Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ja33

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2014
    Innlegg
    108
    Antall liker
    125
    Torget vurderinger
    11
    Julie Driscoll med Brian Auger & The Trinity - Open har stor musikalsk variasjon og flott lyd..


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vedkjenner endelig at jeg nok tilhører geriatrisk avdeling. Selv om jeg skryter av å ha hatt 8-bit music i samlingen da min oppdaterte fjortis for noen år siden skulle konfrontere meg med akkurat den musikken (etterfulgt av "eg gir opp", altså gir opp å avsløre pappa som gammel), men det har gått et par, kanskje tre år siden da, og alderen ser ut til å tynge mer og mer. Det er rett og slett vanskelig å finne motivasjon til å spille noe nyere enn Sonic Youth. Og hovedsaklig går det i musikk som er fra mine tidlige tenår og eldre, ja laaaangt forbi mine besteforeldres tenår.

    Er ikke noe annet å gjøre enn å innfinne seg med det, og håpe at inspirasjonen til å se framover kommer tilbake en dag.


    Brian Enos Another Green World på Tidal.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Endelig fått rotet meg til å bestille denne på vinyl; ja, for så bra er det i mine igjengrodde ører:

    Thalia Zedek - Eve (Thrill Jockey, 2016)

    409_1600.jpg


    Denne madamen har en suveren stemme og en innlevelse mange andre bare kan drømme om. Forrige skiven var også meget bra. Ikke noe drittband hun har med seg heller. Ikke helt lett tilgjengelig heldigvis, men belønningen kommer. :)

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Evolusjon!

    CS2952069-02A-BIG.jpg


    En gang i tiden disponerte jeg en Mini-Moog. Kjøpte den aldri selv om den var billig. Slik er det når du omgir deg med noe som ikke er ditt, men du blir vant med å ha tingen rundt deg. Plutselig en dag en den borte, og da angrer du kanskje på at du ikke gjorde noe for at akkurat du skulle få beholde den.

    The Evolution of the Dark Side of the Moog - Klaus Schulze og Pete Namlook.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.618
    Sted
    Pt. Høvik
    Sent søndag/tidlig mandag og så sjekke denne?; vel, under sterk tvil:

    Jenny Hval - Blood Bitch (Sacred Bones, 2016)

    sbr161-jennyhval-300_grande.jpg


    Hun er merkelig og original. Det liker jeg, men å få disse sakene under huden er vanskelig. Tittelen på utgivelsen henspeiler på flere aspekter, bl.a. menstruasjon, vampyrer, horer, mødre ++ og musikken som "Soft Dick Rock". Jeg hadde store problemer med forrige utgivelse, men her har jeg fått enda større. Dette får jeg rett og slett ikke til, selv om det flyter bra fremover her og der.

    Jeg synes hun kunne fått frem budskapet sitt (hvis det er det viktigste) bedre med litt mer tilgjengelig musikk. Her har det blitt slik at hun nesten kunne lest opp teksten. Jeg liker dama og det hun driver med, men sorry.

    Platen fås på rød vinyl.

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ekke alltid så lett å komme til hektene igjen etter en fuktig helg. Men vha aussies og mye kaffe kommer man i det minste et stykke på veien:)

    Denne aussien er kiwi

    Spencer P. Jones - Fait Accompli (2003)



    ingen tvil om at de kan det der nede. Fin gitarrock.




     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Endelig fått rotet meg til å bestille denne på vinyl; ja, for så bra er det i mine igjengrodde ører:

    Thalia Zedek - Eve (Thrill Jockey, 2016)



    Denne madamen har en suveren stemme og en innlevelse mange andre bare kan drømme om. Forrige skiven var også meget bra. Ikke noe drittband hun har med seg heller. Ikke helt lett tilgjengelig heldigvis, men belønningen kommer. :)
    har hatt et par runder jeg også, syns vel den er roligere enn den flotte skiva som kom for tre år sida. Vi får se om den fester seg etter hvert, er foreløpig usikker på den.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Gentle Ben & His Sensitive Side - The Sober Light Of Day (2005)



    Gentle Ben aka Ben Corbett er en aussie som er en ozie. Bra en også, iallefall er det bra rock på denne, litt folksy, ikke så noisy, nesten soul dette.

     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiller The Beste som første skive ut i dag. Har klippet gresset så jeg fortjener en kaffekopp og litt musikk nå. :cool:


    Fryktelig lyd på videoene som ligger på YouTube, men det finnes også på både Tidal og Spotify.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    23.224
    Antall liker
    61.914
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1


    Likte denne nye norske godt.
    Litt Alison Krauss, Gillan Welch inspirert?
    Ikke det verste altså.

    Og, så finfin albumtittel:)


    T.o.m. en cover fra verdens beste pop-plate.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke hørt om Darling West, så den favorittmerkes for senere avspilling etter at Bent Erlandsen og hans muntre jazzbasiller er ferdige. :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.385
    Antall liker
    34.043
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Rad Trads - Must We Call Them Rad Trads (2016)



    Rootsmuzak fra NewYork med mer enn en sterk stenk av New Orleans. Mye blås, mao.

     

    Tremor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    1.294
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    King Louie and the Loose Diamonds - Memphis Treet (2007)

    thumbnail_IMG_0431.jpg


    King Louie Bankston har med seg en fin miks av prominente rockere på denne Memphisgodbiten (tog du ‘an?). En rytmeseksjon bestående av Jack-O og Harlan T. Bobo er sannelig ikke dagligdags og sier en god del om stjerna King Louie har i undergrunnsmiljøet. Dessverre sitter man her på den svartens brakkeriggen da og lider under særdeles kummerlige avspillingsmessige forhold, her er både knivstukne høyttalere og en mildt knust rainsoaked forsterker. Faktisk er det så ille at hele vinylen må nytes digitalt! Man kan saktens spørge seg hva man egentlig skal med den… Må vel invitere den på en flytur hjem snart.



    Men tilbake til Memphis Treet! Ikke bare består kompet av de nevnte rakkerne, sannelig gjester ikke Jimbo Mathus også sin åndsfrende med sprelske rykk og napp i gitarstrengene. Laidback og rett og slett gjennomført knallcoolt orkester som valser lett gjennom brakkelufta som en rakettdrevet heliumsballong i snor. Kan virkelig anbefales til de som ikke har den på vinyl!

     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Thee Vertigos - Shades (Discos Jaguar, 2015)



    Fresk sak fra lovende spanjakker (frå Valencia) med en ep på samvitet før denne fullengder-debuten. Kom vel digitalt heilt på tampen av fjoråret, men trur kanskje ikkje den kom på propert format, som i sånn svært svart cd før i år, litt usikker rett og slett. Den gjekk meg hus forbi i jula i fjor, så kom ikkje inn dørene her før i år i alle fall.

    Litt garage, litt beat, litt surf, og med jamnt over veldig gode vibbar og låter som holder heile veien inn.



    Og så litt OT:


    Ser at Musikk er tilbake som eigen kategori på arkfanene - bra! Det skulle berre mangle, og det var slik eg ser det, ei grov feilvurdering å fjerne Musikk, eller degradere til "Alt annet utenom OT" eller ka det var. Så inntil vidare, så gir det meining å henge på asylet igjen.

    Når det gjelder korvidt det bør være ein eller to lyttetråder, så syns eg vel Eros langt på vei hadde gode poeng, sjøl om det var andre som var vel så "to the point" ;)
    Tror nok absolutt at to tråder er beste løysinga, til tross for at somme kjenner seg rådville i forhold til kor dei skal poste. Det er jo fritt fram å poste kor ein måtte ønske, men trådene har jo til dels ganske så ulike (musikk)profiler.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    etter to timer fotballtrening med ungene, sitter og filosoferer litt over mengden med samleskiver en har ervervet til nå. Første volumet i den eminente English Freakbeat-serien. Mye snadder fra UK på 60-tallet, innbiller meg at 99,99% av alt derifra er oppdaget/funnet og gjort rede for. US 60s er en annen historie, der dukker det fortsatt opp en sjelden gang låter/singler tilnærmet uhørt ikke minst kompilert noe sted. Jakten fortsetter.


    Various - "English FreakBeat #1"
    Front+Cover+copy.jpg




     

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    Diverse snottiker - Sick On You! One Way Spit!

    Er vel kanskje på tide å si seg ferdig med sommerferien når det nesten står september på kalenderen. Håper på mye godt platespillervær fremover, har noen gode bunker med eldre og nyere skrammel stående på vent her.
    Fikk den siste i denne utmerkete serien i posten i dag.

    image.jpg
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Litt garage, litt beat, litt surf, og med jamnt over veldig gode vibbar og låter som holder heile veien inn.



    ...... men trådene har jo til dels ganske så ulike (musikk)profiler.
    Liker musikken, men stille et spørsmålstegn til vokalprestasjonene?

    Kan du definere musikkprofilene? Jeg vil poste der det er mer av denne musikken og mindre Americana (you know).
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1


    King Louie Bankston har med seg en fin miks av prominente rockere på denne Memphisgodbiten (tog du ‘an?). En rytmeseksjon bestående av Jack-O og Harlan T. Bobo er sannelig ikke dagligdags og sier en god del om stjerna King Louie har i undergrunnsmiljøet. Dessverre sitter man her på den svartens brakkeriggen da og lider under særdeles kummerlige avspillingsmessige forhold, her er både knivstukne høyttalere og en mildt knust rainsoaked forsterker. Faktisk er det så ille at hele vinylen må nytes digitalt! Man kan saktens spørge seg hva man egentlig skal med den… Må vel invitere den på en flytur hjem snart.


    Men tilbake til Memphis Treet! Ikke bare består kompet av de nevnte rakkerne, sannelig gjester ikke Jimbo Mathus også sin åndsfrende med sprelske rykk og napp i gitarstrengene. Laidback og rett og slett gjennomført knallcoolt orkester som valser lett gjennom brakkelufta som en rakettdrevet heliumsballong i snor. Kan virkelig anbefales til de som ikke har den på vinyl!

    Og ellers er du jo nøyaktig like lite morsom på internettet som du er in real life...

    RØYK!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    etter to timer fotballtrening med ungene, sitter og filosoferer litt over mengden med samleskiver en har ervervet til nå. Første volumet i den eminente English Freakbeat-serien. Mye snadder fra UK på 60-tallet, innbiller meg at 99,99% av alt derifra er oppdaget/funnet og gjort rede for. US 60s er en annen historie, der dukker det fortsatt opp en sjelden gang låter/singler tilnærmet uhørt ikke minst kompilert noe sted. Jakten fortsetter.
    Fint at du gir oss konstante rapporter fra de dype skoger av obskur vinyl og white labes etc. Jeg gav opp å få noen oversikt lenge før internet ble aktuelt å ha hjemme for meg, og får stort sett mine tips servert her på asylet av deg og noen få andre. Og det får meg til å tenke tilbake til når jeg ble presentert for den mer obskure siden av amerikansk garasjerock. Jeg kjøpte ei samleplate som het Florida Punks from the Sixties på Toot's i Bergen i 1987 eller 88. Du har vel ikke tilfeldigvis den?

    R-1718152-1393341616-6849.jpeg.jpg


    Kan ikke komme over en uforglemmelig beskrivelse i liner notes av garasjerocken fra Florida; Cover the world with ketchup music. ;D
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    etter to timer fotballtrening med ungene, sitter og filosoferer litt over mengden med samleskiver en har ervervet til nå. Første volumet i den eminente English Freakbeat-serien. Mye snadder fra UK på 60-tallet, innbiller meg at 99,99% av alt derifra er oppdaget/funnet og gjort rede for. US 60s er en annen historie, der dukker det fortsatt opp en sjelden gang låter/singler tilnærmet uhørt ikke minst kompilert noe sted. Jakten fortsetter.
    Fint at du gir oss konstante rapporter fra de dype skoger av obskur vinyl og white labes etc. Jeg gav opp å få noen oversikt lenge før internet ble aktuelt å ha hjemme for meg, og får stort sett mine tips servert her på asylet av deg og noen få andre. Og det får meg til å tenke tilbake til når jeg ble presentert for den mer obskure siden av amerikansk garasjerock. Jeg kjøpte ei samleplate som het Florida Punks from the Sixties på Toot's i Bergen i 1987 eller 88. Du har vel ikke tilfeldigvis den?

    Kan ikke komme over en uforglemmelig beskrivelse i liner notes av garasjerocken fra Florida; Cover the world with ketchup music. ;D
    Franske Eva Records var tidlig ute med samleskiver, og kunne skryte på seg en ganske stor katalog etterhvert. Mye dritbra å finne, selv om lyden nok kan være høyst diskutabel i visse audiofile kretser :rolleyes: Skal love deg at de originale singlene som oftest har mye mer smell og dynamikk for å si det pent.

    Florida Punk skiva fra 1983 er å finne både på Vinyl og CD her i heimen. :D

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.671
    Antall liker
    12.158
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Mens jeg var et annet sted, gikk årets utgave av Filmfest Vatn av stabelen. Der var den store snakkisen konserten med Biru Baby (tidl "kjent" som Cyaneed). Jeg prøver å finne ut hva dette er, men videoer spriker i alle retninger..



    energien live skulle visstnok være hinsides..
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Litt garage, litt beat, litt surf, og med jamnt over veldig gode vibbar og låter som holder heile veien inn.



    ...... men trådene har jo til dels ganske så ulike (musikk)profiler.
    Liker musikken, men stille et spørsmålstegn til vokalprestasjonene?

    Kan du definere musikkprofilene? Jeg vil poste der det er mer av denne musikken og mindre Americana (you know).
    Vokalen sitt betre på skiva enn på liveklippet over, faktisk så syns eg han kjem rimelig bra frå det på plate. Ikkje noko perfeksjonisme, men han har en liten snerr der, som kler låtene bra vil eg påstå.

    Tjah...Musikkprofilene til dei to trådene syns eg jo danelectro oppsummerte greit. Det er jo bare å ta nokre stikkprøver x antall sider bakover i kver tråd det, og se kor du føler sterkest musikalsk identitet og poste deretter. Trådene vart jo etter kvert ganske like i formen ja, men eg vil vel fortsatt hevde at det er store forskjeller på musikken som spelles. Men ka vet no eg :)

    Americana er jo god knall!
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn