Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.769
    Torget vurderinger
    2
    Sosiale medier apper i smarttelefoner og iPads er laget slik at de skal sluke oppmerksomhet og oppnå maksimal "stickyness", dvs at brukerne henger på appen/funksjonen lengst mulig og involverer seg mest mulig, der målet er å enten ha en mottaker av reklame eller en potensiell kjøper av "i appen tjenester".

Siden de som sitter og utvikler disse er fullt klar over denne målsetningen, har de også skjønt at den er lite hensiktsmessig i en undervisningssammenheng. Selve verktøyet trigger funksjoner i brukeren, dersom denne er blitt "skjermvant/-avhengig", som skaper strid mellom det man ønsker at det skal brukes til i undervisningssammenheng, og det brukeren ellers anvender det til.

Det er blitt et kappløp mellom de pedagogiske mulighetene som teknologien tilbyr og de avhengighetsskapende belønningssystemene som app-utviklerne gjør bruk av for å øke bindingen (stickyness).

I 1995 lærte min datter seg å lese over en helg, i en alder av fem, vha to CD-R leseprogram som hun føk gjennom. Jeg ble imponert dengang og ser helt klart potensialet for positive utfall gjennom verktøyet i læringssammenheng.
    Utfordringen blir å sørge for at man unngår den distraksjonsfaktoren som er blitt en innebygd del av skjermkulturen, gjennom belønningskodingen som brukerne nå er kondisjonert til fra barnsben av. Dette har spesielt tatt av gjennom sosiale mediers "likes" og spillenes nivå-, poeng og andre belønninger. Ja, du kan lære vha skjermen, men du er bare et lite steg unna et lite dopaminkick, om du vil.

Her er hvordan American Marketing Association oppsummerer det i en artikkel:

Key Takeaways
    WHAT? According to recent research, people get a rush of dopamine when they post, share or 'like' something online.
    SO WHAT? Customers get a “high” from positive interactions with one another, or with brands, on social media.
    NOW WHAT? Make branded social media posts personable, timely and informative to trigger a pleasure-causing dopamine release. ​

https://www.ama.org/publications/MarketingNews/Pages/feeding-the-addiction.aspx
    Så man bør tenke seg jævlig godt om -- og det har Silicon Valley foreldrene som betaler en formue for å ha ungene gående på Waldorf og Brightworks gjort. Hvilket er årsaken til at der lærer man ikke å kode og skjermer er forbudt.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Datamaskiner i ymse former er selvsagte verktøy i dag. Men det erstatter ikke basiskunnskaper. Mobiltelefoner hus unge elever brukes vel mest til pludring, chatting, snapstreaks, spill og alt mulig annet som kun fungerer som disktraksjoner og unyttighet i en læringssituasjon.

Jeg ser det som utelukkende positivt at man fjerner distraksjonsmomenter av alle slag fra undervisningen.

Uten fokus og oppmerksomhet fungerer undervisning dårlig. Samme hvilken i form. Da ender bare de unge opp som ynkelige snøfnugg den dagen virkeligheten banker på døren.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er vel ingen som har argumentert for fritt frem? Men, det finns andre måter å regulere dette på enn å strippe alle ungene for elektronikk når de kommer om morgenen.

Angående globusen tok du ikke poenget. Med mindre dere også har innført globushotell så ikke elevene sitter å snurrer på dem og går glipp av undervisningen.
    Erfaringsmessig har aldri globusar hatt slik evne til å fange fokus som det ein smarttelefon har. Elles vil eg gjerne ha konstruktive framlegg til korleis ein regulerer mobilbruken på, utan å "strippe ungane for all elektronikk". Du skjønar, det har vore prøvd så mangt.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.318
    Torget vurderinger
    23
    Skole og tradisjonell undervisning.... mot alt det spennende (og av vennekretsen selvsagt absolutt nødvendige formater og funksjoner ) som ligger i en smarttelefon?
    Det er et så rått parti at selv en fri sjel som meg faktisk heller til at en slags tvang må til...:(:(

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.907
    Sted
    Trondheim
    Der traff du spikeren på hodet, Sluket. Skole og tradisjonell undervisning...
    Skolen slik den er utformet i dag er stort sett lagt opp til den tradisjonelle måten å lære på. Så introduseres nye verktøy som ikke passer inn i denne modellen, og da må man forby verktøyet. Hvorfor ikke heller se litt på hvordan skolen er organisert? Finnes det andre måter å gjøre ting på der verktøyene kan komme til sin rett?

Jeg har stor forståelse for det fela skriver over, og det er ingen tvil om at utviklerne av apper benytter metoder som skal fange interessen. Det må man være klar over og prøve å finne metoder for å motvirke, eller kanskje utnytte pedagogisk? Man må prøve å finne metoder der verktøyene fungerer, ikke bare forby dem fordi de ikke passer inn i dagens situasjon. Kanskje det er organisering av skolen og metodene vi bruker som bør justeres?
    Selv har jeg forøvrig aldri blitt fanget av dette. Kanskje fordi jeg er en GGG (Gretten Gammel Gubbe)?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Problemet er ikke de pedagogiske verktøyene, men alle de andre appene som følger med. Smartphonen er som blinkene neonlys som uler plukk meg opp og få øyeblikkelig dopaminbelønning. Den brenner i lomma.

Så når du som elev kjeder vettet av deg i en norsk/mattetime, så er det bare å titte på telefonen i to sekunder som blir til tredve. Naboen din som fulgte med på arbeidet får med seg dette og jammen meg så brenner hans telefon i lomma også. Og slik smitter det det.

Det krever topp disiplin for å motstå dette. Voksne klarer det ikke, så hvordan kan vi tro at elever makter det? Arbeidsgivere startet med å blokkere nettsider for over 10 år siden, lenge før man fikk distraksjonsenheten på lomma.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Vi GGG (i motsetning til GG, Gutteklubben Grei) bruker ikke - eller har en balansert tilnærming -til de ‘nymotens’ mobiltelefonene. Vi har aldri kjent på avhengigheten de skaper og skjønner kanskje ikke hvordan ungdommen bygger livene sine rundt telefonene. En kan kalle det et verktøy, men sannheten er at telefonene først og fremst virker distraherende i undervisningen og ikke til hjelp. Det er en rekke digitale hjelpemidler i klasserommene fra før, alt må ikke gå gjennom telefonen. Der plinger det i meldinger på de ulike sosiale mediene i et kjør. Komplett utenkelig at dette ikke virker avsporende.

Et fenomen jeg synes er økende er at elever/ungdom i dag sliter med å lære seg noe utenat. Noe så selvfølgelig som alfabetet og gangetabellen er ikke automatisert fullt ut. Dagens ungdom er så vant til bare å søke opp absolutt alt de trenger svar på at de omtrent ikke har noe på egen hardisk i hodet. Har fulgt egne unger gjennom skoleløpet og er ærlig talt ikke imponert over hva de sitter igjen med etter 10 år. Men scenevante er de blitt da. Det er viktigere å presentere eller å prestere.

Hva gjør Finland med dette? De har beviselig en veldig god skole for tida.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.404
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    "Tradisjonell" undervisning har iallfall ein føremon; den verkar for eit fleirtal av elevane. Men det er veldig mykje vi ikkje veit om læringsprosessane. Forskninga på feltet kunne gjerne hatt høgare prioritet. Vi har Piaget/Montessori som peikar på dei ulike nivåa elevane er mottakelege for ulik læring, og vi har Vygotsky si forståing av korleis vi lærer kollektivt. Edvard Befring, ein autoritet på pedagogikk, seier litt om dette: http://lufs.no/files/2012/07/intervju_med_professor_befring.mp3

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jungs typeteori, Myer Briggs hvis du vil, forteller at folks personlighetstype har innvirkning på læringspreferanser. For å nevne to, noen får supert utbytte på tavleundervisning, mens andre må ha praksis, lære med fingrene. Hva som passer godt for en person kan være den rake motsetningen for den andre.

Du kan jo ta en test (f.eks. 16 personalities) og se om beskrivelsene her stemmer:
    https://www.psychologyjunkie.com/2018/01/12/learning-styles-every-myers-briggs-personality-type/
    edit:Hvor god den linken er, vet jeg ikke.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.769
    Torget vurderinger
    2
    I Finland har de hatt en livlig debatt omkring telefoner på skolen, der lærere og undervisningsmyndigheter ønsket et forbud i klasserommene og restriksjoner på bruken i friminuttene. Det å gjennomføre et fullt forbud stred derimot med individets rettigheter og man har utarbeidet retningslinjer for hvordan telefoner skal brukes. Det er enighet om at telefoner og lesebrett kan være nyttige verktøy, men erfaring tilsier at de mest skaper distraksjon.

Olli-Pekka Heinonen, chief of the Finnish National Agency for Education soon replied that an outright ban on electronic devices in classrooms is not possible legally.

"Current legislation does not allow us to deny students the right to use means of communication during breaks," Heinonen says. "It is possible to restrict use inside the classroom, but only if the devices disturb other students or hinder teaching."

Heinonen says that guidelines on the use of mobile phones are thrashed out together in individual schools and classes, and that smart tech should always be approached in the context of learning and teaching.
    Prosjektleder for digitale verktøy i Utdannings- og kulturministeriet har en grei melding:

Vahtivuori-Hänninen adds that the technological skills of children who have grown up around advanced devices may in some cases be limited to leisure use.

"Every child is able to learn to use these instruments, but it's mostly just browsing and clicking. Children should familiarise themselves with the practical applications of smart devices, and skills needed in learning as well as life more generally. Leisure use and pedagogical use are very different kettles of fish."
    https://yle.fi/uutiset/osasto/news/...ices_in_elementary_schools_impossible/9762455

Pasi Sahlberg er den som utenlandske medier henvender seg til når de vil vite hva man bør gjøre med bruk av mobiltelefoner i skolen.
    https://pasisahlberg.com/kids-smart-phones-and-what-to-do-with-them/

Barn sover ikke nok, er ikke fysisk aktive, leser ikke bøker, har elendig håndskrift, har dårlig utviklede minner og har nesa i sosiale medier konstant. De er også i ferd med å få talevansker fordi de kommuniserer så lite med stemmen og foretrekker telefonene (der det gjerne konkurreres i å være kjappes med replikken)

Og finske småbarn ligger nå etter normalkurven for landet i utvikling av taleferdigheter fordi foreldrene ikke snakker sammen, men er på sosiale medier.

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.907
    Sted
    Trondheim
    Fra Sahlbergs lenke:

This all said, I think on one hand clear ban in primary and middle schools would be the easiest for everyone, especially for the kids and the teachers. Educationally better way would be, however, an active approach to teach children the ‘goods and bads’ of smartphones and help each one to self-regulate and control what to do with their phones. Heavy use of digital technologies that often manifests itself as addiction is equally harmful out-of-school. Therefore, it is important we teach children healthy ways to grow up with digital world. Either way, something must be done to that now.”

Dette reflekterer vel også mitt syn. Jeg er absolutt ikke for en fritt-fram linje.

Når det gjelder læringsstiler (som vel er det Larson trekker fram med Jungs persontyper og Myer-Briggs testene) er vel stort de fleste enige om at ikke stemmer. Det viktige er å jobbe med stoffet på mange forskjellige måter. Ikke fordi man da treffer alle de forskjellige typene, men fordi man da får muligheten til å se problemene fra forskjellige sider og bygge opp en forståelse av hva som skjer - Papert kaller det vel "konstruksjonisme" (ikke konstruktivisme).

BTW: Jeg er ifølge Jungs typer Introvert Sensing Thinking Judging - ISTJ. Ifølge denne typen skulle jeg aldri ha den jobben jeg har...

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.769
    Torget vurderinger
    2
    Fra Sahlbergs lenke:

This all said, I think on one hand clear ban in primary and middle schools would be the easiest for everyone, especially for the kids and the teachers. Educationally better way would be, however, an active approach to teach children the ‘goods and bads’ of smartphones and help each one to self-regulate and control what to do with their phones. Heavy use of digital technologies that often manifests itself as addiction is equally harmful out-of-school. Therefore, it is important we teach children healthy ways to grow up with digital world. Either way, something must be done to that now.”

Dette reflekterer vel også mitt syn. Jeg er absolutt ikke for en fritt-fram linje.

Når det gjelder læringsstiler (som vel er det Larson trekker fram med Jungs persontyper og Myer-Briggs testene) er vel stort de fleste enige om at ikke stemmer. Det viktige er å jobbe med stoffet på mange forskjellige måter. Ikke fordi man da treffer alle de forskjellige typene, men fordi man da får muligheten til å se problemene fra forskjellige sider og bygge opp en forståelse av hva som skjer - Papert kaller det vel "konstruksjonisme" (ikke konstruktivisme).

BTW: Jeg er ifølge Jungs typer Introvert Sensing Thinking Judging - ISTJ. Ifølge denne typen skulle jeg aldri ha den jobben jeg har...
    Det går vel på det skillet som digitale medier lederen i finnenes departement enkelt beskriver: pedagogical use vs leisure use.

Man kan sikkert bruke en bordell som lesesal, eller forsøke å studere mens man sitter i en skrålende fotballklan, men det er sannsynligvis ikke klokt. Elevene har telefonene på vibrering eller bruker høyfrekvente ringe-/meldingstoner som personer over 20 ikke hører (sorry, HFSere). Telefonene bipper kontinuerlig, mens man egentlig skal fokusere på undervisningen.
    Sjekk om du kan bruke ultralyd ringetoner: https://www.ultrasonic-ringtones.com

Samtidig er det ingen tvil om at digitale plattformer byr på fantastiske læringsmuligheter, noe som definitivt utnyttes i Finland, der man har utviklet mange pedagogiske læringsprogram som ville vært umulige uten tilgang til digitale hjelpemidler.

Et moment finnene vektlegger er at det blir feil om bare noen få elever har de dyreste telefonene med mest funksjoner. Alle elever bør ha tilgang til de samme digitale læringsverktøyene. Derfor har man lagt opp slik undervisning gjennom enheter som alle elevene har tilgang til, når slike skal brukes.

Det viktige, og som var årsaken til at man ville ha et generelt forbud mot mobiltelefoner inntil dette stanget mot ytringsfriheten, er at man må unngå distraksjoner som gjør det vanskelig å fokusere på oppgavene og øve opp konsentrasjonsevnen. Det er vanskelig når en enhet i lommen ligger og bipper, eller du sitter og venter på at den skal gjøre det.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sliter litt med at et mobilforbud på skolen strider mot ytringsfriheten. Det er lov å rekke opp hånda og både spørre, svare eller ytre seg generelt. Metoden kan anbefales.

6

65finger

Gjest
    det burde vært tillatt for elevene å bruke megafon i ytringsfrihetens navn

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.769
    Torget vurderinger
    2
    Til stor glede for alle som misliker Jens Stoltenberg -- nesten 16 minutter med mannen, som man virkelig bør få med seg, fra NHOs konferanse:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hva med vi som ikke misliker Jens Stoltenberg?

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg blir stadig overrasket over at godt voksne folk fra arbeiderklassen glir mer og mer over til å støtte de kreftene som aktivt motarbeider alle de rettighetene de selv har hatt glede av gjennom et langt yrkesliv. Om det skyldes en tro på at de har blitt så feite eller rike at de psykisk vil sitte sammen med de rike vet jeg ikke. For meg så ser det ut til at naustgubber og andre får en slags mental kollaps og omfavner de kreftene som egentlig vil de vondt. Man ser det gang på gang, høyrekreftene fjerner goder og underminerer rettigheter som venstresiden, sentrum og ansvarlige i både AP og Høyre har innført etter krigen. Og mange av de som rammes av oppsigelser, kortere periode på dagpenger, (ned fra 104 +104 til kun en periode på 104 uker) særskilte tiltak for arbeidsledige over 55 år. Privatisering av kommunale etater osv.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.218
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, aaaner ikke hva du snakker om....

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så lenge vi fortsetter å fylle opp landet med NAV-klienter fra den tredje verden som aldri vil kunne forsørge seg selv og sine må vi innse at dagens velferdsordninger ikke på noen måte kan videreføres. Nordmenn vil måtte betale prisen, spesielt når oljeinntektene etterhvert forsvinner. Det sier seg selv, selv om rødgrønne snillister nekter å innse realitetene.

En god plass å starte er å innføre karensdager og kanskje kutte sykelønnen til 80-90%. Ens egen sykelighet skal ikke automatisk fullfinansieres av felleskassen. Litt bør man kunne ta på egen kappe.

6

65finger

Gjest
    Selvbergingsgraden og forsvarsevnen må ølkes på bekostning av velferdsordninger. Det offentlige utgiftsberget må reduseres til fordel for fremtidige geneasjoner. Enig med Deph i forrige innlegg

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis man sluttet med alle idiotiske endringer av samfunnet, som fullstendig ulogiske forsvarsomlegginger, kommune og fylkessammenslåinger, så var man i alle fall et stykke på vei. Hvis noen tror at man virkelig sparer penger på alle slike prosjekter som kun har rot i partiideologi og politisk kokkelimonke, så tar man nok grundig feil, - selv om Erna & co argumenter i høye toner for hvor meget bedre alt kommer til å bli...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Så lenge vi fortsetter å fylle opp landet med NAV-klienter fra den tredje verden som aldri vil kunne forsørge seg selv og sine må vi innse at dagens velferdsordninger ikke på noen måte kan videreføres. Nordmenn vil måtte betale prisen, spesielt når oljeinntektene etterhvert forsvinner. Det sier seg selv, selv om rødgrønne snillister nekter å innse realitetene.

En god plass å starte er å innføre karensdager og kanskje kutte sykelønnen til 80-90%. Ens egen sykelighet skal ikke automatisk fullfinansieres av felleskassen. Litt bør man kunne ta på egen kappe.
    Fylle opp med med NAV klienter? Det er absolutt ikke overraskende at mange av de som kommer til Norge havner på NAV når de blir møtt med slike holdninger i samfunnet. Og vi fyller ikke opp. Dette er propaganda fra den brune siden av naustet.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.201
    NAV, NAV, her meg der, veldig fokus på NAV, skrubbsår i sjela og slim på hoved-nerven og så NAV i noen år. Må få hjelp og støtte. Dette er gått for langt i Norge, helt sikkert. Bør strammes inn kraftig både for etniske nordmenn og de som har kommet hit etter å ha fått kursing om nav muligheter i Norge, før de flyktet gjennom Europa og opp hit nord til vinter og kulde. Gratis leilighet og oppvarming og barnevogn og sykkel til barna. Noen er heldige.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.443
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte denne kunne være interessant som et historisk flashback selv om den er litt ute av fase ift progresjonen i tråden... har ikke sett hele men regner med at den er relevant og interessant....

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.978
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Svært interessant!!! Bl.a. avsnittet om Kings Bay- ulykken og Ny Ålesund. Jeg har ca ett år til sammen der oppe, og har lest mye om dette.'

Forøvrig bet jeg meg merke i et utsagn i begynnelsen..." Stortinget er et gjennomsnitt av folket.... " Det tror jeg passer svært dårlig på dagens smfunn og situasjon.

G

Gjestemedlem

Gjest

Fylle opp med med NAV klienter? Det er absolutt ikke overraskende at mange av de som kommer til Norge havner på NAV når de blir møtt med slike holdninger i samfunnet. Og vi fyller ikke opp. Dette er propaganda fra den brune siden av naustet.
    Ta Somaliere f.eks. som vi har hentet 40-50.000 av. Under 10% av kvinnene er i heltidsjobb og tallet for menn er også begredelig. Mennesker som er mer enn fornøyd med å snylte på nordmenn resten av livet, og som med få unntak strengt tatt ikke har noe her i landet å gjøre egentlig. Men selvgodhetsonanerende venstrevridde finner det på svensk maner så tiltalende med slik politikk at kostnadene på hundrevis av milliarder fra statskassen er bagateller som de driter tynt i. At de er i ferd med å undergrave hele velferdssamfunnet er over deres fatteevne. Det eneste som svever rundt i hodene deres er at en selvforherligende vrangforstilling og hvor "gode" og "humane" og "ikke-brune" de jo er som helt unødvendig ødsler bort fellesskapets midler som ellers ville bli brukt til å videreføre velferdsordningene som de vi har blitt vant med.

Men prisen blir vannvittig, og vi ser hvordan slik politikk er i ferd med å rasere vårt naboland. Økonomisk, kulturelt og sikkerhetsmessig.

Sist redigert av en moderator:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Litt tankespinn:

Somaliere koster visstnok 9 mill per stykk.

Et planfadderbarn koster 350 kroner i måneden. Det blir 4.200 i året. Altså kunne vi finansiert 119 planfadderbarn i 18 år per somalier.
    Det er 45.000 somaliere i Norge. Pengene for dem kunne altså sikret 5,35 millioner barn en god oppvekst.

Hva blir det om man hadde tatt med Sverige også?

6

65finger

Gjest

såså, trekke det brune kortet? Imangel av noe bedre? Sannheten er nok midt i mellom rosenrødt og elendig. Fleskeberget av offentlig utgifter må kuttes før eller siden og da blir det tøffe prioriteringer. Å kutte siden blir vondest

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.310
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en nå venter litt med brunbeisingen...
    38DAC7BF-F79A-4E12-9736-F1210971CF38.jpeg

Det er desverre slik at det er forferdelig vanskelig å få innvandrere med liten eller ingenting skolegang ut i en meningsfylt jobb. En av hovedårsakene er at arbeidsmarkedet i Norge har få jobber som ikke har krav til kvalifikasjoner. En minst like stor årsak er at mottaksapparatet ikke evner å sørge for at disse personene kan tilegne seg de nødvendige kvalifikasjonene. En må også prøve å finne ut av de kulturelt betingede årsakene som også har en del å si.

Om en bare drar fram beiskosten med en gang, så kommer en ingen vei. En må heller se på tingene, og dersom en påstand har noen elementer som ser ut til å passe med terrenget, så må en kanskje se etter underliggende årsaker for å se hva en kan gjøre.

En god del av hverdagsrasismen kommer av at legitime kritiske spørsmål til andre kulturer søkes stilnet med rasismekortet.

Om statistikken viser at det er svært mange somaliere som ender opp på NAV, så kanskje en må se på årsakene til hvorfor dette skjer, istedenfor å prøve å bare avfeie de som påpeker problemet.

Johan-Kr

G

Gjestemedlem

Gjest
    Litt tankespinn:

Somaliere koster visstnok 9 mill per stykk.

Et planfadderbarn koster 350 kroner i måneden. Det blir 4.200 i året. Altså kunne vi finansiert 119 planfadderbarn i 18 år per somalier.
    Det er 45.000 somaliere i Norge. Pengene for dem kunne altså sikret 5,35 millioner barn en god oppvekst.

Hva blir det om man hadde tatt med Sverige også?
    Ja det er skremmende å tenke på hvilket grotesk sløseri med fellesskapets midler dette egentlig er. Somaliere alene koster landet over 400 milliarder kroner. Noe som kunne blitt brukt på noe nyttig i stedet. Veibygging, eldreomsorg, skolevesen f.eks. Ting som faktisk gavner landet.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

såså, trekke det brune kortet? Imangel av noe bedre? Sannheten er nok midt i mellom rosenrødt og elendig. Fleskeberget av offentlig utgifter må kuttes før eller siden og da blir det tøffe prioriteringer. Å kutte siden blir vondest
    Trekker det brune kortet da det er helt på sin plass. Fylle opp landet...... Makan til tull, 45.000 somaliere, er det da en riktig beskrivelse?
    Og alle er ikke arbeidsledige, selv om det er mange av de som ikke kan/vil/greier å komme inn i arbeid.
    Men med holdningene som mange av de blir møtt med er det pokker meg ikke enkelt heller.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.734
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis en nå venter litt med brunbeisingen...
    Vis vedlegget 525499

Det er desverre slik at det er forferdelig vanskelig å få innvandrere med liten eller ingenting skolegang ut i en meningsfylt jobb. En av hovedårsakene er at arbeidsmarkedet i Norge har få jobber som ikke har krav til kvalifikasjoner. En minst like stor årsak er at mottaksapparatet ikke evner å sørge for at disse personene kan tilegne seg de nødvendige kvalifikasjonene. En må også prøve å finne ut av de kulturelt betingede årsakene som også har en del å si.

Om en bare drar fram beiskosten med en gang, så kommer en ingen vei. En må heller se på tingene, og dersom en påstand har noen elementer som ser ut til å passe med terrenget, så må en kanskje se etter underliggende årsaker for å se hva en kan gjøre.

En god del av hverdagsrasismen kommer av at legitime kritiske spørsmål til andre kulturer søkes stilnet med rasismekortet.

Om statistikken viser at det er svært mange somaliere som ender opp på NAV, så kanskje en må se på årsakene til hvorfor dette skjer, istedenfor å prøve å bare avfeie de som påpeker problemet.

Johan-Kr
    De som melder om at vi fyller opp landet med somaliere må tåle å få høre at dette er over streken, eller kansje melderen har blitt en lettkrenkende, femirosagrønnsvenskekommunist?

G

Gjestemedlem

Gjest

Trekker det brune kortet da det er helt på sin plass. Fylle opp landet...... Makan til tull, 45.000 somaliere, er det da en riktig beskrivelse?
    Og alle er ikke arbeidsledige, selv om det er mange av de som ikke kan/vil/greier å komme inn i arbeid.
    Men med holdningene som mange av de blir møtt med er det pokker meg ikke enkelt heller.
    Ja det er faktisk ca 45000 somaliere i Norge. Og tallene som forteller kostnaden, i snitt 9 millioner per somalier, inkluderer alle dem i arbeid. Uten dem ville tallet svær enda høyere. Nå er det også den gruppen som arbeider minst, og under 10% av kvinnene han en heltidsstilling. Alle de andre lever på staten og nordmenn. Taller er ikke spesielt høyt for menn heller. De aller fleste av dem er mer enn fornøyd med å snylte og tygge khat og har ingen intensjoner om å nedverdige seg til å gjøre et dagsarbeid her i landet.

At man får negative holdninger til permanente snyltere, døgenikter og islamdyrkere er ikke spesielt underlig heller. Det var en stor feil å importere denne gruppen, og vi må i alle fall ta lærdom av våre feil og stenge døren for ytterligere opportunister.

C

cruiser

Gjest
    Nå er vel somaliere den store gruppen i statistikken som ankom sist, så det er ganske naturlig at de også kommer dårlig ut.

S

Slubbert

Gjest
    For hundre år siden var det ingen. Masseinnvandring fra fjerntliggende (geografisk og kulturelt) deler av verden er et nytt eksperiment i menneskehetens historie, og i motsetning til andre og langt mindre samfunnsinngripende politiske endringer ble det ikke gjort noen konsekvensutredning i forkant. Hva vet vi egentlig om konsekvensene? Og om vi har et moralsk imperativ for å hjelpe mennesker fra fattigere deler av verden (og om det er skillelinjen brunt/ikke-brunt), er det da mest hensiktsmessig å hente dem hit?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn