Høyttalere Hva gjør vi når WAF faktoren har en avgjørende rolle ved kjøp av store høytalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.006
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Gradient R5 er dipol i bassen og kartoide over 200 Hz. Kartoider kan fint plasseres nær frontvegg, ref. Sigberg Audios modeller.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    28.006
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En høyttaler som er dipol i nederste dekade og kartoide i de to øverste er langt fra en full range dipol.

Groove

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Antall liker
    231
    En høyttaler som er dipol i nederste dekade og kartoide i de to øverste er langt fra en full range dipol.
    Ja, du har helt ret, ville blot give trådstarter input til at der findes dipolbasser der kan står tæt på væg :)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    14.362
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ja, du har helt ret, ville blot give trådstarter input til at der findes dipolbasser der kan står tæt på væg :)
    Mine Gradient Revolution kunne stå tett på sidevegg, men trengte avstand til bakvegg for å skinne.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.435
    Torget vurderinger
    1
    Løsninga er vel relativt enkel:

1741040172958.png

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    461
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Her er et dårlig forsøk på waf inspirerte høytalere i stuen😂

P_20250303_202153.jpg

Sist redigert av en moderator:

Jonas_H

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Antall liker
    1.215
    Torget vurderinger
    7
    hehe... Joda, 84 er årstallet, fylte 41 for 14 dager siden :D
    Jeg er heldigvis godt stilt ift at selv om jeg har anlegget i loftstua, så maser kona om vi ikke kan ta det ned i hovedstua.
    Enkle akustikk-tiltak som dempende spilevegg, etc har jeg klarsignal på.

Men foreløpig koser jeg meg i loftstua, så ikke gjort noen endringer foreløpig :)
    Trikset er å ikke ha loftstue, men bare stue. Da bortfaller det argumentet. Det går ikke en uke uten at jeg får kommentarer om at høyttalerne er store, men de veier 70kg stykk så hun kommer ikke til å bære dem ut selv.

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.222
    husker denne, lurte på om konstruktøren hadde en skrue løs eller at han tenkte butikkene tar inn hva som helst uansett.

stereophile bemerket problemer med bassen, men muligens en del av eventyret i konklusjonen:
    "The Gradient Helsinki 1.5 is a remarkable product whose execution seems to lag only slightly behind its conception—and its conception is both original and, in its way, ingenious. Though I was skeptical at first, I came away thinking that the Helsinki 1.5 is a must-hear for anyone with a taste for hi-fi adventure, and quite possibly a must-own for anyone for whom clarity of presence can tip the scale toward ecstasy."

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Horten
    hehe... Joda, 84 er årstallet, fylte 41 for 14 dager siden :D
    Jeg er heldigvis godt stilt ift at selv om jeg har anlegget i loftstua, så maser kona om vi ikke kan ta det ned i hovedstua.
    Enkle akustikk-tiltak som dempende spilevegg, etc har jeg klarsignal på.

Men foreløpig koser jeg meg i loftstua, så ikke gjort noen endringer foreløpig :)
    Du har kanskje ikke enda innsett muligheten du da har, nemlig å ha et bra anlegg BÅDE i loftstua og stua?;)

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Horten
    husker denne, lurte på om konstruktøren hadde en skrue løs eller at han tenkte butikkene tar inn hva som helst uansett.

stereophile bemerket problemer med bassen, men muligens en del av eventyret i konklusjonen:
    "The Gradient Helsinki 1.5 is a remarkable product whose execution seems to lag only slightly behind its conception—and its conception is both original and, in its way, ingenious. Though I was skeptical at first, I came away thinking that the Helsinki 1.5 is a must-hear for anyone with a taste for hi-fi adventure, and quite possibly a must-own for anyone for whom clarity of presence can tip the scale toward ecstasy."
    Dem skiller seg ut da, det skal dem ha.(y)

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.196
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    5

Liker disse jeg 😃😅Hørte de på Horten messa for mange år siden, likte også lyden av de 😃

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.335
    Torget vurderinger
    14
    Dama mi elsket mine Nagaoka ølmaga høyttalere.
    De er ikke små for å si det sånn.
    Ble lite populær når jeg solgte disse.
    I dag ler hun av mine små stativhøyttalere.
    O lykke tenker jeg.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.840
    Torget vurderinger
    2
    IMG_7045.jpeg

Bilde fra nettet. Ser prisen er steget med 60% siden jeg kjøpte så nå låter de 60% bedre også , helt sant
    Hvitt aksepteres lettere, spesielt i hvileposisjon inn i hjørnet. Ved finlytting trekkes de ut i rommet, litt knotete, men overkommelig

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    2.727
    Flytt lenger ut av byen, kjøp større bolig og ha et dedikert lytterom. Et stueanlegg vil uansett nesten alltid innebære store kompromisser på lydkvalitet.

bruce2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Prosessen bør deles inn i faser:

1. Snakk om at du ønsker å bytte ut høyttalerne, uten å være spesifikk. Denne fasen tar ca ett halvt år.

2. Du har funnet drømmehøyttaleren. Spør kona om det er ok med den tresorter du ønsker deg. Beskriv formen på høyttaleren i grove trekk. F eks: De er litt bredere enn de vi har idag. Du vil sansynligvis ikke få oppfølgingsspørsmål.

3. Kjøp høyttalerne og ta dem med hjem. Koble dem opp og sett dem klint inntill veggen.

4. Tillvenningsfase. Denne er krevende, men tar ikke mer enn ca en uke.

5. Dra høyttalerne ut fra veggen gradvis til du finner optimal lytteposisjon.

6. Gratulerer. Du er i mål.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.578
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ta ein tur innom den mest utagerande hifibutikken du kan finne. Finn ein høgtalar som kostar om lag 4 gonger så mykje som den du er interessert i, og dobbelt så høg og brei som deg sjølv. Ta med kona og presenter vedunderet som dei du vurderer å kjøpe.
    Gå for kompromiss (som då er dei høgtalarane du eigentleg hadde tenkt å kjøpe heile tida).

Hifisnurr

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Antall liker
    554
    Sted
    Oslo
    Ja. Jeg har ett par AudioMachina i stua. De er ikke større enn at det kan forsvares. Sub med innebygget forsterker 500 watt på hver side. Solid aluminium kabinett festet på stativ. Ikke billige. Men funker.
    CRM_CRS.jpeg

Facebook

Sivilimpertinent
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    1.417
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Ta ein tur innom den mest utagerande hifibutikken du kan finne. Finn ein høgtalar som kostar om lag 4 gonger så mykje som den du er interessert i, og dobbelt så høg og brei som deg sjølv. Ta med kona og presenter vedunderet som dei du vurderer å kjøpe.
    Gå for kompromiss (som då er dei høgtalarane du eigentleg hadde tenkt å kjøpe heile tida).
    Strategien er god👍

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn