Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Oslo
    Apropos KEF må jeg må opp til Reference 3. Ellers er det bare sideveis og under igjen. Så vidt jeg har forstått så har de en viss varme? Et problem med enkelte (de større er for dyre og store) er at de ikke spiller den dypeste bassen. Og så var det prisen da…

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er vel ikke Hifi News sine målinger akkurat "the holy grail" heller. De bruker et annet vindu (30 dB) enn de fleste andre så det er ikke lett å sammenlikne målinger. Mye vil se ganske ujevnt ut hos Hifi News.
    PS. Jeg sier ikke at LS60 er så flat som man kunne ønske.

Når det gjelder IMD, har virkelig Kef høy IMD på sine Coax elementer? Jeg spør fordi jeg tidligere hadde Kef R3 og jeg kunne ikke høre noen av artefaktene som vanligvis tillegges høy IMD.
    Ikke et problem på tre-veis høyttalere under normale nivåer, men de små to-veis talerne som ls50 etc sliter med høy IMD. Det var forøvrig to-veis KEF coaxer som Harman refererte til den gangen. Kevin Voecks fra Revel/Harman sa vel så i et intervju for noen år siden uten at jeg gidder å søke opp igjen kilden.
    I mine øyne er den største utfordringen til coaxer å få til kombinasjonen av høy kapasitet og bred spredning.

Apropos KEF må jeg må opp til Reference 3. Ellers er det bare sideveis og under igjen. Så vidt jeg har forstått så har de en viss varme? Et problem med enkelte (de større er for dyre og store) er at de ikke spiller den dypeste bassen. Og så var det prisen da…
    Vanskelig å si hva folk legger i ordet "varme", men KEF har ganske smal spredning oppover i frekvens og vil dermed føre til at rommet synger litt mindre med. Hva man foretrekker er svært individuelt og sannsynligvis også både relatert til rommets størrelse/akustikk og type musikk i tillegg.

For å visualisere forskjellen mellom feks Revel og Genelec (coax) og effekten av smal vs bred spredning klistrer jeg ved et bilde under. De blå linjene viser frekvensresponsen på 60 grader off-axis. Man ser at Revel Salon 2 har grovt sett 4-5 dB høyere nivå enn Genelec 8351, noe som selvsagt vil bety en helt annen lydopplevelse i et reflektivt rom.

1667997795854.png

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.877
    Sted
    Østfold
    Har ikke målt den driveren selv, men ifølge f.eks Harman som målte etter at de ikke fikk like gode resultater med KEF som med Revel i blindtestene sine, så ble det funnet ut at koaksialdriveren hadde betydelig høyere IMD. Det ligger forsåvidt i kortene når driverne gjerne påvirker hverandre.

Du merker nok ikke dette uten at du har en driver/høyttaler med lavere forvrengning i direkte sammenligning. Det slår ikke ut som hardhet, men mer som mangel på oppløsning og klarhet. Det finnes dog koaksialer som er bedre på dette.
    Er dette eneste kilden du bygger dette på?

FJELL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    182
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man må kjøpe en Bladelius ja for å oppgradere lyden, uansett! :devilish: :devilish: :devilish: :devilish:
    Der..
    Jeg må ærlig innrømme at jeg savner Auditor av og til, synes han var en frisk pust her inne selv om han hadde veldig bestemte meninger. Vi er alle forskjellige. Jeg skjønner godt en spøk eller to men mobbing er jeg dog motstander av. Bare en generell betrakting dette og ikke rettet mot na_X.
    PS: Jeg har selv en Bladelius Ask effekt, veldig musikalsk forsterker men målet for meg er det nok ikke.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    @Antoine, ærlig talt. Ditt "blomsterspråk" ifm beskrivelse av lydgjengivelse, avslører din manglende forståelse av hvordan man skal oppnå sine ønsker i denne hobbyen. (eller skal man kalle det en livsstil?)

Jeg nevnte det tidligere i tråden, og gjentar; det hjelper ikke å pøse på med penger i den tro at du får bedre lyd.
    Les deg opp, hør deg opp, inviter deg selv til dem som settes høyt her på sentralen (hvem nå det skulle være) tips kan sendes via PM fra undertegnede.

God lydgjengivelse har så uendelig mye mer å gjøre med andre ting enn noe så tullete som med høy kostnad.

Du bor i Oslo, jeg og bor i Oslo.
    Kom til meg om noen uker, så skal jeg presentere deg for et eksempel på høyttalere til 70.000,- som låter like bra (eller bedre enn høyttalere til 700.000,-)

Ikke for å skryte, men mest for å visualisere eller oppklare, at det å betale seg til "bedre" lyd innbærer... skal vi kalle det...noen begrensninger?

Eller rett og slett, misforståelser?

(jeg gjetter på at du bor i Oslo vest, men jeg har egen bil, og vil gjerne høre din lyd)

;) :devilish:

Mvh. DIY duden som ikke har råd til Dynaudio Evidence og lignende.

Der fikk du den også, Makkintosken.
    (håper jeg fortsatt har stående audiens på vent...)

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Vær snill, ikke mobb @Auditor.
    Han er god på bunnen, som de fleste av oss.
    Jeg har møtt ham personlig.

Det er godt mulig han hadde hatt godt av en pekepinn på veien til den virkelige godlyden, men da er det jaggu meg mange av oss andre her på sentralen som også burde se/høre litt utafor vår egen boble/hule/stue.

Sist redigert:

FJELL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    182
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vær snill, ikke mobb @Auditor.
    Han er god på bunnen, som de fleste av oss.
    Jeg har møtt ham personlig.
    Jeg har aldri møtt ham personlig men godt å høre at han er god på bunnen. Irriterende til tider? Absolutt men det var mobbingen jeg var ute etter. Unødvendig uansett hvem det gjelder.

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.845
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    De fleste her burde ha lært hjemmefra at man ikke snakker dritt om tredjeperson (?)

Ellers er jeg, som flere, veldig nysgjerrig på TS sitt anlegg, ut over høyttalere.

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.845
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    @Antoine, ærlig talt. Ditt "blomsterspråk" ifm beskrivelse av lydgjengivelse, avslører din manglende forståelse av hvordan man skal oppnå sine ønsker i denne hobbyen. (eller skal man kalle det en livsstil?)

Jeg nevnte det tidligere i tråden, og gjentar; det hjelper ikke å pøse på med penger i den tro at du får bedre lyd.
    Les deg opp, hør deg opp, inviter deg selv til dem som settes høyt her på sentralen (hvem nå det skulle være) tips kan sendes via PM fra undertegnede.

God lydgjengivelse har så uendelig mye mer å gjøre med andre ting enn noe så tullete som med høy kostnad.

Du bor i Oslo, jeg og bor i Oslo.
    Kom til meg om noen uker, så skal jeg presentere deg for et eksempel på høyttalere til 70.000,- som låter like bra (eller bedre enn høyttalere til 700.000,-)

Ikke for å skryte, men mest for å visualisere eller oppklare, at det å betale seg til "bedre" lyd innbærer... skal vi kalle det...noen begrensninger?

Eller rett og slett, misforståelser?

(jeg gjetter på at du bor i Oslo vest, men jeg har egen bil, og vil gjerne høre din lyd)

Innledningen og vestkantfordommen var litt av en invitasjon 🤣🤣🤣

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner ikke hva du snakker om.
    Jeg har bodd på Røa og Voksenkollen i årevis før jeg fant veien til østkantens slum.

Plopp.

Hvem er du?
    Enda en blomsterspråk dude med høy inntekt?

• Haha
    Reaksjoner: 2xJ
    2

2xJ

Gjest
    Innledningen og vestkantfordommen var litt av en invitasjon 🤣🤣🤣
    Godt en kan "erte" i klartekst !! :LOL: Bergiz har lavere skuldre enn de fleste, og har sikkert litt hjørnemaling igjen om det blir tøfft i denne tråden 😁

• Haha
    Reaksjoner: vim

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.845
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Skjønner ikke hva du snakker om.
    Jeg har bodd på Røa og Voksenkollen i årevis før jeg fant veien til østkantens slum.

Plopp.

Hvem er du?
    Enda en blomsterspråk dude med høy inntekt?
    Venner kunne vi fått på ungdomskolen si :ROFLMAO:

• Haha

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    :LOL: Bergiz har lavere skuldre enn de fleste, og har sikkert litt hjørnemaling igjen om det blir tøfft i denne tråden 😁

...har hundrevis av liter.

Til å være i østkant slummen, så har jeg hundrevis av kvadratmeter for hjørnemaling til disposisjon... til hvem som helst.

;) :mad:

...har eget hus.

Sist redigert:
    • Haha

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.213
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @Antoine

Ja, den blir stående, for sitte får du pokker ikke!🤬

Men til mitt forsvar, jeg gjorde et kjempekupp på mine Evidence og jobbet hardt for å få de i hus. Satt med kit-høyttalere i 17 år før drømmene mine ble oppfylt. Føler ikke jeg fortjener status som hjerneløs snobb.😢 Vel, kanskje litt hjerneløs da...🥴

FJELL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    182
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    De fleste her burde ha lært hjemmefra at man ikke snakker dritt om tredjeperson (?)

Ellers er jeg, som flere, veldig nysgjerrig på TS sitt anlegg, ut over høyttalere.
    Jeg er også veldig nysgjerrig på det, er litt i samme situasjon som han. Det første jeg da ville gjort var å opplyse om hvilke komponenter jeg har. Det er lett å si at man må kose seg med musikken. Det kan jeg gjøre i bilen men i lytterommet må det være musikalitet ellers blir det til at jeg slutter å spille musikk.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Venner kunne vi fått på ungdomskolen si :ROFLMAO:
    Hva har venner å gjøre med hifi?
    Denne særdeles sære hobbyen må da i aller høyeste grad ha minst mulig med "ekte "venner å gjøre???
    ...ok, jeg skal innrømme at jeg ila HFS har møtt folk jeg kunne tenkt å ha ved min side i en skyttergravs krig.

Sluket, The Shy, Roald, Chalsus, H.R, Roysen, Haglund84....osv.osv.
    ...jeg er snart seksti, og kommer fra Valdres, og har fortsatt flere venner fra ungdomskolen.

Hifi er fortsatt kun en hobby.
    ....eller, jeg må innrømme at det HAR til slutt blitt en livsstil.
    Men det er fortsatt kun en "plopp" i det store og det hele.

Sist redigert:
    P

parafinoksen

Gjest
    Jeg er også veldig nysgjerrig på det, er litt i samme situasjon som han. Det første jeg da ville gjort var å opplyse om hvilke komponenter jeg har. Det er lett å si at man må kose seg med musikken. Det kan jeg gjøre i bilen men i lytterommet må det være musikalitet ellers blir det til at jeg slutter å spille musikk.
    Tror helt ærlig TS ikke er interessert i å få hjelp.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ...som tosken sier.
    Dra kortet, bidra til fellesskapet.....med moms, skatt...osv. osv.

;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    NEI, larsmartin.
    Du kjenner verken meg eller hva min konto er disponibel for.
    Jeg er IKKE opptatt av pris.
    Jeg er opptatt av god lyd....og har egentlig ganske så MYE midler til disposisjon ifh. inntekt.

PRIS og lydkvalitet har sammenheng opp til en viss grense.
    ... derfra og opp, vet ikke du ...og sannsynligvis ikke jeg heller.
    ...men er ikke det spennende i seg selv da?

Jeg har ikke møtt deg larsmartin personlig...eller andre strømrensere, men du virker som en mann jeg ville likt å møte, og håper på å få et besøk i hjemmelige omgivelser med DIN lyd.

Når The Shy sier at det låter bra hjemme hos deg... så må det jo være noe bra i det du holder på med.

(y)

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    NEI, larsmartin.
    Jeg er opptatt av god lyd.

Være opptatt av god lyd er bra utgangspunkt, ikke noe annet!

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Oslo
    Tror helt ærlig TS ikke er interessert i å få hjelp.
    Jovisst. Jeg skulle gjerne hatt ett par høyttalere som både har høy transparens/detaljer og som er litt tilgivende. En liten smule "varme". En viss grad av rundhet og fylde. Og som ikke koster alt for langt over 100k. Lett oppgave? Nope.. Jeg har samme ideologi som i Audiophile- Arves svar her. Høyttalere har klart mest betydning. Først finne rette høyttalere. Kjenne dem godt og da se på synergien med elektronikken.Tok en markatur i dag og konkluderte med at jeg gir meg med sideveis forsøk. Det hjelper ikke. Dynaudioene blir lagt ut for salg igjen snart. Så må man vel bare prøve å kjenne på hvor penge-smerten ligger. Men nå er det Band of Horses på rockefeller :) .

P

parafinoksen

Gjest
    Jovisst. Jeg skulle gjerne hatt ett par høyttalere som både har høy transparens/detaljer og som er litt tilgivende. En liten smule "varme". En viss grad av rundhet og fylde.Og som ikke koster langt over 100k. Jeg har samme ideologi som i Audiophile- Arves svar her. Høyttalere har klart mest betydning. Først finne rette høyttalere. Kjenne dem godt og da se å synergien med elektronikken. Lett oppgave? Nope.. Tok en markatur i dag og konkluderte med at jeg gir meg med sideveis forsøk. Det hjelper ikke. Dynaudioene blir lagt ut for salg igjen snart. Så må man vel bare prøve å kjenne på hvor penge-smerten ligger. Men nå er det Band of Horses på rockefeller :) .
    Har ikke hørt dine høyttalere, men fra hva jeg har lest av tester, virker det som om de ikke er langt unna det du ønsker. Hvis elektronikken din har en lydsignatur tilsvarende et stearinslys, vadmelstøfler og ullpledd, kan jeg jo skjønne at det blir innelukket i toppen. Men det får vi vel aldri vite.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Men nå er det Band of Horses på rockefeller :) .
    ...er det sant?
    Er misunnelig nå.
    Drit lyd på skivene dems...affal på de to tre første...men helvete heller.
    Jeg har et tett og personlig forhold til dems musikk og den tiden.

(y)

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.292
    Sted
    Oslo
    Hvis elektronikken din har en lydsignatur tilsvarende et stearinslys, vadmelstøfler og ullpledd, kan jeg jo skjønne at det blir innelukket i toppen. Men det får vi vel aldri vite.
    Nei, nøytral. Det er ikke noe feil der, eller med Dynaudioene. Det er bare jeg som er så kresen :oops:....

L

larsmartin

Gjest
    NEI, larsmartin.
    Jeg er opptatt av god lyd....og har egentlig ganske så MYE midler til disposisjon ifh. inntekt.

Jeg har ikke møtt deg larsmartin personlig...eller andre strømrensere, men du virker som en mann jeg ville likt å møte, og håper på å få et besøk i hjemmelige omgivelser med DIN lyd.

Når The Shy sier at det låter bra hjemme hos deg... så må det jo være noe bra i det du holder på med.

(y)
    «Jeg har ikke møtt deg larsmartin personlig...eller andre strømrensere» 😂

Tror de fleste er greie og tildels enige, bare ikke på forum. Vi er hvertfall like på en ting, opptatt av god lyd. Syntes ingen skal stemples ene eller andre veien på hva en er villig til å legge av tid og penger.
    Er du på farten er det selvsagt bare å komme innom, så kan du selv høre lyden av ren strøm. ☺

Min enkle teori. Fjern dritten før den kommer ut av høyttaleren eller fjern mest mulig når den har kommet ut.

Støy i anlegget og støy i rommet(dårlig akustikk) liker ingen.

L

larsmartin

Gjest
    Jovisst. Jeg skulle gjerne hatt ett par høyttalere som både har høy transparens/detaljer og som er litt tilgivende. En liten smule "varme". En viss grad av rundhet og fylde. Og som ikke koster alt for langt over 100k. Lett oppgave? Nope.. Jeg har samme ideologi som i Audiophile- Arves svar her. Høyttalere har klart mest betydning. Først finne rette høyttalere. Kjenne dem godt og da se på synergien med elektronikken.Tok en markatur i dag og konkluderte med at jeg gir meg med sideveis forsøk. Det hjelper ikke. Dynaudioene blir lagt ut for salg igjen snart. Så må man vel bare prøve å kjenne på hvor penge-smerten ligger. Men nå er det Band of Horses på rockefeller :) .
    Har du prøvd en helvetes forsterker som vekker de høyttalerne du har til live? Skal du holde deg i samme prissjiktet på høyttalerne er det vel ikke noe poeng å bytte? Greit høytaler er det som er viktigst, men de fleste høyttalere idag spiller ok så lenge de får det dem trenger. Nok krefter, lite støy, demping i 1 refleksjon.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Synes det er et godt poeng å gi Dynaudioene nok effekt. Har i alle fall merket det på mine egne. Undres på hva trådstarter bruker av elektronikk nå, kanskje det er noe å hente på den fronten.

P

parafinoksen

Gjest
    Synes det er et godt poeng å gi Dynaudioene nok effekt. Har i alle fall merket det på mine egne. Undres på hva trådstarter bruker av elektronikk nå, kanskje det er noe å hente på den fronten.
    Du har jo lillebroren til TS sine høyttalere. Kjenner du deg igjen i det TS skriver?

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.050
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ikke i det hele tatt, så derfor tenker jeg det kan være en dårlig kombinasjon av rom/plassering, elektronikk og høyttalere som egentlig er problemet. Jeg ville i alle fall prøvd andre ting enn å bytte ut høyttalerne i første omgang.

FJELL

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Antall liker
    182
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye i det larsmartin skriver, enkelte høyttalere trenger mye krefter for å våkne og det er nesten umulig å vite på forhånd. Jeg har hatt et par mindre Avalon høyttalere i noen år, vært passe fornøyd inntil jeg nylig koblet på en kraftfull effekt. Skal si det ble en annen lyd, her var det musikalitet å like. Dette var kanskje forsterker nr 5 eller 6 jeg har prøvd på de. Noen som har sagt at matching er lett? Så enig med larsmartin, behold høyttalerne foreløbig og prøv å få lånt noen strømsterke forsterkere.

P

parafinoksen

Gjest
    Ikke i det hele tatt, så derfor tenker jeg det kan være en dårlig kombinasjon av rom/plassering, elektronikk og høyttalere som egentlig er problemet. Jeg ville i alle fall prøvd andre ting enn å bytte ut høyttalerne i første omgang.
    Alt det har vel blitt foreslått opptil flere ganger i løpet av disse fire sidene, men det faller for døver ører, gitt.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Funeral?
    Our Swords?