Takk for alle innspill. Svarene spriker veldig, men det kan hjelpe på å sortere tanker litt. Jeg ville egentlig høre mer på hva dere gjør når oppgraderingen blir vanskelig pga prisnivået.
Jeg må regnes som fattiglus i dette selskapet da budsjettet til hifi aldri har vært høyt prioritert, så problemstillingen har vært høyst reell i min verden fra start. I tillegg har jeg handikappet lydpotensialet ved å låse plassering på verste mulige sted.
For å komme noen som helst vei videre fra utgangspunktet måtte jeg konkretisere og systematisere slik at jeg i størst mulig grad unngikk dyre og unødvendige sideveis forflytninger på reisen. Det innebar mye lytting på forskjellige anlegg, men også det å åpne øynene for både forskning og kunnskap på temaene vi er opptatte av.
Svært mye av det vi bevisst eller ubevisst lurer på er allerede etablert og dokumentert kunnskap, så jeg så på det som naturlig å inkludere mest mulig av etablert viten i min systematisering/konkretisering av problemstillinger.
Det er denne fremgangsmåten som har gitt meg en forståelse av hva jeg
kan og
ikke kan få til med mine selvpålagte begrensninger - være seg penger, plassering i rom, akustikk, utseende eller andre hensyn - og det er den fremgangsmåten som gjør at jeg i dag forstår sånn noenlunde hva som er bortkastet og hva som kan ha nytteverdi når det kommer til forskjellige problemstillinger.
Eksempelvis vet jeg nå at det ikke nytter å kaste penger på fysiske utfordringer. Man løser ikke manglende spredning på høye frekvenser som følge av stor diskant ved å bytte forsterker eller kaste på strømrens. (Tenker på dine Dynaudio her).
Man løser heller ikke problemer med kanselleringer i bassområdet ved å kjøpe en dyrere tilnærmet lik høyttaler plassert på samme sted.
Derimot er det mange konkrete utfordringer som kan løses ved å velge løsninger som er bedre tilpasset - og det trenger ikke å bety at det koster mer penger. Men det betyr at man må velge annerledes.
1. Sideveis forandringer. Utfordringen min er at jeg mister detaljer og åpenhet når jeg har prøvd ut litt "snillere" lyd. Altså mindre analytisk og mer allround. Jeg har nå erfart at jeg ikke vil miste mye av de to førstnevnte egenskaper. I allefall ikke i det lange løp. Det er mulig at det gylne snitt finnes der ute, men sannsynligvis vil jeg miste noe. Ikke en lett oppgave.
Dette handler om frekvensrespons, spredning og i siste konsekvens hvordan det slår ut i rommet ditt. Du nevner Revel som noe du liker, det er nøytrale høyttalere med ganske så bred spredning. For å unngå sideveis forandringer kan det være en idé å følge med på spredningsgrad i høyttalere du vurderer. Dine Dynaudio Contour blir veldig direktive ganske tidlig, noe som kan være negativt for følelsen av et luftig og åpent lydbilde..
2. Være fornøyd og godta at alt ikke er "perfekt".
Fornuftig tanke, men er man ikke fornøyd er det vanskelig å overtale seg selv om at man er det.
3. Akustikk. Nei, rommet er som det er og jeg har heldigvis ikke noe spesifikke problemer. Utfordringene ligger uansett ikke der.
En overraskende vanlig oppfatning blant audiofile, dette. Hvis man istedenfor å ignorere rommet og heller lar rommets utfordringer få lov til å være med å diktere tilpassede løsninger, feks type høyttalere, så har man plutselig hevet listen for lydpotensialet ganske kraftig.
Bassboom og kanselleringer, sterke tidlige refleksjoner og nivå/frekvensspekter på sene refleksjoner er faktorer som har stor betydning for hvordan vi opplever lyden i rommet. Enkleste måten å bekrefte hvor stor betydning dette har er å flytte høyttalere og lytteposisjon.
5. Bruke enda mer penger på HiFi. Og da snakker vi fort samme pris som en bil og dertil å låne mer om man kjøper nytt. Nei, jeg synes det er litt galskap. I allefall foreløpig. Så da gjenstår det mellomtingen. Øke pengebruken, men finne noe godt brukt som har både en dose varme og åpenheten. Det er nok det beste valget. Og da være tålmodig
.
Personlig legger jeg meg ikke opp i hva folk ønsker å låne penger til. Synes ikke det er idiotisk å låne penger til noe som har et formål og gir livsglede, men jeg synes det er idiotisk å låne penger til noe som ikke løser problemstillingen man har. Så finn i det minste ut av det først