Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Ødelegge norges forhold til Europa" ....!!!

Deph, du tror ikke du overvurderer EØS-avtalen vel? Basert på en slik retorikk er det et mirakel at vi i det hele tatt får lov til å reise til Sverige, siden vi ikke er medlemmer av EU.

Brexit blir verre enn forventet fordi de 1: ikke hadde noen plan, og 2: har vært VELDIG godt vant til å være medlemmer i mange mange år. Om Norge skulle forlate EØS-avtalen blir det å regne som en mygg i forhold.

Husk at det ikke nødvendigvis er slik at man er nødt til å isolere seg fullstendig dersom man trekker seg fra EØS. Slik du formulerer deg høres det ut som at vi automatisk blir nordens Nord-Korea dersom vi melder oss ut.

Det finnes nyanser. Og det finnes mulighet for både handel og samarbeid selv utenfor EØS. Det kan tilogmed hende at vi fortsatt har internett uten EØS. Utrolig nok.

Jeg tror ikke du skal være så nervøs. Men sjansen er uansett svært liten for at det blir aktuelt. EØS-utmelding er hovedsaklig noe som hører til opposisjonen. Dersom opposisjonen plutselig sitter i regjering, vet vi at den berømte pipa som oftest får en annen låt.

Men om det skulle skje, så tror jeg det hadde gått helt fint. Kanskje vi tilogmed kunne ha fått noen til å gå igjennom de tusenvis av direktivene som har blitt tvangsinnført her i landet uten at det har vært noen mulighet til bruk av sunn fornuft?

Mitt første ønske vil i så fall være at noen tar en titt på direktivet som tillater å kjøre bil uten baklys.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå kom jeg plutselig på hva som kan være grunnen til at Deph virker så stressa med tanke på en eventuell EØS-utmelding.
    Ta det helt med ro, kjære Gjestemedlem; Det er ikke krav om EU eller EØS medlemskap for Eurovision-deltakelse. Pust rolig. Dette går fint.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.716
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    En ikke helt nøytral nettside men likevel. Bakgrunn / EØS / Kunnskapsbank / Hjem - Nei til EU

Her står det bl.a.
    Hvis EØS-avtalen faller bort, skal den tidligere frihandelsavtalen med EU igjen tre i kraft. Det står i EØS-avtalens artikkel 120. Frihandelsavtalen gir tollfrihet for alle industrivarer. Vi kan altså fortsatt selge varene våre til EU uten toll og andre handelshindringer. Tjenestehandelen vil også stort sett foregå som i dag. Det følger av de internasjonale reglene i GATS-avtalen, tjenesteavtalen til Verdens handelsorganisasjon WTO.

Løsningen i den såkalte laksekrigen, der EU måtte gi seg for pålegg fra WTO, viser at det uavhengig av EØS er internasjonale handelsregler som EU må respektere.

EU har verken rett til eller interesse av å gå til handelskrig mot Norge hvis vi skulle si opp EØS-avtalen. Størstedelen av eksporten til EU består av råvarer og halvfabrikata, som næringslivet i EU trenger. Norge er dessuten et kjøpesterkt marked for EU. Ser vi bort fra olje og gass, eksporterte vi i 2009 varer til EU for 165,1 milliarder kroner, mens importen var 273,7 milliarder (kilde: SSB). Det ville være irrasjonelt av EU å forkludre den åpne handelen mellom Norge og EU.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Larson: Hvilke to tilfeller har Norge brukt vetoretten sin mot EU-direktiver? Jeg trodde det hittil aldri hadde skjedd.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Larson: Hvilke to tilfeller har Norge brukt vetoretten sin mot EU-direktiver? Jeg trodde det hittil aldri hadde skjedd.
    Meg bekjent har det aldri skjedd at Norge har brukt Veto-retten sin. Regjeringene har vært livredde for fantasifostre av mulige motreaksjoner.

D

Danke

Gjest
    Jeg tror ikke Norge skal drømme om å ha en Sweitz utvei...

Vi må først se hva som skjer med England og deres Brexit, jeg tror absolutt ikke at EU vil være milde.
    Dersom EU er strenge med Brexit, så tror jeg vi skal se langt etter om vi sier nei til EØS

Men vi får se...

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Meg bekjent har det aldri skjedd at Norge har brukt Veto-retten sin. Regjeringene har vært livredde for fantasifostre av mulige motreaksjoner.
    Ah, leste innlegget ditt en gang til, og skjønte nå at det du mente var å påpeke at vi hadde sagt nei to ganger... til EF/EU-medlemskapet, og ikke til direktivene.
    Sånn går det når man leser det man ønsker å lese.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    ^ Isolert (veldig isolert!) har han rett i at stadige dronedrap på uskyldige i muslimske land stort sett bagatelliseres i vesten. Dette må stoppes!
    At muslimsk terror dreper absolutt flest muslimer, ser det ikke ut til at han har særlige begreper om.

Den enorme kortslutningen kommer i form av å glede seg over andre uskyldige som betaler prisen for krigshissende ledere. Det er en skam, men å poste det i tråden "hva har gått galt i Norge", er jeg ikke helt med på.

Disqutabel

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    Det er en skam, men å poste det i tråden "hva har gått galt i Norge", er jeg ikke helt med på.

Disqutabel
    Det som er galt er vel at vi har jublende islamister her i Norge som "heiser flagget" (det norske?) når islamterroren slår til...
    Det er selvsagt så galt som det kan bli. Men radikalisering og/eller psykoser er ikke nødvendigvis et tegn på at noe er galt i Norge. Noe er åpenbart veldig, veldig galt, men jeg tror det blir vanskelig å hekte på noe som kunne vært gjort bedre her på bjerget.

Disqutabel

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Det er en skam, men å poste det i tråden "hva har gått galt i Norge", er jeg ikke helt med på.

Disqutabel
    Det som er galt er vel at vi har jublende islamister her i Norge som "heiser flagget" (det norske?) når islamterroren slår til...
    Nå står nok jubelen i taket - dødstallet stiger...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Jeg er i utgangspunktet enig i at dette er en filleting og at det nok handler en del om forutinntatthet.
    MEN...jeg tror man først må sette seg ned og diskutere følgende, hva er forskjellen mellom et nyhets- og aktualitetsprogram, og dette programmet? Et program for de som snart skal gå til stemmeurnene og dermed, i mine øyne, et aktualitetsprogram.

Så, er det aktualitetsprogram?

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.808
    Jeg er i utgangspunktet enig i at dette er en filleting og at det nok handler en del om forutinntatthet.
    MEN...jeg tror man først må sette seg ned og diskutere følgende, hva er forskjellen mellom et nyhets- og aktualitetsprogram, og dette programmet? Et program for de som snart skal gå til stemmeurnene og dermed, i mine øyne, et aktualitetsprogram.

Om ikke jeg misforsto konseptet, så er det vel snakk om et realityprogram?

Disqutabel

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by

Om ikke jeg misforsto konseptet, så er det vel snakk om et realityprogram?

Disqutabel
    Hva de kaller det er vel noe helt annet enn hva det faktisk er?
    Hvordan kan en dagsaktuelt show bli reality og hvorfor skal det være forskjell på kravene for programlederene?

Men dersom konsensusen er at det er et realityshow og at det være forskjellige krav, så må vi vel kalle dette innafor da? :rolleyes:
    Igjen, en ikke-sak i mine øyne.

Men det er noe prinsipper her som må debatteres.
    Bør foreksempel en lærer også innebfattes av samme regelverk, da denne bør være så nøytral som mulig?
    Hva med politi, bør ikke de også være nøytrale? Slik at alle kors på uniformen burde tas vekk?
    Bør alle som jobber i offentlig sektor være livssyns nøytrale i jobbsammenheng?

Og hva med de som tar vare på mennekser som ikke kan eller klarer å si noe? Sykepleiere, leger og pleiere? Bør de være så nøytrale som mulig? Komplekst problem dette...

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Jenta i dette programmet representerer KUN seg selv. Dette er noe heeelt annet enn nyhetsanker.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Så det er det som blir kriteriet utover? At man kun representerer seg selv?
    Hun representerer med andre ord ikke NRK? Kun seg selv?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Jeg sammenligner ikke. Dette er en fillesak og burde aldri kommet opp. Hun må gjerne ha hijab for meg.
    Men prinsippene her er litt interessante. Når skal et forbud mot bruk av religiøse symboler være gjeldene?

De og du skiller mellom nyheter/aktuallitet og "personlige" show/reality.
    Når noen velger å fremstille noe så aktuelt som årets valg, er det da et aktuelt show eller reality?
    Bør alle offentlige oppgaver der noen skal være objektive falle inn under dette? Ikke vet jeg...

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Mon tro hvis det hadde vært en nonne det gjaldt. Tipper det ikke hadde kommet en eneste klage.

C

cruiser

Gjest
    Men hun skal jo ikke være objektiv og det er jo hele poenget med programmet

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mange har nok bekymret seg på feil grunnlag. Det er ikke vanskelig å se at noen religiøse blir sure hvis andre religiøse får urettferdige fordeler i deres øyne. Det er nok bakgrunn for de fleste av klagene regner jeg med.

"Likestillings- og diskrimineringsombudet har fått over 60 henvendelser om hijab-bruk i NRK-programmet «Faten tar valget», men mener kanalen ikke diskriminerer."

Og det gjør de heller ikke fordi det her er snakk om helt forskjellige roller som programledere. NRK tillater ikke religiøs symbolikk hvis man er programleder i nyhetsavdelingen, men der er ikke noe problem i andre sammenhenger og det er ikke påvist noen generell diskriminering.

"I et svarbrev til dem som tar kontakt, skriver ombudet følgende:

«Dersom Faten skulle jobbe som nyhetsprogramleder, ville en regel om at hun ikke fikk bære religiøse plagg/symboler (hijab) ikke vært diskriminerende. Den samme vurderingen som i saken om korsbruk, nevnt over. Omvendt, ville en programleder i en programserie om valget kunne bære kors. Det betyr altså at en kristen programleder og en muslimsk programleder (dersom det gjaldt samme type program) blir behandlet på samme måte»

«De to tilfellene som du nevner er altså ikke sammenlignbare, fordi det er snakk om to forskjellige programlederroller. Som en følge av dette, har NRK forskjellige regler for disse rollene, Det at NRK har forskjellige regler ut fra hvilket program det er snakk om, er ikke diskriminerende», heter det videre.

Likestillings- og diskrimineringsombudet opplyser at det ikke kommer til å foreta seg noe mer i saken."

Det burde være en helt uproblematisk og prinsipiell avgjørelse og jg regner med at om kringkastingsrådet ser på saken så vil de ende på nøyaktig samme konklusjon.

Og det er jeg også enig i. Religiøse og politiske symboler har intet i en nyhetsformidlingssammenheng å gjøre, men i andre sammenhenger er det en annen sak. NRK skal ikke kunnes ses å bifalle religiøs idioti, konservativ underkastelse, eller politiske partier. Men det betyr ikke at de ikke kan slippe til alt mulig rart av mennesker som bor i Norge, og la dem stå for sine egne valg, uttalelser, symbolsk eller verbalt uten alt for mye dømming.

Denne saken er bare tåpelig, uansett hva man måtte mene om hijab.

C

cruiser

Gjest
    Klagene renner nok over fordi document.no har laget en sak hvor de misforstår med vilje og lenker til kringkastingsrådets klageskjema

D

Danke

Gjest
    Sylvi Listhaug sier Krf Sleiker Imamene oppetter ryggen.

Hva er det da Sylvi Listhaug gjør selv? Sylvi Listhaug suger korset så det holder...

Det er sikkert mange Kriztne som liker dette, men sånn jeg kjenner sjefen sjæl og han som bar det så liker de det absolutt nicht.

Sylvi og Frp er ikke mer kristne enn det Trump er, så sikkert er det. Det de derimot driver med er å søke splid i folket på flere måter, og agiterer grupper. Sylvi har bakgrunn som PR rådgiver.
    Hun tar rett og slett en Trump, og har lært av ham.

La oss se på Frps stillinger til en rekke andre ting i historien, der selv Trump valgte riktig.

Hva i all verden er det som er årsak til ISIS, flyktingestrømmen og asylantene?

Det er Bush-admen i USA og Koalisjonskrigen mot Irak... Dette var noe som Frp til de grader støttet, og hyllet. Jeg aner ikke hva de innbilte seg, at man skulle invadere et muslimsk-land uten noe som helst grunnlag... Og med våpen i hånd "lære" Irakere hvordan de blir amerikanere... Abu Graib osv.

Klart, vi skal være kritisk til fundamentale gale muslimer, men vi skal være veldig forsiktig med å sammenligne muslimer flest med terrorister.
    Vi skal være varsomme, samtidig smarte, og jobbe politisk og tverrfaglig mellom religionene slik man gjør idag....

Bare sånn kan vi få innsyn og oppsikt med et sånt miljø, Politiet har også en viktig rolle i dette. Og sånne Facebook saker som vist over blir sef overvåket av politi, likes og følgere osv osv.

Vi kan ikke ta imot alt som kan krype og gå, vi SKAL derimot hjelpe til i nærområdene der folk bor, noe som Frp absolutt IKKE gjør selvom de påstår at de vil dette. Flyktninger vil det alltid være så lenge vi lager krig, og noen av disse må Europa ta imot.

Det er desverre mye, mye som er feil med verden idag. Verden er i dårligere stand en den noensinne har vært, og vi står IKKE lysere tid imøte.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873

Hva er det da Sylvi Listhaug gjør selv? Sylvi Listhaug suger korset så det holder...

Det er sikkert mange Kriztne som liker dette, men sånn jeg kjenner sjefen sjæl og han som bar det så liker de det absolutt nicht.

Sylvi og Frp er ikke mer kristne enn det Trump er, så sikkert er det. Det de derimot driver med er å søke splid i folket på flere måter, og agiterer grupper. Sylvi har bakgrunn som PR rådgiver.

La oss se på Frps stillinger til en rekke andre ting i historien, der selv Trump valgte riktig.

Det er Bush-admen i USA og Koalisjonskrigen mot Irak... Dette var noe som Frp til de grader støttet, og hyllet. Jeg aner ikke hva de innbilte seg, at man skulle invadere et muslimsk-land uten noe som helst grunnlag... Og med våpen i hånd "lære" Irakere hvordan de blir amerikanere... Abu Graib osv.

Klart, vi skal være kritisk til fundamentale gale muslimer, men vi skal være veldig forsiktig med å sammenligne muslimer flest med terrorister.
    Vi skal være varsomme, samtidig smarte, og jobbe politisk og tverrfaglig mellom religionene slik man gjør idag....

Bare sånn kan vi få innsyn og oppsikt med et sånt miljø, Politiet har også en viktig rolle i dette. Og sånne Facebook saker som vist over blir sef overvåket av politi, likes og følgere osv osv.

Vi kan ikke ta imot alt som kan krype og gå, vi SKAL derimot hjelpe til i nærområdene der folk bor, noe som Frp absolutt IKKE gjør selvom de påstår at de vil dette. Flyktninger vil det alltid være så lenge vi lager krig, og noen av disse må Europa ta imot.

Det er desverre mye, mye som er feil med verden idag. Verden er i dårligere stand en den noensinne har vært, og vi står IKKE lysere tid imøte.
    Du mener altså at religionsfrihet ikke skal gjelde for medlemmer av FrP, og at milliarene som regjeringen har gitt i bistand rettet mot Syria-konflikten ikke finnes?

uob

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Dette har du helt rett i, men grunnen er at 3.wave femmenister, SJWs, og PK venstresiden har gått til sengs med radikal islam.

I sin higen etter å være "gode" forsvarer de alt hva muslimer gjør, og angriper ikke de ekstreme kvinnefientlige holdninger som finnes innad i disse miljøene. (selv barnebruder forsvares)

De går også langt i å faktisk gjøre det vanskeligere for sekulære muslimer ved nettopp å forherlige kvinneundertrykkende symboler som Hijab. Og det er nettopp det som er problemet i denne saken. NRK skal altså finne et eksempel på en Muslim, og finner da selvfølgelig en som bruker dette kvinneundertrykkende relgiøse symbolet og derved støtter opp om radikal islam og gjør verdagen vanskeligere for sekulære muslimer.

D

Danke

Gjest
    Hijab er et klesvalg, og ikke noe som burde irritere folk mer enn kors.

Burka blir noe helt annet.

Problemet idag er at det er for mye ekstreme fronter.

Alt høyre, nazister samt motdemonstranter.

Sef er det problemer med ekstreme islamister, terrorister...

Svaret er ikke å forby islam, men man burde kanskje bestemt statlig Hvem som får jobbe som Imam, altså så lenge de får pengestøtte av staten..

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

D

Danke

Gjest

Du mener altså at religionsfrihet ikke skal gjelde for medlemmer av FrP, og at milliarene som regjeringen har gitt i bistand rettet mot Syria-konflikten ikke finnes?
    Vel sånn jeg kjenner FRp så har de aldri vært kristne før nå.

Sef fordi de ønsker velgerne fra KrF.

Den nye Kriztne politikken til FrP er like fundamental som de fundamentale muslimene de skremmer med..

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    ^FrP har da gjort seg lekre for kristen-norge i mange år. Deres hets mot muslimer går rett hjem hos konservative kristne, likeså deres omsorg for Israel.

D

Danke

Gjest
    Jeg husker da tiden med Hagen, den famøse kronprinsen Søviknes og Siv..

Ingen av de hadde særlig krizten politikk, annet enn et par kriztenpopulistiske agn...

Sylvi derimot er agn for krizten fundamentalerne... Med alle sine utspill direkte rettet til de kriztne..

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Hvorfor skriver du krizten med z?

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Hijab er et klesvalg, og ikke noe som burde irritere folk mer enn kors.
    Hijab er da ikke et klesvalg? Det er en nødvendighet for troende.
    Det er et religøst plagg de aller, aller fleste muslimer MÅ ha på seg.
    Med niqab og burka har de bare gått et steg lenger.

Korset kan alle kristne ta av seg når som helst. Kan en muslim gjøre det med hijab?
    Ikke at hijab betyr så mye for meg, men symbolikken bak den betyr en del!

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Et plagg som viser at du er en ærbar kvinne som familien kan være stolt av, og hvis du ikke går med det blir du sett på som en hore, som ødelegger familiens ære, med de sanskjonene det kan medføre. Værsågo, ta et valg.

D

Danke

Gjest
    Jeg kjenner mange musliske damer fra Norge, Irak og Syria uten hijab. Snakket senest med en dame fra Syria uten hijab igår, hun hadde allerede lært svensk bra og hadde jobb i kommunen. Imponert.

Når det gjelder de som bruker hijab, så ja det har nok mye med familie og tradisjon å gjøre..

Men la oss nevne hijab i særdeleshet det er et plagg, ja og det kan sees som å være forbundet med tro. Dersom man vet historien bak skautet og SYMBOLIKKEN så forstår man at det ikke har bunn i undertrykkelse med derimot beskyttelse.

Det sagt, dersom vi skulle forby hijab, så må man rett og slett forby alle lignende plagg, hette, sjal, skaut osv..

Når det gjelder burka i Norge, så er det annerledes fordi vi i et demokratisk samfunn, så må man vise ansiktet, akkurat som man ikke kan gå rundt i nazitog med Finlands hette, eller gå inn i en butikk med MC hjelm...

Dessuten blir det jo umulig med jobb...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn