Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.200
    Sted
    Liten by
    Jeg kjenner mange musliske damer fra Norge, Irak og Syria uten hijab. Snakket senest med en dame fra Syria uten hijab igår, hun hadde allerede lært svensk bra og hadde jobb i kommunen. Imponert.

Når det gjelder de som bruker hijab, så ja det har nok mye med familie og tradisjon å gjøre..

Men la oss nevne hijab i særdeleshet det er et plagg, ja og det kan sees som å være forbundet med tro. Dersom man vet historien bak skautet og SYMBOLIKKEN så forstår man at det ikke har bunn i undertrykkelse med derimot beskyttelse.

Det sagt, dersom vi skulle forby hijab, så må man rett og slett forby alle lignende plagg, hette, sjal, skaut osv..

Når det gjelder burka i Norge, så er det annerledes fordi vi i et demokratisk samfunn, så må man vise ansiktet, akkurat som man ikke kan gå rundt i nazitog med Finlands hette, eller gå inn i en butikk med MC hjelm...

Dessuten blir det jo umulig med jobb...
    Jeg skjønner ikke helt dette. Du sier det som om kvinnene har et selvstendig valg?
    Selvsagt er det forskjeller og ikke alle som tror på islam er like strenge på det med klesplagg, men veldig mange er det. Har de som lever i slike samfunn/steder/familier et valg? Kan de velge å ta den av uten at det vil få store konsekvenser?
    Hijab er et religiøst påkrevet plagg hos ekstremt mange muslimer. Som resten av deres påkledning er.
    Hvorvidt det er riktig religions-historisk er en helt annen sak.

Hette, sjal, skaut, hjekm, finnlandshette kan man ta av seg og de aller fleste gjør det uoppfordret. Kan de med hijab gjøre det?

For meg er ikke hijab et problem, men jeg tror det er et problem for de som tvinges til å gå med det.
    Det er dessuten ikke snakk om et forbud overalt? Private arbeidsgivere kan fremdeles og vil kunne gjøre som de vil?

D

Danke

Gjest
    Hvorfor skriver du krizten med z?
    Falsk kriztendom fundamentalister..

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
    Hva er den ekte ufundamentale gladkristendommen da?

Hvor blir Z til S uten å henfalle til Thomas Di Leva?

Den ekte kristendommen baserer seg på at man skal være god mot sin neste og å IKKE DØMME ANDRE...

Den aller viktigste loven er at man skal tjene Gud og loven, en forenkling av de andre jeg nevnte er å følge kardemommeloven. Konsekvensen at man tjener og elsker Gud er at man derfor følger nesteloven og forenklet kardemommeloven i alt.

DET er i det virkelig hele bibelen og alle lovene, profetene og Jesus og Paulus handler om, noe som veldig mange såkalte Kriztne glemmer...

Hva gjelder Fundamental Izlam så har den også en rekke feil, Koranen sier selv at man skal tolke og leve etter reglene i rettferdighet.. og sånt er oppe til tolkning når man ikke lever i en ørken med fiender og sverd på alle kanter lenger...

Svært mange muslimer vet om dette og lever etter sånn tolkning, en såkalt nytolkning etter dagens samfunn med sånne hensyn. Jeg husker ikke hva det heter men har noe med at man må sjekke flere vers opp mot hverandre haditer osv mot andre versj.

En feil tolkning er da å ta enkelt linjer ut av sammenheng. Noe svært mange Kriztne gjør med bibelen også.

Jeg er ikke ekspert på Islam selv, men i et moderne samfunn så er det absolutt viktig å tolke deretter.

Feks mener jeg personlig at det ikke er nødvendig å "pakke inn" damene lenger, men jeg forstår hvorfor de gjorde dette i sin tid.
    Dersom noen likevel vil gå med hijab, tradisjonsmessig eller fordi familien synes det er best sånn, så er det helt ok for meg selvom jeg personlig ikke liker det.

Burka i Norge er jeg veldig imot, og jeg synes det burde forbys av åpenbare grunner som jeg har nevt. Det fungerer ikke i et åpent demokratisk samfunn, men hijab må vi kunne tåle.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Jeg kjenner mange musliske damer fra Norge, Irak og Syria uten hijab. Snakket senest med en dame fra Syria uten hijab igår, hun hadde allerede lært svensk bra og hadde jobb i kommunen. Imponert.

Når det gjelder de som bruker hijab, så ja det har nok mye med familie og tradisjon å gjøre..

Men la oss nevne hijab i særdeleshet det er et plagg, ja og det kan sees som å være forbundet med tro. Dersom man vet historien bak skautet og SYMBOLIKKEN så forstår man at det ikke har bunn i undertrykkelse med derimot beskyttelse.

Det sagt, dersom vi skulle forby hijab, så må man rett og slett forby alle lignende plagg, hette, sjal, skaut osv..

Når det gjelder burka i Norge, så er det annerledes fordi vi i et demokratisk samfunn, så må man vise ansiktet, akkurat som man ikke kan gå rundt i nazitog med Finlands hette, eller gå inn i en butikk med MC hjelm...

Dessuten blir det jo umulig med jobb...
    Jeg skjønner ikke helt dette. Du sier det som om kvinnene har et selvstendig valg?
    Selvsagt er det forskjeller og ikke alle som tror på islam er like strenge på det med klesplagg, men veldig mange er det. Har de som lever i slike samfunn/steder/familier et valg? Kan de velge å ta den av uten at det vil få store konsekvenser?
    Hijab er et religiøst påkrevet plagg hos ekstremt mange muslimer. Som resten av deres påkledning er.
    Hvorvidt det er riktig religions-historisk er en helt annen sak.

Hette, sjal, skaut, hjekm, finnlandshette kan man ta av seg og de aller fleste gjør det uoppfordret. Kan de med hijab gjøre det?

For meg er ikke hijab et problem, men jeg tror det er et problem for de som tvinges til å gå med det.
    Det er dessuten ikke snakk om et forbud overalt? Private arbeidsgivere kan fremdeles og vil kunne gjøre som de vil?
    Jeg tror at svært mange kvinner ikke synes hijab er et problem for de, men jeg er enig i at det kan være press fra familien, men jeg vet ikke. Jeg tror på samme måte det er press for andre ting, konfirmasjon, å være kristen i en Ateistisk familie som jeg feks, eller andre sånne ting.

Jeg tror det er mer problemer med andre ting enn Hijaben, eller trosyn både i atteistiske eller kriztne og Izlamske familier..

Alle de damene jeg kjenner fra krigen i Syria og Irak bruker ikke hijab, ikke hun fra Syria som jobbet i kommunen heller, men jeg har møtt mange hijabdamer, i barnehagen, butikken og bussen, men ingen i burka. Alle jobber bortsett fra den hyggelige nazistmannen/naboen fra Azerbadjan. Jobber to hijabdamer i barnehagen, men de kjenner jeg ikke så godt.

Jeg tror ikke hijab er så normalt der i Syria og Irak, men omtrent som bunaden og gammeldansen for nordmenn i USA så tror jeg det liksom blir en identitets, tradisjons greie for den nye generasjonen...

Av alle muslimene jeg har kjent så har alle vært eksemplariske, og veldig anti terror. Jeg har møtt det jeg regner som fundamentale muslimer på lagerjobb i nedlagte Elprice også, de var veldig sinna på terroristene som ødelegger landene deres, men de regner jeg som fundamentale mest pga kledselen som mot forveksling kunne minnet om noen i Taliban, og bønnepauser på jobben.

Men de andre jeg har jobbet med eller har hatt som naboer var helt normale som nordmenn flest, med norsk dialekt og helt, vil jeg si eksemplarisk oppførsel.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Et plagg som viser at du er en ærbar kvinne som familien kan være stolt av, og hvis du ikke går med det blir du sett på som en hore, som ødelegger familiens ære, med de sanskjonene det kan medføre. Værsågo, ta et valg.
    Jeg tror absolutt ikke at hijab folk ser på muslimske jenter som ikke bruker hijab som hore.

Jeg vil gjerne vite hvem som har sagt det til deg, jeg møter vennindegjenger som både går med og uten hijab hele tiden. Jeg tror du spinner om ting på nett som du ikke vet noe om.

Det som derimot er klart er at mange som kommer fra forskjellige samfunn kulturmessig, ikke så mye pga religionen, men stamme og kulturtrender som er svært kritikkverdige har et helt feil kvinnesyn.

D

Danke

Gjest
    Ikke riktig om det Somaliske miljøet er sånn nei. Helt klart.

D

Danke

Gjest
    Mobbing for hudfarge og hår og med uten hijab er ikke bra nei.

Jeg er mot rasisme og mobbing i all skole. En tyrker gutt muslimsk ble mobbet av både lærer og elever på vgs jeg gikk på mm

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Et plagg som viser at du er en ærbar kvinne som familien kan være stolt av, og hvis du ikke går med det blir du sett på som en hore, som ødelegger familiens ære, med de sanskjonene det kan medføre. Værsågo, ta et valg.
    Jeg tror absolutt ikke at hijab folk ser på muslimske jenter som ikke bruker hijab som hore
    Da har du kanskje blitt mer "troende"..?

D

Danke

Gjest
    Jeg tror absolutt ikke at hijab folk ser på muslimske jenter som ikke bruker hijab som hore
    Vel, jeg ser hijabjenter som går med muslimske jenter uten hijab hele tiden, og de kaller ikke venninda si hore forde, men mobbing generelt er et stort problem i skolen helt klart. Når jeg var ung så ble muslimene/utlendingene mobbet, og selv om jeg tror på World Peace og alt det der, så tror jeg ikke mobbing på jorden er utryddet ennå.. At folk blir mobbet for å IKKE være muslim der det er mest muslimer er nok også et probblem siden World PEace og alt det derr ikke har skjedd ennå...

Men jeg tror at World peace kommer engang, med Gud, og at mobbing da også opphører....

Enkelte steder blir man mobbet for å ha feil jakke feks, og de 5000kr det koster å ha den rette Guuuse jakka eller hva det er kan også være en utmaning.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Vel, jeg ser hijabjenter som går med muslimske jenter uten hijab hele tiden, og de kaller ikke venninda si hore forde..
    Men nå leser du altså at det skjer...

D

Danke

Gjest

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Folk hater hverandre av forskjelligen grunner; folk lyver til andre av forskjellige grunner; folk tar livet av hverandre av forskjellige grunner; det er nesten ikke den ting folk gjør mot hverandre av forskjellige grunner.

Så når noen gjør noe mot andre av en grunn, så skal vi bare vite at en kan gjøre det samme av mange grunner. Ingen grunn til å gjøre noe med noe av den grunn, siden det nå er så mange grunner.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Vel, jeg ser hijabjenter som går med muslimske jenter uten hijab hele tiden, og de kaller ikke venninda si hore forde..
    Som jeg sa mobbing er et stort problem, hijabber, iphoner, hudfarger og jakker.... Så du jeg puttet hijabben først?

Påstår du at jeg noengang har sagt at mobbing ikke skjer?
    Jeg tror absolutt ikke at hijab folk ser på muslimske jenter som ikke bruker hijab som hore.Jeg vil gjerne vite hvem som har sagt det til deg, jeg møter vennindegjenger som både går med og uten hijab hele tiden. Jeg tror du spinner om ting på nett som du ikke vet noe om.
    Vel, det ser altså ut som "hijab folk" mobber og kaller muslimske jenter som ikke bærer hijab for horer. Ok?

D

Danke

Gjest
    Som jeg sa mobbing er et stort problem, hijabber, iphoner, hudfarger og jakker.... Så du jeg puttet hijabben først?

Påstår du at jeg noengang har sagt at mobbing ikke skjer?
    Jeg tror absolutt ikke at hijab folk ser på muslimske jenter som ikke bruker hijab som hore.Jeg vil gjerne vite hvem som har sagt det til deg, jeg møter vennindegjenger som både går med og uten hijab hele tiden. Jeg tror du spinner om ting på nett som du ikke vet noe om.
    Vel, det ser altså ut som "hijab folk" mobber og kaller muslimske jenter som ikke bærer hijab for horer. Ok?
    Det ser ut som folk fortsatt mobber ja, på jakker, iphoner, hudfarge, religion, og hijab eller ikke.

Dersom det var en jente med hijab og resten blendahvite ungdommer med iphones og jakker... Så hadde vel ikke VG lagd en reportasje om en jente med Hijab som ble mobbet?

Jeg tror ikke det... Men det vet jeg skjer, og har skjedd like mange ganger som en Muslim klasse med Somaliere mobber en blond hvit jente uten Hijjbab...

Konklusjonen jeg kommer til er at mye mobbing skjer, dersom vi skulle ramset opp alle gangene det skjer, så tror jeg mangelen på hijab er det minste problemet, men det er typisk noe avisene melder om.

Fordi det interesserer folket...

Jeg synes sef det er viktig at de muslimsk etniske jentene som ikke bruker hijab blir hørt.
    Samtidig synes jeg det er viktig at vi er oppmerksomme på mobbing generelt, og at hijaben bare er en form for mobbing...

Uendelighetens hav er stort.

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    Det ser ut som folk fortsatt mobber ja, på jakker, iphoner, hudfarge, religion, og hijab eller ikke.

Dersom det var en jente med hijab og resten blendahvite ungdommer med iphones og jakker... Så hadde vel ikke VG lagd en reportasje om en jente med Hijab som ble mobbet?

Jeg tror ikke det... Men det vet jeg skjer, og har skjedd like mange ganger som en Muslim klasse med Somaliere mobber en blond hvit jente uten Hijjbab...
    Gammel sak - men aktuell...
    https://www.aftenposten.no/norge/i/lVqn3/Krangler-om-hijab-bruk

D

Danke

Gjest

Gammel sak - men aktuell...
    https://www.aftenposten.no/norge/i/lVqn3/Krangler-om-hijab-bruk
    Meld fra om du hører om det samme på arbeidsplass.. Det vil si voksne...

D

Danke

Gjest
    ??

Rør...
    Typisk svar når man ikke har noe å si.

Mobbing på skolen er svært vanlig.. og er absolutt noe som er galt i Norge, og de fleste andre land i verden.

Det finnes mobbing på jobb også, men det blir tatt oftere tatt tak i. Særlig hudfarge og hijab osv

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    D

Danke

Gjest
    ??

Rør...

Mobbing på skolen er svært vanlig.. og er absolutt noe som er galt i Norge, og de fleste andre land i verden.m

Rør...
    Ja rørlegger bransjen er nok utsatt med hijab mobbing...

KjellR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Antall liker
    3.481
    Sted
    D

Danke

Gjest

Mobbing på skolen er svært vanlig.. og er absolutt noe som er galt i Norge, og de fleste andre land i verden.m

Rør...
    Ja rørlegger bransjen er nok utsatt med hijab mobbing...

Rør..
    Mobbing er dårlig både på jobb og skole. Trakassering, sextrakkasering, hudfarge, og religion og hijab.

Skolen er ekstra tøff, det materielle kravet feks, samt flokkbegrep som farge eller religion begge veier.

D

Danke

Gjest
    Hva har bibelbeltet med at det skjer på Grønland?
    Jeg tror ikke disse stedene er kompatible for å si det pent.. og ingen av disse stedene aksepterer annerledes kulturer eller folk som ikke er etter riktige normen..

PKG

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    166
    Hva har bibelbeltet med at det skjer på Grønland?
    Jeg tror ikke disse stedene er kompatible for å si det pent.. og ingen av disse stedene aksepterer annerledes kulturer eller folk som ikke er etter riktige normen..
    Så i bibelbeltet er det vanlig å bli irettesatt av ett moralpoliti hvis man ikke er "riktig" kledd? Hva slags kleskoder forventes det der?

Foregår det syrekasting? Æresdrap? Balkonghopping?

C

cruiser

Gjest
    I enkelte miljøer i bibelbelte har de også en indre justis som ikke er spesielt vakker. Men vi lar heller ikke de være førende for hvordan vi organiserer samfunnet.

D

Danke

Gjest
    Foregår det syrekasting i Grønland? Jeg vet ikke.

Prøv å send en pride parade med regnbueflagg gjennom den største byen i bibelbeltet se hvor lang det går, eller prøv å kjøp en dram...

D

Danke

Gjest
    I landet jeg bor i hadde de Kriztne drap. Knutby het det, var det to som ble drept med hjernevazk?

Edit to skutt og en kvinne drept..

Drapet og drapsforsøket hadde med Religion å gjøre, falsk religion.

Æresdrap har med stammesamfunn, og dårlige tradisjoner å gjøre. Ikke religionen, India og Pakistan sliter med sånne gamle tradisjoner.

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.065
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    OK, nå fikser jeg ikke dette mere. Kan noen peke meg i retning for hvor funksjonen for å blokkere/ignorere forumbrukere har gjort av seg?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Viktigheten av politikere men solid utdanning og kunnskap kan ikke undervurderes. Trudeau som ingeniør med solid kunnskap i å bruke C++ som problemløser, til Merkels solide fagbakgrunn er ønskelig. Hva svarte skal en leder med erfaring fra Kiwi eller å flytte noe mekanisk innen metallsmalting bidea med i en mer teknologisk hverdag?

Vi kan ikke velge mennesker, men vi kan velge de politikerne som hever seg over ignoransen. Det er nok å gjenkjenne for dem som velger, og det er nok til å gå i fellen å ha et sterkt ønske om å identifisere seg med en tapt fortid.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn