Høyttalere Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Liotheles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Antall liker
    837
    Torget vurderinger
    4
    Til trådstarter: Har du testet Confidence-seien hjemme og derav vet at det er "the holy grail" ?
    Hvis ja..... SPAR OPP PENGER!!??

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Til trådstarter: Har du testet Confidence-seien hjemme og derav vet at det er "the holy grail" ?
    Jeg har aldri seriøst vurdert dem. Har aldri hørt dem heller. Noen leser og tenker noe annet enn det som står. Moro det, men takk for meg i denne tråden :). Ingen vellykket tråd bortsett fra enkelte innlegg som traff tema. Takk til dere. Pas de problem! :D Ca ira!

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Ikke vanskelig å tolke dette som at du a) vet noe om dem og b) har lyst på dem.
    Det var et eksempel prisnivået på neste steg i kjeden hos Dynaudio. Contour som jeg har nå til Confidence. Selvfølgelig er neste steg høyere kvalitet. Det betyr ikke at jeg har vurdert dem. Jeg har aldri skrevet det. Jeg måtte ha hatt Confidence nivået om jeg hadde gått for Dynaudio.

Er det virkelig så vanskelig å forstå?

Ja, en merkelig tråd. Noen leser og tolker feil vei så blir det bare rør. Les hva som faktisk står! Det holder nå. Denne kveruleringen fører ingensteds.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.881
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg bare vært kjapt innom tråden i dann og vann, men jeg skjønner veldig godt hva trådstarter mener. Jeg kjenner meg godt igjen på mange punkter. Jeg skjønner derimot lite av all kveruleringen som mange bedriver her. Hvis man syns at tråden er helt idiotisk så er det vel bare å holde seg unna?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Nå har jeg bare vært kjapt innom tråden i dann og vann, men jeg skjønner veldig godt hva trådstarter mener. Jeg kjenner meg godt igjen på mange punkter. Jeg skjønner derimot lite av all kveruleringen som mange bedriver her. Hvis man syns at tråden er helt idiotisk så er det vel bare å holde seg unna?
    Tusen takk :).

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Trådstarter må fokusere på bass. Det området det er mulig å jobbe med. Om du allerede har "det" for resten av frekvensområde, hvorfor fokusere på resten?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Det som faktisk stod var at du ville måtte ha Confidence om du skulle blitt fornøyd. Altså at du kunne blitt fornøyd med Confidence.
    Jeg tror ikke jeg trenger å teste ut om neste steg til 213k er mer transparent enn en under til 85k. Ok? Good?

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    462
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo ikke merkelig at det ikke er «fremdrift» i tråden!

Jeg har høyttaler «A» i min stue, og er ikke fornøyd med lyden i min stue.
    Poster bilde av høyttaler «B» som jeg har hørt på en messe som jeg var på.
    Vil ha gode råd for å vite hvordan jeg kan oppnå lyd som høyttaler «B» gir, hjemme hos meg selv.
    Poster ikke bilde av mitt lytterom(min stue), og opplyser heller ikke informasjon om noen av mine komponenter/kabler.

Er det da lett å gi meg konkrete råd om hvordan jeg skal oppnå «nirvana» i eget hjem? :unsure:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.881
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Med referanse til noe av det første innlegget så har jeg nå et dyrt produkt på vei i posten. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å kjøpe dette produktet, men tankene lå og murret i bakhodet over lengre tid. Så kom det sigende en "frykt" for prisstigning (som kanskje bare var en dårlig unnskyldning) som da ble en utløsende faktor for en ny kjempesmell…💥 🙈 :oops:

Blir man fornøyd eller ikke fornøyd? Hvor langt skal man dra strikken? Ja jeg kjenner meg veldig godt igjen…😬 :ROFLMAO:

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror ikke jeg trenger å teste ut om neste steg til 213k er mer transparent enn en under til 85k. Ok? Good?
    Not good.

Jeg undres over din faktaresistens. Du har gravd deg ned i høyttalerskyttergraven, og vil ikke en gang tenke tanken at det kanskje finnes andre veier til ditt lydnirvana. IMO har du fått ufortjent mye hjelp her inne fra et stort knippe meget kunnskapsrike folk som henviser til andre, parallelle veier til bedre lyd.

Likevel kverner du videre på dyre-høyttaler-jeremiaden din. Du har konsekvent avvist alle forslag vedr. elektronikk og rom, som om de var helt irrelevante. Et feiltrinn, IMO.

Synes at du skal lese gjennom hele tråden din en gang til, ta til deg noe av den verdifulle informasjonen du har fått, og agere på den.

Alternativet er å fortsette å syte over dyre komponenter uten å gjøre noe mer enn det. Tomme tønner ramler mest.

Mvh

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.661
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En høyst besynderlig tråd, dette.... enten har jeg råd til det jeg ønsker meg, - eller så har jeg det ikke. Hvis jeg ikke har råd, så kan jeg jo spørre om det finnes andre alternativer, men når jeg hele tida avviser både alternativer og heller det faktum at jeg heller ikke ønsker alternativer...... go figure...

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Not good.

Jeg undres over din faktaresistens. Du har gravd deg ned i høyttalerskyttergraven, og vil ikke en gang tenke tanken at det kanskje finnes andre veier til ditt lydnirvana. IMO har du fått ufortjent mye hjelp her inne fra et stort knippe meget kunnskapsrike folk som henviser til andre, parallelle veier til bedre lyd.

Likevel kverner du videre på dyre-høyttaler-jeremiaden din. Du har konsekvent avvist alle forslag vedr. elektronikk og rom, som om de var helt irrelevante. Et feiltrinn, IMO.

Synes at du skal lese gjennom hele tråden din en gang til, ta til deg noe av den verdifulle informasjonen du har fått, og agere på den.

Alternativet er å fortsette å syte over dyre komponenter uten å gjøre noe mer enn det. Tomme tønner ramler mest.

Mvh

Dette blir bare rarere og rarere. Jeg har aldri bedt om tips til utstyr her. Jeg har gjentatt og gjentatt hva tråden handler om, men noen her klarer å vri det til noe helt annet. Dere legger til noe jeg aldri har sagt eller ment.

Hva i alle dager er dette for et forum? Er det for å skremme vekk nykommere? Ikke vet jeg. Rart er det i allefall. Jeg har da bare prøvd å være være hyggelig og dele helt oppriktige dilemmaer så blir man møtt av slik trang til å misforstå og kverulere. Det blir lenge til jeg lager en egen tråd til her alle fall.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    For min del sender jeg trådstarter tilbake der han begynte. Det er nok viten akkurat der og etter..
    Dette blir bare rarere og rarere. Jeg har aldri bedt om tips. Jeg har gjentatt og gjentatt hva tråden handler om, men noen her klarer å vri det til noe helt annet. Dere legger til noe jeg aldri har sagt eller ment.

Hva i alle dager er dette for et forum? Er det for å skremme vekk nykommere? Ikke vet jeg. Rart er det i allefall. Jeg har da bare prøvd å være være hyggelig og dele helt oppriktige dilemmaer så blir man møtt av slik trang til å misforstå og kverulere. Det blir lenge til jeg lager en egen tråd til her alle fall.
    Sorry man,, vi er kjipe her inne,, Du vet, oss mennesker osv.

L

larsmartin

Gjest
    Dette blir bare rarere og rarere. Jeg har aldri bedt om tips. Jeg har gjentatt og gjentatt hva tråden handler om, men noen her klarer å vri det til noe helt annet. Dere legger til noe jeg aldri har sagt eller ment.

Hva i alle dager er dette for et forum? Er det for å skremme vekk nykommere? Ikke vet jeg. Rart er det i allefall. Jeg har da bare prøvd å være å være hyggelig og dele helt oppriktige dilemmaer så blir man møtt av slik trang til å misforstå og kverulere. Det blir lenge til jeg lager en egen tråd til her alle fall.
    Jeg er egentlig som deg og syntes innlegget ditt var bra, men skjønner oppriktig ikke hvilke svar som forventes eller hva det endelig målet med innlegget er.
    Kan du forklare meg det? Jeg ønsker å forstå.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Kanskje du da kan gjenta og/eller utdype hva det egentlig er du mener eller etterspør?? Sånn at vi som ikke skjønner bæra i alle fall kan få klarhet??
    For 6. gang? Nei, denne tråden er høyst underlig. Jeg er for lengst ferdig med den. Kan vi ikke bare avslutte? Den ble alt annet enn hyggelig.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    @Antoine, jeg har skumlest tråden jeg også. Siden du ikke er særlig interessert i å gjøre så mye med rommet burde du kanskje prøve høyttalere med helt annen spredningskarakteristikk? Da kan det skje mye. F.eks elektrostater eller horn

• Liker
    Reaksjoner: 2xJ

Prebs

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Antall liker
    53
    I mitt oppsett står det 2 bautaer som spiller med både dybde, snert, detaljer og gjennomsiktighet. Dette er to høytalere som stadig vekk gir meg gåsehud. De står i ett rom på 22kvm som på papiret er altfor lite for disse, men de spiller med en autoritet på lave volum jeg sjeldent har hørt maken til!! Veien dit har ikke vært enkel, men vår herre skal vite at jeg nå er fornøyd!! Strøm, strøm og atter strøm...... Jeg snakker om mine fantastiske Dynaudio Contour C60:)

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.414
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2

Hva i alle dager er dette for et forum? Er det for å skremme vekk nykommere? Ikke vet jeg. Rart er det i allefall. Jeg har da bare prøvd å være å være hyggelig og dele helt oppriktige dilemmaer så blir man møtt av slik trang til å misforstå og kverulere. Det blir lenge til jeg lager en egen tråd til her alle fall.
    Vet ikke helt......

Tok en titt på tittelen på denne tråden. Det står da tydelig: Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

I åpningsinnlegget ditt stiller du på nytt spørsmål om hva du skal gjøre. Virker rimelig på meg ift. både tittel og åpningsinnlegg å forvente at du får forslag om akkurat det.

Du kan selvfølgelig se bort fra forslaget om å begynne som mannlig prostituert, men vær samtidig klar over at i henhold til norsk lov er inntekter fra prostitusjon skattefrie. Brutto = netto! :)

Mvh

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Vet ikke helt......

Tok en titt på tittelen på denne tråden. Det står da tydelig: Hva gjør man når oppgradering blir for dyrt?

I åpningsinnlegget ditt stiller du på nytt spørsmål om hva du skal gjøre. Virker rimelig på meg ift. både tittel og åpningsinnlegg å forvente at du får forslag om akkurat det.

Mvh
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.238
    Sted
    Oslo
    Kan vi ikke bare avslutte dette tullet? Vær så snill!! :) Det var bare et forsøk på å høre hva dere gjør. Først og fremst. Tro meg!

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    1.894
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet hva som er min drømmelyd. Men den er det bare grisedyre anlegg som har klart å tilfredstille nå. Anlegg med høy grad av åpenhet og detaljer sammen med en viss dose varm og rund lyd. Skal man være gal og ta opp mer boliglån? Det hjelper jo heller ikke på at prisene bare går opp og opp. Klare å motstå fristelsen med nytt utstyr? Men da er det jo ikke noen aktiv hobby. Eller prøve å få en forandring med en annen type lyd. Det har jeg gjort nå, men det ble en divisjon ned i kvalitet på kjøpet. Alså ingen stor suksess. Egentlig andre forsøk med samme resultat. De jeg har er bedre. Nå er alt er stort spørsmålstegn. Luksusproblem vel og merke. Jeg frykter at andre valg vil gi samme resultat. Litt anderledes lyd, men ikke bedre totalt sett. Noen tanker her på generell bakgrunn uten å nevne merker?
    ja, fortsette å messe om basskontroll..

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.683
    Sted
    Kongsberg
    Det jeg gjør er å prøve å lære meg mer om hvilke parametere som gir meg den lyden jeg ønsker meg. Men jeg er jo en typisk DIY'er som liker å skru på DSP og gjøre tiltak i rommet. Flytte bassene jeg har til andre posisjoner og slike ting. Akkurat nå har jeg oppgradert lydkortet til ett med Dirac. (MiniDSP flex 8) Da kan jeg kjøre 8 kanalers aktiv deling og bruke den nye UMIC-2 for å justere lyden med Dirac.
    For meg er det slike ting jeg gjør når jeg vil ha en oppgradering, og det er virkelig store ting som skjer også

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn