Daniel62
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 09.04.2014
- Innlegg
- 2.548
- Antall liker
- 788
Godt sagt, weld77.
En bolig stiger i verdi, ihvertfall ifølge historiske tall. En bil taper seg i verdi. Dessuten er hus gjerne dyrere enn bil og De aller fleste trenger derfor lengre nedbetaling for å få økonomien til å balansere.Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
Det blir et regnestykke om 500.000 til bil til 2% rente over 20 år (i huslånet) blir bedre eller verre enn til 3-4% rente i rent billån over 5 år.
For eksempel.
Sagt veldig enkelt:
20 år/2%=200.000
5 år/4%=100.000
Riktig, med dagens rente på ca 2,5% effektivt på bolig vil et økt lån på 400 tusen tilsvare ca 530 tusen i nedbetaling totalt over 25 år om renta hadde ligget stabilt.En bolig stiger i verdi, ihvertfall ifølge historiske tall. En bil taper seg i verdi. Dessuten er hus gjerne dyrere enn bil og De aller fleste trenger derfor lengre nedbetaling for å få økonomien til å balansere.Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
Det blir et regnestykke om 500.000 til bil til 2% rente over 20 år (i huslånet) blir bedre eller verre enn til 3-4% rente i rent billån over 5 år.
For eksempel.
Sagt veldig enkelt:
20 år/2%=200.000
5 år/4%=100.000
- rent bortsett fra at beløpene blir 100' og 50'..... du betaler vel ned på lånet underveis..? Med like avdrag blir gjennomsnittlig renteberegningsgrunnlag halve lånebeløpet gjennom hele perioden.
Absolutt - derfor skrev jeg "sagt veldig enkelt".En bolig stiger i verdi, ihvertfall ifølge historiske tall. En bil taper seg i verdi. Dessuten er hus gjerne dyrere enn bil og De aller fleste trenger derfor lengre nedbetaling for å få økonomien til å balansere.Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
Det blir et regnestykke om 500.000 til bil til 2% rente over 20 år (i huslånet) blir bedre eller verre enn til 3-4% rente i rent billån over 5 år.
For eksempel.
Sagt veldig enkelt:
20 år/2%=200.000
5 år/4%=100.000
- rent bortsett fra at beløpene blir 100' og 50'..... du betaler vel ned på lånet underveis..? Med like avdrag blir gjennomsnittlig renteberegningsgrunnlag halve lånebeløpet gjennom hele perioden.
Sorry, men om vi zoomer litt ut av egen navel så bikka du akkurat over kanten til elitist.Om man må låne penger for å kjøpe bil sliter man i utgangspunktet. Da burde pri 1 være en mye rimeligere bil man faktisk har råd til eller helst designe sitt liv slik at man ikke trenger bil eller trenger den så lite at hvasomhelst duger.
Da satser vi på uheldig formuleringSå jeg skriver dette på kontoen for uheldige formuleringer, eller - like gjerne - skakk mottakerevne hos leser
Jeg tror det er snakk om prioritering. Jeg vil tro mange forstår hvor mye penger det koster å ha bil, men at friheten, statusen, eiergleden, whatever er årsaken til at de velger slik. Det ligger ikke økonomiske vurderinger bak alle valg man gjør. Mange kjøper seg hytte og har glede av det. Ikke nødvendigvis økonomisk det lureste bestandig, men hva så? Hva er hensikten med å dø rik?Da satser vi på uheldig formuleringSå jeg skriver dette på kontoen for uheldige formuleringer, eller - like gjerne - skakk mottakerevne hos leser
Poenget mitt var at det er svært mye som tyder på at kostnaden ved å kjøpe,eie og drifte en bil grovt undervurderes. At noen lånefinansier en betydelig dyrere doning enn hva man faktisk «trenger» tar jeg som et greit eksempel på det. Hvor man bosetter seg, i den grad man kan styre det selv, har veldig stor effekt på kontantstrømmen, spesielt de første årene av yrkeslivet hvor det ofte er mange kostnader og ikke så mye inntekter. Antall og type bil(er) slår veldig tungt inn her.
Jeg er av den oppfatning at man bør strekke seg langt for ikke å være avhengig av bul, og i alle fall ikke mer enn en PR husholdning. Jeg kommer fra bygda og å være 18 uten lappen var regnet som noe nær døden og det var ganske vanlig å kjøpe en bil når man bilkket 18 (eller litt før).
Jeg er egentlig enig, selv har vi to biler i husholdningen til en nokså edruelig totalpris, men den ene kjøres kun 1-2 turer pr mnd og kunne gjerne vært solgt, men i dagens marked er den ikke verd mer enn en månedslønn.Da satser vi på uheldig formuleringSå jeg skriver dette på kontoen for uheldige formuleringer, eller - like gjerne - skakk mottakerevne hos leser
Poenget mitt var at det er svært mye som tyder på at kostnaden ved å kjøpe,eie og drifte en bil grovt undervurderes. At noen lånefinansier en betydelig dyrere doning enn hva man faktisk «trenger» tar jeg som et greit eksempel på det. Hvor man bosetter seg, i den grad man kan styre det selv, har veldig stor effekt på kontantstrømmen, spesielt de første årene av yrkeslivet hvor det ofte er mange kostnader og ikke så mye inntekter. Antall og type bil(er) slår veldig tungt inn her.
Jeg er av den oppfatning at man bør strekke seg langt for ikke å være avhengig av bul, og i alle fall ikke mer enn en PR husholdning. Jeg kommer fra bygda og å være 18 uten lappen var regnet som noe nær døden og det var ganske vanlig å kjøpe en bil når man bilkket 18 (eller litt før).
Da ser du bort fra valget om å bosette seg nærmere jobben eller å bytte arbeid. Drastisk, men det er en mulighet for alle.Når man bor utenfor større byer med flere mil hver vei til jobb uten sykkelfelt eller veiskulder har man få valg.
For de aller fleste. Det kommer jo litt an på hva man driver med. Som regel har man også et sosialt nettverk og familie rundt seg der man bor som man ønsker å holde på.Da ser du bort fra valget om å bosette seg nærmere jobben eller å bytte arbeid. Drastisk, men det er en mulighet for alle.Når man bor utenfor større byer med flere mil hver vei til jobb uten sykkelfelt eller veiskulder har man få valg.
Gitt at man har en karriereprogresjon da. Svært mange har ikke det. Eller jobben er av en slik art at noen år utenfor jobben ikke gjør noen forskjell. Samboeren min (type høyt utdannet i god stilling inoffentlig sektor) er der. Borte et par år har ingen betydning. Lønn høy nok til at konsekvens for pensjon er basically 0. Så får enhver vurdere det opp mot to år sammen med barna mens de er små. For meg har det relativt liten verdi, for henne svært høy. Så da ble det slik. Det var uansett overraskende billig.Når man er borte fra jobb må man også ha med pensjon i regnestykket. Samt faglig utvikling og karrriere som blir stående på stedet hvil.
Det er så mangt som kan gå til helvete som gjør at man fort kan få behov for kortsiktig forbruksgjeld, så et fast beløp på noe slikt tror jeg ikke er en god løsning.Og jeg har vanskelig for å se at noen kan ha behov for å ha mer enn feks 50 000,- i forbruksgjeld.
Mvh
OMF
Og ikke minst å tenke "1000 kroner i måneden for <fyll inn dings>". Det har jeg jo råd til!Problemet er, tro det eller ei, at mange elever ikke aner hva % er. Brøkregning er et mysterium. Og de tror at hvis de låner 10 000 kr må de betale tilbake 10 000 kr. Renter - hva er det?
De som bruker DnB kjenner kasje til den regelmessig kampanjen der kjøp hos utvalgte butikker gir 25% rabatt ved bruk av MasterCard. Jeg har alltid tatt som en selvfølge av at dette finansieres av at en stor gruppe ikke klarer å betale tilbake , men blir litt overrasket ovar at grupen var så stor. Selv har jeg gjort flere store innkjøp og spart mange 10-tusen på ting jeg uansett skulle ha kjøpt. Betaler selvfølgelig utestående før rentene begynner å løpe..Jeg har svært liten tro på at dette er på bakgrunn av akutte ting som oppstår. Dette lyser generelt forbruk man egentlig ikke har råd til lang vei. 66% av kredittkortgjelden i Norge er rentebærende, dvs at regningen ikke har blitt betalt i sin helhet ved forfall.
Det ligner litt på bompengefinansieringen av en del veisystemer i Norge. Vi har egentlig ikke råd, men skitt au, vi tar opp et forbrukslån. NÅ senest saken om utbedring av vei (var det ved Seljordvannet), der byggingen av veien skal koste 264 millioner, men man må betale 400 mill i bompenger grunnet omkostninger og renter...Uansett hvor mye man tjener så må utgiftene stå i forhold til inntektene. Det som overrasker en del er at forbruksgjelden er størst i aldersgruppen 40-49 år og også svær stor i aldersgruppene over. Den er faktisk minst i gruppen 18-25 år, men det er nok mye fordi de ikke får lån, ikke fordi de ikke har lyst på. Misligholdene øker nå raskt og det er også en del mørketall (fordringer blir solgt til inkassoselskaper f.eks).
Jeg har svært liten tro på at dette er på bakgrunn av akutte ting som oppstår. Dette lyser generelt forbruk man egentlig ikke har råd til lang vei. 66% av kredittkortgjelden i Norge er rentebærende, dvs at regningen ikke har blitt betalt i sin helhet ved forfall.
Det er i alle fall rimelig sikkert at Luksusfellen ikke går tom for caser med det først.
Heldigvis er husets 7-åring av en annen oppfatning. Sparegrisen hans redder meg ut av flere kontantkniper, men han forstår at om pappa vil låne 400kr så kan han kreve å få igjen 500Problemet er, tro det eller ei, at mange elever ikke aner hva % er. Brøkregning er et mysterium. Og de tror at hvis de låner 10 000 kr må de betale tilbake 10 000 kr. Renter - hva er det?
Joda, jeg er enig i det.Det er så mangt som kan gå til helvete som gjør at man fort kan få behov for kortsiktig forbruksgjeld, så et fast beløp på noe slikt tror jeg ikke er en god løsning.Og jeg har vanskelig for å se at noen kan ha behov for å ha mer enn feks 50 000,- i forbruksgjeld.
Mvh
OMF
Men jeg tenker at en slags inntekts/utgifts-analyse ved forbrukslån/kredittgrense over et visst beløp burde vært et krav. Gjeldsregister burde være en selvfølge, men det er vel på vei?