Juss og økonomi Hva er spareraten din?

Hva er din sparerate?

  • Negativ

    Stemmer: 9 19.6%
  • 0-10%

    Stemmer: 7 15.2%
  • 10-20%

    Stemmer: 9 19.6%
  • 20-30%

    Stemmer: 12 26.1%
  • 40-50%

    Stemmer: 4 8.7%
  • 50% +

    Stemmer: 5 10.9%

  • Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er det ikke en del bilkjøp også i dette? Tidligere var det tildels mye av det, men nå med mye privatleasing er det muligens bare innskuddet som belånes (uten at det egentlig er noe bedre).
    Jo, det er nok en del bilkjøp i det også. Her om dagen så jeg etter tall på størrelsen på det norske markedet for billån men fant ikke noe.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Er det ikke en del bilkjøp også i dette? Tidligere var det tildels mye av det, men nå med mye privatleasing er det muligens bare innskuddet som belånes (uten at det egentlig er noe bedre).
    Jo, det er nok en del bilkjøp i det også. Her om dagen så jeg etter tall på størrelsen på det norske markedet for billån men fant ikke noe.
    Alt ligger i leasing/bolig/garasje? :) :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Om man har ledig kapasitet på boligen - og det har jo mange - så er det betydelig rimeligere enn å ta opp et billån direkte så vil tro at volumene er ganske små. Om man ser helt rasjonelt på det så er det heller ikke spesielt fornuftig å lånefinansiere en dyr bil - da burde man heller kjøpt en rimeligere bil som dekker transportbehovet, men det er gjerne en del andre grunner til at folk vil ha en fjong(ere) bil.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Om man har ledig kapasitet på boligen - og det har jo mange - så er det betydelig rimeligere enn å ta opp et billån direkte så vil tro at volumene er ganske små. Om man ser helt rasjonelt på det så er det heller ikke spesielt fornuftig å lånefinansiere en dyr bil - da burde man heller kjøpt en rimeligere bil som dekker transportbehovet, men det er gjerne en del andre grunner til at folk vil ha en fjong(ere) bil.
    Absolutt - problemet er at bilen tar 20-25 år å nedbetale (om man har så lang nedbetalingstid på huset), eller avdragsfrihet (enda verre)
    Bilen taper seg i verdi for hver dag og bør nedbetales raskest mulig.

    Og siste punktet ditt: 100% enig!
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Om man har ledig kapasitet på boligen - og det har jo mange - så er det betydelig rimeligere enn å ta opp et billån direkte så vil tro at volumene er ganske små. Om man ser helt rasjonelt på det så er det heller ikke spesielt fornuftig å lånefinansiere en dyr bil - da burde man heller kjøpt en rimeligere bil som dekker transportbehovet, men det er gjerne en del andre grunner til at folk vil ha en fjong(ere) bil.
    Absolutt - problemet er at bilen tar 20-25 år å nedbetale (om man har så lang nedbetalingstid på huset), eller avdragsfrihet (enda verre)
    Bilen taper seg i verdi for hver dag og bør nedbetales raskest mulig.

    Og siste punktet ditt: 100% enig!
    Det KAN være lurt å bake inn bilen i huslånet, men da må man betale ned huslånet som før og så dele ut det man lånte til bil på noen få år og betale det ned agressivt ved siden av/i tillegg. Da er det fornuft i det, men jeg vet om folk som kjøper både bil og sydentur på fleksi-huslån og betaler ned over 30 år. Da fulgte man i hvertfall ikke med i matematikktimene når rentes-rente effekt ble gjennomgått.

    Folk må gjøre hva de vil med pengene sine, jeg synes det er mye mer behagelig å ha nok i bakhånd til å ta unna for utgifter som dukker opp. Kjøpte nye briller her om dagen og de tok nesten for gitt at de skulle nedbetales over tid. Rare tider.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Er det ikke i virkeligheten et fett hva man kaller innbetalingene så lenge man ikke øker løpetiden?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Om man har ledig kapasitet på boligen - og det har jo mange - så er det betydelig rimeligere enn å ta opp et billån direkte så vil tro at volumene er ganske små. Om man ser helt rasjonelt på det så er det heller ikke spesielt fornuftig å lånefinansiere en dyr bil - da burde man heller kjøpt en rimeligere bil som dekker transportbehovet, men det er gjerne en del andre grunner til at folk vil ha en fjong(ere) bil.
    Absolutt - problemet er at bilen tar 20-25 år å nedbetale (om man har så lang nedbetalingstid på huset), eller avdragsfrihet (enda verre)
    Bilen taper seg i verdi for hver dag og bør nedbetales raskest mulig.

    Og siste punktet ditt: 100% enig!
    Det KAN være lurt å bake inn bilen i huslånet, men da må man betale ned huslånet som før og så dele ut det man lånte til bil på noen få år og betale det ned agressivt ved siden av/i tillegg. Da er det fornuft i det, men jeg vet om folk som kjøper både bil og sydentur på fleksi-huslån og betaler ned over 30 år. Da fulgte man i hvertfall ikke med i matematikktimene når rentes-rente effekt ble gjennomgått.

    Folk må gjøre hva de vil med pengene sine, jeg synes det er mye mer behagelig å ha nok i bakhånd til å ta unna for utgifter som dukker opp. Kjøpte nye briller her om dagen og de tok nesten for gitt at de skulle nedbetales over tid. Rare tider.
    Kjøpte også nye briller til datteren min her om dagen, da var de ekstremt pågående angående brillekonto, som krevde at man minimum kjøpte 3 par briller. Å få tak hva ett par briller kostet var nesten umulig. Endte opp hos specsavers, der ble det selvsagt irriterende nok 2 par da det ene var "gratis" Men det var hvertfall mulig å betale kontant.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Er det ikke i virkeligheten et fett hva man kaller innbetalingene så lenge man ikke øker løpetiden?
    Nei. Om man bare låner opp på bolig til eksempelvis bil så tar man et lån på 20-30 år (hva nå gjenværende tid på boiglånet er) med tilhørende renter for å finansiere noe som har en levetid som er langt kortere og som faller raskt i verdi. Si at du selger bilen etter 5 år.

    Si at du har 20 år igjen på boliglånet. Du vil ha en bil til 600k og låner hele beløpet ved å øke boliglånet.

    Etter 5 år selger du bilen for 400k. Disse 400k bruker du på å nedbetale boliglånet.

    Da har du forsatt 200k som du betaler renter på de neste 15 årene.

    Mer sannsynlig (om du ikke kjøper nye bil) er at du bruker de 400k du fikk fra salget på ferie eller generelt tant & fjas. Da blir regnestykket enda styggere.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Den er jeg med på men man kan jo ta utgangspunkt i at fri kapital ved å ha for lang løpetid på bilen ikke soses bort.

    Har egentlig aldri forstått den bilgreia med å gi bil så høy i prioritering i budsjettet. På vei til jobb kjører jeg forbi flere som bor i en dump tett på hovedvei men 2 nyere dyre biler til en samlet verdi på 50% av boligen skal de ha.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg har kjøpt en dyr bil i mitt liv - den nåværende Tesla S jeg har. Det blir også den siste dyre bilen jeg kjøper. Totalt er det ikke helt krise gitt dollarkurs, løppende besparelser og dets like, men det er første og siste gang jeg bruker noe i nærheten av 800k på en bil i alle fall. Har fofsåvidt råd, men for meg er misforholdet mellom kostnad og glede/nytte for stort. Dog ikke belånt, selv om jeg hadde gjort det om tilbudet om 0.25% rente eller hva det nå var hadde vært tilgjengelig på kjøpstidspunktet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Men ut fra hva jeg har forstått så utgjør ikke bilen din 50% av din boligs verdi. Er den greia jeg ikke forstår. De fleste kan jo kjøpe seg den bilen de ønsker, banken har jo penger og låner rundhåndet ut. Svarte OK på tekstmelding da jeg fullfinansierte min TMS, enklere enn å kjøpe snus i kassa på Rema.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nei, den er mer 5% eller noe slikt. Uansett er det langt mer enn hva som trengs for å komme seg fra A til B. Sett opp mot de to Skodaene jeg hadde flør har sen vel kostet ca 25k mer i året før kapitalkost. Ikke verdens undergang men fortsatt ikke spesielt fornuftig. Men nå har jeg prøvd og kan utwn problemer kjøpe kjipere bil ved neste korsvei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    På en mer prinsipiell tilnærming så har man kanskje ikke så veldig stor innflytelse på inntekten sin. Man kan alltids bytte jobb eller slikt, men for en stor del av befolkniingen så vil ikke det nødvendigvis gi noen stor lønnsboost. Det man derimot har stor innflytelse over er forbruket. En del basale ting må alle ha - et sted å bo, mat å spise, i disse tider er mobil og internett en nødvendighet og ungene må ha SFO/AKS/barnehage og litt fritidsaktiviteter osv, men for de langt fleste er det mye å gå på når det gjelder forbruk. At lønnen øker er ikke det samme som at utgiftene må øke tilsvarende. For meg som tjener ganske greit er det selvsagt lett å si, men med unntak av noen få guilty pleasures som å spise godt på restaurant innimellom og stå på ski i Alpene en gang i året og slikt så har jeg overhodet ingen dyre vaner eller noen interesse av å tilegene meg noen av sorten. Det er veldig, veldig mye man kan kjøpe, men særdeles mye av dette kan man la være å kjøpe uten å ofre noe nevneverdig. Jeg driver ganske mye "sport" i form av mosjon og trening, kjøpe ny sykkel for et par år siden da den opprinnelige ble stjelt. Sykkelskoene mine er nå 14 år gamle men funker fortsatt fint. Jeg er på min andre skalljakke siden 2006 eller deromkring. Skallbuksen kjøpt sammen med jakken har jeg fortsatt og tipper den holder ca 10 år til. Bruker ca et par joggesko i året (har flere par og bytter når et er utslitt). I klesskapet har jeg fortsatt t-skjorter som er over 10 år gamle. konverterer de til kluter når de går hull på, men ikke før. Har fått feilmeldinger på oppvaskmaskinen ved noen anledninger og tenkt "faen, må kjøpe ny" men har goolget litt og funnet ut at det kan fikses på noen få minutters innsats med null utgifter. Og så burtetter.

    For min del er det ikke pengene det står på, det er mer sporten i det. Men etter at jeg for noen år siden faktisk begynte å tenke over det har jeg blitt fascinert over hvor ekstremt enkelt det er å holde forbruket nede uten å ofre noesomhelst og kanskje endatil tilegene seg noen ferdigheter i prosessen - som hvordan man gjør enkle reparasjoner selv og ikke kaster noe ved første feilmelding.

    Nå har jeg meldt meg av stort sett alle, men mailboksen fylles ganske fort opp av tilbud og dealer på ting man kan kjøpe. Men som man ikke trenger. Jeg har fortsatt gryter fra IKEA startboks jeg kjøpte da jeg kjøpte min første leilighet i 2004. Det er ikke de mest fancy grytene i verden, men om jeg kjøper en ny gryte til en tusenlapp så koker den ikke opp vann på en fundamentalt annerledes måte enn de jeg allerede har. Jeg driter tynt i alle trender så har ikke noe behov for å bytte ut ting som funker fint.

    Sist jeg var hjemme hos mamma og pappa kokte jeg poteter i mammas potetgryte. Det var den samme vi hadde da jeg bodde hjemme for 30 år siden og den var garantert fra langt før den tid. For alt jeg vet hadde mamma arvet den av min mormor. Funker fint, ingen grunn til å bytte den ut.

    Hvorfor veltablerte folk i 40-50-årene kjøper masse ting skjønner jeg virkelig ikke. At man har råd til det er ikke det samme som at man må.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg har fortsatt gryter fra IKEA startboks jeg kjøpte da jeg kjøpte min første leilighet i 2004. Det er ikke de mest fancy grytene i verden, men om jeg kjøper en ny gryte til en tusenlapp så koker den ikke opp vann på en fundamentalt annerledes måte enn de jeg allerede har. Jeg driter tynt i alle trender så har ikke noe behov for å bytte ut ting som funker fint.

    Sist jeg var hjemme hos mamma og pappa kokte jeg poteter i mammas potetgryte. Det var den samme vi hadde da jeg bodde hjemme for 30 år siden og den var garantert fra langt før den tid. For alt jeg vet hadde mamma arvet den av min mormor. Funker fint, ingen grunn til å bytte den ut.
    Noen bruker gryter til noe mer enn å koke vann i :)

    Men ja, vi kjøper alt for mye dilldall
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Er det ikke i virkeligheten et fett hva man kaller innbetalingene så lenge man ikke øker løpetiden?
    Nei. Om man bare låner opp på bolig til eksempelvis bil så tar man et lån på 20-30 år (hva nå gjenværende tid på boiglånet er) med tilhørende renter for å finansiere noe som har en levetid som er langt kortere og som faller raskt i verdi. Si at du selger bilen etter 5 år.

    Si at du har 20 år igjen på boliglånet. Du vil ha en bil til 600k og låner hele beløpet ved å øke boliglånet.

    Etter 5 år selger du bilen for 400k. Disse 400k bruker du på å nedbetale boliglånet.
    Men om du selger bilen, må du vel sanssynligvis kjøpe en ny - og here-we-go-again :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Noen bruker gryter til noe mer enn å koke vann i :)
    Jeg har selvsagt andre typer som er mer egnet til andre ting enn å koke vann eller annet som ikke kan svi seg.
    Bra!
    Jeg har en Cathrineholm-gryte fra 60 tallet som jeg fortsatt bruker som potetgryte.
    Ellers bruker jeg mye en emaljerte jerngryte og en god Woll Diamond stekepanne med avtagbart håndtak.
    Dette er panner jeg kommer til å ha så lenge jeg lever.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Jeg går vel i minus for første gang denne måneden. Det skyldes bursdagspresanger til mine 2 barn og et impulskjøp av en ny hverdagsklokke. Ellers er kostnadene mine stort sett faste utgifter og mat (samt vin og CDer). Alle investeringer er gjort. Hus og bil er nedbetalt. Klær kjøpes når noe blir utslitt. Ting repareres når de går i stykker. Erstattes når de ikke er reparerbare. Legger gjerne litt mer i de tingene som da kjøpes for å sørge for at jeg har dem lenge.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Innkjøpspris og verdifall er bare en del av kostnadene med å ha bil. Drivstoff, bompenger og vedlikehold spiller ofte en like stor rolle.

    Man kan kjøpe en betydelig dyrere ladbar hybrid enn en drivstoffbil og komme omtrendt likt ut, siden man sparer mye på drivstoff, hvis man har et kjøremønster som er egnet for det.

    Man kan kjøpe en enda dyrere el-bil og komme omtrendt likt ut, hvis man er heldig og bor et sted hvor man i tillegg kan spare en god del på bompenger. I tillegg er de sikkert vesentlig rimeligere på vedlikehold.

    Jeg hadde en sliten bensinbil som ble pensjonert i dag, og gikk for en ladbar hybrid med 4wd, til noen hundre k, men regner med å komme ganske likt ut, siden jeg sjeldent kjører så langt at forbrenningsmotoren fyrer seg opp. Den ganle brukte drivstoff for drøyt 2k/mnd.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg går vel i minus for første gang denne måneden. Det skyldes bursdagspresanger til mine 2 barn og et impulskjøp av en ny hverdagsklokke. Ellers er kostnadene mine stort sett faste utgifter og mat (samt vin og CDer). Alle investeringer er gjort. Hus og bil er nedbetalt. Klær kjøpes når noe blir utslitt. Ting repareres når de går i stykker. Erstattes når de ikke er reparerbare. Legger gjerne litt mer i de tingene som da kjøpes for å sørge for at jeg har dem lenge.
    m.a.o. - dyre gaver til barna og (enda dyrere) klokkegave til deg selv...... eller svært mange CD'er og vinflasker denne måneden.... :)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Jeg hadde en sliten bensinbil som ble pensjonert i dag, og gikk for en ladbar hybrid med 4wd, til noen hundre k, men regner med å komme ganske likt ut, siden jeg sjeldent kjører så langt at forbrenningsmotoren fyrer seg opp. Den ganle brukte drivstoff for drøyt 2k/mnd.
    Kondolerer
    og
    gratulerer - hva ble det?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Takk! Brukt bil, ladbar hybrid, 4hjulstrekk, minst 5 seter og hengerfeste var kriteriene. Da fantes det bare to alternativer, Outlander og Volvo V60. Testet Volvoen først, og visste vel egentlig på forhånd at når madammen satte seg i den så var løpet kjørt, og fikk naturligvis rett i det. Jeg ønsket meg i utgangspunktet Outlander fordi den er større og vi trenger den ekstra plassen innimellom, men borsett fra det er det mye morsommere med V60en. Nok til at jeg tar meg bryet verdt å sette på takboksen når vi trenger mer plass, og hengerfeste når vi trenger enda mer plass. Savner ikke den gamle lenger.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Det var nok engangsutgiftene som knakk budsjettet denne måneden. Noen CDer ble det, men ikke nok til at det betyr noe. Ca 1000 kr på vin knekker heller ikke budsjettet.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Jeg gikk visst også i minus denne måneden. :cool:
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Takk! Brukt bil, ladbar hybrid, 4hjulstrekk, minst 5 seter og hengerfeste var kriteriene. Da fantes det bare to alternativer, Outlander og Volvo V60. Testet Volvoen først, og visste vel egentlig på forhånd at når madammen satte seg i den så var løpet kjørt, og fikk naturligvis rett i det. Jeg ønsket meg i utgangspunktet Outlander fordi den er større og vi trenger den ekstra plassen innimellom, men borsett fra det er det mye morsommere med V60en. Nok til at jeg tar meg bryet verdt å sette på takboksen når vi trenger mer plass, og hengerfeste når vi trenger enda mer plass. Savner ikke den gamle lenger.
    Er ikke Volvo sin 4-hjulsløsning litt spesiell? Bensin på forhjul og strøm bak, slik at hvis batteriet er tomt har du ikke 4-hjulsdrift lenger?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Takk! Brukt bil, ladbar hybrid, 4hjulstrekk, minst 5 seter og hengerfeste var kriteriene. Da fantes det bare to alternativer, Outlander og Volvo V60. Testet Volvoen først, og visste vel egentlig på forhånd at når madammen satte seg i den så var løpet kjørt, og fikk naturligvis rett i det. Jeg ønsket meg i utgangspunktet Outlander fordi den er større og vi trenger den ekstra plassen innimellom, men borsett fra det er det mye morsommere med V60en. Nok til at jeg tar meg bryet verdt å sette på takboksen når vi trenger mer plass, og hengerfeste når vi trenger enda mer plass. Savner ikke den gamle lenger.
    En kamerat av meg fikk nylig en Outlander PHEV. Flott bil.
    Og app'en deres er også ganske grei, når man først får kontakt med bilens nettverk.
    Måtte hjelpe ham med å innstallere en extender ved inngangspartiet for i det hele tatt få kontakt med bilen fra stua oppe i 2.etg :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Takk! Brukt bil, ladbar hybrid, 4hjulstrekk, minst 5 seter og hengerfeste var kriteriene. Da fantes det bare to alternativer, Outlander og Volvo V60. Testet Volvoen først, og visste vel egentlig på forhånd at når madammen satte seg i den så var løpet kjørt, og fikk naturligvis rett i det. Jeg ønsket meg i utgangspunktet Outlander fordi den er større og vi trenger den ekstra plassen innimellom, men borsett fra det er det mye morsommere med V60en. Nok til at jeg tar meg bryet verdt å sette på takboksen når vi trenger mer plass, og hengerfeste når vi trenger enda mer plass. Savner ikke den gamle lenger.
    Er ikke Volvo sin 4-hjulsløsning litt spesiell? Bensin på forhjul og strøm bak, slik at hvis batteriet er tomt har du ikke 4-hjulsdrift lenger?
    Det er ikke noe problem. Har den lite igjen på batteriet produserer den bare mer med forbrenningsmotoren. Man kan sågar trykke på en lade-knapp, så lader den opp batteriet så mye man vil.

    Det mest spesielle er kanskje at den har dieselmotor foran og ikke bensin. Den velprøvde D5-motoren til Volvo.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.028
    Antall liker
    9.308
    Takk! Brukt bil, ladbar hybrid, 4hjulstrekk, minst 5 seter og hengerfeste var kriteriene. Da fantes det bare to alternativer, Outlander og Volvo V60. Testet Volvoen først, og visste vel egentlig på forhånd at når madammen satte seg i den så var løpet kjørt, og fikk naturligvis rett i det. Jeg ønsket meg i utgangspunktet Outlander fordi den er større og vi trenger den ekstra plassen innimellom, men borsett fra det er det mye morsommere med V60en. Nok til at jeg tar meg bryet verdt å sette på takboksen når vi trenger mer plass, og hengerfeste når vi trenger enda mer plass. Savner ikke den gamle lenger.
    Er ikke Volvo sin 4-hjulsløsning litt spesiell? Bensin på forhjul og strøm bak, slik at hvis batteriet er tomt har du ikke 4-hjulsdrift lenger?
    Outlander har samme løsningen. Jeg vil anta at også andre 4x4 hybrider har denne løsningen. Enklere og billigere å bygge slik.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Etter hva jeg har lest om V60 er hybriden helt lik den andre V60, bortsett fra at man har satt inn batteri og el-motor bak, og man har litt stivere fjæring pga. den ekstra vekten. Og så brukes naturligvis el-motoren som bremser, så batteriet lades i stedet for å varme opp bremseklossene. Bremseklossene brukes bare hvis man bremser kraftig. Og så har man noen ekstra knapper; en for hybrid, som man vanligvis bruker, en for ren strømkjøring, en for å lade batteriet med motoren og en AWD.

    Når den står i hybrid-modus bruker den el-motoren så lenge det er strøm på batteriet ned til et visst minimum, og så lenge man ikke er hard på gassen. Men selv etter at man har gått over på dieseldrift bruker den strøm i lette partier. Når jeg kjørte gjennom Hitra-tunellen kom den ut med 5 km lengre gjenværende batterikapasitet, fordi den ladet i nedoverbakken og kjørte opp igjen på diesel.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Etter hva jeg har lest om V60 er hybriden helt lik den andre V60, bortsett fra at man har satt inn batteri og el-motor bak, og man har litt stivere fjæring pga. den ekstra vekten. Og så brukes naturligvis el-motoren som bremser, så batteriet lades i stedet for å varme opp bremseklossene. Bremseklossene brukes bare hvis man bremser kraftig. Og så har man noen ekstra knapper; en for hybrid, som man vanligvis bruker, en for ren strømkjøring, en for å lade batteriet med motoren og en AWD.

    Når den står i hybrid-modus bruker den el-motoren så lenge det er strøm på batteriet ned til et visst minimum, og så lenge man ikke er hard på gassen. Men selv etter at man har gått over på dieseldrift bruker den strøm i lette partier. Når jeg kjørte gjennom Hitra-tunellen kom den ut med 5 km lengre gjenværende batterikapasitet, fordi den ladet i nedoverbakken og kjørte opp igjen på diesel.
    Ikke meningen å være politi, men litt OT nå...
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Etter hva jeg har lest om V60 er hybriden helt lik den andre V60, bortsett fra at man har satt inn batteri og el-motor bak, og man har litt stivere fjæring pga. den ekstra vekten. Og så brukes naturligvis el-motoren som bremser, så batteriet lades i stedet for å varme opp bremseklossene. Bremseklossene brukes bare hvis man bremser kraftig. Og så har man noen ekstra knapper; en for hybrid, som man vanligvis bruker, en for ren strømkjøring, en for å lade batteriet med motoren og en AWD.

    Når den står i hybrid-modus bruker den el-motoren så lenge det er strøm på batteriet ned til et visst minimum, og så lenge man ikke er hard på gassen. Men selv etter at man har gått over på dieseldrift bruker den strøm i lette partier. Når jeg kjørte gjennom Hitra-tunellen kom den ut med 5 km lengre gjenværende batterikapasitet, fordi den ladet i nedoverbakken og kjørte opp igjen på diesel.
    Ikke meningen å være politi, men litt OT nå...
    Men vi er jo på OT-forumet. 8)

    For øvrig - pengene man sparer på drivstoff kan man sette på sparekontoen, så er man on topic igjen...

    Og en ting jeg glemte - bilen har en POWER-knapp. Da bruker den begge motorene for å få full kraft, dvs. 233 HK. Når man trykker på den blir man i tillegg 30 år yngre...
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Er det ikke i virkeligheten et fett hva man kaller innbetalingene så lenge man ikke øker løpetiden?
    Nei. Om man bare låner opp på bolig til eksempelvis bil så tar man et lån på 20-30 år (hva nå gjenværende tid på boiglånet er) med tilhørende renter for å finansiere noe som har en levetid som er langt kortere og som faller raskt i verdi. Si at du selger bilen etter 5 år.

    Si at du har 20 år igjen på boliglånet. Du vil ha en bil til 600k og låner hele beløpet ved å øke boliglånet.

    Etter 5 år selger du bilen for 400k. Disse 400k bruker du på å nedbetale boliglånet.

    Da har du forsatt 200k som du betaler renter på de neste 15 årene.

    Mer sannsynlig (om du ikke kjøper nye bil) er at du bruker de 400k du fikk fra salget på ferie eller generelt tant & fjas. Da blir regnestykket enda styggere.
    Man er helt nødt (hvis man har vett) til å behandle pengesummen man låner opp på huset til bilkjøp som eget lån og så betale ned på noen få år. Jo fortere jo bedre, ellers blir den bilen dyr.

    Kjøper du bil til 400 tusen og baker det inn i huset og betaler over 25 år så vil du betale ca 550 tusen tilbake med rente på rundt 3%.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.613
    Antall liker
    9.169
    Sted
    Trondheim
    Og så har man noen ekstra knapper; en for hybrid, som man vanligvis bruker, en for ren strømkjøring, en for å lade batteriet med motoren og en AWD.

    Når den står i hybrid-modus bruker den el-motoren så lenge det er strøm på batteriet ned til et visst minimum, og så lenge man ikke er hard på gassen. Men selv etter at man har gått over på dieseldrift bruker den strøm i lette partier. Når jeg kjørte gjennom Hitra-tunellen kom den ut med 5 km lengre gjenværende batterikapasitet, fordi den ladet i nedoverbakken og kjørte opp igjen på diesel.
    OT: Ja, det er vel sånn alle plug-in hybrider er? Min GTE er sånn. Den har POWER-knapp også. Det står GTE på den. /OT

    Sparer en del i drivstoff på den bilen (for å gjøre det on topic igjen ;) )
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
    Har hørt det mange ganger og til tross for kunnskap om renter så ser jeg ikke helt skillet. En krone er en krone avhengig av hva du kaller lånet du bruker den på.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
    Problemstillingen var vel å bake inn billån i boliglån versus rent billån... Jeg synes huset også bør betales ned kjapt, men det er ofte summer som ikke er så håndterbare på kort sikt.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Problemstillingen for min del er at jeg har manglet motivasjonen til å tjene penger. De to siste årene kunne jeg med små grep økt bruttolønnen med 100-200k (3-4 arbeidshelger) men jeg har følt at jeg har hatt nok med alt som skjer utenom og så har jeg ikke brydd meg.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Så man må betale ned et lån fortere dersom det er brukt til bil enn hvis det er brukt til bolig, selv om renta er den samme?
    En bolig stiger i verdi, ihvertfall ifølge historiske tall. En bil taper seg i verdi. Dessuten er hus gjerne dyrere enn bil og De aller fleste trenger derfor lengre nedbetaling for å få økonomien til å balansere.
    Det blir et regnestykke om 500.000 til bil til 2% rente over 20 år (i huslånet) blir bedre eller verre enn til 3-4% rente i rent billån over 5 år.
    For eksempel.
    Sagt veldig enkelt:
    20 år/2%=200.000
    5 år/4%=100.000
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Et lån bør ikke ha lengre løpetid enn levetiden/eietiden til det som er belånt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn