Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.568
    Torget vurderinger
    1
    Skal du få fornuftige svar må du i det minste indikere et budsjett.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Skal du få fornuftige svar må du i det minste indikere et budsjett.
    Når høyttalere til rundt 100k ikke er bra nok. Det er egentlig litt sprøtt at jeg må si det. Nesten flaut. Og forsterker til nærmere 100k er drøyt synes jeg.

vim

Innkjøpsansvarlig
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    10.812
    Sted
    1346
    Torget vurderinger
    8
    Det er jo helt tullete bra utstyr til like tullete redusert pris på Finn. Wilson Sophia 3, Respons Grande, Audio Physic Avanti 3 etc. etc. til 1/3 av nypris og mindre. Hvis man tåler at det har kommet nyere (ikke nødvendigvis bedre) modeller senere…
    Det norske bruktmarkedet er en gullgruve for bevisste og tålmodige kjøpere.

iGran

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Antall liker
    2.381
    Sted
    Makrokosmos
    Jeg tenker at når man begynner å føle slik, da er det på tide å ta en pause fra butikker, youtube kanaler, og diverse Hifi skriverier der det bare er snakk om det seneste beste og dyreste.

Det er jo fint at du vet hva du liker. Ikke alle som vet det en gang. Og det kan du få mer av, men må det skje akkurat nå?

Fokuser på musikken og ikke anlegget en periode.
    Spill favorittmusikken din, tenk over hvorfor du liker akkurat den sangen eller verket. Uten å ha fokuset på hifi relaterte termer. For du har vel musikk som en del av hobbyen? Ikke bare bytting av komponenter.

Jeg er bevisst om at jeg, du, vi alle kan få til en bra lyd man trives med uansett pris. Ja, alt kan alltid bli bedre. Men det er noe med å også kunne trene på å være fornøyd med det man har. Lett for meg å si. Men det er velment sagt.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Det er jo helt tullete bra utstyr til like tullete redusert pris på Finn. Wilson Sophia 3, Respons Grande, Audio Physic Avanti 3 etc. etc. til 1/3 av nypris og mindre. Hvis man tåler at det har kommet nyere (ikke nødvendigvis bedre) modeller senere…
    Det norske bruktmarkedet er en gullgruve for bevisste og tålmodige kjøpere.
    Det er jo sant. Hvis man aksepterer å gå for eldre utstyr så kan man kanskje finne noe som er bra nok.

P

parafinoksen

Gjest
    Hvis ikke du allerede har gjort det, har du mulighet til å optimalisere rommet akustisk sett?

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.167
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gjør det til en sport og kjøpe skikkelig bygde, varige og vellydende komponenter, og match de riktig.
    Veldig givende ut fra hobbyaspekt. Veldig tilfredstillende å nyte favorittmusikken på noe som ikke har gitt/gir deg en vond klump i magen :)

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.309
    Sted
    Oslo
    Her om dagen gikk et orkester forbi på gata.
    Smekket i trommene og lyden fra messingblåserne overgikk alt jeg har hørt fra noe anlegg.
    HiFi er en illusjon, get used to it, og la din fantasi spille med!

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.428
    Torget vurderinger
    2
    Nei, det er en vanlig stue. Akustisk sett er rommet helt ok.
    Hvordan kan du være helt sikker på det når du ikke er fornøyd med lyden? Har du målt med REW? Hvor hører du lyden du liker? OHC Audio Physic rom i 1etg.?
    Det ligger enTrinnov på Finn om dier villig til å jobbe med DSP…

Jeg slet med samme problem , viste hvodran jeg ville det skulle låte men fikk det ikke til , for dårlige høyttalere og feil lytteposisjon for lenge, men rommet er hovedproblemet …bortsett fra ørene da ;)

Siden rommet er en vanlig stuevalgte jeg å bruke Trinnov/DSP som krykke, helper en god del men kan ikke trylle

Sist redigert:

MadsBje

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2017
    Antall liker
    538
    Torget vurderinger
    4
    Tre siste høytalere jeg har hatt har vært en nedgradering prismessig og har aldring hatt bedre lyd. Gått fra 100k+ prismessig til ca 25000. Har nå Altec A7 og det er et glimrende eksempel på at pris og lydkvalitet ikke alltid harmonerer. Tar du sjansen på å bygge en forsterker selv så kan det samme erfares på den fronten.

P

parafinoksen

Gjest
    Nei, det er en vanlig stue. Akustisk sett er rommet helt ok.
    Men kanskje det kunne være noen enkle tiltak (som ikke krever at stua blir seende ut som et studio) som kunne gjort arbeidsbetingelsene enda bedre? Sånne ting gir kanskje ikke like stor eierglede som lekkert, vellydende utstyr, men hvis lyden er det viktigste, finnes det vel ingen bedre investeringer enn akustikk. Kanskje du burde fått tak i noen med kompetanse på akustikk og målinger for i alle fall å sjekke?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Dette er ikke ment som en akustikktråd. Jeg opprettet tråden fordi det er første gang jeg er i denne situasjonen. Tenkte det må være en god del folk her som har vært i samme dilemma før meg. Skulle jeg ha gått et steg opp i rangen på de høyttalermerkene jeg har har den ene kostet over 200k og den andre langt over det igjen. Da sier det stopp. Og det er begrenset hvor mange ganger jeg orker å prøve andre merker hvor utfallet blir det samme. Du får det kanskje til bedre på ett område, mens et annet blir dårligere. Det er veldig mye enklere å gå for stadig dyrere og bedre komponenter. DIY er ikke noe for meg.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    4.679
    Torget vurderinger
    0
    Sideveis forflytning har blitt et treffende uttrykk her inne. Det er vel en felle man kan prøve å unngå. Dvs kjøpe nytt i egentlig samme "klasse" som man har fra før.

Hvis man er sikker på å bli fornøyd med oppgraderingen tenker jeg det meste er greit for å komme dit. Hvis man ikke er sikker og tror man skal prøve ut litt forskjellig ville jeg kjøpt brukt så ikke pengetapet blir stort.

Generelt opplever jeg at det er lett å gå i "fella" hvis man kjøper seg opp på gjennomsiktighet og oppløsning. Hvis man søker kapasitet/headroom/lavere forvrengning og bedre akustiske løsninger på høyttalersiden opplever jeg det er enklere å faktisk oppgradere enn å forflytte seg sidelengs.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    16
    Dette er ikke ment som en akustikktråd. Jeg opprettet tråden fordi det er første gang jeg er i denne situasjonen. Tenkte det må være en god del folk her som har vært i samme dilemma før meg. Skulle jeg ha gått et steg opp i rangen på de høyttalermerkene jeg har har den ene kostet over 200k og den andre langt over det igjen. Da sier det stopp. Og det er begrenset hvor mange ganger jeg orker å prøve andre merker hvor utfallet blir det samme. Du får det kanskje til bedre på ett område, mens et annet blir dårligere. Det er veldig mye enklere å gå for stadig dyrere og bedre komponenter. DIY er ikke noe for meg.
    Hadde vært greit å vite hva du har og hva du synes gir drømmelyd. Generelt sett så synes jeg det er dårlig sammenheng mellom pris og ytelse innen high-end hifi, men når det gjelder høyttalere så spiller jo fysikken lover inn slik at en god stor høyttaler er bedre enn en god liten, forutsatt at man et egnet rom. Størrelse er dessverre prisdrivende.
    Ellers så er det min erfaring at "audiofil" kvalitet er imponerende og dyrt, men i lengden er det slitsomt å høre på. Jeg har etter hvert gått bort fra showroom-lyd og i den forbindelse mener jeg målinger er viktig, jeg ønsker ikke "kreativ" frekvensgang.

Når det gjelder pris så er det som tidligere nevnt mye å spare ved bruktkjøp. På Finn akkurat nå så får man feks. både Kef Reference 5 og Magico S3 for ca. 100k hvis man tar til takke med forrige versjon.

P

parafinoksen

Gjest
    Var ikke meningen å dra ting over på akustikk, men føler du kanskje ikke har helt klart for deg hvor skoen trykker. Noen med akustikkompetanse kunne kanskje hjulpet deg med å definere behovet bedre, slik at du lettere kan sirkle inn en løsning / unngå bomkjøp.

oyvjorge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Antall liker
    620
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg tror ikke man kommer unna akustikk når man vil forbedre anlegget. Man vil slite uendelig med å oppgradere før man vet om/hvor skoen trykker.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Generelt opplever jeg at det er lett å gå i "fella" hvis man kjøper seg opp på gjennomsiktighet og oppløsning.
    Det er akkurat det jeg har gjort og det er ikke lett å gi slipp på det. Det er vanskelig å få i både pose og sekk. Det er der skoen trykker. For å få den lille varmen tilgivelsen, rundheten, fyldigheten så erfarer jeg at man enten må øke budsjettet så det blør, eller gi slipp på gjennomsiktighet og oppløsning. Jeg synes det er vanskelige valg. Kapasitet/headroom/lavere forvrengning er helt tilfredstillende og akustikken er god nok.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    21.734
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Billigste løsningen er å leve med grusomt dårlig anlegg i fem til ti år, for så kjøpe seg et nytt system til ca 20.000,- etterpå, som da vil høres hekt fantastisk ut.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    KEF LS60 og ferdig med det?
    Ser flotte ut de og liker enkeltheten. Har hørt KEF R11 og de når ikke helt opp, men KEF Blade så absolutt. Reference serien har jeg aldri hørt. Ei heller LS60.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.995
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er stor tilhenger av systemintegrasjon og et minst mulig akustisk sentrum. Har ikke hørt LS60, men om jeg skulle kvitte med med det langt ifra hands off systemet mitt hadde de vært på lista.
    Og med en linjeinngang kan man kople til grammofonen også. Har ikke sett etter om de støtter PEQ selv.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    På Finn akkurat nå så får man feks. både Kef Reference 5 og Magico S3 for ca. 100k hvis man tar til takke med forrige versjon.
    Da er vi på "oppløsning og detaljer" sporet som jeg allerede har. Jeg trenger ikke større høyttalere. Disse er vel store. Jeg har lyst til å gå en litt annen vei, men de jeg har prøvd har for lite "oppløsning og detaljer". Derfor føler jeg at jeg går i en blindgate og vet ikke om det er en smart vei ut. Skal man bare bli der og være fornøyd?

P

parafinoksen

Gjest
    Er du sikker på at høyttalerne dine er en god match med elektronikken din? Du har ikke sagt et ord om hva oppsettet ditt består av.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.398
    Torget vurderinger
    1
    Gå for kapasitet sammen med det du har fra før om du synes det er bra på oppløsning/detaljer. Det er vel gjerne forskjellen på de større utgavene av det du allerede har.
    Gå for en sub eller 8, se på muligheten for bass array, få aktiv deling imot sub høyest mulig i frekvens så avlaster man også elementene på eksisterende høyttalere som gjør at det spiller renere og de slipper å spille den tyngste bassen.

Uttern

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Antall liker
    479
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Høyere pris, er ikke alltid ekvivalent med høyere kvalitet ( les troverdighet i lydgjengivelse) Til syvende og sist er det preferansen som bestemmer, og da kan det like godt hende at det er det litt rimelige alternativet som er det foretrukne. Men det er ofte ikke fint nok (les dyrt nok). I denne bransjen vil verden bedras, og jo høyere prislapp, jo bedre er det for selvfølelsen og skrytefaktoren i visse miljøer :giggle:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Hva spiller du på/med nå?
    Jeg har kjøpt et par brukte Dynaudio Contour 30i. Disse er allroundere hvor omtrent alt spiller bra, men de har ikke transparensen og detaljene til de andre som er mer analytiske. Jeg måtte ha gått for Confidence om jeg skulle ha blitt veldig fornøyd, men de er godt over dobbelt så dyre. Der ligger utfordringene. Også med andre merker.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.428
    Torget vurderinger
    2
    Hører du ikke på høyttalerne før du kjøper ?
    Første bud er å prøve det man vurderer å kjøpt hjemme, får man ikke gjort det er det ren bingo. Det er få tekniske grunner til at høyttaler til 200k er veldig mye bedre enn en til 50k
    Edit: kunnskapen og viljen til produsenten betyr ofte mer enn prisen

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.973
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Man må nesten sette seg et mål og sikte uforstyrret mot det. Å gå for mange steg er ofte tapte penger. Bite tennene sammen å sikte mot toppen, jeg ventet 20 år på drømmen.🤪

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.284
    Sted
    Oslo
    Første bud er å prøve det man vurderer å kjøpt hjemme, får men ikke gjort det er dry ren bingo.
    Ja, hadde det bare vært så enkelt hadde det vært en lett sak. Er ikke bare bare å få lånt dyrt og stort utsyr hjemme først. Hverken brukt eller nytt. Dynaudio eskene veide 120 kg. Det er dessverre ikke mulig for de fleste og man vet ikke helt sikkert om man treffer før de står oppstilt hjemme.

coolio

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har kjøpt et par brukte Dynaudio Contour 30i. Disse er allroundere hvor omtrent alt spiller bra, men de har ikke transparensen og detaljene til de andre som er mer analytiske. Jeg måtte ha gått for Confidence om jeg skulle ha blitt veldig fornøyd, men de er godt over dobbelt så dyre. Der ligger utfordringene. Også med andre merker.
    Problemstillingen din er velkjent hos de fleste entusiaster - og av og til når man punktet der man føler man gir litt opp. Men det er ingen grunn til å miste motet, vi er mange som mer enn gjerne dytter deg utenfor stupet i vår iver etter å hjelpe deg best.

Mine umiddelbare tanker er at problemstillinger er enklest å løse når man bryter de ned til konkrete og forståelige punkter. Når man snakker om varme, detaljer og oppløsning så er det i all hovedsak frekvensrespons man prater om. Om disse det gjelder frekvensrespons ut fra høyttaler eller frekvensresponsen man opplever i lytteposisjonen må man jo finne ut av, enten ved å prøve forskjellige plasseringer, andre rom eller rett og slett ta høyttalerne ut i friluft.

Frekvensrespons er ikke prisbetinget, verken ut av høyttaler eller responsen i rommet. Sånn sett er det gode nyheter for de som vil jobbe litt mer systematisk enn å kjøpe tilfeldige ting og krysse fingrene for at det blir bra.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn