Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Bor man veldig trangt frister det ikke med unger da. Trangbodd med unger, dårlig tid og dårlig råd minner veldig om sosial og økonomisk utforbakke for de fleste. Slik kan det hvertfall fortone seg når man ser på andre som sitter ‘i saksa’.
    Hvilken saks? Boliglånssaksa? Når 16m2 i Oslo koster mer enn en enebolig i distriktene er det åpenbart ikke kvadratmeter folk går etter, folk er mer enn villige til å bo trangt. Men med sosiale boformer eller andre typer bofellesskap trenger man ikke bo trangt selv om man ikke nødvendigvis har mye egen plass. Bofellesskap, fellesområder (også for barn), coworking-spaces, alt dette kommer og er allerede på vei. Men politikerne hangler knapt med der de burde tilrettelegge og fremsnakke.
    Selvfølgelig mye dyrere kvadratmeterpris sentralt i Oslo, men effekten av å få barn (gitt at man ikke kan eller vil flytte ut) er den samme, man parkeres litt på en måte da man må bo enda trangere når det kommer unger inn i husholdet. Selvfølgelig er det fremdeles ikke et problem for noen med god råd som enten kjøper større hus etterhvert eller ordner seg på annen måte. Men for hvert punkt som bremser opp fremdriften i livene til unge folk så skalles det av noen prosenter som dermed dropper/utsetter fsmilieforøkningen. «Nei, vi har ikke sikre og gode nok jobber foreløpig til at vi kan gå ut i permisjoner, miste opptjente goder etc» eller « nei vi har ikke råd til å kjøpe større husvære før det er gått minst 5 år her, og barn har vi ikke plass til her» Den andelen unge mennesker der alt klaffer på et nivå som gjør at de formerer seg er avtagende. Da hjelper det lite om unge mennesker i f.eks Spania synes at norske ungdommer er kravstore. Målestokken ser de unge rundt seg på andre i lignende alder og situasjon.

    Og som sagt så er det ikke sikkert at alt kan løses med mer penger. Selv mener jeg altså at folketallsvekst ikke er et mål i seg selv og at behovet for dette er mest et tegn på at vi har et ubalansert samfunn lite i stand til å løse fremtidens problemer.

    Det vil aldri bli nok folk med Solbergtankegangen. Men vi må etterhvert lære oss å leve i nullvekstsamfunn. Om det gjøres med 4, 5 eller 20 millioner innbyggere i Norge kan man diskutere, men for meg er det et poeng å ikke la utflatingen komme som en uønsket effekt av overbefolkning, ressursknapphet og ekstremklima. Det er mye bedre å starte nå med å utvikle samfunnsredskaper, økonomiske begreper og mål for et sånt samfunn og så gjennomføre kontrollert.
    Kloke ord, men det finnes ikke en politiker som tør tenke tanken en gang, med mulig unntak av noen spirer i MDG.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    7.944
    Vikingene praktiserte utstrakt bofellesskap og tradisjonen med grender der bygningene står tett spiller opp til det samme. Det er forholdsvis nytt at vi flytter unna hverandre og gjør hva vi kan for å ikke snakke med naboen.

    Yngre ser verdien i bofellesskap og i å dele på både omkostninger og muligheter. Har bekjente hvis barn bor i avansert kollektiv der de har egen barnehage, felles kjøkken og felles, store oppholdsrom, i tillegg til mulighetene for å trekke seg tilbake til sitt eget.

    Tiltak som økolandsbyen i Hurdal har også inspirert folk og det har dukket opp flere tilsvarende.

    https://www.hurdalecovillage.no
    Uten å gå helt tilbake til vikingtiden, og bortsett fra enkelte bygdetun, så har vi vel knapt hatt noen særlig tradisjon for landsbyer her til lands.

    Husker en gang jeg fløy fra Bergen til Tromsø med en ire på vindussetet. Første gang han var i Norge og siden været var fantastisk satt han stort og stirret ut vinduet. Da vi fikk servert kaffe etter en time var han opp i under over all naturen han hadde fått se fra fugleperspektiv. Men så kom det «but you don’t really like neighbours, do you?”. Det han hadde observert var at bortsett fra noen firkantete bokser i bygdesentra, så syntes det som om de fleste bygde sine hus så langt som mulig fra noen nabo.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    ^ Terje-A har rett og selv i MDG tør de ikke trekke opp konsekvensene av den nødvendige omleggingen.

    Jeg vil tro at dersom man ønsker svar på hvorfor det fødes færre barn pr kvinne nå enn før, kan det være klokt å spørre hva som er annerledes nå. Man kan selvsagt innvende med at "rentene er lavere", "velferdsordningene er bra", "det handler ikke om sædkvalitet eller tidsklemma", uzw. Men det er faktisk jævlig mye tøffere å være ungdom i etableringsfasen idag enn det var "før", uten at jeg skal ramse opp alle årsakene her -- det er allerede gjort av flere i denne tråden.

    Vi kan legge til at dagens ungdommer også er annerledes og har andre forventninger. Som en ironisk skrev på facebook her om dagen: min sønn ser etter en sommerjobb i noen måneder, er det noen som vet om en CEO-stilling han kan ta?

    Jeg synder og gjengir en artikkel fra Harvest. Simon Sinek om Millenials. Anbefaler Harvest, kloke artikler med spennvidde - www.harvest.as :

    Ledere vet ikke helt hva de skal gjøre med dem, så de spør: «Hva vil dere ha?» Og millenniumsgenerasjonen svarer: «Vi vil jobbe på et sted med mening, vi vil ha innflytelse, vi vil ha gratis mat og saccosekker.» Men når de får alt dette blir de likevel ikke fornøyd. Og det er fordi det mangler noen brikker i puslespillet. Det kan brytes ned til fire brikker, faktisk: 1. Oppdragelse, 2. Teknologi, 3. Utålmodighet, 4. Miljø.

    Altfor mange av dem som kalles millenniumsgenerasjonen, har vokst opp under feilslåtte oppdragelsesregimer der de er blitt fortalt at de er spesielle - hele tiden har de fått høre at de kan få alt de vil her i verden, bare fordi de vil det. Noen av dem kom inn på elitestudier, ikke fordi de fortjente det, men fordi foreldrene klaget. Noen av dem fikk A i karakter, ikke fordi de fortjente det, men fordi lærerne ikke ville ha foreldrene på nakken. Noen fikk medalje for å delta; de fikk medalje for å komme sist. Det er vitenskapelig dokumentert at dette devaluerer verdien av belønningen for dem som faktisk arbeider hardt, samtidig som det faktisk stiller personene som kom sist i forlegenhet, fordi de vet at de ikke fortjente den, og det gjør at det faktisk føles verre.

    Denne gruppen unge mennesker gjør seg ferdig med utdannelsen, får seg en jobb og blir kastet ut i den virkelige verden, og på et øyeblikk oppdager de at de ikke er spesielle, at mamma ikke kan skaffe dem en forfremmelse, at du ikke får noe for å komme sist og dessuten får du ingenting bare fordi du vil. Hele selvbildet deres kan bli smadret på et øyeblikk. Derfor har vi en hel generasjon som vokser opp med lavere selvrespekt enn tidligere generasjoner.

    Det andre problemet, som gjør det verre, er at vi vokser opp i en Facebook/Instagram-verden – m.a.o. vi er gode til å filtrere. Vi er gode til å vise folk at livet er herlig selv om vi er deprimerte.

    Alle høres tøffe ut, og alle høres ut som om de har skjønt alt, og sannheten er at folk ikke er særlig tøffe og de færreste har skjønt alt sammen. Så når eldre mennesker sier «vel, hva skal vi gjøre med det?» høres det ut som «Det er dette du må gjøre!» - men de har selvsagt ikke peiling.

    Vi har altså en hel generasjon som vokser opp med lavere selvrespekt enn tidligere generasjoner – uten at det er deres egen skyld, de har fått utdelt dårlige kort. La oss så legge til teknologien. Vi vet at bruk av sosiale medier og mobiltelefoner frigjør et kjemikalium som heter dopamin, som er grunnen til at det føles godt når du mottar en tekstmelding. I en undersøkelse fra 2012 rapporterte forskere ved Harvard at å snakke om seg selv på sosiale medier utløser en lystfølelse i hjernen som vanligvis er forbundet med mat, penger og sex. Det er derfor vi teller «likes», det er grunnen til at vi går tilbake ti ganger for å sjekke aktiviteten, og hvis instagrammen vår dabber av, lurer vi på om vi har gjort noe galt eller om folk ikke liker oss lenger. For unge mennesker er det å bli fjernet som venn på Facebook mer enn de kan takle. Vi vet at det kjennes godt å få oppmerksomhet. Man får en dose dopamin som føles godt, og det er derfor vi hele tiden vender tilbake til det. Dopamin er nøyaktig det samme kjemikaliet som får oss til å føle oss bra når vi røyker, drikker og gambler. Det er med andre ord avhengighetsskapende.

    Vi har aldersrestriksjoner på røyking, drikking og gambling, men vi har ingen restriksjoner på sosiale medier og mobiltelefoner. Det er som om vi skulle åpne barskapet og si til tenåringen: «Du, hvis denne ungdomstiden blir litt tøff – bare forsyn deg.»

    En hel generasjon har nå tilgang på et avhengighetsskapende, bedøvende kjemikalium kalt dopamin gjennom mobiler og sosiale medier samtidig som de utsettes for ungdomstidens prøvelser.

    Hvorfor er dette viktig? Nesten alle alkoholikere oppdager alkohol i ungdomstiden. Mens vi er veldig unge, er foreldrenes aksept den eneste vi har bruk for. Og i løpet av ungdomstiden gjennomgår vi en forandring hvor vi nå trenger aksept fra våre jevnaldrende. Det er svært frustrerende for foreldrene, men svært viktig for tenåringens utvikling. Det setter oss i stand til å leve i samfunn med andre enn vår nærmeste familie og knytte oss til samfunnet rundt. Det er en stor påkjenning og en angstfylt periode i livet, hvor det er meningen at vi skal lære oss å stole på og støtte oss på vennene våre.

    Noen mennesker oppdager ved en tilfeldighet at alkohol, den bedøvende virkningen av dopamin, kan hjelpe dem å takle stresset og angsten ved ungdomstiden. Dessverre skaper det permanente forbindelser i hjernen, og for resten av livet vil de, når de møter betydelig motgang, ty til flasken i stedet for vennene sine. Sosialt stress, økonomiske vanskeligheter, karrierebekymringer: det er stort sett hovedgrunnene til at alkoholikere drikker. Men nå, fordi vi tillater ubegrenset tilgang til disse elektroniske apparatene og mediene, oppstår det en permanent avhengighet, og når de blir eldre, er det mange av disse ungdommene som ikke vet hvordan de skal danne dype, meningsfulle relasjoner. Det er det ikke jeg som påstår, det er deres egne ord.

    De innrømmer at mange av relasjonene deres er overflatiske, de innrømmer at de ikke stoler på eller støtter seg på vennene sine. De har det gøy med vennene sine, men de vet også at vennene deres vil avlyse hvis noe bedre dukker opp. Dype, meningsfulle relasjoner mangler fordi de aldri har lært seg å skape dem, og enda verre: de har ikke ferdighetene som skal til for å takle stress. Så når livet blir vanskelig, vender de seg ikke til andre mennesker, de vender seg til elektroniske dingser, til sosiale medier. De vender seg til disse tingene som gir midlertidig trøst.

    Vitenskapen er klar, vi vet at folk som bruker mye tid på Facebook er mer deprimerte enn folk som bruker lite tid på Facebook.

    Ingen av disse tingene er noe problem i moderate mengder. Det er ikke noe galt med alkohol i seg selv; for mye alkohol er et problem. Gambling er gøy; for mye gambling er farlig. Det er ikke noe galt med sosiale medier eller mobiltelefoner heller, men det må være en balanse.

    Hvis du spiser middag med vennene dine, og du tekster noen som ikke er der – da er det et problem. Det er en avhengighet. Hvis du sitter i møte med folk det er meningen du skal lytte til og snakke med, og du legger telefonen på bordet, sender det en underbevisst beskjed til de andre i rommet: «Du er rett og slett ikke så viktig.» Grunnen til at du ikke kan legge bort telefonen er at du er avhengig.

    Hvis du sjekker telefonen når du våkner før du sier god morgen til kjæresten eller ektefellen, er du avhengig. Og som all annen avhengighet vil den etter hvert ødelegge relasjoner. Den vil koste deg tid og penger, og forringe livskvaliteten.

    Vi har altså en generasjon som vokser opp med lavere selvrespekt, som mangler ferdighetene som trengs for å håndtere stress, og nå kan du legge til en følelse av utålmodighet. De har vokst opp i en verden av umiddelbar behovstilfredsstillelse. Hvis du vil ha noe, går du på Amazon, og det blir levert på døra neste dag. Hvis du vil se en film, logg på og se film. Du må ikke sjekke når filmen går. Vil du se et TV-show, kan du se hele sesongen på én gang. Du behøver ikke vente fra uke til uke. Mange lar være å følge med i sesongen, så de kan se alle på én gang.

    Umiddelbar behovstilfredsstillelse. Vil du på date? Du behøver ikke engang å lære deg å være sosialt klønete på første date. Du behøver ikke lære deg den ferdigheten. Du behøver ikke være den usikre personen som sier ja når du mener nei og nei når du mener ja. Sveip til høyre – bang – ferdig! Du behøver ikke engang lære deg den sosiale ferdigheten.

    Du kan få alt du ønsker deg med det samme. Alt du vil ha, umiddelbar behovstilfredsstillelse, bortsett fra jobbtilfredshet og dype relasjoner – det finnes ingen app for det. Det er langsomme, omstendelige, vanskelige, rotete prosesser.

    Så millenniumsgenerasjonen er vidunderlige, idealistiske, hardtarbeidende og smarte ungdommer som kommer rett fra skolen og ut i sin første jobb, og når de blir spurt om hvordan det går, svarer de: «Jeg tror jeg skal slutte.» Og når vi spør hvorfor, sier de: «Jeg har ingen innflytelse,» og vi sier: «Men du har jo bare vært der i åtte måneder…»

    Det er som om de står ved foten av et fjell, og de har denne abstrakte forestillingen om «innflytelse» som de ønsker å ha på verden, som er toppen av fjellet. Men de ser ikke fjellet. Du kan klatre fort eller sakte, men fjellet er der. Så det denne unge generasjonen er nødt til å lære seg, er tålmodighet. At noen ting som er virkelig, virkelig viktige, som kjærlighet eller jobbtilfredshet, lykke, livsglede, selvrespekt, en ferdighet, alle slike ting, alt dette tar tid. Av og til kan du få gjort deler av det fort, men reisen i sin helhet er krevende og lang og vanskelig, og hvis du ikke ber om hjelp og lærer deg denne ferdigheten, kommer du til å falle ned fra fjellet. Eller i verste fall: Vi ser en økning i selvmordsraten i denne generasjonen, vi ser en økning i antall overdosedødsfall, vi ser at stadig flere unge dropper ut av skolen eller sykemeldes på grunn av depresjon. Dette er nytt. Det er virkelig ille.

    I beste fall får vi en hel befolkning som vokser opp og går gjennom livet uten noen gang å bli lykkelige. De vil aldri finne dyp tilfredshet i arbeidet eller i livet, men vil bare drive gjennom livet og alt kommer bare til å være «OK». Hvordan er det på jobben? OK, samme som i går. Hvordan er relasjonene dine til andre mennesker? OK, de også.

    Det er i beste fall.


    Hvilket fører oss til det fjerde poenget, som er omgivelsene. Vi tar denne utrolige gruppen fantastiske unge mennesker som har fått utdelt dårlige kort - det er ikke deres feil - og vi plasserer dem i bedriftsmiljøer som bryr seg mer om tall enn om de unge. De bryr seg mer om kortsiktige gevinster enn om livet til dette unge mennesket. Vi bryr oss mer om året enn om livsløpet. Vi plasserer dem i bedriftsmiljøer som ikke bidrar til å gi dem selvrespekt. Som ikke lærer dem å samarbeide. Som ikke hjelper dem å overvinne den digitale verdens utfordringer og finne en bedre balanse. Som ikke hjelper dem å overvinne trangen til umiddelbar behovstilfredsstillelse og lærer dem om lykken du kan oppleve, innflytelsen du kan ha og tilfredsstillelsen du får ved å arbeide hardt og lenge med noe som ikke kan gjøres unna på en måned eller kanskje et år.

    Så vi kaster dem ut i bedriftsmiljøet, og det verste er at de tror det er dem det er noe galt med. De klandrer seg selv. De tror at de ikke takler det. Og det gjør det bare verre. Det er ikke deres skyld. Det er bedriftene. Det er bedriftsmiljøet. Det er den totale mangelen på godt lederskap i verden i dag som gjør at de føler det slik de gjør. De har fått utdelt dårlige kort, og det er selskapenes ansvar å kompensere for det og arbeide ekstra hardt med å finne måter å gjenreise selvrespekten deres på og lære dem de sosiale ferdighetene de mangler.

    Det burde ikke være mobiltelefoner i konferanserom. Ingen. Null. I stedet for å sitte med hodet bøyd over telefonen før møtet starter, burde alle være opptatt av å bygge relasjoner. Stille personlige spørsmål:

    «Hvordan går det med faren din? Jeg hørte han kom på sykehus.»
    «Å, det går visst bra, takk for at du spør. Han er faktisk kommet hjem igjen nå.»
    «Det var godt å høre. Det er jo fantastisk.»
    «Ja, jeg var faktisk virkelig redd der et øyeblikk.»
    Slik skaper man relasjoner.
    «Hei, ble du ferdig med den rapporten?»
    «Nei, den glemte jeg visst helt.»
    «Vet du, jeg kan hjelpe deg med den. La meg hjelpe deg.»
    Det er slik tillit oppstår.

    Tillit oppstår ikke i løpet av én hendelse på én dag. Selv dårlige tider skaper ikke tillit med det samme. Det er den langsomme, rolige kontinuiteten som skal til, og vi må skape mekanismer som tillater disse små, tilsynelatende ubetydelige samhandlingene å finne sted.

    Hos oss, når vi går ut for å spise middag med venner, har vi begynt å legge telefonen igjen hjemme. Hvem skulle vi ringe? Kanskje én av oss tar med en telefon i tilfelle vi trenger å ringe Uber. Det er som med alkoholikere. Grunnen til at man fjerner alkohol fra huset er at vi ikke kan stole på vår egen viljestyrke. Vi er rett og slett ikke sterke nok. Men når man fjerner fristelsen, blir det faktisk mye enklere. Hvis vi bare sier: «Ikke sjekk telefonen,» vil folk bare gå på toalettet, og det første vi gjør der er å se på telefonen.

    Når du ikke har telefonen med deg, følger du med på verden i stedet. Og det er der ideer oppstår. Det er ikke når vi hele tiden er opptatt med noe at nye ideer og innovasjon finner sted. Ideer oppstår når tankene vandrer og vi ser noe og tenker «Jeg skal vedde på at de kunne gjort det der …» Det er innovasjon. Men vi fjerner alle disse små øyeblikkene.

    Ingen av oss burde lade telefonen ved sengen. Vi burde lade telefonene i stuen. Fjerne fristelsen. Når du våkner opp midt på natten og ikke får sove, kommer du ikke til å sjekke telefonen, som bare ville gjort det verre. Noen sier: «Men jeg bruker den som vekkerklokke.» Kjøp en vekkerklokke. De koster hundre kroner.

    Poenget er at vi som jobber i næringslivet, ikke har noe valg, vi har nå et ansvar for å rette på situasjonen og hjelpe denne fantastiske, idealistiske generasjonen å bygge selvtillit, lære tålmodighet, lære de sosiale ferdighetene og finne en bedre balanse mellom livet og teknologien – rett og slett fordi det er det rette å gjøre."
     
    Sist redigert av en moderator:
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Vikingene praktiserte utstrakt bofellesskap og tradisjonen med grender der bygningene står tett spiller opp til det samme. Det er forholdsvis nytt at vi flytter unna hverandre og gjør hva vi kan for å ikke snakke med naboen.

    Yngre ser verdien i bofellesskap og i å dele på både omkostninger og muligheter. Har bekjente hvis barn bor i avansert kollektiv der de har egen barnehage, felles kjøkken og felles, store oppholdsrom, i tillegg til mulighetene for å trekke seg tilbake til sitt eget.

    Tiltak som økolandsbyen i Hurdal har også inspirert folk og det har dukket opp flere tilsvarende.

    https://www.hurdalecovillage.no
    Uten å gå helt tilbake til vikingtiden, og bortsett fra enkelte bygdetun, så har vi vel knapt hatt noen særlig tradisjon for landsbyer her til lands.

    Husker en gang jeg fløy fra Bergen til Tromsø med en ire på vindussetet. Første gang han var i Norge og siden været var fantastisk satt han stort og stirret ut vinduet. Da vi fikk servert kaffe etter en time var han opp i under over all naturen han hadde fått se fra fugleperspektiv. Men så kom det «but you don’t really like neighbours, do you?”. Det han hadde observert var at bortsett fra noen firkantete bokser i bygdesentra, så syntes det som om de fleste bygde sine hus så langt som mulig fra noen nabo.
    Der er det faktisk variasjon. Det finnes deler av landet med "grendekultur" -- men definitivt ikke så tettlevd som i Irland eller Storbritannia, eller mange andre deler av verden. Nordmenn syns det er greit med litt avstand til naboen, og må man bo tett på skaper man avstand ved å ikke ha kontakt med naboen, noe mange utlendinger ikke klarer å forstå.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    ^^Hardingfele: det var et bra innlegg, et forbasket bra innlegg. Har flere voksne og halvvoksne avkom og jeg kjenner igjen svært mye av det som står der. Og også følelsen man som forelder har av at ens unger ikke har fått den helt riktige ballasten med seg og er dårligere istand til å takle stress og påkjenninger enn de burde være.

    Den traff midt i solar’n gitt.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    7.944
    Man finner riktig nok enkelte unntak, typisk rundt små handelssteder. Men selv i vårt språk bor rurale nordmenn PÅ landsbygden og ikke I noen landsby, dorf eller village.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Kystsamfunn hadde husene tettere sammen. De hentet mesteparten av næringen fra havet og fant ly på egnede steder, der de bygde sine hus og tette "kvarterer".

    Lenger inn i landet ble det større avstand mellom gårdene, fordi det er skrinne forhold her og det var greit å ordne seg slik, med kortest mulig avstand ut på egne jorder. Men selv i slike forhold finner man grender der man hadde klarlagt hvordan jordene omkring disse skulle anvendes og der selve bebyggelsen var tett.

    Dagens spredte bebyggelse i utkantstrøk er også en funksjon av "den glemte" bonderevolusjonen, da husmenn og leilendinger overtok jordlapper pga muligheten som oppstod da danskene måtte trekke seg ut og svenskene ikke rakk å overta privilegiene, før landet ble selvstendig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.176
    Antall liker
    14.722
    Jeg bor i et villastrøk på Nordstrand i Oslo. Tomten vår grenser til andre hus på to av sidene (de to andre er mot vei) og rimelig nok er det ganske mange andre hus i umiddelbar nærhet. Vi har 0 interaksjon med naboene (til tross for at de har barn i omtrent samme alder som våre). Jeg vet så godt som ingen ting om de. Jeg vet hvor to av mine nærmeste naboer jobber (mannen i to av familiene) men ikke hva de heter. Har ikke telefonnummeret deres. Om huset deres brenner eller noen lusker rundt på tomten deres aner jeg ikke hvor jeg skal ringe for å si i fra. Og jeg har heller ingen interesse av å ha noen kontakt med de. Mine barn har ikke på noe tidspunkt noen gang vist noen interesse av å ha en interaksjon med nabobarna til tross for at alderspennet ikke er særlig stort (ene familien på ene siden har endatil trampoline - noe vi ikke har og ikke skal ha).

    Og dagens barn klarer omtrent ingen ting selv. Det er ikke deres feil - men en urovekkende stor del av foreldre har fått angst for alt mulig som var helt ufarlig for kun ganske få år siden. Da jeg var 9-10 år kunne jeg lett være ute i timesvis uten at noen voksne var involverte, nå om dagen klarer faen ikke ungene å gå til en trening selv og det å kunne gå selv til skolen i 3. klasse ses på som noe stort. Folk har bitt helt galne.

    Alt ligger til rette for at det skal være mye lettere for meg å ha barn enn det var for mamma og pappa å ha meg og søsteren min. Vi har mye bedre økonomi, ordnet arbeidstid, vaskehjelp. noen alternativer i umiddelbar nærhet om vi ikke skulle gidde å lage middag selv, fastlege, døgnåpen legevakt, full barnehagedekning med tungt subsidierte plasser, kunne lett hatt råd til to biler om så var nødvendig, kort gangavstand til det meste av fritidsaktiviteter, fortau over alt, godt opplyste gater og stort sett alltid folk ute. Men alt har blitt veldig, veldig vanskelig tydeligvis.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.142
    Antall liker
    3.245
    Torget vurderinger
    1
    Når ble det slik? Når den materielle velstanden ble så sterk at man ikke lenger trengte å låne av hverandre, hjelpe hverandre (eller bare hjelpe til uten gjenytelser) eller stille opp for hverandre på alle vis når det krevdes, vel vitende om at neste gang er det meg og mine som står der opprådde? Og med følelsen av uavhengighet mistet vi også flokkfølelsen, det som gjør at vi opplever oss som en viktig del av nærsamfunnet rundt oss? Vi hegner om familien, men har mistet alle de gamle sirklene av omgangskretsen utenfor; naboene, slektninger forøvrig (litt tilbake i tid var firmenninger en del av slekta som ikke skulle overses ved viktige anledninger), grenda/bydelen, kommunen, landsdelen. Mine foreldre hadde en langt større bekjentskapskrets enn jeg har og de turnerte alle disse på en veldig elegant og naturlig måte. Man visste mye om mange, selvfølgelig på godt og ondt, men så var det aldri langt mellom dugnadene, sykebesøkene eller hva det måtte være. Hvor mange her har pakket en kurv med mat og dratt på hjemmebesøk en hel kveld til en familie som er i dyp sorg over et brått dødsfall? Antakelig ingen, tenker jeg. Men sånt gjorde man helt naturlig før, jeg husker det fra min barndom.

    Vi har mistet vanvittig mye på veien fra det halvfattige bonde- og industrisamfunnet til dagens Facebook-tivoli.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    41f37d29-37d6-413a-90ce-6428d2b3c504.jpg
    Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

    SSB-forsker mener Erna Solberg tar feil om at flere barn er løsningen for velferdsstaten Norge og viser til at gjennomsnittsnordmannen bare er en utgiftspost.

    – Hvis vi ikke fikser mangelen på barn, blir det mangel på arbeidskraft i eldreomsorgen og vanskeligere å finansiere velferdsordningene, sa statsminister Erna Solberg i sin nyttårstale. Den argumentasjonen er ikke forsker Erling Holmøy ved Statistisk sentralbyrå (SSB) enig i, ifølge Dagens Næringsliv.

    Holmøy har ledet arbeidet med en rapport som i disse dager sluttføres av SSB, bestilt av Solbergs regjering gjennom Barne- og likestillingsdepartementet. Fordi rapporten foreløpig ikke er godkjent internt, ønsker Holmøy ikke å gå ut med konklusjonen, men forteller at det ikke er sikkert Solbergs plan vil fungere som hun ønsker.

    Han viser til tre viktige momenter: flere barn gir flere å forsørge, oljefondet må deles på flere og nordmenn er en offentlig utgiftspost.

    – Bruken av oljepenger i tråd med handlingsregelen dekker langt fra hele den ubetalte skatteregningen nordmenn etterlater seg når de dør. Derfor bør man være skeptisk til påstander om at flere fødsler vil lette finansieringen av velferdsstaten på lang sikt, sier Holmøy til avisen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.457
    Antall liker
    6.881
    Etterlater vi oss en skatteregning når vi dør?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Det har gått galt når leder for Skolelederforbundet babler slik som her; som om at det ikke tilhører den digital kompetanse å bli opplært i at telefoner ikke har noe på skolebenken å gjøre…

    https://www.nrk.no/norge/mener-mobilforbud-gjor-elevene-en-bjornetjeneste-1.14368564
    Men en smarttelefon er jo ikke noe annet enn en datamaskin med en liten skjerm. Så å forby mobiltelefoner på skolen er egentllig det samme som å si at man forbyr datamaskiner med små skjermer. Så hvor skal grensen gå? Hvor liten skal skjermen være før datamaskinen ikke lenger skal kunne brukes på skolen?

    PS: Jeg skjønner selvfølgelig at mobiltelefonen kan være et distraksjonsmoment og at det er viktig at elevene lærer når de skal bruke den og når de skal la være. Det er viktig at de lærer å bruke den fornuftig. Det lærer de ikke ved å forby den. Hvis mange elever sitter og fikler med mobiltelefonen i timen er det jo et godt tegn til læreren at timen er kjedelig og at han/hun kanskje bør gjøre noe med læringsaktivitetene.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.265
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis mange barn heller vil spise godteri enn middagsmaten sin er det jo et tegn til foreldrene at middagen er kjedelig og at de kanskje bør gjøre noe med det.

    Sånn er det. Nemlig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.176
    Antall liker
    14.722
    Om fikling med mobil er en indikator på kjedsomhet så kan man vanskelig konkludere med særlig annet enn at selve livet er kjedelig. I alle fall kjedeligere enn å fikle på mobilen. Når man finner mening i å holde SnapStreaks gående i måneder og år ved å sende innholdsløse bilder til hverandre så tror jeg man bare bør erklære kasuset for "ikke mulig å redde"
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Hvis mange barn heller vil spise godteri enn middagsmaten sin er det jo et tegn til foreldrene at middagen er kjedelig og at de kanskje bør gjøre noe med det.

    Sånn er det. Nemlig.
    Ja, her snakker vi altså om 12-, 13- og 14-åringer. Er det slik hjemme hos folk med middag for de i den aldersgruppen? Ukjent problem hjemme hos meg i hvert fall.

    Jeg regnet for så vidt med slike innlegg, men å forby en datamaskin - en dings som gir deg tilgang på all verdens informasjon og masse spennende programvare - i skolen bare fordi den kan misbrukes? Stort sett alt man har med seg på skolen kan misbrukes, vi kan da ikke forby det av den grunn?
    Det er klart at smarttelefonen byr på en del andre og sikkert også flere problemstillinger enn en del annet utstyr, men er løsningen å forby den?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.840
    Antall liker
    9.772
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Etterlater vi oss en skatteregning når vi dør?
    Ser sånn ut, men betaler du mye skatt, er ikke i kontakt med helsevesenet, har ingen barn og dør når du når pensjonsalderen så tror jeg du kan ha god samvittighet.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Voksne er heller ikke istand til å sette mobilen på lydløs når det er passende, så hvorfor så høye forventninger til barn?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvis mange barn heller vil spise godteri enn middagsmaten sin er det jo et tegn til foreldrene at middagen er kjedelig og at de kanskje bør gjøre noe med det.

    Sånn er det. Nemlig.
    Ja, her snakker vi altså om 12-, 13- og 14-åringer. Er det slik hjemme hos folk med middag for de i den aldersgruppen? Ukjent problem hjemme hos meg i hvert fall.

    Jeg regnet for så vidt med slike innlegg, men å forby en datamaskin - en dings som gir deg tilgang på all verdens informasjon og masse spennende programvare - i skolen bare fordi den kan misbrukes? Stort sett alt man har med seg på skolen kan misbrukes, vi kan da ikke forby det av den grunn?
    Det er klart at smarttelefonen byr på en del andre og sikkert også flere problemstillinger enn en del annet utstyr, men er løsningen å forby den?
    Har ingenting med å forby en datamaskin å gjøre. En datamaskin kan være et verktøy i arbeidet, en smarttelefon om aldri så mye datamaskin er ikke det. Du tar sikkert semantikken.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Hvis mange barn heller vil spise godteri enn middagsmaten sin er det jo et tegn til foreldrene at middagen er kjedelig og at de kanskje bør gjøre noe med det.

    Sånn er det. Nemlig.
    Ja, her snakker vi altså om 12-, 13- og 14-åringer. Er det slik hjemme hos folk med middag for de i den aldersgruppen? Ukjent problem hjemme hos meg i hvert fall.

    Jeg regnet for så vidt med slike innlegg, men å forby en datamaskin - en dings som gir deg tilgang på all verdens informasjon og masse spennende programvare - i skolen bare fordi den kan misbrukes? Stort sett alt man har med seg på skolen kan misbrukes, vi kan da ikke forby det av den grunn?
    Det er klart at smarttelefonen byr på en del andre og sikkert også flere problemstillinger enn en del annet utstyr, men er løsningen å forby den?
    Har ingenting med å forby en datamaskin å gjøre. En datamaskin kan være et verktøy i arbeidet, en smarttelefon om aldri så mye datamaskin er ikke det. Du tar sikkert semantikken.
    Hvorfor kan ikke en smarttelefon være et nyttig verktøy?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    897
    Speakin’ bout the devil:

    Han mener mye av problemet er at mange bare støtter seg på apper og velger lettvinte løsninger, fremfor å lese teorien, i et forsøk på å bestå teorien til klasse B.

    https://www.tv2.no/broom/10326738/
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Speakin’ bout the devil:

    Han mener mye av problemet er at mange bare støtter seg på apper og velger lettvinte løsninger, fremfor å lese teorien, i et forsøk på å bestå teorien til klasse B.

    https://www.tv2.no/broom/10326738/
    Dette er gjennomgangsmelodien blant studenter på universitetet også. I stedet for å lese en tekst sitter de og lærer seg noe de tror er poenget med et pensum ved å svare på flervalgsspørsmål på nettet. Da funker det med mobiler!

    Det er en grensesprengende stupiditet som er på vei til å bli den nye normaliteten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Har ingenting med å forby en datamaskin å gjøre. En datamaskin kan være et verktøy i arbeidet, en smarttelefon om aldri så mye datamaskin er ikke det. Du tar sikkert semantikken.
    Hvorfor kan ikke en smarttelefon være et nyttig verktøy?
    Selvfølgelig kan den det. Oppslagsverk, simuleringer, kalkulator, sensorer, faglige diskusjonsgrupper etc... Og den er alltid tilgjengelig.
    Siden jeg har vært lærer siden 1981 (jobbet både i ungdomsskole, videregående skole og universitet) tror jeg kanskje jeg har litt greie på akkurat det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.676
    Antall liker
    11.008
    Sted
    Trondheim
    Angående fikling med mobilen.... har dere sett dere rundt i lunsj- og evt kaffepauser på jobb???
    Ja. Hos oss er det lite fikling med mobiltelefonen i sånne situasjoner. Noen ganger brukes den hvis man har behov for å slå opp noen fakta.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.245
    Antall liker
    11.081
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er enig med Stavrum som var gjest i TV2 idag. Er det sikkert at det er riktig å oppfordre til flere barn? Vi er snart 8 milliarder på jorda, og vi har fortsatt arbeidsinnvandring til Norge. Erna burde heller fokusert på å få de som går på NAV i arbeid. Og automatiseringen vil hindre vekst i antall stillinger, det vil sannsynligvis være behov for færre arbeidstagere i handelsnæringen og f.eks. kundeservice. Og på litt lengre sikt blir det behov for færre bilmekanikere, buss- og taxisjåfører for å nevne noen.
    Akkurat som SSB har regnet ut av innvandrere går med underskudd, viser jamen regnestykket at en gjennomsnittsnordmann også går med underskudd.

    https://www.dn.no/makrookonomi/makrookonomi/erling-holmoy/statistisk-sentralbyra/ssb-forsker-mener-solberg-tar-feil-om-at-flere-norske-barn-er-losningen/2-1-510001

    (Dessverre bak betalingsmur men jeg leste den i papirutgaven). Regner med at de som bruker det argumentet mot innvandring nå i ren solidaritet tar hatten sin og utvandrer..... (ironi).

    Edit: Ops, der ser jeg du har postet den på forrige side.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det vet alle som har bedrevet undervisning i et klasserom/seminar.

    Bare total ignoranse i forhold til hva en snakker om kan avstedkomme denne type spørsmål/innsigelser.
    Evt så er det noen av oss som har barn i aldersgruppen det snakkes om, som går på skoler hvor man har integrert mobile digitale læringsplattformer kjempeflott og bruker dem aktivt.

    Her fremstår du bare som en "old fart" som tror alle blir dumme av alt som er nytt. Har skjedd masse spennende på den plattformen bare det siste året og det er tåpelig å ikke benytte seg av mulighetene som ligger der. Du har åpenbart ikke fulgt med i timen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og cruiser er totalt blind for all distraksjonen som mobilen drar med seg.

    Smartphone har som du sier en gode sider ved seg, hvis brukt riktig. Kom med en løsning på distraksjonsmonsteret. Heck! Voksne er avhengige som det er, men barn skal klare å legge fristelsen fra seg. Null stress.

    At en selv har gått på skolen eller at man har barn som går der gjør en ikke til noen ekspert på temaet skole.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Når man gjør mobilen til en del av læringsplattformen og lar barna bruke den riktig så har man faktisk mulighet til å kontrollere distraksjonsmomentet.. Det har man ikke hvis man bare ignorerer hele problemstillingen og prøver å late som det ikke eksisterer. Jeg er selvsagt ingen ekspert, men jeg ser hvilken positiv utvikling det har vært på mange fronter etter at man sluttet å låse inn i telefoner og klokker på min sønns skole. Dette gjelder alle områder.. læring, distraksjon og ikke minst mobbing.

    På min datters skole prøve man febrilsk å håndheve et mobil/smartklokkeforbud med ekstremt lite suksess.

    Et forbud man bruker masse ressurser på å prøve å opprettholde, som man selvsagt ikke får til. Man mister muligheten til å ta i bruk et viktig verktøy og ikke minst så mister man muligheten til å skolere barna angående bruk.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.839
    Antall liker
    7.944
    Det vet alle som har bedrevet undervisning i et klasserom/seminar.

    Bare total ignoranse i forhold til hva en snakker om kan avstedkomme denne type spørsmål/innsigelser.
    Evt så er det noen av oss som har barn i aldersgruppen det snakkes om, som går på skoler hvor man har integrert mobile digitale læringsplattformer kjempeflott og bruker dem aktivt.

    Her fremstår du bare som en "old fart" som tror alle blir dumme av alt som er nytt. Har skjedd masse spennende på den plattformen bare det siste året og det er tåpelig å ikke benytte seg av mulighetene som ligger der. Du har åpenbart ikke fulgt med i timen.
    Du er nok ikke den eneste med barn eller følger med i den elektroniske timen. Mange har en dog begge deler samt pedagogisk erfaring.

    Globus er også et nyttig verktøy. Dermed ikke opplagt at det er godt for læring at hvert barn sitter bak og snurrer på sin globus i norsk og mattetimer.

    Det er fint å engasjere seg i skolepolitikk og hva den skal og kan inkludere av elektroniske hjelpemidler. Men, det er skolen og lærerne som har ansvaret for gjennomføring av gjeldende pedagogikk og pensum.
     
    H

    Hardingfele

    Gjest
    Men i helvete, det må da for faen gå an å trekke helt elementære konklusjoner på basis av annet enn magefølelse og dårlige anekdoter? Skal det være gunstig med det totale distraksjonsmomentet som mobiltelefoner og ipads utgjør, for ikke å snakke om smartklokker, i undervisningssammenheng?

    Det må være derfor slikt er forbudt i Waldorf og Brightworks, de dyreste skolene i Silicon Valley.

    Noen artikler om emnet, for de emneveike.

    The people who are closest to a thing are often the most wary of it. Technologists know how phones really work, and many have decided they don’t want their own children anywhere near them.

    A wariness that has been slowly brewing is turning into a regionwide consensus: The benefits of screens as a learning tool are overblown, and the risks for addiction and stunting development seem high. The debate in Silicon Valley now is about how much exposure to phones is O.K.
    https://www.nytimes.com/2018/10/26/style/phones-children-silicon-valley.html

    Tech gurus don't let their kids have smartphones. Here's why.

    Why are Silicon Vally techs banning their kids from using social media?

    Silicon Vally parents are raising their kids tech-free.

    Joda, man kan integrere slike verktøy i undervisningen, men det krever en bevissthet og en planlegging som vi ikke er i nærheten av her hjemme. Noe jeg kan uttale meg om siden jeg har omgang med en del lærere.

    Interviews with Bill Gates, Steve Jobs, and other tech elites consistently reveal that Silicon Valley parents are strict about technology use.
    A new book suggests the signs may have been clear years ago that smartphone use should be regulated.
    There may be a way to integrate tech into the classroom, however, that avoids its harmful effects.
    Psychologists are quickly learning how dangerous smartphones can be for teenage brains.

    Research has found that an eighth-grader's risk for depression jumps 27% when he or she frequently uses social media. Kids who use their phones for at least three hours a day are much more likely to be suicidal. And recent research has found the teen suicide rate in the US now eclipses the homicide rate, with smartphones as the driving force.

    But the writing about smartphone risk may have been on the wall for roughly a decade, according to educators Joe Clement and Matt Miles, coauthors of the recent book "Screen Schooled: Two Veteran Teachers Expose How Technology Overuse is Making Our Kids Dumber."
    https://www.independent.co.uk/life-...and-it-shouldve-been-a-red-flag-a8017136.html
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det vet alle som har bedrevet undervisning i et klasserom/seminar.

    Bare total ignoranse i forhold til hva en snakker om kan avstedkomme denne type spørsmål/innsigelser.
    Evt så er det noen av oss som har barn i aldersgruppen det snakkes om, som går på skoler hvor man har integrert mobile digitale læringsplattformer kjempeflott og bruker dem aktivt.

    Her fremstår du bare som en "old fart" som tror alle blir dumme av alt som er nytt. Har skjedd masse spennende på den plattformen bare det siste året og det er tåpelig å ikke benytte seg av mulighetene som ligger der. Du har åpenbart ikke fulgt med i timen.
    Du er nok ikke den eneste med barn eller følger med i den elektroniske timen. Mange har en dog begge deler samt pedagogisk erfaring.

    Globus er også et nyttig verktøy. Dermed ikke opplagt at det er godt for læring at hvert barn sitter bak og snurrer på sin globus i norsk og mattetimer.

    Det er fint å engasjere seg i skolepolitikk og hva den skal og kan inkludere av elektroniske hjelpemidler. Men, det er skolen og lærerne som har ansvaret for gjennomføring av gjeldende pedagogikk og pensum.
    Globusen var et godt eksempel.. på at du også trygt kan plasseres i kategorien "old fart" som ikke har fulgt spesielt godt med i elektronikktimen :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det vet alle som har bedrevet undervisning i et klasserom/seminar.

    Bare total ignoranse i forhold til hva en snakker om kan avstedkomme denne type spørsmål/innsigelser.
    Evt så er det noen av oss som har barn i aldersgruppen det snakkes om, som går på skoler hvor man har integrert mobile digitale læringsplattformer kjempeflott og bruker dem aktivt.

    Her fremstår du bare som en "old fart" som tror alle blir dumme av alt som er nytt. Har skjedd masse spennende på den plattformen bare det siste året og det er tåpelig å ikke benytte seg av mulighetene som ligger der. Du har åpenbart ikke fulgt med i timen.
    Ser at smarttelefonar kan brukast i skulen, men det trengs streng regulering. "Fritt fram"-bruk er ei katastrofe, slik PCar var for vidaregåande skule ei periode.

    Ved individuelt arbeid er smarttelefonar ok for hovuddelen av elevane, men det er oftast også ei gruppe som surrar bort tid ved å bruke telefonane til meir private gjeremål enn å arbeide med fag. Treng ein felles oppslagsverk, er det lettast frå tavla (skjermen).

    Til innøving er fleirvalgsoppgåver a la Kahoot ganske unyttig, men til drill og repetisjon fungerer dette bra. Men det treng ein ikkje drive på med i klasserommet. Repetisjon og drill passar utmerka til leksearbeid. Hald det unna skuletimane.

    Mobbing og sosial utestenging, og andre aktivitetar rundt sosiale medium er eit problem, generelt, men ein kan gjerne skjerme elevane for slikt den tida dei er på skulen. Det skapar også større interaksjon når ein kommuniserer med medelevar på andre måtar enn gjennom ein skjerm. Det er viktig å lære generell sosial kompetanse, ikkje ha utelukkande spisskompetanse via skjerm.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    På min skule hadde vi generelt mobilforbod fram til for om lag eitt år sidan. Då innførte vi mobilhotell. Då kan telefonane hentast dersom det er behov for verktøyet. Dette fungerer veldig bra. Har elles utveksla erfaringar med mange lærarar på andre skular. Dei fleste signaliserar tilsvarande erfaringar.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.994
    Antall liker
    8.414
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det vet alle som har bedrevet undervisning i et klasserom/seminar.

    Bare total ignoranse i forhold til hva en snakker om kan avstedkomme denne type spørsmål/innsigelser.
    Evt så er det noen av oss som har barn i aldersgruppen det snakkes om, som går på skoler hvor man har integrert mobile digitale læringsplattformer kjempeflott og bruker dem aktivt.

    Her fremstår du bare som en "old fart" som tror alle blir dumme av alt som er nytt. Har skjedd masse spennende på den plattformen bare det siste året og det er tåpelig å ikke benytte seg av mulighetene som ligger der. Du har åpenbart ikke fulgt med i timen.
    Du er nok ikke den eneste med barn eller følger med i den elektroniske timen. Mange har en dog begge deler samt pedagogisk erfaring.

    Globus er også et nyttig verktøy. Dermed ikke opplagt at det er godt for læring at hvert barn sitter bak og snurrer på sin globus i norsk og mattetimer.

    Det er fint å engasjere seg i skolepolitikk og hva den skal og kan inkludere av elektroniske hjelpemidler. Men, det er skolen og lærerne som har ansvaret for gjennomføring av gjeldende pedagogikk og pensum.
    Globusen var et godt eksempel.. på at du også trygt kan plasseres i kategorien "old fart" som ikke har fulgt spesielt godt med i elektronikktimen :)
    Globus er veldig greitt når ein skal forklare skilnaden på 2 og 3D-kart, og dei problema vi har med dette. Pensum 5 - 7.kl. Elles er det utfordringar med googlemaps når ein skal forklare målestokk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Er vel ingen som har argumentert for fritt frem? Men, det finns andre måter å regulere dette på enn å strippe alle ungene for elektronikk når de kommer om morgenen.

    Angående globusen tok du ikke poenget. Med mindre dere også har innført globushotell så ikke elevene sitter å snurrer på dem og går glipp av undervisningen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.803
    Antall liker
    11.957
    Er vel ingen som har argumentert for fritt frem? Men, det finns andre måter å regulere dette på enn å strippe alle ungene for elektronikk når de kommer om morgenen.

    Angående globusen tok du ikke poenget. Med mindre dere også har innført globushotell så ikke elevene sitter å snurrer på dem og går glipp av undervisningen.
    Jeg oppfattet vel i det minste poenget noe annerledes enn deg.
    Jeg oppfattet at dersom en stor andel av elevene ikke makter å følge med i timen fordi de har andre og "viktigere" ting å bry hjernen sin med, så må skolen ha en eller annen sanksjonsmulighet. Det er ikke mangel på timer i døgnet så elevene kan utføre viktige oppgaver innen spill, mobbing og porno, uansett.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.397
    Antall liker
    13.083
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Utover nittitallet underviste jeg et linjefag på vidergående VK-II, som det het dengang. PC på pulten ble et viktig verktøy, men også en alvorlig distraksjon nå PC-en ike skulle brukes.....dette var elever som da var gamle nok til å skjønne alvoret, uten at det hjalp det spor... det eneste som hjalp var faktsik masternøkkelen på veggen, som styrte strømkursene til alle PC-ene....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn