Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fransen har nok fordunstet i glemselens røyksky, baluba.
    Men hvis han var kortvokst burde jeg i grunnen ha fått han med meg, for jeg krøp en del rundt på gulvet på Cafe Opera i hine hårde 80-tall; store deler av uføretrygden fra Statens Lånekasse havnet der. Alt er mulig å gjenhente fra langtidshukommelsen. Heldigvis, dessverre. Har du bilde av han, så hadde det gjerne hjulpet på hjerneatrofien.
    Ja, vi har noe felles der. Jeg holdt stue som oftest ved bordene til høyre for inngangspartiet, men noen ganger satt jeg midt i lokalet. Hvis du vet hvem Stein Monstad (som jobbet der og var frontfigur i Stain Monsters sammen med HP Gundersen) er så er han en god venn som jeg som oftest satt på bord med, derfor akkurat den delen av Opera. Fransen er et sted mellom 150 og 160 cm og pleide vel å sitte på et av vindusbordene nær telefonen. Gjerne sammen med en klart personlighetsforstyrret person på over to meter i samme alder. Sistnevnte døde i fengsel rundt årtusenskiftet etter å ha drept sin separerte kone. En klar motsetning til den milde og fredelige Fransen. Langt hår, sannsynligvis i starten av syttiårene nå.

    Fansen har forduftet, ja. Jeg har jo forlengst kommet til det faktum at jeg er en ekte "has been". Housepioneer og fødselshjelper til den akustiske bølgen etter millenniumskiftet, men du er aldri bedre enn det siste du har gjort. Og det siste jeg gjorde var en low budget tribute-CD til Merle Haggard av Ivar Dolve som var innspilt og mikset av Jansen fra Flying Norwegians, men jeg ble hyrt til å gjøre mastringen. Det var vel i 2002, og er det siste noen har hørt fra mine fingre. Solgte noen få hundre eksemplarer på konserter til Dolves fans.

    Trøsten er at jeg i alle fall er nevnt som underground housepioneer i en hovedfagsoppgave i teatervitenskap, og visstnok i en bok som skrives med grunnlag i den hovedfagsoppgaven. Så jeg er i alle fall en del av den dokumenterte musikk og avant garde-scenen rundt teater og kunstmiljøet i Bergen for all framtid, for de som har som hobby å lese hovedfagsoppgaver. Det er faktisk en bitteliten trøst for egoet mitt at selv om de fleste har glemt meg, så er det i alle fall et sted de kan bli minnet om mine bidrag til housekulturen, men mine bidrag til etno og pop/rock/country nok kommer til å forsvinne når de få som husker meg er døde.

    Nå tror jeg kanskje jeg slår på TV etter to dager med hodetelefoner på nesten hele tiden. Og la det være sagt, det har ikke vært et ukomfortabelt sekund med disse sakene på hodet. Aldri mer kunstskinn på putene, fra nå av blir det bare velur!
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Disse folkene fra Austin har nok hørt mye på Beatles, Sqeeze o.a.:

    Cotton Mather - Death of the Cool (Star Apple Kingdom, 2016)

    R-8660082-1466095765-3410.png.jpg


    Fine saker mens sommeren er på hell. Musikken går inn i det ene øret (jeg sitter på siden av anlegget), litt blir igjen og resten forsvinner ut av det andre øret. Lyst på mer vin får jeg i hvertfall.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Navnet sier meg noe, men jeg får ikke opp noe ansikt. Tror vi har snakket om Stein Monstad tidligere med samme resultat. HP vet jo alle hvem er. Artig skrue.
    Fransen og hans konekverkende bordkavaler har nok unnsluppet meg.
    Jeg satt/lå mest i andre etasje, slik ble det lettere når jeg skulle hjem i Fjellsiden på motsatt side av byen. Fikk liksom litt rennefart på vei ned trappene, da gjaldt det å utnytte momentet til å komme opp bakkene til Bispenggaten og krypinn.

    Cale Tyson - Cheater's wine (2014)

    last ned (34).jpg


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Navnet sier meg noe, men jeg får ikke opp noe ansikt. Tror vi har snakket om Stein Monstad tidligere med samme resultat. HP vet jo alle hvem er. Artig skrue.
    Fransen og hans konekverkende bordkavaler har nok unnsluppet meg.
    Jeg satt/lå mest i andre etasje, slik ble det lettere når jeg skulle hjem i Fjellsiden på motsatt side av byen. Fikk liksom litt rennefart på vei ned trappene, da gjaldt det å utnytte momentet til å komme opp bakkene til Bispenggaten og krypinn.
    Ja, slik er nå engang det. Tilbrakte jo endel tid i de burgunder sofagruppene oppe jeg også. Spesielt sammen med koselige studiner som drakk te fra store kanner i vide kopper. Kos tid. Her går det i trompetmusikk med orgel. http://tidal.com/album/12127637

    392620d1470340858-klassisk-hva-ha-rer-du-pa-na-cbis_m1109_sa__8947__01152009112323-237.jpg
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Fra landet med masse sauer og noen få mennesker:

    Steve Abel - Luck/Hope (Egen label, 2016)

    Steve-Abel_Cover_Luck_Hope_SpineTextWEB-600x576.jpg


    Prøver stadig vekk å finne originaler og her er faktisk en fyr med en svært variert utgivelse (i positiv forstand), fra det rolige til det litt mer rocka. Han synger bra, det er melodiøst og det er strøkne tekster. Ikke en skive man bare setter på og så går ut for å plukke tomater (fyren har jobbet for Greenpeace). Hørt på den to ganger nå og det blir flere. Spilt med bl.a. Delaney Davidson.

    Han vant flg. pris i 2009: The saddest song in the world. Vel, vel.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Lar både stereo og hifilyd være, selv om det er imponerende nok hva teknikerne fikk til på tyve og trettitallet. Al Bowlly er og blir en stor favoritt på høyde med hvilken som helst vokalist i moderne tid. Ja til og med som gitarist er Bowlly interessant. Den originale "velvet fog" vil jeg kalle afrikaneren Bowlly. http://tidal.com/album/23510124

    AlBowlly.jpg


     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Mulig jeg er fordomsfull, men coveret sa meg at dette er dritt-Country fra Nashville. Jeg tok feil:

    Chelle Rose - Blue Ridge Blood (Lil´Damsel Rec., 2016)

    BRB.jpg


    Det er Country-drag over dette, men det river bra og hun synger intenst. Suverene musikere (bl.a. Buddy Miller og Sergio Webb bidrar). Mye bra gitar. T.o.m. munnspill. Spilt inn i Austin. Dette bør spilles høyt med en kald en til. :)


    Bestefaren misbrukte henne, derav tittelen.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Mulig jeg er fordomsfull, men coveret sa meg at dette er dritt-Country fra Nashville. Jeg tok feil:

    Chelle Rose - Blue Ridge Blood (Lil´Damsel Rec., 2016)

    Vis vedlegget 392717

    Det er Country-drag over dette, men det river bra og hun synger intenst. Suverene musikere (bl.a. Buddy Miller og Sergio Webb bidrar). Mye bra gitar. T.o.m. munnspill. Spilt inn i Austin. Dette bør spilles høyt med en kald en til. :)


    Bestefaren misbrukte henne, derav tittelen.
    Må høres nuh etter en slik anbefaling.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Fin-fin den Jayhawks. Litt brit-pop skader heller ikke nå på tampen av nattens mulm og mørke.

    Blossoms - S/T (2016)

    last ned (5).jpg


     

    TerryGib

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2011
    Innlegg
    1.688
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Bergen
    Reigning Sounds - Love and Curses (2009)

    image.jpg

    Sakser fra Store Norske: ,,,Det som imidlertid er felles for det beste innen denne spesielle kunstarten, er utforminger som formidler noe av platens innhold og senere supplerer musikken visuelt,,,.
    Nuvel om ikkje fremsiden av plateomslaget gir svar på alle spørsmål kan det å se på baksiden være et godt supplement.
     

    Svein Arne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Innlegg
    8.826
    Antall liker
    8.382
    Sted
    På kanten.
    Hjerne er alene, det er også Svein Arne...

    Jackie Leven - Shining Brother shining sister (2003)

    last ned (9).jpg


    [video]https://www.youtube.com/playlist?list=PLBpR57ADRmNP5VwnsSvllvuX55KLl_zfg[/video]
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Prøver å forlenge sommeren med denne karen:

    Will Courtney - Planning Escapes (Wren & Shark Rec., 2016)

    cover-finaljpg-2.jpg


    Ja, sommermusikk av det enkle og lette slaget. Små-popete. Litt Jayhawks. Fint til et glass vin efter å ha glant på sykkel fra Rio i nesten 6 timer.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Peps Blodsband - Hög Standard


    Herlig....
    En evig favoritt som har vært på mine spillelister siden jeg var 14 år gammel. På grunn av min tidlige forkjærlighet for Peps musikk så har jeg utviklet en svært tilgivende holdning til alt som sies og synges på skånsk.
     

    Terillo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.07.2009
    Innlegg
    117
    Antall liker
    116
    Sted
    Oslo
    "...I was born on my birthday..."
    Personlig synes eg plata "I Told You So" er ein klassiker. Litt inhabil siden eg hadde den på kassett i bilen når eg var ung, man får ofte eit spesielt forhold til musikk man har vokst opp med. Har iallfall høyrt heile plata idag og vel så det. Opplevde Omar på "Stopp Pressen" i Oslo for nokre få år sidan. Spurte om han kom til å spille "Black Bottom". Fikk til svar: " I Dont play that anymore".
    "southern Style" er okei også synes jeg.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn