Hva hører du mye på for tiden via ditt head-fi anlegg?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • satch

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2010
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    For en deilig måte å nyte søndagen på! Kanskje den beste shoegaze-platen noensinne...

    Lush_Spooky.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Shoegaze

    For en deilig måte å nyte søndagen på! Kanskje den beste shoegaze-platen noensinne... [...]
    Takk. Der lærte jeg noe nytt. Jeg har aldri fått med meg at det finnes en musikksjanger som heter shoegaze, men jeg har da hørt om noen av bandene.

    Sjangerbetegnelsens opphav er morsom.
     

    satch

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2010
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    For en deilig måte å nyte søndagen på! Kanskje den beste shoegaze-platen noensinne... [...]
    Takk. Der lærte jeg noe nytt. Jeg har aldri fått med meg at det finnes en musikksjanger som heter shoegaze, men jeg har da hørt om noen av bandene.

    Sjangerbetegnelsens opphav er morsom.
    Ja, jeg liker også den betegnelsen, selv om mange av bandene nok vil betakke seg for den :) Det er forøvrig en sjanger som lever i beste velgående. Norske Serena-Maneesh er vel en av fanebærerne nå. Nå måtte jeg finne fram deres ypperlige "Drain Cosmetics" igjen...

    Serena Maneesh - Drain Cosmetics on Vimeo
     

    satch

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2010
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Av og til må man bare lytte litt til de største :) Denne dama blir jeg aldri lei av!

    patti smith - selected songs.jpg
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Vil si alt av Ellie Goulding acoustic med LCD-2 er awsome.

    Ellie Goulding er illustrerende for hvordan en et produksjonsselskap kan redusere et fantastisk talent til middelmodighet bare ved å mikse låtene til kaos. Live og acoustic er hun bedazzling, i studio er det for mye annet blandet drops med elektroniske lyder i kombinasjon med naturlige instrumenter presset inn overalt i miksen som reduserer låtene til kaos. Paradokset er at låtene er langt bedre når digital miksing ikke er tilført og låtene er strippet ned til det mest nødvendige med bare vokalen, gitaren og pianoet igjen.

    Hvorfor kan ikke produsenter la musikken puste? Og hvorfor har de en slik grensesprengende trang till å presse så mange elektroniske klink og kloink lyder som de får plass til inn i hvert eneste ledige sekund hvor dBFS SPL ikke stanger opp mot clipping.

    Enhver kan høre at opptakskvaliteten i live opptakene med tanke på distortion i stemmen, og at noen peaks clippes når de passerer båndbredden det er tatt opp på fordi alt er tatt opp i ett opptak. Men jeg foretrekker heller at disse peakene clippes digitalt foran at en god performance skal gå gjennom en anonymiseringsprosess og slaktes til de grader i miksen slik at alt som står igjen er et monotont torturinstrument uten dynamisk vandring og oppbygning.

    Det er nesten for galt når man foretrekker et uredigert 240p youtubeopptak som er tatt opp fra en tilfeldig live-konsert med et par enkle mikrofoner, med masse bakgrunnsstøy og hvor deler av låten åpenbart blir clippet fordi SPL blir for høyt enkelte plasser, foran en finpusset studiomiks som ikke går til clipping en eneste gang og som har vært gjennom alle kunstens moderne miksing og triksing med lyden for å unngå clipping og annen distortion. For meg handler musikk om mer enn lydkvalitet. Det handler om oppbygningen av låten til et klimaks, hvor klimakset gjør hele oppbygningen verdt det. Er det ingen klimaks så føler jeg ingenting fordi låten ikke anstrengt seg for at man skal føle noe. Musikk handler om følelser og når man ikke føler noe så kan jeg vanskelig kalle en låt for bra uansett hvor mye jeg liker artisten.

    Terningkast seks til Ellie Goulding.

    Terningkast en til produksjonsselskapet hennes.


    Og det grufulle studioopptaket av samme låt som er sett noen millioner flere ganger. Av grunner jeg har vanskelig for å forstå.



     
    Sist redigert:
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Det krever ikke talent for å bli popartist i dag. Gode talentfulle artister får ikke brukt dynamikken i stemmen i studio-opptakene fordi de er mikset til en flat, monoton og dørgende kjedelig singel som skal høres bra ut på radio. Og talentløse vokalister som Cher Lloyd, Adelen og Bård og Vegar Ylvisåker konkurrerer på lik linje med talentfulle artister til tross for et begrenset sangtalent og at de høres grusom ut live.

    Når Ylvis-brødrene er det som topper norske og amerikanske spillelister så er alt håp ute. Jeg er sikker på at Vegard og Bård, sammen med Stargate flirer hele veien til banken når de ser hvor godt motatt musikkstøntet deres har blitt. De forsøkte på tull å lage en tullete verdens-hit, og det klarte de.

    Så all ære til Ylvisbrødrene. Men la oss være realistisk. De er ikke store musikalske verdensstjerner og deres musikktalent passer bedre til et greit talkshow i et lite land som Norge, ispedd noen morsomme musikk sketcher. På sytti-tallet toppet Beatles listene med to talentfulle låt og låtskrivere som sentrale bandmedlemmer. At Paul McCartney og John Lennon dominerte billboard er for meg forståelig og veldig akseptabelt. At Bård og Vegar gjør det er en skam og en kraftig ballespark til artister som faktisk har et enormt musikktalent.
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Ja det handler vel mest om penger & fame i disse dager.
    Catchy låter er det som gir penger i banken! hehe

     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Musikkhistorie

    [...]
    På sytti-tallet toppet Beatles listene med to talentfulle låt og låtskrivere som sentrale bandmedlemmer. At Paul McCartney og John Lennon dominerte billboard er for meg forståelig og veldig akseptabelt. At Bård og Vegar gjør det er en skam og en kraftig ballespark til artister som faktisk har et enormt musikktalent.
    Beatles
    Noen ganger så var ting bedre før i tiden. ;)
    Perioden mellom 50-tallets rock 'n' roll og 60-tallets britiske bølge var preget av mye rart inkl. en syngende nonne og hund. Sukiyaki er sannsynligvis blant de bedre fra perioden. Hvis man ser nærmere på one-hit wonders, vil man finne mye rart også fra andre perioder.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Har litt Santana under bestilling, jeg har albuma fra før på vinyl, og på cd er det kun best off versjoner jeg har nå av de eldre Albuma (70 Tallet)
    Savner å høre albuma slik de var opprinnelig, det blir ikke rett låt rekkefølge med best off album.
    Så her er en presentasjon på hva jeg håper dukker opp etter hvert.

    Altså en JohnnyH`s anbefaling til Carlos Santana.:cool:

    SANTANA: ABRAXAS (1970)

    Santana Festival (1977)

    Santana - Moonflower [1977]

    Santana Inner Secrets (1978 )

    Santana - Marathon (1979)

    Santana-Caravanserai (1972) dette albumet har jeg ikke fra før da jeg syntes det brøt med Santana tradisjonen (litt for eksperimentelt), driver å testspiller det litt på nett for å se om jeg finner det verdig en plass i hylla. Det er dog foreløpig ikke bestilt.

    Santana discography: http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_discography
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Gov`t Mule - High & Mighty.

    Spiller litt blues musikk med Warren Haynes og Gov`t Mule mens jeg reflekterer over min kunnskap om blåse instrumenter.:cool:

     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    [...] mens jeg reflekterer over min kunnskap om blåse instrumenter.:cool: [...]
    Mer studiemateriell.
    Har lest litt i den ifb dine tidligere linker.:)

    Det hadde muligens passet med noen innlegg om typiske klassiske akustiske instrumenter i Begreper og terminologi for beskrivelse av lyd tråden.

    Det kunne ha blitt et bra oppslagsverk.

    Virker som Korps instrumenter er under full kontroll hos deg CDWMcInSpots.:cool:
     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Nora En Pure er bra greier for de som liker indie & deep house!

     

    satch

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2010
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Driver å ripper gamle cdplater, og kom over denne 80-tallsutgivelsen som jeg nesten hadde glemt at jeg hadde. Virkelig et gledelig gjenhør, selv for meg som egentlig er litt skeptisk til jazzsaksofoner :)

    Barbara Thompson's Paraphernalia - A Cry From The Heart.jpg
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    k.d. lang og Cindy Crawford fotografert av Herb Ritts for Vanity Fair august 1993

    For de som fremdeles husker denne utgaven:

    k.d. lang og Cindy Crawford fotografert av Herb Ritts for Vanity Fair august 1993:

    kdlang.jpg


    7hu2u4t6ci3zb5qz2ap0fwcno1_400.jpg


    8260871905_f94a821f3c_b.jpg


    tumblr_m26fkiOu4t1rnfvefo1_1280.jpg


    k.d. lang_Cindy Crawford_Herb Ritts_Vanity Fair august 1993_tumblr_kw7hojqVjm1qzn0deo1_1280.jpg


    PS: k.d. lang er selvsagt relevant i en musikktråd:



    Under the direction of the legendary Owen Bradley, k.d. lang performs a medley with Loretta Lynn, Brenda Lee, and Kitty Wells.
     
    Sist redigert:

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Supertramp Crime of the Century. kjøpt i dag på cd, har hatt den på vinyl siden den kom ut den gang da. så blir litt ripping snart.
    supertrampcrimeofthecengr6.jpg


     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    LCD-2,r1 og dubsteb/chillstep. Ingen skal komme å si at disse hodetelefonene ikke har punch. De slår så hardt at de banker ørevoksen inn i hjernebarken.

    Men er det noe jeg kan klage på med dubstep, er det at de bruker bass litt for mye slik at den mister den ekstra dimensjonen i låta som bassen kan gi, som f.eks i klassisk. Noen som har noen gode dubstep låter som bruker bass-sporadisk for å framheve et gitt parti i låta? Den kan gjerne framheves flere ganger, bare ikke være tilstedeværende så godt som hele tiden fordi det finner jeg slitsomt i lengden.


     

    Absolutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2013
    Innlegg
    1.028
    Antall liker
    330
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    7
    Jeg hører meget sjeldent på dubstep/chillstep, men det var ganske bra & behagelig saker, ikke sånn bråk som det som regel er!
    Kom gjerne med mer lignende dubstep/chillstep
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Artig og gå tilbake til dagen lydsignaturen ble nailed. Eurforisk lykke. :cool:

    Eisley acoustic og Aiwa har gitt meg en tåviftefaktor av høyeste nivå, og det har aldri før skjedd to dager på rad. Eurforisk lykkerus. :cool:
    Eisley acoustic og Aiwa har gitt meg en tåviftefaktor av høyeste nivå, og det har aldri før skjedd to dager på rad. Eurforisk lykkerus. :cool:
    Make that tre dager. ;) Jeg elsker mine Aiwa.
    Tok ut noe av absoberingsmaterialet i Aiwaene, og dette tok Daft Punk Random Access Memories til et nytt nivå. Aiwa er lukkede ortho, og lyden ressonerer nå mer inne i kammeret som skaper en signatur hvor bass-mids og treble flyter mer over i hverandre. Trolig grunnet ressonans.

    Either way så ble Daft Punk mer musikalsk når lydgjengivelsen ble mer flytende og mindre detaljert. Bedre enn på Audeze.


    Og Eisley acoustic ble fantastisk. Instrumentene og vokalen ble langt mer behagelig med litt mer ressonans. Den er god på Audeze også, men annerledes på Aiwa med ressonans. Hva som er best er vanskelig å velge. Liker begge versjonene veldig godt.



     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn