Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.062
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er det ikke ofte jeg bryr meg med å lese kommentarfeltene i VG, men Larson er faktisk inne på noe her.... det lukter MAGA .. eller kanskje MANA - lang vei.... er det ikke noe som kaller seg "Norwegian Rednecks..." ?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Eg likte betre DU, sjølv om det var på bokmål......(distriktenes utbyggingsfond)
    De er jo det ennå, same shit different wrapping, lange kompliserte retningslinjer for når man skal bevilge penger til oppgradering av fjøs de har. Men det må dryppe litt på klokkerne også for at det skal virke. Tipper det ble en million eller to bare til den/dem som byttet navnet fra DU til IN. Nytt tak på fjøset :)
    Mitt inntrykk var at parkinsons syndrom slo inn. DU var rimeleg ubyråkratisk då eg prøvde med på forsterkarproduksjon (var vel i 1984-85). Vi søkte, ein fyr dukka opp og fekk forklart konseptet på ein enkel måte, og fyren fekk med seg detaljerte opplysningar. Ein knapp månad etterpå fekk vi ein liten sum som gjorde oss i stand til å lage nokre prototypar, og så feiga vi ut då krisa kom, og vi fekk anna arbeid.
    fem-seks år seinare fann kona mi eit utruleg smart design for tøybleier. Eg tipsa henne om DU, og ho prøvde same prosedyre, og ganske rett, det dukka opp ein sakshandsamar. Kona forklara, og eg tenkte at dette går i boks. Men så fortel sakshandsamaren at ho fyrst måtte gjere ei marknadsundersøking. Det ville koste nokre tusen, og her var det eigenandel. Sjølve marknadsundersøkinga kunne sakshandsamaren skaffe personressursar til....
    Kona ga opp. Vi finansierte småbarnsforeldreutgiftene på andre måtar (mellom anna hifi-skriveri)...

Det er bra å ha støtteordningar for å få fram kreativitet og skape nye arbeidsplassar, spesielt i distrikta. Eg har vore med på ei storsatsing på entreprenørskap i skulen, og synest det er bra. Problemet er at dei byråkratiske kontrollordningane er så omfattande at det tek luven frå mange, spesielt når du skal drive elevbedrifter og lærer elevane om dette, i staden for å jobbe med produktutvikling og produksjon. Eg innser kor viktig det er med kontroll (mange døme på snusk i mange bransjar), men det eksisterande regelverk og system er ikkje gunstig.
    NPM inntok norsk innovasjon og målet ble å sette inn så mange "ekspertledd" som mulig mellom tiltak og resultat, siden alle disse som sitter på kontor rundt omkring og "innoverer" må ha noe å gjøre. Det er et underlig skue og man møter mange som absolutt ikke har innsikt i hva visittkortet påstår at de kan. De følger maler som skal "sikre kvalitet", men som er laget for at de ikke skal gå fullstendig i baret.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Nå er det ikke ofte jeg bryr meg med å lese kommentarfeltene i VG, men Larson er faktisk inne på noe her.... det lukter MAGA .. eller kanskje MANA - lang vei.... er det ikke noe som kaller seg "Norwegian Rednecks..." ?
    Nå er nok disse et meget marginalt fenomen. De passer inn i Dephs "sekkepost" bygdetullinger og naustegubber"! Forøvrig er den serien på TV i likhet med tilsvarende fra amerikansk TV resultat av nøye manuskripter.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.265
    Torget vurderinger
    96
    Du får melde deg på første etikk-kurs, Gjestemedlem. Moral og lovliglighet er to adskilte begreper.

Når noen sier de ikke har gjort noe ulovlig og viser til lovverket, og de dermed ikke har gjort noe galt, viser at de intet har forstått om moral og etikk.
    Jeg vil heller ha den beste lederen enn han som aldri har brutt en fartsgrense. Takk og lov for at folk som deg ikke styrer viktige avgjørelser i Norge. Foreløpig er ingen lover bevist brutt og etter det jeg har lest om Tangen virker han bunnsolid.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Du får melde deg på første etikk-kurs, Gjestemedlem. Moral og lovliglighet er to adskilte begreper.

Når noen sier de ikke har gjort noe ulovlig og viser til lovverket, og de dermed ikke har gjort noe galt, viser at de intet har forstått om moral og etikk.
    Jeg vil heller ha den beste lederen enn han som aldri har brutt en fartsgrense. Takk og lov for at folk som deg ikke styrer viktige avgjørelser i Norge. Foreløpig er ingen lover bevist brutt og etter det jeg har lest om Tangen virker han bunnsolid.
    beste lederen? smalsynthet er vel snart en ny folkesykdom.

https://www.hifisentralen.no/forume...-skjer-i-gutteklubben-grei-3.html#post3076377

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Bra om den ynkelige norske småligheten

--

«Mitt livs seminar»

https://finansavisen.no/leder/2020/04/20/7519087/mitt-livs-seminar

Hvis påtroppende leder av Oljefondet (NBIM), Nicolai Tangen (53), skulle trekke seg fra stillingen som leder av Oljefondet før han har tiltrådt, vil det være et stort tap for Norge og kommende generasjoner.

Oljefondet har hatt en strålende leder i Yngve Slyngstad og Tangen er ikke dårligere, og i fondet er det verdier for 10.000 milliarder kroner.

Selv har Nicolai Tangen som stifter av og forvalter i fondet Ako Capital tjent seg opp en formue på 12 milliarder kroner. Fem milliarder kroner er plassert i stiftelsen Ako Foundation som skal gi bort milde gaver, og syv milliarder kroner tar Tangen med hjem til Norge etter London-tilværelsen. Det blir det mye formuesskatt av.

Resultatene taler for seg selv. Nicolai Tangen er mannen Oljefondet trenger.

Men nå er det Tangen kaller for «mitt livs seminar», av lederen i Fellesforbundet, Jørn Eggum, døpt om til «århundrets smøretur».

Det er mer enn nok, vil vi tro, til å få Tangen til å vurdere om han vil ta jobben, men han er en tøffing som ikke gir seg så lett. Vi får se.

Saken er at VG har avslørt at Tangen i november i fjor hadde invitert 130 personer (venner, bekjente, fagfolk og andre) til et tredagers seminar på Tangens studiested Wharton i Philadelphia. Gjestene, de fleste, ble fløyet inn med privatfly fra London og Oslo.

Dette var åpenbart luksus og Tangen betalte alt, inkludert en konsert med Sting til ni millioner kroner. Temaene var politikk, økonomi, helse og utdanning. 30-40 personer kom fra Norge.

Smøring? For hva? For å få jobben i Oljefondet?

Veldig få av dem vi kjenner i norsk politikk, finans og samfunnsliv er synske.

Faktum er at dagens leder av Oljefondet, Slyngstad, overraskende sa opp sin stilling den 25. oktober i fjor og seminaret var i november. Tangen hadde arbeidet med drømmeseminaret i to år og innbydelser ble sendt ut i 2018 og 2019.

Ingen ante at Slyngstad ville gi seg (10.000 milliarder i forvaltning var et passende tidspunkt) og ingen hadde hørt om Tangen. Han ble kontaktet av et headhunterselskap i desember 2019.

Tidslinjen viser at det ikke var noen sammenheng mellom seminaret og Tangens kandidatur til toppstillingen i Oljefondet. Men at Tangen, Slyngstad og tidligere sjef for Oljefondet, Knut Kjær, som også deltok på seminaret, snakket om den prestisjefulle stillingen som ble ledig, må vi formode.

Det ingen kunne forestille seg, var at Nicolai Tangen skulle forlate London og Ako Capital til fordel for Norges Bank og Oslo.

Så er det den norske småligheten. Statsråd Torbjørn Røe Isaksen, som i fjor var næringsminister, deltok på seminaret og hadde innlegg. Han (departementet) betalte reise og hotell selv, men spiste gratis med Tangen og de andre. Etter VGs oppslag må han nå melde inn måltidet til Stortingets register for økonomiske interesser. Sikkert formelt korrekt, men herregud.

Yngve Slyngstad, som også holdt innlegg, betalte fly til New York og tog fra New York til Philadelphia selv, men fløy i Tangens privatfly hjem til Oslo. Det burde han ikke gjort, og han beklager. Norges Bank skal granske reisen og flyturen. Det er takken for strålende forvaltning av Oljefondet.

Den personen som sitter mest utsatt er regjeringsadvokat Fredrik Sejersted. Han har vært nær venn av Tangen i 34 år, og ble invitert til å delta. Som privatperson og venn. Det burde vi tåle, men det er utvilsomt at Sejersted får et habilitetsproblem i relasjon til Oljefondet og dets nye leder.

Det er grovt å kalle dette århundrets smøretur. Dette var en mann som har tjent ufattelig mye penger og som derfor ville arrangere tidenes seminar for ledere i politikk, næringsliv og forvaltning. På sitt gamle studiested.

Det var en gave. Rett nok en luksusgave, men det blir søkt når Trygve Slagsvold Vedum vil ha en redegjørelse fra statsministeren om hva en offentlig tjenestemann kan være med på.

Hvis det ender med at Tangen kaster kortene, er det trist, men ikke overraskende. Det er mye man kan drive med med syv milliarder kroner i banken.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Tillater meg å hente frem denne. Første stikk var at kona til Tor Mikkel Wara hadde bigeskjeft som performance-terrorist i egen husstand.

Jeg får fire flasker god whisky!

Skjermbilde 2020-04-28 kl. 15.07.48.jpg

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Vi var nok flere som syntes det "luktet" litt av denne saken, helt fra starten av.

Jeg ble litt mer overrasket i Wara-saken.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo det første politiet begynner å kikke på: nærmeste forbindelser. Og en milliardær med en utgått kone bør være midt i blink. Men du kan godt tillate deg å smile litt. Jeg gjør det - fire fine whiskyer på vei.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.334
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det er jo det første politiet begynner å kikke på: nærmeste forbindelser. Og en milliardær med en utgått kone bør være midt i blink.
    Den mest opplagte hypotesen, spør du meg. Nå er det jo garantert ledd i både den tidlige og senere etterforskningen allmenheten ikke kjenner - og det må jo ha vært troverdig etterforskningsmateriale bak bortføringsteorien, all den tid politiet lenge holdt fast ved det.

At de nå har valgt å sikte Hagen for drap, eller medvirkning tyder på at de nå besitter mer enn bare indisier. Det blir spennende å følge utviklingen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    for velgere som ser på seg selv som forbrukere, så er slikt ikke så viktig, bare varene blir levert…
    Vedkommende ble også næringsminister over 2 år etter sist velgerene hadde anledning til å si noe om sammensetningen av Stortinget, og i forlengelsen av det hvilken regjering vi skulle ha. Velgerene skal på ny si sitt om halvannet år så får vi se hva som skjer da. Man kan i det minste håpe at valget er styrt av noe mer enn hvor vidt en minister var habil i en sak rundt Norwegian Air Shuttle.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Er ikke første og siste gang ministere lar være å habilitetsvurdere seg selv. Du vet at dette ikke er et frittståemde eksempel.

Siste nytt i smøresaken er at 7 av Tangens 11 referanser var på smøreturen. Det var ikke verdt å nevne, for det var en profesjonell konferanse, ifølge Norges bank. Habiliteten var selvsagt i den skjønneste orden.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.715
    Er ikke første og siste gang ministere lar være å habilitetsvurdere seg selv. Du vet at dette ikke er et frittståemde eksempel.

Siste nytt i smøresaken er at 7 av Tangens 11 referanser var på smøreturen. Det var ikke verdt å nevne, for det var en profesjonell konferanse, ifølge Norges bank. Habiliteten var selvsagt i den skjønneste orden.
    Neida, men jeg tviler på at noen habilitetsvurderinger fra eller til er hva velgere tenker mest på når de skal avgi sin stemme.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Neida, men jeg tviler på at noen habilitetsvurderinger fra eller til er hva velgere tenker mest på når de skal avgi sin stemme.
    Vel, velgerne burde. Anti-korrupsjon må styrkes i Norge. Politikere som driter i sin habilitet bør kastes ut av maktposisjoner. De har ikke forstått det grunnleggende.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Du vet hvordan det hadde gått. En eller annen skandalebelastet toppsjef eller politiker hadde blitt innsatt som sjefen for antikorrupsjonsetaten. Og så hadde ting fortsatt akkurat som før, bare med litt flere direktører.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    I Norge fjerner vi ombudsmannens innsyn i forksjellige prosesser, for det er jo greiest at han ikke får vite der han forsvarer den vanlige mannen i gata mot maktovergrep. Så å opprette en egen etat er ikke stedet hvor jeg ville ha begynt. Vi kan styrke det vi allerede har og gi konsekvenser for de som driter i kravene om åpenhet.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.385
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Framleis spiser vi uhorvelig mye mer kjøttmat nå enn da vi var barn, og barnas midjemål forlenges.
    Spis gulrøttene deres!

Chrom

Medlem
    Ble medlem
    02.04.2020
    Antall liker
    5
    jepp, det bør være avstand mellom næringslivet, organisasjonene og politikerene

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.062
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg følger ikke med fotballgreier, men ble det avsagt dom i den saken? Hvis ikke, - er det kanskje din uttalelse som er lavmål?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.003
    Sted
    Trondheim
    Fra Wikipedia:

"Sarr ble i 2018 anklaget for en sovevoldtekt som skal ha skjedd i 2017 og han ble frifunnet i tingretten. Han ble deretter dømt til å betale oppreisningserstatning til kvinnen etter sannsynlighetsovervekt.[5][6] Dommen ble anket av påtalemyndigheten. Kvinnesaksgrupper kritiserte at Sarr fortsatte å spille for Molde i perioden fra tiltalen ble tatt ut til saken kom opp i retten.[7]
    I 2019 flyttet Sarr til Russland for spille for en klubb der.[8][9] Etter noen måneder i Russland meldte han overgang til en klubb i Saudi-Arabia.[10][11] 11. juni 2019 ble Sarr etterlyst internasjonalt via Interpol for å ikke møte i retten. Ingen av de to landene har utleveringsavtaler med Interpol.
    I februar 2020 ble Sarr på nytt anklaget for en voldtekt som angivelig skal ha skjedd i november 2018, etter at Molde spilte en kamp på bortebane mot Sandefjord.[12][13] Denne saken ble henlagt i slutten av februar 2020. Årsaken var at politiet ikke hadde informert Sarr om at etterforskningen mot ham var gjenopptatt innenfor den lovpålagte fristen på tre måneder.[14] I mars 2020 avviste Høyesterett anken fra Sarr, som ble dømt til å betale 150.000 kroner i erstatning til kvinnen i denne voldtektssaken.[15] Erstatningsdomen er således rettskraftig."

Så det ble ansett at det var over 50% sjanse for at voldtekten hadde funnet sted, men for å dømmes er ikke dette nok. Det er imidlertid nok til å idømmes å betale oppreising.
    Han lar være å møte i retten når han anklages for en ny voldtekt og saken henlegges grunnet en teknikalitet.
    Mens saken var oppe i retten lot Molde Sarr være lagkaptein. "Se - dette er en mann vi stoler på!" Grei måte å sende en melding på.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.062
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    OK - tvilsom sak, - i beste fall... men er det nok til å sparke Molde ut av serien? Egentlig nokså glad for at jeg stort sett driter i fotball...:cool: selv om jeg gjerne ser en god kamp hvis jeg ikke har annet å finne på...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Fyren flyktet til russland etter at Molde beleilig ble enig med han om å kansellere kontrakten. Så ble han etterlyst av interpol, og da passet han på å flykte til saudi-arabia. Hvem hjalp han med overgangene? Jo, agenten Jim Solbakken som er Ole Gunnar Solskjærs gode venn.

Molde spilte Sarr mens han var anklaget for voldtekt, det er ikke bare én voldtekt men 6-7 stykker, og ga han kapteinsarmbåndet. Molde frigjorde han fra kontrakten slik at han kunne flykte til Russland. Og Molde skjønner ingenting av at det er bannere mot dem på bortebaner. Rart det der.

Måtte Molde-ledelsen tråkke barføtt på legoklosser til evig tid.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Foppall dreier seg aller mest om penger. Og når det kommer til penger, store penger som her, så har det fint lite med moral å gjøre og enda mindre om "hjerte for klubben"!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    jeg skal ikke påberope meg spesialinnsikt i fiskeripolitikken, men …

Et fiskeripolitisk totalhavari | Lena Amalie Hamnes

Skal regjeringen trumfe gjennom stortingsbehandling i den viktigste fiskeripolitiske saken i moderne tid, uten tanke for Riksrevisjonens alvorlige kritikk? Det er en hån mot demokratiet.

Kjernen i Riksrevisjonens kritikk av fiskeripolitikken er at store samfunnsverdier i form av retten til å fiske (kvoter), er konsentrert på svært få hender, at vi har fått færre og større fartøy, det utenlandske eierskapet har økt og at de vanvittige kvoteprisene hindrer rekruttering.

Fiskerettighetene forsvinner ut av fellesskapets skattkiste uten at konsekvenser for samfunn og samfunnsøkonomien er utredet. Lokalsamfunn betaler prisen.

Mange forslag i regjeringens «Kvotemelding» vil utvilsomt forsterke den feilslåtte politikken Riksrevisoren kritiserer. Det er en brutal og arrogant maktpolitikk fra regjeringens side når de med støtte fra Fremskrittspartiet presser gjennom en stortingsbehandling allerede 7. mai, tross protester fra store deler av næringen, en samlet opposisjon og ordførere kysten rundt.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.893
    Torget vurderinger
    2
    Equinor, Telenor og Statkraft. Virksomheter som brenner av milliarder på å leke storkarer i utlandet.

F5BCDFF0-27C7-4D4D-999A-EA1CF7A971D7.jpg

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.062
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er stygt redd for at dette blir resultatet, men vi får nå se.... Problemet er tildels selve kvoteordningen, men også den såkalte struktureringen og ikke minst samsfiskeordningen, som nærmest frigjør kvoten fra båten. Alt dette har tilsamme gjor at kvotene nå er blitt så dyre, at kun selskaper med tung kapital i ryggen kan kjøpe kvoter. Smådrivere og nykommere har ikke en snøballs sjanse et visst sted til å stille kapital for kvotekjøp, og dermed samles stadig større kvoter på stadig færre hender. Også fiskeriene har selvsagt hatt en teknoloigisk utvikling, noe annet skulle vel bare mangle, men for 40 år siden var det rundt 60-70 fiskeriregistrerte båter i kommunen, mens det i dag er under 20, og de fleste af disse eies av "samfiskeselskaper" som spekulerer i å slå sammen kvoter fra flere båter.
    For 6-7 år siden var det en bekjent av meg som eide en 55' båt med god kvote ( husker ikke hvor mye), men kvota var da verdt ca 6 mill, båten egentlig ingenting, for en båt uten kvote er nesten regnet som skrap. Han hadde da avtale med en svigersønn som skulle overta båt og kvote. Så skjedde det at ei frakteskute fikk trøbbel me styremaskinen inne i havna og gikk på baåten, som sank ved kai. Båten ble kondemnert og forsikring på 11 mill ble utebetalt. Kvota forsvant ut av kommunen, som etterhvert har skjedd med flere. Et grovt anslag sier at den kvota i dag har en verdi på rundt 10 mill.....Alle disse ordningene er skreddersydd for å favorisere kapitalsterke fiskeriselskaper, som får hånd om en stadig større andel. Verdien av slike samlekvoter blir etterhvert så stor, at det er en betydelig overhengende fare for at store deler av dette til slutt ender på utenlandske hender, om ikke nødvendige grep taes i tide.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Equinor, Telenor og Statkraft. Virksomheter som brenner av milliarder på å leke storkarer i utlandet.

Vis vedlegget 583265
    Nei men kjære deg. Den ansvarlige, geniforklarte Helge Lund, forsvant i god tid til bedre betalte toppjobber i utlandet og er vel nå omtrent milliardær. Som tatt ut av læreboka til Taleb.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.063
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er stygt redd for at dette blir resultatet, men vi får nå se.... Problemet er tildels selve kvoteordningen, men også den såkalte struktureringen og ikke minst samsfiskeordningen, som nærmest frigjør kvoten fra båten. Alt dette har tilsamme gjor at kvotene nå er blitt så dyre, at kun selskaper med tung kapital i ryggen kan kjøpe kvoter. Smådrivere og nykommere har ikke en snøballs sjanse et visst sted til å stille kapital for kvotekjøp, og dermed samles stadig større kvoter på stadig færre hender. Også fiskeriene har selvsagt hatt en teknoloigisk utvikling, noe annet skulle vel bare mangle, men for 40 år siden var det rundt 60-70 fiskeriregistrerte båter i kommunen, mens det i dag er under 20, og de fleste af disse eies av "samfiskeselskaper" som spekulerer i å slå sammen kvoter fra flere båter.
    For 6-7 år siden var det en bekjent av meg som eide en 55' båt med god kvote ( husker ikke hvor mye), men kvota var da verdt ca 6 mill, båten egentlig ingenting, for en båt uten kvote er nesten regnet som skrap. Han hadde da avtale med en svigersønn som skulle overta båt og kvote. Så skjedde det at ei frakteskute fikk trøbbel me styremaskinen inne i havna og gikk på baåten, som sank ved kai. Båten ble kondemnert og forsikring på 11 mill ble utebetalt. Kvota forsvant ut av kommunen, som etterhvert har skjedd med flere. Et grovt anslag sier at den kvota i dag har en verdi på rundt 10 mill.....Alle disse ordningene er skreddersydd for å favorisere kapitalsterke fiskeriselskaper, som får hånd om en stadig større andel. Verdien av slike samlekvoter blir etterhvert så stor, at det er en betydelig overhengende fare for at store deler av dette til slutt ender på utenlandske hender, om ikke nødvendige grep taes i tide.
    Så da er det vel omtrent lønnsomt å sørge for maskinproblemer og krasje inn i en kvotebåt da.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn