Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• P

parafinoksen

Gjest
    Men er du nå sikker på at elektronikken du har, er en god match for høyttalerne dine? Hvis du har både kilde og forsterker som har litt varm lyd, kan det rett og slett bli for mye av det gode. Og har du en forsterker som det er nok trøkk i? Dynaudio er så vidt jeg forstår, glad i kraftige, strømsterke forsterkere.

Edit: Nå kan det jo bare være Dynaudioene rett og slett ikke passer din smak, da. Hvis det er luft og oppløsning du spesielt er ute etter, kunne høyttalere som dette vært aktuelt?

1667931998851.png

Det står et par hos @Hifi&Vinyl / @jorwed_ i Ski, og de låter virkelig flott. Mener de ønsker 25 000 kr for de. Ta en tur ned, da vel?

Edit 2: Poenget med å nevne Apogee-høyttalerne over, var egentlig bare å vise at kanskje lyden du er ute etter, faktisk er tilgjengelig for betalbare summer.

Sist redigert av en moderator:

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.913
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke garanti har du egentlig for at økt pengeforbruk gir bedre lyd? Jeg gjetter ingen. Vanskelig å se en god sammenheng der. Økt kunnskap derimot det gir ofte uttelling i bedre lyd. Ikke er den så vanskelig å skaffe seg lenger heller. Nå skal ikke dette tolkes som at jeg påstår at trådstarter mangler kunnskap. Det vet jeg ingenting om. Men siden oppgradering av utstyr fremstår som noe overpriset foreslår jeg heller kunnskap 🤗

S

Stover

Gjest
    Jeg prøvd mye, min erfaring er; jo høyere kvaliteten er, desto mer oppløst blir det, som igjen utfordrer svakheter i rommet. I tillegg, ditt rom passer antakelig ikke alle ht designer ift hvordan de integrerer.
    Hva med å kjøpe brukt innenfor det rimelige segmentet og lære av valgene og hvordan de fungerer for deg i ditt rom og kose seg med musikken? Deretter vurdere å oppgradere innenfor erfaringene du har fått?

Jeg spiller idag på anlegg < 50K, oppløst og innsiktsfullt og gir gode musikkopplevelser. Hva skal man med et kostbart anlegg utover å briefe med det….. eller eiegleden det gir da selvfølgelig 😁
    Støtter et stykke på vei KEF LS50/60, men er skeptisk til levetiden på den integrerte streamertjenesten. Vil det om få år kun være en aktiv høyttaler?
    Sist, men ikke minst, dette sitter i hodet, det krever sitt å avsløre akkurat det

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.873
    Sted
    Østfold
    @Antoine det høres ut som at lyden du liker er en type lyd som mange produsenter velger bort fordi det kan bli slitsomt i rom med akustiske utfordringer. Noen av de dyrere Marten har turt å gå all in her. Wilson er ikke helt der, så de to vil typisk oppleves å presentere for eksempel akustiske instrumenter med ulik opplevd fysisk størrelse. Hvis rommet ditt takler nedre mellomtone godt bør det være muligheter.

En annen ting jeg tenker på er at Dynaudio viste frem delefilter til en ny modell som er priset til ca 450k. Der var det elektrolytter og spoler med kjerner i laminert stål. Det betyr et betydelig og overraskende potensiale for oppgradering på en så dyr høyttaler. Det kan være stedet å begynne å sjekke hva som sitter i dine og om du kan få et tydelig løft ved å gjøre en oppgradering av filteret. Om du da er komfortabel med å gjøre den type tiltak.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    737
    Nei, for all del. Dette er jo et luksusproblem :).
    Jeg synes de lidt større Martin Logan som Prodigy, Odysse og efterfølgerne, faktisk er de bedste allround, hvis man har pladsen. Jeg kører selv med Eggleston Works The Camilla. Det er en super højttaler til gode indspilninger, men ikke særligt gode til gammelt rockmusik.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.385
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dette er ikke ment som en akustikktråd. Jeg opprettet tråden fordi det er første gang jeg er i denne situasjonen. Tenkte det må være en god del folk her som har vært i samme dilemma før meg. Skulle jeg ha gått et steg opp i rangen på de høyttalermerkene jeg har har den ene kostet over 200k og den andre langt over det igjen. Da sier det stopp. Og det er begrenset hvor mange ganger jeg orker å prøve andre merker hvor utfallet blir det samme. Du får det kanskje til bedre på ett område, mens et annet blir dårligere. Det er veldig mye enklere å gå for stadig dyrere og bedre komponenter. DIY er ikke noe for meg.
    Spander såpass mykje på høgtalarane at du vert fornøgd, og gjer kompromiss andre stadar om du må. Og hald på desse høgtalarane til du kan dei ut og inn. Så kan du prøve elektronikk mm på heimlån og vurdere om det er verd å oppgradere. Når alt kjem til alt er no høgtalarane det viktigaste, så trø ikkje feil der.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.272
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    At noen anbefaler KEF L60 (til og med uten å ha hørt de) er ganske overraskende, det er ikke en spesielt oppløst topp på de høyttaleren der. Tviler på at du kommer lengre med disse enn med de du har pr dags dato

S

Stover

Gjest
    At noen anbefaler KEF L60 (til og med uten å ha hørt de) er ganske overraskende, det er ikke en spesielt oppløst topp på de høyttaleren der. Tviler på at du kommer lengre med disse enn med de du har pr dags dato
    Kan ikke lese annet i tråden enn at de er nevnt, ikke anbefalt, antakelig for sitt «plug and play» konsept.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Oslo
    Dynaudio er så vidt jeg forstår, glad i kraftige, strømsterke forsterkere.
    Jo, det kan jeg tenke meg. Men det er ikke der det ligger. Jeg er for godt vant. Blitt for kresen. Contour har ikke helt transparensen jeg er blitt vant med. Man vinner på noe og taper på noe annet. Da velger man de som formidler musikken best totalt sett. Jeg må nok opp en liga for å bli helt fornøyd, i en dyrere klasse. Jo dyrere høyttalere er jo mer transparente er de etter min erfaring.

P

parafinoksen

Gjest
    Ah! Så hele denne tråden handler egentlig bare om å få nok moralsk støtte til å rettferdiggjøre overfor deg selv en stor investering? For «svaret» på problemet hadde du jo fra børjan av :ROFLMAO:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Oslo
    @Antoine det høres ut som at lyden du liker er en type lyd som mange produsenter velger bort fordi det kan bli slitsomt i rom med akustiske utfordringer
    Revel som har den type lyd jeg liker er ikke slitsomme å lytte til, men som med Dynaudio må jeg opp i de dyreste klassene. F228Be er muligens nok, men hvor ofte ender de opp på brukten? Audio Physic Midex er jeg litt usikker på hvor de ligger på skalaen analytiske/tilgivende. Hos Marten er vel Oscar ikke så analytiske som de dyrere modellene, men litt usikker på om de er mer transparente enn Contour. Kanskje litt?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg nevnte dem først tror jeg.
    Kan du forklare hva du legger i "oppløst topp"?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Oslo
    Ah! Så hele denne tråden handler egentlig bare om å få nok moralsk støtte til å rettferdiggjøre overfor deg selv en stor investering? For «svaret» på problemet hadde du jo fra børjan av :ROFLMAO:
    Nei, det er min lommebok det går utover. Bare min. Dette er reelle dilemmaer jeg tenkte andre har vært igjennom også. Vanskelige valg. Kun ærlige intensjoner her. Jeg vet ikke hva som blir resultatet.

S

Stover

Gjest
    For egen del har jeg delt min erfaring, dersom musikken er viktigst, trenger det ikke å koste skjorta. Det er bare du som kan svare på hvor langt du er villig til å gå og hva det skal koste.

Det finnes ingen snarveier og dersom a) du vil ha referanseutstyr som skal fungere, er sjansen stor for at akustikken blir en part i saken, eller b) et rimelig, men godt balansert anlegg er godt nok fordi det er musikkopplevelsen (ikke lydopplevelsen) som er viktigst. Dette vil kreve at erkjennelsen om hva du er ute etter kommer på plass.
    Husk også at med hifi kommer du ALDRI i mål 😁

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Oslo
    Selvfølgelig. Det er musikkopplevelsen som er det sentrale. Høyttalere som gir best musikkopplevelse.

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.272
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Jeg nevnte dem først tror jeg.
    Kan du forklare hva du legger i "oppløst topp"?
    KEF LS60 og ferdig med det? Er det du skriver, hvorfor du gjør det vet jeg ikke. Er veldig spesielt at du drar frem en høyttaler som i et innlegg senere sier du ikke har hørt. Oppløst topp, detaljert/transprang osv det er jo det trådstarter er på jakt etter. Der er ikke Kef L60

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Antoine, meg, og sikkert flere andre venter på informasjon om dine komponenter!

Matching er viktig, og er vel viktigere i høyere prisklasser enn de lavere.
    Det hjelper lite med anlegg til 1 million av «tilfeldige» komponenter, hvis en får samme eller bedre lyd for halve prisen.

@Snickers-is, delefilteret ser ok ut, utifra bilder på Google, men langtfra Sonus Faber sine bedre serier.
    I min Sonetto bruker de elektrolytisk kondensator, ikke noe å skryte av.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Om det er for dyrt å oppgradere så er det bare å la være. En oppgradering er litt som å kjøpe seg en ny iPhone. Det eneste man venter på er neste versjon fremfor å stoppe opp å se at neste versjon er bortimot helt lik den forrige uansett. Så er telefonen blitt gammel uten at en har hatt glede av den.

Oppgradering, nedgradering, sideveis og på skråas er stort sett varianter av det samme og over en prisklasse så er det stort sett sideveis eller der omkring uansett.

Så dersom en ikke finner noe som radikalt bryter med det en har så er det stort sett poengløst.
    I mellomtiden kan en få økt arealet på bassene. For det er faktisk noe radikalt som skjer da rett og slett.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    God morgen, @duc999. Det fremgår svært godt i hvilken sammenheng jeg nevnte LS60. Den er rett og slett et alternativ som kan være "godt nok". Din forklaring av Oppløst topp med "Oppløst topp, detaljert/transprang osv" er sirkulær og derav meningsløs.

Lykke til i jakten, @Antoine .

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.272
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    God morgen, @duc999. Det fremgår svært godt i hvilken sammenheng jeg nevnte LS60. Den er rett og slett et alternativ som kan være "godt nok". Din forklaring av Oppløst topp med "Oppløst topp, detaljert/transprang osv" er sirkulær og derav meningsløs.

Jo god morgen du, synes fremdeles det er godt gjort å trekke frem en høyttaler som en aldri har hørt, og helt greit for meg at du synes min beskrivelse er meningsløs. Det er selvfølgelig mye mer mening å komme med forslag på noe en ikke har noen forutsetning for å uttale seg om. Tror trådstarter skjønner hva jeg mener med min beskrivelse av oppløst topp så får det være så sirkulært og meningsløst det vil

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.853
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Synes HRs sammenligning med iPhone-psykosen er svært treffende... der er det for mange nærmest slik at livet tilsynelatende er dritt om man ikke til enhver tid har siste modell... bevares - alle gjør hva de vil med penga sine, men dog....

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500

I tilfellet du ikke er klar over det. KEF sine koaksialdrivere har høy intermodulasjonsforvrengning. I tillegg er dette en høyttaler med klassisk kollapsende direktivitet.
    Ikke så veldig imponerende on-axis heller som du kan se under. Men elektronikken er skjult ja og WAF er vel høy.

1022kef.lab1.jpg

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.060
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes HRs sammenligning med iPhone.psykosen er svært treffende... der er det for mange nærmest slik at livet tilsynelatende er dritt om man ikke til enhver tid har siste modell... bevares - alle gjør hva de vil med penga sine, men dog....
    ...og som @Snickers-is kanskje viser med sitt eksempel, er det flere produsenter som har lagt sine beste produkter bak seg. Mange fantastiske vellydende produkter på brukten.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Intermodulasjonsforvrengning er forståelig språk for meg. Takker!

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    16
    I tilfellet du ikke er klar over det. KEF sine koaksialdrivere har høy intermodulasjonsforvrengning. I tillegg er dette en høyttaler med klassisk kollapsende direktivitet.
    Ikke så veldig imponerende on-axis heller som du kan se under. Men elektronikken er skjult ja og WAF er vel høy.

Vis vedlegget 866462
    Hvor er den målingen fra? Både Kef sine egne målinger og Stereo.de sine målinger av LS60 ser mye bedre ut.
    Hvor er det målt høy IMD på Kef sine coax drivere? Jeg er klar over at dette er et problem med coax drivere, men målinger jeg har sett på Genelec tyder på at man kan få til coax drivere med såpass lav IMD at det skal være irrelevant. Har ikke Kef klart dette?

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Takk for alle innspill. Svarene spriker veldig, men det kan hjelpe på å sortere tanker litt. Jeg ville egentlig høre mer på hva dere gjør når oppgraderingen blir vanskelig pga prisnivået.
    Jeg må regnes som fattiglus i dette selskapet da budsjettet til hifi aldri har vært høyt prioritert, så problemstillingen har vært høyst reell i min verden fra start. I tillegg har jeg handikappet lydpotensialet ved å låse plassering på verste mulige sted.

For å komme noen som helst vei videre fra utgangspunktet måtte jeg konkretisere og systematisere slik at jeg i størst mulig grad unngikk dyre og unødvendige sideveis forflytninger på reisen. Det innebar mye lytting på forskjellige anlegg, men også det å åpne øynene for både forskning og kunnskap på temaene vi er opptatte av.
    Svært mye av det vi bevisst eller ubevisst lurer på er allerede etablert og dokumentert kunnskap, så jeg så på det som naturlig å inkludere mest mulig av etablert viten i min systematisering/konkretisering av problemstillinger.

Det er denne fremgangsmåten som har gitt meg en forståelse av hva jeg kan og ikke kan få til med mine selvpålagte begrensninger - være seg penger, plassering i rom, akustikk, utseende eller andre hensyn - og det er den fremgangsmåten som gjør at jeg i dag forstår sånn noenlunde hva som er bortkastet og hva som kan ha nytteverdi når det kommer til forskjellige problemstillinger.

Eksempelvis vet jeg nå at det ikke nytter å kaste penger på fysiske utfordringer. Man løser ikke manglende spredning på høye frekvenser som følge av stor diskant ved å bytte forsterker eller kaste på strømrens. (Tenker på dine Dynaudio her).
    Man løser heller ikke problemer med kanselleringer i bassområdet ved å kjøpe en dyrere tilnærmet lik høyttaler plassert på samme sted.
    Derimot er det mange konkrete utfordringer som kan løses ved å velge løsninger som er bedre tilpasset - og det trenger ikke å bety at det koster mer penger. Men det betyr at man må velge annerledes.

1. Sideveis forandringer. Utfordringen min er at jeg mister detaljer og åpenhet når jeg har prøvd ut litt "snillere" lyd. Altså mindre analytisk og mer allround. Jeg har nå erfart at jeg ikke vil miste mye av de to førstnevnte egenskaper. I allefall ikke i det lange løp. Det er mulig at det gylne snitt finnes der ute, men sannsynligvis vil jeg miste noe. Ikke en lett oppgave.
    Dette handler om frekvensrespons, spredning og i siste konsekvens hvordan det slår ut i rommet ditt. Du nevner Revel som noe du liker, det er nøytrale høyttalere med ganske så bred spredning. For å unngå sideveis forandringer kan det være en idé å følge med på spredningsgrad i høyttalere du vurderer. Dine Dynaudio Contour blir veldig direktive ganske tidlig, noe som kan være negativt for følelsen av et luftig og åpent lydbilde..

2. Være fornøyd og godta at alt ikke er "perfekt".
    Fornuftig tanke, men er man ikke fornøyd er det vanskelig å overtale seg selv om at man er det.

3. Akustikk. Nei, rommet er som det er og jeg har heldigvis ikke noe spesifikke problemer. Utfordringene ligger uansett ikke der.
    En overraskende vanlig oppfatning blant audiofile, dette. Hvis man istedenfor å ignorere rommet og heller lar rommets utfordringer få lov til å være med å diktere tilpassede løsninger, feks type høyttalere, så har man plutselig hevet listen for lydpotensialet ganske kraftig.
    Bassboom og kanselleringer, sterke tidlige refleksjoner og nivå/frekvensspekter på sene refleksjoner er faktorer som har stor betydning for hvordan vi opplever lyden i rommet. Enkleste måten å bekrefte hvor stor betydning dette har er å flytte høyttalere og lytteposisjon.

5. Bruke enda mer penger på HiFi. Og da snakker vi fort samme pris som en bil og dertil å låne mer om man kjøper nytt. Nei, jeg synes det er litt galskap. I allefall foreløpig. Så da gjenstår det mellomtingen. Øke pengebruken, men finne noe godt brukt som har både en dose varme og åpenheten. Det er nok det beste valget. Og da være tålmodig 😊.
    Personlig legger jeg meg ikke opp i hva folk ønsker å låne penger til. Synes ikke det er idiotisk å låne penger til noe som har et formål og gir livsglede, men jeg synes det er idiotisk å låne penger til noe som ikke løser problemstillingen man har. Så finn i det minste ut av det først :)

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Intermodulasjonsforvrengning er forståelig språk for meg. Takker!
    Høy IMD gjør at høyttalere låter mer som hifi enn at de klarer å formidle en illusjon av realisme. Noe vil gjerne si innelukket.
    Koaksialløsninger er belemret med det eller/og frekvensmessige avvik. Ingen gratis lunsj.

Hvor er den målingen fra? Både Kef sine egne målinger og Stereo.de sine målinger av LS60 ser mye bedre ut.
    Fra hifi News: https://www.hifinews.com/content/kef-ls60-wireless-loudspeaker-lab-report

Har ikke sett Stereo.de sine målinger. KEF sine er vanligvis sterkt glattet eller med veldig lav oppløsning på grafen. Måten de f.eks viser pollarresponsmålinger er tydelig med øye for å skjule og la det se bedre ut enn hva som er fakta. Uansett, så ser man at direktiviteten fra 500 Hz til 5 KHz har endret seg med 60°. Ikke helt ulikt mange runde horn, hvor du har mye bredere spredning i mellomtonen sammenlignet med diskanten.

1652344852822.png

• Liker
    Reaksjoner: raw

duc999

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Antall liker
    5.272
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det bryr jeg meg ikke om.
    Det ante meg, vanskelig å innrømme at en har tabbet seg ut forstå jeg. Synes det er rart at du som deltar så aktivt her inne i mange tråder og stort sett er veldig seriøs og kunnskapsrik på mange områder, ikke evner å innrømme at å komme med forslag på ting en ikke har noen forutsetning for å mene noe om er litt skivebom.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    16
    Høy IMD gjør at høyttalere låter mer som hifi enn at de klarer å formidle en illusjon av realisme. Noe vil gjerne si innelukket.
    Koaksialløsninger er belemret med det eller/og frekvensmessige avvik. Ingen gratis lunsj.

Fra hifi News: https://www.hifinews.com/content/kef-ls60-wireless-loudspeaker-lab-report

Har ikke sett Stereo.de sine målinger. KEF sine er vanligvis sterkt glattet eller med veldig lav oppløsning på grafen. Måten de f.eks viser pollarresponsmålinger er tydelig med øye for å skjule og la det se bedre ut enn hva som er fakta. Uansett, så ser man at direktiviteten fra 500 Hz til 5 KHz har endret seg med 60°. Ikke helt ulikt mange runde horn, hvor du har mye bredere spredning i mellomtonen sammenlignet med diskanten.
    Nå er vel ikke Hifi News sine målinger akkurat "the holy grail" heller. De bruker et annet vindu (30 dB) enn de fleste andre så det er ikke lett å sammenlikne målinger. Mye vil se ganske ujevnt ut hos Hifi News.
    PS. Jeg sier ikke at LS60 er så flat som man kunne ønske.

Når det gjelder IMD, har virkelig Kef høy IMD på sine Coax elementer? Jeg spør fordi jeg tidligere hadde Kef R3 og jeg kunne ikke høre noen av artefaktene som vanligvis tillegges høy IMD.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.873
    Sted
    Østfold
    Hva baserer du dette på?

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.500
    Når det gjelder IMD, har virkelig Kef høy IMD på sine Coax elementer? Jeg spør fordi jeg tidligere hadde Kef R3 og jeg kunne ikke høre noen av artefaktene som vanligvis tillegges høy IMD.
    Har ikke målt den driveren selv, men ifølge f.eks Harman som målte etter at de ikke fikk like gode resultater med KEF som med Revel i blindtestene sine, så ble det funnet ut at koaksialdriveren hadde betydelig høyere IMD. Det ligger forsåvidt i kortene når driverne gjerne påvirker hverandre.

Du merker nok ikke dette uten at du har en driver/høyttaler med lavere forvrengning i direkte sammenligning. Det slår ikke ut som hardhet, men mer som mangel på oppløsning og klarhet. Det finnes dog koaksialer som er bedre på dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn