På en mer prinsipiell tilnærming så har man kanskje ikke så veldig stor innflytelse på inntekten sin. Man kan alltids bytte jobb eller slikt, men for en stor del av befolkniingen så vil ikke det nødvendigvis gi noen stor lønnsboost. Det man derimot har stor innflytelse over er forbruket. En del basale ting må alle ha - et sted å bo, mat å spise, i disse tider er mobil og internett en nødvendighet og ungene må ha SFO/AKS/barnehage og litt fritidsaktiviteter osv, men for de langt fleste er det mye å gå på når det gjelder forbruk. At lønnen øker er ikke det samme som at utgiftene må øke tilsvarende. For meg som tjener ganske greit er det selvsagt lett å si, men med unntak av noen få guilty pleasures som å spise godt på restaurant innimellom og stå på ski i Alpene en gang i året og slikt så har jeg overhodet ingen dyre vaner eller noen interesse av å tilegene meg noen av sorten. Det er veldig, veldig mye man kan kjøpe, men særdeles mye av dette kan man la være å kjøpe uten å ofre noe nevneverdig. Jeg driver ganske mye "sport" i form av mosjon og trening, kjøpe ny sykkel for et par år siden da den opprinnelige ble stjelt. Sykkelskoene mine er nå 14 år gamle men funker fortsatt fint. Jeg er på min andre skalljakke siden 2006 eller deromkring. Skallbuksen kjøpt sammen med jakken har jeg fortsatt og tipper den holder ca 10 år til. Bruker ca et par joggesko i året (har flere par og bytter når et er utslitt). I klesskapet har jeg fortsatt t-skjorter som er over 10 år gamle. konverterer de til kluter når de går hull på, men ikke før. Har fått feilmeldinger på oppvaskmaskinen ved noen anledninger og tenkt "faen, må kjøpe ny" men har goolget litt og funnet ut at det kan fikses på noen få minutters innsats med null utgifter. Og så burtetter.
For min del er det ikke pengene det står på, det er mer sporten i det. Men etter at jeg for noen år siden faktisk begynte å tenke over det har jeg blitt fascinert over hvor ekstremt enkelt det er å holde forbruket nede uten å ofre noesomhelst og kanskje endatil tilegene seg noen ferdigheter i prosessen - som hvordan man gjør enkle reparasjoner selv og ikke kaster noe ved første feilmelding.
Nå har jeg meldt meg av stort sett alle, men mailboksen fylles ganske fort opp av tilbud og dealer på ting man kan kjøpe. Men som man ikke trenger. Jeg har fortsatt gryter fra IKEA startboks jeg kjøpte da jeg kjøpte min første leilighet i 2004. Det er ikke de mest fancy grytene i verden, men om jeg kjøper en ny gryte til en tusenlapp så koker den ikke opp vann på en fundamentalt annerledes måte enn de jeg allerede har. Jeg driter tynt i alle trender så har ikke noe behov for å bytte ut ting som funker fint.
Sist jeg var hjemme hos mamma og pappa kokte jeg poteter i mammas potetgryte. Det var den samme vi hadde da jeg bodde hjemme for 30 år siden og den var garantert fra langt før den tid. For alt jeg vet hadde mamma arvet den av min mormor. Funker fint, ingen grunn til å bytte den ut.
Hvorfor veltablerte folk i 40-50-årene kjøper masse ting skjønner jeg virkelig ikke. At man har råd til det er ikke det samme som at man må.