Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    .. gud bedre. Når man tror at bunnen måtte være nådd.
    Når du tar et helt elendig eksempel som er så off topic som det kan være...

Så må jeg jo fortelle deg det relatert til -Hva har gått galt i Norge, som virkelig er et problem. Jfr lamme og funksjonsnedsatte og pleiebehov fra familie.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Typisk eksempel på problemet i Norge - når meninger og føleri skal overstyre faginstanser som kun forholder seg til et regelverk. Samme så vi under nazimarsjen i Kristiansand hvor politiet tydelig sa tidlig at de hadde håndtert saken riktig, men etter flere runder med hylekor måtte politiet ut i media på nytt og "innrømme noe".

Det er en uholdbar, elendig og uansvarlig lederstil når både politikere og andre byråkrater som motsier/overstyrer og sår tvil rundt egne faginstansene på en slik måte. Stakkars de som sitter i politiet, UDI osv og bare gjør jobben sin.
    Den dagen skjønn ikke er en del av stillingsinstruksen, den dagen mister vi vår menneskelighet!
    Noe begge disse sakene viser til fulle.

Tilogmed i så enkel saker som fartsovertredleser blir det utvist skjønn, enda det i utgangspunktet er ren matte!
    Hvorfor skulle ikke da hvordan man har levd, og at det er barn og ektefelle inne bildet, ha noe å si?
    Du understreker poenget mitt. Les artikkelen på nytt - bemerk hva som står uthevet.
    Om det understreker ditt poeng, så understreker dette mitt i langt større grad.
    Hva i alle dager kan være så alvorlig med dette? Det finnes de som i langt større grad er en trussel mot Norge og som er å regne som kriminelle. En gift mor til 4 ser jeg ikek på som en stor trussel for Norges ve og vel. Mulig du gjør det, men litt medmennesklighet og SKJØNN må kunne utvises fra offentlige instanser. De tar henne fordi de kan, ikke fordi det er nødvendig eller påkrevet!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Siden det er noen år siden jeg fortalte om hvordan min da ti år gamle gutt som voksne mannfolk ropte rasistiske utrop til ham på gaten så kan jeg gjenta historien kort som forhistorie for oppdateringen i dag.
    Det var da jeg hadde tatt han med til skoletannlegen i Sandviken at vi stod på et busstopp og ventet på fem-eren tilbake til sentrum. Da ropte en mann på andre siden av gaten "go home to where you came from" til baluba junior. Etter å ha skremt tullingen på andre siden av gaten så heftig at han løp så fort beina kunne bære ham henvendte jeg meg til junior og forklarte at han sikkert var en som drakk for mye vin og ikke likte sitt eget liv, og derfor plaget andre folk. "Det er greit, jeg har lært meg å ignoerer deg" svarte den ti år gamle baluba junior. Det er tragisk nok at en tiåring skal vite betydningen av ordet ignoerere, om han ikke også skal bruke det for å beskriver hvordan han må forholde seg til voksne, hvite nordmenns rasisme.

I sommer var vi som kjent i Oslo, og min svigerinne kjente til historien og var litt nysgjerrig på hvordan han opplevde slikt i dag. Og akkurat der og da hadde jeg litt god følelse for at han skulle si at det ikke var så ille, men det han svarte var at det har blitt mye verre siden han var ti år. Siden den dagen har jeg tenkt på Gunnar Brekkes idiotiske innspill om at han ikke vet hvordan han skal forklare for sine barn av voksne folk mobber Donald Trump. Fy faen, snakker om patetiske ikke-problemer. Hvordan skal jeg forklare for min sønn at han blir mobbet av voksne menn på vår alder, som har fått sine ekstreme meninger mer og mer normalisert av den typen retorikk mange mer liberale gjerne bruker om innvandrere? Det har blitt mer og mer normalisert for voksne å mobbe barn og tenåringer for hudfargen sin alene.

Slik jeg forstår det så er det på ham er det islamhets som gjør at baluba junior opplever økt rasisme, på tross av at han ikke er muslim. Men han er brun i hudfargen, så da kan han trygt hetses for han er uønsket uansett. :'(

Ja, jeg gråter for min sønn.
    All sympati for situasjonen og det er alltid en dårlig ide å dømme folk utifra hvordan de ser ut og de mange feilkoblinger folk gjør basert på antagelser og feilslutninger. Det er et sunnhetstegn at poden på en tidlig stadium har forstått at problemet ligger hos dem som hester og ikke hos ham selv. Jo tidligere man forstår dette jo bedre. Kan man bare se dumt på rasister og spesielt den utagerende typen, og gjøre som du ... sammenligne dem med fullemenn og folk med problemer, så er man langt på vei. Ingen er immun mot hets og nid men klarer man å distansere seg og se det som et problem hos de som bedriver slikt så har man et godt vern, og sin selvfølelse og integritet i behold.

Men på et vis går du litt her i den samme fellen selv, om du ikke bare uttrykte deg litt upresist. Det jeg refererer til er "er det islamhets som gjør at baluba junior opplever økt rasisme". Hadde du sagt muslimhets ville jeg vært ening. Men islamhets er noe helt annet. Islam fortjener hets, kritikk og motstand så det rekker. Men det må ikke bli til eller forveksles med hets mot mennesker som helt tilfeldig er født inn i en kultur der de er muslimer.

De fleste her inne ville vært muslimer om de tilfeldigvis ble født i Syria eller Irak.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Islamhets, muslimhets... semantikk. Du vet utmerket godt hva jeg mente, og det skjønner alle andre også. Han blir hetset fordi hans mellombrune farge gjør at mange tror han er somalisk, og det er på grunnlag av at de tror at han er muslim at mobbingen har tiltatt. Før var det bare for hudfarge, nå er det både for hudfarge og potensiell religiøs tilhørighet på grunn av hudfargen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    .. gud bedre. Når man tror at bunnen måtte være nådd.
    Når du tar et helt elendig eksempel som er så off topic som det kan være...

Så må jeg jo fortelle deg det relatert til -Hva har gått galt i Norge, som virkelig er et problem. Jfr lamme og funksjonsnedsatte og pleiebehov fra familie.
    Tema her er foreldelse og svindel. Jeg gir et hypotetisk eksempel for å underbygge at jeg finner svakhet i argumentet at en sak kan være foreldet hvis svindelen ikke bare var et engangstilfelle for 15 år siden, men er en kontinuerlig prosess og der med ikke kan falle inn under denne kategorien.

Så det handlet ikke om golf
    det handlet ikke om funksjonshemmede
    det handlet ikke om problemer med å sitte i rullestol
    heller ikke om generelle pleietrengende

...

For meg virker det som at du ser et ord, og så setter det i gang en tankerekke som må publiseres. Som om det er en total mangel på evne til å trekke et poeng ut i fra et eksempel uten å henge seg opp i uvesentlige tilfeldig valgte detaljer i sammenligningen.

Jeg finnes slikt frustrerende å forholde seg til, og jeg beklager tidvise unødvendige sukk.

Det jeg finner aller mest sympatisk med deg er at du ikke ser ut til å ta mine kommentarer personlig eller lar deg trolle eller oppvigle selv om det aldri var hensikten. Jeg har bare ikke ennå funnet en rett frekvens å kommunisere på, og det tar jeg som en utfordring.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Islamhets, muslimhets... semantikk. Du vet utmerket godt hva jeg mente, og det skjønner alle andre også. Han blir hetset fordi hans mellombrune farge gjør at mange tror han er somalisk, og det er på grunnlag av at de tror at han er muslim at mobbingen har tiltatt. Før var det bare for hudfarge, nå er det både for hudfarge og potensiell religiøs tilhørighet på grunn av hudfargen.
    Jeg håpet det var hva du mente, men det er slettes ikke bare semantikk. Det er en avgrunn mellom det å hetse islam og det å hetse muslimer.

Man går også i en felle om man tenker på hudfarge. Fargen i seg selv kan jeg ikke se noen ha et problem med. Det å bli brun i huden har jo lenge vært noe de fleste har lengtet etter og torturert seg selv med utallige grilltimer på strender i sommerferier for å oppnå.

Det er nok mer at folk kan koble utseende, hudfarge og klær sammen med helt andre måter å organisere en kultur og et samfunn på. Her kommer alle erfaringer, misforståelser og fordommer i fritt spill. Koblet med en tanke om at det norske er det ypperste så langt her i verden.

Når mange ser en øst- eller nordafrikaner så antar man ut i fra statistikk eller oppfatning at dette er en muslim. Selv om det er mange etiopiere i Norge som slettes ikke er muslimer, men som jeg sliter med å se forskjellen på utseendemessig vs. somaliere. Ikke at det heller burde bety så mye.

Jeg tror det mye handler om utseende og fremtoning totalt sett, selv om det finnes brødskaller som ikke er i stand til å se noen forskjeller. Jeg er i alle fall 100% sikker på at hvis utseende og farger var det eneste som skilte oss så ville vil levd i Kardemommeby alle sammen.

D

Danke

Gjest
    Siden det er noen år siden jeg fortalte om hvordan min da ti år gamle gutt som voksne mannfolk ropte rasistiske utrop til ham på gaten så kan jeg gjenta historien kort som forhistorie for oppdateringen i dag.
    Det var da jeg hadde tatt han med til skoletannlegen i Sandviken at vi stod på et busstopp og ventet på fem-eren tilbake til sentrum. Da ropte en mann på andre siden av gaten "go home to where you came from" til baluba junior. Etter å ha skremt tullingen på andre siden av gaten så heftig at han løp så fort beina kunne bære ham henvendte jeg meg til junior og forklarte at han sikkert var en som drakk for mye vin og ikke likte sitt eget liv, og derfor plaget andre folk. "Det er greit, jeg har lært meg å ignoerer deg" svarte den ti år gamle baluba junior. Det er tragisk nok at en tiåring skal vite betydningen av ordet ignoerere, om han ikke også skal bruke det for å beskriver hvordan han må forholde seg til voksne, hvite nordmenns rasisme.

I sommer var vi som kjent i Oslo, og min svigerinne kjente til historien og var litt nysgjerrig på hvordan han opplevde slikt i dag. Og akkurat der og da hadde jeg litt god følelse for at han skulle si at det ikke var så ille, men det han svarte var at det har blitt mye verre siden han var ti år. Siden den dagen har jeg tenkt på Gunnar Brekkes idiotiske innspill om at han ikke vet hvordan han skal forklare for sine barn av voksne folk mobber Donald Trump. Fy faen, snakker om patetiske ikke-problemer. Hvordan skal jeg forklare for min sønn at han blir mobbet av voksne menn på vår alder, som har fått sine ekstreme meninger mer og mer normalisert av den typen retorikk mange mer liberale gjerne bruker om innvandrere? Det har blitt mer og mer normalisert for voksne å mobbe barn og tenåringer for hudfargen sin alene.

Slik jeg forstår det så er det på ham er det islamhets som gjør at baluba junior opplever økt rasisme, på tross av at han ikke er muslim. Men han er brun i hudfargen, så da kan han trygt hetses for han er uønsket uansett. :'(

Ja, jeg gråter for min sønn.
    All sympati for situasjonen og det er alltid en dårlig ide å dømme folk utifra hvordan de ser ut og de mange feilkoblinger folk gjør basert på antagelser og feilslutninger. Det er et sunnhetstegn at poden på en tidlig stadium har forstått at problemet ligger hos dem som hester og ikke hos ham selv. Jo tidligere man forstår dette jo bedre. Kan man bare se dumt på rasister og spesielt den utagerende typen, og gjøre som du ... sammenligne dem med fullemenn og folk med problemer, så er man langt på vei. Ingen er immun mot hets og nid men klarer man å distansere seg og se det som et problem hos de som bedriver slikt så har man et godt vern, og sin selvfølelse og integritet i behold.

Men på et vis går du litt her i den samme fellen selv, om du ikke bare uttrykte deg litt upresist. Det jeg refererer til er "er det islamhets som gjør at baluba junior opplever økt rasisme". Hadde du sagt muslimhets ville jeg vært ening. Men islamhets er noe helt annet. Islam fortjener hets, kritikk og motstand så det rekker. Men det må ikke bli til eller forveksles med hets mot mennesker som helt tilfeldig er født inn i en kultur der de er muslimer.

De fleste her inne ville vært muslimer om de tilfeldigvis ble født i Syria eller Irak.
    Det er verdt å nevne at det du sier om at fortjener stryk HETS, men kritikk og motstand så det rekker er ISLAMISME, og ikke Islam.

En hvilken som helst muslim både de liberale muslimer som de jeg kjenner som naboer fra Isis områder i Irak og Syria, og de mer moderate eller fundamentale er ikke Islamister.

En hvilken som helst muslim tror på islam.

Akkurat som de fleste kristne både de mer liberale, eller de mer fundamentale eller moderate også tilhører trosretningen kristendom.

Det er ikke i og for seg galt å være fundamental, enkelte frikirker og vitnene er klart fundamentale. Men de tvinger ingen til å følge deres religion.

Forskjellen på ismen blir når du krever at andre med annen tro følger sharialover, eller tvinger folk til å følge islamske regler og kleskoder... Eller også som en Mullah eller Komeini beordrer andre muslimer til å gjøre kriminelle handlinger.

Men det går langt fra å være fundamental kristen, og det å være Breivik. Dersom man kaller Breivik fundamental, så er det et problem. Mest pga at kristendom fundamental eller ei er i sterk konflikt med slike Breivikgjerninger.

Sist redigert:

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Når det i ditt svar handler om at jeg valgte å kalle det islamhets istedenfor muslimhets så viser det jo at du ikke helt har skjønt hva som er de viktige poengene i historien, men henger deg opp i et bittelite semantisk poeng. For det er semantikken du henger deg opp i her, og kun et eneste ord som de fleste bør skjønne motivasjonen for å bruke. Eventuelt feilbruke litt ifølge det du henger deg opp i.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    For noen år siden var vi noen stykker som hadde vært på konsert, vi skulle ta en taxi hjem og stilte oss i kø. Rett ved siden av var det en sjappe som solgte nattmat til sultne ranglere. 3-4 av disse som skulle ha mat klarte samtidig å hetse disse 2 som stod i den vogna; dra dere til helvete hjem jævla muslimer, dere hører ikke til her, snyltere osv.

Jeg lurte jo fælt, de ville ikke ha dem her men samtidig så skulle de kjøpe mat av dem, så jeg gikk bort til dem for å spørre dem om hva som var greia; de ville kjøpe mat av dem samtidig som de ønsket dem til h...? Fikk ikke noe fornuftig svar men heller et tilbud om å benytte meg av VIP inngangen på intensiven oppe på sykehuset, da en i våres følge var en ok trent person på litt over 2m så ble imiddlertid tilbudet trukket tilbake ganske kjapt. Men noe fornuftig svar fikk jeg aldri.

Så hvis deffnått mener at folk kan/burde kunne skille mellom type hetsing så er det en grov overvurdering ute å går.

Forresten noen som har sett hvordan det ser ut rundt disse spiseplassene på natta etter stengetid? Står ikke til godkjent i orden og oppførsel i det hele tatt. Men måkene synes det er greit.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er verdt å nevne at det du sier om at fortjener stryk HETS, men kritikk og motstand så det rekker er ISLAMISME, og ikke Islam.
    Islam er et sett med primitiv brutal umenneskelig overtro. Så det er alt å hate og kritisere her. Men her er også store forskjeller mellom hvordan de forskjellige mennesker som er født inn i dette tolker det og forholder seg til det. Men på et nivå her så handler det om at jeg driter i hva idioti individer tror på eller foretar seg så lenge det ikke går ut over samfunnet eller andre mennesker.

Men Islamisme er verre. Det handler om å gjøre dette primitive svineriet til et lovverk vi alle må leve under. Det er mye mer alvorlig.

En hvilken som helst muslim både de liberale muslimer som de jeg kjenner som naboer fra Isis områder i Irak og Syria, og de mer moderate eller fundamentale er ikke Islamister.

En hvilken som helst muslim tror på islam.
    Er du en islamist er du min fiende. Er du en muslim er du bare litt dum i hodet. Stor forskjell.

Jeg vet ikke om det er i stand til å forklare mye, men en muslim og tidligere islamist jeg liker og har sansen for er Maajid Nawaz. Han er muslim, og selv om jeg ser på dette som idioti, er han ellers en oppegående person. Han er tidligere islamist og har sittet mange år i fengsel for det, men har kommet på bedre tanker og arbeider nå med å avradikalisere muslimer og styre dem bort i fra islamismen.

Det er kultur, forestillinger og nedarvet idioti som er problemet, ikke hvor du kommer fra eller hvordan du ser ut.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det du skriver nå er definitivt innenfor det jeg kan være enig i, men når du kommer med slik retorikk som dette så blir det vanskelig å trykke liker på posten. Akkurat denne typen uttalelser fra oppegående personer som deg legitimerer hetsing av annerledes utseende personer, selv om du definitivt ikke hører til blant rasistene selv.

Er du en muslim er du bare litt dum i hodet.
    Vi skal være kritiske til bakstreversk religion i samfunnet, men måten vi formulerer oss på bør ikke legge seg på et nivå som gir legitimitet til mer lumre uttalelser og hensikter.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så hvis deffnått mener at folk kan/burde kunne skille mellom type hetsing så er det en grov overvurdering ute å går.

Hvis man ikke klarer å skille det å hetse et menneske for den personen den er, eller tror den er, og det å hetse et sett med ideologisk søppel, det å sarve et sett med ideer og overtro som fører til et grusomt liv for millioner av mennesker ... ja så er man i mine øyne .. en jeg er veldig veldig glad for aldri ble lærer for barn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det du skriver nå er definitivt innenfor det jeg kan være enig i, men når du kommer med slik retorikk som dette så blir det vanskelig å trykke liker på posten. Akkurat denne typen uttalelser fra oppegående personer som deg legitimerer hetsing av annerledes utseende personer, selv om du definitivt ikke hører til blant rasistene selv.
    Det er to sider av problemet her.

De som kritiserer, dømmer eller plager dem som ser ut som eller oppfattes som noen som er i en gruppe som er eller oppfattes som problematiske.
    De som kritiserer et sett med tanker, ideologi, politikk og systemer som er gjennomsyrende utbredt hos mange grupper mennesker.

Slik jeg ser det er det denne gruppetenkingen som er roten til problemet. Det at man ikke klarer å se mennesker som individer men må, til en hver pris, klassifisere dem i grupper. Videre at det er gruppene man må forholde seg til. Dette er jo hele essensen i "identity politics" som har ført til oppblomstringen av den selsomme alt-right bevegelsen.

Mitt ønske og mål er at alle skal bli sett på som individer og ikke som en del av en gruppe. Venstresiden er like forbannet opptatt av å gruppere mennesker som høyresiden, og jeg liker det like lite.

• Liker
    Reaksjoner: PKG

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du er vel ikke helt fri for det du heller, selv om du innimellom kommer med uttalelser som dette. Ofte omtaler du hele folkegrupper som om de var ensartet, så ikke skyld denne problematikken på alle andre enn deg selv.

D

Danke

Gjest

Hvis man ikke klarer å skille det å hetse et menneske for den personen den er, eller tror den er, og det å hetse et sett med ideologisk søppel, det å sarve et sett med ideer og overtro som fører til et grusomt liv for millioner av mennesker ... ja så er man i mine øyne .. en jeg er veldig veldig glad for aldri ble lærer for barn.
    Man skal ikke drive hets av noen som helst.

Man skal kritisere saklig og drive motstand på den måten.

Ikke med hets og vold.
    Hets tar seg ikke ut..

D

Danke

Gjest

Hvorfor skal man hetse? Istedenfor å kritsere saklig?

Dersom man kritiserer en islamist saklig, så kan man faktisk ende opp med forståelse blandt folk OGSÅ vanlige oppegående muslimer.

Dersom man hetser en islamist, så kan man risikere å få alle muslimene mot seg. Litt sånn som feks Trump klarer på egenhånd.

Det fører til litt mer OSS mot DEM definisjon med svart og hvitt osv osv
    Vil bare nevne at det er veldig lite i verden som er svart og hvitt....

Men begrepet har desverre stor nedslagskraft og gehør både på forum og i politikk.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Du er vel ikke helt fri for det du heller, selv om du innimellom kommer med uttalelser som dette. Ofte omtaler du hele folkegrupper som om de var ensartet, så ikke skyld denne problematikken på alle andre enn deg selv.
    Ja jeg faller ofte i den samme fellen. Det er mye derfor jeg gjenkjenner den. Men jeg frykter heller ikke å hoppe inn i det vepsebolet som svensker frykter mer enn atomkrig:

Folkegrupper vs. statistikk.

Mitt forslag til løsning er å se mennesker som individer og drite i hvilken sosilologisk gruppering de måtte havne i, og derfor også å droppe alle forsøk for å kompensere for svakheter en eller annen gruppetilhørighet måtte invitere til.

D

Danke

Gjest
    Det er to sider av problemet her.

De som kritiserer, dømmer eller plager dem som ser ut som eller oppfattes som noen som er i en gruppe som er eller oppfattes som problematiske.
    De som kritiserer et sett med tanker, ideologi, politikk og systemer som er gjennomsyrende utbredt hos mange grupper mennesker.

Slik jeg ser det er det denne gruppetenkingen som er roten til problemet. Det at man ikke klarer å se mennesker som individer men må, til en hver pris, klassifisere dem i grupper. Videre at det er gruppene man må forholde seg til. Dette er jo hele essensen i "identity politics" som har ført til oppblomstringen av den selsomme alt-right bevegelsen.

Mitt ønske og mål er at alle skal bli sett på som individer og ikke som en del av en gruppe. Venstresiden er like forbannet opptatt av å gruppere mennesker som høyresiden, og jeg liker det like lite.
    Å kritisere noe SAKLIG er ikke det samme som netthets eller plaging.

Det er ikke greit å hetse eller plage folkegrupper, det er helt greit å drive saklig kritikk derimot.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg faller ofte i den samme fellen. Det er mye derfor jeg gjenkjenner den. Men jeg frykter heller ikke å hoppe inn i det vepsebolet som svensker frykter mer enn atomkrig:

Folkegrupper vs. statistikk.

Mitt forslag til løsning er å se mennesker som individer og drite i hvilken sosilologisk gruppering de måtte havne i, og derfor også å droppe alle forsøk for å kompensere for svakheter en eller annen gruppetilhørighet måtte invitere til.
    Nå snakker vi samme språk. Men ikke glem at svært mange ikke skjønner dette, og når vi stiller oss spørsmålet om hva som har gått galt (hvis noe har gått galt) så må vi se at påvirkningen til å bli islamist for unge annengenerasjons innvandrere er mer nyansert enn å bare holde fram ekstremistiske religiøse ledere. Mange etniske nordmenn er med på å presse disse unge i armene på ekstremistene, dermed blir også svaret på trådens spørsmål delt.

G

Gjestemedlem

Gjest

Dersom man kritiserer en islamist saklig, så kan man faktisk ende opp med forståelse blandt folk OGSÅ vanlige oppegående muslimer.

Dersom man hetser en islamist, så kan man risikere å få alle muslimene mot seg. Litt sånn som feks Trump klarer på egenhånd.

Men begrepet har desverre stor nedslagskraft.
    Godt poeng og jeg er enig med det.

Men hets vs. kritikk var ikke det viktige. Det var forskjellen mellom ideer, ideologier, systemer ... og mennesker.

Jeg ser ikke noe problem med å gå all inn mot en ide eller et system. Hets er innenfor når det kommer til islam, nazisme og kommunisme i min verden.
    Men hets rettet mot mennesker er feil. Kort og greit.

Som sagt ... hadde jeg eller deg verdt født i Syria 2017, Tyskland 1932, eller Sovjetunionen 1957 .... ja så ville de aller fleste her inne vært muslimer, nazister eller kommunister.

Men det betyr ikke at vi skal unnlate oss fra å yte alle motstand mot alle disse ideologiene, og til og med være fiendtlig innstilt mot dem som i dag fremmer dem.

D

Danke

Gjest

Men hets vs. kritikk var ikke det viktige. Det var forskjellen mellom ideer, ideologier, systemer ... og mennesker.

Jeg ser ikke noe problem med å gå all inn mot en ide eller et system. Hets er innenfor når det kommer til islam, nazisme og kommunisme i min verden.

Som sagt ... hadde jeg eller deg verdt født i Syria 2017, Tyskland 1932, eller Sovjetunionen 1957 .... ja så ville de aller fleste her inne vært muslimer, nazister eller kommunister.

Men det betyr ikke at vi skal unnlate oss fra å yte alle motstand mot alle disse ideologiene, og til og med være fiendtlig innstilt mot dem som i dag fremmer dem.
    Islamisme er ikke bra, det er alle enig i over hele det politiske spektrum i aksen høyre venstre med unntak av Islamistene selv.

Islam er enkelt og greit en religion med masse forskjellige retninger akkurat som kristendom.

Er det ok å være kritisk til religion? Helt klart både Islam og Kristendom tåler kritikk.
    Islam fortjener sågar mer kritikk enn vår kristendom av idag, det er jeg helt enig i.

Men det er viktig å følge med ballen, og ballen som er den store stygge ulven heter Islamisme...

Islam er bare troen alle muslimer har, Islamisme er noe annet.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Islam og islamisme.
    Har vi noen tilsvarende ord for kristendom og ???

For islamisme er jo politikk.

J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest

Ok, men hvordan hetser man en isme uten at man tar med seg mennesker i samme draget? Det kan da ikke være særlig spennende for hetsere å hetse ut i lufta mot ingenting? Skriver man det av seg på et forum? Og hvis så så blir det lett som baluben sier at noen hopper på og vi får en blandingshets; man tar med seg folk i samme slengen.

Skjønner hva du mener deff men i praksis så er ikke dette lett....

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Islam og islamisme.

Krf
    http://historieogfilosofi2.cappelendamm.no/binfil/download.php?did=41249

Krf er et demokratisk parti som baserer seg på kristne verdier...

Krf er ikke noe lignende i det hele tatt.

Så nei, vi har ikke noe lignende i Norge idag med unntak av de få som er Islamister..

Når du snakker om ideologier som skal påtvinge andre alt, så er det lignende fascisme og nazisme..

G

Gjestemedlem

Gjest
    Islam og islamisme.

Krf

Så nei, vi har ikke noe lignende i Norge idag.. Når du snakker om ideologier som skal påtvinge andre alt, så er det lignende fascisme og nazisme..
    Store forskjeller, og mage likheter. Å måtte leve i et land med over 50% oppslutning for Krf fremstår som meg som et helvete som jeg ville flyktet fra og søkt asyl i Nederland.

D

Danke

Gjest
    Islam og islamisme.

Krf

Så nei, vi har ikke noe lignende i Norge idag.. Når du snakker om ideologier som skal påtvinge andre alt, så er det lignende fascisme og nazisme..
    Store forskjeller, og mage likheter. Å måtte leve i et land med over 50% oppslutning for Krf fremstår som meg som et helvete som jeg ville flyktet fra og søkt asyl i Nederland.
    Jeg tror det er veldig få sjangser utenom i din fantasi at Krf i nær eller fjern framtid kommer til å få 50%, Krf er det parti jeg MINST også regner med vil gjøre revolusjon... Jeg er ikke redd for de for å si det sånn.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    "Islamisme er en politisk ideologi som har som mål at samfunnet skal styres i henhold til islam"

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For de som ikke klikket inn og leste denne...
    https://www.minervanett.no/namedropping-brun-saus/

Det er en ting som har forbauset meg i alle år. Det er hvor forskjellig henholdsvis høyreekstremisme og radikal islamisme skal bekjempes. Når jeg ser de sinte unge mennene marsjere, enten de har barbert av håret eller latt skjegget gro, tenker jeg at nazister og islamister er ett fett.

Begge grupper hater demokrati, ytringsfrihet, jøder, homofili og annet som er gøy. Begge mener at vold og diktatur er bra. I begge tilfeller kan det tenkes at marginalisering, utenforskap og andre ord fra O-fag-boken har penset dem inn på et ekstremt spor. Kommunen kunne i begge tilfeller bygget flere fritidsklubber, vil mange si.

Når det kommer til radikal islamisme, skal vi gå «kirurgisk» til angrep og kun kritisere de som er eksplisitt ekstreme. Og vi gjør det selvsagt med forbehold på innpust og utpust om at det er disse, og kun disse, vi er ute etter. Nåde den som ikke tar dette heseblesende forbeholdet hele tiden.

Da er det annerledes når det kommer til å bekjempe ekstreme krefter på ytre høyre. Her er det bare å peise på og male med bred, brunfarget pensel. Har du en høyreorientert meningsmotstander i skravleklassen, sier du? Bare føy ham til den brune årsakskjeden som ender i nazisme. Det er plass til alle.

Mvh
    OMF

• Liker
    Reaksjoner: PKG

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Oppførsel i Norge må tillegges stor vekt i slike saker som behandles i ettertid.
    Sliter fortsatt med å spikre regelen her.

Så dersom man virkelig har gått på dunken her i Norge - feks havnet i prostitusjon og rus, og livet sånn generellt er helt jævlig - da sender vi de tilbake...?
    Eller er det slik at hvis man har havnet i denne situasjonen uforskyldt, så får man bli, mens hvis man har hatt litt slapp moral, så er det ut av landet..?

Mvh
    OMF
    Har man integrert seg skikkelig i samfunnet og blitt en som bidrar så må jo det telle positivt i en rettssak i ettertid. Og motsatt, har du vært en dirtbag og livnært deg på kriminalitet i alle år så må det telle negativt. Kan egentlig ikke se det store problemet her. Om de integrerte får bli og det skaper en presidens i slike saker så er jo det relativt uproblematisk. Det er ikke mye styr med en bioingeniør. Det er værre med dirtbagene.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    880
    Typisk eksempel på problemet i Norge - når meninger og føleri skal overstyre faginstanser som kun forholder seg til et regelverk. Samme så vi under nazimarsjen i Kristiansand hvor politiet tydelig sa tidlig at de hadde håndtert saken riktig, men etter flere runder med hylekor måtte politiet ut i media på nytt og "innrømme noe".

Det er en uholdbar, elendig og uansvarlig lederstil når både politikere og andre byråkrater som motsier/overstyrer og sår tvil rundt egne faginstansene på en slik måte. Stakkars de som sitter i politiet, UDI osv og bare gjør jobben sin.
    Den dagen skjønn ikke er en del av stillingsinstruksen, den dagen mister vi vår menneskelighet!
    Noe begge disse sakene viser til fulle.

Tilogmed i så enkel saker som fartsovertredleser blir det utvist skjønn, enda det i utgangspunktet er ren matte!
    Hvorfor skulle ikke da hvordan man har levd, og at det er barn og ektefelle inne bildet, ha noe å si?
    Du understreker poenget mitt. Les artikkelen på nytt - bemerk hva som står uthevet.
    Om det understreker ditt poeng, så understreker dette mitt i langt større grad.
    Hva i alle dager kan være så alvorlig med dette? Det finnes de som i langt større grad er en trussel mot Norge og som er å regne som kriminelle. En gift mor til 4 ser jeg ikek på som en stor trussel for Norges ve og vel. Mulig du gjør det, men litt medmennesklighet og SKJØNN må kunne utvises fra offentlige instanser. De tar henne fordi de kan, ikke fordi det er nødvendig eller påkrevet!
    Jeg har full tillit at saken er gjennomlyst fra alle sider, og skjønn er utvist gjennom tre ulike instanser: Utlendingsdirektoratet, tingretten og Utlendingsnemnda.

Artikkelen er forøvrig uklar. Hun søkte familiegjenforening i 2004. Det fikk hun tydeligvis avslag på, og vi kan jo spekulere om det skyldes myndighetenes tvil om hun seilte med falskt flagg eller ikke (må være grunner til at politiet avhørte henne flere ganger etter hennes ankomst til landet i 2001). I 2005 velger de likevel å stifte familie uten permanent oppholdstillatelse i landet (barn i alderen 4-12år oppgis). Nå er familien redde for å kunne søke om familiegjenforening pga kravet til inntekt?

D

Danke

Gjest
    For de som ikke klikket inn og leste denne...
    https://www.minervanett.no/namedropping-brun-saus/

Det er en ting som har forbauset meg i alle år. Det er hvor forskjellig henholdsvis høyreekstremisme og radikal islamisme skal bekjempes. Når jeg ser de sinte unge mennene marsjere, enten de har barbert av håret eller latt skjegget gro, tenker jeg at nazister og islamister er ett fett.

Begge grupper hater demokrati, ytringsfrihet, jøder, homofili og annet som er gøy. Begge mener at vold og diktatur er bra. I begge tilfeller kan det tenkes at marginalisering, utenforskap og andre ord fra O-fag-boken har penset dem inn på et ekstremt spor. Kommunen kunne i begge tilfeller bygget flere fritidsklubber, vil mange si.

Når det kommer til radikal islamisme, skal vi gå «kirurgisk» til angrep og kun kritisere de som er eksplisitt ekstreme. Og vi gjør det selvsagt med forbehold på innpust og utpust om at det er disse, og kun disse, vi er ute etter. Nåde den som ikke tar dette heseblesende forbeholdet hele tiden.

Da er det annerledes når det kommer til å bekjempe ekstreme krefter på ytre høyre. Her er det bare å peise på og male med bred, brunfarget pensel. Har du en høyreorientert meningsmotstander i skravleklassen, sier du? Bare føy ham til den brune årsakskjeden som ender i nazisme. Det er plass til alle.

Mvh
    OMF
    Bare tull fra Minerva som treffer kanskje en eller to prosent.

Jeg har faktisk vært den som forklarer hvorfor det er forskjell på nazisme og ytre høyre meninger. Jeg gjorde det etter jeg av helt andre grunner enn Hitling dro fram gamle innlegg kritiske til jøder i Aftenposten.

Jeg tror abslutt ingen her inne i tråden marsjerer i Nordisk motstandsbevegelse tog. Jeg tror derimot såvisst at vi har mange høyreradikale og at vi får en viss Brexit-effekt i valget, men jeg maler ikke med Nazipensel forde...

D

Danke

Gjest
    Meningsløs avgrensing.

De er begge trossystem. Islamisme er selvfølgelig en tro som en muslim har.

Det fins muslimer som tror på et islam, andre muslimer som tror på et annet islam, og islamisme er en form for ekstremislam, som også noen muslimer tror på.

https://www.aftenposten.no/meninger...-ekstremisme-var-ulv-i-fareklar---Yasir-Fawzi
    Det virker som folk ikke tenker helt igjennom her?

Jeg er kristen, men jeg er så langt fra en Breivik man kan komme.....

De fleste muslimer støtter ikke Bhatti eller Ummah, det er veldig liten prosentdel som er wacko og gjør det.
    Derimot er det veldig mulig at folk som Bhatti eller Ummah kan forårsake terror, men da er det viktig at de oppegående folkene på samme måte som med Breivik forstår at det ikke er kristne flest.

Bhatti har forøvrig en dyssosial personlighetsforstyrrelse, er vel det man kaller Psykopat i dagens psykiatri.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Meningsløs avgrensing.

De er begge trossystem. Islamisme er selvfølgelig en tro som en muslim har.

Det fins muslimer som tror på et islam, andre muslimer som tror på et annet islam, og islamisme er en form for ekstremislam, som også noen muslimer tror på.

https://www.aftenposten.no/meninger...-ekstremisme-var-ulv-i-fareklar---Yasir-Fawzi
    Det virker som folk ikke tenker helt igjennom her?

Jeg er kristen, men jeg er så langt fra en Breivik man kan komme.....

De fleste muslimer støtter ikke Bhatti eller Ummah, det er veldig liten prosentdel som er wacko og gjør det.
    Derimot er det veldig mulig at folk som Bhatti eller Ummah kan forårsake terror, men da er det viktig at de oppegående folkene på samme måte som med Breivik forstår at det ikke er kristne flest.

Bhatti har forøvrig en dyssosial personlighetsforstyrrelse, er vel det man kaller Psykopat i dagens psykiatri.
    Hold deg nå til det jeg sa. Kjedelig med disse avsporingene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn