Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    "Islamisme er en politisk ideologi som har som mål at samfunnet skal styres i henhold til islam"
    Det sier jo mange retninger av islam også… og vel det mest utbredte synet blant muslimer.
    Det er ikke sånn skjønner du, fordi da hadde vi fint merket det både i samfunnet og i politikken.
    Det er tross alt endel muslimer i Norge....

Kanskje, kanskje ikke. Men det gjøres jo undersøkelser om slikt. Tilfeldig valgt sak;

The Divide Over Islam and National Laws in the Muslim World | Pew Research Center

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    "Islamisme er en politisk ideologi som har som mål at samfunnet skal styres i henhold til islam"
    Det sier jo mange retninger av islam også… og vel det mest utbredte synet blant muslimer.
    Har du noen gang snakket med en muslim, tatt opp dine spørsmål?

Eller bare skriker du islamist eller terrorist til dem?
    Akkurat nå er det vel du som skriker.

(det du sier har lite med deg jeg sa, så ser ikke relevansen.)

At vi er uenige er ingen grunn til å miste fokus på hva vi snakker om. Hva den ene sier og hva den andre sier, som en bør gjøre når en omtaler en sak.

D

Danke

Gjest
    Det er ikke sånn skjønner du, fordi da hadde vi fint merket det både i samfunnet og i politikken.

Kanskje, kanskje ikke. Men det gjøres jo undersøkelser om slikt. Tilfeldig valgt sak;

The Divide Over Islam and National Laws in the Muslim World | Pew Research Center
    Vi har mange muslimske land, men meg bekjent bare to store virksomme Islamist-stater. Det er Saudi-Arabia og Iran...
    At land har lover løst basert på religion, er ikke noe annerledes enn at Norsk Grunnlov er inspirert av kristen tro og verdier...

D

Danke

Gjest

Det er vel relevant iforhåld til saken mener jeg, altså kjennskap til ulike miljøer.. I det minste at du har snakket med dem.

Jeg har snakket svært mye med høyreradikale, mye med AP folk, har kjent mange folk fra ytre venstre. Har snakket med mange ulike muslimer, og spurt i detalj.

Jeg har kjent, jobbet og bodd ved siden av folk fra mange ideologier og trosretninger for å si det mildt.

Det er viktig at man snakker med folk, og ikke bare sitter i en villa og leser tredjehånds om Ummah, ekstreme muslimer og terrorister på nett og TROR saklig at muslimer flest er sånn....... :rolleyes:

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Det er vel relevant iforhåld til saken mener jeg, altså kjennskap til ulike miljøer.. I det minste at du har snakket med dem.

Jeg har snakket svært mye med høyreradikale, mye med AP folk, har kjent mange folk fra ytre venstre. Har snakket med mange ulike muslimer, og spurt i detalj.

Jeg har kjent, jobbet og bodd ved siden av folk fra mange ideologier og trosretninger for å si det mildt.

Det er viktig at man snakker med folk, og ikke bare sitter i en villa og leser tredjehånds om Ummah, ekstreme muslimer og terrorister på nett og TROR saklig at muslimer flest er sånn....... :rolleyes:
    Du må gjerne ha et godt forhold til og snakke med naboen din. En trenger ikke det for å snakke saken her. Å sette seg ned å TRO noe som helst om muslimer - og andre grupper - bare fordi en har snakket med dem er mildt sagt et dårlig utgangspunkt.

Straks bedre med slikt:

Muslims and Islam: Key findings in the U.S. and around the world | Pew Research Center

Det er noe vi alle kan forholde oss til, uavhengig av naboer, for å si det mildt…

S

Slubbert

Gjest

Vi har mange muslimske land, men meg bekjent bare to store virksomme Islamist-stater. Det er Saudi-Arabia og Iran...
    At land har lover løst basert på religion, er ikke noe annerledes enn at Norsk Grunnlov er inspirert av kristen tro og verdier...
    Hvis du ikke ser forskjell på noen formaliteter i grunnlovens gamle tekster og straffelover basert på bud fra en barbarisk tidsalder, så gjør du deg forhåpentligvis mye dummere enn du er. 13 land har dødsstraff for frafall, samtlige muslimske. Og mange land har strenge fysiske avstraffelser inkludert pisking, steining og avkapping av kroppsdeler. Og i enda flere risikerer du å bli drept av en lynsjemobb om du står frem som ateist eller frittenkende. Les linkene Dong poster i stedet for å lire av deg dumheter. En stor andel av befolkningen i svært mange muslimske land støtter sharia, som per definisjon betyr at de er tilhengere av islamisme.

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Finnes det noen retninger innen islam som ikke støtter dette?
    Les nedover her, se kapittel historie , definisjon. Litt mer utfyllende.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Islamisme

Det finnes ingen retning innen mainstream sunni eller sjia islam hvor det ikke er dødsstraff for en rekke handlinger, handlinger som ikke engang er en forbrytelse fra ett ikke-islamsk ståsted. Dette er loven som skal styre hele jordkloden tilslutt, og akkurat som i marxisme, så er væpnet konflikt for å innføre loven rettferdiggjort som virkemiddel etter eksempler fra profeten.

Islam regulerer mye mer politisk enn andre religioner, og ettersom de fleste blir muslimer fra fødselen av (og det er svært vanskelig å forlate religionen), vil man selvfølgelig få enorme avvik i både kunnskap og praksis av religionen.

Noe tradisjon for en åpen og ærlig debatt er det vel heller ikke, man møter raskt egget på ett sverd hvis for mange kritiske spørsmål blir stilt. Legger man til at å lyve (taqiyya) er ett vanlig virkemiddel i Islam kan man også få seg en solid overraskelse politisk, f.eks ved politiske valg eller "sekulære" revolusjoner slik som i Iran i 1979.

"Islamisme" er vel ett begrep som er konstruert i den vestlige delen av verden for å skille symptomene (muslimene) fra hverandre. En muslim kan være både muslim og "islamist" i sitt liv da graden av forståelse og praksis kan forandre seg raskt fra person til person.

Det er ikke nødvendigvis slik at personen bytter sekt/retning innen Islam, men at personen blir mer bevisst og adlyder lover og reguleringer innen Islam.

"It’s time to end the argument about whether some Muslims have hijacked and perverted their faith. That is for the Muslims to work out among themselves. The fact is, these acts are being committed in the name of Allah and unless we understand that, we will never be able to deal with it."

MARK CHRISTIAN: A Muslim view of radical Islam - Washington Times

Islam_branches_and_schools.svg.jpg

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest

Hvis du ikke ser forskjell på noen formaliteter i grunnlovens gamle tekster og straffelover basert på bud fra en barbarisk tidsalder, så gjør du deg forhåpentligvis mye dummere enn du er. 13 land har dødsstraff for frafall, samtlige muslimske. Og mange land har strenge fysiske avstraffelser inkludert pisking, steining og avkapping av kroppsdeler. Og i enda flere risikerer du å bli drept av en lynsjemobb om du står frem som ateist eller frittenkende. Les linkene Dong poster i stedet for å lire av deg dumheter. En stor andel av befolkningen i svært mange muslimske land støtter sharia, som per definisjon betyr at de er tilhengere av islamisme.
    Jeg er sef klar over dette, særlig i Totallitære regimer som Iran, Kina og Saudi-Arabia.

Men vi snakker om hva som har gått galt i Norge, jeg tror at du skal finne særlig wacko muslimer i Norge som er for en sånn dødstraff.

Jeg behøver vel ikke presisere, jeg er imot all dødstraff uansett..

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Den som leter skal finne vet du………

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En liten oppklaring om muslimer og sharialover. https://www.nrk.no/urix/muslimer-flest-vil-ha-sharialov-1.11008037

Et flertall av muslimene rundt om i verden ønsker sharialov i sine land, men har forskjellige meninger om hvordan loven skal håndheves.
    Ifølge en omfattende studie som Pew Research har gjort blant 38.000 mennesker i 39 land, vil et klart flertall av muslimene i Asia, Afrika og Midtøsten at sharialov innføres i deres land.

Sharia:
    Sharia defineres som islamsk lov
    Fordi koranteksten bare inneholder et begrenset antall vers som direkte angår juridiske forhold, blir teksten supplert med hadith-tekster, profetens tradisjon
    I den eldste rettslitteraturen fra slutten av 700-tallet brukes også betegnelsen fiqh («kunnskap», «forståelse») som viser til tolkningen av sharia, Guds evige lov.
    I nyere tid pågår en debatt om islamsk lov skal være bare de opprinnelige tekstene, eller også tids- og kulturbestemte tolkninger
    Konservative rettslærde svarer ja: Sharia er identisk med eksisterende islamsk rettslære.
    Reformvennlige muslimer, både rettslærde og legfolk fremhever at rettstenkning og rettspraksis ikke bare kan, men må justeres i tråd med endrede samfunnsforhold.

Men ifølge professor Amaney Jamal ved Pew fins ingen felles forståelse av hva sharia innebærer, blant verdens muslimer.

Mange muslimer ønsker at sharia kan løse familie- og eiendomskonflikter, men det er langt mindre støtte til strenge straffer, som å kutte hendene av tyver eller drepe dem som konverterer til en annen religion.

Et flertall av muslimene er også tilhengere av religionsfrihet, selv når de støtter sharia. I Pakistan vil for eksempel 84 prosent ha sharialov i landet, men 75 prosent mener at kristne og andre ikke-muslimer bør være fri til å dyrke sin religion.

I de fleste land mener et flertall av muslimene at kvinner skal adlyde sine menn, men et flertall mener også at kvinner selv må avgjøre om de vil dekke seg til.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Å allikevel later du som det er å finne nåla i høystakken når det kommer til disse holdningene, det er akkurat den holdningen som har ført Sverige dit de er i dag, og vi er ikke så langt etter.

D

Danke

Gjest
    Å allikevel later du som det er å finne nåla i høystakken når det kommer til disse holdningene, det er akkurat den holdningen som har ført Sverige dit de er i dag, og vi er ikke så langt etter.
    Vi snakker om Norge, og ja det er radikale, fundamentale muslimer i Norge... Det du så var ungdommer på et møte i Islam.net.

Islam.net er forøvrig ikke en terroristorganisasjon, og de er ikke for innføring av Sharia i Norge. Sånn jeg ser det så er det uspiselig, men ikke islamisme...

Men helt klart, det er middelaldertanker. Selvom Vitner, frikirker også er ekstreme angående ekteskap og homofili, så er de ikke for å steine homofile.

Situasjonen med Sverige har forøvrig ikke særlig å gjøre med islam, det har heller å gjøre med kriminalitet.
    Elda bilar, selja knark, råna etc.

Det er faktisk viktig å se ballen som jeg sa.

Det er fullt mulig å være negativ til innvandring, ja Sverige har tatt imot altfor mange folk.

Men samtidig må man klare å leve med at det finnes muslimer i Norge, man må klare å evne å finne en løsning på hvordan man kan leve sammen i et demokratisk Norge. Tverreligøse norske kirken og islamsk råd, har dialog. Blandt annet har man klart å sette søkelys på ekstreme muslimer, og miljøet. Politiet er også involvert. I andre land som man feks ikke har sånn dialog, som feks Danmark og Frankrike så har de ikke sånt.

Fordi det finnes ingen andre alternativer, siden alle før Irak/Syriakrigen allerede har norsk statsborgerskap.

Alternativene er jo ingen, dersom du skal begynne å hetse muslimer, eller nekte de troen, så blir det borgerkrigstilstander... Ellers er det ikke noe alternativ igjen, utenom uspiselige brunpensler som jeg ikke gidder å nevne.

La meg høre hva du ønsker gjøres med reguleringer og lovendringer vedrørende muslimer? Ellers blir det jo bare ranting på nettet, dersom du ikke har noen alternative løsninger....

Men si meg, hvor mange homofile har blitt steinet i dagens Oslo, av muslimer?

Sist redigert:
    J

Jim I Hendriksen 2nd Edt.

Gjest
    Selvsving-definisjon;

OVERFØRT intens tilstand eller udvikling hvor indre eller iboende kræfter i stigende grad tager magten især om person der midlertidig mister proportionssansen og i overdreven grad hengiver sig til egne tanke- og adfærdsmønstre

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.805
    Ja, problemet er jo at det faktisk er en del. Da mener jeg selvsagt ikke steining i ordets mest konkrete forstand, men i Oslo (og andre byer) overvåkes homofile av taxi-sjåførene, og de bankes opp på gata av både høyreekstreme og islamske fundamentalister.

Komplett og fullstendig uakseptabelt.

Nevnes bør også (den høyrefundamentalistiske) demonstrasjonen i Kristiansand nylig, under logoen "Knus homolobbyen".

Disqutabel

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Vi snakker om Norge, og ja det er radikale, fundamentale muslimer i Norge... Det du så var ungdommer på et møte i Islam.net.

Islam.net er forøvrig ikke en terroristorganisasjon, og de er ikke for innføring av Sharia i Norge. Sånn jeg ser det så er det uspiselig, men ikke islamisme...

Men helt klart, det er middelaldertanker. Selvom Vitner, frikirker også er ekstreme angående ekteskap og homofili, så er de ikke for å steine homofile.

Situasjonen med Sverige har forøvrig ikke særlig å gjøre med islam, det har heller å gjøre med kriminalitet.

Det er fullt mulig å være negativ til innvandring, ja Sverige har tatt imot altfor mange folk.

Men samtidig må man klare å leve med at det finnes muslimer i Norge, man må klare å evne å finne en løsning på hvordan man kan leve sammen i et demokratisk Norge. Tverreligøse norske kirken og islamsk råd, har dialog. Blandt annet har man klart å sette søkelys på ekstreme muslimer, og miljøet. Politiet er også involvert. I andre land som man feks ikke har sånn dialog, som feks Danmark og Frankrike så har de ikke sånt.

Fordi det finnes ingen andre alternativer, siden alle før Irak/Syriakrigen allerede har norsk statsborgerskap.

Alternativene er jo ingen, dersom du skal begynne å hetse muslimer, eller nekte de troen, så blir det borgerkrigstilstander... Ellers er det ikke noe alternativ igjen, utenom uspiselige brunpensler som jeg ikke gidder å nevne.

La meg høre hva du ønsker gjøres med reguleringer og lovendringer vedrørende muslimer? Ellers blir det jo bare ranting på nettet, dersom du ikke har noen alternative løsninger....

Jeg er motstander av all storstilt innvandring så hvorfor skal jeg ha løsningene på problemene/kostnadene dette medfører, det er en dyr og dårlig ordning som ikke løser noen problemer den tilfører bare nye.
    Men når man først har havnet i denne fella må man vekk fra denne vente og se holdningen der man stadig får høre at det går seg til, det er like idiotisk som å sitte på stuen å se det brenne på kjøkkenet for å Innsistere på at det slukner nok.

1. Alle krav om særtilpasninger avises kontant.
    2. Asylordningen skal praktiseres slik den var ment, midlertidig og retur.
    3. Alle som ikke har bekreftet identitet får innskrenket bevegelsesfrihet
    4. For alle som har fått fast opphold kuttes morsmålsundervisning og pengene gis som støtte til Norskopplæring.
    5. Tvungen bosetning hvor man ikke får flytte uten at man har jobb man kan leve av på det nye stedet.
    6. Kontantstøtte gis ikke om ikke foreldrene behersker Norsk og barna bor i Norge.
    7. Kriminalitet som fører til fengsel gir utvisning som regel og ikke unntak.
    8. Kriminelle som man ikke får utvist med en gang interneres.

Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Dersom vi ser på handelsavtaler med EØS og Schengen så hadde Norge gått elendig uten.

Ser vi på tiggere og kriminelle så er bakdelene latterlig små, iforhold til velstanden Norge har.

Men når det gjelder bygg, anlegg osv så burde vi skaffe nok lærlingeplasser til norsk ungdom som vil ut i yrkesfag, dette kan vel reguleres ved at man MÅ ha et vist antall lærlingeplasser før man kan hyre Polakker og estlendere...

Mangel på lærlingeplasser er et problem. Tidligere så hadde man lærlingeplasser fordi man trengte nytt blod.

Idag så er det mer veldedighet...

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
    Hvis jeg slutter i jobben min vil det gå dårlig for meg også, derimot hvis jeg får meg en ny jobb så kan det faktisk gå bedre.

bygg og anlegg bransjen er styrt av øst europeisk mafia, malingsbransjen er styrt av albansk mafia og den bransjen jeg er i er snart også snart styrt 100% av øst europeisk mafia.

i en ny bok kommer det fram at albanske kriminelle nettverk har etablert ulovlige malerfirma og utført arbeid i blant annet statsministerboligen og på slottet
    https://www.nrk.no/norge/kriminelle-nettverk-har-overtatt-store-deler-av-malerbransjen-1.13635570

Otera AS har solgt Otera XP AS til telekomleverandøren UBConnect AS
    https://www.ae.no/aktuelt/pressemeldinger/otera-selger-telekomselskapet-otera-xp/

Ubiconnect er eid av det serbiske selskapet Ubq, det første de gjorde var å sparke alle de norske innleide, nå pøser de på med folk fra øst Europa, Telenor, Ice og nå Telia går kun etter pris og snart har alle de norske mistet sine jobber.

Otera er vel offentlig eid og de selger et selskap til mafiaen, lover godt.

D

Danke

Gjest

Jeg er motstander av all storstilt innvandring så hvorfor skal jeg ha løsningene på problemene/kostnadene dette medfører, det er en dyr og dårlig ordning som ikke løser noen problemer den tilfører bare nye.
    Men når man først har havnet i denne fella må man vekk fra denne vente og se holdningen der man stadig får høre at det går seg til, det er like idiotisk som å sitte på stuen å se det brenne på kjøkkenet for å insitere på at det slukner nok.

1.Alle krav om særtilpasninger avises kontant.
    2.Asylordningen skal praktiseres slik den var ment, midlertidig og retur.
    3.Alle som ikke har bekreftet identitet får innskrenket bevegelsesfrihet
    4.For alle som har fått fast opphold kuttes morsmålsundervisning og pengene gis som støtte til Norskopplæring.
    5.Tvungen bosetning hvor man ikke får flytte uten at man har jobb man kan leve av på det nye stedet.
    6.Kontantstøtte gis ikke om ikke foreldrene behersker Norsk og barna bor i Norge.
    7.Kriminalitet som fører til fengsel gir utvisning som regel og ikke unntak.
    8.Kriminelle som man ikke får utvist med en gang interneres.
    Flere av de punktene du nevner har jeg ikke noe problem med, men da må du skille mellom innvandring og asyl...

Det er liksom ikke så kult å bestemme hvor svenske arbeidere skal bo.

Barn (ikke kom med skjeggete 20 åring bildene) og foreldre kan ikke interneres uavhengig av id mangel. Grunnen er at det bryter Barnekonvensjonen som Norge har signert.

Kontantstøtte ordningen må gjelde likt, så lenge de er norske statsborgere. Går ikke å forskjellsbehandle over statsborgerskap.

Det er utrolig mye som ender i fengsel, man må skille mellom trafikkforseelser og vold narko osv

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.805

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Og for å gå til kjernen av trådens tittel:
    Ikke så mye som har gått virkelig galt i Norge. Men sånt som dette er ikke veldig riktig:
    https://www.nrk.no/kultur/sophie-elise-dansar-etter-hetsen_-_-dette-er-min-kvardag-1.13637729

Som også baluba nevner, er dette med hets av folk basert på utseende ikke akkurat uvanlig. Da skammer jeg meg plutselig over mine landsmenn, og håper "de andre" ser at vi ikke er sånn alle sammen.

Disqutabel
    Ja, dette er i mine øyne et betydelig større problem enn de tullingene som marsjerte hvor over halvparten var busset fra Sverige.

mvh
    OMF

D

Danke

Gjest
    Hva har gått galt i Norge er ikke det store spørsmålet. Finanskrise, oljekrise osv har prellet av oss som nasjon tilsynelatende der andre land sliter.

Det er mer typ, hva som kan GÅ galt i Norge som er spørsmålet.

En ting som kan gå galt er sånne ting vi ser i innleggene over her, rasisme, murer, fronter, hetsing og fremmedgjøring. Grupper som konfronteres i stor grad kan føre til borgerkrigstilstander, feks om en eller annen syk politiker begynner å nekte noen å ha sin religion eller arv sammen med det norske, og bli integrert på en god måte i samfunnet.

En annen ting som er på vei og kan gå veldig galt i Norge er Ghetto områder, det finnes idag lignende sånt i Oslo feks, men ikke i samme grad som vi ser i Sveriges storbyer. Her jeg bor i Sverige er det landlig og fredelig sameksistens, der muslimer og svensker og nordmenn lever i idyll sammen, med unntak av noen norske og svenskevitser... Men det viser at dersom man blander befolkningen og ikke lager blokker som var ment til å være billige gode drabanthjem blir ghetto og gjengområder.

Det er mulig å regulere sånt, men da må man omorganisere og tenke nytt, gevinsten vi har ved å ikke tillate at folkegrupper med lik bakrunn hoper seg opp, er mer forståelse, mer toleranse, mer dialog begge veier. Istedenfor at folk sitter i villaen sin og leser om enkelthendelser og ting på nett, samtidig som de i ghettoene irriterer seg over økt rasistisk hets.

Det jeg synes er mest trist og leit, og som i lang tid har vært gjeldende, er at vi ødelegger den norske modellen uten helt å virke klar over det. Bemanningsbyråene gjør dette, pga lovendringer som er så vidt jeg vet tuftet på EU-tanker, økt globalisering og fortjeneste på arbeidernes bekostning.

Det blir veldig synlig når feks fagforeningsleder spør om du vil bli medlem, du sier du er vikar, og dermed er du ekskludert. Ting som før var en selvfølge er ikke sånn i det hele tatt, vikarene blir ikke invitert på julebord... fordi de fast ansatte føler seg jobbmessig truet av deres midlertidige ansettelser. Folk som kompisen min i Fredrikstad må gjøre farlige arbeid og overtid for luselønn, fordi det er billig for bedriften, og de fast ansatte klager samtidig på at de får for lite overtid. Arbeidsmiljøet kan ikke bli bra sånn.

Når så han knekker benet under en tung last så blir han ikke sykemeldt til han kommer tilbake, han blir oppsagt med øyeblikkelig virkning.

Skal man source arbeidskraft utenlands, så må det gjøres på en måte som også gjør det mulig for norske lærlinger å få innpass. Ellers burde vi i det minste kutte utdanning i byggfag, maleryrker osv. For det er sløsing av skattepenger å utdanne folk til arbeidsløse yrker.

Det at vi gruser den norske modellen er ikke noe som skjer med en gang, for de gamle fast ansatte skal først engang ut i pensjon, da blir det mer spennende å se hva neste skritt blir, jeg er ikke forbauset om vi i sånne bygg, maler, industri og lager, verksted bedrifter er på vei inn i full bruk av midlertidige ansettelser.

Dersom dette skjer, så tjener bedriftene fett, men kjøpekraften i folket går solid ned. I et land der unge med god økonomisk vandel ikke får huslån, noe som allerede skjer dersom man ikke som ung er medlåntaker med foreldre, så vil boligboblen sprekke som en ballong, og kjøpekraften går ned.

Dette er de virkelige problemene som kommer til Norge, ikke om en dame går med hijab, eller snakker brokent norsk.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Elever på Oslo-skole må gjennom sikkerhetssluse - Skole og utdanning - VG

Jaja - Nå må alle besøkende til Bjørnholt videregående ha adgangskort etter «flere uheldige episoder og trusler om vold».
    Er det så fryktelig ille med adgangskontroll på en VGS hvor det er begrunnet med slike problemer? Det holder garantert uvedkommende unna. Gir også status. Adgangskort slik som de har ute i arbeidslivet.
    Adgangskontroll er sikkert "morsomt" for barna. Verre er det med jævelskapen som er årsaken til at slike ting implementeres....

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Elever på Oslo-skole må gjennom sikkerhetssluse - Skole og utdanning - VG

Jaja - Nå må alle besøkende til Bjørnholt videregående ha adgangskort etter «flere uheldige episoder og trusler om vold».
    Er det så fryktelig ille med adgangskontroll på en VGS hvor det er begrunnet med slike problemer? Det holder garantert uvedkommende unna. Gir også status. Adgangskort slik som de har ute i arbeidslivet.

Mye bedre og billigere å holde uvedkommende ute av landet :) og at du innbiller deg at et adgangskort gir status blant ungdommen, hvilken verden lever du i?

Leder i Elevorganisasjonen, Rahman Akhtar Chaudhry, reagerer på at elevene ikke ble tatt med i beslutningen:

– De kan ikke innføre adgangskontroll over sommeren, uten at elevene er blitt tatt med i beslutningsprosessen – det er helt klart kritikkverdig.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2017/08/17/195325032/oslo-skole-innforer-adgangskontroll

• Liker
    Reaksjoner: PKG

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Pappa og mamma må huske adgangskortet sitt for å komme seg inn på jobb. Selvsagt er det stort for flere poder å selv få et slikt adgangskort. Et steg nærmere voksenlivet.

Å melde Norge ut av EØS/Schengen, innføre passkontroll og overvåking på alle grenser er verken billig eller bedre for å ordne opp i lokal gjengkriminalitet fra hva som hovedsaklig er norske statsborgere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Å melde Norge ut av EØS/Schengen, innføre passkontroll og overvåking på alle grenser er verken billig eller bedre for å ordne opp i lokal gjengkriminalitet fra hva som hovedsaklig er norske statsborgere.
    Ja galningene som vil skrote EØS-avtalen med EU og i stedet satse på en proteksjonistisk og isolasjonistisk linje konkurrere med MDGs forslag om å droppe alle oljeinntekten innen 15 år som det mest destruktive og ødeleggende for norsk økonomi noensinne. Kanskje Rødt klarer å toppe det hele ved å foreslå å donere oljefondet til Somalia? Det må i alle fall noe slik til for å toppe galskapen vi nå ser fra APs samarbeidspartnere.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    åh... EØS-avtalen er moden for revisjon, men det er fordi EU har tatt seg skikkelig til rette med å gjøre lovene sine gjeldende for det indre markedet. EØS handlet om økonomi og ikke politiske avgjørelser. Norge har måtte sitte og la seg diktere fra Brussel, noe Norge har sagt nei til 2 ganger. EØS er en regelrett snikinnmelding og handelsavtaler er et alternativ for å komme seg ut av denne politiske klypa.

Men å tro at partier som Rødt, SV, SP og FrP vil nå frem i sitt syn om EØS-saken er som å tro på julenissen. Ethvert regjeringssamarbeid har EØS-avtalen i våpenhvile i sin styringsavtale. Du skal ikke rope om ML-ere fra 1973 du også?

G

Gjestemedlem

Gjest
    åh... EØS-avtalen er moden for revisjon, men det er fordi EU har tatt seg skikkelig til rette med å gjøre lovene sine gjeldende for det indre markedet. EØS handlet om økonomi og ikke politiske avgjørelser. Norge har måtte sitte og la seg diktere fra Brussel, noe Norge har sagt nei til 2 ganger. EØS er en regelrett snikinnmelding og handelsavtaler er et alternativ for å komme seg ut av denne politiske klypa.
    Nå høres du akkurat ut som Le Pen, Wilders og Farage, og legg gjerne til Trump og Putin som ler i bakgrunnen og ønsker strid, isolasjonisme og et fragmentert Europa.
    Du er ikke hakket bedre som ønsker å føre Norge samme vei som dem.

Brexit blir en katastrofe for UK om det gjennomføres og det er for jævlig å sitte å se på kommunister og fjøsnisser her som innbiller seg at det blir noe bedre utfall for Norge om vi velger nasjonalismen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    :rolleyes:

Der kom ropet om kommunistene og nasjonalistene. Som forventet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg har et håp dog, og at hvis skrotnissene vinner valget så vil AP og Støre nekte fantefølget å ødelegge vårt forhold til Europa. Men det er ikke gitt, og vi bør ikke ta sjansen. Det er kanskje den viktigste grunnen til å stemme frem en ny borgerlig regjering.

Støre er en veik opportunist og jeg stoler ikke på at han har ryggrad nok til å forsvare overnasjonalt og internasjonale samarbeid og kritiske handelsavtaler om han blir presset av masse småpartier som til en hver tid kan kaste ham som statsminister om de ikke godtar et hver påfunn fremsatt som et ultimatum fra en av de useriøse partiene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lysglimt - Nasjonalisme med et smil
    Vedum - Nasjonalisme med et hånflir
    Lysbakken - Nasjonalisme med en dårlig bortforklaring
    MDG - kortslutning, lyset gikk når de måtte tenke
    Rødt - Albania og Venezuela var egentlig ikke så ille som folk vil ha det til... mye bra der.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Vi må altså stemme borgerlig fordi EØS. Du er klar over at FrP ønsker EØS-avtalen åt skogen... Så hvorfor var det vi skulle stemme borgerlig, sa du?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi må altså stemme borgerlig fordi EØS. Du er klar over at FrP ønsker EØS-avtalen åt skogen... Så hvorfor var det vi skulle stemme borgerlig, sa du?
    Fordi de 4 borgerlige partiene har vist klart og tydelig at de ikke vil ødelegge Norges forhold til Europa, ikke vil ødelegge handel og beskytter landet mot skadelige endringer. Ja jeg er helt klar over at det finnes naustegubber i Frp som vil skrote EØS avtalen og la oss seile vår egen sjø til disneyland. Men de har ikke nok makt og er det absolutt minste av ondene og de som representerer minst risiko for å ødelegge for økonomien i landet.

Bekymrer deg deg ikke en smule at du er har alliert deg med de mest ekstreme kreftene i Frp og folk som Lysglimt? Burde ikke det få et eller annet neuron i toppledelsen til å fyre med blinkende rødlys?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    De blå-blå har vist at de støtter handel over grensne. De ønsker race to the bottom på skatt, og Erna synes nullskatteytere er tipptopp, spesielt når det er firmaer (facebook, google osv).

EØS-avtalen er ikke truet av de rødgrønne og du er med respekt å melde en fjøsnisse som tror noe annet. Titt på regjeringsavtalene i 2005 og 2009 og grin.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn