligger i at de ikke forstår hva alle de små summene ender opp med å bli. «Det er bare en brus, VG og pølse på bensinstasjonen.» Videre skal man være bevisst på at noen ting koster mye i innkjøp mens andre ting koster mye å drifte (gammel og i utgangspunktet dyr bil/båt/hus). Videre skal man ta med i beregningen hvor lett det er å få pengene igjen for en vare om man en gang skulle ønske eller måtte selge.

    Jeg tenker også at om man har barn eller ikke er vesentlig for hvor hvor mye man har tenkt å spare. Videre utsikten for arv. Dersom man ikke har barn er det mindre grunn til å dø med penger i banken. Samtidig skal man være bevisst at man kanskje må kjøpe flere tjenester om man ikke har barn.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    For min del driver jeg ikke aktiv sparing, men det blir en del til overs hver måned - man må jo ikke absolutt bruke alt man har. Kiosk- og bensinstasjonsmat kjøper jeg aldri. Utepils - 100 kr for 0,4 l øl - nei takk. Det betyr jo ikke at man ikke kan gå ut og kose seg med kjente, men standard øl til 250 kr/l - det får være måte på. Så god råd har jeg ikke!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.281
    Antall liker
    11.053
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Penger i banken heter hus og fast eiendom for min del.
    Sparebeløp er hovedsaklig avdrag på boliglån.
    Litt småsparing utenom men det går egentlig til ferier og utstyr (les hifi, data, foto, musikkinstrumenter, fiskeutstyr)
    Boliglån er nedbetalt når jeg en gang i overskuelig framtid går av med pensjon. Ytelsesbasert :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Jeg har automatisk trekk til fondskjøp hver måned.

    En litt artig sak: I studietiden kjøpte jeg to fondsandeler, jeg investerte det svimlende beløp av kroner 20.000 fordelt likt på to fond (et norsk og et nordisk). Jeg har hatt de stående siden. Avkastningen har vært 290% eller 6.7% årlig i snitt (nominelt). De ble i sin tid kjøpt på verst tenklige tidspunkt, det var kun noen dager før krakken i 98. Siden har det vært .com - boblen som sprakk og det har vært finanskrise, men like fullt har avkastningen vært ganske hyggelig. Med optimal timing den gang da (dvs kjøpt på bunnen etter krakket i -98 ville verdien avkastningen vært ca 10.7% i snitt pr. år. Da ville de opprinnelige 20.000 ha vokst til 170.000 istedenfor de 78.000 det nå er verdt.

    På de 10 årene første årene etter jeg kjøpte de var avkastningen ned i -15% totalt (etter .com-boblen sprakk) og totalt opp 75% på bunnen under finanskrisen.

    Det lønner seg stort sett å være langsiktig, men det er ingen automatikk i at man tjener penger på 5 eller 10 års sikt om man er uheldig med inngangspunktet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Win some, loose some. Jeg var nær på å kjøpe aksjer i Apple for 1000 kr. i 1997. Det ville vært risky business, Apple var svært nær en konkurs da, men 1000 kr hadde jeg hatt råd til. De hadde i dag vært verdt 47 millioner

    De kostet da 1 $ pr. aksje. Siden det har det vært totalt en split på 32 (mener jeg - ikke helt sikker), så jeg vill i dag ha hatt 32 000 aksjer. Nå er de på en lokal bunn og er verdt 170$ stk.

    Penger er ikke alt :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Win some, loose some. Jeg var nær på å kjøpe aksjer i Apple for 1000 kr. i 1997. Det ville vært risky business, Apple var svært nær en konkurs da, men 1000 kr hadde jeg hatt råd til. De hadde i dag vært verdt 47 millioner

    De kostet da 1 $ pr. aksje. Siden det har det vært totalt en split på 32 (mener jeg - ikke helt sikker), så jeg vill i dag ha hatt 32 000 aksjer. Nå er de på en lokal bunn og er verdt 170$ stk.

    Penger er ikke alt :)
    1000 kroner i 1997 - var det "risky business" ? Egentlig?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Nei, ikke egentlig, selv om jeg ikke hadde så veldig mye penger den gangen. Risky business fordi sjansen for å tape dem var ganske stor, men var jo et tap det var mulig å leve med. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Win some, loose some. Jeg var nær på å kjøpe aksjer i Apple for 1000 kr. i 1997. Det ville vært risky business, Apple var svært nær en konkurs da, men 1000 kr hadde jeg hatt råd til. De hadde i dag vært verdt 47 millioner

    De kostet da 1 $ pr. aksje. Siden det har det vært totalt en split på 32 (mener jeg - ikke helt sikker), så jeg vill i dag ha hatt 32 000 aksjer. Nå er de på en lokal bunn og er verdt 170$ stk.

    Penger er ikke alt :)
    Du hadde ikke fått 1000 aksjer for 1000 kroner hvis aksjekursen var 1$ - du hadde vel fått et sted mellom 150 og 200 på den tiden.

    Nei, penger er ikke alt, men det er veldig lite som ikke går litt lettere med litt ekstra penger. Så alt annet likt, så blir det stort sett bedre med noen ekstra kroner.


    Mvh
    OMF
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Stemmer det - jeg tenkte å handle for 1000$, ikke 1000 kr, men det ble ikke noe av.
    Det er egentlig bare et eksempel på hvor uhorvelig mange penger som ligger i aksjemarkedet hvis man velger rett aksje og treffer rett tidspunkt.

    Hadde jeg blitt lykkeligere av det? Nei, helt sikkert ikke. Jeg har vært heldig og har hatt et svært godt liv. 2 flotte barn som er voksne, har en god utdanning og gode, sikre jobber. Ingen økonomiske problemer av noen art. 40 mill ekstra i aksjeformue hadde bare ført til ekstra bekymringer.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.560
    Antall liker
    7.087
    Stemmer det - jeg tenkte å handle for 1000$, ikke 1000 kr, men det ble ikke noe av.
    Det er egentlig bare et eksempel på hvor uhorvelig mange penger som ligger i aksjemarkedet hvis man velger rett aksje og treffer rett tidspunkt.

    Hadde jeg blitt lykkeligere av det? 40 mill ekstra i aksjeformue hadde bare ført til ekstra bekymringer.
    Si ikke det, du hadde vel kunnet utvidet vinsamlingen fra Kamptal med både ranker og gård for førti mill.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Kamptal/Wachau-samlingen min er såpass stor nå (og økes gjerne med 3-4 kasser hvert år) at jeg får problemer med å drikke opp. Tviler veldig på at jeg ville blitt mye lykkeligere av å være eier av vingård i Kamptal.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.690
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Den beste måten å skaffe seg en liten formue på som vinprodusent, er å starte med en stor formue.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Den som har mest gjeld når man dør har vunnet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Når kona var syk og ikke kunne forlate huset og jeg stod for all handlinga ble det månedlige forbruket til husholdning og diverse redusert med 40%. Hmm .. det er kvinnfolka som holder økonomien og forbrukersamfunnet gående...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Hver tredje nordmann over 18 år er blakk når neste lønning kommer i følge Klarna

    En av tre blakke f�r l�nning: Fest og moro det siste det blir spart p� - Klarna Bank AB (publ)

    Undersøkelsen, som er utført blant mer enn 1000 nordmenn, viser at hver tiende spurte har tom lønnskonto en uke før ny innbetaling kommer. Ytterligere 16 prosent har tom konto de siste dagene før ny utbetaling av lønn, pensjon eller annen utbetaling, mens fire prosent har tømt kontoen etter bare to uker.

    (gitt hvem som har gjort undersøkelsen må muligens resultatene tas med en betydelig klype salt)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Det er ikke så rart. 80 % av oss aner ikke hva vi bruker pengene til.

    Men hvorfor skal det vare et problem at det er Klarna som har gjort undersøkelsen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Min lønnskonto er alltid tom når neste lønning kommer. Bruker alltid kredittkort når jeg handler slik at jeg alltid har oversikt over forbruket. Når lønningen kommer setter jeg av det jeg trenger for å betale hele kredittkortregningen + alle faste utgifter. Resten går til sparing (noe på en sparekonto for rask aksess hvis jeg mot formodning skulle trenge penger raskt, resten i fond).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.856
    Antall liker
    8.845
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvorfor trenger du å bruke kredittkort i dette systemet?

    Du kunne jo like gjerne bruke vanlig bankkort og overført til sparing etter en gitt "fordelignsnøkkel" feks at du overfører alt over 0, 10 000 eller 50 000,- siste dag før lønning kommer.

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Fordelen med kredittkort er, foruten en del rabatter og slikt, at man har vesentlig bedre rettigheter dersom man blir svindlet.

    Ulempen er kostnadene dersom man ikke nedbetaler.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Som BT sier. Det er bare fordeler med å bruke kredittkort hvis man betaler hele regningen når den kommer, og det gjør jeg selvfølgelig.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Bruker dere kredittkort i dagligvarehandel også?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Ja. Kjører alt på det samme kortet. Bonus ved bruk. Enkel oversikt over handling. Betalingsutesettelse. Bare fordeler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Ja. Kjører alt på det samme kortet. Bonus ved bruk. Enkel oversikt over handling. Betalingsutesettelse. Bare fordeler.
    Har sett litt på de ymse og det er mye rabatter på drivstoff (som jeg aldri kjøper siden jeg har elbil) og bonuser som må brukes på bestemte brukersteder som komplett.no, flybilletter hos Norwegian og dets like. Hvilke(t) kort er det du bruker?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Jeg har 3 jeg kan bruke. Cresco Car gir 1% på alt uansett - bonusen legges til kontoen. Norwegian kortet gir 1% Cashpoints for bruk på Norwegian flygninger og siden jeg flyr til Praha 3-4 ganger i året er det lønnsomt for meg. Jeg bruker Cresco Gold ved leiebil, da det dekker alt av forsikringer på leiebilen, så slipper jeg å kjøpe de dyre ekstraforsikringene de vil prakke på meg. Ingen av kortene har årsavgift.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Det også :)
    Jeg tisser før jeg drar. Så tisser jeg når jeg overnatter hos min datter i Fredrikstad. Deretter tar jeg en liten tissepause på båten mellom Sverige og Tyskland, og så tisser jeg når jeg kommer frem. Det går så fint så :D
    Den eneste gangen jeg må ta tissepause er når jeg kjører Praha-Fredrikstad i et strekk. Da må jeg jo fylle bensin (akkurat for langt til å gå på en tank) så jeg kan tisse da (evt kan jeg tisse på Puttgarten-Rødbyhavn fergen). Det holder uansett med maks 10 min (bensinfylling + tissing). ;)

    Jeg må jo kjøre en gang i året for å få med meg all vinen jeg kjøper i Østerrike. Kan ikke ha alt stående i Praha. Og nå må jeg jo fylle opp vinskapet i Oslo (har kjøpt meg hytte på Grünerløkka).
     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.003
    Antall liker
    6.231
    Jeg bruker DNB Saga. 4 % på drivstoff, pluss 20-25 % på utvalgte butikker i kampanjeperioder, bl.a. XXL og Power, pluss mye annet rart som jeg sjeldent husker å bruke, bl.a. konsiæsjsørvis, som det heter på norsk. Hybridbilen bruker lite drivstoff, båten derimot....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.717
    Antall liker
    9.336
    Sted
    Trondheim
    Cresco Car gir 3% på drivstoff i hele verden og så 1% på alt annet. 1% på alt uansett og det må ikke brukes i spesielle butikker.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg bruker DNB Saga. 4 % på drivstoff, pluss 20-25 % på utvalgte butikker i kampanjeperioder, bl.a. XXL og Power, pluss mye annet rart som jeg sjeldent husker å bruke, bl.a. konsiæsjsørvis, som det heter på norsk. Hybridbilen bruker lite drivstoff, båten derimot....
    ...da har du for stor båt :) :)
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Når man ser hvor mye penger mange slenger rundt seg i dag så kan jeg godt forstå at spareratene er lave. Nesten så man av og til lurer på om andre har helt andre lønninger enn man selv har...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg bruker DNB Saga. 4 % på drivstoff, pluss 20-25 % på utvalgte butikker i kampanjeperioder, bl.a. XXL og Power, pluss mye annet rart som jeg sjeldent husker å bruke, bl.a. konsiæsjsørvis, som det heter på norsk. Hybridbilen bruker lite drivstoff, båten derimot....
    ...da har du for stor båt :) :)
    Bortsett fra snekker og seilbåter så er båt gjerne et drivstoffsluk uansett.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Jeg bruker DNB Saga. 4 % på drivstoff, pluss 20-25 % på utvalgte butikker i kampanjeperioder, bl.a. XXL og Power, pluss mye annet rart som jeg sjeldent husker å bruke, bl.a. konsiæsjsørvis, som det heter på norsk. Hybridbilen bruker lite drivstoff, båten derimot....
    ...da har du for stor båt :) :)
    Bortsett fra snekker og seilbåter så er båt gjerne et drivstoffsluk uansett.
    Forsåvidt - men sesongen er ganske kort så det begrenser seg litt.

    Sist jeg fylte opp tanken på min sjekte var i fjor sommer en gang; og gangen før det var i 2017.
    Drivstoffbonuskort? Nei, tror ikke det er så viktig - ikke for båtdrivstoffet ihvertfall :)

    drivstoff.JPG
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Når man ser hvor mye penger mange slenger rundt seg i dag så kan jeg godt forstå at spareratene er lave. Nesten så man av og til lurer på om andre har helt andre lønninger enn man selv har...
    Det mest åpenbare eksempelet på folk som har et forbruk de ikke har råd til er de som tar opp forbrukslån. Denne typen gjeld har i flere år vokst betydelig raskere enn husholdningens generelle gjeldsvekst (som for alle praktiske formål er boliggjeld). Det er nok også en del "mørketall" i form av å bruke økt boligverdi og følgelig ledig kredittkapasitet på bolig til å finansiere generelt forbruk.

    Tror ikke Luksusfellen trenger å legge ned grunnet mangel på kasus med det første i alle fall.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Når man ser hvor mye penger mange slenger rundt seg i dag så kan jeg godt forstå at spareratene er lave. Nesten så man av og til lurer på om andre har helt andre lønninger enn man selv har...
    Det mest åpenbare eksempelet på folk som har et forbruk de ikke har råd til er de som tar opp forbrukslån. Denne typen gjeld har i flere år vokst betydelig raskere enn husholdningens generelle gjeldsvekst (som for alle praktiske formål er boliggjeld). Det er nok også en del "mørketall" i form av å bruke økt boligverdi og følgelig ledig kredittkapasitet på bolig til å finansiere generelt forbruk.

    Tror ikke Luksusfellen trenger å legge ned grunnet mangel på kasus med det første i alle fall.
    Er det ikke en del bilkjøp også i dette? Tidligere var det tildels mye av det, men nå med mye privatleasing er det muligens bare innskuddet som belånes (uten at det egentlig er noe bedre).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn